MY.UAСтатті
Цепеліни над Волинню
Цепеліни над Волинню

Цепеліни над Волинню

В історії людства існують чітко окреслені періоди панування видів техніки, які після сходу зі світової арени продовжують своє існування лише як окремі екземпляри, викликаючи подив своїми формами і оригінальністю інженерних рішень.

Відійшли у минуле торгові і військові вітрильні судна, стала анахронізмом парова машина, перетворилися у плавучі музеї сталеві фортеці лінкори.

Коротким був і вік дирижаблів – всього 37 років неспішно пропливали вони повітряними просторами планети.

Катастрофа дирижабля «Гінденбург» у 1937 році.

Фото з ВікіпедіїУ 1900 році піднявся у небо перший керований дирижабль конструкції графа Фердінанда Цепеліна, прізвище якого довгий час служило назвою німецьких повітряних суден.

У 1937 при посадці на аеродром міста Лейкхерст у Сполучених Штатах вибухнув і згорів дирижабль-лайнер «Гінденбург».

За ці роки було побудовано 255 дирижаблів, з них 139 у Німеччині.

Останні типи мали розмір до 250 метрів, розвивали швидкість 135 км\год і піднімали у повітря вантаж у 100 тонн.

Будівництво елінгу у Луцьку.

Taschenbuch der Luftflotten,1914 Основними з причин припинення будівництва і експлуатації цих гігантів була критична пожежонебезпечність наповненої воднем оболонки та проблеми з керуванням такими великими літальними апаратами.

Суттевою і ставала конкуренція з боку літаків, які виконували все більше функцій, притаманних дирижаблям, причому набагато швидше і дешевше.

Будівництво елінгу у Луцьку.

Taschenbuch der Luftflotten,1914Негорючий гелій, придатний для дирижаблів, тоді добувався лише у США у невеликих кількостях та значної вартості, і американці не були схильні ним ділитися.

Дирижабль Лебедь, humus.

Перед Першою світовою війною штаб Верховного головнокомандувача російської армії вважав дирижиблі основним засобом стратегічної розвідки.

Для них на західному кордоні була розгорнута сітка баз, зокрема у Бердичеві, Білостоку, Ліді, Брест-Литовську, Ковно, Гродно.

Дирижабль Альбатрос, humus.

Луцьк також був включений у цей перелік.

Станом на 1914 рік у місті була дислокована 1 повітроплавальна рота з керованими аеростатами, до роти були приписані дирижаблі «Альбатрос» і «Лебедь».

На замовлення військового міністерства німецькою фірмою «Ballonhallenbau-Gesellschaft m.

b.H.» Артура Мюллера з Шарлоттенбурга, у 1914 році був побудований елінг (ангар) для дирижаблів.

При ньому розміщувалася база для постачання дирижаблів і аеростатів воднем.

На жаль, відомостей про відвідування російськими військовими дирижаблями Луцька не знайдено.

Відомо, що перша повітроплавальна рота використовувала лише повітряні кулі, призначені для коректування артилерійського вогню.

Ще у 60-х роках минулого сторіччя луцькі старожили пригадували, що перед війною 1914 року у луцьке небо регулярно піднімалися повітряні кулі.

До речі, у Російській імперіі до війни було побудовано 14 елінгів, стільки ж дирижаблів нараховувалося в армії.

Реально, з початком війни з’ясувалося, що боєздатних дирижаблів всього чотири.

У 1915 році Луцький елінг був перенесений у Львів, де базувався переведений з Брест-Литовська дирижабль «Кондор», призначений для бомбардування фортеці Перемишль.

Залишки російського ангару на Левандівському летовищу.

Фото 1915 року22 червня 1915 року Львів був залишений російськими військами перед австрійсько-німецьким наступом, і елінг був втрачений.

Друга інформація про дирижабль у волинському небі є загадковою.

Але краще звернемося до самого джерела.

Перед Першою світовою війною у Луцьку дислокувався 44 Камчатський піхотний полк.

У ньому служив поручик Жуковський Борис Адамович, який регулярно писав листи своїй дружині Поповій Єлизаветі Ігнатівні.

Всього відомо 50 листів 1913-1917 років.

Слід зауважити, що поручик у доступних йому подробицях детально описував полкове і фронтове життя, згадувані ним факти точно збігаються з наявними історичними документами.

Перші фронтові враження поручика складалися від видовища військового дирижабля.

Лист написаний у с.

Рачин, нині передмістя Дубно 14 серпня 1914 року (1 серпня за старим стилем) .

«Моя єдина, полк наш весь перейшов вчора з Луцька під місто Дубно, і розташувався у його околиці.

Вчора вночі над нашим розташуванням літав цепелін.

Простим і неозброєним оком виглядав як зірочка.

Спочатку він низько і плавно пролетів над нашим загоном, а потім піднявся високо-високо над нами і зупинився.

Тільки прожектор, встановлений у його передній частині, то зменшував вогонь, то яскравіше разгорявся.

У сильний бінокль було видно ряд освітлених вікон його каюти і ледве помітні обриси сигари – його корпуса.

Яка сміливість – бути над табором супротивника.

До ранку, звісно, полетів за свій кордон».

Каюта радиста, цепелін LZ IV, cpa-bastille91.com.

Коментуючи цей лист, насамперед слід відмітити, що поручиком вірогідно описаний німецький цепелін – тількі вони на той час мали каюти з вікнами у середній частині корпусу, там розміщувалася радіостанція.

Зрозуміла і причина нічного затримання дирижабля над Дубно – певно, що уночі визначити місцеперебування було проблематично, а під ранок можна було зорієнтуватися за характерними обрисами міста.

Дирижабль з’явився над Дубно у ніч з 12 на 13 серпня, і міг використовуватися лише австро-угорським генштабом, у німців на той момент всі інтереси стосувалися територіі Польщі та Прусії.

А ось далі починаються невідповідності.

Згідно німецьких джерел, у серпні 1914 року на Східному фронті діяло три дирижаблі, два базувалося у Кенигсберзі ( Z-IV і Z-V), один у Легниці ( CL-2).

Лише один з них, Z-V виконував розвідувальні польоти 11-12 серпня по маршруту Вроцлавек-Плотськ-Лодзь, тобто у західній Польщі.

В Австро-Угорщини своїх військових дирижаблів вже не було.

З 1909 року в Австрії було побудовано 4 невеликих військових дирижаблі, але до початку війни 3 з них були виведені з експлуатації, а один загинув у катастрофі.

Залишався приватний дирижабль «Австрія», але він був скоріше експериментальним і непридатним для військових дій.

У зв’язку з відсутністю фінансів для його утримання у 1914 році він був зданий на злам.

З початком війни Австро-Угорський Королівсько-Цісарський генштаб мусив орендувати німецький CL-2, який почав польоти над південно-східною Польщею з 22 серпня.

Вважаю, що інформація, яка розкриває «таємницю дубнівського дирижабля» ще не знайдена, і тому залишаю питання відкритим.

На початку серпня 1915 року у місті Ковель вже були чути залпи артилерійських гармат австро-угорської армії, наступ якої був наслідком зайняття території у травні-червні території Царства Польського німецьким військом.

Щоб завадити відступу російських сил, до бомбардування великих залізничних станцій були залучени цепеліни.

З квітня 1915 року у кайзерівський повітряний флот почали надходити 22 цепеліни новітньої конструкції серії «P» з чотирма двигунами Майбах МС-Х потужністю 210 к.

Їх довжина досягала 163 метрів, максимальна швидкість дорівнювала 96 км/год, а у повітря вони піднімали до 16 тон корисної ваги.

Один з цих велетнів, LZ 79 (виробничий № 49), вперше піднявся у повітря 2 серпня 1915 року, а вже 10 серпня ввечері вилетів з бази у Познані для бомбардування залізничних вузлів на території Російської Імперії.

На борту цепеліна знаходилося 1300 кг бомб.

Цепелін LZ 79Навігації цепеліна допомагало безліч пожеж, які вчиняла при відступу російська армія.

Близько опівночі LZ 79 досяг першої цілі – фортеці та міста Брест-Литовськ, де концентрувалися російські війська.

З висоти 4000 метрів у саму середину зручно освітлених сортувальних станцій було скинуто 12 100-кілограмових бомб, після чого повітряний корабель повернув на південний схід.

О 2 години 30 хвилин LZ 79 з’явився над Ковелем і скинув невикористану частину вантажу бомб на залізничний вузол.

Змагаючись з потужними північно-західними вітрами, цепелін під командуванням капітана Гейсерта прибув у Познань опівдні, за 17 годин знаходження у повітрі він пролетів 1600 кілометрів.

Нічне бомбардування залізниць Ковеля не мало суттевих наслідків, російські війська евакуйовалися безперешкодно.

23 серпня австро-угорська піхота зайняла місто.

Цепелін LZ 79 недовго брав участь у бойових діях.

25 серпня він ще раз бомбардував Брест-Литовськ, точніше залізниці біля нього.

У січні 1916 року здійснив два бойових польоти у Франції, причому при бомбардуванні Парижу 30-31 січня був пошкоджений і зробив вимушену посадку на окупованій німцями території південної Бельгії.

Екіпаж у 12 осіб залишився цілий, а дирижабль розібрали на місці, як непридатний до експлуатації.

Кінець цепеліна LZ 79Бойова кар’єра другого цепеліна, який знайшов свій кінець на Волині, теж була недовгою.

Побудований у квітні 1915 року LZ 39 (серія «О»), встиг два рази бомбардувати Лондон.

Останній виліт на Західному фронті 12.06.1915 року був невдалий.

Цепелін мав ціллю французький порт Кале, але повернув з маршруту внаслідок поломки двигуна.

Над Ла-Маншем його послідовно атакували дев’ять англійських літаків.

Оскільки звичайні кулі не запалювали водень у оболонці, пілот останнього літака Авро-504В скинув на дирижабль чотири 20-фунтові бомби (по 20 кг), одна з яких попала у ціль.

Були пробиті 5 відсіків з воднем, збитий кормовий пропелер, поранено та вбито кілька членів екіпажу, але LZ 39 вдалося досягти бази у Генті.

Це був перший в історії бій літака з дирижаблем.

Після ремонту LZ 39 направили на Східний фронт.

Там, 7 серпня він бомбардував фортецю Новогеоргієвськ (північніше Варшави), а також у ніч з 13 на 14 жовтня скидав бомби на залізничний вузол Рівне.

Політ на Рівне 17 грудня 1915 року став для нього останнім.

Під час бомбардування Рівнеського вокзалу,на висоті 2200 метрів цепелін був уражений у кормові відсіки гарматною шрапнеллю.

Почалася втрата водню.

Другий постріл попав у носову гондолу управління з двигуном, який незабаром випав.

Екіпаж спробував збалансувати дирижабль, керуючи ним з резервного пункту управління та скидаючи баласт.

Але надія долетіти до Німеччини була марною.

При досягнені Луцька керування остаточно втратилося і екіпаж був змушений зробити аварійну посадку.

Цепелін LZ 39 упав під Луцьком.

Оскільки ремонтні матеріали та апаратуру для вироблення водню завозити з Німеччини було дуже витратно, цепелін LZ 39 був розібраний на місці і вивезений у Фрідріхсхафен, де його конструкції і мотори були використані при виробництві нових дирижаблів.

Далі, до кінця війни, траси цепелінів оминали Волинь.

Єдиний польський дирижабль «Лех», за час експлуатації (1921-1928) літав тільки над центральною Польщею та узбережжям.

Більше у волинському небі дирижаблі не з’являлися.

Олександр ЛУДКОВСЬКИЙ.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Победительница "Холостяка-13" Инна Белень сделала сразу две пластические операции
Gloss
2025-06-13T15:39:49Z
Виталий Козловский выплатил долг Кондратюку и громко вернулся на сцену
Gloss
2025-05-12T16:52:12Z
Adidas представил коллекцию брендовой одежды для домашних животных
Gloss
2025-10-13T14:39:37Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 8 от 19.04.2025
InfoHome
2025-04-27T07:06:58Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 7 от 12.04.2025
InfoHome
2025-04-21T08:30:48Z
Louis Vuitton в Пасхе выпустили шоколадную сумку в форме яйца: цена впечатляет
Gloss
2025-04-04T13:51:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 3 от 15.03.2025
InfoHome
2025-03-24T09:39:51Z
Хроматическая революция Лары Джулиан: Год тихой силы и расколотого великолепия
Ukraine Art News
2025-03-23T19:00:55Z
Любимая музыка короля: Чарльз III поделился своим личным плейлистом
Gloss
2025-03-18T16:15:49Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
OpenAI представит на Каннском фестивале полнометражный фильм, созданный ИИ
Gloss
2025-09-08T16:24:53Z
Вышел трейлер второй половины второго сезона «Уэнздей»: дата релиза
Gloss
2025-08-15T16:12:40Z
Украинский трейлер комедии «Сплитсвиль. Развод по-взрослому» с Дакотой Джонсон
KinoFilms
2025-08-14T08:15:24Z
Украинский трейлер загадочного хоррора «Шелби Оукс»
KinoFilms
2025-08-14T07:45:25Z
IDLES записали четыре трека для нового фильма Даррена Аронофски «Поймать с поличным»
KinoFilms
2025-08-12T11:57:25Z
Украинский трейлер спортивного хоррора «Легенда» с Марлоном Уайансом
KinoFilms
2025-08-12T10:21:26Z
Украинский трейлер фильма «Свадьба моей мамы» со Скарлетт Йоханссон
KinoFilms
2025-08-11T20:27:23Z
Финальный украинский трейлер хоррора «Одно целое» с Дэйвом Франко и Элисон Бри
KinoFilms
2025-08-11T20:12:24Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
Крыса остановила матч Уэльс-Бельгия: необычный эпизод в отборе на чемпионат мира 2026
Gloss
2025-10-14T16:33:33Z
Водитель сгорел заживо в электрокаре Xiaomi: умная система заблокировала двери
Gloss
2025-10-14T16:03:53Z
How Elsa Boutaric's wardrobe strategy became a must-have for high-net-worth executives
Elle
2025-10-10T13:21:28Z
Топ-6 вещей, на которые она точно обратит внимание на свидании
Men's Life
2025-10-10T11:57:57Z
На Бали умерла 27-летняя девушка, которая увлеклась фрукторианской диетой: ее вес составлял 22 кг
Gloss
2025-10-09T15:00:36Z
Как найти ключ к взаимопониманию?
Men's Life
2025-10-09T13:57:31Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Как выбрать фрезер для маникюра и педикюра?
Gloss
2025-09-23T07:18:29Z
Aston Martin представил роскошную детскую коляску стоимостью $3000
Gloss
2025-09-22T17:12:39Z
Meta представила умные очки Ray-Ban Display: ИИ-функции, экран в линзе и сенсорный браслет
Gloss
2025-09-18T12:09:32Z
How Ruoyun Dai's journey from architecture to digital design is changing contemporary gallery experiences
Elle
2025-09-12T12:18:54Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z