MY.UAСтатьи
Йосиф Томицький, або «батько» львівського трамвая
Йосиф Томицький, або «батько» львівського трамвая

Йосиф Томицький, або «батько» львівського трамвая

Львівський електричний трамвай наприкінці ХІХ ст.

Про історію львівського трамвая відомо багато.

Проте про його першого керівника Йосифа Томицького, який очолював підприємство майже 30 років і на честь якого було названо у Львові вулицю, широкому загалу відомо дуже мало.

Отож, дізнайтеся більше про цю непересічну людину.

Перший трамвай на вулицях Львова з’явився в листопаді 1879 року.

Був він не електричний, а кінний.

Маленькі трамвайні вагончики тягнули, як писала тодішня львівська преса, «порядні шкапи».

Кінний трамвай збудувало приватне Трієстинське трамвайне товариство.

Всього було дві лінії, які постали до 1881 року – від залізничного вокзалу до площі Митної та на Підзамче.

Дуже скоро експлуатація трамвая на кінній тязі показала, що складний львівський рельєф створює багато проблем для кінного трамвая – для того, щоб тягнути трамваїв вгору по Городоцькій впрягали додаткових коней.

Відкриття трамвайного маршруту на Високий Замок.

Фото 1912 рокуХІХ століття було століттям прогресу.

Уже через кілька років після запуску кінного трамвая у Львові було запропоновано замість коней застосовувати для приведення в дію трамвайних вагонів невеликі тендер-паровози.

Інженером «Товариства Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці» Густавом Гейером був навіть розроблений детальний план ліній парового трамвая у Львові, проте він не був втілений у життя, адже паровий трамвай забруднював би повітря.

Такої вади був позбавлений трамвай електричний.

Перший електричний трамвай в світі був фактично ровесником Львівського кінного.

У 1880 році військовий інженер Федір Аполонович Піроцький (українець за народженням, народився у Лохвиці Полтавської губернії) у Петербурзі продемонстрував публіці перший в світі вагон електричного трамвая, перероблений із вагону кінки.

Вагон живився струмом через рейки.

Практично одночасно із Піроцьким в Німеччині перший трамвай побудував Вернер Сіменс.

Про електричний трамвай стало відомо і у Львові.

Його палким прихильником став уславлений професор електротехніки із Львівської політехніки Роман Дзеслевський.

Разом із головним архітектором Львова Юліаном Гохбергером професор Дзеслевський здійснив мандрівку містами Європи, де уже працював електричний трамвай.

За наслідками поїздки вони опублікували свій звіт у якому доводили, що саме електричний трамвай потрібний Львову із його складним рельєфом.

Кінний омнібус – перший громадський транспорт Львова, який працював із 1835 до 1896 року.

Справа на світлині – вдкритий вагон кінного трамвая.

Фото із колекції трамвайного депо № 1У 1893 році львівський магістрат остаточно прийняв рішення про будівництво у Львові електростанції, трамвайного депо і трамвайної лінії від залізничного вокзалу до т.

«Площі Виставки» на території теперішнього Стрийського парку.

Будівництвом трамвайного депо зайнявся львівський архітектор А.

Каменобродський (воно і нині стоїть на перехресті вулиць Вітовського та Сахарова).

Будівництво трамвайної лінії і електростанції доручили фірмі «Сімменс і Гальске», яка і запросила до Львова свого молодого фахівця Йосифа (Юзефа) Томицького, який залишився у нашого місті до останніх днів свого життя.

Щодо місця народження «батька» львівського трамвая Йосифа Томицького, є дві версії.

Дослідник електрифікації Львівщини Андрій Крижанівський встановив, що Йосиф Томицький народився у Білій Церкві на Київщині 22 січня 1863 року, але після польського повстання, яке того року вибухнуло в Російській Імперії, він разом із батьками переїхав до Познані, яка була під владою Німеччини.

Польські дослідники ж вказують місцем народження саме Познань.

Свою освіту Йосиф Томицький почав здобувати у Познані.

Далі він навчався на інженера-електротехніка в технічних університетах німецьких міст Карлсруе та Бонна.

Фахову кар’єру він розпочинав на будівництві залізниці Відень – Баден-Баден та в Будапешті на будівництві першого в континентальній Європі метрополітену.

В кінці 1893 року молодий інженер переїздить до Львова, де керує будівництвом першої електростанції постійного струму та трамвайної інфраструктури.

Паралельно до своєї роботи в галузі енергетики та електротранспорту, Йосиф Томицький також не полишає наукову роботу.

Він стає членом Львівського політехнічного товариства, у якому в 1908 році засновує спеціальну електротехнічну секцію.

Трамвай на Проспекті Свободи (1910-ті)У 1894 – 96 роках керівництво Львівським трамваєм та електростанцією здійснює представник фірми «Сімменс і Гальске», паралельно із цим йде передача нового підприємства в управління і власність міста – щодо електричного трамвая львівський магістрат вирішив не повторювати помилки із приватним кінним трамваєм, а зразу після запуску трамвая викупив всю інфраструктуру у власність міста.

Остаточний перехід львівського трамвая із електростанцією під владу міста відбувся 1 серпня 1896 року, саме тоді директором Львівського трамвая став Йосиф Томицький, він змінив на цій посаді німця Керна.

На той момент трамвайна мережа Львова складалася із двох трамвайних ліній.

Перша сполучала залізничний вокзал із центром міста і площею Виставки (вул.

Івана Франка), друга відгалужувалася від неї там де нині стоїть пам’ятник Шевченку і через площу Ринок і Підвальну тягнулася на Личаків (до нинішньої вулиці Мучної).

Ця лінія на Личаків мала відгалуження до Личаківського цвинтаря.

Уже в останні роки ХІХ століття львівський трамвай став дуже популярним видом транспорту, тому почали використовуватися причіпні вагони.

Трамвайні лінії тоді не мали розворотних кілець, отож трамваї фірми братів Сіменсів мали дві кабіни в «голові» та «хвості» вагона.

Кабінами, правда, робочі місця вагоноводія було назвати важко.

Це був просто майданчик із дашком.

Водій керував вагоном стоячи.

Особливо важко було взимку.

Йозеф Томицький.

Недоліки цих вагонів врахував Йозеф Томицький при замовлені нових трамваїв на заводі «Sanovag» в місті Саноку на території теперішньої Польщі.

Нові вагони, які почали прибувати до Львова у 1903 році, уже мали засклену кабіну.

Уже в перші роки Йосиф Томицький показав свою високу фаховість.

У перші роки ХХ століття постала необхідність запровадження електричного освітлення вулиць і будинків Львова.

Технічна проблема полягала в тому, що трамвайна електростанція видавала постійний струм напругою 600 В (змінний струм тоді іще мало використовувався), а для освітлення потрібна була напруга в 200 В.

Разом із професором Дзеслевським Йосиф Томицький знайшов вихід – в підвалі Оперного театру, будівництво якого нещодавно завершили влаштували розподільчу підстанцію, яка мала велику акумуляторну батарею із трьох секцій, з’єднаних послідовно.

Від електростанції до Опери проклали підземну кабельну лінію, яка подавала на батарею напругу в 600 В.

В будинки і для освітлення напруга подавалася із клем секцій батареї – це якраз і було 200 В.

Швидкий розвиток міста Львова уже в середині 1900-х років потребував модернізації як енергогосподарства, так і транспортної мережі.

Йосиф Томицький укладає план розвитку енергетичного і трамвайного господарства.

Він передбачає будівництво нової потужної електростанції змінного струму на Левандівці – Білогорші (біля залізничних колій на Мостиська, Стрий і Раву-Руську), а також потужну розбудову трамвайних ліній.

В першу чергу було заплановано викупити лінії кінного трамвая і провести їх електрифікацію, паралельно із цим збудувати трамвайні лінії на Францівку (район Коновальця), Високий Замок та по вулиці Зеленій і Кохановського (Костя Левицького) до Личаківського цвинтаря, де вона мала з’єднатися із існуючим відгалуженням.

На другому етапі трамвайні колії мали прийти на Замарстинів і Підзамче, а на третьому – сягнути Брюхович.

План розбудови міських ліній електричного трамваю у ЛьвовіКопія мапи розбудови нових трамвайних ліній, розроблена Йосифом Томицьким і нині зберігається у трамвайному депо Львова.

На ній можна розгледіти навіть трамвайну лінію в напрямку сучасного Сихова!.

Частково плани Йосифа Томицького були скориговані.

Нову електростанцію вирішили будувати на Персенківці, неподалік залізничної лінії на Чернівці.

Ясна річ, що в напрямку електростанції теж мала постати трамвайна лінія вгору по вулиці Івана Франка.

Електростанція на Персенківці існує і досі.

Тепер це львівська ТЕЦ № 1.

Вона вступила в дію в кінці 1900-х років.

Цікаво, що іще 110 років тому, в 1909 році у Львові міг з’явитися тролейбус.

Ініціатором будівництва лінії «рогатого» виступив саме Йосиф Томицький.

Це і був попередник тролейбуса – електричний візок «Електромот», який живився від двух контактних дротів по яким пересувалася спеціальна струмознімна каретка.

Притаманні тепер для тролейбуса «роги» (правильна назва – штанги) винайшов у США бельгієць Шарль Ван Депуле.

На території Австро-Угорщини перші тролейбусні лінії постали в містах Чехії, зокрема у Будейовіцах.

Трамвай “Sanok” на площі Міцкевича.

1920-ті роки.

Фото із колекції трамвайного депо № 1Створення тролейбусної лінії у Львові обговорювалося у зв’язку із планами будівництва лінії на Високий Замок.

На думку Томицького, значні ухили на сучасних вулицях Лисенка, Гуцульській і Кривоноса робили тролейбус із гумовими шинами на колесах більш оптимальним видом транспорту, а ніж трамвай із гладкими сталевими колесами, які котяться по гладким рейкам.

Окрім лінії на Високий Замок Томицький пропонував прокласти тролейбусну лінію по вулиці Героїв Майдану і Стрийській до верхньої частини Стрийського парку.

Проте, нажаль, у магістраті не підтримали ідею із запровадженням нового виду транспорту.

І на Високий Замок поїхали трамваї.

Зауважимо, що уже перед Першою світовою війною у Львові протяжність трамвайних колій була більшою, а ніж у 1986 році (до відкриття трамвайної лінії по вулицям Сахарова та Княгині Ольги).

Дві збудовані іще тоді трамвайні лінії (вгору по вулиці Івана Франка та на Високий Замок) були закриті на початку 1970-х років.

Станом на останній рік перед Першою Світовою львівські трамваї перевозили більше 31 мільйона пасажирів.

І це при тому, що у Львові тоді мешкало біля 220 тисяч людей.

Зауважимо, що за директорства Йосифа Томицького робота в трамвайному підприємстві була дуже престижною і високооплачуваною.

Це стосувалося не тільки водіїв і кондукторів, але й колійників та ремонтників.

Томицький вважав, що якісної роботи від працівників можна вимагати тільки тоді, коли вони отримують достойну зарплатню і мають добрі умови праці.

Йосиф Томицький започаткував для працівників трамвая і електростанції безкоштовне медичне обслуговування.

Більше того, для трамвайників було споруджено службове житло, на підприємстві було створено профспілку, касу взаємодопомоги.

На підприємстві було створено «народну читальню», хор та оркестр.

У 1908 році Йосифа Томицького обирають віце-президентом Львівського Політехнічного товариства.

За значний вклад у розбудову електромереж Львова він був нагороджений польським урядом Хрестом Доблесті.

На Першому з’їзді польських електриків у Кракові був обраний керівником асоціації, яка об’єднала трамвайні підприємства і приміські залізничні лінії Польщі.

Також він став віце-президентом міжнародної асоціації трамвайщиків Йозеф Томицький також брав участь у роботі багатьох наукових організацій, зокрема – Національної ради з електротехніки, Польського товариства електротехніки та Національної ради по залізницям.

Двухосный моторный Siemens & Halske на вулиці Личаківській.

Фото 1895 року.

Йосиф Томицький продовжував керувати Львівським трамваем і електростанцією і під час Першої світової війни.

На початку 1920-х він керує процесом післявоєнної відбудови трамвая і системи енергопостачання, організовує будівництво нових трамвайних ліній.

У середині 1920-х років, після смерті свого єдиного сина Станіслава Йозеф Томицький тяжко заховрів і виїхав на лікування до санаторію у Мерано до Італії.

Тут він і помер в день свого 22 січня 1925 року від сердечного приступу.

Похований у сімейному склепі у Кракові.

Після смерті Йосифа Томицького на його честь до 40-річчя львівського електричного трамвая було перейменовано у 1934 році частину вулиці М.

Коперника (від вулиці Леона Сапєни (нині С.

Бандери) до Пелчинської (Вітовського)).

Дружина Йозефа Томицького – Ядвіга Петрашицька-Томицька (1863 – 1931) була відомою у свої часи польською письменницею.

Нині, у рік 125-річчя електричного трамвая ми іще раз згадуємо видатного інженера, керівника та вченого.

Зараз львівський транспорт потребує саме таких керівників, як Йосиф Томицький.

Антон ЛЯГУШКІН.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
5 важливих віршів Тараса Шевченка, в яких письменник згадує Україну
Elle
2025-03-10T16:02:05Z
Музикант-воїн Олександр Положинський випустив трек "Де ідуть бої"
Ukraine Art News
2025-03-08T16:45:48Z
Король Чарльз ІІІ поділиться улюбленою музикою на радіо в Apple Music
Ukraine Art News
2025-03-08T05:45:52Z
«Додайте світла» та кольорів. Розглядаємо два сміливих образи DOROFEEVA з нового кліпу
Elle
2025-03-07T19:00:47Z
Леді Гага додає ще більше хаосу в життя в новому альбомі Mayhem
Elle
2025-03-07T15:18:43Z
5 українських музичних релізів, які ви могли пропустити
Elle
2025-03-07T13:48:42Z
У Бродах руйнується могила сина Михайла Вербицького
Photo Lviv
2025-03-07T06:24:36Z
Мила Моя: TVORCHI на весільному торті переспівали трек Івасюка
Photo Lviv
2025-03-07T06:06:37Z
Кеті Перрі обрала для концертного образу каблучки від українського бренду
Elle
2025-03-06T20:09:47Z
У книгарню в Києві здали на макулатуру рідкісний примірник "Кобзаря" 1939 року
Ukraine Art News
2025-03-10T17:16:00Z
Платформа військовослужбовців творчих професій "Культурні Сили" презентувала кліп "Памʼять"
Ukraine Art News
2025-03-10T16:30:54Z
«Ще не всі FREE»: у Вінниці відкрилась фотовиставка з акцій підтримки полонених
Ukraine Art News
2025-03-10T16:05:02Z
В Рівному розпочинається конкурс на проєкт благоустрою парку ім. Тараса Шевченка
Хмарочос
2025-03-10T16:02:52Z
Художниця Жанна Кадирова - лауреатка Шевченківської премії
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:17Z
У Будапешті відкрилась українська бібліотека для дітей
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:14Z
У Фінляндії на тлі відносин з РФ змінили концепцію музею Леніна
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:13Z
В Індії вперше вийшов переклад збірки поезії Тараса Шевченка бенгальською мовою
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:06Z
Юрій Іздрик, Павло Казарін, Олесь Санін: ось переможці Шевченківськоі премії – 2025
Elle
2025-03-10T16:02:05Z
Найочікуваніші фильми березня 2025 року. Топ-5
Ukraine Art News
2025-03-10T21:30:51Z
Український трейлер «Балерини» – спін-оффу «Джона Віка»
KinoFilms
2025-03-10T21:18:40Z
Шевченківська премія 2025: Чим вразила і чого від неї не чекали
Ukraine Art News
2025-03-10T19:54:46Z
Топ-5 фільмів з Крістофом Вальцом
Ukraine Art News
2025-03-10T19:09:52Z
Актор і військовий Геннадій Попенко поділився, що після травми розглядає можливість служити в ТЦК
Ukraine Art News
2025-03-10T17:45:59Z
Роберт Дауні мол. відмовився від ролі бога в «Одіссеї» Крістофера Нолана
KinoFilms
2025-03-10T17:39:54Z
Netflix опублікував трейлер пʼятого сезону серіалу "Ти"
Ukraine Art News
2025-03-10T17:01:01Z
Судмедексперт оголосив причини смертей актора Джина Гекмана і його дружини Бетсі Аракави
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:16Z
Джеймс Кемерон повідомив, що наступний "Аватар" стане найдовшим у кінофраншизі
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:15Z
З куполу храму у Києво-Печерській лаврі впав хрест
Ukraine Art News
2025-03-09T15:30:51Z
Київ боротиметься з безладним паркуванням за допомогою нових вуличних меблів з рослинами
Хмарочос
2025-03-08T17:03:56Z
Кияни збирають підписи за смугу для громадського транспорту на Хрещатику
Хмарочос
2025-03-07T06:46:00Z
Як перебудовували вулицю Івана Франка у Львові 1936 року
Photo Lviv
2025-03-06T06:12:36Z
Японська пара знову відкриває заклад у Львові. Раніше їм довелося зачинитись, бо не давали візу
Хмарочос
2025-03-05T14:19:04Z
На Київщині продають історичний «палац» за 20 тисяч доларів
Хмарочос
2025-03-05T12:04:00Z
У Люксембурзі відродили трамвай за пів століття після його знищення
Хмарочос
2025-03-05T09:57:58Z
В Англії відкрили денний клуб для «літніх емо»
Хмарочос
2025-03-05T09:51:54Z
Екорайони: американський архітектор описує ідеальне планування міських кварталів
Хмарочос
2025-03-04T16:30:58Z
В США десятиріччями не можуть збудувати нові гілки залізниці та метро. Чому?
Хмарочос
2025-03-10T16:02:51Z
Повідомлення про знесення 200-річного будинку на Подолі у КМДА назвали маніпуляцією. Але будинку справді вже немає
Хмарочос
2025-03-10T16:02:50Z
ТОП прокатних компаній у Києві: рейтинг та огляд найкращих сервісів оренди авто
Хмарочос
2025-03-10T16:02:50Z
У Києві перейменували кафе, названі на честь Трампа
Хмарочос
2025-03-10T16:02:49Z
Голова КМВА заборонив евакуацію автівок під час тривоги. Її і так не практикували
Хмарочос
2025-03-10T16:02:48Z
Третина паркомісць у новобудовах Львова стоять непродані
Хмарочос
2025-03-10T16:02:48Z
18-річний хлопець з Індії із синдромом перевертня став найволохатішою людиною у світі
Gloss
2025-03-10T16:02:31Z
Ziferblat представили конкурсну версію пісні Bird of Pray для Євробачення-2025
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:12Z
Балканський письменник Єрґович задонатив гонорар за український переклад книжки на ЗСУ
Ukraine Art News
2025-03-10T16:02:10Z
Український стартап друкує щебінь на 3D-принтері
Хмарочос
2025-03-10T07:01:23Z
Як жінки освоюють криптовалюту: 3 захопливі історії про шлях до фінансової свободи
Elle
2025-03-08T18:30:44Z
Uklon запустив жіноче таксі слідом за Bolt. Воно працює в чотирьох містах
Хмарочос
2025-03-07T09:16:11Z
Про пристрасть до лижного спорту, співпрацю з Bukovel та фінансову свободу: інтерв’ю з глобальною директоркою з маркетингу Binance Рейчел Конлан
Elle
2025-03-06T10:00:51Z
Аудиторія S.T.A.L.K.E.R. 2 перевищила 6 млн гравців
Ukraine Art News
2025-03-05T19:00:40Z
Будинок на колесах майбутнього: Chery показали фургон для тривалих подорожей
Gloss
2025-03-04T17:54:51Z
На Місяць доставили відцифрований прапор України
Ukraine Art News
2025-03-04T07:16:00Z
Instagram несподівано почав завалювати користувачів відео жахливих смертей
Хмарочос
2025-03-01T13:49:02Z
Робот-пилососи – автоматизація прибирання високоїякості
Cineast
2025-03-01T11:33:53Z
Рецепт ідеального узвару: корисний для імунітету напій, без якого неможливо уявити різдвяну вечерю
Elle
2024-12-24T10:45:44Z
Різдвяне меню: штолен, який виходить у всіх
Elle
2024-12-20T20:24:35Z
Королівський пляцок-пиріг: смачно через віки
Ukraine Art News
2024-11-15T09:30:48Z
Секрети приготування смачного бургера в домашніх умовах
Photo Lviv
2024-10-24T04:57:29Z
Дуже смачна лазанья з козячим сиром
Elle
2024-09-23T13:39:47Z
Сезонний десерт: хрустка та ароматна сливова галета
Elle
2024-09-19T07:32:19Z
Ідеальний соус до будь-яких страв: чатні з помідорів
Elle
2024-09-17T16:04:06Z
Від Бенедикта до шакшуки: 7 смачних способів приготування яєць
Elle
2024-09-13T11:13:30Z
Фетучіні зі шпинатом і сиром горгондзола
Elle
2024-08-30T13:09:44Z