MY.UAСтатьи
Йосиф Томицький, або «батько» львівського трамвая
Йосиф Томицький, або «батько» львівського трамвая

Йосиф Томицький, або «батько» львівського трамвая

Львівський електричний трамвай наприкінці ХІХ ст.

Про історію львівського трамвая відомо багато.

Проте про його першого керівника Йосифа Томицького, який очолював підприємство майже 30 років і на честь якого було названо у Львові вулицю, широкому загалу відомо дуже мало.

Отож, дізнайтеся більше про цю непересічну людину.

Перший трамвай на вулицях Львова з’явився в листопаді 1879 року.

Був він не електричний, а кінний.

Маленькі трамвайні вагончики тягнули, як писала тодішня львівська преса, «порядні шкапи».

Кінний трамвай збудувало приватне Трієстинське трамвайне товариство.

Всього було дві лінії, які постали до 1881 року – від залізничного вокзалу до площі Митної та на Підзамче.

Дуже скоро експлуатація трамвая на кінній тязі показала, що складний львівський рельєф створює багато проблем для кінного трамвая – для того, щоб тягнути трамваїв вгору по Городоцькій впрягали додаткових коней.

Відкриття трамвайного маршруту на Високий Замок.

Фото 1912 рокуХІХ століття було століттям прогресу.

Уже через кілька років після запуску кінного трамвая у Львові було запропоновано замість коней застосовувати для приведення в дію трамвайних вагонів невеликі тендер-паровози.

Інженером «Товариства Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці» Густавом Гейером був навіть розроблений детальний план ліній парового трамвая у Львові, проте він не був втілений у життя, адже паровий трамвай забруднював би повітря.

Такої вади був позбавлений трамвай електричний.

Перший електричний трамвай в світі був фактично ровесником Львівського кінного.

У 1880 році військовий інженер Федір Аполонович Піроцький (українець за народженням, народився у Лохвиці Полтавської губернії) у Петербурзі продемонстрував публіці перший в світі вагон електричного трамвая, перероблений із вагону кінки.

Вагон живився струмом через рейки.

Практично одночасно із Піроцьким в Німеччині перший трамвай побудував Вернер Сіменс.

Про електричний трамвай стало відомо і у Львові.

Його палким прихильником став уславлений професор електротехніки із Львівської політехніки Роман Дзеслевський.

Разом із головним архітектором Львова Юліаном Гохбергером професор Дзеслевський здійснив мандрівку містами Європи, де уже працював електричний трамвай.

За наслідками поїздки вони опублікували свій звіт у якому доводили, що саме електричний трамвай потрібний Львову із його складним рельєфом.

Кінний омнібус – перший громадський транспорт Львова, який працював із 1835 до 1896 року.

Справа на світлині – вдкритий вагон кінного трамвая.

Фото із колекції трамвайного депо № 1У 1893 році львівський магістрат остаточно прийняв рішення про будівництво у Львові електростанції, трамвайного депо і трамвайної лінії від залізничного вокзалу до т.

«Площі Виставки» на території теперішнього Стрийського парку.

Будівництвом трамвайного депо зайнявся львівський архітектор А.

Каменобродський (воно і нині стоїть на перехресті вулиць Вітовського та Сахарова).

Будівництво трамвайної лінії і електростанції доручили фірмі «Сімменс і Гальске», яка і запросила до Львова свого молодого фахівця Йосифа (Юзефа) Томицького, який залишився у нашого місті до останніх днів свого життя.

Щодо місця народження «батька» львівського трамвая Йосифа Томицького, є дві версії.

Дослідник електрифікації Львівщини Андрій Крижанівський встановив, що Йосиф Томицький народився у Білій Церкві на Київщині 22 січня 1863 року, але після польського повстання, яке того року вибухнуло в Російській Імперії, він разом із батьками переїхав до Познані, яка була під владою Німеччини.

Польські дослідники ж вказують місцем народження саме Познань.

Свою освіту Йосиф Томицький почав здобувати у Познані.

Далі він навчався на інженера-електротехніка в технічних університетах німецьких міст Карлсруе та Бонна.

Фахову кар’єру він розпочинав на будівництві залізниці Відень – Баден-Баден та в Будапешті на будівництві першого в континентальній Європі метрополітену.

В кінці 1893 року молодий інженер переїздить до Львова, де керує будівництвом першої електростанції постійного струму та трамвайної інфраструктури.

Паралельно до своєї роботи в галузі енергетики та електротранспорту, Йосиф Томицький також не полишає наукову роботу.

Він стає членом Львівського політехнічного товариства, у якому в 1908 році засновує спеціальну електротехнічну секцію.

Трамвай на Проспекті Свободи (1910-ті)У 1894 – 96 роках керівництво Львівським трамваєм та електростанцією здійснює представник фірми «Сімменс і Гальске», паралельно із цим йде передача нового підприємства в управління і власність міста – щодо електричного трамвая львівський магістрат вирішив не повторювати помилки із приватним кінним трамваєм, а зразу після запуску трамвая викупив всю інфраструктуру у власність міста.

Остаточний перехід львівського трамвая із електростанцією під владу міста відбувся 1 серпня 1896 року, саме тоді директором Львівського трамвая став Йосиф Томицький, він змінив на цій посаді німця Керна.

На той момент трамвайна мережа Львова складалася із двох трамвайних ліній.

Перша сполучала залізничний вокзал із центром міста і площею Виставки (вул.

Івана Франка), друга відгалужувалася від неї там де нині стоїть пам’ятник Шевченку і через площу Ринок і Підвальну тягнулася на Личаків (до нинішньої вулиці Мучної).

Ця лінія на Личаків мала відгалуження до Личаківського цвинтаря.

Уже в останні роки ХІХ століття львівський трамвай став дуже популярним видом транспорту, тому почали використовуватися причіпні вагони.

Трамвайні лінії тоді не мали розворотних кілець, отож трамваї фірми братів Сіменсів мали дві кабіни в «голові» та «хвості» вагона.

Кабінами, правда, робочі місця вагоноводія було назвати важко.

Це був просто майданчик із дашком.

Водій керував вагоном стоячи.

Особливо важко було взимку.

Йозеф Томицький.

Недоліки цих вагонів врахував Йозеф Томицький при замовлені нових трамваїв на заводі «Sanovag» в місті Саноку на території теперішньої Польщі.

Нові вагони, які почали прибувати до Львова у 1903 році, уже мали засклену кабіну.

Уже в перші роки Йосиф Томицький показав свою високу фаховість.

У перші роки ХХ століття постала необхідність запровадження електричного освітлення вулиць і будинків Львова.

Технічна проблема полягала в тому, що трамвайна електростанція видавала постійний струм напругою 600 В (змінний струм тоді іще мало використовувався), а для освітлення потрібна була напруга в 200 В.

Разом із професором Дзеслевським Йосиф Томицький знайшов вихід – в підвалі Оперного театру, будівництво якого нещодавно завершили влаштували розподільчу підстанцію, яка мала велику акумуляторну батарею із трьох секцій, з’єднаних послідовно.

Від електростанції до Опери проклали підземну кабельну лінію, яка подавала на батарею напругу в 600 В.

В будинки і для освітлення напруга подавалася із клем секцій батареї – це якраз і було 200 В.

Швидкий розвиток міста Львова уже в середині 1900-х років потребував модернізації як енергогосподарства, так і транспортної мережі.

Йосиф Томицький укладає план розвитку енергетичного і трамвайного господарства.

Він передбачає будівництво нової потужної електростанції змінного струму на Левандівці – Білогорші (біля залізничних колій на Мостиська, Стрий і Раву-Руську), а також потужну розбудову трамвайних ліній.

В першу чергу було заплановано викупити лінії кінного трамвая і провести їх електрифікацію, паралельно із цим збудувати трамвайні лінії на Францівку (район Коновальця), Високий Замок та по вулиці Зеленій і Кохановського (Костя Левицького) до Личаківського цвинтаря, де вона мала з’єднатися із існуючим відгалуженням.

На другому етапі трамвайні колії мали прийти на Замарстинів і Підзамче, а на третьому – сягнути Брюхович.

План розбудови міських ліній електричного трамваю у ЛьвовіКопія мапи розбудови нових трамвайних ліній, розроблена Йосифом Томицьким і нині зберігається у трамвайному депо Львова.

На ній можна розгледіти навіть трамвайну лінію в напрямку сучасного Сихова!.

Частково плани Йосифа Томицького були скориговані.

Нову електростанцію вирішили будувати на Персенківці, неподалік залізничної лінії на Чернівці.

Ясна річ, що в напрямку електростанції теж мала постати трамвайна лінія вгору по вулиці Івана Франка.

Електростанція на Персенківці існує і досі.

Тепер це львівська ТЕЦ № 1.

Вона вступила в дію в кінці 1900-х років.

Цікаво, що іще 110 років тому, в 1909 році у Львові міг з’явитися тролейбус.

Ініціатором будівництва лінії «рогатого» виступив саме Йосиф Томицький.

Це і був попередник тролейбуса – електричний візок «Електромот», який живився від двух контактних дротів по яким пересувалася спеціальна струмознімна каретка.

Притаманні тепер для тролейбуса «роги» (правильна назва – штанги) винайшов у США бельгієць Шарль Ван Депуле.

На території Австро-Угорщини перші тролейбусні лінії постали в містах Чехії, зокрема у Будейовіцах.

Трамвай “Sanok” на площі Міцкевича.

1920-ті роки.

Фото із колекції трамвайного депо № 1Створення тролейбусної лінії у Львові обговорювалося у зв’язку із планами будівництва лінії на Високий Замок.

На думку Томицького, значні ухили на сучасних вулицях Лисенка, Гуцульській і Кривоноса робили тролейбус із гумовими шинами на колесах більш оптимальним видом транспорту, а ніж трамвай із гладкими сталевими колесами, які котяться по гладким рейкам.

Окрім лінії на Високий Замок Томицький пропонував прокласти тролейбусну лінію по вулиці Героїв Майдану і Стрийській до верхньої частини Стрийського парку.

Проте, нажаль, у магістраті не підтримали ідею із запровадженням нового виду транспорту.

І на Високий Замок поїхали трамваї.

Зауважимо, що уже перед Першою світовою війною у Львові протяжність трамвайних колій була більшою, а ніж у 1986 році (до відкриття трамвайної лінії по вулицям Сахарова та Княгині Ольги).

Дві збудовані іще тоді трамвайні лінії (вгору по вулиці Івана Франка та на Високий Замок) були закриті на початку 1970-х років.

Станом на останній рік перед Першою Світовою львівські трамваї перевозили більше 31 мільйона пасажирів.

І це при тому, що у Львові тоді мешкало біля 220 тисяч людей.

Зауважимо, що за директорства Йосифа Томицького робота в трамвайному підприємстві була дуже престижною і високооплачуваною.

Це стосувалося не тільки водіїв і кондукторів, але й колійників та ремонтників.

Томицький вважав, що якісної роботи від працівників можна вимагати тільки тоді, коли вони отримують достойну зарплатню і мають добрі умови праці.

Йосиф Томицький започаткував для працівників трамвая і електростанції безкоштовне медичне обслуговування.

Більше того, для трамвайників було споруджено службове житло, на підприємстві було створено профспілку, касу взаємодопомоги.

На підприємстві було створено «народну читальню», хор та оркестр.

У 1908 році Йосифа Томицького обирають віце-президентом Львівського Політехнічного товариства.

За значний вклад у розбудову електромереж Львова він був нагороджений польським урядом Хрестом Доблесті.

На Першому з’їзді польських електриків у Кракові був обраний керівником асоціації, яка об’єднала трамвайні підприємства і приміські залізничні лінії Польщі.

Також він став віце-президентом міжнародної асоціації трамвайщиків Йозеф Томицький також брав участь у роботі багатьох наукових організацій, зокрема – Національної ради з електротехніки, Польського товариства електротехніки та Національної ради по залізницям.

Двухосный моторный Siemens & Halske на вулиці Личаківській.

Фото 1895 року.

Йосиф Томицький продовжував керувати Львівським трамваем і електростанцією і під час Першої світової війни.

На початку 1920-х він керує процесом післявоєнної відбудови трамвая і системи енергопостачання, організовує будівництво нових трамвайних ліній.

У середині 1920-х років, після смерті свого єдиного сина Станіслава Йозеф Томицький тяжко заховрів і виїхав на лікування до санаторію у Мерано до Італії.

Тут він і помер в день свого 22 січня 1925 року від сердечного приступу.

Похований у сімейному склепі у Кракові.

Після смерті Йосифа Томицького на його честь до 40-річчя львівського електричного трамвая було перейменовано у 1934 році частину вулиці М.

Коперника (від вулиці Леона Сапєни (нині С.

Бандери) до Пелчинської (Вітовського)).

Дружина Йозефа Томицького – Ядвіга Петрашицька-Томицька (1863 – 1931) була відомою у свої часи польською письменницею.

Нині, у рік 125-річчя електричного трамвая ми іще раз згадуємо видатного інженера, керівника та вченого.

Зараз львівський транспорт потребує саме таких керівників, як Йосиф Томицький.

Антон ЛЯГУШКІН.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
20-летняя модель завоевала титул «Мисс Украина 2024»: она представит страну на конкурсе «Мисс Мира»
Gloss
2024-12-06T16:30:50Z
В сети рассекретили имя мужчины, который должен был стать героем шоу «Холостяк-13» вместо Терена
Gloss
2024-11-29T17:16:39Z
Украинский Щедрик стал частью новогодней рекламы Chanel
Gloss
2024-11-22T16:13:24Z
Украинка стала режиссером нового клипа Леди Гаги
Gloss
2024-10-30T15:28:08Z
Рэпер Эминем впервые станет дедушкой: видео его реакции на новость
Gloss
2024-10-04T16:48:49Z
Linkin Park возвращается с новой вокалисткой спустя 7 лет после смерти фронтмена
Gloss
2024-09-06T15:22:47Z
Мадонна отметила свой 66-й день рождения в шляпе от украинского бренда
Gloss
2024-08-28T12:00:55Z
Анонимная певица Klavdia Petrivna впервые показала свое лицо в новом клипе с группой Tvorchi
Gloss
2024-08-23T15:52:15Z
Первая среди украинских звезд: Светлана Лобода спела для Грэмми
Gloss
2024-08-20T13:43:04Z
МастерШеф 14 сезон. Випуск 18 від 28.12.2024
InfoHome
2025-01-08T16:45:55Z
Balenciaga представила очень минималистичную обувь The Zero
Gloss
2024-12-04T18:36:54Z
Аукционный дом MacDougall;s проведет перед аукционную выставку 22-23 ноября в Лондоне
Ukraine Art News
2024-11-12T20:18:58Z
Самые смешные фотографии дикой природы: финалисты конкурса Nikon Comedy Wildlife Awards 2024
Gloss
2024-09-30T13:13:29Z
Надя Дорофеева презентовала клип на новую песню «Нитроглицерин»
Gloss
2024-08-07T15:40:50Z
Balenciaga выпустили самую дорогую в мире авоську за 7 тысяч долларов
Gloss
2024-07-17T16:30:55Z
В Steam стартовал фестиваль файтингов
Overclockers
2024-07-16T06:52:19Z
ЗНАКОМСТВО С ЛОНДОНСКОЙ ХУДОЖНИЦЕЙ ЛАРОЙ ДЖУЛИАН
Ukraine Art News
2024-06-08T15:42:56Z
Right 2 Fitness Unveils New Metabolic Ignition System for Women Over 30
Elle
2024-05-27T13:28:03Z
PUMA выпустила коллаборацию с «‎Игрой в кальмара»: костюмы, кроссовки и аксессуары
Gloss
2025-01-07T14:06:52Z
Netflix показал тизер финального сезона сериала "Игра в кальмара": известна дата премьеры
Gloss
2025-01-03T13:43:02Z
Состоялась премьера второго сезона сериала «Игра в кальмара»: где смотреть
Gloss
2024-12-26T13:51:55Z
Netflix показал тизер мультсериала про Астерикса и Обеликса – видео
Gloss
2024-12-16T16:33:46Z
Вышел первый полноценный трейлер фильма Minecraft
Gloss
2024-11-20T14:43:04Z
Украинский трейлер фильма «Аматор» с Рамі Малеком
KinoFilms
2024-11-18T09:46:00Z
Украинский трейлер мультфильма «Нико: за Северным сиянием»
KinoFilms
2024-11-18T09:24:35Z
Украинский трейлер эротического триллера «Хорошая плохая девочка» с Николь Кидман
KinoFilms
2024-10-29T16:12:34Z
Первый трейлер сериала «Дюна: Пророчество» и дата премьеры
Gloss
2024-10-28T13:10:35Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
В Китае открыли 24-километровый морской мост, который побил сразу 10 мировых рекордов
Gloss
2024-07-03T12:40:09Z
Самый большой в мире круизный лайнер Icon of the Seas отправился в свой первый рейс
Gloss
2024-01-29T17:51:45Z
Самые комфортные места для жизни уже в недалеком будущем
Men's Life
2024-01-24T08:33:40Z
Культурное значение шампанского в разных странах
Gloss
2023-11-29T10:12:53Z
Немецкий политик писал пошлые комментарии моделям OnlyFans, не зная, что они публичные
Gloss
2025-01-09T14:21:48Z
Миозит - заболевание офисных работников
Men's Life
2025-01-08T09:13:01Z
Советы мужчинам по уходу за собой
Men's Life
2025-01-07T09:33:47Z
Упражнения для улучшения слуха
Men's Life
2025-01-06T09:00:46Z
МастерШеф 14 сезон. Выпуск 17 от 21.12.2024
InfoHome
2025-01-03T12:12:50Z
Как не набрать лишний вес во время праздников?
Men's Life
2024-12-27T18:39:52Z
13 украинцев купили новый Rolls-Royce Spectre стоимостью более €600 тысяч: кто они
Gloss
2024-12-27T16:51:51Z
В России сняли ролик, как ПВО сбивает Санта Клауса в небе над Москвой
Gloss
2024-12-27T15:28:27Z
Рейтинг бюджетных кормов для собак
Gloss
2024-12-27T12:33:48Z
Роботы Boston Dynamics не только стабильно стоят на ногах, но и научились делать сальто
Gloss
2025-01-02T13:24:49Z
Всемирно известный блогер MrBeast построил город за $14 млн для своего шоу
Gloss
2024-12-17T14:11:03Z
OpenAI запустила нейросеть Sora, которая может создавать видео из текста
Gloss
2024-12-10T15:19:34Z
Купил – поюзал – утилизировал: новая экоинициатива оʼgо
Gloss
2024-12-06T14:19:05Z
The Septimius Awards: Jan-Willem Breure is breaking traditional rules of cinema
Elle
2024-11-22T06:42:45Z
Резиденцию Дональда Трампа охраняют роботы-собаки: что о них известно
Gloss
2024-11-18T14:40:27Z
Coca-Cola обновила свою культовую рождественскую рекламу с помощью ИИ
Gloss
2024-11-18T13:37:48Z
OpenAI добавляет в ChatGPT функцию веб-поиска
Overclockers
2024-11-01T07:52:06Z
Не нужно платить кучу денег! Готовлю суши бургер дома! Рецепт суши бургера и правильный рис для суши
InfoHome
2025-01-12T09:12:37Z
Cнимаю шляпу перед тем, кто придумал этот рецепт. Век живи - век учись
InfoHome
2025-01-12T09:09:55Z
Беру банку фасоли и готовлю гениальный суп! Вкусный рецепт из простых продуктов!
InfoHome
2025-01-10T08:01:17Z
Десерт на Старый Новый год. Бедная Панна-Котта
InfoHome
2025-01-10T08:01:16Z
Вот это вкуснотища! Особенно идеально после праздников! Блюдо за 5 минут из того, что осталось!
InfoHome
2025-01-10T07:51:41Z
Гости без рецепта не уйдут! Салат фантазия из простых продуктов
InfoHome
2025-01-08T16:49:07Z
Никакого мяса не надо. Вкусная перловая каша в сковороде
InfoHome
2025-01-08T16:45:54Z
Больше не жарю рыбу! Дешевый и полезный рецепт! Хек в соусе на сковороде
InfoHome
2025-01-03T12:15:47Z
Зачем я только нашла этот рецепт Вкуснейшие блины с двойной начинкой!
InfoHome
2025-01-03T12:12:50Z