MY.UAСтатті
Німецькі літаки часів Другої світової війни в Карпатах
Німецькі літаки часів Другої світової війни в Карпатах

Німецькі літаки часів Другої світової війни в Карпатах

Двигун від літака Ju-52 коло Буковелю.

Більше ніж двадцять літаків було збито над Карпатами під час ДСВ.

Це дані архівних матеріалів.

Чому саме над Карпатами? Тому що в 1944 році тут йшли запеклі бої із застосуванням авіації.

Чи всі з них були знайдені? Ні! Ті що впали вночі у важкодоступну частину Карпат так там досі і лежать.

Хребти та долини в Карпатах є ходжені переходжені.

Весь ліс з того часу також двічі вже був вирубаний.

Якщо літак падав в таку частина Карпат то швидше за все його знайшли та утилізували ще за союзу.

Але існує тонка смужка схилу де ліс вже закінчився, але пологий верх ще не почався.

Ліс тут не рубають, туристи не ходять, гриби не ростуть.

Мало хто буде сюди йти… хіба що заблукає.

В таких місцях літак може лежати дуже довго не будучи розтягнутим місцевими мешканцями.

Нижче я опишу історію пошуку двох таких літаків, Ju-52 і Ju-88.

Літаки часів Другої Світової Війни, що були знайдені в Західній Україні.

Коло Івано-Франківська та Коломиї базувалася четверта радянська проти-повітряна артилерійська дивізія.

З травня по червень 1944 року вона забезпечувала підтримку 38 армії під час переходу р.

Під час Львівсько–Сандомижської операції з липня по серпень місяць ця протиповітряна дивізія здійснювала захист першої танкової армії від ворожих атак.

Ця коротка історія пояснює чому є стільки збитих літаків над Карпатами.

Вони, швидше всього, були атаковані коло Коломиї або Івано-Франківська та поверталися до своїх баз в Румунію чи Угорщину.

Але не долетіли….

Ju-52 s Ju-88 на карті бойових дій.

Після війни більшість підбитої військової техніки була здана на металобрухт.

Та не вся.

Літаки що впали у важкодоступних місцях Карпат ще доволі довго лежали неторкнутими.

З часом місцеве населення все таки розтягнула з них кольорові метали та інші цінні речі.

Просте масивні деталі залишалися на місці.

JU-88 коло гори Яйко Ілемське.

Інформація про цей літак вперше з’явилася в інтернеті у 2015 році.

Віктор Верховинець опублікував фото з місця падіння літака на своїй інтернет сторінці.

Віктор відмовився надавати координати побоюючись мародерів.

На жаль чи на щастя в 2019 році вирубка лісу була підійшла за 500метрів від точки «Х».

З Вікіпедії «Junkers Ju 88 — дводвигунний, багатоцільовий літак Люфтваффе часів Другої світової війни.

Літак був розроблений компанією Гуґо Юнкерса в середині 1930-х років, як так званий Schnellbomber, і повинен був стати швидшим за будь-який винищувач того періоду, літак мав ряд технічних проблем на пізньому етапі розвитку, але це не завадило йому стати одним з найбільш універсальних бойових літаків війни.

Його ласкаво прозвали «покоївкою на всі руки» (Mädchen für Alles), і справді Ju-88 справлявся з будь-якою роллю.

Як і ряд інших бомбардувальників Люфтваффе він успішно використовувався як бомбардувальник, пікіруючий бомбардувальник, торпедоносець, літак повітряної розвідки, важкий винищувач, і навіть як літаюча бомба.

Десь там є JU-88!.

Об’єм випуску розвідників Ju 88D в 1940 р.

склав 330 машин, на наступний рік було замовлено вже 1000 одиниць, а потім ще 350 літаків модифікації Ju 88D-1.

Реально в 1941 році було побудовано 568 «вісімдесят восьмих» — розвідників.

На початок 1942 року майже всі дальньорозвідувальні авіагрупи люфтваффе мали в своєму складі літаки Ju 88.

JU-88 в повітрі, Wikipedia.

Ми розпочали пошуки літака в червні 2019 року.

Ми знали приблизне місце падіння, але в нас не було точних GPS координат.

Нашу увагу привернув «рудий ліс».

Але в одному місці колір лісу був оранжевий.

Фото з супутника було зроблено восени тому це вказувало на листяний ліс.

Ймовірно що падаючи літак знищив оригінальні хвойні дерева.

А на їх місці швиденько повиростали листяні берези.

Тому колір тут і відрізняється.

Наша група пошуку складалася з семи чоловік (три Андрія, Віталік, Влад, Давид і Роман).

На повнопривідних автомобілях ми під’їхали під саме місце вирубки.

Звідти і рушили в напрямку «рудого лісу».

Йдемо до «рудого лісу».

За щасливим збігом обставин ми одразу ж вийшли до масивного колінвалу що мирно лежав на м’якому мосі.

Це нас окрилило і ми кілька годин оглядали територію навколо.

На ділянці радіусом десь 300м лежало багато кусків вихлопної системи, частини крила, шасі, різні дроти, броня крісла пілота та інше.

Колінвал JU-88.

Висновки ми зробили такі:.

Уламки літака знаходяться на відносно невеликій площі.

Припускаємо що він врізався в схил, або пробував сідати.

Ми не бачили кратерів від вибухів або поплавленого заліза.

Це означає що пожежі чи детонації бомб не було.

Ми не знайшли нічого що б ідентифікувало пілотів.

Не було ні кісток, ні жетонів.

Алюмінієві деталі фюзеляжа також були відсутні.

Це означає що місцеві знали про цей літак задовго до нас і все знесли.

Через пів року ми відвідали місце падіння літака знову.

На цей раз до нього проглядалася чітка стежка.

Деякі великі деталі зникли.

На місці падіння були ямки характерні для пошуку з металошукачем.

Балон зі стисненим повітрям.

Фото Віктор Верховинець.

Все знайдене було сфотографоване та викладене на сайті www.

Ми також зняли сюжет для новин ТСН щоб привернути увагу до цього літака.

Головний меседж був заохотити місцеву влада заопікуватися цим місцем і поставити знак.

Незалежно від національності тут загинули люди.

Прикро буде якщо з часом тут все перемелять трильовщиками.

Частина крила літака JU-88.

Шасі літака JU-88.

Фото Віктор Верховинець.

Шасі літака JU-88.

Фото Віктор Верховинець.

Поршні та вихлопна система літака JU-88.

Фото Віктор Верховинець.

Залишки літака в лісі.

Частина двигуна літака JU-88.

Колінвал Ju-88.

Крісло пілота літака JU-88.

Фото Віктор Верховинець.

Бронеспинка крісла пілота літака JU-88.

Втулка гвинта літака JU-88.

Фото Віктор Верховинець.

Дерево з уламками літака Ju-88.

Фото Віктор Верховинець.

JU-52 коло Буковеля.

Андрій Кірянов та Ярослав Куриляк спрямували нас до місця падіння літака Ju-52.

Це в якихось шести кілометрах від курорту Буковель.

Це місце можна навіть побачити з лижних підйомників.

Якщо, звісно, знати куди дивитися.

Попри свою.

близькість з Буковелем туристи сюди не часто заглядають.

Який їм сенс ломитися кудись жерепом якщо неподалік є гарна маркована стежка? Вони ж для задоволення в гори пішли! Тому, насправді, не так вже і багато людей знали про цей літак.

Figure 19 Частини JU-52 коло Буковелю.

Наша команда на місці падіння JU-52.

Загальновідомо що ніхто кілометрами в Карпатах відстань не міряє.

Бо кілометр по рівній стежці і кілометр по вертикальному бурелому можуть відрізнятися в рази як по часу їх проходження так і по сказаним нецензурним словам.

То ж нашій групі з семи досвідчених туристів прийшлося ломитися до цього літака практично день.

Ночували ми неподалік в дикій гірській колибі.

Дивуєтеся чого так довго йшли? Це ж найдикіша частина Українських Карпат – Ґоргани! А частина шляху ще й пролагяла через густі зарослі жерепу.

З іншого боку саме цей жереп і унеможливив знесення літака вниз та перетворення його на туристичні баняки.

Місце падіння літака, фото OSM.

З Вікіпедії «Ю́нкерс Ю-52 (нім.

Junkers Ju.52/3m) — німецький військово-транспортний, пасажирський літак та бомбардувальник.

«3m» в позначенні означає нім.

drei Motoren — трьохмоторний.

Літак мав неофіційні прізвиська: під час громадянської війни в Іспанії — «Pava» («Індичка»), серед солдат Вермахту — «Tante Ju» — «Тіточка Ю» і «Залізна Анні».

Ju- 52 став військово-транспортним літаком Німеччини під час другої світової війни.

Він широко застосовувався на всіх фронтах і в тилу.

Його продовжували випускати до 1952 року.».

Пробуючи домовитися чия дорога найкоротша.

Ju-52, Wikipedia.

Ми знали де знаходиться цей літак.

Ми також знали що не ми одні про нього в курсі.

То ж потрібно було поспішати щоб не вийшло як з Ju-88.

Ми ж хотіли побачити якнайбільше! Наша експедиція відбулася в ніч на Хелловін з 31 жовтня на 2 Листопада.

Бідність це велика біда для України.

Люди полюють на чорний та кольоровий метал щоб здати його на металобрухт і заробити копійку.

Дуже часто це полювання йде на межі з крадіжкою.

Зрозуміло що мідні та алюмінієві частини літака це є лакомий кусок для місцевих мешканців.

По цій причині практично всі легко-доступні літаки в Карпатах давно вже припинили своє існування.

Місцеві мешканці розповіли нам що фюзеляж Ju-52 стояв тут аж до 1980-х років.

На жаль його були спалили піонери щоб оплавити алюміній та знести в село.

Це дуже цінна інформація.

Я про фюзеляж а не про піонерів.

Виходить що літак тут пробував сідати! Правда судячи з розкиданих трьох двигунів та погнутих шатунів ця посадка була не дуже м’якою.

Але тим не менше це не був алюмінієвий млинець що впав вертикально з неба.

Один з трьох JU-52 двигунів.

Всі три двигуни від літака знаходяться на відстані десь 100м один від одного.

Піонери були поскладали рештки літака в одну велику купу.

Потім це все облили пальним та підпалили.

Зараз ще можна бачити залишки поплавленого алюмінію на стальних циліндрах двигуна.

Оплавлений алюміній на циліндрі.

На жаль ми не знайшли нічого що б вказувало на номер літака чи ідентифікувало його пілотів.

Але надія ще є.

Місце падіння літака покрито густим жерепом.

Не виключено що під ним у землі могли завалятися різні дрібні деталі.

Погнуті шатуни колінвалу.

Матеріал про цей літак було розміщено в інтернеті і він привернув увагу громадськості.

Деякі локальні музеї висловили бажання взяти залишки літака в свої фонди.

Можливо в 2020 році вони проведуть повноцінну експедицію та ґрунтовно дослідять це місце.

Певною складністю є транспорт.

Сюди можна добратися або ногами або на гелікоптері.

Колись це був двигун BMW-132.

Ми володіємо інформацією про як мінімум ще чотири розбитих літаки часів ДСВ в Карпатах.

На жаль місцеві мешканці неохоче діляться інформацією про них.

Вони думають що це золоте дно.

Що дно – погоджуюся, але точно не золоте.

Реальність така що пошук літаків без точних координат це дуже часо- та трудо-затратна процедура.

Тому якщо Ви знаєте про подібні літаки чи бачили куски алюмінієвої обшивки на даху сараю в якомусь з гірських сіл – будь ласка зв’яжіться з нами.

Будемо дуже вдячні за інформацію.

Вихлопна система JU-52.

Балансувальна деталь з фіксованою вагою.

Двигун JU-52, Wikipedia.

Результатом наших пошуків літаків Другої світової війни на теренах Західної України стала книжка, яку ми плануємо видати обмеженим накладом вже до кінця місяця.

Ми – це www.

Ua – інтернет ресурс який об’єднує людей захоплених urban exploration, військовою історією, підземеллями, дігерством, туризмом та іншими схожими активностями.

Сайт був заснований в 2006 році і має кілька тисяч зареєстрованих користувачів.

Пошуки літаків Ju-52 I Ju-88 були здійснені учасниками спільноти Експлорер.

Автор цього матеріалу, Андрій Риштун, є одним з адміністраторів сайту.

Основною метою нашого пошуку загалом і книги зокрема є не комерція, а спроба закрити сторінки історії, з’ясувати деталі, визначити по можливості місця падінь літаків, визначити номера літаків та долю пілотів, незважаючи на належність до воюючих сторін – радянська авіація, німецька та союзників.

В книжці подані результати нашої праці за 2019 рік.

Наша команда не спеціалісти, а звичайні люди, яким не байдужа історія.

В Україні ще багато таких місць, отже спробуємо разом !.

В кожній книжці в цьому виданні на останній сторінці є конверт, в якому лежить шматочок справжнього літака, одного з тих що було нами знайдено в 2019 році.

Це літаки Міг-3, Сб, Як-7, Іл-2, Fw-190, Ju- 87, Ju-88,He-111, P-39 Bell, PZL P23.

Це наше перше видання.

Собівартість і ціна книжки 200 грн.

80 сторінок, колір, тверда обкладинка.

Ми робимо це заради ідеї, а не заробітку.

Тому віддаємо по собівартості.

В магазини книжка не піде, лише по передзамовленню! Не проґавте свій шанс! Замовляйте вже і зараз! Для цього пишіть на ryshtun@gmail.

com або у ФБ Andriy Ryshtun.

Замовлення приймаються до п’ятниці 20 березня.

Далі книжка піде в друк.

В подальшому плануємо кожного року робити у вигляді розширеного звіту для тих кому цікаво це знати.

Також запрошуємо на спільні пошуки місць падінь і чекаємо ваших пропозицій та цікавих історій в даному напрямку.

Андрій РИШТУН.

/* custom css */.

text-align: left;.

}.tdi_3_7ea.

td-a-rec-img img{.

Loading...

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Девід Бекхем — причина, чому Вікторія Бекхем майже ніколи не усміхається на публіці
Elle
2025-10-10T11:24:33Z
Чорний янгол: Сара Джессіка Паркер в епатажному образі з крилами на нью-йоркському гала-вечорі
Elle
2025-10-09T20:51:35Z
Новий образ Демі Мур: акторка повернула свою культову зачіску з 90-х
Elle
2025-10-09T06:24:38Z
Трамп заявив, що засуджений за повʼязані з проституцією злочини Шон Diddy Комбз просив його про помилування
Ukraine Art News
2025-10-08T06:30:29Z
«Образ помсти»: Ніколь Кідман у вишуканій сорочці Chanel під час першого публічного виходу після розлучення
Elle
2025-10-08T05:36:31Z
"Треба просто любити одне одного": Мирослав Кувалдін про музику, війну й родину
Ukraine Art News
2025-10-07T08:00:27Z
Про що княжна Острозька писала до митрополита Рутського, чому вона тікала від Хмельницького і який казус стався на її похороні?
Photo Lviv
2025-10-07T05:48:16Z
Померла авторка романів “Вершники” та “Суперники” Джиллі Купер
Ukraine Art News
2025-10-06T16:21:44Z
Українка Юлія Рябова отримала головну нагороду з радіомовлення в Ірландії
Ukraine Art News
2025-10-06T15:33:31Z
Про що мовчать "Співаючі": Львівська опера відзначає 125-ліття виставкою Сергія Савченка
Ukraine Art News
2025-10-11T05:15:32Z
Світлини-Медитації: Валерія Бучук осмислює тіло і природу крізь об’єктив художньої фотографії
Photo Lviv
2025-10-11T05:06:21Z
У Києві презентували виставку обкладинок найстарішого мистецького видання України
Ukraine Art News
2025-10-11T04:48:28Z
У Музеї Ханенків відкрили виставку про культуру Африки: частина експонатів – із приватних колекцій
Ukraine Art News
2025-10-11T02:18:29Z
Бандуристка Марина Круть уперше виступить з концертом в Абу-Дабі
Ukraine Art News
2025-10-10T17:12:32Z
Дитяче Євробачення - 2025: у Дії розпочалося голосування за представника України
Ukraine Art News
2025-10-10T16:45:28Z
Київ у темряві, хроніки сили і кросфіт від слобожанських «скіфів»
Ukraine Art News
2025-10-10T16:30:34Z
Письменниця Євгенія Кузнєцова стала авторкою Радіодиктанту національної єдності 2025. Наталія Сумська читатиме
Ukraine Art News
2025-10-10T14:30:52Z
Діаспора Хорватії провела «Дні української культури» в Загребі
Ukraine Art News
2025-10-10T14:12:30Z
«Трон: Арес»: дивіться епічний кліп нової пісні гурту Nine Inch Nails за участю Джареда Лето
KinoFilms
2025-10-11T12:30:22Z
HBO Max представив трейлер довгоочікуваного приквелу до “Гри престолів”
Ukraine Art News
2025-10-10T19:00:33Z
Warner Bros. оголосила про вихід фільму Minecraft 2: прем’єра запланована на 2027 рік
Ukraine Art News
2025-10-10T18:27:30Z
У Клубі українського кіно в Будапешті покажуть фільм за повістю Кузьми Скрябіна
Ukraine Art News
2025-10-10T18:01:11Z
«Наречена!»: український трейлер нового фільму про Франкенштейна від Меґґі Джилленгол
KinoFilms
2025-10-10T17:33:21Z
ССО презентували короткометражний фільм “Дантист”: історія про Рух опору на ТОТ
Ukraine Art News
2025-10-10T14:12:37Z
«Гра престолів»: вийшов перший трейлер її нового спінофу «Лицар Семи королівств»
KinoFilms
2025-10-10T12:54:21Z
«Ілюзія обману 3»: дивіться фінальний український трейлер нової стрічки про ілюзіоністів
KinoFilms
2025-10-10T10:36:26Z
Конкурс документальних дебютних фільмів та стрічки для підлітків у Teen Screen із безкоштовними показами
Cineast
2025-10-10T02:39:57Z
Яким був транспорт міста Львова в дотрамвайну епоху
Photo Lviv
2025-10-11T05:12:19Z
Що зміниться з 12 жовтня під час перетину кордону з Євросоюзом?
Хмарочос
2025-10-10T09:42:46Z
Архітектори міста Стрия. Мечислав Січковський
Photo Lviv
2025-10-10T05:12:25Z
У етнопарку «Ладомирія» відкривається оновлений музейно-освітній простір з екскурсіями про шкільництво Волині
Photo Lviv
2025-10-10T05:00:20Z
У Лондоні запустили нову лінію «суперлупа» — швидкісного автобуса
Хмарочос
2025-10-09T14:00:49Z
Радянський кінотеатр у Казахстані перетворили на культурний центр
Хмарочос
2025-10-07T13:48:46Z
У голландському місті Гарлем, на понад сотні вулиць знизили швидкість до 30 км/год
Хмарочос
2025-10-07T10:27:38Z
У Львові відкриють читальну залу з архівними виданнями про архітектуру
Хмарочос
2025-10-07T09:12:42Z
Чому закриваються ресторани й кав’ярні у закритих ЖК?
Хмарочос
2025-10-07T04:57:45Z
Закатовану в полоні РФ журналістку Вікторію Рощину посмертно нагородили званням “Героя свободи преси світу”
Ukraine Art News
2025-10-11T08:33:35Z
Миколаївський драмтеатр відкрив сезон оптимістичною драмою «Безіменна зірка»
Ukraine Art News
2025-10-11T08:12:35Z
Львівський онкоцентр матиме надсучасний комп’ютерний томограф
Photo Lviv
2025-10-11T05:03:20Z
10 найвизначніших пісень XXI століття: рейтинг Rolling Stone
Elle
2025-10-10T18:15:26Z
Австрія може відмовитися від проведення "Євробачення-2026"
Ukraine Art News
2025-10-10T18:02:03Z
Як носити брючні костюми цього сезону, показує Кейт Міддлтон
Elle
2025-10-10T17:30:27Z
Як минув традиційний осінній ярмарок у ресторані «Прага»
Elle
2025-10-10T14:58:02Z
Трагедія Макрона. Як президент зруйнував систему у Франції та чому не може побудувати нову
Европейская правда
2025-10-10T13:48:16Z
Бумбокс представив нову пісню “Живий” і кліп до неї
Ukraine Art News
2025-10-10T11:58:02Z
Як замовити послуги контекстної реклами для інтернет-магазину
Photo Lviv
2025-10-11T04:57:18Z
Виробник хумусу Yofi призупинив виробництво через ракетний удар по заводу
Хмарочос
2025-10-10T05:27:40Z
Як АІ допомагає в житті та кар’єрі: розкаже Дмитро Красовський на ELLE Active Forum
Elle
2025-10-09T17:30:38Z
OpenAI запускає керування додатками в ChatGPT: планування подорожей та бронювання помешкань з ШІ
Ukraine Art News
2025-10-07T12:39:27Z
Instagram запускає власну премію для творців — Rings
Ukraine Art News
2025-10-07T10:36:30Z
OpenAI співпрацюватиме з власниками авторських прав і блокуватиме персонажів у разі скарги
Ukraine Art News
2025-10-06T12:00:33Z
Правда про шахрайство в рулетці: Чи дійсно можна обдурити гру?
Cineast
2025-10-06T11:27:29Z
Що таке маркетинговий портал і як його створити для свого казино?
Cineast
2025-10-06T11:21:37Z
Розробники програмного забезпечення для казино: Як вибрати найкращого для свого бізнесу?
Cineast
2025-10-06T11:18:34Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z