MY.UAСтатьи
100 років історії: як кияни отримали і втратили набережну Дніпра
100 років історії: як кияни отримали і втратили набережну Дніпра

100 років історії: як кияни отримали і втратили набережну Дніпра

Набережна Дніпра на Подолі сьогодні – це, перш за все, автобан безперервного руху.

Але в історії цієї вулиці був період, коли вона виглядала по-іншому.

На старих фотографіях Набережного шосе все ще курсує трамвай, берег засаджений зеленню, на проїжджій частині менше смуг і зовсім мало автівок, і найголовніше – на фото багато людей, що гуляють біля води.

Як трапилося, що сьогодні набережна у центрі столиці – потенційне місце для дозвілля киян, є вкрай непристосованою для пішоходів і велосипедистів, неінклюзивною і шумною? Щоб дати відповідь на це запитання, «Хмарочос» дослідив історію Набережного шосе з моменту його створення.

Становлення: шосе на березі Дніпра.

Зараз Набережне шосе в Києві пролягає від Поштової площі до бульвару Дружби народів і Мосту Патона.

Проєкт спорудження шосе в Києві затвердили у 1848 році.

Будівництво розпочали наступного року.

Шосе стало зв’язною ланкою між Ланцюговим мостом через Дніпро (існував впродовж 1853-1920 років) і Подолом.

Набережна до будівництва шосе.

Оскільки для будівництва доріг ні асфальту, ні бетону на той час не використовували, то, як розповідає Михайло Кальницький, Набережне шосе споруджували, утрамбовуючи по черзі шар щебеню і шар піску.

У 50-ті роки XIX століття тут з’явилася залізниця, що з’єднувала Поділ із Дарницею.

А на початку 1910-х років на магістралі проклали рейки монотрамваю.

Значну частину берегової смуги на той час місто здавало під невеликі приватні пристані.

При цьому дорога повсякчас страждала від розмивань і сповзань ґрунтів.

Розвиток: набережна з граніту і бетону.

У 1934 році, коли Київ став столицею УРСР, паралельно з проєктуванням урядового центру розпочали споруджувати набережну Дніпра.

Окрім благоустрою берегової лінії, підпірна стіна мала захищати Набережне шосе від підтоплень.

Так Київ отримав набережну з граніту і бетону.

Набережну споруджували за проєктом Василя Осьмака.

Проєкт передбачав будівництво трикілометрової набережної від Поштової площі до мосту Євгенії Бош (міст через Дніпро, що існував у 1925-1941 роках, приблизно на цьому місці зараз розташований міст Метро), аби забезпечити рух автомобілів, трамваю, гужового, велотранспорту і пішоходів.

Упродовж 1935-1938 років вдалося облаштувати ділянку довжиною 1,3 кілометри і так укріпити берег річки.

Набережна Дніпра.

Ліногравюра Олександра Пащенка 1937 року.

Для прогулянок біля Дніпра створили дванадцятиметрову пішохідну зону.

Полотно шосе, шириною 18 метрів, заасфальтували.

Крім того, укріпленими схилами пролягав маршрут двоколійного трамваю.

Вертикальну стіну сім метрів заввишки облицювали гранітом.

Біля самої води спорудили п’ятиметрову прогулянкову горизонтальну терасу зі сходинками до Дніпра.

Їх навмисне проєктували недалеко від зупинок трамваю.

Дерева, що відділяли зону прогулянок від дороги, створювали для містян на променаді затишну тінь.

Як виглядала новозбудована набережна у 1937 році можна побачити на ліногравюрі графіка Олександра Пащенка.

«У спорудженні Набережної була транспортна і прогулянкова функції, – розповідає Семен Широчин, історик радянської архітектури.

– Як наслідок, транспортну функцію повністю реалізували, а прогулянкову – не до кінця.

Наскільки мені відомо, у 30-ті передбачалося зробити ще один фунікулер (поблизу Площі Слави), побудувати більше сходів-спусків до води і спорудити ескалатори на схилах, аби з’єднати верхню та нижню частини міста.

Зрештою, цього не сталося.

Так, на набережній втілили лише горизонтальний прогулянковий маршрут».

Набережна у 1952 році.

До проєкту добудови набережної повернулися після закінчення Другої світової.

Зрештою, у 50-60-х роках ще більше берегу Дніпра одягнули в граніт.

Паралельно на Поштовій площі збудували Річковий вокзал (1957-1961 рр.) і спорудили станцію метро «Дніпро» (1960 р.).

Саме фотографії набережної 1950-60-х років видаються киянам сьогодні особливо привабливими.

Крок до занепаду: шість смуг замість чотирьох.

Після реконструкції 70-80-х років на набережній розширили проїзну частину з чотирьох смуг до шести за рахунок вирубки смуги озеленення з боку Дніпра та звуження пішохідної частини верхньої кромки набережної.

Як наслідок, берег став менш придатним для прогулянок – комфорт для автомобілів забезпечили за рахунок комфорту пішоходів.

Набережна у середині 1990-х.

Транспортні експерти кажуть, що імовірною причиною для збільшення кількості смуг був той факт, що СРСР входить у фазу суспільства споживання.

А на той час масова автомобілізація стала світовою тенденцією міського транспорту.

Крім того, Дмитро Беспалов припускає, що однією з причин розширення також могла бути зміна нормативних вимог.

Адже в СРСР дві смуги руху в одну сторону має магістраль районного значення, тоді як магістраль загальноміського значення повинна мати 3-4 смуги в одну сторону.

Занепад: беззупинкова магістраль.

Ідея зробити беззупинкову магістраль із Набережного шосе виникла в кінці 2000-х, коли почали будувати багато розв’язок.

Зрештою, у 2011 році в ході реконструкції Подолу на Набережному шосе демонтували трамвайні колії, аргументуючи це необхідністю збільшити пропускну здатність траси.

Кияни позбулися трамвайного маршруту на набережну, який існував там з початку XX століття.

Ще раніше трамвайну колію прибрали з мосту Патона, ліквідувавши трамвайне сполучення між двома берегами Дніпра.

Зрештою, сьогодні безпосередньо на набережну можна дістатися лише автівкою або на метро.

У 2017 році на Набережному шосе відбувся капітальний ремонт, який покращив якість дорожнього покриття, тобто зробив більш комфортне середовище для автомобілістів, але не створив більш комфортні умови для пішоходів.

Тротуар тут вкрили не надто зручною для дрібних коліщат плиткою-фем яскравих кольорів.

Набережна у 2016 році.

Наразі берег Дніпра у центрі міста урбаністи називають «псевдонабережною», адже киянам пропонують гуляти тротуарами без зелених насаджень, відрізаними від міста швидкісними автомобільними шляхами.

«Набережне шосе -– це магістраль безперервного руху з розрахунковою швидкістю 100 км/год.

Навіть сучасний автомобіль на такій швидкості створює багато шуму, – розповідає Дмитро Беспалов.

– Тому навряд чи можна сказати, що це набережна для людей, адже гуляти в таких умовах неприємно».

Транспортний експерт додає, що сама інфраструктура шосе передбачає рух автівок на високій швидкості.

«Але як ми хочемо змусити автомобілістів рухатися по місту зі швидкістю 50 км/год по дорозі з розрахунковою швидкістю 100 км/год? Така дорога сама провокує водіїв.

Сповільнювати швидкість мають інженерні елементи на кшталт вужчих смуг, кривих, що створюють центробіжну силу тощо».

Реконструйована Поштова площа (2012-2017 рр.) також по суті перетворилася на розв’язку для автомобільного руху, єдиним позитивним моментом якої є те, що частина автостради загнана в тунель, над яким створили пішохідну зону з доступом до води (хоча цей доступ не є універсальним – спуститись на набережну можна лише по східцях, а пандус станом на травень 2020 року ще не добудували).

Реконструкція Набережного шосе «Київавтодором».

Як бачимо, саме спорудження і розвиток набережної безпесередньо пов’язане з розвитком транспорту.

Водночас саме розвиток транспорту з часом негативно вплинув на комфортність набережної для містян.

Втрата набережної для пішоходів – це наслідок популярної у XX столітті тенденції містопланування, коли головні розв’язки будувалися впритул до річок.

Втім, хибність такого підходу в розвинених країнах зрозуміли давно – і почали шукати альтернативи.

Можливі шляхи реновації.

Проблеми київського берега Дніпра є спільними для багатьох українських набережних.

Цінна для міста прирічкова територія часто відокремлена промисловими спорудами, приватною забудовою, залізницею й автомобільними дорогами.

За даними журналістів, у Києві лише 15% берегів Дніпра доступні містянам для прогулянок чи купання в річці.

А скажімо, до нижнього ярусу набережної, який хоч трохи захищає від шуму, дає тінь і має безпосередній доступ до води, ведуть стрімкі неінклюзивні сходи.

Спуститися до набережної з іншого боку шосе можна через довгий підземний перехід.

Набережна сьогодні не є єдиним цілісним простором, по якому можна довго гуляти, комфортно спілкуватися, призначати зустрічі, відпочивати тощо.

По суті громадське життя там вирує лише довкола Поштової площі.

Як можливо зробити набережну доступною, активною і чистою?.

Пропозиції реконструкції набережної в Києві майстерень Лариси Скорик, Юрія Бородикіна і Георгія Духовичного, а також студії «Крамал».

У 2010 році своє бачення реконструкції Набережного шосе представили київські архітектурні майстерні Лариси Скорик, Юрія Бородикіна і Георгія Духовичного, а також студія «Крамал».

Магістраль пропонували перетворити на триярусний простір, в якому перший ярус виходить до води, другий – розташований на висоті 7 метрів від рівня води, третій – зона для прогулянок з магазинами, готелями, кав’ярнями і ресторанами.

Третій ярус також мав накривати дорогу, створюючи тунель для транспорту.

У такий спосіб проєкт передбачав створення вертикального зв’язку між берегом Дніпра та «верхнім містом».

Забудову трьох кілометрів набережної від Поштової до мосту Метро запланували з невеликими розривами, які мали утворювати п’ятиповерхові будівлі – представництва іноземних держав, готелі, ресторани, торговельні та розважальні заклади тощо.

На думку авторів проєкту, це повинно зробити набережну фінансово привабливою.

Втім, саме через передбачену забудову цей проєкт був розкритикований іншими архітекторами, зокрема Віктором Зотовим, який сумнівається в доцільності забудови набережної як такої.

Ескізні пропозиції переможця конкурсу 2012 року на реконструкцію набережної в Києві – колумбійської студії Taller 301.

Із нагоди підготовки до Євро-2012 архітектори з усього світу пропонували різні проєкти реконструкції інфраструктури київської набережної.

Переможцем конкурсу стала архітектурна студія з Колумбії Taller 301, яка запопонувала сухопутним мостом з’єднати місто і берег Дніпра.

Згідно з проєктом пішохідний міст у формі кільця слід побудувати над автомобільними шляхами і так сполучити фунікулер, Церкву Різдва Христового і саму набережну.

Крім того ландшафтні мости над набережною мали спуститися до Дніпра, забезпечуючи містянам інклюзивний доступ до води без сходів та переходів.

«Такий проєкт дозволив би безперешкодно дістатися води від Площі Слави», – розповів «Хмарочосу» архітектор Віктор Зотов.

Дмитро Беспалов згадує, що швейцарці, відвідуючи Київ для участі в архітектурному конкурсі, також наголосили на цінності доступу до берега в центрі міста.

Оскільки міська влада наполягала на важливості Набережного шосе в транспортній системі міста, архітектори запропонували накрити набережну тунелем,ніби створюючи продовження київських схилів, по яких зможуть вільно гуляти пішоходи.

У 2019 році команда Агентів змін презентувала концепцію змін набережної, що мала на меті зробити береш доступним, облаштувати громадську інфраструктуру, створити своєрідні «магніти», тобто точки притягування, довкола яких повинно формуватися громадське життя.

Також автори проєкту пропонували щонайменше відремонтувати головний колектор, аби зробити воду в річці чистішою, чи звести вздовж берега понтони, засаджені рослинністю, які дозволять відновити втрачену рослинність.

«Опікуватися реконструкцією набережної повинне місто або держава.

Інакше проєкти будуть захищати комерційні інтереси спонсорів реновації, а це часто не на користь історичному центру міста», – наголошує архітектор Віктор Зотов.

А як у сусідів?.

За версією The Guardian, набережна Варшави в 2016 році ввійшла в десятку найкращих міських пляжів Європи.

Крім того, реконструйована набережна Вісли отримала кілька архітектурних нагород і стала найкращим громадським простором 2015 року.

Набережна у Варшаві після реконструкції.

До реконструкції (2015-2019 рр.), набережна, як і в Києві, здебільшого була сконструйована з бетону і не викликала особливого інтересу в мешканців міста, зокрема, через близькість галасливої вулиці.

Після того як біля музею Коперника дорогу опустили під землю, берег Вісли став менш шумним і одразу привабив пішоходів.

Набережна у Варшаві після реконструкції.

У ході реновації набережна поступово перетворювалася на зелений, орієнтований на людину простір з численними пропозиціями для дозвілля: кількома поступовими спусками до води, невеликим піщаним пляжем, різноманітними ігровими майданчиками для дітей, як от батути з видом на Віслу тощо.

Увесь простір доступний для людей із інвалідністю.

Архітекторам вдалося відновити зв’язок між річкою та містом.

Як наслідок, набережна Вісли стала популяним громадським простором з рекреаційною, комунікаційною та соціальною функціями.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
20-летняя модель завоевала титул «Мисс Украина 2024»: она представит страну на конкурсе «Мисс Мира»
Gloss
2024-12-06T16:30:50Z
В сети рассекретили имя мужчины, который должен был стать героем шоу «Холостяк-13» вместо Терена
Gloss
2024-11-29T17:16:39Z
Украинский Щедрик стал частью новогодней рекламы Chanel
Gloss
2024-11-22T16:13:24Z
Украинка стала режиссером нового клипа Леди Гаги
Gloss
2024-10-30T15:28:08Z
Рэпер Эминем впервые станет дедушкой: видео его реакции на новость
Gloss
2024-10-04T16:48:49Z
Linkin Park возвращается с новой вокалисткой спустя 7 лет после смерти фронтмена
Gloss
2024-09-06T15:22:47Z
Мадонна отметила свой 66-й день рождения в шляпе от украинского бренда
Gloss
2024-08-28T12:00:55Z
Анонимная певица Klavdia Petrivna впервые показала свое лицо в новом клипе с группой Tvorchi
Gloss
2024-08-23T15:52:15Z
Первая среди украинских звезд: Светлана Лобода спела для Грэмми
Gloss
2024-08-20T13:43:04Z
МастерШеф 14 сезон. Випуск 18 від 28.12.2024
InfoHome
2025-01-08T16:45:55Z
Balenciaga представила очень минималистичную обувь The Zero
Gloss
2024-12-04T18:36:54Z
Аукционный дом MacDougall;s проведет перед аукционную выставку 22-23 ноября в Лондоне
Ukraine Art News
2024-11-12T20:18:58Z
Самые смешные фотографии дикой природы: финалисты конкурса Nikon Comedy Wildlife Awards 2024
Gloss
2024-09-30T13:13:29Z
Надя Дорофеева презентовала клип на новую песню «Нитроглицерин»
Gloss
2024-08-07T15:40:50Z
Balenciaga выпустили самую дорогую в мире авоську за 7 тысяч долларов
Gloss
2024-07-17T16:30:55Z
В Steam стартовал фестиваль файтингов
Overclockers
2024-07-16T06:52:19Z
ЗНАКОМСТВО С ЛОНДОНСКОЙ ХУДОЖНИЦЕЙ ЛАРОЙ ДЖУЛИАН
Ukraine Art News
2024-06-08T15:42:56Z
Right 2 Fitness Unveils New Metabolic Ignition System for Women Over 30
Elle
2024-05-27T13:28:03Z
«Проклятые»
KinoFilms
2025-01-21T12:42:38Z
Второй украинский трейлер фильма «Обезьяна» по книге Стивена Кинга
KinoFilms
2025-01-20T15:54:36Z
PUMA выпустила коллаборацию с «‎Игрой в кальмара»: костюмы, кроссовки и аксессуары
Gloss
2025-01-07T14:06:52Z
Netflix показал тизер финального сезона сериала "Игра в кальмара": известна дата премьеры
Gloss
2025-01-03T13:43:02Z
Состоялась премьера второго сезона сериала «Игра в кальмара»: где смотреть
Gloss
2024-12-26T13:51:55Z
Netflix показал тизер мультсериала про Астерикса и Обеликса – видео
Gloss
2024-12-16T16:33:46Z
Вышел первый полноценный трейлер фильма Minecraft
Gloss
2024-11-20T14:43:04Z
Украинский трейлер фильма «Аматор» с Рамі Малеком
KinoFilms
2024-11-18T09:46:00Z
Украинский трейлер мультфильма «Нико: за Северным сиянием»
KinoFilms
2024-11-18T09:24:35Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
В Китае открыли 24-километровый морской мост, который побил сразу 10 мировых рекордов
Gloss
2024-07-03T12:40:09Z
Самый большой в мире круизный лайнер Icon of the Seas отправился в свой первый рейс
Gloss
2024-01-29T17:51:45Z
Самые комфортные места для жизни уже в недалеком будущем
Men's Life
2024-01-24T08:33:40Z
Культурное значение шампанского в разных странах
Gloss
2023-11-29T10:12:53Z
Как с толком расставить приоритеты и достичь большего?
Men's Life
2025-01-29T09:12:48Z
Основные принципы раздельного питания
Men's Life
2025-01-28T13:00:48Z
Водка против джина: сравнение напитков
Ukraine Art News
2025-01-27T19:31:02Z
Селфи способны разрушить романтические отношения
Men's Life
2025-01-27T09:09:54Z
В ДТП погибла известная блогер из Харькова Анна Жук: как это произошло
Gloss
2025-01-24T18:00:54Z
Премія Brit Awards 2025 оголосила номінантів, співачка Charli XCX претендує на 5 нагород
Ukraine Art News
2025-01-24T14:06:44Z
Разработана методика запоминания новых слов
Men's Life
2025-01-22T08:48:41Z
Психологи определили, с какой скоростью развиваются любовные отношения
Men's Life
2025-01-22T08:45:45Z
Так вкусно что готовлю три раза в неделю! Оказалось не все знают этот простой рецепт
InfoHome
2025-01-22T07:30:42Z
Где выгодно купить запчасти для телефонов оптом: советы для мастеров и сервисных центров
Gloss
2025-01-27T16:49:10Z
Канадец собрал дома ядерный реактор, потратив всего 3 000 долларов
Gloss
2025-01-23T17:51:55Z
На выставке CES 2025 представили первый в мире летающий мотоцикл
Gloss
2025-01-21T18:06:50Z
Realbotix представила человекоподобного робота-женщину для «общения и близости»
Gloss
2025-01-14T13:49:21Z
Роботы Boston Dynamics не только стабильно стоят на ногах, но и научились делать сальто
Gloss
2025-01-02T13:24:49Z
Всемирно известный блогер MrBeast построил город за $14 млн для своего шоу
Gloss
2024-12-17T14:11:03Z
OpenAI запустила нейросеть Sora, которая может создавать видео из текста
Gloss
2024-12-10T15:19:34Z
Купил – поюзал – утилизировал: новая экоинициатива оʼgо
Gloss
2024-12-06T14:19:05Z
Лучший способ как приготовить курицу с картошкой! Самый вкусный рецепт из курицы в духовке
InfoHome
2025-01-27T12:55:08Z
Почему из капусты и фарша я не готовил такое раньше? Гениальный рецепт на обед или ужин на всю семью
InfoHome
2025-01-27T12:52:21Z
Без весов - только стакан! Манник-Нежность - невероятно простой вкусный быстрый пирог к чаю!
InfoHome
2025-01-27T12:52:20Z
Яичница: рецепты счастливого брака
Men's Life
2025-01-27T09:12:57Z
Пышная запеканка из садика без муки! Без соды! Без крахмала! Творожная запеканка воздушная
InfoHome
2025-01-25T07:40:02Z
Хрустящая пицца фокачча без замеса теста
InfoHome
2025-01-22T07:27:38Z
Здоровое питание
Men's Life
2025-01-20T12:57:39Z
Беру свеклу и пекинскую капусту и готовлю полезный салат на каждый день. Рецепт из простых продуктов
InfoHome
2025-01-17T10:58:22Z
Они мягкие, как облако! Воздушная выпечка с начинкой! Простой рецепт быстрой выпечки!
InfoHome
2025-01-17T10:54:52Z