MY.UAСтатьи
Йшли дівчата з буряків, та й зустріли маніяків. Насилля в театрі: післямова до гучного скандалу
Йшли дівчата з буряків, та й зустріли маніяків. Насилля в театрі: післямова до гучного скандалу

Йшли дівчата з буряків, та й зустріли маніяків. Насилля в театрі: післямова до гучного скандалу

Тиждень, що минає, був у всіх сенсах аж занадто «культурним» – вернісаж в музеї Гончара, де виставляли картину Іллі Глазунова «Русская красавіца» (власність родини Петра Порошенка), прем’єра нуар-трилера «Тіні забутих» у Центрі Довженка, оперета Містер Ікс з екшн-пошуками Офісу президента гнідої кандидатури на посаду міністра культури України.

На такому активному медійному фоні далебі не погас, а подекуди аж іскрив скандал, викликаний рухом активістів проти насилля в українському театрі.

Нагадаю, цей галас розпочався після мережевої прем’єри скріншотів особистого листування керівника Театру «Актор» Слави Жили, де він у межах підготовки нового геймер-онлайн проекту «Містер Баттерфляй» пропонував актрисам (за гроші) здійснити деякі пікантні маніпуляції (перед камерою).

Наприклад, зняти ліфчик – це близько тисячі гривень, облизати фалоімітатор – близько 500 гривень і т.

Гнівний пост талановитої актриси Оксани Черкашиної з цього приводу спричинив праведний гнів і як наслідок флешмоб у соцмережі проти насилля в театрі, до якого долучилися мисткині різних театрів та віросповідань.

Гнівний пост актриси Оксани Черкашиної спричинив гучний скандал.

Скандал отримав новий статус, коли його стала коментувати Уляна Супрун, а згодом долучилися і центральні телеканали та рейтингові ЗМІ.

Тим часом, вже відома дата онлайн-прем’єри скандального «Містера Баттерфляй» (з Олексієм Вертинським, який не буде роздягатися) - 16 червня.

І весь галас відтепер мимоволі сприймається як піар-супровід напередодні експериментальної прем'єри Театру «Актор».

В це же час, за версіями ЗМІ, керівник театру «Актор», Слава Жила, розглядається Офісом президента в когорті можливих претендентів на посаду міністра культури України.

Жити стає веселіше.

Стосовно теми насилля, то тут не може бути ніяких рефлексій або мугикання, бо треба давати по руках тим, хто здійснює такі акти (вироки мають бути на основі доведених фактів і документів, звісно).

Щоби таке неподобство не процвітало ні в театрах, ні в творчих вузах, адже іноді тіло молоде стає для маніяка-викладача іграшкою в цупких магнітних клешнях.

Якщо певні факти і свідчення з'являться, будуть доведені, тоді можливі і нові етапи боротьби проти насилля, вже на юридичному рівні.

Своєю чергою, хочу нагадати, що насилля на театральній мапі, як територія Гри, як сценічний художній вимір – дещо інша історія, і тут навіть марно нагадувати, що на цій території частенько працюють лідери сучасного світового театру – Ян Фабр, Томас Остермайєр, Кшишфтоф Варліковський, інші майстри та генії.

В контексті теперішнього галасу я і подумав, а яким чином українські театральні режисери дотичні до теми насилля (але не за кулісами, а на сцені, звісно, у художньому рішенні своїх відомих постановок.

Деякі, дотичні.

Дещо з минулого я пригадав (можете доповнити цей суто суб’єктивний рейтинг а-ля насилля на сцені, буду дуже вдячний за підказки та коментарі-доповнення).

Пори все маю одна важливе уточнення.

Найстрашніший насильник в театрі – режисер бездарний, обмежений.

Від такого страждають актори і глядачі.

Андрій Жолдак.

Життя з ідіотом.

Румунський Національний театр Раду Старку.

На мій погляд, це одна з найсильніших і найвідвертіших вистав українського режисера на європейських теренах.

Антологія сценічного насильства та безумства, відверта спроба належним способом зґвалтувати і задіяних акторів, і вельмишановну публіку.

При цьому, сам режисер аж крекче від задоволення у процесі такого сценічно-статевого акту – аж до самих гланд.

Оповідання Віктора Єрофєєва, звісно лише привід для Жолдака показати здичавіння родини та цілого світу часто екстремальними сценічними засобами.

Сцена у Жолдака передбачає декілька сегментів.

Плюс – екрани, на яких великими платниками демонструють різні цікаві процеси: блювання, випорожнення, мастурбації.

Є інші окремі відразливі сцени, коли герої обмащують себе каловими масами (копрофілія).

У Жолдака ідіот – не хлопчик Вова (головний герой), а уся родина, в яку і потрапляє бідна дитина.

Передбачаються сцени злягання, знущання, і все це під супровід Рамштайн, Земфіри і Євгена Доги.

Цю виставу румуни грали в Києві в екс-Жовтневому палаці.

І назавжди я запам’ятав мізансцену не на сцені, а в залі.

В партнер якимось партизанським способом пробралася зграйка інтелігентних бабусь.

Очевидно, хтось передав шарові запрошення в Інститут літератури, який поруч з Жовтневим палацом (хотіли бабусь потішити творчістю російського прозаїка Єрофєєва).

Протягом цієї вистави, здавалося, бабусі зменшувалися і дематеріалізувалися – їхні старечі плечі опускалися все нижче і здавалося до фіналу вони просто ляжуть на підлогу партеру і більше ніколи не встануть.

Коли актори грали сцену обмащування героїв каловими масами, тоді вже невгамовний філологічний дух переляканих бабусь не витримав.

Вони збунтувалися і демонстративно полишили залу після акту масового зґвалтування глядачів.

Вони тремтіли, але крокували гордо.

Колективний вираз старечих облич навіював мотив картини невідомого народного художника..

Йшли дівчата з буряків, та й зустріли маніяків...

Я подумав, що якби їм трапився на шляху сам пан режисер, то вони задушили б його історичними руками, а потім щей стогнали від задоволення та гідно виконаної гуманітарної місії.

У цій румунський постановці Андрій Жолдак довів до абсолюту свою спробу переплавки фізіології у сценічну естетику.

І ім’я героя свого сценічного фізіологізму він якось дуже пророче вгадав – Вова.

У цій виставі насилля – як форма режисерського діалогу з глядачем і актором.

Хтось витримає, когось знудить, а хтось втече в Інститут літератури, від гріха подалі.

Андрій Жолдак.

Один день Івана Денисовича.

Харківський театр Т.

А це вже Жолдак харківського періоду.

Фактично вистава-маніфест, яка передбачає безліч інтерпретацій з боку критиків.

Вистава відверта, шокуюча, її мета – роз’ятрити людиноненависницьке нутро тоталітаризму.

І режисерський інструментарій тут – шок поза больовим порогом, як і у Солженіцина, тут, на думку режисера, тоталітарне насилля перетворює людину на шмат м’яса чи на дурного покірного зайчика.

А сама державна Система, як камера тортур.

Це була відверто політична вистава Жолдака про дегуманізацію суспільства під державним пресом тоталітарного насильства .

Роман Віктюк.

Філософія в будуарі.

Театр Романа Віктюка.

У Київ цю постановку у свій час делегували Сергій Проскурня і Михайло Бродський в рамках проекту Вік-тюк! На сцені Жовтневого палацу.

То був 1996 рік.

Воля на театрі ще не була такою вільною.

Тому деякі київські народні артисти, побачивши гігантські секс-іграшки та інші фалоси, прив’язані до віктюківських акторів, були щиро обурені.

Що за неподобство? Що за насилля над мораллю та етикою? Це вже тепер ці режисерські фокуси з фалоімітаторами сприймаються за дитячі пустощі.

Нові часи пропонують новіші вишуканіші та жорстокіші методи секс-насилля на світовій сцені.

Але та вистава за мотивами маркіза де Сада врізалася в пам’ять як гірке висловлювання Віктюка стосовно сучасного світу..

Світу, у якому вже нічого не вартують чуттєвість, взаємність, довіра, еротична напруга.

Бо цьому механічному світові і потрібні суто механічні задоволення, синтетичні замінники, секс-іграшки замість живої теплої душі і ніжного тіла, відповідно.

Віктюк не був пророком.

Просто констатував діагноз хворого світу, який лікується фалоімітаторами, а люди – не те щоби люди, а навіжені садисти в секс-шопі.

Отака мораль.

Максим Голенко.

Дикий театр.

Одна з найгучніших і найсуперечливіших київських постановок останнього часу.

На споді – п’єса Мартіна Макдонаха, на поверхні – сценічна політ-травестія, спроба режисера приправити ірландські перипетії нашим місцевим соусом та колоритом, тобто тривогами та чорним гумором у супроводі наступу сучасного радикалізму, правого вектора.

Це й викликало надзвичайно активну реакцію публіки.

Попри висоту заданої ідеологічної планки та карнавальну атмосферу цієї вистави, повсякчас згадувався Лев Толстой, який писав про Леоніда Андрєєва..

Він лякає, а мені не страшно....

Тобто, тон сценічної розмови про жорстокість, радикалізм та насилля у сучасному жорстокому світі задано професійний, карнавальний, але дещо шоу-бізнесовий.

До речі, шоу-бізнес як насилля – це ж також концепція!.

Максим Голенко.

Жінко, сядь!.

Дикий Театр.

Не можу обійти у заданій темі (насилля) виставу Дикого, яка і позиціонувалася як проєкт, котрий привертає увагу до проблем гендеру та насильства в родині, зокрема.

З цією виставою театр здійснив тур багатьма містами.

І глядачі (я читав відгуки) упізнавали себе в героях постановки – Сані та Юлі.

Ця історія не тільки про сімейне свавілля, скільки про стирання чуттєвих зон, які об’єднують подружжя.

Про інерцію звички, побуту, звикання, коли гаснуть попередні імпульси любові та взаємоповаги.

Адже, як відомо, «любовная лодка разбилась о быт»...

Це стримана і неекспресивна вистава Голенка, мета якої у тому, щоб підвести глядача до думки..

Нетерпимість народжується через буденність, через силу звички та інерції сімейних взаємин.

Поневолені жінки Сходу та Заходу України завжди щиро аплодують у фіналі, упізнаючи у Юлі самих себе.

Перша версія назви, до речі, «Юля, сядь!».

Але від неї відмовилися, щоб не збивати з толку глядача , який ще сприйме постановку за політпамфлет, присвячений найвідомішій українській політикині.

Андрій Білоус.

Homo Ferus або сука-любов.

Молодий театр.

Експериментальна вистава на основі мотивів п’єс Івана Карпенка-Карого.

Зокрема, «Наймички», у якій Харитину, жертву насильства експлуататорів, колись грала Марія Заньковецька.

Тепер Харитина в інших запропонованих обставинах.

Вона зростала під свист нагайки хазяїна у собачій зграї, перетворюючись на дівчинку-мауглі.

Експлуатація, приниження та собаче життя однак не знищили в Харитині надій на щирі почуття, на справжнє кохання.

Це доволі екстремальний парафраз п’єси Карпенка-Карого.

І такий парафраз мимоволі передбачає роздвоєння режисера.

Однією рукою він волів би і сам взяти нагайку, щоб вчинити на сцені театр жорстокості з усіма його наслідками.

Але друга його рука – рука педагога (у виставі задіяні студенти).

І режисер себе постійно стримує, аби не нашкодити, нікого не образити, лишитися у межах педагогічної поеми, а не театру жорстокості Антонена Арто.

У такій дилемі особисто для мене, мабуть, був би ближчим жорстокий Антонена Арто.

Але я все розумію.

З дітьми треба працювати стримано, через добре серце, а не методи насилля (навіть сценічного).

Антон Романов.

Мапи ідентичності, мова ворожнечі.

У проєкті Мапи ідентичності є жертва насилля, це сам режисер (одночасно актор).

Абсолютно оголений, він пропонує глядачам написати на власному тілі ті слова, які і провокують ворожнечу у нашому соціумі.

А згодом пропонує ще й подряпати власне тіло до крові гострими предметами.

Нема відмови від охочих! Публіка інколи не тільки дурепа, вона іноді ще й жорстока дурепа.

Його худюще голе тіло з усіма причандалами розглядають ніби під мікроскопом, а потім ще й збиткуються над ним.

Антон терпить, бо такі правила гри в насильство.

Сам встановив їх для себе.

А я інколи думаю: краще б ти, Антоне, і далі ставив вистави про кохання за мотивами Маркеса, а не здригався від болючого насилля з боку жорстокого глядача.

Але тут є зміна парадигми.

Насильником може виступати не тільки Режисер, який дозволяє подекуди відверте насильство над актором і глядачем.

Насильник тут – Глядач.

Тобто, у Дзеркала Сцени є два обличчя.

І обидва – жорстокі.

Якщо українському Театру згодом набридне насилля та ігри в жорстокість, завжди є реверс.

Зворотній напрямок.

Знову треба одягти очіпки та плахти і грати «Наймичку» на фоні мальовничих задників з хатками, соняшником, житами та вербами.

І на цей товар, переконаний, завжди знайдеться свій добрий покупець.

І Дикий (театр) тоді змінить назву на Свійський!.

Олексій Вертинський: Український театр у сраці.

І ось чому...

Як український театр передбачив пандемію, самоізоляцію та здичавіння на карантині.

Всесвітній антракт.

Як українські театри переживають карантин.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
Демі Мур, Кендалл Дженнер, Селена Гомес та інші зірки на червоній доріжці гала-концерту Музею Академії-2025
Elle
2025-10-19T15:12:31Z
Лобода виступила на весіллі футболіста Хайкіна, що "пишається російським паспортом", - блогер
Ukraine Art News
2025-10-19T05:30:30Z
У віці 103 років помер китайський лауреат Нобелівської премії з фізики Чень Нін Ян
Ukraine Art News
2025-10-18T20:45:28Z
Британський принц Ендрю відмовився від титулу герцога Йоркського
Ukraine Art News
2025-10-18T07:18:35Z
Помер співзасновник KISS та член Зали слави рок-н-ролу Ейс Фрейлі
Ukraine Art News
2025-10-18T04:30:28Z
Помер письменник, лінгвіст і співзасновник “Нью-Йоркської групи” Юрій Тарнавський
Ukraine Art News
2025-10-17T12:31:57Z
Помер Ейс Фрейлі — гітарист та співзасновник гурту KISS
Ukraine Art News
2025-10-17T10:49:18Z
Брітні Спірс відповіла на закиди ексчоловіка про кокаїн під час годування грудьми та дивну поведінку з дітьми
Elle
2025-10-17T09:57:34Z
На тлі розлучення чоловік Sia вимагає від співачки сотні тисяч доларів аліментів щомісяця: у чому причина
Elle
2025-10-16T15:51:35Z
«Моє світло»: В Анкарі відкрилася виставка української художниці-діаспорянки
Ukraine Art News
2025-10-20T16:54:27Z
У Львові обрали проєкт нової церкви
Хмарочос
2025-10-20T14:36:46Z
У Києві відкриється виставка, присвячена українському поетичному кіно
Ukraine Art News
2025-10-20T11:54:29Z
Український проєкт про Дніпро представлено на архітектурній виставці у Лісабоні
Хмарочос
2025-10-20T11:45:44Z
Крамниця Gunia Project потрапила у список найкращих сувенірних магазинів світу
Хмарочос
2025-10-20T09:33:44Z
Пограбування в Луврі: Макрон назвав злочин “нападом на спадщину”
Ukraine Art News
2025-10-20T08:18:53Z
На території Михайлівського монастиря відкрили для огляду фундамент оригінальної брами
Хмарочос
2025-10-20T07:30:48Z
Орьнек, фес та інші символи кримськотатарського народу, в яких закодована пам'ять поколінь
Elle
2025-10-20T06:39:28Z
Марійська площа у Львові на рідкісних фото 1880-х років
Photo Lviv
2025-10-20T05:12:31Z
Звинувачений у домаганнях режисер Білоус відкриває власний театр
Ukraine Art News
2025-10-20T15:09:28Z
Новий тизер «Бріджертонів» з Бенедиктом повідомляє дві дати релізу четвертого сезону
KinoFilms
2025-10-20T13:18:29Z
«Королева рингу»: вийшов український трейлер нового фільму про бокс за участю Сідні Свіні
KinoFilms
2025-10-20T12:24:24Z
Василь Байдак представив дубльований трейлер бразильського фільму «Блакитна стежка»
KinoFilms
2025-10-20T10:57:26Z
Дорослі героїні на великому екрані: як кіно переосмислює вік
Elle
2025-10-20T05:42:32Z
Національний конкурс, Українські прем’єри та Спеціальні події. Українські фільми на «Молодості»
Cineast
2025-10-20T05:30:42Z
Епос втраченого кіно: Лекція про перший фільм Галичини
Photo Lviv
2025-10-20T05:06:36Z
«Війна у тиші»: короткометражка українського режисера змагатиметься за «Скіфського оленя»
Ukraine Art News
2025-10-20T00:54:30Z
Луганський обласний театр відкрив 85-й сезон у Києві
Ukraine Art News
2025-10-18T11:21:30Z
Два українські села потрапили до списку найкращих у світі — ООН
Ukraine Art News
2025-10-20T14:33:31Z
Два села в Карпатах увійшли до списку найкращих туристичних сіл світу
Хмарочос
2025-10-20T09:36:55Z
На Кіровоградщині пройде Всеукраїнський залізничний фестиваль
Хмарочос
2025-10-20T08:13:41Z
Заповідник «Тустань» відзначає 20-річчя
Photo Lviv
2025-10-18T05:03:21Z
На ВДНГ відкрили Терапевтичний сад, що взаємодіє з п’ятьма чуттями
Хмарочос
2025-10-17T13:30:55Z
Будинки за 1 євро: як популярна схема оживляє спорожнілі міста та в чому підступи?
Хмарочос
2025-10-15T09:33:38Z
У Парижі з’явилося 300 пішохідних «вулиць до школи». Дивіться, що змінили
Хмарочос
2025-10-15T09:21:41Z
Втрачене місто, де коронували Данила Романовича
Photo Lviv
2025-10-15T05:18:20Z
Нові вагони Škoda для фінської залізниці нагадують кімнати у хостелі
Хмарочос
2025-10-14T10:06:49Z
Радіодиктант національної єдності: коли, де і як долучитися до написання
Ukraine Art News
2025-10-20T15:39:33Z
Головні речі чоловічого гардероба сезону осінь-зима 2025-26
Elle
2025-10-20T15:24:28Z
Людина повинна розуміти, звідки вона походить, бо тоді може рости, - польська дослідниця і волонтерка Соляш
Ukraine Art News
2025-10-20T15:15:35Z
У Греції дозволили 13-годинний робочий день
Хмарочос
2025-10-20T14:36:45Z
Beauty-засоби на холодну осінь, які потрібні будь-якій шкірі
Elle
2025-10-20T13:37:20Z
Оракул на молодик 21 жовтня для всіх знаків Зодіаку
Elle
2025-10-20T13:21:34Z
Непрямі жертви обстрілів енергетики: взимку через пожежі загинуло 900 людей
Хмарочос
2025-10-20T12:54:51Z
Пограбування року: чотири грабіжники вкрали дев'ять імператорських коштовностей із Лувру за 7 хвилин
Gloss
2025-10-20T12:54:43Z
«Ковальську» оштрафували за рекламу з порноакторкою. Компанія подякувала за «чудову промоцію»
Хмарочос
2025-10-20T12:24:46Z
Вчені сподіваються на революцію в сонячній енергетиці: завдяки панелям із перовскіту
Хмарочос
2025-10-16T13:45:39Z
Netflix і Spotify запускають спільні відеоподкасти
Ukraine Art News
2025-10-15T14:18:34Z
«Укрпошта» запускає власні поштомати
Хмарочос
2025-10-15T13:00:51Z
В Україні офіційно почав працювати стримінг HBO Max
Хмарочос
2025-10-15T08:12:47Z
HBO Max відтепер в Україні: що пропонує стримінгова платформа
Elle
2025-10-14T19:39:27Z
Instagram запозичив рейтинги Асоціації кіномистецтва для обмеження контенту за віком
Ukraine Art News
2025-10-14T18:30:28Z
Microsoft з 14 жовтня припиняє підтримку Windows 10
Ukraine Art News
2025-10-14T11:48:29Z
Миля незламності: мережа «Аврора» підтримала Київський марафон 2025
Хмарочос
2025-10-14T06:06:45Z
«Зелений» енергетичний перехід ніколи не відбудеться на 100%. Але це не проблема
Хмарочос
2025-10-13T06:51:47Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z