MY.UAСтатьи
Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих
Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих

Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих

Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих.

Фотографії Старого Львова продовжують публікувати матеріали із серії «Львівська залізниця.

Сьогодні мова піде про керівника Львівської дирекції цісарсько-королівських залізниць Станіслава Рибіцького, який відомий не лише як добрий керівник, талановитий інженер та науковець, але і як захисник прав залізничників-українців.

Цікаво, що Рибіцький був удостоєний державних нагород не лише в Австро-Угорщині та Польщі, але навіть і у Швеції.

Станіслав Рибіцький народився в 1856 році в польському місті Ряшеві.

Його батько – відомий адвокат Алоїз Рибіцький, який у 1882 році був обраний послом Галицького крайового сейму.

У 1877 – 90 роках Алоїз Рибіцький очолював Галицький іпотечний банк у Львові.

Станіслав Рибіцький – керівник Львівської дирекції австрійських державних залізниць у 1906 – 1916 рр.

На відміну від свого батька, який був адвокатом і фінансистом, Станіслав Рибіцький обрав професію інженера.

Початкову і середню освіту Станіслав здобував вдома, оскільки в дитинстві мав слабке здоров’я.

Вищу освіту він отримав у технічному університеті німецького міста Карлсруе в 1874 – 79 роках.

У 1880 році Станіслав Рибіцький отримав диплом інженера шляхів сполучення.

Вхідна рампа Бучацького тунелю Галицької трансверсальної залізниці (ділянка Станіславів – Гусятин).

Сучасне фото.

У 1881 році Станіслав Рибіцький починає працювати в Генеральній інспекції залізниць у Відні.

Молодому інженерові доручають нагляд за будівництвом Галицької трансверсальної залізниці між Станіславовом і Гусятином.

У безпосередні обов’язки Станіслава Рибіцького входив технічний нагляд за будівництвом залізниці в районі міста Чорткова на Тернопільщині.

Зокрема, Рибіцький проводив інспекторські перевірки будівництва залізничного моста через річку Серет біля Чорткова, а також за будівництвом віадуку в районі станції Біла-Чортківська.

Після завершення будівництва залізниці Станіславів – Гусятин, Станіслав Рибіцький у 1884 році переходить в управління будівництва транскарпатської залізниці Стрий – Мукачево – він працює технічним інспектором на галицькій ділянці залізниці Стрий – Лавочне і здійснює експертизу проектів мостів та віадуків на цій лінії.

Праця на будівництві залізниць Станіславів – Гусятин та Стрий – Лавочне дала Рибіцькому великий практичний досвід залізничного будівництва, особливо у складних умовах гірського рельєфу.

Станція Лавочне на залізниці Стрий – Мукачево.

В 1885 році Станіслав Рибіцький переходить на роботу в Генеральну дирекцію австрійських державних залізниць у Відні.

Тут він працює в бюро, яке займається проектуванням мостів.

Під час праці там Станіслава Рибіцького, це бюро займалося реконструкцією залізниць в альпійському регіоні та у Чехії.

У 1887 році переходить до Генеральної інспекції залізниць і працює у фінансовому бюро.

У 1896 році отримує статус урядового делегата із технічного нагляду за державними залізницями в Моравії, Сілезії, Галичині та Буковині, а також по технічному нагляду за роботою приватної Північної залізниці імені цісаря Фердинанда (залізниця Відень – Краків).

Вокзал станції Лавочне.

Початок ХХ століття.

У 1904 році на запрошення керівника Львівської дирекції державних залізниць Людвіка Вежбицького, Станіслав Рибіцький обіймає посаду заступника керівника дирекції.

Через рік, у 1905 році Людвік Вежбицький виходить на пенсію, а Станіслав Рибіцький обіймає посаду керівника Львівської дирекції державних залізниць.

Станція Гребенів на залізниці Стрий – Мукачево.

Листівка початку ХХ століття.

Початок ХХ століття для галицьких залізниць був складним періодом: із однієї сторони зростав потік вантажів та пасажирів, збільшувалася і протяжність колій в краї (в основному за рахунок будівництва локальних залізниць), а з іншої – технічний рівень галицьких колій залишався на дуже низькому рівні – на лініях експлуатувався застарілий і зношений рухомий склад, перегони та станції мали малу пропускну здатність… Отож ріст обсягів перевезень поєднувався із ростом кількості залізничних інцидентів і аварій на залізницях Галичини і Буковини, які ставали звичним явищем.

Їх основними причинами були застарілість засобів сигналізації та зв’язку, відсутність відповідних блокіровок, низька кваліфікація та хронічна втома локомотивних і поїзних бригад та станційного персоналу.

Станіславу Рибіцькому належало вирішувати ці питання, отож він розробляє низку заходів із підвищення безпеки руху на залізниці, впроваджує нові технології, створює нормальні умови для роботи залізничників.

Будівництво першого Бескидського тунелю.

1885-87 рр.

Уже в перші роки свого керівництва Львівської дирекцією залізниць Станіслав Рибіцький розробляє масштабний проект реконструкції і розбудови Львівського залізничного вузла, який був найбільшим на сході Австро-Угорщини.

Нажаль, зі сторони Міністерства залізниць Австро-Угорщини цей проект не мав великої підтримки – його сім раз відмовлялися погоджувати у Відні.

Отож до початку Першої Світової війни була проведена реконструкція лише станцій Підзамче та Клепарів.

Віадук і вхід у Бескидський тунель.

1887 р.

Також Станіслав Рибіцький поставив собі за мету покращити умови праці і житлові умови для залізничників, які на початку ХХ століття в Галичині були дуже поганими.

Не дивлячись на проблеми із фінансуванням, під час керівництва Станіслава Рибіцького у Львові коштом державних залізниць було побудовано 36 нових великих житлових будинків для робітників залізниці і 4 для інженерів та службовців.

Окрім того, Станіслав Рибіцький організував будівництво нового будинку для Львівської дирекції державних залізниць.

У середині 1900-х років дирекція розташовувалася в будинку на сучасній вулиці Огієнка, де розміщується залізнична лікарня.

Хоча цей будинок був збудований у самому кінці ХІХ століття, він уже був затісний для адміністративного апарату Львівської дирекції державних залізниць.

Отож Станіслав Рибіцький добивається виділення коштів на будівництво нової споруди дирекції, а це було біля 8 мільйонів корон.

У нову будівлю по вулиці Гоголя, 1 дирекція державних залізниць переїздить наприкінці весни 1914 року.

Будівля станції “Підзамче”.

Фото до 1914 року.

Значною проблемою для Львівської дирекції державних залізниць було опалення паровозів.

Часто із цією метою на початку ХХ століття все ще використовували дрова, адже кам’яне вугілля на території Галичини в той час іще не добували, а завозили із інших регіонів Австро-Угорщини, тому воно було в дефіциті.

Крім того, на галицьких залізницях в основному експлуатувалися застарілі паровози із ручною подачею палива у топку.

Навіть якщо використовувалося кам’яне вугілля, для того, щоб провести поїзд, припустімо, між Львовом і Тернополем кочегару потрібно було закинути в топку біля 15 тонн вугілля.

Найважче було на транскарпатських маршрутах із тунелями – обслуга паровози розганяла його перед входом в тунель, а потім всі обмотували голову мокрими рушниками і лягали на підлогу і чекали, коли буде пройдено тунель.

Будівля станції на Підзамче.

Поштівка до 1914 року.

Для полегшення роботи локомотивних бригад і застосування залишків переробки нафти, Станіслав Рибіцький вирішив впроваджувати на залізницях Галичини опалення паровозів нафтою і продуктами її переробки.

Для реалізації такого проекту Рибіцький домігся отримання урядового кредиту для впровадження новації.

Залучивши нафтохіміків із Львівської політехніки, Станіслав Рибіцький протягом короткого часу до 1909 року будує в Дрогобицько-Бориславському нафтовому басейні спеціальний нафтопереробний завод, який займається виробництвом палива для паровозів, який називали «ропалом».

На повну потужність нафтопереробний завод, який за польських часів мав назву «Польмін» був запущений на повну потужність у травні 1910 року.

Це був найбільший в Австро-Угорщині нафтопереробний завод.

На початку 1910-х років на Галичині, а потім і по всій Австро-Угорщині багато паровозів було переведено на нафтове опалення відповідно до проекту, розробленого Станіславом Рибіцьким.

Це значно покращило умови роботи локомотивних бригад і було економічно вигідним.

Товарна станція і зруйнований Чернівецький вокзал.

У 1912 році Міністерство освіти Австро-Угорщини призначає Станіслава Рибіцького членом та віце-президентом екзаменаційної комісії, яка приймала державні іспити у Львівській політехніці.

Того ж року Станіслав Рибіцький бере участь у міжнародній науковій конференції по залізничному транспорту, яка відбувається в столиці Швеції Стокгольмі.

Уряд Швеції нагороджує Станіслава Рибіцького Командорським хрестом із зіркою ордена Полярної зірки.

Того ж року керівника Львівської дирекції залізниць нагороджують командорською відзнакою ескадрону Польської гвардії.

Початок Першої світової війни був загалом дуже невдалим для австро-угорських військ – російські війська швидкими темпами наступали у напрямку Львова, Станіславова та Чернівців.

Отож, Львівську дирекцію державних залізниць довелося евакуйовувати.

Евакуацією дирекції керував її керівник Станіслав Рибіцький, вона проводилася 29 – 30 серпня 1914 року.

Львівська дирекція залізниць спочатку перебувала у Цешині, а потім переїхала до Брна Моравського.

Зруйнований вокзал в Тернополі.

У червні 1915 року німецько-австрійські війська провели достатньо вдалий наступ і відкинули російські війська із Галичини У липні 1915 року дирекція державних залізниць повертається до Львова.

Значні руйнування під час військових дій у 1914-15 роках потребували проведення аварійно-відновлювальних робіт, керівництво якими взяв на себе Станіслав Рибіцький.

У стислі терміни було здійснено відбудову мостів та інших споруд і відновлено рух поїздів.

Австрійська військова влада була налаштована проти місцевого населення Галичини, а особливо – проти українців.

Їх вважали ледь не зрадниками.

Оскільки далеко не всі залізничники були евакуйовані, частина їх продовжувала працювати і під час російської окупації Галичини.

Після повернення краю під контроль австрійців, такі залізничники та члени їх родин зазнавали репресій.

Зруйнована залізнична станція в Тернополі.

Керівник Львівської дирекції державних залізниць Станіслав Рибіцький виступав проти необґрунтованих репресій.

Він публічно виступив на захист українців-залізничників.

Австрійські військові ставилися до Станіслава Рибіцького вороже.

Не дивлячись на попередні заслуги перед Австро-Угорщиною і отриманий у 1914 році Командорський хрест із зіркою ордена Франца-Йосифа, австрійська військова влада зажадала звільнення Станіслава Рибіцького із посади керівника Львівської дирекції залізниць.

У січні 1916 року за наполяганням ерцгерцога Фрідріха, міністр залізниць барон Форестер звільнив Станіслава Рибіцького із посади керівника Львівської дирекції залізниць.

Цю посаду обійняв Карл фон Стельцер.

У 1916 році Станіслав Рибіцький тяжко хворіє і мусить лікуватися на півдні Австро-Угорщини.

У травні 1916 року повертається до Львова, бере активну участь в громадському і науковому житті Галичини.

У 1917 році Станіслава Рибіцького обирають керівником Політехнічного товариства у Львові – на цій посаді він перебуває до 1935 року.

У 1919 році Міністерство освіти Польщі призначає Станіслав Рибіцького членом спеціальної комісії, яка займається відбором професорсько-викладацьких кадрів для Варшавського університету.

Відновлення залізничного вокзалу у Львові.

У 1922 році Станіслав Рибіцький повертається до роботи на галицьких залізницях – він є членом керівництва залізничної ради у Львові.

Питаннями відновлення залізниць Станіслав Рибіцький займається із перших днів відновлення польської державності.

У 1919 році він розробляє пропозиції, щодо діяльності міністерства зв’язку і комунікацій Польщі, у 1920 році також формує пропозиції, щодо діяльності державних залізниць Польщі.

Станіслав Рибіцький пропонує польському уряду зберегти приватну власність на низку залізниць для того, щоб забезпечити їх швидку відбудову.

У 1921 році Рибіцький формує пропозиції щодо реконструкції Варшавського залізничного вузла.

У 1929 році Станіслав Рибіцький рішенням Міністерства комунікацій Польщі стає членом спеціальної комісії, яка розробляє заходи із розвитку і реформування державних залізниць.

У 1927 році друком виходить книжка Станіслава Рибіцького «Стан і потреби залізничного господарства в Польщі».

Будинок Львівської дирекції залізниць.

Сучасне фото.

У 1920-ті роки Станіслав Рибіцький мешкав у будинку № 3 по вулиці Жигмунтівській у Львові – неподалік від Львівської дирекції РКР.

На той момент, коли у вересні 1939 року Львів зайняли радянські війська, Станіславу Рибіцькому було уже 83 роки.

Не дивлячись на поважний вік, ветеран-залізничник та науковець був заарештований НКВД.

Точна дата смерті Станіслава Рибіцького невідома – польські дослідники припускають, що він помер або в кінці 1939 року, або на початку 1940 року.

Місце поховання невідоме.

Антон ЛЯГУШКІН.

Список джерел інформації.

Гороховский А.

Львовская железная дорога.

Годы, события, люди / Гороховский А.

– Львів: Каменяр, 1991;.

Гранкін П.

Е., Лазечко П.

В., Сьомочкін І.В., Шрамко Г.І.

Львівська залізниця.

Історія і сучасність.

Львів: Центр Європи, 1996;.

Мельник Б.

Вулицями старовинного Львова.

– Львів: Світ, 2001;.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
Украинка стала режиссером нового клипа Леди Гаги
Gloss
2024-10-30T15:28:08Z
Рэпер Эминем впервые станет дедушкой: видео его реакции на новость
Gloss
2024-10-04T16:48:49Z
Linkin Park возвращается с новой вокалисткой спустя 7 лет после смерти фронтмена
Gloss
2024-09-06T15:22:47Z
Мадонна отметила свой 66-й день рождения в шляпе от украинского бренда
Gloss
2024-08-28T12:00:55Z
Анонимная певица Klavdia Petrivna впервые показала свое лицо в новом клипе с группой Tvorchi
Gloss
2024-08-23T15:52:15Z
Первая среди украинских звезд: Светлана Лобода спела для Грэмми
Gloss
2024-08-20T13:43:04Z
Лариса Долина заявила, что стала жертвой мошенников из Украины: артистка потеряла почти 2 миллиона долларов
Gloss
2024-08-13T15:51:51Z
61-летний Джонни Депп начал новые отношения с 28-летней россиянкой: кто она
Gloss
2024-07-17T14:43:11Z
Неожиданный сюжетный поворот: Лобода выпустила клип, в котором она ломает руку
Gloss
2024-07-05T12:43:16Z
Самые смешные фотографии дикой природы: финалисты конкурса Nikon Comedy Wildlife Awards 2024
Gloss
2024-09-30T13:13:29Z
Надя Дорофеева презентовала клип на новую песню «Нитроглицерин»
Gloss
2024-08-07T15:40:50Z
Balenciaga выпустили самую дорогую в мире авоську за 7 тысяч долларов
Gloss
2024-07-17T16:30:55Z
В Steam стартовал фестиваль файтингов
Overclockers
2024-07-16T06:52:19Z
ЗНАКОМСТВО С ЛОНДОНСКОЙ ХУДОЖНИЦЕЙ ЛАРОЙ ДЖУЛИАН
Ukraine Art News
2024-06-08T15:42:56Z
Right 2 Fitness Unveils New Metabolic Ignition System for Women Over 30
Elle
2024-05-27T13:28:03Z
MONATIK выпустил новый клип на песню «А что?», режиссером которого стала Таню Муиньо
Gloss
2024-05-24T13:49:13Z
Princess Karibo's Art Celebrates Diversity in Children's Literature
Elle
2024-05-22T15:31:23Z
Работы украинского художника украсили витрины магазина Hermes в Японии
Gloss
2024-05-07T14:22:20Z
Украинский трейлер эротического триллера «Хорошая плохая девочка» с Николь Кидман
KinoFilms
2024-10-29T16:12:34Z
Первый трейлер сериала «Дюна: Пророчество» и дата премьеры
Gloss
2024-10-28T13:10:35Z
Украинский трейлер хоррора «Ночные ужасы»
KinoFilms
2024-10-28T11:04:00Z
Больше информации об игре Atomfall в новом трейлере
Overclockers
2024-10-21T06:31:55Z
«Хроники Силы»: Алан Бадоев и Ольга Навроцкая создали первую украинскую фэнтези-вселенную
Gloss
2024-10-15T14:42:50Z
Украинский тизер-трейлер «Мертвые земли» с Энтони Маки
KinoFilms
2024-10-15T08:03:27Z
Украинский трейлер мультфильма «Людопес»
KinoFilms
2024-10-13T22:33:25Z
Опубликован релизный трейлер Until Dawn — игра выходит уже завтра
Overclockers
2024-10-03T08:07:58Z
Netflix показал тизер второго сезона «Уэнсдей» и трейлер новой части «Игры в кальмара»
Gloss
2024-09-20T15:58:14Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
В Китае открыли 24-километровый морской мост, который побил сразу 10 мировых рекордов
Gloss
2024-07-03T12:40:09Z
Самый большой в мире круизный лайнер Icon of the Seas отправился в свой первый рейс
Gloss
2024-01-29T17:51:45Z
Самые комфортные места для жизни уже в недалеком будущем
Men's Life
2024-01-24T08:33:40Z
Культурное значение шампанского в разных странах
Gloss
2023-11-29T10:12:53Z
Лас-Вегас: удивительная история города азарта, мафии и головной боли для архитектора
MC Today
2023-11-24T17:21:39Z
Мастер Шеф 14 сезон. Выпуск 10 от 26.10.2024
InfoHome
2024-11-05T11:01:10Z
Качаем грудь без гантелей и штанги
Men's Life
2024-11-05T09:00:51Z
Спортивные устройства: необходимость или деньги на ветер?
Men's Life
2024-11-04T08:03:21Z
Секреты красивых волос
Ukraine Art News
2024-10-30T20:30:56Z
Без заморочек! Вкуснейший пирог к чаю! Эта пропитка делает его восхитительным!
InfoHome
2024-10-29T16:06:46Z
Blurring reality: Haozhe Li discusses the inspiration behind Dreamscape
Elle
2024-10-28T11:19:00Z
Пицца без теста на сковороде! Идеальный рецепт на скорую руку!
InfoHome
2024-10-28T05:42:51Z
Analucia™Jewelry Cleaner: your jewelry’s new best friend
Elle
2024-10-25T11:22:25Z
Экспресс тесты для лабораторий: виды, особенности и плюсы
Ukraine Art News
2024-10-25T10:04:11Z
OpenAI добавляет в ChatGPT функцию веб-поиска
Overclockers
2024-11-01T07:52:06Z
AMD подготовила драйвер специально для Dragon Age: The Veilguard
Overclockers
2024-11-01T07:19:09Z
Louis Vuitton выпустили будку для собак за 66 тысяч долларов
Gloss
2024-10-31T17:13:49Z
В Epic Games Store дарят Ghostwire: Tokyo
Overclockers
2024-10-31T15:07:37Z
Concord не вернется. Sony закрыла Firewalk Studios
Overclockers
2024-10-30T08:10:19Z
Interviews with first ladies and gentlemen for the autumn issue of ELLE-Ukraine
Elle
2024-10-29T18:00:43Z
Apple обновила «начинку» iMac: отныне на базе M4 и минимум 16 ГБ ОЗУ
Overclockers
2024-10-28T16:28:21Z
Большинство ноутбуков с графикой GeForce RTX 50-й серии не получит новые процессоры Intel и AMD
Overclockers
2024-10-28T11:49:36Z
Установлен новый рекорд разгона ОЗУ: память Kingston FURY DDR5 CUDIMM покорила 12108 МТ/с
Overclockers
2024-10-25T10:31:46Z
Я могу есть этот салат всю осень и зиму! Он настолько вкусный, вы будете готовить его раз в неделю
InfoHome
2024-11-05T11:01:10Z
Этот рецепт с луком такой вкусный, что я готовлю его каждые выходные!
InfoHome
2024-11-04T09:09:51Z
Добавьте манку в лук! Всего 3 ингредиента! Я готовлю их так просто!
InfoHome
2024-11-04T07:29:47Z
Вы будете готовить это блюдо каждый день! Самый вкусный рецепт мяса в соусе в мультиварке
InfoHome
2024-11-04T07:29:47Z
Тыкву больше не раздаю, готовлю чудо булочки! Неделю словно из печи! Просто заворачиваю внутрь масло
InfoHome
2024-10-30T07:18:58Z
Всегда возвращаюсь к нему! Идеальное тесто для выпечки - рецепт: Хлеб, лепешки и даже пицца - Шедевр
InfoHome
2024-10-30T07:15:53Z
Пицца на тонком тесте без дрожжей! Идеальный рецепт на скорую руку в мультиварке к чаю! Два варианта
InfoHome
2024-10-29T09:27:38Z
Беру кефир, 1 яйцо и готовлю за 20 минут пышные и воздушные пончики!
InfoHome
2024-10-29T09:24:35Z
Я делаю это за полчаса! Боже! Как же вкусно творожное тесто для пирожков яблочный пирог рецепт бомба
InfoHome
2024-10-29T09:24:35Z