MY.UAСтатьи
Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих
Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих

Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих

Станіслав Рибіцький, або керівник залізниці, який дбав про підлеглих.

Фотографії Старого Львова продовжують публікувати матеріали із серії «Львівська залізниця.

Сьогодні мова піде про керівника Львівської дирекції цісарсько-королівських залізниць Станіслава Рибіцького, який відомий не лише як добрий керівник, талановитий інженер та науковець, але і як захисник прав залізничників-українців.

Цікаво, що Рибіцький був удостоєний державних нагород не лише в Австро-Угорщині та Польщі, але навіть і у Швеції.

Станіслав Рибіцький народився в 1856 році в польському місті Ряшеві.

Його батько – відомий адвокат Алоїз Рибіцький, який у 1882 році був обраний послом Галицького крайового сейму.

У 1877 – 90 роках Алоїз Рибіцький очолював Галицький іпотечний банк у Львові.

Станіслав Рибіцький – керівник Львівської дирекції австрійських державних залізниць у 1906 – 1916 рр.

На відміну від свого батька, який був адвокатом і фінансистом, Станіслав Рибіцький обрав професію інженера.

Початкову і середню освіту Станіслав здобував вдома, оскільки в дитинстві мав слабке здоров’я.

Вищу освіту він отримав у технічному університеті німецького міста Карлсруе в 1874 – 79 роках.

У 1880 році Станіслав Рибіцький отримав диплом інженера шляхів сполучення.

Вхідна рампа Бучацького тунелю Галицької трансверсальної залізниці (ділянка Станіславів – Гусятин).

Сучасне фото.

У 1881 році Станіслав Рибіцький починає працювати в Генеральній інспекції залізниць у Відні.

Молодому інженерові доручають нагляд за будівництвом Галицької трансверсальної залізниці між Станіславовом і Гусятином.

У безпосередні обов’язки Станіслава Рибіцького входив технічний нагляд за будівництвом залізниці в районі міста Чорткова на Тернопільщині.

Зокрема, Рибіцький проводив інспекторські перевірки будівництва залізничного моста через річку Серет біля Чорткова, а також за будівництвом віадуку в районі станції Біла-Чортківська.

Після завершення будівництва залізниці Станіславів – Гусятин, Станіслав Рибіцький у 1884 році переходить в управління будівництва транскарпатської залізниці Стрий – Мукачево – він працює технічним інспектором на галицькій ділянці залізниці Стрий – Лавочне і здійснює експертизу проектів мостів та віадуків на цій лінії.

Праця на будівництві залізниць Станіславів – Гусятин та Стрий – Лавочне дала Рибіцькому великий практичний досвід залізничного будівництва, особливо у складних умовах гірського рельєфу.

Станція Лавочне на залізниці Стрий – Мукачево.

В 1885 році Станіслав Рибіцький переходить на роботу в Генеральну дирекцію австрійських державних залізниць у Відні.

Тут він працює в бюро, яке займається проектуванням мостів.

Під час праці там Станіслава Рибіцького, це бюро займалося реконструкцією залізниць в альпійському регіоні та у Чехії.

У 1887 році переходить до Генеральної інспекції залізниць і працює у фінансовому бюро.

У 1896 році отримує статус урядового делегата із технічного нагляду за державними залізницями в Моравії, Сілезії, Галичині та Буковині, а також по технічному нагляду за роботою приватної Північної залізниці імені цісаря Фердинанда (залізниця Відень – Краків).

Вокзал станції Лавочне.

Початок ХХ століття.

У 1904 році на запрошення керівника Львівської дирекції державних залізниць Людвіка Вежбицького, Станіслав Рибіцький обіймає посаду заступника керівника дирекції.

Через рік, у 1905 році Людвік Вежбицький виходить на пенсію, а Станіслав Рибіцький обіймає посаду керівника Львівської дирекції державних залізниць.

Станція Гребенів на залізниці Стрий – Мукачево.

Листівка початку ХХ століття.

Початок ХХ століття для галицьких залізниць був складним періодом: із однієї сторони зростав потік вантажів та пасажирів, збільшувалася і протяжність колій в краї (в основному за рахунок будівництва локальних залізниць), а з іншої – технічний рівень галицьких колій залишався на дуже низькому рівні – на лініях експлуатувався застарілий і зношений рухомий склад, перегони та станції мали малу пропускну здатність… Отож ріст обсягів перевезень поєднувався із ростом кількості залізничних інцидентів і аварій на залізницях Галичини і Буковини, які ставали звичним явищем.

Їх основними причинами були застарілість засобів сигналізації та зв’язку, відсутність відповідних блокіровок, низька кваліфікація та хронічна втома локомотивних і поїзних бригад та станційного персоналу.

Станіславу Рибіцькому належало вирішувати ці питання, отож він розробляє низку заходів із підвищення безпеки руху на залізниці, впроваджує нові технології, створює нормальні умови для роботи залізничників.

Будівництво першого Бескидського тунелю.

1885-87 рр.

Уже в перші роки свого керівництва Львівської дирекцією залізниць Станіслав Рибіцький розробляє масштабний проект реконструкції і розбудови Львівського залізничного вузла, який був найбільшим на сході Австро-Угорщини.

Нажаль, зі сторони Міністерства залізниць Австро-Угорщини цей проект не мав великої підтримки – його сім раз відмовлялися погоджувати у Відні.

Отож до початку Першої Світової війни була проведена реконструкція лише станцій Підзамче та Клепарів.

Віадук і вхід у Бескидський тунель.

1887 р.

Також Станіслав Рибіцький поставив собі за мету покращити умови праці і житлові умови для залізничників, які на початку ХХ століття в Галичині були дуже поганими.

Не дивлячись на проблеми із фінансуванням, під час керівництва Станіслава Рибіцького у Львові коштом державних залізниць було побудовано 36 нових великих житлових будинків для робітників залізниці і 4 для інженерів та службовців.

Окрім того, Станіслав Рибіцький організував будівництво нового будинку для Львівської дирекції державних залізниць.

У середині 1900-х років дирекція розташовувалася в будинку на сучасній вулиці Огієнка, де розміщується залізнична лікарня.

Хоча цей будинок був збудований у самому кінці ХІХ століття, він уже був затісний для адміністративного апарату Львівської дирекції державних залізниць.

Отож Станіслав Рибіцький добивається виділення коштів на будівництво нової споруди дирекції, а це було біля 8 мільйонів корон.

У нову будівлю по вулиці Гоголя, 1 дирекція державних залізниць переїздить наприкінці весни 1914 року.

Будівля станції “Підзамче”.

Фото до 1914 року.

Значною проблемою для Львівської дирекції державних залізниць було опалення паровозів.

Часто із цією метою на початку ХХ століття все ще використовували дрова, адже кам’яне вугілля на території Галичини в той час іще не добували, а завозили із інших регіонів Австро-Угорщини, тому воно було в дефіциті.

Крім того, на галицьких залізницях в основному експлуатувалися застарілі паровози із ручною подачею палива у топку.

Навіть якщо використовувалося кам’яне вугілля, для того, щоб провести поїзд, припустімо, між Львовом і Тернополем кочегару потрібно було закинути в топку біля 15 тонн вугілля.

Найважче було на транскарпатських маршрутах із тунелями – обслуга паровози розганяла його перед входом в тунель, а потім всі обмотували голову мокрими рушниками і лягали на підлогу і чекали, коли буде пройдено тунель.

Будівля станції на Підзамче.

Поштівка до 1914 року.

Для полегшення роботи локомотивних бригад і застосування залишків переробки нафти, Станіслав Рибіцький вирішив впроваджувати на залізницях Галичини опалення паровозів нафтою і продуктами її переробки.

Для реалізації такого проекту Рибіцький домігся отримання урядового кредиту для впровадження новації.

Залучивши нафтохіміків із Львівської політехніки, Станіслав Рибіцький протягом короткого часу до 1909 року будує в Дрогобицько-Бориславському нафтовому басейні спеціальний нафтопереробний завод, який займається виробництвом палива для паровозів, який називали «ропалом».

На повну потужність нафтопереробний завод, який за польських часів мав назву «Польмін» був запущений на повну потужність у травні 1910 року.

Це був найбільший в Австро-Угорщині нафтопереробний завод.

На початку 1910-х років на Галичині, а потім і по всій Австро-Угорщині багато паровозів було переведено на нафтове опалення відповідно до проекту, розробленого Станіславом Рибіцьким.

Це значно покращило умови роботи локомотивних бригад і було економічно вигідним.

Товарна станція і зруйнований Чернівецький вокзал.

У 1912 році Міністерство освіти Австро-Угорщини призначає Станіслава Рибіцького членом та віце-президентом екзаменаційної комісії, яка приймала державні іспити у Львівській політехніці.

Того ж року Станіслав Рибіцький бере участь у міжнародній науковій конференції по залізничному транспорту, яка відбувається в столиці Швеції Стокгольмі.

Уряд Швеції нагороджує Станіслава Рибіцького Командорським хрестом із зіркою ордена Полярної зірки.

Того ж року керівника Львівської дирекції залізниць нагороджують командорською відзнакою ескадрону Польської гвардії.

Початок Першої світової війни був загалом дуже невдалим для австро-угорських військ – російські війська швидкими темпами наступали у напрямку Львова, Станіславова та Чернівців.

Отож, Львівську дирекцію державних залізниць довелося евакуйовувати.

Евакуацією дирекції керував її керівник Станіслав Рибіцький, вона проводилася 29 – 30 серпня 1914 року.

Львівська дирекція залізниць спочатку перебувала у Цешині, а потім переїхала до Брна Моравського.

Зруйнований вокзал в Тернополі.

У червні 1915 року німецько-австрійські війська провели достатньо вдалий наступ і відкинули російські війська із Галичини У липні 1915 року дирекція державних залізниць повертається до Львова.

Значні руйнування під час військових дій у 1914-15 роках потребували проведення аварійно-відновлювальних робіт, керівництво якими взяв на себе Станіслав Рибіцький.

У стислі терміни було здійснено відбудову мостів та інших споруд і відновлено рух поїздів.

Австрійська військова влада була налаштована проти місцевого населення Галичини, а особливо – проти українців.

Їх вважали ледь не зрадниками.

Оскільки далеко не всі залізничники були евакуйовані, частина їх продовжувала працювати і під час російської окупації Галичини.

Після повернення краю під контроль австрійців, такі залізничники та члени їх родин зазнавали репресій.

Зруйнована залізнична станція в Тернополі.

Керівник Львівської дирекції державних залізниць Станіслав Рибіцький виступав проти необґрунтованих репресій.

Він публічно виступив на захист українців-залізничників.

Австрійські військові ставилися до Станіслава Рибіцького вороже.

Не дивлячись на попередні заслуги перед Австро-Угорщиною і отриманий у 1914 році Командорський хрест із зіркою ордена Франца-Йосифа, австрійська військова влада зажадала звільнення Станіслава Рибіцького із посади керівника Львівської дирекції залізниць.

У січні 1916 року за наполяганням ерцгерцога Фрідріха, міністр залізниць барон Форестер звільнив Станіслава Рибіцького із посади керівника Львівської дирекції залізниць.

Цю посаду обійняв Карл фон Стельцер.

У 1916 році Станіслав Рибіцький тяжко хворіє і мусить лікуватися на півдні Австро-Угорщини.

У травні 1916 року повертається до Львова, бере активну участь в громадському і науковому житті Галичини.

У 1917 році Станіслава Рибіцького обирають керівником Політехнічного товариства у Львові – на цій посаді він перебуває до 1935 року.

У 1919 році Міністерство освіти Польщі призначає Станіслав Рибіцького членом спеціальної комісії, яка займається відбором професорсько-викладацьких кадрів для Варшавського університету.

Відновлення залізничного вокзалу у Львові.

У 1922 році Станіслав Рибіцький повертається до роботи на галицьких залізницях – він є членом керівництва залізничної ради у Львові.

Питаннями відновлення залізниць Станіслав Рибіцький займається із перших днів відновлення польської державності.

У 1919 році він розробляє пропозиції, щодо діяльності міністерства зв’язку і комунікацій Польщі, у 1920 році також формує пропозиції, щодо діяльності державних залізниць Польщі.

Станіслав Рибіцький пропонує польському уряду зберегти приватну власність на низку залізниць для того, щоб забезпечити їх швидку відбудову.

У 1921 році Рибіцький формує пропозиції щодо реконструкції Варшавського залізничного вузла.

У 1929 році Станіслав Рибіцький рішенням Міністерства комунікацій Польщі стає членом спеціальної комісії, яка розробляє заходи із розвитку і реформування державних залізниць.

У 1927 році друком виходить книжка Станіслава Рибіцького «Стан і потреби залізничного господарства в Польщі».

Будинок Львівської дирекції залізниць.

Сучасне фото.

У 1920-ті роки Станіслав Рибіцький мешкав у будинку № 3 по вулиці Жигмунтівській у Львові – неподалік від Львівської дирекції РКР.

На той момент, коли у вересні 1939 року Львів зайняли радянські війська, Станіславу Рибіцькому було уже 83 роки.

Не дивлячись на поважний вік, ветеран-залізничник та науковець був заарештований НКВД.

Точна дата смерті Станіслава Рибіцького невідома – польські дослідники припускають, що він помер або в кінці 1939 року, або на початку 1940 року.

Місце поховання невідоме.

Антон ЛЯГУШКІН.

Список джерел інформації.

Гороховский А.

Львовская железная дорога.

Годы, события, люди / Гороховский А.

– Львів: Каменяр, 1991;.

Гранкін П.

Е., Лазечко П.

В., Сьомочкін І.В., Шрамко Г.І.

Львівська залізниця.

Історія і сучасність.

Львів: Центр Європи, 1996;.

Мельник Б.

Вулицями старовинного Львова.

– Львів: Світ, 2001;.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
DOROFEEVA випустила перший великий альбом Heartbeat, написаний спільно з Мішею Кацуріним
Elle
2024-09-29T10:42:55Z
На фронті загинув артист балету Клайпедського музичного театру Артем Колбасинський
Ukraine Art News
2024-09-28T23:10:06Z
Лана Дель Рей уперше вийшла заміж: що відомо про обранця співачки
Ukraine Art News
2024-09-28T12:16:28Z
Класичний художник сучасного життя: яким був Едґар Деґа – один із співзасновників імпресіонізму
Ukraine Art News
2024-09-27T17:12:42Z
Фронтмен Måneskin Даміано Девід почав сольну карʼєру, випустивши пісню Silverlines
Ukraine Art News
2024-09-27T16:55:30Z
Попри відмову зніматися в "Піратах Карибського моря": Джонні Депп в образі Джека Спарроу відвідав дітей в іспанській лікарні
Ukraine Art News
2024-09-27T13:16:02Z
Драматична історія портрета Митрополита Андрея Шептицького роботи Нестора Кисілевського
Photo Lviv
2024-09-27T05:12:25Z
Помер барабанщик ABBA Роджер Палм
Ukraine Art News
2024-09-26T10:30:50Z
Після арешту репера Diddy за секс-торгівлю і рекет його музика стала популярнішою
Ukraine Art News
2024-09-25T08:31:05Z
Jerry Heil і Julia Sanina випустили кліп на спільну пісню «WABI-SABI»
Elle
2024-09-29T11:14:28Z
Андрій Любка за допомогою свого щоденника "Війна з тильного боку" збиратиме кошти для ЗСУ в Північній Америці
Ukraine Art News
2024-09-29T10:00:51Z
6 жовтня у зоо-дендро парку в Оброшине відбудеться конкурс «Джерело талантів»
Photo Lviv
2024-09-29T05:06:35Z
Чим живе Малярка Львівської опери, або унікальна цінність Львова
Photo Lviv
2024-09-29T05:03:43Z
Речі-трансформери на всі випадки життя в колекції COOSH FW 24/25
Elle
2024-09-28T16:11:49Z
У бібліотеці імені Ярослава Мудрого презентують фотоекспозицію про культурний геноцид на Херсонщині
Ukraine Art News
2024-09-28T14:49:05Z
Легендарне сімейне шоу повертається: «Вартові мрій» вирушають у всеукраїнський тур
Elle
2024-09-28T14:18:54Z
У Києві відкрили виставку, присвячену історії греків Маріуполя
Ukraine Art News
2024-09-28T14:01:05Z
Виставка «Ковчег. Твори Віктора Гукайла» жовтень - листопад 2024 року
Ukraine Art News
2024-09-28T09:54:43Z
Дивимося тизер «Марії» — фільму про оперну співачку з Анджеліною Джолі в головній ролі
Elle
2024-09-28T17:16:23Z
Легендарне сімейне шоу повертається: «Вартові мрій» вирушають у всеукраїнський тур
Ukraine Art News
2024-09-28T15:19:04Z
Головні серіали вересня: «Емілі в Парижі», «Пінгвін», «Аґата увесь час» та «Сутінки богів»
KinoFilms
2024-09-28T15:09:47Z
Крістен Стюарт зіграє в новому горорі про вампірів з Оскаром Айзеком
KinoFilms
2024-09-28T14:04:00Z
Коли Араґорн з "Володаря перснів" з Україною "До кінця світу": що подивитися на вихідних
Ukraine Art News
2024-09-28T05:15:42Z
ЖАГА ДО ЖИТТЯ / трейлер
Cineast
2024-09-27T23:27:46Z
Ґаладріель, Тайвін Ланністер і Лара Крофт проти зомбі у божевільному трейлері фільму «Чутки»
KinoFilms
2024-09-27T21:00:37Z
"Серце розривається": Френсіс Коппола назвав абсурдною реальністю війну в Україні
Ukraine Art News
2024-09-27T18:09:45Z
HBO випустив трейлер другого сезону "Останніх з нас"
Ukraine Art News
2024-09-27T17:42:55Z
Подорож автом по Галичині 1936 року. Частина третя
Photo Lviv
2024-09-26T05:12:24Z
Нові правила в’їзду до Євросоюзу: штампи в паспорті більше не ставитимуть
Хмарочос
2024-09-25T06:22:34Z
Смак міського громадянства. У які двері заходити для комфортного життя у давньому Львові
Photo Lviv
2024-09-24T12:24:32Z
На березі Йорданського озера на Оболоні продовжують робити парк – оголошений тендер на 32 мільйони
Хмарочос
2024-09-23T09:58:35Z
Як виглядало місто Яремче 100 років тому
Photo Lviv
2024-09-23T05:12:27Z
Восьмий повірений, або Можливість Третього острова
Ukraine Art News
2024-09-21T13:00:44Z
Забута тема совкового життя Львова — фарцовщики
Photo Lviv
2024-09-21T05:12:23Z
У Болгарії проведуть референдум щодо відновлення комуністичної пам’ятки бруталізму
Хмарочос
2024-09-20T14:07:01Z
Під час зведення сонячної електростанції в Англії розкопали римське поселення. Від будівництва відмовилися
Хмарочос
2024-09-20T09:02:16Z
Що треба знати про каву. Частина четверта
Photo Lviv
2024-09-29T05:12:34Z
Колообіг міністерств у природі, або Чому МКСК не врятує ні культуру, ні стратегічні комунікації
Ukraine Art News
2024-09-28T20:01:18Z
В Одесі демонтували барельєф ордена Леніна та медалі "Золота зірка" на площі 10 Квітня
Ukraine Art News
2024-09-28T16:17:37Z
Українські пивоварні Varvar та Mova відзначені міжнародною нагородою
Хмарочос
2024-09-28T08:31:09Z
Економіка Швейцарії: чому саме тут живуть найбагатші люди?
Хмарочос
2024-09-28T08:01:10Z
Колись у Львові пальне для автівок продавали в аптеках і крамницях у бляшаних банках по 10-20 літрів
Photo Lviv
2024-09-28T05:12:24Z
Екоактивістки, які облили томатним супом картину Ван-Гога "Соняшники", отримали реальні терміни ув'язнення
Ukraine Art News
2024-09-27T22:12:39Z
Піратське видання книжки "33 стратегії війни" в Україні: правовласник розповів про перебіг відновлення законності
Ukraine Art News
2024-09-27T15:39:44Z
Естонія приймала делегацію українських архітекторів. Представлено проєкти реновації українських міст
Хмарочос
2024-09-27T14:58:08Z
Розкрито орієнтовні ціни плат ASUS LGA1851 на чипсеті Intel Z890
Overclockers
2024-09-29T10:51:57Z
З пам'яттю CUDIMM DDR5 на платформі AMD AM5 зможуть працювати тільки процесори Ryzen 8000/9000
Overclockers
2024-09-29T10:03:57Z
Star Wars Outlaws отримає важливе оновлення перед релізом у Steam
Overclockers
2024-09-29T09:17:47Z
AMD почала готуватися до релізу ігрового процесора Ryzen 7 9800X3D
Overclockers
2024-09-29T08:30:48Z
Даніель Вавра поділився результатами продуктивності Kingdom Come: Deliverance II на Radeon 7900XTX
Overclockers
2024-09-28T11:31:23Z
Огляд та тестування ігрового 32″ 4K-монітору MSI MPG 321URX QD-OLED з частотою оновлення 240 Гц
Overclockers
2024-09-28T10:00:57Z
Відеокарта GeForce RTX 5080 може отримати дві модифікації: з 16 та 24 гігабайтами GDDR7
Overclockers
2024-09-28T07:06:46Z
Lenovo підтвердила роботу над Legion Go Lite та Legion Go другого покоління
Overclockers
2024-09-27T12:10:13Z
4 причини, чому корпоративні подарунки важливі для бізнесу
Elle
2024-09-27T11:52:11Z
Дуже смачна лазанья з козячим сиром
Elle
2024-09-23T13:39:47Z
Сезонний десерт: хрустка та ароматна сливова галета
Elle
2024-09-19T07:32:19Z
Ідеальний соус до будь-яких страв: чатні з помідорів
Elle
2024-09-17T16:04:06Z
Від Бенедикта до шакшуки: 7 смачних способів приготування яєць
Elle
2024-09-13T11:13:30Z
Фетучіні зі шпинатом і сиром горгондзола
Elle
2024-08-30T13:09:44Z
Готуємо рататуй: елементарний рецепт
Elle
2024-08-29T13:21:51Z
Рецепт легендарного сливового пирога з New York Times
Elle
2024-08-27T10:55:13Z
Яблучний пиріг з яблуком, мигдалем і ромом
Elle
2024-08-16T14:49:09Z
Літній пиріг із ягодами та кедровими горішками
Elle
2024-08-09T10:46:05Z