MY.UAСтатті
Володимир Ласовський, або бунтівний учень Олекси Новаківського
Володимир Ласовський, або бунтівний учень Олекси Новаківського

Володимир Ласовський, або бунтівний учень Олекси Новаківського

Він був одним з подвижників українського мистецтва минулого століття.

Не знати, яких височин досягнув би на батьківщині, якби доля виявила бодай трохи милосердя до України та українців у той непростий час.

Був людиною бунтівної вдачі, відстоював власну думку навіть перед обличчям визнаних авторитетів.

Замість того аби зректися переконань й стати співцем совєцького «світлого майбуття», обрав шлях митця-скитальця, решту життя мандруючи країнами і континентами.

Володимир Ласовський.

Нью-Йорк, 1961.

Куди б не ступала нога Володимира Ласовського (3 липня 1907, с.

Сороки, Бучацький пов., Королівство Галичини і Лодомерії, Австро-Угорщина, теп.

Бучацький р-н, Тернопільська обл., Україна – 11 листопада 1975, м.

Нью-Йорк, Нью-Йорк, США) – живописця, графіка, скульптора, мистецтвознавця, педагога, публіциста й громадського діяча, учня Мистецької школи Олекси Новаківського – душею і серцем він завжди залишався із рідною землею.

За словами Богдана Стебельського, маестро «належав до малого числа визначних постатей українського мистецтва, що вивели його з провінціялізму на шлях передового мистецтва Заходу».

«Була це людина щира, відкрита, без будь-якої маски, з якою можна було сперечатися по-дружньому, палко і безоблудно» – характеризував талановитого митця його приятель Володимир Гаврилюк.

Сергій Литвиненко.

Скульптурний портрет Володимира Ласовського.

Гіпс, 1963.

Родина майбутнього художника мала шляхетське коріння.

Батько Созонт працював народним вчителем, був організатором громадського життя в рідному селі, зробив чимало для піднесення освітнього й культурного рівня односельців.

Свої дитячі роки Володимир Ласовський згадував пізніше із певною поетичною ностальгією: «Моє дитинство пахне чебрецем, полином, свіжовидоєним молоком, вощиною, аромою засолюваних огірків, закурених польових доріжок і очеретами, що рясно обшили береги шелестливої Стрипи.

Моє дитинство барвиться сріблисто-зеленуватою росяністю ланів і піль, грітим золотом стиглої пшениці, густою зеленню вишневих садків і базників, семибарвою райдуг, що зринали над ліщанецьким лісом проти мого вікна, і кармінами та кіноварами заходів сонця, які чергувалися з райдугами».

Дворічний Володимир Ласовський з батьком Созонтом і мамою Антоніною, 1909.

Ідилію обірвали Перша світова війна та московська окупація.

Відступаючи з Галичини в 1915 р., росіяни «евакуювали» (вивезли) родину Ласовських на Східну Україну.

Протягом чотирьох років (1915 – 1919) Володимир з батьками мешкав у Бахмуті, де Ласовський-старший продовжував учителювати.

Саме на Донбасі малий Влодко захопився тим, що згодом стало справою цілого його життя – малярством і театром.

«В Бахмуті був літній театр, і я придивлявся та хвилювався, як малярі малювали декорації.

– розповідав митець – Бачачи моє зацікавлення і на мою просьбу малярі дали мені трохи фарби і дошку, кажучи, що як намалюю добре, то дадуть мені більше.

Отже, як 9-літній хлопець я почав малювати.

Намалював кілька сільських хат і соняшники.

Тоді малярі дали мені ще фарб і старі пензлі, і незабаром я помагав малювати декорації.

Прийшла революція і вже не було чим рисувати та малювати».

Олекса Новаківський.

Повернувшись до Галичини, продовжував навчання у бучацькій ґімназії, вступив до лав Пласту.

У ґімназії «інтенсивно рисував портрети товаришів і професорів».

«В математиці не був сильний, але купував собі добрі оцінки у професорів, даруючи їм свої образи і портрети» – зізнавався згодом Ласовський.

Незабаром у хлопця з’явилася нагода зреалізувати нахил до малювання.

В березні 1923 р.

у Львові почала функціонувати перша на галицьких теренах українська художня школа, створена з благословення митрополита Андрея Шептицького талановитим митцем Олексою Новаківським, котрий прибув до міста Лева на запрошення владики наприкінці 1913-го.

У Мистецькій школі Олекси Новаківського Володимир Ласовський провчився п’ять років – з 1928 по 1933-й.

Володимир Ласовський.

Жаб’є, 1930.

«По матурі я вступив до мистецької школи Олекси Новаківського у Львові, де був 5 років – від 1928 до 1933.

– ділився спогадами художник в інтерв’ю Іванові Зайцю у 1967 р.

– Зі мною тоді там училися між іншими, Антін Малюца, Луцик, Оля Плешкевич [йдеться, вочевидь, про Ольгу Плешкан – О.

Ш.], Олександр Винницький (помер) [насправді ні, бо Олександр Винницький дожив до 2002 р.

– О.

Ш.], Володимир Іванюх (згинув), Володимир Гаврилюк (був прекрасний товариш), Михайло Мороз.

Під час студій у Новаківського я був «вічним революціонером», навіть проти учення самого Новаківського, бо мене захоплювали нові течії, як кубізм, кубоконструктивізм і ін.

Брак і Пікассо були моїми ідеалами, яких я старався наслідувати.

В наслідок цього Новаківський кількакратно виганяв мене зі студії, кажучи, що «роблю революцію».

Колір грав велику ролю у Новаківського.

Новаківський був кольористом, але не імпресіоністом, радше експресіоністом з імпресіоністичним досвідом.

Мене цікавила форма, і я спеціяльно уживав бруднавих кольорів, щоб не попадати в кольоризм, або імпресіоністичну проблематику, що по суті є голим естетизмом, без змоги висловити глибокі психологічні хвилювання».

Багатьом учням Олекси Новаківського та приятелям його мистецької школи Влодко Ласовський запам’ятався «душею компанії», організатором посиденьок і вечірок, більшість з яких відбувалися в помешканні маестро на вул.

Земялковського (теп.

Новаківського), 2.

Володимир Ласовський, 1934.

Не бажаючи йти стопами вчителя, захоплений авангардом Володимир у 1933 р.

вирушив до Парижу – пункту паломництва творчих особистостей того часу.

Спершу вступив до Національної вищої школи красних мистецтв (École nationale supérieure des Beaux-Arts), одначе, настрашений її «риґористичним академізмом», невдовзі зробив вибір на користь академії кубіста Фернана Леже (Fernand Léger).

Навчаючись у відомого французького митця, був змушений переосмислити попередній досвід із Олексою Новаківським: «Тут в ательє малярського революціонера Лєже я хотів далі революціонувати, але Лєже наказав мені «фотографувати», а не малювати кубістично.

Я був шокований і розчарований, щойно тут переконався, що рацію мав мій учитель Новаківський, і як багато він мені дав».

Володимир Ласовський.

Містечко, 1930.

Повернувшись до Львова, Володимир Ласовський з головою поринув в українське культурно-мистецьке життя.

Зокрема, долучився до створення молодіжної творчої групи «Руб», редагував її друкований орган альманах «Карби» (вийшов лишень один номер, 1933), брав участь у виставках, писав статті на мистецтвознавчі теми.

Малював краєвиди, натюрморти, портрети (свого близького друга поета Богдана-Ігоря Антонича, журналіста Володимира Дзіся, священика Йосифа Кладочного, письменниці Галини Журби, лікарки Орисі Сімович тощо).

Не цурався впливів кубізму, конструктивізму, експресіонізму.

Схвальні відгуки про творчі досягнення Ласовського публікувалися також у польській та єврейській пресі.

Своєрідною вершиною досягнень молодого художника можна вважати персональну виставку, влаштовану Асоціацією незалежних українських мистців (АНУМ) у 1939 р.

«Ім’я Ласовського відоме.

– писав митець Іван Іванець – Вже його перші праці без огляду на те, чи вони подобались чи ні, звернули на себе увагу своєю відвагою, різким індивідуальним виразом та стихійним гоном до великого формату та монументальности».

Володимир Ласовський.

Лист, 1933 – 1934.

Богдан Стебельский характеризував творчість Володимира Ласовського наступним чином: «Ласовський ніколи не йшов стежкою імітації.

Був сучасником своєї доби, але вірний своїй індивідуальності.

Брав тільки те, що допомагало йому висловитись, що дозволяло у мистецьких формах виявити своє світосприймання, свій смак і темперамент, утривалити в мистецтві власний світогляд.

Був по-дитячому ніжний, вразливий, темпераментний, озброєний інтуїцією бачити далі і ширше, як бачило око чи диктував розум.

Ці прикмети давали йому можливість відчути дійсність, у якій жив і творив, дозволяли йому знайти не лише себе, але й шляхи, якими українське мистецтво мало б вийти з провінційної відсталости на автостраді світового мистецтва».

Нам видається цікавим одне з міркувань самого Ласовського, яким той поділився на сторінках «Карб»: «Прикладати до мистецтва вузьку міру позитивного виховного чи аґітаційного засобу нерозумно, бож мистецтво по своїй суті є образовим представленням духа часу (з перевагою формальних проблем над тематичними) і як таке може бути вжите для різних цілей, а не з тим переконанням, що виключно одній з них служить».

Володимир Ласовський.

Портрет Богдана-Ігоря Антонича, 1939.

Важкі часи настали з приходом більшовицьких «визволителів» восени 1939-го.

Як людина, котра понад усе цінувала творчу й особисту свободу, Ласовський не сприймав накиненого згори т.

«соціалістичного реалізму».

«Большевики наказували нам малювати соцреалістично величезні портрети «вождів», і я перестав малювати» – згадував митець.

В часі «перших совітів» вимушено вступив до Спілки художників, керував кабінетом декоративно-прикладного мистецтва Інституту народної творчості, написав вступну статтю до каталогу посмертної виставки Івана Труша (Львів, 1941).

Прикметним є опис творчого відрядження Ласовського до столиці Радянської України, зроблений першою дружиною маестро Оксаною Керч (творче псевдо Ярослави-Оксани Гаращак): «Київ, в якому колись дитиною перебував Володимир Ласовський, пройняв його жахом! Московська мова, залякані кияни, «живий» контакт з НКВД! Пригадується, з яким болем згадував понищену стару архітектуру і псевдоархітектуру нового Києва, що мала заслонити знищення і руїну та сліди української культури!».

Володимир Ласовський.

Портрет матері Антоніни Ласовської.

Повернутися до активнішої творчої праці зміг в роках німецької окупації (1941 – 1944).

Зокрема, очолював Спілку українських образотворчих мистців (СУОМ), викладав мистецтвознавство для слухачів акторських курсів, спільно із письменником Зеноном Тарнавським заснував Театр малих форм.

Втім за тодішніх умов годі було думати про реалізацію творчого потенціалу: наступ червоних, котрі могли пригадати художникові співпрацю з урядом Ярослава Стецька, змушував замислитися над власною безпекою.

Тож, як і тисячі галичан, Володимир Ласовський разом із родиною покинув рідну домівку й подався на Захід.

Їхати довелося охопленими українсько-польським протистоянням теренами Лемківщини, під постійною загрозою потрапити до рук ворожим боївкарям.

Володимир Ласовський.

Портрет сина Ярополка, 1946.

Кінець Другої світової війни Ласовські зустріли на австрійській землі, у таборах для переміщених осіб (Куфштайн, Ґрац).

Навіть за найважчих обставин Володимир залишався людиною мистецтва: керував міжнародним таборовим театром в Куфштайні, викладав у таборовій мистецькій школі в Ляндеку.

Брав участь у мистецьких виставках (Баден-Баден, Лянґенарґен, Мюнхен).

1946 р.

переїхав до Парижа.

Тут зорганізував і очолив Українське товариство прихильників мистецтва, розписав храм св.

Мусив розриватися між бажанням творити та обов’язком годувати сім’ю, влаштувався на фабрику.

Два роки по тому, в 1948-му емігрував до Аргентини.

Володимир Ласовський.

Фрагмент шаржу Едварда Козака, 1950-ті.

На новому місці часу на малювання майже не залишалося, аби давати собі раду доводилося багато працювати на фабриці.

Та повністю поривати із мистецтвом Ласовський явно не бажав, тому приятелював із чільними представниками тамтешньої української інтелігенції: Євгеном Онацьким, Михайлом Гаврилюком, Юрієм Тисом, Анатолем Калиновським, Миколою Денисюком, Оксаною Драгомановою, Олексою Сацюком, Ігорем Качуровським і т.

Викладав історію українського мистецтва в Українській театральній школі, очолював Спілку українських літераторів, мистців і науковців, заразом студіював режисуру й драму.

Спільно із письменником Юрієм Тисом заснував у Буенос-Айресі Театральну студію, створив ляльковий театр, для якого власноруч виготовив ляльки, сцену та декорації.

Незадовго перед від’їздом художника, у 1958 р.

в аргентинській столиці відбулася персональна виставка Володимира Ласовського.

Володимир Ласовський.

Портрет сина Лева.

Буенос-Айрес, 1951.

Володимир Ласовський.

Ремінісценція з молодости.

Аргентина, 1957.

1959 р.

митець із родиною прибув до США, де мусив починати все, як то кажуть, з чистого аркуша.

Проживаючи в Нью-Йорку, заробляв працею у швацькій майстерні, паралельно розписував церкви разом зі Святославом Гординським – іншим випускником Мистецької школи Олекси Новаківського.

Займався живописом і скульптурою, оформленням книжок, театральних декорацій, написанням статей з теорії мистецтва, рецензій.

Був головою нью-йоркського осередку Об’єднання мистців українців в Америці (ОМУА) та Ради в справах культури при Світовому конґресі вільних українців (СКВУ), мав персональну виставку у Нью-Йорку (1962).

Також започаткував театральну студію при Спілці української молоді (СУМА), де ставив п’єси з дружиною Мирославою (дів.

Попри поважний вік, багато виступав із доповідями, організовував культурно-просвітницькі заходи.

Чимало його публікацій і виступів були присвячені тяжкому становищу українців та їхньої культури під гнітом московсько-більшовицького режиму.

Володимир Ласовський.

Нью-Йорк, 1958.

Володимир Ласовський.

Дружина Мирослава.

Нью-Йорк, 1960.

Своєю мистецькою філософією Володимир Ласовський називав «спіритуальність».

«Я вірю в позаматеріяльність матеріяльних явищ і стараюся в своєму малярстві здійснювати цю віру.

– зазначав маестро у розмові з Іваном Зайцем.

– Кожний предмет, який нас оточує, живе, оживлений нашими прагненнями, нашими емоціями, вагою того призначення, що його ми їм надаємо.

Сума тих матеріяльних явищ веде мене особисто в інший світ – до абсолюту, до Творця Всесвіту».

Поза тим український художник завжди пам’ятав про присутність у мистецтві національної складової: «Так як не може існувати справжнє мистецтво якого призначенням не було би збуджувати в почуваннях сприймача чистих схвилювань, а в розумі благотворних рефлексій, так не існує мистецтво відірване від свого расово-національного кореня, заложеного в крові й підсвідомих глибинах психіки творчого мистця».

При цьому додавав, що «расово-національність культур – аж ніяк не расизм, аж ніяк не нацизм, які в практиці паралізують свободу творчого вияву, передумову росту всякої культури».

Володимир Ласовський.

Княгиня Ольга, 1967.

Володимир Ласовський.

Генерал-хорунжий Тарас Чупринка.

Нью-Йорк, 1962.

Володимир Ласовський.

Нью-Йорк, 1961.

Вихід на пенсію дав рідкісну можливість присвятити себе улюбленій справі.

«Він діждав короткої, – о, якже короткої, – емеритури і радів, що його мрії здійснилися: увесь свій час посвятив малярству і громадській роботі.

– писав Іван Заяць – Почав знову інтенсивно малювати, радів тими своїми дітьми-творами, пишався ними.

Але доля його була гірка й жорстока і скоро урвала цю радість».

Раптова смерть 68-річного митця стала важким ударом для цілої української громади.

Товариш Ласовського по школі Новаківського Володимир Гаврилюк завершив присвячений йому некролог наступними поетичними рядками: «Відлетів від нас орел з широким розмахом крил.

А він любив високо злітати в надхмарні простори.

Любив ширяти в соняшній височині.

Він був орел з широким розмахом крил.

Він був сердешний наш приятель, наш вірний брат.

Відлетів у віщі сузір’я, щоб надихати нас тим, що горіло в його незаспокоєному мистецькому і людському ідеалізмі.

Відлетів від нас орел з широким розмахом крил.

Вічна йому пам’ять.

Хай Боже небо буде йому раєм».

Володимир Ласовський в останні роки життя.

Володимир Ласовський.

Розмова ляльок, 1971.

Поховали Володимира Ласовського на українському цвинтарі в містечку Баунд-Брук, штат Нью-Джерсі.

Посмертна виставка творів художника, котрий протягом цілого життя залишався вірним кредо «Краще бути паршивеньким собою, чим ґеніяльно подвоювати чужу особовість», відбулася в Торонто у 1980 р.

Володимир Ласовський.

Останній Образ, 1975.

Минуло понад чотири десятиліття, однак постать «вічного революціонера» від мистецтва досі залишається малознаною на батьківщині маестро….

Олександр ШЕЙКО.

молодший науковий працівник.

Художньо-меморіального музею Олекси Новаківського.

Володимир Ласовський//Бібліотека українського мистецтва [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://uartlib.

org/ukrayinski-hudozhniki/lasovskiy-volodimir/ ;.

Володимир Ласовський/гол.

– Торонто, 1980.

Волошин Л.

Мистецька школа Олекси Новаківського у Львові: біографічний словник учнів.

– Львів, 1998;.

Стельмащук Г.

Ласовський Володимир//Енциклопедія сучасної України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://esu.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Інтерв’ю зі Сьюзен Зонтаґ для Rolling Stone, видане «Основами»
Хмарочос
2025-12-03T13:07:49Z
Майлі Сайрус продемонструвала приголомшливу діамантову обручку на червоній доріжці й підігріла чутки про заручини
Elle
2025-12-02T20:21:22Z
На фронті загинув режисер “Орла і Решки” Василь Хомко
Ukraine Art News
2025-12-02T15:00:27Z
За Україну і проти московської отрути, або з біографії Луки Луціва
Photo Lviv
2025-12-02T07:03:14Z
Дженна Ортега продемонструвала найвишуканіше вбрання для червоної доріжки — і воно від українського бренду
Elle
2025-12-01T20:39:22Z
У Львові відновлять пошкоджену обстрілом віллу «Сонечко»
Хмарочос
2025-12-01T15:51:47Z
Легенда на сцені: Віктор Павлік відсвяткує 60-річчя грандіозним концертом у Львові
Photo Lviv
2025-12-01T06:03:13Z
Актриса Римма Зюбіна: «З лютого 2022-го це зовсім інша зала…»
Ukraine Art News
2025-11-30T13:00:30Z
Ексклюзивне інтерв’ю з зірковою диригенткою українського походження Кері-Лінн Вілсон
Elle
2025-11-27T00:12:25Z
У Харкові відкрилася виставка «Ангели Харківщини», присвячена загиблим дітям
Ukraine Art News
2025-12-04T00:21:27Z
В Італії відкрилася виставка українського художника Віктора Покиданця
Ukraine Art News
2025-12-03T15:12:25Z
"Суспільне" оголосило шортлист фіналістів Нацвідбору на Євробачення-2026
Ukraine Art News
2025-12-03T14:45:28Z
Chanel підкорює нью-йоркське метро: чим запамʼяталося нове шоу Métiers d’Art від Матьє Блазі
Elle
2025-12-03T14:42:28Z
The Washington Post включила книгу прикарпатського письменника Артема Чапая до списку найкращого нонфікшну 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-03T13:30:27Z
POELLE і the COAT by Katya Silchenko презентують колекцію сумок, натхненну розквітом театрального життя
Elle
2025-12-03T11:00:33Z
Шортлист Нацвідбору на “Євробачення-2026”: хто пройшов у фінал
Ukraine Art News
2025-12-03T10:57:32Z
Різдвяно-новорічні колекції українських брендів, які повертають магію зимових свят
Elle
2025-12-03T10:12:23Z
Україну представили на різдвяному ярмарку в Таллінні
Ukraine Art News
2025-12-03T09:30:34Z
Космічний успіх військового часу: чому стрічці "Ти - космос" вдалося
Ukraine Art News
2025-12-03T18:30:27Z
До другого сезону серіалу «Чорні голуби» приєдналися зірки «Крику» і «Малефісенти»
KinoFilms
2025-12-03T16:15:15Z
Серіал “Дивні дива 5” встановив новий рекорд на Netflix
Ukraine Art News
2025-12-03T15:03:22Z
Новий постер фільму «Аватар: Вогонь і попіл» показує лиходійку Варанґ
KinoFilms
2025-12-03T14:58:12Z
Новий бойовик «Самотник» з Джейсоном Стейтемом вийде у січні 2026 року
KinoFilms
2025-12-03T14:12:19Z
Історія фільму «Ти — космос», або як зі студентської вистави народився повний метр
Elle
2025-12-03T13:00:27Z
Том Голланд і Зендея зустрілися з фанатами на зйомках четвертого фільму про Людину-павука
KinoFilms
2025-12-03T12:39:17Z
Український міжнародний трейлер фільму «28 років по тому: Храм кісток»
KinoFilms
2025-12-03T12:36:18Z
«Ілюзія обману 3»: що спільного між фільмом й легендарним діамантом Михайла Терещенка?
Elle
2025-12-02T21:39:23Z
У Румунії відзначили 162-річчя Ольги Кобилянської
Ukraine Art News
2025-12-03T14:03:24Z
Програма «УЗ-3000» запустилася. Вже доступно понад 20 маршрутів
Хмарочос
2025-12-03T11:19:23Z
Дубай і Абу-Дабі 2025: де жити, що дивитися і коли їхати в ОАЕ
Elle
2025-12-02T13:00:24Z
Лувр удвічі підвищує ціни для туристів з-поза ЄС: коли набудуть чинності зміни
Ukraine Art News
2025-12-02T11:36:32Z
Теракотовий фасад готелю на Балі наповнює кімнати сонячним візерунком
Хмарочос
2025-12-02T09:06:41Z
Токіо вже не набільше місто в світі
Хмарочос
2025-12-01T12:18:43Z
Курорт «Драгобрат» продають майже за $3 млн
Хмарочос
2025-12-01T06:33:38Z
Магніт для романтиків і митців: історія Кудринецького замку
Ukraine Art News
2025-11-30T21:00:28Z
«Цікава філософія» в норвезькому антуражі від Юстейна Ґордера
Ukraine Art News
2025-11-30T17:00:52Z
Уряд схвалив законопроєкт про меценатство у сфері культури
Ukraine Art News
2025-12-03T20:36:33Z
Оракул на 5 грудня: що принесе Повний місяць у Близнюках кожному знаку Зодіаку
Elle
2025-12-03T19:12:32Z
Час творити дива: соціальні ініціативи, до яких варто долучитися цієї зими
Elle
2025-12-03T16:33:25Z
Російські пісні знову в українському топі Apple Music: чому так відбувається
Ukraine Art News
2025-12-03T14:36:29Z
Цей жакет, який обожнювали наші бабусі у 70-х, повертається в моду у нових варіаціях
Elle
2025-12-03T14:00:40Z
Піца як арт-об’єкт: найкреативніші поєднання інгредієнтів, які підкорюють світ
Photo Lviv
2025-12-03T13:54:25Z
Корисне харчування — це не дорого: поради від нутриціологині на зиму
Elle
2025-12-03T13:15:30Z
Безалкогольне вино — тренд чи нова реальність
Elle
2025-12-03T12:21:40Z
Житній ринок знову хочуть продати. Що відбувається?
Хмарочос
2025-12-03T10:19:25Z
В Австралії заборонили соцмережі для дітей до 16-ти років
Хмарочос
2025-12-03T07:36:53Z
Apple Music представила підсумок 2025 року: що слухали в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-02T19:12:22Z
Китай збуває за кордон бензинові автівки, які не може продати на місцевому ринку, де панують електрокари
Хмарочос
2025-12-02T10:54:38Z
Чому локальний номер важливий для формування довіри в регіональному маркетингу
Хмарочос
2025-12-02T09:39:48Z
Що таке рейдж-бейт, слово 2025 року, і чому цей контент так сильно бісить?
Хмарочос
2025-12-02T06:27:40Z
Оксфорд оголосив слово 2025 року: що означає rage bait
Ukraine Art News
2025-12-01T14:57:31Z
Google випустила нейромережу Nano Banana Pro: згенеровані зображення не відрізняються від фото
Gloss
2025-11-28T14:42:56Z
Комфорт орендаря = дохід інвестора: як сьогодні функціонує ринок дохідної нерухомості
Хмарочос
2025-11-28T07:46:18Z
Відділення Ощадбанку оформили виробами із карпатської вовни
Хмарочос
2025-11-26T14:42:53Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z