/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fbc6ccf200b344c4f7d9b548b7217aee5.jpg)
“Називають послом у Кракові. Кажуть, що тут він має свою Україну” , – Служба безпеки Польщі
Лев Ґец.
Народжений у багатодітній родині львівського друкаря Лев Ґец був знаним українським графіком і живописцем, педагогом та громадським діячем Тільки завдяки пильному оку Івана Левинського зміг реалізувати себе в мистецтві і стати одним з кращих учнів Олекси Новаківського.
— Серденько, ти муляр? — запитує архітектор Іван Левинський у робітника на будівництві корпусу Львівської політехніки.
— Так, — відповідає 16-річний Лев Ґец.
— Не виглядаєш, ходи сюди.
Один із найвідоміших зодчих Галичини Іван Левинський забирає юнака з будмайданчика у креслярський відділ.
Помічає його схильність до малювання і веде до Олекси Новаківського, який утримує художню школу.
“Я слухав митця, приглядався до картин і аж піт мені лився з чола від величі його праці, — згадував Лев Ґец про знайомство.
— Мені було 17 років і доти я ще ніколи не бачив живого художника”.
Лев Ґец.
Починається Перша світова війна, і Лев Ґец записується до Українських січових стрільців, що діють у складі австрійської армії.
У формуванні опиняються інші митці, які засновують “Пресову квартиру”.
Працюють над художніми та музичними творами, фотографіями, записами спогадів та інтерв’ю.
Лев Ґец у вільний час змальовує стрілецький побут і портрети.
Вдається зберегти близько 300 малюнків та збірку “Антологія стрілецької творчости”.
Частину з них друкують у вигляді листівок.
Під час одного з боїв 1916-го отримує важке поранення.
Якийсь час лежить непритомний серед убитих.
Друзі пишуть рідним про загибель.
По завершенні війни починається протистояння поляків та українців за Галичину.
Лев Ґец стає однією з перших жертв боїв у Львові.
“Пострілений в обидві ноги, узятий в полон, стає перед маревом досмертнього каліцтва.
Мав тоді літ 23.
Загоїлася одна нога, зложили другу.
Ґец піднявся кінець кінців з ліжка і завважив, що одна з ніг коротша на кілька сантиметрів, — писав про нього стрілець Микола Голубець.
— Зажадав нової операції.
Казав собі зломити вилічену ногу і натягнути.
Коли по семимісячних експериментах лікарів станув “на рівні ноги”, повезли його до табору в Домб’ю”.
Лев Ґец.
Малюнок з Антології “Віч-на віч смерти”.
У таборі військовополонених та інтернованих біля Кракова продовжує малювати.
Робить це на папірцях поганої якості.
Жінки, які працюють у таборі, потайки виносять малюнки до помешкання краківського лікаря.
Звідти їх забирають полонені, які повертаються до Львова.
Лев Ґец виходить із табору і знаходить 139 малюнків.
Наклеює на картон і зшиває в обкладинці у полотні.
Виходить другий художній альбом часів визвольних змагань.
Українська громада вражена творчістю вояка, збирає кошти на навчання у Краківській академії мистецтв.
Там конкурс — 60 бажаючих на сім місць.
Його приймають.
Після академії шукає роботу у Львові.
Але державні заклади не мають вакансій.
Є направлення лише до малих містечок.
Серед них обирає Сянок — тепер територія Польщі.
Це центр Східної Лемківщини, заселеної переважно українцями.
Живе на горищі гімназії.
У вільний час змальовує закапелки містечка.
Замок в Сяноці.
Знимка 1930-х років.
“Головною темою його творчості стають краєвиди.
Відкриває мальовничу красу малих провінційних галицьких міст.
Тісні вулички, переулки, синагоги, жидівські ґетта, окремі мотиви каплиць або загальні погляди на море дахів — ось найважніші сюжети”, — пише про нього львівська газета “Діло” 1934-го у статті “Лев Ґец — маляр недоглянених закутин”.
Роботи регулярно виставляють на українських виставках.
Асоціація незалежних українських митців 1939 року видає монографію про творчість Льва Ґеца.
Він стає організатором музейної справи на Лемківщині.
Впродовж 1930-х разом з однодумцями збирає близько 8 тис.
музейних експонатів.
Створюють і відкривають експозицію.
Лев Ґец.
Церква Святого Духа (1930-ті роки).
Після Другої світової війни викладає у Краківській художній академії.
Збірка замальовок Кракова виходить окремою книжкою.
Має складні стосунки з польськими спецслужбами.
За Львом Ґецом стежать 14 агентів.
Телефон прослуховують, перечитують листи.
“Ґец служив у Січових Стрільцях сержантом.
Під Львовом був поранений і українські націоналісти визнають його героєм, що боровся за самостійну Україну, — йдеться в одному з оперативних рапортів Третього відділу Служби безпеки Польщі у Кракові 1959-го.
— Тепер його називають послом у Кракові.
Кажуть, що тут він має свою Україну”.
Лев Ґец.
Попри це Лев Ґец підтримує зв’язок з українською інтелігенцією в УРСР.
В одному з листів до історика Сергія Білоконя пише: “На запит, де себе я зараховую — чи до Польщі, чи України, треба знати, що цілий свій вік зараховую себе до українців, разом з мистецтвом.
Виставлявся у 10 народах, але все як українець.
Поляки ні разу не врахували мене між своїми, бо знають, що подаю себе українцем.
В хаті панує моя рідна мова, жінку маю з Гуцулії і творим ми у Кракові Україну.
Перед головою Спілки художників УРСР Василем Касіяном клопочеться про передачу своїх робіт в Україну.
Та влада відмовляється від них.
Скаржиться про це науковцю Федорові Погребеннику, який потайки відвідує митця 1971-го.
Відтак після смерті більшість робіт Льва Ґеца відходить Історичному музею Кракова.
Лев Ґец.
Церква в Тарнові.
1930-ті роки.
Разом із дружиною здійснив спробу самогубства.
1896, 13 квітня — в багатодітній львівській родині друкаря Льва Ґеца народжується син, якого називають Львом.
Освіту здобуває в школі ім.
Маркіяна Шашкевича та Львівській промисловій школі.
1912 — починає працювати в архітектора Івана Левинського.
Знайомиться із художником Олексою Новаківським, який дарує йому сім ескізів своєї картини “Пробудження”.
1914 — на прохання предстоятеля Української греко-католицької церкви Андрея Шептицького замуровує в стінах Собору Святого Юра у Львові документи, щоб не дісталися російським військам.
Наступного року записується добровольцем до Українських січових стрільців, які воюють на боці Австро-Угорщини проти Російської імперії.
Лев Ґец.
1939 р.
1918, 1 листопада — бере участь у встановленні на Львівській ратуші синьо-жовтого стягу.
У сутичках з поляками отримує поранення.
Потрапляє до табору інтернованих у Домб’є — поблизу Кракова у Польщі.
1919–1924 — навчається в Краківській академії мистецтв.
Потім працює в містечку Сянок у гімназії імені Королеви Софії.
Серед його учнів майбутній поет Богдан-Ігор Антонич.
1931 — в Сяноці засновує товариство “Лемківщина”.
За рік його учасники відвідують 35 сіл, де збирають понад тисячу експонатів.
Відкривають музей.
1941–1944 — двічі арештовують нацисти.
Згодом — польські органи безпеки.
1950 — починає працювати в Краківський академії мистецтв.
1953 — польські органи держбезпеки шантажують Льва Ґеца та його дружину Марію, змушують до співпраці.
З розпачу вони вирішують скоїти самогубство.
Приймають снодійне та відкривають у квартирі газ.
Дружина гине, а чоловіка рятують.
Спецслужби дають йому спокій.
Одружується вдруге.
1971, 16 грудня — помирає.
Похований у Кракові.
Лев Ґец.
“Моя кімната”.
1939 рік.
3,5 тисячі малюнків, акварелей, картин і дереворитів створив Лев Ґец протягом життя.
У 1915–1917 роках працював зі стрілецькою тематикою — портрети та побут вояків.
Потім здебільшого змальовував міські пейзажі.
Відбулися 74 виставки його робіт.
Опублікували майже 850 статей і рецензій 12 мовами.
Узяв у кишеню альбом, крейду, олівці та з цим добром пішов на фронт.
Тоді появилися його перші рисунки й карикатури стрілецьких старшин.
Люди згори звернули увагу на Ґеца.
Стягнено його до коша, а там у “Пресовій кватирі” найшлася для нього робота.
Протягом відносно короткого часу повстав прекрасний альбом “Антологія стрілецької творчости.
Святослав ЛИПОВЕЦЬКИЙ.