MY.UAСтатті
З минулого станції Підзамче
З минулого станції Підзамче

З минулого станції Підзамче

Підзамче з Високого Замку.

У проекті залізниці зі Львова до Бродів і Тернополя, який розробило на початку 1860-х pp.

Товариство залізниці Карла Людвіга, не було мови про станцію Підзамче.

Проектована траса мала пройти по гребеню висот між Рясною та Клепаровом до Збоїщ і далі долиною Полтви до Борщович.

Такий проект не влаштовував міську раду Львова, яка великою незручністю вважала значну віддаль від вокзалу залізниці Карла Людвіга до центру міста (близько 2,5 км).

Тому усі зусилля були спрямовані на зміну проекту таким чином, щоб залізниця пройшла через Жовківське передмістя, де мав бути збудований новий вокзал як найближчий до центру міста.

Поштівка з видом на Жовківське передмістя і нин.

Хмельницького, 1943 рік.

Магістрат розпочав широку кампанію за свій проект.

Було видано навіть меморіал, скерований до Державної ради у Відні, в якому говорилося: “Причини, що змушують Представництво (м.

Львова) до нинішнього прохання, настільки важливі з огляду на властивості міста, що у випадку задоволення цих вимог буде раз і назавжди забезпечено ріст і розвиток міста, а відмова стала би причиною остаточної його руїни”.

(Memorial der königl.

Hauptstadt Lemberg in Angelegenheit des Bahnhofes der projektierten nenen Bahnlinie Lemberg-Brody-Tarnopol.

Lemberg, Buchdruckerei von E.

Далі стверджувалось, що тільки таким чином проведена залізниця корисно вплине “на розвиток торгівлі в місті, на ріст продукції фабрик, розташованих на теренах міста, на піднесення взагалі дрібної промисловості.

Спричиниться в значній мірі до будівництва нових домів, до забудови Жовківської дільниці, корисно вплине на розвиток міського господарства, зміцнить господарську продукцію в околицях міста і, навіть, піднесе доходи держави завдяки зміцненню податкової спроможності мешканців Львова.

Зі стратегічних поглядів розміщення вокзалу на Підзамчі також стане корисним і рятівним”.

Проти аргументів противників проекту, що таким чином проведена залізниця ускладнить транспортний рух по Жовківській вулиці (Б.

Хмельницького), в проекті наводилися приклади європейських міст, де залізниці було прокладено саме у такий спосіб.

Було також висловлено впевненість, що зараз залізниця для міста є більш важливою, ніж перешкоди, які вона створює, а з часом знайдеться яке-небудь розв’язання цієї проблеми.

Фрагмент карти 1894 року, позначено станцію “Підзамче”, що розташувалась на північній частині Папарівського цвинтаря.

Австрійський уряд після поразки у війні з Прусією 1866 р.

йшов назустріч провінціям, отож аргументи, викладені в меморандумі, були визнані слушними.

Видана 15 травня 1867 р.

концесія на будову остаточно схилила Товариство Карла Людвіга на будову залізниці через Підзамче.

Земляні роботи розпочалися восени 1867 р.

Під час їх проведення неодноразово натрапляли на сліди минулого, що були скриті землею.

Одного разу натрапили на велику спільну могилу полеглих під час битви з татарами у 1695 р.

Про інші знахідки місцева преса повідомляла: “В збірці п.

Кунашевича знаходиться кілька викопалин, знайдених при перекопуванні ґрунтів під будову Львівсько-Бродівської залізниці.

Між іншим знаходиться там каріатида, ціла з литого заліза і сильно іржею ушкоджена.

Знайдена була з початком року (1868) на львівському передмісті “Муровані мости”… Служила запевно оздобою якоїсь будови.

Крім каріатиди в ренесансному стилі, відлитої за римськими зразками, викопано при будові тієї залізниці також велику кількість монет, котрі віддані були до ц.

Дирекції поліції, окремі ж екземпляри монет, від квартників Казимира до шелягів Понятовського, викопувано вздовж усієї будови дуже часто…” (“Przyjaciel domowy”, N 17/1868 r., s.

План підземний ходу з вул.

Гайдамацької до Високого Замку.

Рисунок Ф.

Археологічні знахідки в районі станції Підзамче бували й пізніше.

Найцікавішою став підземний хід від вул.

Бальонової (Гайдамацької), що йшов під залізницею до Княжої гори, відкритий у 1900 р.

і досліджений Ф.

Проведення залізниці через територію міста спричинило значне підвищення коштів на викуп земель під будівництво: наприклад, за кожну зрубану черешню на Клепарові платили по 150 гульденів.

Щоб хоч частково компенсувати ці кошти, під станцію відвели північну частину цвинтаря на Папарівці.

Почалося перевезення захоронень на інші цвинтарі, і місто стало свідком “скорботного, особливого в своєму роді видовища процесій, що перевозили багато трумен нараз кількома караванами”.

Могила на Папарівці під Високим замком, 1930 р.

Вже під час будівництва стало зрозуміло, що новий вокзал не зможе виправдати покладені на нього надії: вокзали залізниці Карла Людвіга і вибудований поряд з ним у 1866 р.

Чернівецький стали основними центрами залізничного руху.

Тому будинок станції Підзамче був досить скромним: двоповерховий, з виступаючим центральним ризалітом, він не дорівнював розкішнішим “старшим” вокзалам.

Будівля станції на Підзамче.

Поштівка до 1914 року.

Регулярний рух через Підзамче відкрився 12 липня 1869 р.

в напрямках на Броди і Золочів.

Від 1870 р.

поїзди стали прямувати до Тернополя, від 1871 – до Підволочиська.

У 1873 р.

Броди і Підволочиськ було з’єднано з залізницями Російської імперії.

Все це спричинило до розвитку Жовківського передмістя і, передусім, до збільшення руху по Жовківській дорозі.

Однак залізниця, як і попереджали, стала перешкодою для міського транспорту.

Рух було скеровано вздовж залізниці до Замарстинівської по новій вулиці з красномовною назвою “Об’їзд”, 1874 р.

(нині Л.

В 1881 р.

відкрилася лінія кінного трамваю, що з’єднала станцію з центром міста.

В 1908 р.

його замінив електричний трамвай.

Кінний трамвай на залізничному переїзді на теперішній вул.

Хмельницкого, фото, кінець XIX ст.

Першим розширенням станції стало прокладення другої колії у 1897 р.

А через 10 років почалося капітальне розширення станції за проектом тодішнього директора залізниці у Львові Станіслава Рибицького.

Це мало стати першою чергою реконструкції Львівського залізничного вузла.

Під час реконструкції фірмою Альфреда Захарієвича і Юзефа Сосновського було збудовано міст над вулицею Купільною (Опришківська), що зберігся донині.

У 1909 р.

Підзамче з’єднали з залізницею Львів-Підгайці, пізніше було відкрито лінію до Стоянова.

Залізничний міст на Підзамче, споруджений на початку ХХ століття в процесі реконструкції лінії на Красне, 1910-ті рр.

Під час І Світової війни на станції було організовано їдальню для вояків, що від’їжджали на фронт.

Можливо, що її послугами скористався і бравий солдат Швейк, коли їхав через Львів до Жовтанець.

В ніч з 31 жовтня на 1 листопада станція перейшла в руки українців.

Щоправда, не обійшлося без ускладнень: “Година 4:15 вбіг у салю (Народного Дому) пop.

Белей з Команди двірця Підзамче.

З сльозами в очах говорив, що його люди – кільканадцять старушків з 50-го вартового куріня не хочуть його слухати; він їх вговорював, просив, та вони бояться “бунтуватись”.

Прийшов просити помочі: накричали на нього, приказали вертатися і за всяку ціну обсадити двірець.

Пішов…” (Д.

“Листопадова революція”.

Львів, 1929 p.).

Вже на другий день боїв було втрачено головний вокзал, і Підзамче стало одним з найважливіших пунктів усього фронту.

Захищав станцію відділ під командуванням пop.

5 листопада залогу було зміцнено 2-ю сотнею УСС в складі 4 старшин і 100 багнетів.

На Жовківське передмістя польське командування кинуло значні сили, які підтримував імпровізований панцерник із платформи, укріпленої балками, вагона та локомотива.

Через пошкоджену колію поїзд не міг під’їхати до станції, а вогонь залоги змусив його до відступу.

Будівля станції “Підзамче”.

Фото до 1914 року.

11 листопада командування групою “Підзамче” перейшло до пop.

Зенона Носковського.

До складу залоги входили сотні Іваницького, Теліщака, відділ Гачкевича і скорострільна сотня Костя Третяка, а також відділ козаків отамана Долуда – єдиний підрозділ, який прибув на допомогу Львову з Великої України.

Фронт простягався від залізничної колії до міської різні.

“Слідували щораз сильніші удари поляків на Підзамче, і то вдень і вночі безперервно”, – згадував пізніше учасник цих боїв (В.

Але залоги трималися міцно.

Ще в останній день боїв 21 листопада було відбито атаку польського бронепоїзда, але втрата Верхнього Личакова примусила Начальну Команду дати наказ про відступ зі Львова.

Останньою відступила залога Підзамча.

У 1928 р.

станцію знову розширено в зв’язку з відкриттям залізничного сполучення між Луцьком і Львовом через Стоянів.

Сучасний будинок вокзалу збудовано після другої світової війни.

В збереженій частині старого будинку розмістились залізничні служби.

Залізнична станція “Підзамче”.

Фото 2015 року.

Для повоєнного господаря галицьких ліній – СРСР – першочерговий інтерес становив розвиток головних магістралей, а не локальних ліній.

Зруйновані в роки війни залізниці Львів–Підгайці, Галич-Підвисоке і Станіславів–Бучач, навіть не відбудовувалися: вони ж бо мали значення тільки для локального руху.

Жертвою економічної гігантоманії стали і карпатські вузькоколійки: багато з них перестало існувати як “безперспективні”.

Але часи змінюються, і є надія, що знову розвиток локальної залізничної мережі стане на порядок денний, що ці судини великих залізничних артерій запрацюють на повну силу, бо “навіть погана залізниця є доброю залізницею” (Р.

Павло ҐРАНКІН.

– С.

9, 16.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
В Париже картину синего цвета продали за 18,4 миллионов евро
Gloss
2025-10-27T15:39:33Z
Самые смешные фото животных в этом году: объявлены финалисты Comedy Wildlife Photography Awards 2025
Gloss
2025-10-27T15:06:35Z
Бренд SKIMS Ким Кардашьян выпустили нижнее белье с имитацией волос разных оттенков
Gloss
2025-10-15T10:30:37Z
Adidas представил коллекцию брендовой одежды для домашних животных
Gloss
2025-10-13T14:39:37Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
Украинский трейлер фильма «День койота»
KinoFilms
2025-11-04T09:18:23Z
Украинский трейлер фильма «Последний викинг» с Мадсом Миккельсеном
KinoFilms
2025-10-31T09:54:24Z
Вышел анимационный трейлер к сценарию будущей полнометражной игровой ленты «Хорт. Первый характерник» по мотивам книги Ольги Навроцкой
KinoFilms
2025-10-27T16:24:21Z
Украинский трейлер фильма ужасов «Старая с..ка»
KinoFilms
2025-10-27T15:45:26Z
Украинский трейлер триллера «Помогите» с Рэйчел МакАдамс
KinoFilms
2025-10-17T18:51:28Z
Украинский трейлер фильма «Гренландия 2: Миграция» с Джерардом Батлером
KinoFilms
2025-10-17T18:27:21Z
Финальный тизер-трейлер фильма «Океан Ельзи: Спостереження шторму»
KinoFilms
2025-10-17T18:03:23Z
Украинский трейлер мультфильма «Космическая принцесса-лесбиянка»
KinoFilms
2025-10-17T17:00:24Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
В Египте открыли самый крупный археологический музей мира, который строился 20 лет
Gloss
2025-11-04T15:00:35Z
Польский альпинист совершил первый в мире лыжный спуск с Эвереста без кислорода
Gloss
2025-11-03T16:36:33Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
"Настоящий предатель": чиновники США отреагировали на слив разговора Уиткоффа с помощником Путина
Gloss
2025-11-26T15:37:18Z
Умеет мыть посуду и убирать: в США стартовали продажи домашнего робота NEO
Gloss
2025-10-31T13:00:46Z
Nike представила кроссовки Mind, которые стимулируют работу мозга
Gloss
2025-10-28T17:18:38Z
Meet the artist using immersive technologies to transform the boundaries of performance and art
Elle
2025-10-23T14:06:30Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z