MY.UAСтатті
Львівські тролейбуси на вулицях рідного міста. Частина 1
Львівські тролейбуси на вулицях рідного міста. Частина 1

Львівські тролейбуси на вулицях рідного міста. Частина 1

Понад чотири десятиліття на вулицях Львова домінували тролейбуси чеського виробництва.

Лише у 2020 році, коли закінчилося постачання 50 нових тролейбусів «Електрон», левову частку «рогатого» електротранспорту склали тролейбуси львівського виробництва – наразі із 115 тролейбусів, які знаходяться на балансі ЛКП «Львівелектротранс» 76 машин виготовлено у Львові.

Про розробку і експлуатацію тролейбусів виробництва Львівського автобусного заводу та ПрАТ «Концерн «Електрон» сьогодні розкажуть «Фотографії Старого Львова».

Львівські тролейбуси 1960-х років: серійний ЛАЗ-695Т та експериментальний ЛАЗ-698Т.

Читач, напевне, буде здивований, коли дізнається, що історія виробництва тролейбусів у Львові розпочинається … у далекому Баку.

У квітні 1962 року на вагоноремонтному заводі (ВАРЗі) ім.

Жовтневої Революції напівкустарним методом на базі кузова автобуса ЛАЗ-695Б львівського виробництва та електрообладнання старого тролейбуса МТБ-82Д був збудований тролейбус БТЛ-62.

Тяговий електродвигун тролейбуса розмістили у моторному відсіку кузова тролейбуса, у багажних відсіках розмістили компресорну установку, пуско-гальмівні реостати та контакторні панелі.

Дах кузова автобуса підсилили і на ньому встановили струмознімні штанги.

Після випробувань цей тролейбус почав перевозити пасажирів у Баку.

Новий електротранспорт отримав деповський № 177.

Силами бакинського ВАРЗу на базі кузовів автобусів ЛАЗ-695Б було виготовлено іще 4 тролейбуса БТЛ-62, які отримали деповські номери №№ 198, 209, 229 і 252.

Тролейбус БТЛ-62, збудований на базі кузова автобуса ЛАЗ-695Б та електрообладнання старого тролейбуса МТБ-82 у Баку.

Фото із колекції А.

Треба зазначити, що тролейбус БТЛ-62 був не першою спробою виготовлення тролейбусів силами Бакинського трамвайно-тролейбусного управління – іще в 1960 році на базі шасі і електрообладнання тролейбуса МТБ-82Д і оригінального кузова в одному екземплярі було збудовано тролейбус «Баки».

Проте в серію цей тролейбус не пішов.

На початку 1963 року про бакинський тролейбус БТЛ-62, збудований на базі кузову львівського автобуса, дізналися на ЛАЗі.

На той час в УРСР активно розвивалися існуючі тролейбусні системи та відкривалися нові.

В той час як виробничі потужності радянських підприємств, які будували тролейбуси: Заводу імені Урицького (ЗіУ) у Енгельсі Саратовської області (Росія), Сокольницького вагоно- та автобусоремонтного заводу (СВАРЗ) у Москві та Київського заводу електротранспорту ім.

Дзержинського (КЗЕТ) та не могли забезпечити потребу українських міст в новому електротранспорті.

Починаючи із кінця 1950-х років до низки міст СРСР почали постачати чеські тролейбуси «Skoda 8Tr» та «Skoda 9Tr», проте цих машин було небагато, а вартість цих тролейбусів була вищою, а ніж у радянських машин.

Перший тролейбус ЛАЗ-695Т із деповським № 101 під час випробувань у Львові на вулиці Городоцькій.

1963 р.

Фото із колекції Ярослава Янчака.

Для забезпечення потреб міст УРСР виробництво тролейбусів вирішили освоїти у Львові на автобусному заводі.

Група конструкторів та технологів ЛАЗу (у т.

Клепмперт та Л.

Хілін) відправилася у Баку для вивчення тролейбуса БТЛ-62 на початку 1963 року.

Було досягнуто домовленості про передачу цієї машини до Львова.

У квітні того ж року тролейбус прибув із Баку до Львова і почав експлуатуватися на маршрутах міста.

Паралельно конструктори ЛАЗу розробляли креслення для запуску машини в серійне виробництво, вносили у конструкцію кустарного тролейбуса додаткові зміни.

Пульт приладів в кабіні тролейбуса ЛАЗ-695Т.

1964 р.

Стоп-кадр із кінохроніки.

Перший тролейбус ЛАЗ-695Т «Дружба» (таку назву тролейбус отримав на згаду співпраці львівських і бакинських інженерів), зібраний у заводських умовах Львівського автобусного заводу, був переданий Львівському трамвайно-тролейбусному управлінню в кінці червня 1963 року – технологічна підготовка виробництва тролейбусів на ЛАЗі тривала трохи більше двох місяців.

Як і прототип БТЛ-62, новий тролейбус був збудований на базі кузова автобуса ЛАЗ-695, але більш пізньої модифікації – ЛАЗ-695Е.

Нажаль, новий тролейбус, як і «Киянки» («Київ – 2» та «Київ – 4»), успадкував від тролейбуса МТБ-82 застаріле електричне обладнання.

Є навіть версія, що для складання перших 10 тролейбусів ЛАЗ-695Т із деповським номерами №№ 101 – 110 до Львова із Москви привезли десяток старих тролейбусів МТБ-82, які розбирали на ЛАЗі.

Усе ж, за рахунок більш легкого кузова, ЛАЗ-695Т виявився більш маневреним і швидкісним, а ніж МТБ-82Д – при потужності тягового двигуна усього 78 к.

Вт., новий львівський тролейбус розганявся до 50 кілометрів на годину.

Тролейбус ЛАЗ-695Т на розі проспекту Леніна та вулиці Горького (нині – проспект Свободи і вул.

1964 р.

Фото із колекції Володимира Румянцева.

Створена при Раді Міністрів Української РСР комісія із випробувань, схвалила нову модель тролейбуса ЛАЗ-695Т до серійного випуску.

Відзначалося, що нова машина є більш економічною, а ніж МТБ-82Д, а для виготовлення її кузова використовується вдвічі менше металу, а ніж для кузова тролейбуса МТБ-82Д.

Завдяки м’якій підвісці тролейбус ЛАЗ-695Т генерував значно менше шуму, а ніж МТБ-82.

Поряд із перевагами, нова модель тролейбуса мала і низку недоліків.

В першу чергу – це вузькі двері для посадки-висадки пасажирів – вони були майже вдвічі вужчими, а ніж у тролейбуса «Київ – 2» виробництва КЗЕТу, що сильно гальмувало посадку-висадку пасажирів.

Крім того, у тролейбуса ЛАЗ-695Т був вузький прохід у салоні та була відсутній накопичувальний майданчик – компанування салону було повністю успадковане від приміського автобуса ЛАЗ-695Е.

Враховуючи особливості автобусного кузова, термін експлуатації для тролейбусів ЛАЗ-695Т був встановлений у розмірі 8 років.

Тролейбус ЛАЗ-695Т з інв.

№ 115 працює на тролейбусному маршруті № 8 на вулиці Зеленій у Львові.

1964 р.

Скріншот із відео.

Виявилося, що Львівський автобусний завод завантажений основною продукцією – автобусами, отож для виготовлення іще й тролейбусів вільних виробничих потужностей не лишалося.

Директор Київського заводу електротранспорту Григорій Гнатович Іжеля запропонував проводити складання тролейбусів ЛАЗ-695Т на базі Київського заводу електротранспорту, який мав невеликі потужності по виготовленню власних тролейбусних кузовів.

Отож, подальше складання тролейбусів ЛАЗ-695Т (тут вони отримали позначення «Київ-5ЛА») відбувалося у Києві – у столицю зі Львова постачали готові автобусні кузови, а у 1964 році до виробництва тролейбусів на базі кузовів львівських автобусів приступив Одеський автоскладальний завод, машини виготовлені тут позначалися як ОдАЗ-695Т.

Саме завод в Одесі виготовив найбільшу кількість тролейбусів на базі кузова ЛАЗ-695Е – 476 одиниць.

Виробництво цієї моделі тривало до 1966 року.

Тролейбус ЛАЗ-695Т з інв.

№ 122 працює на тролейбусному маршруті № 8 на вулиці Зеленій у Львові.

1964 р.

Скріншот із відео.

Загалом Львів отримав 50 тролейбусів (№№ 101 – 149) моделі ЛАЗ-695Т протягом 1963 року.

Одні дослідники стверджують, що всі ці тролейбуси були побудовані на ЛАЗі, інші стверджують, що на початку 1960-х років ЛАЗ випустив лише 10 тролейбусів, отож наступні машини постачалися до Львова із Одеси.

Саме тролейбуси моделі ЛАЗ-695Т відкривали у Львові рух на тролейбусному маршруті № 8 по вулиці Зеленій 17 вересня 1964 року.

Є повідомлення, що тролейбуси ЛАЗ-695Т, збудовані у Львові, постачалися у Баку – точно відомо про машину із деповським № 301.

Тролейбус «Київ-5ЛА» на території Київського заводу електротранспорту.

1964 р.

Тролейбуси «Київ-5ЛА», збудовані у Києві на базі львівських кузовів, постачалися до Алчевська, Вінниці, Донецька (далі були передані в Добропілля), Житомира, Запоріжжя, Луганська, Полтави, Севастополя, Херсона та Чернівців.

Загалом у Києві було виготовлено 75 тролейбусів «Київ – 5ЛА»– їх випуск було припинено у зв’язку із запуском у виробництво моделі «Київ – 4», яку було розроблено силами КЗЕТу.

Тролейбуси ОдАЗ-695Т постачалися до Алчевську, Житомира, Луганська, Одеси, Полтави, Черкас, Чернігова та Чернівців.

В Одесі було виготовлено 476 тролейбусів ОдАЗ-695Т.

Тролейбус ЛАЗ-695Т з інв.

№ 145 на тролейбусному маршруті № 9 на вулиці Любінській.

1969 рік.

Фото Дмитра Матушкіна.

Експлуатація тролейбусів ЛАЗ-695Т у Львові тривала до початку 1972 року.

Активне списання цих тролейбусів почалося іще в кінці 1960-х років – станом на 1 січня 1970 року, за даними С.

Тархова, у Львові налічувалося тільки 20 тролейбусів ЛАЗ-695Т, 1 січня 1972 року – лише один такий тролейбус.

1 січня 1973 року на балансі Львівського ТТУ уже не було жодного тролейбуса ЛАЗ.

Тролейбуси ЛАЗ-695Т у Львові експлуатували переважно на маршрутах із невеликим пасажиропотоком (через вузькі двері).

Тролейбус «Київ-5ЛА» на території Київського заводу електротранспорту.

Вигляд ззаду.

1964 р.

Як бачимо, що цей тролейбус, як і ранні «Киянки» не мав штанговловлювачів.

В інших містах України тролейбуси на базі кузовів ЛАЗ-695Е працювали в основному по 5 – 8 років.

Це було пов’язано не тільки із невеликою міцністю кузова, але і з тим, що Завод імені Урицького в кінці 1960-х років значно наростив виробництво великих 12-метрових тролейбусів ЗіУ-5, а Київський завод електротранспорту ім.

Дзержинського освоїв перспективну модель тролейбусів «Київ – 6» із трьома широкими дверима.

За даними сайту «Міський електротранспорт» найдовше тролейбуси типу ЛАЗ-695Т прослужили у містечку Добропілля на Донеччині – до 1977 року.

Це були машини «Київ-5ЛА», зібрані на КЗЕТІ – у 1968 році після відкриття тролейбусного руху в Добропіллі ціі машини були передані сюди із Донецька.

Тролейбус «Київ-5ЛА» на вулицях Полтави.

1964 р.

Другій половині 1960-х років на базі Головного союзного конструкторського бюро по автобусам середньої і великої вмістимості (ГСКБ, яке «відбрунькувалося» від ЛАЗу) було створено прототипи нових міських автобусів ЛАЗ-696 і ЛАЗ-698 (генерація «Львів-2»), які мали змінити на конвеєрі ЛАЗу модель ЛАЗ-695.

ЛАЗ-696 – це був міський трьохдверний автобус великого класу, а ЛАЗ – 698 – дводверний, середнього класу.

Оскільки Київський завод електротранспорту уже підготував до виробництва трьохдверний тролейбус великого класу «Київ – 6», то в ГСКБ вирішили створити тролейбус середнього класу на базі кузова експериментального автобуса ЛАЗ-698.

Тролейбус «Київ-5ЛА» на проспекті Перемоги у Добропіллі на Донеччині – в цьому місті тролейбуси на базі кузовів ЛАЗ-695Е працювали довше всього – до 1977 р.

Прототип тролейбуса ЛАЗ-698Т був збудований силами експериментального цеху ГСКБ у січні 1967 року (є автори, які стверджують, що кузов побудови 1966 року комплектувався електричним обладнанням на Київському заводі електротранспорту) і переданий для випробувань у тролейбусне депо Львівського ТТУ.

Новий тролейбус мав трирядне планування сидінь у салоні та пневматичну підвіску.

У конструкції тролейбуса було використано електричне і пневматичне обладнання повністю тотожне тролейбусам ЗіУ-5, які виготовлялися на Заводі імені Урицького.

Відомо, що у лютому 1967 року експериментальний тролейбус ЛАЗ-698Т експлуатувався на маршрутах городоцького напрямку.

У рідному місті експериментальний тролейбус ЛАЗ-698Т перебував до лютого 1969 року, для продовження випробувань він був переданий до Чернігова де працював під № 122.

Цю машину списали у жовтні 1971 року.

Хоча конструкцію тролейбуса ЛАЗ-698Т було визнано достатньо досконалою, проте ця модель так і не була запущена в серійне виробництво.

Причиною цього стало те, щоб на рівні союзного уряду було прийняте рішення зосередити виробництво пасажирських тролейбусів на Заводі імені Урицького в Енгельсі (КЗЕТ та Сокольницький вагоно- і автобусоремонтний завод у Москві припинили випуск пасажирських тролейбусів на початку 1970-х років, у Києві випускали лише вантажні тролейбуси КТГ), а для низки міст СРСР (Прибалтика, Закавказзя та Україна) закуповувати чеські тролейбуси «Skoda 9Tr».

Експериментальний тролейбус ЛАЗ-698Т, створений у єдиному екземплярі на базі кузова автобуса ЛАЗ-698.

1967 р.

Експериментальні тролейбуси, виготовлені у Львові.

Експериментальне виробництво тролейбусів у Львові було відновлене у 1980-х роках.

Тролейбуси-прототипи складали в експериментальному цеху Всесоюзного конструкторського експериментального інституту автобусобудування (ВКЕІ), у який перетоворилося ГСКБ по автобусам середньої і великої вмістимості.

Експериментальні машини будували на базі перспективного кузова автобуса моделі 5256, який планували запустити в серійне виробництво на Лікінському автобусному заводі у Підмосков’ї.

На той момент конструкція кузова серійного тролейбуса ЗіУ-682 вважалася уже морально-застарілою, особливо після запуску серійного виробництва у Чехословаччині тролейбусів «Skoda 14Tr» із сучасною тиристорно-імпульсною системою керування (ТІСК) тяговим електродвигуном і сучасним «рубаним» дизайном.

У салоні експериментального тролейбуса ЛАЗ-698Т.

Кадр із кінохроніки.

Один із експериментальних тролейбусів на базі кузова автобуса 5256 був оснащений тиристорно-імпульсною системою керування тяговим електродвигуном югославського виробництва.

Проте ця ТІСК виявилася не надто надійною, тому інші два прототипи тролейбусів на базі кузова автобуса 5256 було укомплектовано автоматичною реостатно-контакторною системою керування (РКСК) тяговим електродвигуном, запозиченою у «рівнинної» та «гірської» модифікацій тролейбуса ЗіУ-682.

Всі ці експериментальні тролейбуси випробовувалися у Львові (щоправда, без пасажирів), проте у серію так і не були запущені – справа в тому, що Лікінський автобусний завод дуже поволі впроваджував у виробництво нову модель ЛіАЗ-5256, а Завод імені Урицького був повністю завантажений виготовленням тролейбусів ЗіУ-682 і не міг одночасно перелаштовуватися під виготовлення тролейбусів із кузовами за проектом 5256.

Експериментальний тролейбус на базі кузова 5256, побудований силами експериментального цеху ВКЕІ Автобусобудування (модель ЗіУ-5256Т) на території тролейбусного депо Львова.

Наприкінці 1980-х років ВКЕІ на базі конструкції кузова 5256 розробляє експериментальний двосекційний зічленований тролейбус ЗіУ-6201, укомплектований радянською ТІСК, виготовленою заводом «Динамо» у Москві.

Тролейбус випробовувався у Львові, планувалося, що його будуть серійно випускати на Заводі імені Урицького, проте в 1990 році плани змінилися – під випуск тролейбусів мали переобладнати Єреванський завод автонавантажувачів.

Отож, експериментальний тролейбус разом із технічною документацією був переданий до Єревану.

Проте на той час уже розгорявся вірмено-азербайджанський конфлікт, відчувалася глибока економічна криза, отож Єреванський завод автонавантажувачів виробництво тролейбусів так і не налагодив, а експериментальний тролейбус експлуатувався на маршрутах Єревана, а після поломки іще довго стояв на території одного із тролейбусних депо міста.

Антон ЛЯГУШКІН, Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ та Юрій КАУКАЛОВ.

Автори висловлюють подяку інженеру-електротранспортнику із Полтави Павлові Богодистому за надану інформацію про експериментальні тролейбуси, виготовлені ВКЕІ Автобусобудування у Львові.

Список використаних джерел інформації.

Тархов С.

Історія Львівського трамвая.

– Львів: Фенікс ЛТД, 1994;.

Марчук Л.

П., Шипова В.

Іде трамвай, їде… – Львів: ЛКП «Львівелектротранс», 1994.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Померла авторка романів “Вершники” та “Суперники” Джиллі Купер
Ukraine Art News
2025-10-06T16:21:44Z
Українка Юлія Рябова отримала головну нагороду з радіомовлення в Ірландії
Ukraine Art News
2025-10-06T15:33:31Z
Тейлор Свіфт зібрала $33 мільйони на прем’єрі “Життя танцівниці”, попри суперечливі відгуки критиків
Ukraine Art News
2025-10-06T08:39:28Z
Меган Маркл дебютувала на Паризькому тижні моди одразу у двох стильних образах
Elle
2025-10-05T17:36:21Z
Репера P. Diddy засудили до 50 місяців ув’язнення
Ukraine Art News
2025-10-04T10:30:27Z
Репера Diddy засудили до понад 4 років увʼязнення за організацію поїздок, повʼязаних із проституцією
Ukraine Art News
2025-10-04T06:15:24Z
Юрій Липа: доля державника
Photo Lviv
2025-10-04T05:12:18Z
На ELLE Active Forum головна редакторка ELLE Соня Забуга матиме public talk з Машею Єфросиніною та Олею Поляковою
Elle
2025-10-03T19:21:21Z
Принцесі Анні під час її перебування в Україні передали дві книги про Херсонщину
Ukraine Art News
2025-10-03T19:18:22Z
Українська громада Будапешта влаштувала свято на честь козацтва
Ukraine Art News
2025-10-06T19:18:23Z
Культурна дипломатія стала інструментом захисту української ідентичності - Зеленська
Ukraine Art News
2025-10-06T17:00:23Z
Українська художниця представила унікальні роботи на виставці «Образи поза часом» у Стамбулі
Ukraine Art News
2025-10-06T15:24:24Z
Луцький художник муралом у Житомирі вшанував загиблу актрису Марину Поплавську
Ukraine Art News
2025-10-06T14:51:28Z
На Виставковому центрі проведуть чайний фестиваль: улунь і пуер, тантра та йога
Хмарочос
2025-10-06T14:36:43Z
Українські вишиванки представили у штаб-квартирі WIPO в Женеві
Ukraine Art News
2025-10-06T13:18:29Z
Tsvite Teren випустив прикрасу зі смальти, що лишилася після відтворення мозаїки «Боривітер»
Хмарочос
2025-10-06T11:27:35Z
У Львові відкрили музей ретроавтівок із приватної колекції співзасновника «АТБ»
Хмарочос
2025-10-06T08:36:46Z
Зірковий десант у Львові: «Акушери мимоволі» від театру «ARTИЛЕРІЯ»
Photo Lviv
2025-10-06T05:06:15Z
5 найцікавіших фільмів 9-го «Київського тижня критики»
Elle
2025-10-06T17:25:18Z
«Лицар Семи королівств»: новий спіноф «Гри престолів» не матиме епічних титрів
KinoFilms
2025-10-06T13:48:18Z
"Під час війни ми маємо робити і на своєму місці, і в плюс": актор Гнатковський про свою волонтерську діяльність
Ukraine Art News
2025-10-06T12:15:24Z
Лиса Емма Стоун проти конспірологів в українському трейлері фільму «Буґонія»
KinoFilms
2025-10-06T10:39:17Z
Головна подія осені: Тиждень конкурсного українського кіно!
Cineast
2025-10-06T10:24:26Z
Новий фільм Паоло Соррентіно, «Жодного вибору» від Пак Чхан Ука, Стенлі Кубрик і «Монті Пайтон» – 9-й Київський тиждень критики оприлюднив повну програму
Cineast
2025-10-06T10:18:36Z
Фестиваль анімації LINOLEUM оголосив переможців та переможниць 12-ої едиції
Cineast
2025-10-06T10:13:15Z
«Незламний»: дивіться новий український трейлер стрічки з Двейном Джонсоном і Емілі Блант
KinoFilms
2025-10-06T10:00:28Z
Коли ми говоримо про будь-що російське, мусимо відрізняти людей, які говорять російською в Україні, - актор Гнатковський
Ukraine Art News
2025-10-06T06:30:32Z
У Вишневому почали будувати спортивний парк за проєктом Big City Lab
Хмарочос
2025-10-06T11:30:35Z
Кава як Мова: Ефіопська Церемонія, Італійський Еспресо та Турецька Таїна. Подорож крізь найдавніші ритуали світу
Photo Lviv
2025-10-05T05:12:15Z
Австрійська залізниця припиняє ще два маршрути нічних поїздів: квитки по 140–200 євро погано продавалися
Хмарочос
2025-10-03T11:48:37Z
Єгипет вкотре реалізовує проєкт «озеленення пустелі». Чи це реалістична ідея?
Хмарочос
2025-10-03T11:48:35Z
Невелике містечко в Іспанії вирішило стати «містом книжок», щоб зупинити відтік жителів
Хмарочос
2025-10-03T11:48:33Z
Туристи їдуть у вигадані місця, які їм порадив ChatGPT
Хмарочос
2025-10-01T06:41:37Z
Ринкову площу перед Луцьким замком реконструюють. Проєкт розробляли італійці
Хмарочос
2025-09-30T14:45:43Z
Магія Карпат: чотири сезони Буковелю в аквапарку Mavka та wellness-зоні «Лісове SPA»
Elle
2025-09-30T11:15:29Z
Найвища зйомка діджей-сету в Україні: новий альбом hOsT Gereshaska відзняли на висоті 1762 м
Photo Lviv
2025-09-30T05:06:19Z
“Невже не гідна найвищої нагороди?”: батько загиблої в полоні журналістки Вікторії Рощиної звернувся до президента
Ukraine Art News
2025-10-06T16:51:33Z
На лівому березі Києва водій маршрутки кинув гранату в іншу маршрутку
Хмарочос
2025-10-06T14:36:44Z
Андрій та Людмила Сподіни розкажуть, як тренувати мозок для швидкого мислення, продуктивності та емоційної стійкості
Elle
2025-10-06T13:30:49Z
Райони Києва не змогли поремонтувати укриття — ці гроші тепер витратять на мобільні бункери
Хмарочос
2025-10-06T13:03:45Z
Із 2026 року спецперепустки для комендантської години стануть цифровими
Хмарочос
2025-10-06T12:21:37Z
Найбагатший 1% австрійців відповідає за понад третину всіх викидів парникових газів у країні – дослідження
Хмарочос
2025-10-06T11:15:42Z
У Болгарії поліцейські вимагали хабарі у водіїв , які везли обладнання для концерту Роббі Вільямса
Хмарочос
2025-10-06T10:57:37Z
В комунальгий паркінг Київського велотреку пускають тільки «своїх»
Хмарочос
2025-10-06T09:37:01Z
Гнатковський: Українець - це інформаційна гігієна, вироблення смаку, почуття власної гідності та інтелектуальний розвиток
Ukraine Art News
2025-10-06T09:00:33Z
OpenAI співпрацюватиме з власниками авторських прав і блокуватиме персонажів у разі скарги
Ukraine Art News
2025-10-06T12:00:33Z
Правда про шахрайство в рулетці: Чи дійсно можна обдурити гру?
Cineast
2025-10-06T11:27:29Z
Що таке маркетинговий портал і як його створити для свого казино?
Cineast
2025-10-06T11:21:37Z
Розробники програмного забезпечення для казино: Як вибрати найкращого для свого бізнесу?
Cineast
2025-10-06T11:18:34Z
Геолокаційна реклама в партнерському маркетингу казино: Повний посібник з успіху для B2B
Cineast
2025-10-06T11:15:35Z
Суд Нідерландів зобов’язав Facebook та Instagram змінити стрічку
Хмарочос
2025-10-06T05:57:41Z
В Астані запрацює «легке метро» з безпілотними поїздами. Його будували 17 років
Хмарочос
2025-10-03T11:48:33Z
Засновник Spotify Ек вирішив скласти повноваження гендиректора
Ukraine Art News
2025-09-30T17:48:33Z
Від Русі до Речі Посполитої: у Котельві археологи виявили понад тисячу артефактів кількох історичних епох
Ukraine Art News
2025-09-29T15:54:31Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z