MY.UAСтатті
Як виглядали “розкішні” дороги на Львівщині 100 років тому
Як виглядали “розкішні” дороги на Львівщині 100 років тому

Як виглядали “розкішні” дороги на Львівщині 100 років тому

Типова дорога у Львівському воєводстві (фото Henryk Рoddebski).

Дивлячись на фотографії Львова 1920-30-х років, на акуратно викладену бруківку і аліганські автівки,складається враження, що з дорогами у Львові було усе прекрасно і маючи автівку можна було поїхати куди завгодно.

Але все було зовсім інакше.

На Міжнародних шосейних гонках 1929 року, ініційованих Малопольським автомобільним клубом, що відбулась у Львові на 20 кілометровому відтинку дороги на Стрий, організатори були змушені застосувати поливальну машину і пожежні «сикавки» для зволоження кілометрового відтинку траси з місця старту/фінішу, бо стартуючі машини здіймали таку куряву, що глядачі на трибунах нічого не бачили.

Крім того преса початку 1930-х років неодноразово згадувала, що на легендарному Львівському Гран Прі «Львівський трикутник» могло бути значно більше закордонних учасників, якби не жахливі дороги, що ведуть у Львів.

Деякі учасники побачивши стан доріг повертали назад шануючи свої автівки, інші, знаючи ситуацію наперед, взагалі зрезигнували з участі, а ті що все ж таки добрались, і без призового місця заслуговували на шану і повагу.

Так що ж тоді являли собою галицькі дороги?.

Поїздка в село.

Галичина успадкував дорожню інфраструктуру, яку встигла до Першої світової створити австрійська влада.

Бруківки у Львові було багато ,але не на всіх вулицях.

Крім центру, забруковані були усі вильотові (виїзні) вулиці до міських рогаток.

Натомість бокові вулиці, що відгалужувались від них, не всі мали твердого покриття,.

І чим ближче до околиць ,тим таких вулиць було більше.

Зараз важко уявити, що вул.

Золота і прилеглі до неї вулички були ґрунтовими.

Так було в Клепарові, Збоїщах, Кривчицях, Кульпаркові, на Пасічній на Вульці і багатьох інших місцях.

У міжвоєнний період вдалось трохи покращити стан, продовжити бруківку на виїзних з міста дорогах, деякі ґрунтові дороги засипати щебенем, навіть дещо заасфальтувати.

Та все ж цього було недостатньо, плани були великі , але післявоєнна розруха в економіці і наскочивша світова криза, гальмували будівництво нових доріг.

Уряд Польщі міг виділяти на ремонти і будівництво доріг щорічно лише 16% від необхідних коштів.

Шлях, що вів від головної дороги в село (фото Henryk Рoddebski).

Якщо по Львову ще можна було пересуватись, то поїздки в село, чи подорож в інше місто була справжнім викликом для водіїв і вимагали суттєвих приготувань.

Дорога біля Олесько ( фото Юзеф Трешка).

Найперше, на що звертали увагу, це погода.

Курява, що здіймалась за автівкою в сонячну днину,водіїв зовсім не хвилювала, бо зустріти на дорозі інше авто це була велика рідкість.

А от коли затяжний дощ, злива, чи весняна відлига, шанси доїхати без пригоди до кінцевого пункту зменшувались суттєво.

Як тоді жартували водії -до і так скупої панелі приладів вартувало б додати барометр.

Тогочасний український журналіст Галактіон Чіпка описував свій виїзд зі Львова у Карпати так :” І ми ждали на погоду.

За той час повінь зірвала кілька мостів, а шляхи перемінилися в Полтви, Прути і Черемоші.

Коли врешті блиснуло несміливо сонце – їхати не можна було, бо авто має оси не на те, щоби вони грязли в болоті, а навіть наше випробуване авто не поїхало б такими дорогами.

Треба було ще два дні ждати, щоби дороги сяк-так підсохли, бо коли на дорозі стоїть вода не можна ніяк виминати ям, що густо прикрашують галицькі шляхи на славу повітових виділів і на злість усім автам”.

Дорога біля Олесько ( фото Юзеф Трешка).

Дорога з міста виглядала так: за міською рогаткою ще могло бути декілька (або й десяток з гаком) кілометрів асфальту , а потім починався «битий шлях».

Це означало, що дорога має якесь там тверде покриття , але це більше нагадувало всіма тепер забутий путівець з вибоїнами, накатами та іншими несподіванками.

Тобто це була посипана гравієм, чи річковим каменем, чи навіть вапняком, втрамбована колесами дорога.

Матеріал посипки залежав від того , що в гміні (громаді) , через яку проходить дорога, могли придбати, чи добути в землі.

Якість заміських доріг якраз і залежала від того, як її доглядають громади через територію яких йде дорога.

Мізерне фінансування заставило владу вдатися до шарварків.

Шарварок ,це така послуга, яку колись, ще в середні віки, проводили на благо короля.

Як пояснив журналіст польського журналу “Автомобіль, мотоцикл, літак”, шарварок полягав у “безкоштовному відпрацюванні певної кількості робочих днів протягом року, або у наданні возів, коней , інструменту для перевезення матеріалів, необхідних для будови, чи ремонту доріг “.

Це була примусова праця, тому малоефективна.

Як писав у ті часи про шарварок Галактіон Чіпка «Коли б хто таки напосівся підшукати відповідне слово, то мусить творити його від слів: безділля, ловлення гав, вистоювання, балачка, або тим подібних».

Тому були місця де на шляху можна було поламати на вибоїнах ресори, або втопити машину у багні.

Але були й відрізки на яких шарварок давав непоганий результат.

Наприклад дороги на під’їздах до курортних містечок, таких, як Черче, Моршин, чи Трускавець виглядали цілком пристойно, бо «Громада бере лікувальну таксу з кожного лікування і тому врешті додумалась, що коли більша часть хорих потопиться на громадських дорогах, то не буде кому такси платити.

І тому рішила направити дороги.

Очевидно, помало, не поспішаючись, не засапуючись – одним словом: “шарварком”.

Тож не дивно, що журналіст в часописі “Автомобіль, мотоцикл, літак” писав , що «даремно мріяти добратись навіть з Перемишля до Львова доброю дорогою, адже після Мостиськ ви натрапляєте на ділянки, засіяні ямами, об’їздами та латками, а після Городка ви знову знайдете пристойну дорогу.».

Дорога на Станіславщині (NAC).

Про дорогу на Станіславів пише український журналіст: “Виїхали з Черча на головний шлях до Станіславова… дорога як стіл … Авто шугонуло стрілою і тільки вітер нам коло вух.

Міняються образи, як в калейдоскопі: село, гайок, корови на вигоні… Нараз гуркіт, скрип гальм і ми, як м’ячики… Прийшов саме кусень дороги резервату.

Вибої на вибоях, поперечні, поздовжні, наскіс, денеде недбало розсипане каміння так, що краще без нього, ніж з ним.

За кільканацять мінут підгуцкування ви не тільки навчитесь цінити добродійства добрих доріг, але й сконтролюєте, чи ваше авто заакліматизується в Галичині.

“Мерседеси”, “Лянчі”, “Штаєри”, чи інші “Паккарди” не мають що на таких дорогах робити.

Автова аристократія добра до асфальтів – тут вона поломить делікатні “кости”.

Зате простюх “Форд” постогне, покашляє, посапить і виїде цілий і здоровий.

За резерватом знову дорога, як стіл…і ми летимо на крилах бензини, як птахи.”.

Авто трохи занесло.

В іншому часописі пишуть: «Мешканцям Львова, які мали потребу їхати в бік Тернополя на машині, зовсім не доводилося розраховувати на комфортну і швидку подорож.

Хороша дорога закінчувалась за кілька десятків кілометрів від меж міста, а потім машина ламала ресори на страшних вибоїнах , які не ремонтувались кілька років”.

На сільській дорозі.

Треба сказати ,що Тернопіль взагалі не мав на під’їздах до міста доріг з твердим покриттям.

Можливо тому в ньому на кінець 30-х років було лише 16, чи то 20 автівок.

Один учасник руху описував тернопільську дорогу так: “Я мозольно провадив своє авто по жахливо вибоїстій, широкій, нерегульованій дорозі, де восени навіть брички та дорожки ламали свої ресори та грузли у болоті.

На жаль, на під’їзді до міста нічого не змінилось.

Збоку від жахливої дороги немає навіть акуратних ровів … не говорячи вже про хоча б кілька кілометрів асфальту перед в’їздом у місто”.

Тверде дорожнє покриття.

Треба ще зауважити , що з’їхати з головної дороги в бік села, було доволі ризиковано.

Дорога, що рідко бачила автомобіль, була ґрунтова, розбита і порізана коліями від хлопських возів і дорожок.

А якщо вас ще й заскочив дощ, то це виглядало макабрично.

Тоді своє авто власник залишав на путівці і пішки, або хлопськими возами добирались в село.

Ну, а коли раптом дощ заставав вас на сільському подвір’ї, то часто дістатись путівця можна було лише додавши спереду автівки ще одну-дві кінські сили.

Додаткові кінські сили прийшли на допомогу.

Друге, що було конче необхідне при подорожі за місто, це мати при собі запасне колесо, краще два, запасні камери, інструменти, дріт, шмат брезенту, шмір та оливу, запас бензину на всю подорож, і тд.

Заправок по дорозі не було, сервісу жодного, запчастин взяти ніде.

Сподіватись на якусь допомогу в дорозі марно, всі ризики лягали на знання та вміння водія.

Пробити колесо в дорозі було звичною справою.

Дороги були всіяні гвіздками від підків, крім того мешканці сіл засипали вибоїни коло своїх хат золою з п’єців, а також заметеним сміттям з подвір’я, а там нерідко траплялись дрібні металеві вироби, чи бите скло.

Тож, коли вже скінчились запаски , то виймалась з колеса “кишка” (камера) і латалась за допомогою сирої гуми, для вулканізації якої треба було розвести вогнище.

При зламаній ресорі , чи осі, чи навіть коли раптом тріснув якийсь важливий болт , єдиним рятівником в дорозі був сільський коваль.

Взагалі , як давали собі раду водії з ремонтами, це вже тема для окремої розповіді.

Маршрутний автобус (Album ‘Polska przedwojenna’ Wydawnictwa BOSZ).

Якщо навести якісь цифри стосовно стану доріг, то можна сказати, що на кінець 1930-х років у Польщі було близько 63 тисяч км доріг з твердим покриттям.

Звучить ,ніби вражаюче , але їхати такими дорогами було ані приємно, ані навіть безпечно для автомобіля.

Тому в статистичних звітах їх не називали повноцінними автомобільними дорогами.

Лише 3 тисячі кілометрів надавались для комфортних подорожей автомобілем, тобто були заасфальтовані, а це становило всього лише 5%.

Тим часом дороги у Данії мали асфальтове ,чи бетонне покриття майже на 100%, у Франції 80%, в Німеччині 70%.

,навіть у сусідній Чехословаччині близько 50%.

Говорячи про дороги варто сказати , що кількість автівок у Львові зросла з 60-ти у 1924 році до майже 550 у 1939 році.

Моторизація йшла поволі ,якщо порівнювати з іншими європейськими країнами.

Відповідно й будівництво асфальтованих ,чи бетонованих доріг бажало набагато більших темпів , але уряд Польщі міг на це виділяти щороку достатньо коштів.

Пригода в дорозі.

Здавалось, що лише Генеральний штаб війська польського відчував переваги такого стану доріг.

Передбачалося, що жахливий стан доріг у Польщі у разі війни позбавить переваг ворожих танків та моторизованих дивізій.

Важке спорядження мало застрягти на ґрунтових дорогах, і кавалерія вирішила б долю війни.

Плюс дві кінські сили до потужності двигуна ніколи не завадять.

Згадуючи перші години боїв у вересні 1939 року прем’єр-міністр Славій Сладковський писав: “Це була прекрасна зоряна ніч, на жаль, без жодної надії на жаданий осінній дощ та пов’язані з ним хмари та багнюку”, – Хтозна, як доля кампанії склалася б, якби вересень цього року був менш погодним.

Але це вже інша історія.

Гриць СОВКІВ.

Стаття вийшла у партнерстві із Службою автомобільних доріг у Львівській області.

Majewski Mariusz W., Rozwój motoryzacji w Drugiej Rzeczpospolitej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016.

Автом по Галичині.

Газета “Діло” 1936 рік.

Журнал „Samochód, Motocykl, Samolot” 1938 рік.

Dwudziestolecie komunikacji w Polsce Odrodzonej, Kraków 1939.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
У Києві вшанували пам’ять Анатолія Солов’яненка концертом до дня його народження
Ukraine Art News
2025-09-30T15:15:30Z
Офіційно: Ніколь Кідман і Кіт Урбан розлучилися після 19 років шлюбу
Elle
2025-09-30T05:51:26Z
Репер Вова зі Львова відповів, чи повернеться до України зі США й чи піде воювати
Ukraine Art News
2025-09-29T09:00:43Z
Найтаємніший генерал УПА: Микола Арсенич створив спецслужбу рівня світових контррозвідок
Photo Lviv
2025-09-29T05:12:34Z
Селена Гомес вийшла заміж за Бенні Бланко на церемонії у стилі старого Голлівуду — фото
Elle
2025-09-28T16:36:25Z
Селена Гомес вийшла заміж за музичного продюсера Бенні Бланко: на весіллі були присутні Тейлор Свіфт та Стів Мартін
Ukraine Art News
2025-09-28T15:03:25Z
Віталій Козловський презентував оновлений хіт "Знаєш" з інтимними особистими моментами
Ukraine Art News
2025-09-26T12:00:31Z
Ріанна народила доньку! Співачка поділилася першим фото та ім’ям немовля
Elle
2025-09-25T05:45:31Z
Бренд Gucci презентував короткометражну стрічку The Tiger з Демі Мур у головній ролі
Elle
2025-09-24T20:51:31Z
Презентація збірки ветеранських новел Voices of Defenders стане першою подією 32-го львівського BookForum
Ukraine Art News
2025-10-01T08:30:28Z
Цей стильний спосіб носіння спідниці захопив дизайнерів під час тижнів моди
Elle
2025-10-01T07:21:28Z
Ода sustainable fashion: чому варто звернути увагу на колекцію Stella McCartney на Тижні моди в Парижі
Elle
2025-10-01T06:21:28Z
Мистецький must-have: гра-сувенір з шедеврами живопису та графіки України
Elle
2025-10-01T05:54:26Z
Люблінська унія, Волинська трагедія: Богдан Гудь розкриває 400 років польсько-українського конфлікту
Photo Lviv
2025-10-01T05:06:19Z
У Львові відбудеться жива розмова про здоров’я з головою Львівської ОДА Максимом Козицьким
Photo Lviv
2025-10-01T05:00:19Z
Львівський Музей Соломії Крушельницької оцифровує свою унікальну спадщину
Photo Lviv
2025-10-01T04:57:17Z
Український бренд Nadya Dzyak представив унікальний денімовий артоб’єкт під час Міланського тижня моди
Elle
2025-09-30T20:45:28Z
Україна представила свою культуру на літературній феєрії в Пекіні
Ukraine Art News
2025-09-30T16:57:28Z
Українська ІТ-компанія Holywater, яка займається вертикальними серіалами, вийшла на ринок Іспанії
Ukraine Art News
2025-10-01T08:00:31Z
Ірма Вітовська, Володимир Дантес і Василь Байдак – зіркові голоси фантастичного фільму «Блакитна стежка»
Cineast
2025-09-30T17:30:42Z
SWEET.TV запускає конкурс ідей для сценаріїв: коли та як взяти участь
Cineast
2025-09-30T17:21:38Z
За що ми любимо Толкіна та його Середзем'я
Elle
2025-09-30T16:45:25Z
Вийшов український трейлер спортивної драми з Усиком та Двейном Джонсоном "Незламний"
Ukraine Art News
2025-09-30T15:00:34Z
Ванда стає королевою зомбі в новому промо мультсеріалу «Марвел Зомбі»
KinoFilms
2025-09-30T12:45:18Z
Вийшов український трейлер фільму «Пісня любові» з Г'ю Джекманом і Кейт Гадсон
KinoFilms
2025-09-30T11:24:21Z
«Жінка з каюти № 10» — український трейлер екранізації детективного роману з Кірою Найтлі
KinoFilms
2025-09-30T11:09:21Z
Новий постер «Бріджертонів» показує головну героїню 4 сезону
KinoFilms
2025-09-30T10:42:20Z
Туристи їдуть у вигадані місця, які їм порадив ChatGPT
Хмарочос
2025-10-01T06:41:37Z
Ринкову площу перед Луцьким замком реконструюють. Проєкт розробляли італійці
Хмарочос
2025-09-30T14:45:43Z
Магія Карпат: чотири сезони Буковелю в аквапарку Mavka та wellness-зоні «Лісове SPA»
Elle
2025-09-30T11:15:29Z
Найвища зйомка діджей-сету в Україні: новий альбом hOsT Gereshaska відзняли на висоті 1762 м
Photo Lviv
2025-09-30T05:06:19Z
У Львові відкрили найбільший індустріальний парк. Там вже працює перший резидент
Хмарочос
2025-09-29T08:27:53Z
У Фінляндії з’явиться новий музей архітектури і дизайну
Хмарочос
2025-09-29T07:21:46Z
Стрийський замок: від резиденції стрийських старост до казарм для військових
Ukraine Art News
2025-09-28T12:15:23Z
Високий Замок у Львові та трагедія Гальшки Острозької: облога, кохання і легенди
Photo Lviv
2025-09-27T05:12:15Z
У Мостиська повернувся унікальний артефакт: «Подорожуюча» печатка суду часів Австро-Угорщини стала експонатом музею
Photo Lviv
2025-09-26T05:03:16Z
До Києва прибули перші 30 автобусів, куплених за гроші ЄІБ. Де вони курсуватимуть?
Хмарочос
2025-10-01T08:39:41Z
«Ви — мій тил, моя сила й моя віра»: українські військові пишуть листи своїм дітям
Elle
2025-10-01T08:09:34Z
Потоп в Одесі: дев’ятеро загиблих. У затопленому підвалі знайшли тіла цілої родини
Хмарочос
2025-10-01T07:54:45Z
Як бальзам для губ може врятувати шкіру ваших ніг восени
Krasinfo
2025-10-01T07:48:29Z
З нового року уряд платитиме гроші на картку в Дії для медобстеження українців віком від 40 років
Хмарочос
2025-10-01T06:41:38Z
Львівський Медичний Центр Святої Параскеви: Відновлення Історичного Значення та Гуманістичної Місії Шпиталю ХІХ Століття
Photo Lviv
2025-10-01T05:12:20Z
Напої як кулінарне натхнення: новий погляд на гастрономію
Photo Lviv
2025-10-01T04:51:18Z
Російські дрони атакували центр Дніпра: постраждали університет, видавництво, дитяча лікарня
Хмарочос
2025-09-30T15:54:35Z
8 ключових принципів, щоб позбутися непотрібних речей
Elle
2025-09-30T15:48:26Z
Засновник Spotify Ек вирішив скласти повноваження гендиректора
Ukraine Art News
2025-09-30T17:48:33Z
Від Русі до Речі Посполитої: у Котельві археологи виявили понад тисячу артефактів кількох історичних епох
Ukraine Art News
2025-09-29T15:54:31Z
Міністерство внутрішньої безпеки США використало Pokémon у рекламі ICE без дозволу
Ukraine Art News
2025-09-26T10:45:29Z
У Мадриді запустили на маршрут повністю безпілотний автобус
Хмарочос
2025-09-25T11:03:36Z
Поема про султана дала астрономам підказки про рідкісну космічну подію
Ukraine Art News
2025-09-24T08:54:33Z
HBO Max готується до офіційного запуску в Україні
Ukraine Art News
2025-09-23T14:54:28Z
HBO Max виходить на ринок України: скільки коштуватиме підписка на стрімінговий сервіс
Gloss
2025-09-23T12:24:37Z
Найкращі моделі KIA з погляду водіїв – рейтинг популярних авто
Photo Lviv
2025-09-23T04:57:14Z
Фахівці з кібербезпеки заявили про масовий витік даних із Дії. Чи це правда?
Хмарочос
2025-09-22T13:45:42Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z