MY.UAСтатті
Шукають «єдинорогів на роликах», які вміють робити все. Чому маркетинг може бути неефективним і як це виправити
Шукають «єдинорогів на роликах», які вміють робити все. Чому маркетинг може бути неефективним і як це виправити

Шукають «єдинорогів на роликах», які вміють робити все. Чому маркетинг може бути неефективним і як це виправити

Розпочинаючи свою кар’єру корпоративним юристом, ще й ідейним юристом, ніколи не думала, що саме цей шлях приведе мене до маркетингу. Не одразу, років через сім. Я думаю, що кожна історія «переходу» у більшості випадків пов’язана з закоханістю у новий напрям та подальшим поступовим бажанням удосконалити функцію.

Раніше маркетингу не приділяли увагу

Спочатку маркетинг був таким собі робочим хобі. Потім, з додаванням нових, складних функцій, почалось професійне заглиблення. Згодом я наважилась змінити професію і перше що мене (як юриста у минулому) вразило – «поверхневість» тодішніх представників цієї професії. Ви ж знаєте, юристи ті ще задроти. Полюбляємо підходити до будь-якого процесу грунтовно.

Ще донедавна юридичний бізнес взагалі не приділяв уваги маркетингу як дієвому інструменту росту бізнесу. Останнім часом «лід зрушився», але цей процес все одно дуже повільний. Різницю між PR і маркетингом на юридичному ринку не розумітимуть ще досить довго, тому й підбір спеціалістів під важливі функції (та визначення цих функцій) – ще той челлендж для HR-ів.

Останніх може три-п’ять років масово почав розвиватись справжній, стратегічний маркетинг. І ти вже можеш назвати принаймні 3-4 прізвища справжніх профі з маркетингу у різних сегментах. А тоді навіть викладачі цього предмету – стратеги великих рекламних агенцій мислили здебільшого категоріями креативів та «шок-контенту». Ніхто не занурювався у бізнес-цілі клієнта. Максимум – короткостроковий ріст продажів.

Згодом справжній маркетинг прийшов в усі сегменти економічної діяльності, в усі крім юридичного… Де він довгий час (а в більшості компаній – досі) залишається лише функцією PR.

Ірина М’яка

Де маркетинг найефективніший та навпаки

З досвіду роботи у різних компаніях та сегментах дозволю собі обрати вид економічної діяльності, у якому, на мій погляд, найефективніше побудовано маркетинг та продажі. Це – FMCG (товари широкого вжитку. – Прим. ред.).

Та найгірше – це консалтинг. А юридичний бізнес у цьому рейтингу на останній сходинці. За дуже малоймовірними винятками.

Чому так? У кожного свій погляд. Є погляд, що у консалтингу маркетингова функція покладається на партнерів та ТОПів компанії. Та й об’єми менші. У результаті консалтинг шукає єдинорогів на роликах, що вміють щось там постити у фейсбуці (що «партія» скаже), щось там «малювати» у canva, разом з офіс-менеджером організовувати якісь івенти та щось там писати за партнерів, бо у них часу мало, а той що є — дорогий.

FMCG собі дозволити такого не може з різних причин, основні з яких: розміри аудиторії, швидкість обертання полиці та висока конкуренція у сегменті (поряд з тенденцією до зниження лояльності клієнта до брендів).

А як треба?

А тепер поговоримо про те, як потрібно: від мінімально необхідних функцій у маркетингу до роскошеств.

Перше, дуже банальне правило, що працює для будь-якого бізнесу – кожен співробітник, якого ви наймаєте, повинен знати свою справу на відмінно, а отже – бути вузьким спеціалістом. Виключення – фахівці C-level, які повинні не лише володіти «базовими знаннями», а грунтовно розумітись у кожній функції плюс мати управлінські навички.

Друге правило: власник визначає цілі, під них директор з маркетингу розробляє стратегію та самостійно визначає коло фахівців, які потрібні для її реалізації.

У цьому випадку важливою є умова того, что до CMO прислухаються та цінують його/її думку. У минуле поступово відходять ситуації, коли власник «сам краще знає» як треба будувати маркетинг.

Цілі та структура нашого маркетингу

У нашому випадку, з огляду на нестандартну бізнес-модель, цілями маркетингу є:

  • Обслуговування внутрішнього клієнта – маркетинг Юскутум, як компанії.
  • Обслуговування зовнішнього клієнта – маркетинговий супровід клієнтських кейсів.
  • Обслуговування внутрішньо-зовнішнього клієнта – партнерів Юскутум, що користуються інфраструктурою компанії, а працюють фактично на себе. Накшталт Uber або Unit City.

З огляду на такі цілі, структура маркетингу у нас виглядає так:

  1. Дизайнер. Для мене – це особлива позиція, з огляду на преференції споживача у 21 столітті. Важливість дизайну неможливо переоцінити. У цьому сенсі мені дуже подобається вислів одного представника FMCG із-за кордону, але його можна застосувати під будь-який бізнес: «Людина спочатку їсть очима, потім запах, потім смак. Якщо це все відмінно, тоді у іншому споживач готовий йти на компроміс». Для консалтингу дизайн так само важливий, як і для FMCG. Стиль – це перше, що відрізняє вас від сотен інших. Дизайнер – перша людина, яка потрапляє у команду. Ідеально, так би мовити роскошество для гурманів, – це моушн-дизайнер (дизайнер анімації).
  2. Менеджер соціальних мереж. Друга, поряд з дизайнером функція, яку полюбляють віддавати на аутсорс. Я проти цього. Дизайнер та SMM-ник повинен «жити» у компанії. Її цінностями, особливостями, звичками та навіть плітками. На аутсорс можна віддавати дуже вузькі та специфічні активності, для яких тримати окремих спеціалістів немає економічного сенсу. Менеджер соціальних мереж, у моєму розумінні, це людина яка не лише пише тексти, але й здійснює запуск та управління базовими рекламними кампаніями у цих мережах та вміє оцінити та відкоригувати їх ефективність.
  3. Маркетинг-менеджер (або Проектний менеджер у маркетингу). Не плутати з Директором з маркетингу. Маркетинг-менеджер керує невеликими крос-функціональними проектами компанії. Завдання такої людини: звести у єдиний результат усі побажання замовника та контроль виконавців точкових завдань. Маркетинг-менеджер приймає участь як у внутрішніх, так і у зовнішніх проектах.
  4. PR-менеджер. Людина, присутність якої у компанії не викликає подиву чи заперечення, та є одне «але»: функцією такого спеціаліста є комунікація, з тим самим пабліком, а не написання коментарів та колонок за носіїв експертизи. Принципова позиція у нашій компанії: адвокати та носії інших експертиз пишуть самостійно. Якщо спеціаліст не вміє писати – навчіть. Інвестуйте у розвиток команди. Не встигає – розставити пріоритети. Поставте себе на місце споживача контенту: ви б хотіли бачити експертизу саме того спеціаліста, до якого у майбутньому будете звертатись по допомогу, а не його райтера чи піарника. Крім комунікації з пабліком, піарник входить до крос-функціональних команд у клієнтських кейсах. У цьому сенсі досвід у GR (вміння вибудовувати відносини з представниками державних органів) буде дуже корисним. Чудово, якщо цей спеціаліст буде займатись ще й частиною ESG-діяльності (трансформація звичайної нам КСО-діяльності).
  5. Бренд-менеджер. Дуже дивна та незвична посада у сенсі традиційних підходів до юридичного маркетингу. Людина з навичками піарника, але з особливим відчуттям стилю та хистом до потреб аудиторії відносно персоналій та особистостей. Ця людина працює пліч-о-пліч з внутрішньо-зовнішнім клієнтом – партнером компанії. Пише та корегує особисту стратегію та фактично будує той самий особистий бренд. Тільки будує його правильно, спираючись на свій досвід та знання, а не на бажання отримати популярність за будь-яку ціну та будь-якими методами, як часто буває, коли експерти будують особистий бренд самостійно. Як вміють. Бренд-менеджер – інструмент, який надає компанія з метою розвитку особистих брендів хед-лайнерів практик. Майстерність такої людини, крім іншого, — зберегти цінності компанії та органічно інтегрувати у особисті бренди.

Така структура є приблизною, її безперечно потрібно корегувати в залежності від цілей бізнесу, тим не менше – вона є базою. Та мабуть, найважливіше при побудові крос функціональних команд, їх ціннісна відповідність бізнесу, у якому вони працюють.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Победительница "Холостяка-13" Инна Белень сделала сразу две пластические операции
Gloss
2025-06-13T15:39:49Z
Виталий Козловский выплатил долг Кондратюку и громко вернулся на сцену
Gloss
2025-05-12T16:52:12Z
Adidas представил коллекцию брендовой одежды для домашних животных
Gloss
2025-10-13T14:39:37Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 8 от 19.04.2025
InfoHome
2025-04-27T07:06:58Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 7 от 12.04.2025
InfoHome
2025-04-21T08:30:48Z
Louis Vuitton в Пасхе выпустили шоколадную сумку в форме яйца: цена впечатляет
Gloss
2025-04-04T13:51:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 3 от 15.03.2025
InfoHome
2025-03-24T09:39:51Z
Хроматическая революция Лары Джулиан: Год тихой силы и расколотого великолепия
Ukraine Art News
2025-03-23T19:00:55Z
Любимая музыка короля: Чарльз III поделился своим личным плейлистом
Gloss
2025-03-18T16:15:49Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
OpenAI представит на Каннском фестивале полнометражный фильм, созданный ИИ
Gloss
2025-09-08T16:24:53Z
Вышел трейлер второй половины второго сезона «Уэнздей»: дата релиза
Gloss
2025-08-15T16:12:40Z
Украинский трейлер комедии «Сплитсвиль. Развод по-взрослому» с Дакотой Джонсон
KinoFilms
2025-08-14T08:15:24Z
Украинский трейлер загадочного хоррора «Шелби Оукс»
KinoFilms
2025-08-14T07:45:25Z
IDLES записали четыре трека для нового фильма Даррена Аронофски «Поймать с поличным»
KinoFilms
2025-08-12T11:57:25Z
Украинский трейлер спортивного хоррора «Легенда» с Марлоном Уайансом
KinoFilms
2025-08-12T10:21:26Z
Украинский трейлер фильма «Свадьба моей мамы» со Скарлетт Йоханссон
KinoFilms
2025-08-11T20:27:23Z
Финальный украинский трейлер хоррора «Одно целое» с Дэйвом Франко и Элисон Бри
KinoFilms
2025-08-11T20:12:24Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
How Elsa Boutaric's wardrobe strategy became a must-have for high-net-worth executives
Elle
2025-10-10T13:21:28Z
Топ-6 вещей, на которые она точно обратит внимание на свидании
Men's Life
2025-10-10T11:57:57Z
На Бали умерла 27-летняя девушка, которая увлеклась фрукторианской диетой: ее вес составлял 22 кг
Gloss
2025-10-09T15:00:36Z
Как найти ключ к взаимопониманию?
Men's Life
2025-10-09T13:57:31Z
Об этом лучше помолчать
Men's Life
2025-10-08T12:30:39Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Как выбрать фрезер для маникюра и педикюра?
Gloss
2025-09-23T07:18:29Z
Aston Martin представил роскошную детскую коляску стоимостью $3000
Gloss
2025-09-22T17:12:39Z
Meta представила умные очки Ray-Ban Display: ИИ-функции, экран в линзе и сенсорный браслет
Gloss
2025-09-18T12:09:32Z
How Ruoyun Dai's journey from architecture to digital design is changing contemporary gallery experiences
Elle
2025-09-12T12:18:54Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z