MY.UAСтатьи
Іван Труш – патріарх українського фотомистецтва
Іван Труш – патріарх українського фотомистецтва

Іван Труш – патріарх українського фотомистецтва

Технічний революційний винахід ХІХ ст.

‑ фотографі швидко стає надзвичайно популярною й доступною особливо в європейському, в тому числі, галицькому артистичному середовищі.

Нагадаймо що винахідник фотографії Луї Дагер був художником.

Отож, чимало митців на межі ХІХ – ХХ ст.

уже вільно користуються у своїй творчості новітнім інструментом.

Прикладом можуть бути французькі імпресіоністи.

Їх дотичність до фотографії не обмежується лише ореолом фотографічного ательє Поля Надара де відбувається перша виставка прихильників нової течії.

Існує багато аспектів цієї теми.

Моне, Дега, Сезан багато інших, за ними постімпресіаністи активно використовують фотографію у своїх композиціях.

На звинувачення Моне у застосовуванні світлин, художник відказує що малює з натури, чи без натури, це не має обходити нікого; головне результат [1].

Більшість своїх танцівниць Дега малює з фотографій.

Прикладів безліч.

Іван Труш.

Відомий український художник Іван Труш також не оминає фотографічну новацію.

Фотоапарат стає для нього творчим засобом.

Його фотоспадок, теоретичні виклади належним чином оцінили сучасні дослідники.

Орест Цимбала вважає І.

Труша патріархом української естетики фотомистецтва: «Помітною віхою становлення української фотографії являється інтенсивне заняття фототворчістю видатного художника Івана Труша» [2].

Особливість застосування світлин у творчості Труша полягає в його власній концепції, основним критерієм якої є розмежування фотографії та твору образотворчого мистецтва.

Ще 1899 р.

він пояснює цю різницю стосовно портретного жанру: «Між фотографією а добре намальованим портретом є велика ріжниця: фотографія схватить знаменито одну хвилю, оден жест, найчастіше як раз такий, що в нім не проявляється характер позуючого, коли маляр приглядаючися годинами на лиця чоловіка, потрафить зібрати у одні цїлїсть усї моменти та усї рухи, і власне такі момента і таки рухи, які є випливом моральної вдачі та фізіологічної організації чоловіка.

Не згадую тут уже про краску лиця і черт.

Бо се поминає фотографія зовсім, для того виходять на клїші в однїм тоні анемічна сухітниця і румяний, сонцем опалений молодець» [3].

Позитивна унікальна якість фотографії, її можливість схопити мить.

На думку Труша, перетворюється в художньому творі в її негатив, позбавляє образ життєвої енергії, яка виявляється в невловимих рухах і схопити які спроможний лише правдивий художник.

Іван Труш.

Дві гуцулки.

1900-ті рр.

Детальніше художник торкається питання впливу фотографії на малярство 1905 р.

Незважаючи на поширення фотографії, її доступність та популярність Труш не позбавляє її мистецьких якостей: «Попит за фотографічними апаратами став великий, а за тим наступила й дешевість продукту і вдосконалений та упрощений спосіб процедури.

Фотографічний апарат, попавши в руки хіміків, артистів, взагалі інтелїгентнїйших людий, став машиною, якою вибрані продукують фактуру гідну назви артистичних творів» [3].

Труш, згадуючи артистів (художників) як одних із поширених користувачів нового продукту, пояснює можливості фотографії для мистецького процесу, не оминаючи її технічних недоліків.

Серед них, на думку автора, є недосяжність кольору: «Не здобутим джерелом для фотографії зістає кольор, бо всякі проби фотографувати природу у вірнім кольорі не дочекали ся розвязки» [3].

Абстрагуючись, він уявляє собі краєвид: «Перед нами тягне ся далеко аж до горизонту поле, на середнім плянї стоїть білий мур, якісь руїни.

А небо горить кольорами заходу і Земля уже цілком завмерла.

А на небі грає ще житє в останній горячковій агонії.

Фотограф не витягне з такої гармонії нічого, артист дуже багато.

Тут грає кольор, рисункового виразу нема.

Де кольор творить душу природи, там фотографія, бодай фотографія в тій стадії розвою, якуми нинї знаємо, не вдіє нїчого.

Її сила не розтягає ся на всї гармонії пізного вечера і ефекти та настрої ночи.

Вона там паном, де панує рисунок» [3].

Художник, однак, пророкує появу кольорової фотографії в недалекому майбутньому, маючи надію на подолання цих недоліків колись.

Сьогодні при сучасному прогресі в розвитку фотографічної техніки, яка дозволяє зробити достовірне кольоровідтворення, зрозуміло, що підміна мистецького живописного твору механічним зображенням не відбудеться і позиція І.

Труша надалі залишається правильною.

Іван Труш.

Мис Фіолент.

1904 р.

Митець зі знанням справи пише про велику користь фотографії саме для художників, конкретизуючи її унікальні можливості в цьому ракурсі: «Вдосконалений фотографічний апарат і упрощена маніпуляція стали великою помічю для артистів, хоча в дуже ограничених випадках і тілько в певнім напрямі.

Найбільшу поміч подає фотографія артистові, коли ловить скорі рухи.

Рух наприклад танцюючих людий, галопуючих коний, филюючої води, або форм дерев, цьвітів, архітектури і фізіономії людського лиця.

В тім напрямі дає фотографічний апарат не все, але все ж таки так багато.

Що талановитий і вишколений артист може користати з нього в багатьох випадках» [3].

Ця теза І.

Труша при виявленні його творчого підходу дає добру підказку, для чого й у яких моментах художник звертається до світлини.

Митець не малює коней, що скачуть галопом, але в сюжетах його картин трапляються святкові ігрища, аналогічні танцю, бурхливе море й водоспади з рухливою водою, квіти та дерева з дивовижними формами, портрети різних за віком та статусом людей, тобто все, що він перераховує стосовно корисності фотографії.

Його власну теорію підтверджує його практика, коли він сам звертається до фотографії.

Труш не переоцінює її.

Він прекрасно знає її можливості та недоліки й тому застерігає від бездумного її використання в мистецьких цілях: «Слїпо за апаратом не можна іти, бо між відбиранєм вражінь людським оком і фотографічним апаратом є досить велика ріжниця» [3].

У поясненні цієї відмінності художник виказує дуже глибоке фахове розуміння предмета і знання таких тонких нюансів, які й сьогодні маловідомі для професійних практиків чорно-білої фотографії.

По-перше, І.

Труш звертає на властивість фотографічної пластини, яку він називає «фотографічна плита» і яку він сам використовує у своєму фотоапараті «Кодак».

Це властивість не чутливості до теплих відтінків, що емульсійний шар не сприймає, або сприймає погано.

У сучасній теорії фотографії, багатьох підручниках та посібниках згадано про нечутливість чорно-білої плівки, пластин, фотопаперу до червоного кольору та його відтінків.

Художник підкреслює негативний момент цього ефекту для рисунку: «Ся хиба має дуже часто вплив і на рисунок, о скілько він залежнй від кольору, а се буває дуже часто в природї.

Наприклад, рисунки синіх тїний на снїгу, освітленім заходом сонця, не виходять на плитї, а потім і на готовій знимцї на папери; за те вийдуть усї жовті пятна або предмети, яких око часом не добачає і т.

д.» [3].

Іван Труш.

Фотоальбом “В обіймах снігу”.

Труш робить важливий висновок, який яскраво свідчить про його професійну обізнаність, коли підкреслює: «І рух, наприклад коня, чоловіка, видить фотографічний апарат трохи інакше, як його обсервує людське око.

Фотографія віддає лиш, скажімо одну секунду руху, коли рух обсервований чоловіком, занотований артистом, є результатом довшого часу, кількох секунд часом.

Хто буває в фотоплястичних панорамах, мусїв нераз здивувати ся, що рухи людських постатий, хоча їх фотографічний апарат ловить «на гарячім учинку», не відповідають обсервації: конї в бігу виглядають часто, як би були приковані до земли, але по клейкій матерії, від якої не можуть відірвати ніг» [3].

Митець свідомий того, що фотоапарат – лише додатковий інструмент у творчому процесі художника, саме фотоапарат позбавлений суб’єктивності, вибірковості моменту або предмета й бачить усе однаково: «Апарат не може нічого вибрати, не може непотрібного поминути; він артист крайно точний, але й цілком бездушний.

Його понятє цілком иньше як вражінє, яке відбирає артист, коли приглядає ся природї, припустїм тут краєвидови» [3].

Іван Труш.

Фотоальбом “В обіймах снігу”.

Художник наводить приклад зйомки мотиву з видом заквітчаного широкого степу з поодинокими деревами та корчами, на якому помітні людські постаті, віддалені одна від одної.

Із цього приводу І.

Труш подає такий висновок: «… там фотографія безсильна, бо не може дивитись як артист людським оком, а лиш бездушним механізмом» [3].

Труш, який у живописній практиці активно використовує фотографію, у власній теорії доводить, що фотоапарат не може замінити художника, його відчуття композиції, володіння рисунком, сприйняття кольору й основне – уміння фахово відмежувати головні фрагменти від другорядних: «Артист може вибрати серед безлічі мотивів, які тут з усіх боків кидають ся в очи, найхарактеристичнїйші або найістотнїйші в настрою даної гармонії, а поміжу сього спеціально ними любуватись і в намальованім краєвиді під черкнути, а в людий угрупувати як йому вподоби, неограничаючись одним моментом: коли фотографічний апарат не віддасть густої м’якої трави, а віддасть і тисячі поодиноких стебел, поодиноких цъвітів і листків на деревах, не пропускаючи нічого, навіть такого нї, що може псувати дану гармонію.

Артист має свободу і спромогу підчеркувати усе, що забажає, почавши від першого пляну аж до горизонту, почавши від землі аж до корон дерев і хмар – апарат мусить усе трактувати рівномірно, що містить ся в даних рамках.

Не говорити тут уже про свободу переіначувати мотиви і нагинати їх в певній цїли до вподоби, що в апаратї, а навіть потім на кінци роботи на фотографічнім папери виконати просто неможливо (неможливо натурально механічною фотографічною роботою» [3].

Митець виокремлює також і позитивні властивості новітнього засобу: «За те віддає фотографія незрівнано добре перспективічні скороченя, бо природа в фотографічнім апаратї є скінчено правильною проекцією на площину.

Правильна проекція предметів на площину є і конструктивною підставою образа, а то в напрямі їх пропорціональної величини.

З того моменту може артист користати багато» [3].

Труш дещо ідеалізує останню особливість фотографічного апарата точно фіксувати лінійну перспективу.

Сфероподібна поверхня лінз більшості фотооб’єктивів викривлює зображення, перспективні скорочення відбуваються в окремих випадках зі значною гіперболізацією.

Це помітно у вертикалях, які із країв кадру мають нахили до центру.

Ефекти оберації, дисторції та паралаксу мають місце і в сучастній фотооптиці.

Усе ж, загалом, художник має рацію – фотокамера дійсно дає ілюзію правильного, відповідного лінійній перспективі скорочення.

Іван Труш.

Араб що молиться.

1912 р.

Фотоапаратом художник починає користуватися навчаючись ще у Бродівській гімназії (80-ті рр ХІХ ст.), за світлинами робить живопис на замовлення.

Перші фотографічні роботи І.

Труша, які зберігаються у Національному музеї у Львові, можуть датуватися 1900-1902 рр.

Художник фотографує Дніпро в Києві під час першої своєї поїздки 1900 р.

або в наступні два-три роки.

У цьому ж році він робить знімки у своєму рідному селі Висоцьке, про що повідомляє в листі до Аріадни Драгоманової: «Фотографію моєї хати я ще не зробив, а зроблю зараз як приїду з села і вишлю з усіма иньшими, що я обіцяв» [4].

Із цих рядків стає зрозумілим, що художник не встиг їх надрукувати, але процес фотозйомки відбувся.

Під час своєї подорожі до Італії 1902 р.

Труш фотографує славетну Вія-Аппію в Римі й пізніше використовує світлини для написання живописних робіт.

До початку ХХ ст.

слід віднести також фотографії, які зробив І.

Труш у Криму.

Переважно це світлини скель та кипарисів.

Яку фотоапаратуру застосовує на початку сторіччя митець, нам докладно не відомо.

Чи він має власний фотоапарат, чи позичає, про це в жодному джерелі не згадується.

У цей час І.

Труш добре обізнаний у фотографічному процесі, розуміється на фотографії, про що свідчить його стаття «Фотографія та штука малярства».

Цікаву серію світлин художник дійсно робить під час подорожі до Єгипту та Палестини 1912 р.

Іван Труш.

Великій Сфінкс.

1912 р.

Тоді він вперше нотує, що робить самостійно фотознімки: «На год 2 замовлений провідник з яким поїду до пірамід, котрі досі бачив лиш з далека.

Зроблю кільканадцять знимок» [5].

Через кілька днів після подорожі до Саккари І.

Труш продовжує фотосесію: «В неділю, на другий день відпочивав а рано по обідї їздив до Гізе фотографувати деякі мотиви.

Апарат дуже гарний і дуже вигідний» [6].

Художник позитивно оцінює фотоапарат, що й зрозуміло, бо він застосовує одну із найкращих тогочасних камер.

Труш використовує фотоапарат фірми «Кодак», але саме якої марки художник ніде не вказує.

Велика ймовірність, що це складний кишеньковий «3А Folding Pocket Kodak» (скорочено 3A FPK), перша камера формату так званої поштової листівки (postcard format), який випускали з 1903 по 1915 рік, або його аналоги В, B-2, B-3, В-4, Б-5, C і G (В.11-13).

Вона відповідала своїй назві, бо у складеному закритому вигляді «3A FPK» мала розміри 9 1/2 х 4 3/4 х 1 7/8 дюйма й могла дійсно поміститися у велику кишеню пальта.

Іван Труш.

Фотоальбом «Про самоту».

У всій лінії цього фотоапарата використовувалися спочатку дерев’яні, пізніше суцільнометалеві котушки з рулонною плівкою V122.

Камера FPK була оснащена автоматичним затвором із пневматичним спуском.

Затвор приводився в дію натисканням на гумову кулю, повітря з якої через шланг потрапляло до пневматичних циліндрів.

Відповідно до попередньої установки пелюстковий механізм відкривався на потрібні долі секунди.

Подібний пневматичний спуск запобігав порухові камери при зйомці.

Кадр виходив чіткий, без розмитого контуру предметів.

Труша в НМЛ.

Реклама фотоапарату «The 3 A Folding Pocket Kodak».

До камери можна було застосовувати додатковий аксесуар – адаптер, який дозволяв використовувати замість плівки скляні фотопластинки.

Цей адаптер називався «The Combination Back» і за каталогом за 1912 р.

(рік перебування Труша у Єгипті та Палестині) коштував 3 долари 50 центів.

Повна ціна фотоапарата з об’єктивом становила 78 доларів.

У процесі сучасного дослідження був знайдений аналог фотоапарата «3A FPK», який випускався до 1939 р.

під маркуванням «Kodak Junior 620».

Цей фотоапарат був переданий в дар до ХММ Івана Труша, але на превеликий жаль, на постійній експозиції експонується фотографічна камера яка не має ніякого відношення до художника.

Фотоапарат «The 3 A Folding Pocket Kodak» у складеному вигляді.

Труш сам проявляв плівку та фотопластини, друкував фотографії.

У ХММ Івана Труша ще наприкінці 90-х років минулого сторіччя у підвалі серед старих речей зберігалися рештки фотозбільшувача, який міг використовувати художник.

Сьогодні стверджувати цей факт приналежності збільшувача митцеві, а не, наприклад, його дітям неможливо через відсутність відомостей, хоча повністю відкидати теж не можна.

За помилковими діями музейних упорядників архіву та творчої спадщини митця деталі фотозбільшувача не були записані ні до основного, ні до допоміжного фонду.

Зараз практично не можливо встановити марку збільшувача та його характеристики.

Наявність реального артефакту в АТ – широкої рулонної плівки авторських знімків – дозволяє припустити, що І.

Труш міг здійснювати фотодрук контактним методом.

Цей метод полягає у фіксованій ручній експозиції світла на фотопапір через негатив.

Це припущення повністю підтверджує факт зберігання в Архіві Труша (Національний музей у Львові) авторських фотографій І.

Іван Труш.

Фотографічний спадок Івана Труша, який може налічувати сотні фотознімків, має крім історичної цінності й велике мистецьке значення.

На жаль, на сьогоднішній день він мало вивчений, не всі негативи і фотографії обліковані і каталогізовані.

Юрій ЯМАШ.

Джерела:.

Богемская К.

Клод Моне / К.

Г Богемская.

— М.

: Искусство, 1984.

— С.

Цимбала О.

Зародження і розвиток української фотографії у Львові // Галицька брама.

– № 1-3.

‑ Січень-лютий-березень, 2002.

‑ С.

Труш І.

Фотографія і штука малярства // Артистичний вісник.

– 1905.

– Зош.

– С.

Лист І.

Труша до Аріадни Драгоманової від 23 грудня 1900р.

// НМЛ.

– АТ-54888/2.

– Арк.

Лист І.Труша до Аріадни Труш (Драгоманової).

Каїр, 29 березня 1912 р.

// НМЛ.

‑ АТ-54888/2.

– Арк.

Лист І.Труша до Аріадни Труш (Драгоманової).

Каїр, 4 квітня 1912 р.

// НМЛ.

‑ АТ-54888/2.

– Арк.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
Хмарочос
2025-11-05T08:34:40Z
Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
Elle
2025-11-04T21:20:54Z
Демі Мур повертає до трендів культову джинсову сукню з 90-х
Elle
2025-11-04T12:15:28Z
У рейтинг Billboard США вперше потрапила ШІ-артистка
Ukraine Art News
2025-11-04T08:24:28Z
Кендалл Дженнер — королева «голих» образів: згадуємо найвідвертіші сукні моделі, які обговорювали всі
Elle
2025-11-03T22:15:25Z
«Важливо бути готовим до викликів». Інтерв’ю з оперною зіркою Ольгою Кульчинською про творчий шлях і не тільки
Elle
2025-11-03T13:18:27Z
Королева Гелловіну: Гайді Клум приголомшила публіку моторошним образом Медузи з рухливими зміями
Elle
2025-11-01T21:03:26Z
За лаштунками визнання: 8 маловідомих фактів про авторку "Сестер Річинських" Ірину Вільде
Ukraine Art News
2025-10-30T18:00:29Z
Іспанська співачка Rosalía записала новий альбом 13 мовами — серед них українська
Ukraine Art News
2025-10-30T15:51:37Z
Après-ski по-українськи: як JUL і ЦУМ Київ локалізували популярну естетику
Elle
2025-11-06T18:00:31Z
У Львів повертається грандіозне шоу — «Арена епатажу»!
Photo Lviv
2025-11-06T06:45:18Z
Відтворення старовинних листівок: Олег Огородник проведе майстер-клас Van Dyke Brown у Львові
Photo Lviv
2025-11-06T06:09:21Z
“Жінки, мир, безпека”: у Києві відкрилася перша в Україні артінтерпретація резолюції ООН
Ukraine Art News
2025-11-06T00:27:31Z
PhotoVogue представляє фіналісток глобального проєкту Women by Women
Ukraine Art News
2025-11-05T17:21:28Z
У київському костелі святого Миколая представили картину «Молитва», яку передадуть Папі Римському
Ukraine Art News
2025-11-05T13:36:29Z
Лауреатом Гонкурівської премії у 2025 році став Лоран Мовіньє: що варто знати про нього і його роман
Elle
2025-11-05T13:12:56Z
Гурт «Полтава» з Бразилії представить українське мистецтво на фестивалі в Перу
Ukraine Art News
2025-11-05T11:33:38Z
«Моє місто – в Україні 2.0»: у Пекіні відбулася зворушлива подорож українською культурою
Ukraine Art News
2025-11-05T11:07:03Z
Режисерка Анна Бурячкова розпочала роботу над ігровим повнометражним фільмом «Gimme Shelter» — екранізацією однойменного роману Ольги Сідоріної-Вілкінс
Cineast
2025-11-06T17:18:35Z
Хто він — найсексуальніший чоловік 2025 року за версією People
Elle
2025-11-06T15:24:26Z
Анджеліна Джолі поділилась враженнями від візиту до України
Ukraine Art News
2025-11-06T15:12:30Z
Прем’єра фільму «Довженко. Легенда українського кіно» відбудеться на кінофестивалі в Таллінні
Ukraine Art News
2025-11-06T14:59:28Z
Еммі Стоун — 37! Згадуємо найкрасивіші виходи акторки на червоних доріжках
Elle
2025-11-06T07:36:33Z
Анджеліна Джолі відвідала Херсон — ЗМІ
Elle
2025-11-05T17:18:29Z
Фільм “Мумія” отримає продовження: Брендан Фрейзер і Рейчел Вайс знову в головній ролі
Ukraine Art News
2025-11-05T16:06:53Z
5 найкращих серіалів для перегляду восени
KinoFilms
2025-11-05T15:03:29Z
Роберт Паттінсон розповів про зйомки третьої «Дюни» в пустелі
KinoFilms
2025-11-05T14:15:26Z
«Україна Інкогніта» готує фотовиставку про закинуті штольні
Хмарочос
2025-11-05T16:09:52Z
Склади та логістичні хаби переїжджають у центр Парижа у колишні, вже непотрібні паркінги
Хмарочос
2025-11-05T13:33:47Z
Що таке slow travel та у чому його переваги
Elle
2025-11-04T15:21:34Z
У Єгипті відкрили найбільший археологічний музей світу, який будувався 20 років
Gloss
2025-11-04T14:58:03Z
Найкращою готельною мережею Іспанії управляє держава. Так зберегли сотню унікальних пам’яток архітектури
Хмарочос
2025-11-04T10:36:40Z
Хачко, або впливовий караван-баша зі Львова
Photo Lviv
2025-11-04T06:12:38Z
Польський альпініст здійснив перший у світі лижний спуск з Евересту без кисню
Gloss
2025-11-03T16:36:33Z
Безкоштовні 3000 км подорожей поїздами: українці сперечаються щодо нової програми
Хмарочос
2025-11-03T15:06:47Z
Цьогорічна «Зимова країна» на ВДНГ відкриється вже в кінці листопада
Хмарочос
2025-11-03T12:12:39Z
7 вправ для красивих і підтягнутих рук
Elle
2025-11-06T18:33:42Z
Новим гендиректором ЮНЕСКО став єгиптолог Халед Аль-Анані
Ukraine Art News
2025-11-06T16:54:55Z
Для водіїв-порушників в Україні хочуть ввести систему штрафних балів
Хмарочос
2025-11-06T07:49:12Z
Геть сірі будні: як розбавити осінні образи кольоровими акцентами — поради від модниць
Elle
2025-11-06T06:54:24Z
«Пане мер, прийміть вольове рішення» – Тимур Ткаченко звернувся до Кличка щодо виділення грошей на захист енергооб’єктів
Хмарочос
2025-11-06T06:48:36Z
Український “народній університет” у львівських Бриґідках
Photo Lviv
2025-11-06T06:12:24Z
Як укладати брови гелем, щоб вони тримали форму: поради від зіркових візажистів
Elle
2025-11-05T16:18:37Z
В Києві почнуть встановлювати новорічну ялинку
Хмарочос
2025-11-05T14:43:17Z
Киянин перевозив «шахед» на даху лексуса
Хмарочос
2025-11-05T14:33:48Z
Словник Collins назвав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-11-06T16:12:34Z
Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
Photo Lviv
2025-11-05T06:18:53Z
Тютюн 420: універсальність для широкої аудиторії
Cineast
2025-11-03T18:12:47Z
Monobank запустив спільний доступ до вашої картки
Хмарочос
2025-11-03T15:51:37Z
Еволюція кофеїну: Аналіз Найгарячіших Трендових Коктейлів 2025 — Тільки Факти та Інновації
Photo Lviv
2025-11-02T06:12:23Z
Оновлення Windows 11 спричинило збій у "Диспетчері завдань": програма дублюється та перевантажує систему
Ukraine Art News
2025-10-31T19:45:27Z
Хартійські дрони-"вампіри" доставили військовим гарбузокоїни з речами першої необхідності
Ukraine Art News
2025-10-31T17:45:28Z
Зашкварні історії та ексклюзиви: В Україні запустився новий YouTube-канал про шоу-бізнес "Зіркотека"
Ukraine Art News
2025-10-31T15:30:48Z
Вміє мити посуд та прибирати: у США стартували продажі домашнього робота NEO
Gloss
2025-10-31T13:00:47Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z