MY.UAСтатьи
Національний музей у Львові: фатальний 1952-й
Національний музей у Львові: фатальний 1952-й

Національний музей у Львові: фатальний 1952-й

Національний музей у Львові, (сучасна вулиця Драгоманова, 42), фото початку ХХ століття.

№2428/21.

Киев – ЦК КП(б)У, тов.

Кагановичу Л.

17 октября 1947 г.

Зам директора музею украинского искусства Драган М.

говорил: «Советская власть является такой же, как и царская власть Петра I.

Русские коммунисты ведут себя на Западной Украине, как жестокие империалисты, только прикрываются флагом единокровного братства»….

(З інформації Львівського обкому КП(б)У про політичні настрої інтелігенції Львівської області).

Влітку 1952 року в Національному музеї у Львові було скоєно наймасштабніший злочин в історії установи – твори образотворчого мистецтва з так званого «спецфонду», левова частка яких складала роботи українських художників першої половини ХХ ст., було вивезено і знищено.

Операція проходила максимально «таємно», але із відома вищих партійних органів Союзу, в присутності та за безпосередній участі працівників Львівського обкому партії.

Всю історію під кодовою назвою «Спецфонд», із наведенням точних дат, прізвищами учасників та далеко не повним переліком знищених пам’яток представлено в «Каталозі втрачених експонатів Національного музею у Львові» (авт.

Арофікін та Д.

У передмові до каталогу автори, зокрема, наголосили на тому, що вся «операція» проводилась по попередньо складених списках експонатів, а, отже, задекларована кількість знищених творів – 728 одиниць – є неточною.

На окремих фактах цієї трагедії хочеться зупинитися більш детальніше.

Вся справа в тому, що списки так званого «спецфонду», який планувався на знищення, складалися Василем Любчиком.

Як свідчать матеріали комісії управління культури Львівського облвиконкому, 31 грудня 1949 р., «художника В.

О.Любчика без будь-якого поняття про музейну роботу було скеровано на посаду заступни­ка директора» до Львівського музею українського мистецтва.

Мусимо нагадати, що В.

Любчик, член КПРС, професійний художник, був цільово скерований до Львова для боротьби з націоналістичними та формалістичними напрямками в образотворчому мистецтві.

Тому немає нічого дивного, що, зайнявши посаду заступника директора Національного музею, він чітко виконував ті розпорядження, які надходили «зверху».

У 1950-х роках, крім «наказів», «вказівок», «розпоряджень» (про це вже згадувалось у попередніх публікаціях) щодо боротьби із процвітаючою буржуазною ідеологією на західних теренах України – особливо – в галузі культури, «олії у вогонь» підливали й різні публікації.

Зокрема, яскравим прикладом є стаття 1951 року «Що пропагують львівські музеї?», опублікована в центральному рупорі комуністичної ідеології – газеті «Правда», де наголошувалося, що Львівський історичний музей «зайво возвеличує князів, вельмож, султанів, козацьких полковників, єпископів», у ньому «недостатньо висвітлюється класова боротьба» та «прагнення українського народу возз’єднатися з російським».

У пропонованих до огляду залах Львівської картинної галереї (зараз Львівська національна галерея мистецтв ім.

Бориса Возницького) «відображені польські буржуазні історичні концепції», «принижується історична роль Росії».

У Національному музеї (у тому часі – Львівському державному музеї українського мистецтва) експозиція «не підносить досягнення радянського періоду» і т.

Підсумок публікації: в музеях – осередках потужної пропаганди національної образотворчості – «все погано», не по-радянськи, «ворожо» та «буржуазно»… Критики та партійні ідеологи невпинно наголошували на необхідності зміни експозицій, чистці фондових колекцій, активізації роботи у напрямку тотального «зростання класової свідомості українського пролетаріату та розуміння демократизму шляхом пропаганди ідеалів соціалістичного реалізму».

Отже, В.

Любчик, який мав чітко поставлене завдання, «успішно» його виконав.

«Спецфонд, – як інформував В.

О.Любчик міськком партії, – складається з усякого роду націоналістичних творів (портретів січових стрільців, діячів уніат­ської церкви, невисокоякісних портретів австрійського двору), із творів художників, що втекли з гітлерівцями, художників, засуджених як буржуазних націоналістів, а також великої кількості формалістичних творів…».

«Націоналістичними» та «невисокоякісними», на думку Любчика, були роботи визначних українських художників Миколи Глущенка, Михайла Мороза, Івана Труша, Михайла Бойчука, Святослава Гординського, Олексія Грищенка, Василя Хмелюка, Михайла Андрієнка-Нечитайла та багатьох інших, творчість яких увійшла до історії європейської (і не тільки) образотворчості.

Саме ранні твори цих неперевершених українських художників були безжально знищені у печі Наукової бібліотеки ім.

Василя Стефаника влітку 1952 року.

Сумнозвісна пічка наукової бібліотеки ім.

На сьогоднішній день, показово, але з великим жалем можемо тільки згадати коротку історію хоча б одного твору всесвітньо відомого українського художника Архипенка, який у листах до Іларіона Свєнціцького у грудні 1935 писав: “…Я очень рад, что мои роботы на теперешней выставке в вашем музее имеют успех.

Ваше намерение преобресть их для музея я очень ценю.

Я буду считать за честь, если они или часть их будет преобретена.

Принимая во внимание теперешний кризис, я готов уступить их для музея за половину той цены, которую я вам раньше сообщил.

Может быть Митрополит Граф Шептицкий поможет это осуществить.

Я помню, Граф помогал когда-то артистам.

Я знал одного скульптора украинца в Париже, который получал стипендию от Графа.

Помню этого скульптора особенно потому, что он однажды почти что спас меня от голодной смерти, когда я жил на улицах Парижа и от голода был болен.

Этот скульптор мне разсказывал, что Граф многое сделал для украинских артистов и искусства...”.

Отже, у липні 1934 року стараннями Луки Долинського до збірок Національного музею у Львові було передано твір всесвітньо відомого скульптора, українця Олександра Архипенка «Ма»: «У минулому році, з нагоди вистави творів нашого славного мистця Олександра Архипенка на Світовій Виставі в Чикаго, виринула думка, щоби закупити його твір «Ма» для Національного Музею у Львові.

Виходили ми з того заложення, що є пожаданим, щоби хоч один твір Архипенка був на рідній землі, в українським музею… (“Америка”, 7.05.1934).

«…Я дуже щасливий, що моя робота на все буде зберігатися близько до українського серця….», – написав Олександр Архипенко до Іларіона Свєнціцького 13 листопада 1934 року, бо надіявся, що його твори таки будуть у збірках українських музеїв на українській землі.

На жаль, скульптуру «Ма» 1952 року була знищеною.

Твори О.

Архипенка на світовій виставці у Чікаго.

1933 (світлина з архіву УНМ Чікаго).

Радянські партократи ретельно знаходили та готували своїх вишколених, «ідеологічно підкутих» виконавців, які безкомпромісно виконували найганебніші акти вандалізму.

Вже згадувалось, що у 1940-х рр.

до Львова було направлено групу художників із родинами, на яких були покладені «відповідні» завдання, хоча далеко не всі виправдали цю довіру.

Приміром, учень Ф.

Кричевського, відомий ще до «відрядження» «на Западную Украину» художник – Михайло Дмитренко за короткий час зрозумів, в яку творчу атмосферу потрапив, тверезо оцінив масштаб тих культурологічних процесів, які відбувалися у Галичині у 1940-х рр.

і повів себе зовсім по-іншому.

Коли Дмитренко ознайомився із діяльністю митрополита Андрея, творчістю галицьких (і не тільки) художників, із неоціненними пам`ятками національної образотворчості в музейних збірках, то став одним із найактивніших учасників практично всіх мистецьких акцій не тільки у радянському Львові 1939-1941років, але й під час окупації 1941-1944.

Дмитренко активно долучився до дійсно масштабного та цікавого творчого життя Галичини: «…Треба було зіставити і порівняти мистецтво двох частин розтерзаної, роздер­тої навпіл України; і я почав з усією завзятістю готувати нашу спільну виставку [йдеться про виставки Спілки Образотворчих Українських Мистців СОУМ.

– Г.І.]… Наслідком ви­ставок було те, що і східняки, і західняки переконувалися, як багато у нас спільного – в ідеалах, в духовності, у прагненні жити гуманно (яке у нас постійно хтось відбира), у стилях і манерах.

Саме у Львові ясно відчув, як важливо не тільки зробити добрий твір, а й уміти його пока­зати людям, показати без умисного нав’язування чужої думки, без уся­кої пропаганди: нехай дивляться і самі думають.

Добра мистецька річ скаже голові і серцю більше і краще за будь-які слова».

(Зі спогадів художника).

У всі часи, навіть найстрашніші, кожен має вибір: залишитися порядною та чесною людиною, професіоналом, який по-совісті відповідає за власні вчинки, чи пристосуватися до обставин і увійти в історію як, приміром, В.

Любчик з ганьбою, яка назавжди залишиться в історії не лише Національного музею у Львові, але й усієї України.

Як людина із мистецькою освітою, В.

Любчик дуже добре орієнтувався у вартості творів, які вносив у списки «спецфонду», бо після того, як було відкрито кримінальну справу та організовано обшук в його помешканні, було знайдено близько 200 одиниць унікальних музейних видань (вартісні художні альбоми, давні книги, які важко було віднести до «націоналістичної» літератури), доброї якості підрамники та старі рами для картин.

Але, найцікавішою знахідкою був антирадянський, наскрізь націоналістичний художній твір «Портрет хорунжого Сеня Горука», із зображенням легендарного бригадира УГА, пензля активного члена художньої горстки Пресової кватири легіону Українських Січових Стрільців – Осипа Куриласа.

Осип Курилас.

«Портрет хорунжого Сеня Горука».

«Народився Любчик у П’ятигорську, закінчив Київський художній інститут, після війни вступив у КПРС і став “патентованим” партійним художником.

До Львова його прислали, як і багатьох інших, “для підсилення партійної лінії у культурному будівництві на Львівщині”.

Після формального засудження за знищення музейних збірок, виправдання і реабілітації став він вухом і оком КГБ в середовищі львівських художників.

Щоправда, таким був не один він, але, поза всяким сумнівом, належав Любчик до найбільш активних “осведомителей”», – так написав про організатора знищення «Спецфонду» Національного музею Богдан Горинь.

Коментарі зайві.

Про скоєння ганебного акту у Національному музеї у Львові влітку 1952 року знало тільки обмежене коло осіб.

Але, як то часто буває у житті, випадок перетворює ретельно замовчуваний злочин у загальновідомий факт.

Історія із викриттям справи «спецфонду» розпочалася неочікувано для виконавців.

1955 року до українського уряду звернувся відомий художник українського походження Василь Перебийніс із запитом про долю власних творів мистецтва, які експонувалися на його персональній виставці у Національному музеї у Львові у квітні 1938 року.

Тоді художник представив 258 робіт (хоча надіслано було близько 500), які по закінченні експозиції залишилися в стінах музею.

Активний член «Паризької групи», до якої входили відомі митці С.

Гординський, С.

Борачок, Р.

Турин, О.

Третяків, В.

Хмелюк та ін.

На лист Перебийноса необхідно було якось відреагувати, тому і звернулися до Національного музею, а там біда – твори знищені, а це скандал міжнародного рівня.

За фактом відсутності творів у музеї було відкрито кримінальну справу, яка згодом набрала доволі масштабного розголосу.

А коли були проведені згадані вище обшуки, стало ясно, що справа «Спецфонду» тягне за собою тривале і складне розслідування, з якого випливуть імена вищих посадовців, а головне – буде викрито злочин щодо знищення пам`яток культури неоціненної вартості.

Тому всі гріхи списали на В.

Любчика, провели судові засідання, порушили кримінальну справу.

Відбувся суд, на якому бувший заст.

директора по науці Національного музею у Львові зізнався, що твори, які були знайдені у його помешканні, дійсно музейні, але він просто не повернув їх до установи через власну … недбалість.

За цей «професійний проступок» Любчику винесли вирок – 10 років виправних таборів із конфіскацією майна.

Але вже за кілька місяців виправдали.

Ще до викриття кримінальної справи, 1954 року, Василь Любчик був звільнений із посади заступника директора Національного музею за те, що «пустил работу научных сотрудников на самотёк» та за «обьективистское равнодушие к положению дел в музее».

Свідоме знищення творів зі «спецфонду» у ті роки серед інкримінованих йому порушень не значилось.

Працювати В.

Любчика направили до Львівського інституту прикладного і декоративного мистецтва, де він успішно займав посаду викладача.

Поступово про злочин 1952 року, про знищення творів українських художників першої половини ХХ ст.

дізнались за межами СРСР.

Українська діаспора у Європі та Америці була шокована, тоді ще живі автори навіть робили офіційні і приватні запити щодо долі творів, які вони до війни залишили у Національному музеї.

Але ця тема для відповідних радянських організацій, які чітко контролювали будь-які контакти з закордоном і листування працівників музею із «зовнішнім» світом, ретельно замовчувалась.

Найінтригуючим у цій, неодноразово описаній і переказаній історії є те, що деякі зі знищених 1952 року творів (щоправда, не так багато, якби хотілося), згодом дивним чином почали «випливати» у приватних колекціях чи з`являтися на «арт-ринках».

Але це вже зовсім інша історія.

Ірина ГАХ.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
Розірвані зв'язки: найгучніші скандали в родинах зірок
Elle
2025-04-28T16:30:57Z
Театральний режисер зі Львова Євген Лавренчук розірвав контракт у Ізраїлі через залучення до його проєкту двох росіян
Ukraine Art News
2025-04-28T12:48:58Z
Подарунок на ювілей? Джіджі Хадід спровокувала чутки про заручини з Бредлі Купером
Elle
2025-04-28T12:39:37Z
Хто такий Шарль Ефруссі – одесит з картини Ренуара, друг Пруста і популяризатор мистецтва
Ukraine Art News
2025-04-27T11:27:59Z
Названо найкрасивішу жінку світу за версією People
Elle
2025-04-23T15:24:49Z
Ректор, “годувальник вошей” і дослідник спадщини Боїма, або ботанік з Львівського університету
Photo Lviv
2025-04-22T05:57:46Z
Alyona alyona відмовилася виступати на концерті з Парфенюком після звинувачень його в домашньому насильстві
Ukraine Art News
2025-04-17T18:12:40Z
Чому Кейт Бланшетт хоче завершити акторську карʼєру
Elle
2025-04-16T14:40:15Z
Обкладинку платівки Nevermind з підписами всіх учасників Nirvana виставили на аукціон
Ukraine Art News
2025-04-16T12:46:07Z
Який бренд став найпопулярнішим на початку 2025 року — рейтинг Lyst
Elle
2025-04-30T16:24:39Z
Ми з України: в пам’ять про художницю Любов Панченко
Ukraine Art News
2025-04-30T15:10:03Z
Save the date: що чекати від нового Lviv Fashion Day
Elle
2025-04-30T14:49:44Z
У харківському Держпромі відбудеться танцювальний перформанс "Тепло холодних стін"
Ukraine Art News
2025-04-30T13:31:58Z
Українці провели «Великодні гаївки» у Лісабоні
Ukraine Art News
2025-04-30T13:19:06Z
За час повномасштабної війни загинули 200 українських митців і 103 медійники
Ukraine Art News
2025-04-30T13:04:00Z
Як пройшла «Книжкова країна» на ВДНГ?
Хмарочос
2025-04-30T12:19:05Z
Студенти відчистили модерністську скульптуру «Букет» на Троєщині
Хмарочос
2025-04-30T07:31:17Z
У Львівському Фотомузеї відкриють міжнародну виставку “Танець світла і тіні”
Photo Lviv
2025-04-30T05:06:31Z
«The Smashing Machine»: трейлер нового фільму Двейна Джонсона за участю Олександра Усика
KinoFilms
2025-04-30T17:03:39Z
34-секундна пісня Джека Блека з "Minecraft: Фільм" стала найкоротшим треком, що потрапив до чарту Billboard Hot 100
Ukraine Art News
2025-04-30T16:24:40Z
Епічний стрибок нової Чорної вдови у фрагменті екшну «Громовержці»
KinoFilms
2025-04-30T15:51:42Z
Зірка "Венздей" Дженна Ортега планує зняти фільм за сценарієм, який виношувала з 12 років
Ukraine Art News
2025-04-30T15:13:08Z
У Ліверпулі покажуть український історичний фільм «Стрий. Легенда»
Ukraine Art News
2025-04-30T12:18:52Z
Топ-5 фільмів за участі Ребекки Фергюсон
Ukraine Art News
2025-04-30T08:16:03Z
У Львові відбудеться вечір саундтреків з улюблених фільмів при свічках
Photo Lviv
2025-04-30T05:00:49Z
Kyiv Critics’ Week x NL: «Київський тиждень критики» у Нідерландах
Cineast
2025-04-30T00:22:08Z
«Обережно! Життя триває» : В український прокат виходить документальна стрічка про стріт-артиста Гамлета Зіньківського
Cineast
2025-04-30T00:18:48Z
30 наймальовничіших велосипедних маршрутів у світі
Хмарочос
2025-04-30T12:16:05Z
Парк тварин «ХІІ Місяців» під Києвом відкриває 10-й ювілейний сезон
Хмарочос
2025-04-28T14:39:58Z
10 найцікавіших кавових традицій Львова
Photo Lviv
2025-04-27T05:12:42Z
«Золотий вік Львова» – найбільшого торгівельного міста Східної Європи
Photo Lviv
2025-04-26T05:12:57Z
10 маловідомих фактів про Пагорб Слави у Львові
Photo Lviv
2025-04-25T05:12:36Z
Мерія Парижа похвалилася тим, як знизився рівень шуму у місті
Хмарочос
2025-04-24T13:12:57Z
У Китаї закінчують будівництво моста, який буде вищим за стоповерховий хмарочос
Хмарочос
2025-04-23T10:19:18Z
Як в 1990-х роках в Німеччині збудували утопічний еко-район і що з цього вийшло
Хмарочос
2025-04-23T07:37:05Z
Святий Юрій, або як лицар зі списом став покровителем Львова
Photo Lviv
2025-04-23T05:13:11Z
Волонтерка Музею однієї нації: у Києві намагаються захопити пам'ятку на Поштовій площі
Ukraine Art News
2025-04-30T17:16:03Z
10 головних beauty-новинок весни, які потрібні вашій шкірі
Elle
2025-04-30T17:16:02Z
Після 20-річної перерви: Джулія Дональдсон та Аксель Шеффлер працюють над новою книжкою "Ґруффало"
Ukraine Art News
2025-04-30T17:03:52Z
ЛУН запустив мапу майданчиків для вигулу собак у Києві
Хмарочос
2025-04-30T15:46:14Z
Театральні премʼєри, на які варто піти цього травня
Ukraine Art News
2025-04-30T14:34:15Z
Стояли в черзі по пів години: в Мінекономіки розповіли про ажіотаж біля павільйону України на EXPO 2025
Ukraine Art News
2025-04-30T14:31:11Z
Що відбувається з полишеними квартирами на окупованих територіях?
Хмарочос
2025-04-30T14:06:56Z
Театральні премʼєри, на які варто піти цього травня
Elle
2025-04-30T13:36:57Z
ЄМС відповіла на заклик депутатів Європарламенту заборонити Ізраїлю участь у Євробаченні-2025
Ukraine Art News
2025-04-30T12:15:44Z
В Україні розробили ШІ-алгоритм, який «бачить» в уламках будівель матеріали, які можна використати повторно
Хмарочос
2025-04-28T12:04:21Z
Фундація, яка працює з незрячими, закликає вирішити проблему розкиданих електросамокатів
Хмарочос
2025-04-28T07:43:06Z
У Monobank зміниться структура власності
Хмарочос
2025-04-25T11:37:03Z
Компанія, що продає труби, замовила офіс з фасадом повністю з труб
Хмарочос
2025-04-25T09:31:17Z
Великоднє меню: дуже смачна домашня куряча ковбаска
Elle
2025-04-18T18:10:02Z
Дуже смачна великодня паска з родзинками, в'яленою журавлиною та вишнями за французьким рецептом
Elle
2025-04-18T17:21:41Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Стефано Антоніоллі ділиться рецептом пасти араб’ята
Elle
2025-04-17T16:04:05Z
Найсмачніша вишнева healthy-паска
Elle
2025-04-15T19:45:58Z
Найсмачніша сирна паска за рецептом Тіни Кароль
Elle
2025-04-14T12:37:00Z
Соус песто із соняшниковим насінням: покроковий рецепт
Elle
2025-04-09T16:54:57Z
Пісне меню: готуємо фруктову галету без масла та яєць
Elle
2025-04-09T16:54:55Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Анастасія Степанова ділиться рецептом цвітної капусти в східних спеціях
Elle
2025-04-04T13:49:02Z
6 рецептів весняних смузі для схуднення, детоксу та імунітету
Elle
2025-03-31T12:03:45Z