MY.UAСтатьи
Національний музей у Львові: фатальний 1952-й
Національний музей у Львові: фатальний 1952-й

Національний музей у Львові: фатальний 1952-й

Національний музей у Львові, (сучасна вулиця Драгоманова, 42), фото початку ХХ століття.

№2428/21.

Киев – ЦК КП(б)У, тов.

Кагановичу Л.

17 октября 1947 г.

Зам директора музею украинского искусства Драган М.

говорил: «Советская власть является такой же, как и царская власть Петра I.

Русские коммунисты ведут себя на Западной Украине, как жестокие империалисты, только прикрываются флагом единокровного братства»….

(З інформації Львівського обкому КП(б)У про політичні настрої інтелігенції Львівської області).

Влітку 1952 року в Національному музеї у Львові було скоєно наймасштабніший злочин в історії установи – твори образотворчого мистецтва з так званого «спецфонду», левова частка яких складала роботи українських художників першої половини ХХ ст., було вивезено і знищено.

Операція проходила максимально «таємно», але із відома вищих партійних органів Союзу, в присутності та за безпосередній участі працівників Львівського обкому партії.

Всю історію під кодовою назвою «Спецфонд», із наведенням точних дат, прізвищами учасників та далеко не повним переліком знищених пам’яток представлено в «Каталозі втрачених експонатів Національного музею у Львові» (авт.

Арофікін та Д.

У передмові до каталогу автори, зокрема, наголосили на тому, що вся «операція» проводилась по попередньо складених списках експонатів, а, отже, задекларована кількість знищених творів – 728 одиниць – є неточною.

На окремих фактах цієї трагедії хочеться зупинитися більш детальніше.

Вся справа в тому, що списки так званого «спецфонду», який планувався на знищення, складалися Василем Любчиком.

Як свідчать матеріали комісії управління культури Львівського облвиконкому, 31 грудня 1949 р., «художника В.

О.Любчика без будь-якого поняття про музейну роботу було скеровано на посаду заступни­ка директора» до Львівського музею українського мистецтва.

Мусимо нагадати, що В.

Любчик, член КПРС, професійний художник, був цільово скерований до Львова для боротьби з націоналістичними та формалістичними напрямками в образотворчому мистецтві.

Тому немає нічого дивного, що, зайнявши посаду заступника директора Національного музею, він чітко виконував ті розпорядження, які надходили «зверху».

У 1950-х роках, крім «наказів», «вказівок», «розпоряджень» (про це вже згадувалось у попередніх публікаціях) щодо боротьби із процвітаючою буржуазною ідеологією на західних теренах України – особливо – в галузі культури, «олії у вогонь» підливали й різні публікації.

Зокрема, яскравим прикладом є стаття 1951 року «Що пропагують львівські музеї?», опублікована в центральному рупорі комуністичної ідеології – газеті «Правда», де наголошувалося, що Львівський історичний музей «зайво возвеличує князів, вельмож, султанів, козацьких полковників, єпископів», у ньому «недостатньо висвітлюється класова боротьба» та «прагнення українського народу возз’єднатися з російським».

У пропонованих до огляду залах Львівської картинної галереї (зараз Львівська національна галерея мистецтв ім.

Бориса Возницького) «відображені польські буржуазні історичні концепції», «принижується історична роль Росії».

У Національному музеї (у тому часі – Львівському державному музеї українського мистецтва) експозиція «не підносить досягнення радянського періоду» і т.

Підсумок публікації: в музеях – осередках потужної пропаганди національної образотворчості – «все погано», не по-радянськи, «ворожо» та «буржуазно»… Критики та партійні ідеологи невпинно наголошували на необхідності зміни експозицій, чистці фондових колекцій, активізації роботи у напрямку тотального «зростання класової свідомості українського пролетаріату та розуміння демократизму шляхом пропаганди ідеалів соціалістичного реалізму».

Отже, В.

Любчик, який мав чітко поставлене завдання, «успішно» його виконав.

«Спецфонд, – як інформував В.

О.Любчик міськком партії, – складається з усякого роду націоналістичних творів (портретів січових стрільців, діячів уніат­ської церкви, невисокоякісних портретів австрійського двору), із творів художників, що втекли з гітлерівцями, художників, засуджених як буржуазних націоналістів, а також великої кількості формалістичних творів…».

«Націоналістичними» та «невисокоякісними», на думку Любчика, були роботи визначних українських художників Миколи Глущенка, Михайла Мороза, Івана Труша, Михайла Бойчука, Святослава Гординського, Олексія Грищенка, Василя Хмелюка, Михайла Андрієнка-Нечитайла та багатьох інших, творчість яких увійшла до історії європейської (і не тільки) образотворчості.

Саме ранні твори цих неперевершених українських художників були безжально знищені у печі Наукової бібліотеки ім.

Василя Стефаника влітку 1952 року.

Сумнозвісна пічка наукової бібліотеки ім.

На сьогоднішній день, показово, але з великим жалем можемо тільки згадати коротку історію хоча б одного твору всесвітньо відомого українського художника Архипенка, який у листах до Іларіона Свєнціцького у грудні 1935 писав: “…Я очень рад, что мои роботы на теперешней выставке в вашем музее имеют успех.

Ваше намерение преобресть их для музея я очень ценю.

Я буду считать за честь, если они или часть их будет преобретена.

Принимая во внимание теперешний кризис, я готов уступить их для музея за половину той цены, которую я вам раньше сообщил.

Может быть Митрополит Граф Шептицкий поможет это осуществить.

Я помню, Граф помогал когда-то артистам.

Я знал одного скульптора украинца в Париже, который получал стипендию от Графа.

Помню этого скульптора особенно потому, что он однажды почти что спас меня от голодной смерти, когда я жил на улицах Парижа и от голода был болен.

Этот скульптор мне разсказывал, что Граф многое сделал для украинских артистов и искусства...”.

Отже, у липні 1934 року стараннями Луки Долинського до збірок Національного музею у Львові було передано твір всесвітньо відомого скульптора, українця Олександра Архипенка «Ма»: «У минулому році, з нагоди вистави творів нашого славного мистця Олександра Архипенка на Світовій Виставі в Чикаго, виринула думка, щоби закупити його твір «Ма» для Національного Музею у Львові.

Виходили ми з того заложення, що є пожаданим, щоби хоч один твір Архипенка був на рідній землі, в українським музею… (“Америка”, 7.05.1934).

«…Я дуже щасливий, що моя робота на все буде зберігатися близько до українського серця….», – написав Олександр Архипенко до Іларіона Свєнціцького 13 листопада 1934 року, бо надіявся, що його твори таки будуть у збірках українських музеїв на українській землі.

На жаль, скульптуру «Ма» 1952 року була знищеною.

Твори О.

Архипенка на світовій виставці у Чікаго.

1933 (світлина з архіву УНМ Чікаго).

Радянські партократи ретельно знаходили та готували своїх вишколених, «ідеологічно підкутих» виконавців, які безкомпромісно виконували найганебніші акти вандалізму.

Вже згадувалось, що у 1940-х рр.

до Львова було направлено групу художників із родинами, на яких були покладені «відповідні» завдання, хоча далеко не всі виправдали цю довіру.

Приміром, учень Ф.

Кричевського, відомий ще до «відрядження» «на Западную Украину» художник – Михайло Дмитренко за короткий час зрозумів, в яку творчу атмосферу потрапив, тверезо оцінив масштаб тих культурологічних процесів, які відбувалися у Галичині у 1940-х рр.

і повів себе зовсім по-іншому.

Коли Дмитренко ознайомився із діяльністю митрополита Андрея, творчістю галицьких (і не тільки) художників, із неоціненними пам`ятками національної образотворчості в музейних збірках, то став одним із найактивніших учасників практично всіх мистецьких акцій не тільки у радянському Львові 1939-1941років, але й під час окупації 1941-1944.

Дмитренко активно долучився до дійсно масштабного та цікавого творчого життя Галичини: «…Треба було зіставити і порівняти мистецтво двох частин розтерзаної, роздер­тої навпіл України; і я почав з усією завзятістю готувати нашу спільну виставку [йдеться про виставки Спілки Образотворчих Українських Мистців СОУМ.

– Г.І.]… Наслідком ви­ставок було те, що і східняки, і західняки переконувалися, як багато у нас спільного – в ідеалах, в духовності, у прагненні жити гуманно (яке у нас постійно хтось відбира), у стилях і манерах.

Саме у Львові ясно відчув, як важливо не тільки зробити добрий твір, а й уміти його пока­зати людям, показати без умисного нав’язування чужої думки, без уся­кої пропаганди: нехай дивляться і самі думають.

Добра мистецька річ скаже голові і серцю більше і краще за будь-які слова».

(Зі спогадів художника).

У всі часи, навіть найстрашніші, кожен має вибір: залишитися порядною та чесною людиною, професіоналом, який по-совісті відповідає за власні вчинки, чи пристосуватися до обставин і увійти в історію як, приміром, В.

Любчик з ганьбою, яка назавжди залишиться в історії не лише Національного музею у Львові, але й усієї України.

Як людина із мистецькою освітою, В.

Любчик дуже добре орієнтувався у вартості творів, які вносив у списки «спецфонду», бо після того, як було відкрито кримінальну справу та організовано обшук в його помешканні, було знайдено близько 200 одиниць унікальних музейних видань (вартісні художні альбоми, давні книги, які важко було віднести до «націоналістичної» літератури), доброї якості підрамники та старі рами для картин.

Але, найцікавішою знахідкою був антирадянський, наскрізь націоналістичний художній твір «Портрет хорунжого Сеня Горука», із зображенням легендарного бригадира УГА, пензля активного члена художньої горстки Пресової кватири легіону Українських Січових Стрільців – Осипа Куриласа.

Осип Курилас.

«Портрет хорунжого Сеня Горука».

«Народився Любчик у П’ятигорську, закінчив Київський художній інститут, після війни вступив у КПРС і став “патентованим” партійним художником.

До Львова його прислали, як і багатьох інших, “для підсилення партійної лінії у культурному будівництві на Львівщині”.

Після формального засудження за знищення музейних збірок, виправдання і реабілітації став він вухом і оком КГБ в середовищі львівських художників.

Щоправда, таким був не один він, але, поза всяким сумнівом, належав Любчик до найбільш активних “осведомителей”», – так написав про організатора знищення «Спецфонду» Національного музею Богдан Горинь.

Коментарі зайві.

Про скоєння ганебного акту у Національному музеї у Львові влітку 1952 року знало тільки обмежене коло осіб.

Але, як то часто буває у житті, випадок перетворює ретельно замовчуваний злочин у загальновідомий факт.

Історія із викриттям справи «спецфонду» розпочалася неочікувано для виконавців.

1955 року до українського уряду звернувся відомий художник українського походження Василь Перебийніс із запитом про долю власних творів мистецтва, які експонувалися на його персональній виставці у Національному музеї у Львові у квітні 1938 року.

Тоді художник представив 258 робіт (хоча надіслано було близько 500), які по закінченні експозиції залишилися в стінах музею.

Активний член «Паризької групи», до якої входили відомі митці С.

Гординський, С.

Борачок, Р.

Турин, О.

Третяків, В.

Хмелюк та ін.

На лист Перебийноса необхідно було якось відреагувати, тому і звернулися до Національного музею, а там біда – твори знищені, а це скандал міжнародного рівня.

За фактом відсутності творів у музеї було відкрито кримінальну справу, яка згодом набрала доволі масштабного розголосу.

А коли були проведені згадані вище обшуки, стало ясно, що справа «Спецфонду» тягне за собою тривале і складне розслідування, з якого випливуть імена вищих посадовців, а головне – буде викрито злочин щодо знищення пам`яток культури неоціненної вартості.

Тому всі гріхи списали на В.

Любчика, провели судові засідання, порушили кримінальну справу.

Відбувся суд, на якому бувший заст.

директора по науці Національного музею у Львові зізнався, що твори, які були знайдені у його помешканні, дійсно музейні, але він просто не повернув їх до установи через власну … недбалість.

За цей «професійний проступок» Любчику винесли вирок – 10 років виправних таборів із конфіскацією майна.

Але вже за кілька місяців виправдали.

Ще до викриття кримінальної справи, 1954 року, Василь Любчик був звільнений із посади заступника директора Національного музею за те, що «пустил работу научных сотрудников на самотёк» та за «обьективистское равнодушие к положению дел в музее».

Свідоме знищення творів зі «спецфонду» у ті роки серед інкримінованих йому порушень не значилось.

Працювати В.

Любчика направили до Львівського інституту прикладного і декоративного мистецтва, де він успішно займав посаду викладача.

Поступово про злочин 1952 року, про знищення творів українських художників першої половини ХХ ст.

дізнались за межами СРСР.

Українська діаспора у Європі та Америці була шокована, тоді ще живі автори навіть робили офіційні і приватні запити щодо долі творів, які вони до війни залишили у Національному музеї.

Але ця тема для відповідних радянських організацій, які чітко контролювали будь-які контакти з закордоном і листування працівників музею із «зовнішнім» світом, ретельно замовчувалась.

Найінтригуючим у цій, неодноразово описаній і переказаній історії є те, що деякі зі знищених 1952 року творів (щоправда, не так багато, якби хотілося), згодом дивним чином почали «випливати» у приватних колекціях чи з`являтися на «арт-ринках».

Але це вже зовсім інша історія.

Ірина ГАХ.

Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
Помер співак Кріс Рі — автор хітів The Road to Hell та Driving Home for Christmas
Ukraine Art News
2025-12-23T06:00:20Z
Пішов із життя легендарний співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T20:03:24Z
Солідарність народжується з емпатії до інших
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:58Z
Помер автор хіта «Driving Home for Christmas», співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:12Z
Крах ідилії Бекхемів: що відомо про гострий конфлікт між Девідом, Вікторією та їхнім старшим сином Брукліном
Elle
2025-12-22T19:58:48Z
Талісман щастя на підошві: історія бренду Aquazzura та його засновника Едгардо Осоріо
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Націоналіст, сепаратист, прагматик. Все про прем'єра Бельгії, який блокував гроші для України
Европейская правда
2025-12-22T19:57:17Z
У Львові сотні людей прощаються зі Степаном Гігою
Ukraine Art News
2025-12-14T18:45:29Z
Українська твердиня віри і незламності
Ukraine Art News
2025-12-14T09:00:41Z
Різдво по-львівськи. Львів’ян запрошують на улюблений щорічний великий різдвяний концерт
Photo Lviv
2025-12-23T06:06:11Z
Мистецтво під час війни: фестиваль «За Україну, за її Волю, за Перемогу» зібрав кращих вокалістів області
Photo Lviv
2025-12-23T05:57:12Z
Вірш Богдана-Ігоря Антонича передали до Музею сухопутних військ в Іспанії
Ukraine Art News
2025-12-22T20:00:01Z
У Львові продають віллу початку XX сторіччя, в якій колись було консульство СРСР
Хмарочос
2025-12-22T19:59:55Z
Поезія, проза та щоденники війни: конкурс “4.5.0.” оголосив переможців 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:53Z
У Берліні пройшов великий концерт української різдвяної пісні
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:48Z
Різдвяний тур Національного хору Верьовки об’єднає міста України святковою програмою
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:39Z
У Ніцці вперше провели український вертеп на підтримку ЗСУ
Ukraine Art News
2025-12-22T19:58:53Z
Куртка, що стане ідеальною альтернативою класичному верхньому одягу цієї зими, — модниці від неї у захваті!
Elle
2025-12-22T19:58:49Z
Подорож, монстри та кораблетрощі: вийшов перший трейлер "Одіссеї" Крістофера Нолана
Ukraine Art News
2025-12-23T06:30:16Z
Довженко-Центр цьогоріч отримає додаткове фінансування - Мінкульт
Ukraine Art News
2025-12-22T21:42:18Z
Два українські фільми потрапили в шорт-лист премії "Оскар-2026"
Gloss
2025-12-22T19:59:29Z
IGN назвав найкращі ігри 2025 року для ПК та консолей
Gloss
2025-12-22T19:59:14Z
Вийшов перший трейлер фільму Крістофера Нолана "Одіссея"
Ukraine Art News
2025-12-22T19:58:51Z
Скільки коштує життя головної героїні серіалу «Емілі в Парижі»
Elle
2025-12-22T19:58:46Z
Перший погляд на Г'ю Джекмана, Джоді Комер і Білла Скашгорда у фільмі про Робіна Гуда
KinoFilms
2025-12-22T19:57:39Z
Новий фільм Стівена Спілберга про НЛО отримав офіційний постер
KinoFilms
2025-12-22T19:57:38Z
Джош О’Коннор зіграє в новому фільмі Стівена Спілберга про НЛО
KinoFilms
2025-12-22T19:57:38Z
Чому трамваї в Торонто є одними з найповільніших у світі та чи можна це виправити?
Хмарочос
2025-12-22T19:59:58Z
У В’єтнамі збудували спа-центр із дахом-мушлею, вкритим папороттю
Хмарочос
2025-12-22T19:59:57Z
Реальний досвід подорожі Львів – Катовіце автобусом
Gloss
2025-12-22T19:59:38Z
Замок Острожських в Старім Селі. Стаття Миколи Голубця 1933 року
Photo Lviv
2025-12-22T19:56:23Z
Вепр на фасаді: Таємниця єдиного «кабанячого» будинку у Львові
Photo Lviv
2025-12-22T19:56:12Z
Ізраїльські археологи виявили унікальний свинцевий кулон VI–VII століть з менорою у Єрусалимі
Ukraine Art News
2025-12-15T15:36:30Z
Нідерландський стартап запускає поїзди за ціною від 10 євро
Хмарочос
2025-12-12T06:39:44Z
У Львові повністю оновили рухомий склад автобусного маршруту
Хмарочос
2025-12-11T10:12:48Z
ЮНЕСКО вперше внесла до списку культурної спадщини людства всю кухню однієї країни
Ukraine Art News
2025-12-11T08:54:27Z
Сучасна класика: популярні бренди жіночих сумок
Gloss
2025-12-23T08:45:28Z
Є жертви російської атаки в Києві та області
Хмарочос
2025-12-23T08:18:59Z
На Саперно-Слобідській загинула ще одна жінка, а Київавтодор будує карколомний пандус
Хмарочос
2025-12-23T07:31:39Z
Львівський Святвечір, або між віденським блиском та українською автентикою
Photo Lviv
2025-12-23T06:12:10Z
23 грудня Львівщина згадує Василя Біласа та Дмитра Данилишина
Photo Lviv
2025-12-23T06:00:12Z
Тренди у світі доставки суші та ролів: що змінюється і чого хочуть клієнти
Photo Lviv
2025-12-23T05:51:12Z
На перетримці під Києвом знашли 50 мертвих котів. Волонтери описують побачене як пекло і концтабір
Хмарочос
2025-12-22T20:00:00Z
Кінотеатр «Загреб» не зноситимуть — перетворять на культурний центр
Хмарочос
2025-12-22T19:59:59Z
«Оренда за 100 квадратних метрів, як за 4 повноцінні ресторани» – на Центральному вокзалі Києва відкриють iL Molino
Хмарочос
2025-12-22T19:59:56Z
Коли фарбування стає ритуалом догляду: Schwarzkopf презентували Crème Supreme
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Теракота, бетон, склоблоки: 10 трендів у дизайні інтер’єру 2025 року
Хмарочос
2025-12-10T07:42:45Z
Вишукана зимова база: GASANOVA представляє кашеміровий дроп
Elle
2025-12-09T15:12:21Z
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Хмарочос
2025-12-08T09:51:34Z
ТОП-10 пісень, які слухали на Spotify у 2025 році: найкраще в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-04T09:00:25Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z