/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F163%2Fd0c078b7501023e8d8798d6334dad8ad.png)
Монтажний перехід. Кураторська програма Ольги Бірзул
Під час червневого фестивалю ми покажемо спеціальну програму «Монтажний перехід», куровану Ольгою Бірзул, кінокураторкою та культурною менеджеркою. Чотири фільми, що ввійшли до її складу, розпаковують монтаж як художній метод, технічний прийом, критичну оптику, машину часу та реконструкцію пам’яті. Добірка присвячена чоловіку Ольги Бірзул, Віктору Ониську, талановитому режисеру монтажу з 15-річним досвідом, другу Docudays UA, військовому командиру, що загинув, боронячи Україну.
«Вітя професійно збирав кіно та відеокліпи, а для Docudays UA — трейлери фестивальних програм. Поза роботою він легко монтував нашу особисту реальність, наповнену батьківством, мандрами, музикою, фільмами, книжками та друзями. Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну Вітя пішов у Збройні сили України. Він не хотів воювати, але вважав, що в цей страшний історичний момент не має іншого вибору. Без попереднього військового досвіду він швидко став командиром, і разом із побратимами та посестрами звільняв Херсонщину. 30 грудня 2022 року мій чоловік загинув на Донеччині. Мені досі важко писати про Вітю в минулому часі. Але ця збірка фільмів допомогла висловити те, що наразі не піддається мені в текстовій формі», — розповідає Оля.
У фільмі «Похід на Рим» Марк Казінс аналізує знайдену в італійських архівах пропагандистську стрічку «A Noi!». Режисер розкриває, як цей псевдодокументальний фільм про похід на Рим — подію, яка привела Муссоліні до влади — сповістив прихід фашизму і надав йому міфічного блиску. Це потужний мікс сінефільского та освітнього фільму про тиранію.
«Аркадія» Пола Райта — фільм-компіляція, що майстерно досліджує, як людство занедбало свій зв’язок із природою та втратило рай на Землі. Гіпнотичний саундтрек для фільму написали ікони британської музики Едріан Атлі з Portishead та Вілл Грегорі з Goldfrapp.
Щемка і неймовірно красива «Аполонія, Аполонія» — портрет ексцентричної художниці Аполонії Сокол, який режисерка Леа Ґлоб знімала впродовж тринадцяти років. Фільм перетворюється на особисту історію, в якій долі трьох творчих жінок майстерно зшиті невидимими, але міцними монтажними нитками.
«Приватні зйомки» бразильської художниці Жанаіни Наґати — це приклад вдумливої й складної монтажної роботи. Авторка стрічки досліджує приватне відео про відпустку молодої родини в Південній Африці, випадково знайдене на купленій 16-міліметровій бобіні для кінопроєктора. Розкладаючи відео на компоненти, мисткиня фактично демонтує з нього справжню реальність апартеїду та расової дискримінації.
Більше про програму читайте в матеріалі Ольги Бірзул.
Зображення — кадри з фільмів «Аркадія», «Приватні зйомки» та «Похід на Рим».
До зустрічі на 20 Docudays UA!
Команда фестивалю