MY.UAСтатті
«"Літаюча тарілка" на Либідській — один з універсальних образів спадщини, на яку всі плюють». Інтерв'ю з продюсеркою фільму про архітектора Флоріана Юрʼєва Любою Кнорозок
«"Літаюча тарілка" на Либідській — один з універсальних образів спадщини, на яку всі плюють». Інтерв'ю з продюсеркою фільму про архітектора Флоріана Юрʼєва Любою Кнорозок

«"Літаюча тарілка" на Либідській — один з універсальних образів спадщини, на яку всі плюють». Інтерв'ю з продюсеркою фільму про архітектора Флоріана Юрʼєва Любою Кнорозок

У четвер, 30 листопада, в обмежений прокат київських кінотеатрів виходить документальний фільм «Нескінченність за Флоріаном» Олексія Радинського. Стрічка розповідає про спробу рейдерського захоплення архітектурного твору Флоріана Юрʼєва — «Літаючої тарілки» на Либідській в Києві. Напередодні свого 90-річчя митець розкрив документалістам не тільки свої твори та історію життя, але і разом з активістами боровся за збереження культурної спадщини.

Критикиня та кіножурналістка Єлизавета Сушко поговорила з продюсеркою фільму Любою Кнорозок — про багаторічну роботу продюсерки з Олексієм Радинським, нагороду від премії «Кіноколо» й те, чи знайома проблема знищення архітектурної спадщини іншим містам України, читайте в ексклюзивному інтерв`ю для ELLE.UA.

Як починалася робота над цим проєктом з продюсерського боку?

Ми з Олексієм — співавтори багатьох фільмів, не тільки «Нескінченності за Флоріаном». Разом ми працюємо з 2013 року, і зараз я вже можу сказати, що робота над тим чи іншим проєктом не має як такого визначеного початку. В нас є певні зацікавлення: чи то архітектурою, чи то філософією, чи музикою, чи правами громадян, і той чи інший проєкт виростає з дослідження.

Перед цим фільмом був короткий метр про Флоріана («Колір фасаду: Синій» — Прим. авторки), але насправді робота з темою архітектури епохи модернізму в Олексія почалася дуже давно як, власне, дослідження. Він ще дуже давно познайомився із Флоріаном Юрʼєвим, а ми разом працювали на різних виставкових проєктах. Тому, коли зʼявилася можливість висловитися у формі фільм, ми обрали цю тему.

Коли ви зрозуміли, що це буде повний метр?

Ми не зрозуміли, поки не закінчили знімати. Ми спочатку зробили короткий метр, а потім зрозуміли, що твір може бути ширшим. Коли ти починаєш працювати з темою чи напрямком, він може тебе завести дуже глибоко. Особливо в документальному кіно.

Хоча в ігровому теж не знаєш напевно, вийде в тебе фільм на годину чи на три. Фінальний таймлайн визначається на монтажі. Ти можеш в голові собі намонтувати півтори або дві години, і воно буде тобі подобатися. Але потім ти розумієш, що для глядача не варто розмазувати історію в часі або навпаки — стислий до години фільм буде важче сприйматися в цій темі.

Загалом ми працювали над цим фільмом майже пʼять років. Досліджуючи таку постать як Флоріан, було дуже важко зупинитися. Ми, по факту, закінчили зйомки через те, що стався перший локдаун під час пандемії COVID-19. Це було поштовхом до того, щоб сісти і сконцентруватися на відзнятому.

Ви знали, для якої аудиторії ваш фільм? Це кіно для обізнаного в радянському модернізмі глядача чи для людей, які не знають і ніколи не чули про Флоріана Юрʼєва та проходять повз «Літаючої тарілки»?

Це фільм не про «Тарілку». Звісно, ми не знімали фільм для фанатів Флоріана Юрʼєва, бо їх не існувало. «Літаюча тарілка» на Либідській — це один з універсальних образів спадщини, на яку всі плюють. І не важливо це радянський модернізм чи ні, у нас пів Києва розвалюється — від найдавніших споруд.

Цей фільм — історія про ставлення людини до простору, про взаємодію людини і міста, про людину і капітал. Нам пощастило, що Флоріан — це супер філософ і шалено універсальна постать, який є яскравою особистістю в усьому: і в своїх філософських баченнях, і в своїх мистецьких пошуках, і в архітектурних, і живописних, і поетичних творах. Його шанує вузьке коло людей, але в дуже широкому просторі.

Щодо глядача: ще коли ми возили наш короткий фільм Україною, нам казали: «Це кіно для вузької аудиторії — для киян чи для тих, хто любить таку архітектуру». Але ми приїжджали в Білу Церкву чи в Херсон та Харків, і нам розповідали про такі ж будівлі, які намагалися захистити, але тепер там ТЦ, бізнес центр чи паркінг. Від великих до маленьких містечок — всі стикалися з цим.

Такий самий відгук мала «Нескінченність за Флоріаном» у критиків з Монреаля — їм теж було це близько. Ми були з Олексієм якось в Монреалі, і не бачили там того, що відбувається в Києві, але ми можемо зрозуміти, що у місцевих людей є свої проблеми у взаємодії громадян з містом. В усіх виникає питання щодо того, чи простір, в якому ми живемо, поважає людину, тож така споживацька поведінка влади чи забудовників зрозуміла всім. Тому, так, «Тарілка» привертає шанувальників, але ні — на них не закінчується аудиторія нашого кіно.

Ви сказали, що вам пощастило з Флоріаном, який став провідником в історію фільму. Як вдалося так до нього наблизитися? Зокрема, ви знімали і в нього вдома також.

Вони з Олексієм знайомі вже майже десять років. І такі речі як заслужити повагу — це теж робота, довга робота над фільмом. Флоріан на початку був скептично налаштований не до нас, а до історії загалом. Це вже не перша спроба захопити «Тарілку», але всі попередні забудовники відпадали через особисті причини чи економічні кризи. А цей не відпав (мова йде про Вагіфа Алієва, про чию спробу рейдерського захоплення «Літаючої тарілки» йде мова у фільмі. — Прим. авторки). Тут Флоріан побачив, що забудова триває, тому він знайшов в собі сили впустити в своє життя людей, зокрема і нас, щоб фільмувати процес.

Ми починали знімати його не в нього вдома. Поступово він бачив, що ми робимо, чим займаються люди з нашого оточення — від проведення Київського бієнале в «Тарілці» у 2017 році до створення альтернативної версії зали і його першої персональної повноцінної виставки в Національному художньому музеї. Він бачив, що ми не тележурналісти, які взяли якесь хайпове інтервʼю і побігли далі. Кожне інтервʼю — це глибинне багатогодинне дослідження.

Тож, зближення стало проявом поваги до Олексіїв — режисера Олексія Радинського та архітектора Олексія Бикова — і тієї команди, яка завжди були з ними. Якби у Флоріана не було поваги до цих людей, нам би не вдалося його змусити. Він сам запрошував, сам ділився багатьма історіями. З того, що ми зафільмували, можна зробити серіал про Флоріана.

Чи були у вас проблеми, до яких потрібно було знаходити креативні рішення? Бюджетування, інтервʼю із забудовником тощо.

Насправді, інтервʼю із забудовником було найважчим моментом. І воно в нас є, але нема. Бо він дуже закрита людина. Але в процесі роботи ми зрозуміли, що нічого нового він би не відкрив, а все що він нам міг сказати — воно у нас є.

Я думаю, що також складністю було не почати робити журналістське розслідування. Ми документалісти і ми також вважаємо, що люди мають робити те, в чому вони професіонали. Я, наприклад, розуміюсь на юриспруденції, але це не значить, що я маю йти і захищати «Тарілку» в суді, бо я не адвокат. Ми можемо долучитися до громадських активістів як фільммейкери, але це не значить, що ми маємо робити у цій справі щось ще. В нас часто питають: «Чому ви не пішли в суд?». Ми знайшли людей, які почали працювати в цьому полі. Але зі свого боку мали робити фільм — документувати епоху та велику боротьбу, яка досягла і певних успіхів, і певних невдач.

І третє — це, звісно, монтаж. Хочеться розповісти все, але ми мали сконцентрувати увагу на одному. Тому ми в монтажному процесі знаходимося всі разом, передивляємося фінальну версію мільйон разів, і все одно завжди чимось ти залишаєшся незадоволений.

Мені здається, що це вічний процес для всіх в кіноіндустрії.

Тут є певна схема. Перший раз ти дивишся — і тобі подобається. Потім в кольорі все взагалі ідеально. Потім, на премʼєрі, тобі дуже соромно і здається, що це просто жах. Через якийсь час — після премʼєр, показів, прокату — ти відпускаєш. Просто усвідомлюєш, що дитина виросла, пішла в школу, потім випустилася з університету і вже живе своїм життям. А ти тільки можеш спостерігати збоку.

Світова премʼєра фільму відбулася на Роттердамському кінофестивалі. Чи були інші варіанти і як сприйняли фільм там?

Варіанти були. Ми чекали інші відповіді, але Роттердам першим нас підтвердив. Це поважний фестиваль для кіно з експериментальним підходом. Премʼєра на тому чи іншому фестивалі говорить про фільм, має охарактеризувати його. Наприклад, такий фестиваль як Берлінале — дуже поважний та серйозний, але в той же час дуже широкий. Від фестивалів та їхніх програм можна очікувати чого завгодно, і не обовʼязково хорошого. Плюс документальна програма не дуже потужна. В Роттердамі, в принципі, теж, але там показують фільми, які шукають нову форму або відкривають нові методи висловлювання.

Вони відповіли ще до офіційного прийняття рішень, що дуже зацікавленні, а ми тягнули, бо вели переговори з іншими фестивалями. Зрештою вирішили зупинитися на Роттердамі. Ми про нього мріяли, але прем`єра була дуже сумною, бо Роттердам закрили на локдаун в черговий раз, і ми так туди і не поїхали. Все це пройшло онлайн. Була шалена кількість відгуків і зірочок, але це не взаємодія з публікою, тому дуже сумно.

Проте фестиваль сказав, що фідбек був дуже класний, і вже в цьому році вони запросили нас показати фільм Флоріана Юрʼєва, який є у «Нескінченності за Флоріаном», офлайн. Тож, так, світова премʼєра стрічки «Фільм, присвячений воді та деревам», яку ми спродюсували, теж відбулась в Роттердамі.

Українська премʼєра була теж за складних умов — Docudays 2022 року, під час повномасштабного вторгнення. Як сприйняла аудиторія фільм не про війну?

Нам пощастило, що показ не перервали. Ми дуже хвилювалися, бо це був вечірній сеанс, прийшло дуже багато людей, але це був період відключень і ніхто не знав, коли саме це станеться. Слава Богу, на нашому показі не вимкнули світло, ще і на Подолі, що нас здивувало.  Я дуже сподіваюсь, що і зараз люди дійдуть. Бо після тієї премʼєри нам багато писали і питали, коли можна буде знову подивитися фільм в Києві.

Покази фільму за участі команди розпочинаються 28 листопада. Всього їх буде три. Більше інформації, а також квитки — на сайті дистрибʼютора.

Є фідбек, який вас здивував?

Мене приємно здивувала нагорода кінокритиків (фільм отримав звання Найкращого документального фільму 2022 року за версією премії кінокритиків та кінокритикинь «Кіноколо». — Прим. авторки). Бо це військовий рік, початок повномасштабного вторгнення, і в нас багато створювалося і створюється класного документального кіно. Але здобув цю нагороду фільм не безпосередньо на військову тему. І це є дуже класним показником про якість українського суспільства і зокрема критиків, які його віддзеркалюють. Те, що тоді вони дали нагороду цьому фільму, а не «хайпанули» на темі війни — це показує міцність, свідомість та рівень громадської залученості в проблеми кожного окремого громадянина в соціумі та нашому місті.

Авторка: Єлизавета Сушко


Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Поліцейський, що малює ікони
Ukraine Art News
2025-11-26T10:51:44Z
Її треки у світових ТОП-20 Shazam! Яскрава LELY45 28 листопада виступить у Львові
Photo Lviv
2025-11-25T06:03:26Z
Автопортрет Фріди Кало продано за рекордні 54,7 мільйона доларів
Ukraine Art News
2025-11-21T14:00:25Z
Міс Всесвіт 2025 стала Фатіма Бош Фернандес з Мексики
Ukraine Art News
2025-11-21T11:45:32Z
Квітковий світ Олени Онуфрів: інтерв’ю з львівською художницею
Elle
2025-11-20T16:15:22Z
Двоє суддів покинули “Міс Всесвіт” за кілька днів до конкурсу
Ukraine Art News
2025-11-20T08:30:50Z
Трек, згенерований штучним інтелектом, очолив Billboard США
Ukraine Art News
2025-11-18T08:12:25Z
Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
Хмарочос
2025-11-05T08:34:40Z
Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
Elle
2025-11-04T21:20:54Z
«Зустріч наша пізня»: Іво Бобул і Лілія Сандулеса дадуть у Львові два додаткові концерти
Photo Lviv
2025-11-26T06:06:16Z
На Прикарпатті презентували бренд центру Карпатської культури «Килимарка»
Ukraine Art News
2025-11-25T15:40:02Z
Не пропустіть: Львівська національна опера презентує балет-феєрію «Мавка»
Elle
2025-11-25T15:40:01Z
Kyiv Orchestra вирушає у різдвяний тур із програмою Sinatra.White Christmas
Ukraine Art News
2025-11-25T14:57:32Z
Євробачення-2026: Україна оголосила список учасників Національного відбору
Ukraine Art News
2025-11-25T13:16:36Z
Майстер кутюру: спільна виставка Dior та Alaïa
Ukraine Art News
2025-11-25T11:15:51Z
Ця смілива альтернатива шарфу — головний аксесуар зими 2025–2026
Elle
2025-11-25T09:00:31Z
Джаз у фоє та черги на прем’єру: яким ми пам’ятаємо кінотеатр “Україна”
Photo Lviv
2025-11-25T06:12:15Z
Автопортрет Фріди Кало продали за $54,7 млн — новий рекорд серед художниць
Ukraine Art News
2025-11-24T20:51:32Z
Дружина Брюса Вілліса розповіла про найважче рішення сім’ї на тлі його деменції
Elle
2025-11-25T23:45:27Z
Єва Грін зіграє тітку Дженни Ортеги в новому сезоні «Венздей»
KinoFilms
2025-11-25T19:03:21Z
У чому феномен шаленої популярності серіалу «Дивні дива»
Elle
2025-11-25T15:21:34Z
У віці 81 року помер німецький актор Удо Кір, який зіграв у фільмах "Мій власний штат Айдахо" та "Тіло для Франкенштейна"
Ukraine Art News
2025-11-25T12:15:48Z
10 культових різдвяних фільмів, які варто переглянути напередодні свят
Elle
2025-11-24T18:04:08Z
«Персі Джексон та олімпійці»: офіцнійний трейлер і дата виходу 2 сезону фентезі від Disney
KinoFilms
2025-11-24T17:45:16Z
Біллі Айліш і Джеймс Кемерон представлять концертний фільм Hit Me Hard and Soft
Ukraine Art News
2025-11-24T13:42:42Z
Раян Ґослінґ має врятувати Землю в новому трейлері фантастичного фільму «Проєкт "Аве Марія"»
KinoFilms
2025-11-24T12:24:17Z
«Ховаючи колишню»: вийшов офіційний трейлер нового серіалу SWEET.TV
Cineast
2025-11-24T11:06:37Z
Шкільний басейн у Лондоні перетворили на освітній простір
Хмарочос
2025-11-26T07:06:40Z
У замку на Хмельниччині облаштують безбарʼєрний доступ до середньовічної вежі. Оголошений архітектурний конкурс
Хмарочос
2025-11-26T06:36:39Z
Загублений склеп та таємні ходи: розкіш і занепад садиби, де поєднувалися банківські статки та графські інтриги
Photo Lviv
2025-11-26T06:12:15Z
У Дюссельдорфі вписали офісний комплекс у щільний квартал
Хмарочос
2025-11-25T11:37:17Z
Дитячий майданчик у Стокгольмі надихнула архітектура функціоналізму
Хмарочос
2025-11-25T07:15:41Z
У Братиславі будують все більше хмарочосів
Хмарочос
2025-11-24T10:39:38Z
У пішохідній зоні в центрі Брюсселя заборонять велосипеди
Хмарочос
2025-11-24T08:15:41Z
Львів на майже невідомих столітніх світлинах
Photo Lviv
2025-11-24T06:12:20Z
Різанина на Високому Замку 1648 року очима очевидців
Photo Lviv
2025-11-22T06:12:14Z
Чорна п’ятниця: книжки, техніка та декор, які варто придбати на знижках
Elle
2025-11-26T09:48:27Z
На початку грудня в Україні стартує «Тиждень енергоефективності 2025»
Хмарочос
2025-11-26T09:45:37Z
Ворог пошкодив один з найсучасніших логістичних центрів в Україні
Хмарочос
2025-11-26T09:42:59Z
Головний wellness-тренд 2026 року — не який вигляд маєте, а що відчуваєте
Elle
2025-11-26T09:15:29Z
У справі про гучне пограбування Лувру заарештували ще чотирьох підозрюваних
Ukraine Art News
2025-11-26T08:24:27Z
Яка зараз ситуація з будівництвом ТРК «Лук’янівка»?
Хмарочос
2025-11-26T07:12:38Z
У Львові вимикатимуть рекламне освітлення на час комендантської години
Хмарочос
2025-11-26T07:06:39Z
Відновлення пам’яті: Львівщина презентувала пілотний проєкт Стратегії національної пам’яті до 2030 року
Photo Lviv
2025-11-26T06:03:15Z
Різдво в Білому домі: Меланія Трамп в пальті Dior і туфлях Manolo Blahnik зустріла головну ялинку країни
Elle
2025-11-25T22:54:27Z
Укрпошта витрачає майже 2 мільйони гривень на свій TikTok
Хмарочос
2025-11-26T07:54:50Z
Українські виробники дронів: як формується нова індустрія та хто допомагає їй рости
Хмарочос
2025-11-26T07:09:37Z
Чорна beauty-п'ятниця — 2025: рекордні знижки на креми, парфуми, девайси для обличчя, пензлі та багато іншого
Elle
2025-11-24T17:35:09Z
Мапа Реновації запускає подкаст про «елементи, з яких складається місто»
Хмарочос
2025-11-24T10:42:38Z
Подивіться на антидронові сітки вздовж траси, які монтує Autostrada
Хмарочос
2025-11-20T06:09:40Z
Спортивний бренд Decathlon створив модель скафандра для європейських космонавтів
Хмарочос
2025-11-20T06:06:33Z
Hyundai Tucson 2024: кросовер, який знаходить баланс між стилем і розумом
Photo Lviv
2025-11-15T05:57:14Z
Словник Collins назвав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-11-06T16:12:34Z
Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
Photo Lviv
2025-11-05T06:18:53Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z