MY.UAСтатті
Що зупинить скролінг? Як створити вау-ефекти в журналістиці даних
Що зупинить скролінг? Як створити вау-ефекти в журналістиці даних

Що зупинить скролінг? Як створити вау-ефекти в журналістиці даних

Дослідниці Texty.org.ua — керівниця напрямку журналістики даних Євгенія Дроздова та керівниця напрямку дослідження російської дезінформації Юлія Дукачрозповіли виданню «Медіамейкер» про цікаві та оригінальні способи представити інформацію у матеріалах із журналістики даних. Публікуємо на сайті Texty.org.ua дещо адаптований варіант цього матеріалу.

Навіщо ефектно подавати інформацію 

Журналістика даних почала активно розвиватися у 2000-х роках у великих редакціях, які мають сильні команди дизайнерів, журналістів і програмістів. Проєкти з журналістики даних зазвичай масштабні та складні, можуть займати місяці роботи кількох людей. Тож редакціям хочеться, щоб авдиторія звернула на них увагу. 

На жаль, «новина» про те, яким навушникам віддає перевагу донька Джонні Деппа, має більше шансів зацікавити читачів набрати мільйони переглядів, ніж суспільно важливий матеріал. Тож у сучасному світі журналістам доводиться не тільки висвітлювати соціально гострі теми, але й турбуватися про те, щоб авдиторії було цікаво їх читати. Ось вам головний аргумент, чому ми взагалі маємо говорити про «вау-ефекти» та способи привернути увагу читачів до критично важливих тем.

Письменник і оглядач ​​Чарлі Варзел у колонці для The Atlantic нещодавно писав про винайдену ним «туалетну теорію інтернету», яку сам автор пояснює так: «У будь-який момент значна частина бурхливої, шаленої активності, яку ми бачимо онлайн, — кліки, перегляди, пости, коментарі, лайки та репости — роблять люди, які гортали свої стрічки, сидячи у ванній кімнаті».

Традиційно саме відділи журналістики даних або графічні відділи мають технічні ресурси, щоби створювати візуально красиві матеріали, які зупинять скролінг. Звісно, якщо тема читачу цікава, будь-які ефекти будуть зайві. Однак додаткові «фантики» працюють, коли знудьгований читач гортає стрічку в пошуках чогось, за що вчепиться око.

МИ ПАМʼЯТАЄМО, ШЕРИМО ТА РОЗПОВІДАЄМО ІНШИМ ЛИШЕ ПРО ТЕ, ЩО НАС ВРАЖАЄ.

Яку графіку використати

Якщо у вашому абзаці більш ніж пʼять цифр, якщо ви словами описуєте статистичні дані чи під час написання статті робили малюнки-чернетки, щоб краще розібратися, — можливо, вам потрібна графіка.

Залежно від вашого вибору і можливостей це може бути:

  • Інфографіка. Межує з ілюстрацією й може містити графіки, текст, схеми, пояснювальні зображення тощо. Для створення інфографіки краще мати дизайнера з художнім смаком.
  • Графік. Підійде, якщо треба наочно показати нескладні дані: агрегована статистика, динаміка змін у часі, розподіл, кореляція тощо.

Графік обирається з огляду на тип звʼязків у даних. Якщо ви новачок у цьому питанні, то можна «підглянути» потрібний графік у спеціальних каталогах, наприклад, тут.

Подібні ресурси містять докладний опис необхідної структури даних і підказують, який елемент графіки за що відповідає. Ось приклад опису горизонтального стовпчикового графіка.

Для створення графіка ви можете використати онлайн-інструменти на кшталт Flourish чи Datawrapper і вбудувати його на сайт як iframe чи зберегти у jpeg або png форматі. Онлайн-застосунки зазвичай мають шаблони всіх розповсюджених типів графіків, тож із цим завданням можна впоратися без дизайнера.

  • Карти. Нескладні карти (хороплет, карта з маркерами тощо) так само можна створити у зазначених вище онлайн-застосунках. Оригінальні, інформативні та красиві карти потребують відповідних спеціалістів, однак здатні надовго затримати читача на сторінці, адже, як показує наша практика, з усіх видів візуалізації даних карти викликають у читачів найбільше захоплення.
  • Складні / інтерактивні візуалізації. Підходять, якщо ваші дані обʼємні та їх неможливо показати на одному графіку; ви хочете дати читачу можливість самостійно дослідити дані, використовуючи різні фільтри та інтерактивні елементи; для візуалізації даних чи пояснення вашої концепції потрібні нестандартні рішення. Для таких візуалізацій зазвичай потрібен дизайнер і програміст.

Прості та складні рішення

Буває так, що сам проєкт вимагає складних візуальних рішень, як, наприклад, у нещодавньому матеріалі від Reuters про передвиборчі опитування. Матеріал пояснює читачам основи соціології: яким чином опитування передбачають результати виборів, що таке вибірка, від чого залежить похибка та наскільки таким опитуванням можна довіряти.

Головна візуалізація — портрети Байдена та Трампа — складаються з різнокольорових квадратів: чим більше таких квадратів, тим чіткіше зображення політиків. Ця метафора ідеально передає суть репрезентативної вибірки в опитуваннях. А її візуальна реалізація достатньо складна й ефектна, щоб стати тим самим вау-елементом. Далі видання пропонує читачам погратися з різними змінними й подивитися, яким чином якість вибірки впливає на правдивість передбачення.

Але часто буває так, що ви маєте нескладні дані, скажімо, статистику за областями. У такому разі одна змінна категоріальна — назва області, а інша числова — показник. Упевнені, з такими даними працює практична кожна редакція.

Коли у вас немає даних чи ідеї для складних візуалізацій, головне правило не почати ускладнювати саму графіку. Докладніше про це трішки далі у статті. 

Для даних, що містять категоріальну й числову змінні, найкраще підходить стовпчиковий графік. Наприклад, подивимося на два матеріали, де для візуалізації цілком достатньо стовпчикових графіків. 

Один із них — проєкт киргизького медіа Peshcom про перероблювання паковань, інший — матеріал The Washington Post із порівнянням рослинного та тваринного молока.

Зображення з матеріалу The Washington Post

The Washington Post аналізує харчову користь різних видів молока, а також шкоду, що приносить довкіллю його виробництво. Поки ви читаєте статтю, дві команди паковань грають у баскетбол. Після кожного блоку порівняння мʼяч супротивника опиняється у сітці команди, яка програла. Наприклад, за вмістом кальцію тваринне молоко суттєво поступається кокосовому та мигдалевому.

Графік із матеріалу The Washington Post

Видання пропонує вам зробити ставку на переможця на початку статті та подивитися в кінці, чи ви вгадали. Тож вам доведеться дочитати або хоча б доскролити матеріал до кінця. Цікавий прийом, чи не так?

Киргизьке видання аналізує коди перероблення на пакованнях від продуктів на поличках супермаркетів і приходить до висновку, що кожна пʼята упаковка взагалі не підлягає переробленню.

Графік видання Peshcom

Peshcom зробив графіку в застосунку Datawrapper. Це зручний та інтуїтивний онлайн-інструмент для створення графіків. Ви також можете його спробувати, навіть його безплатна версія пропонує чимало опцій для створення та стилізування різних видів графіків.

Для візуального підсилення матеріалу Peshcom використовує статичні ілюстрації:

Ілюстрація видання Peshcom

Ці два матеріали здаються схожими: екологічна тематика, нескладні дані, стовпчикові графіки, тема паковань. В обох випадках добре те, що для пояснення даних журналісти обрали звичайні стовпчикові графіки, бо попри свою простоту, вони тут доречні й цілком впоралися з поставленим завданням. 

Більш «оригінальна» інфографіка, найімовірніше, була б зайвою. Коли вам хочеться додати до матеріалу родзинку, дуже легко потрапити в цю пастку: спотворити графіку та зробити матеріал незрозумілим і складним.

Невдалим способом створити «вау-ефект» були б обʼємні 3D-графіки, додавання тематичного фону (наприклад, паковання на фоні графіків), велика кількість кольорів, спроби показати різницю за допомогою масштабування паковань (людське око гірше розрізняє різницю у площі поверхонь, ніж різницю у довжині ліній), використання іконок із пакованнями тощо.

На що звернути увагу

Якщо ви намагаєтеся вирішити, чи варто «прикрашати» ваш матеріал, пам’ятайте:

  • Жодні декоративні елементи не здатні компенсувати брак змісту. Тож якщо матеріал усе ще здається вам нецікавим, можливо, варто допрацювати змістову частину.
  • Не треба паплюжити інфографіку заради привабливості. Вибираючи графік, насамперед думайте про читачів: чи легко їм буде зрозуміти ваші дані, подивившись на графік, і не ускладнюйте, якщо не потрібно. 
  • Якщо у вас є додаткові часові й фінансові ресурси, подумайте, що допоможе утримати увагу читача: красиві ілюстрації, нестандартна верстка, інтерактивний елемент тощо.

Кілька додаткових матеріалів для пошуку натхнення

У редакційному чаті ми часто ділимося проєктами, які нам сподобалися, надихають або пропонують цікаві візуальні рішення. Ось ті, що ми зберегли у список цікавих проєктів у цьому місяці.

Що втратила Україна

What Ukraine Has Lost | NYT

Про що проєкт: складний, красивий, а головне надзвичайно важливий для України матеріал від The New York Times про масштаби руйнувань українських міст із початку повномасштабного вторгнення. Жодне українське видання не має такої авдиторії в різних куточках світу як NYT. Тож матеріал, що вражає змістовно й візуально, на третьому році війни здатен нагадати світу, що ми досі страждаємо від російської агресії й у нас досі йде війна, навіть якщо світовим медіа вона вже приїлася, і їхню увагу отримали інші країни та події.

На що звернути увагу: це точно не той проєкт, де 3D-стовпчики на карті, якою ми рухаємося разом зі скролом, мають на меті компенсувати брак змісту. Автори використали алгоритми для аналізу масштабів руйнувань, відстежуючи зміни об’єктів на супутникових знімках протягом короткого проміжку часу. Як саме вони це зробили — можете дізнатися в докладній методології наприкінці матеріалу. Та навіть якщо ви не надто цікавитеся роботою з супутниковими даними, то точно погодитеся, що є щось в тому, щоб візуалізувати масштаби руйнувань 3D «хмарочосами». 

Рух повітряних куль 

Tracking China’s ‘grey zone’ balloon flights over Taiwan | Reuters

Про що проєкт: з кінця минулого року і до середини квітня Китай регулярно запускав повітряні кулі в повітряний простір над Тайванем. А Reuters проілюстрували цю історію лаконічною та стильною візуалізацією зі скролом.

Візуалізація Reuters

На що варто звернути увагу: будемо чесними, майже кожен дата-проєкт Reuters приносить візуальне задоволення. Вони вміють поєднувати графіки з ілюстраціями, запаковуючи все в якісно зверстаний матеріал. 

У цьому тексті таймлайн запусків повітряних куль на карті, який відтворюється зі скролом, дуже гарно передає відчуття хронології подій. Ви не просто читаєте, що кількість цих повітряних куль відрізнялася з дня на день, але самі «бачите» це, скролячи донизу. Друга ж ілюстрація — з висотою, на якій ці повітряні кулі були виявлені, нагадує нам, що в епоху, коли все більше читачів заходять на проєкт із мобільного, не варто обмежувати себе одним екраном — особливо щоби передати висоту.

Війна за Тайвань

The battlegrounds that could decide a US-China war over Taiwan | Financial Times

Про що проєкт: на відміну від короткої історії про повітряні кулі, тут ви знайдете лонгрид із глибоким аналізом потенційної війни за Тайвань — про озброєння, військові бази, перший і другий ланцюг островів як частину концепції морського стримування Китаю. А також про переваги США та Китаю в потенційній війні за цей острів.

Візуалізація Financial Times

На що варто звернути увагу: міжнародні редакції добре знають — щоб розповісти історію про географічно віддалені регіони та країни, без мап не обійтися. За допомогою сервісу Mapbox мапи можна ефективно та ефектно поєднати зі скролітелінгом. 

Цей проєкт від Financial Times — чудовий приклад, як це можна зробити динамічно, щоби вашого читача в процесі випадково не захитало. Також зверніть увагу на прийом, коли фотографія HIMARS «перетворюється» на схематичну ілюстрацію. Погодьтеся, ця графіка викликає більше «вау», ніж якби фото та ілюстрація стояли просто поруч. Дрібничка, але чіпляє.

Контроль за пластиком

Plastic unfantastic: what’s banned in Hong Kong’s war on waste | South China Morning Post (щоб почитати, потрібна підписка)

Про що проєкт: шестеро членів редакції South China Morning Post упродовж п’яти днів збирали всю пластикову тару обідів на винос, щоб показати вплив, який матиме новий закон з контролю за пластиковими відходами.

Візуалізація South China Morning Post

На що варто звернути увагу: цей проєкт — нагадування, що особиста історія та редакційні експерименти прекрасно поєднуються із журналістикою даних. Достатньо лише зібрати матеріал, розкласти на підлозі в редакції, сфотографувати та потім красиво заверстати, «підсвітивши» потрібні елементи. 

Більше відпочинку

How can Hongkongers use public holidays strategically for longer breaks in 2025? | South China Morning Post (щоб почитати, потрібна підписка)

Про що проєкт: South China Morning Post обрахували, як узяти коротенькі відпустки між святами, щоби вийшов максимально можливий довгий відпочинок. Вважаємо цю ідею геніальною!

Візуалізація South China Morning Post

На що варто звернути увагу: навіть звичайна статична візуалізація в форматі календарика привертає увагу, коли за нею стоїть цікава ідея або щось корисне для читачів. Тут же цей календарик не такий уже й «звичайний» — на ньому зуміли позначити місяці, свята, дні тижня, пропоновані дні відпустки та сумарну кількість днів. Усе — зі збереженням мінімалістичного стилю та інформативності для читачів. 

Та і просто цікаво відзначити, що в Гонконзі теж є свої «травневі» вихідні, щоправда, на честь дня народження Будди.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Победительница "Холостяка-13" Инна Белень сделала сразу две пластические операции
Gloss
2025-06-13T15:39:49Z
Виталий Козловский выплатил долг Кондратюку и громко вернулся на сцену
Gloss
2025-05-12T16:52:12Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 8 от 19.04.2025
InfoHome
2025-04-27T07:06:58Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 7 от 12.04.2025
InfoHome
2025-04-21T08:30:48Z
Louis Vuitton в Пасхе выпустили шоколадную сумку в форме яйца: цена впечатляет
Gloss
2025-04-04T13:51:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 3 от 15.03.2025
InfoHome
2025-03-24T09:39:51Z
Хроматическая революция Лары Джулиан: Год тихой силы и расколотого великолепия
Ukraine Art News
2025-03-23T19:00:55Z
Любимая музыка короля: Чарльз III поделился своим личным плейлистом
Gloss
2025-03-18T16:15:49Z
Crocs выпустили пушистые и глазастые тапки в коллаборации с «Корпорацией монстров»
Gloss
2025-02-07T17:12:54Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
OpenAI представит на Каннском фестивале полнометражный фильм, созданный ИИ
Gloss
2025-09-08T16:24:53Z
Вышел трейлер второй половины второго сезона «Уэнздей»: дата релиза
Gloss
2025-08-15T16:12:40Z
Украинский трейлер комедии «Сплитсвиль. Развод по-взрослому» с Дакотой Джонсон
KinoFilms
2025-08-14T08:15:24Z
Украинский трейлер загадочного хоррора «Шелби Оукс»
KinoFilms
2025-08-14T07:45:25Z
IDLES записали четыре трека для нового фильма Даррена Аронофски «Поймать с поличным»
KinoFilms
2025-08-12T11:57:25Z
Украинский трейлер спортивного хоррора «Легенда» с Марлоном Уайансом
KinoFilms
2025-08-12T10:21:26Z
Украинский трейлер фильма «Свадьба моей мамы» со Скарлетт Йоханссон
KinoFilms
2025-08-11T20:27:23Z
Финальный украинский трейлер хоррора «Одно целое» с Дэйвом Франко и Элисон Бри
KinoFilms
2025-08-11T20:12:24Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
How Elsa Boutaric's wardrobe strategy became a must-have for high-net-worth executives
Elle
2025-10-10T13:21:28Z
Топ-6 вещей, на которые она точно обратит внимание на свидании
Men's Life
2025-10-10T11:57:57Z
На Бали умерла 27-летняя девушка, которая увлеклась фрукторианской диетой: ее вес составлял 22 кг
Gloss
2025-10-09T15:00:36Z
Как найти ключ к взаимопониманию?
Men's Life
2025-10-09T13:57:31Z
Об этом лучше помолчать
Men's Life
2025-10-08T12:30:39Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Как выбрать фрезер для маникюра и педикюра?
Gloss
2025-09-23T07:18:29Z
Aston Martin представил роскошную детскую коляску стоимостью $3000
Gloss
2025-09-22T17:12:39Z
Meta представила умные очки Ray-Ban Display: ИИ-функции, экран в линзе и сенсорный браслет
Gloss
2025-09-18T12:09:32Z
How Ruoyun Dai's journey from architecture to digital design is changing contemporary gallery experiences
Elle
2025-09-12T12:18:54Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z