MY.UAСтатті
«Як і 85 років тому, ЦУМ залишається амбасадором моди й символом стійкості Києва», — інтерв’ю з баїнг- та ритейл-директоркою Ольгою Чайкою
«Як і 85 років тому, ЦУМ залишається амбасадором моди й символом стійкості Києва», — інтерв’ю з баїнг- та ритейл-директоркою Ольгою Чайкою

«Як і 85 років тому, ЦУМ залишається амбасадором моди й символом стійкості Києва», — інтерв’ю з баїнг- та ритейл-директоркою Ольгою Чайкою

Збудованій 1939 року споруді в стилі артдеко судилося стати чимось значно глобальнішим, аніж універмагом: щонайменше свідком епохальних історичних подій, центральною точкою на модній карті міста та символом Києва наряду з каштанами, Золотими Воротами й щемливими рядками з пісні «Як тебе не любити…». Сьогодні ЦУМ, так само як і 85 років тому, одним із перших знайомить своїх гостей із трендами, пропонує страви на будь-який смак і влаштовує концерти на даху з видом на найкрасивішу панораму міста. І найголовніше, за останні кілька років універмаг став провідним майданчиком для підтримки та просування українських брендів. Про третій «український» поверх, про найпопулярніші категорії товарів і про те, як змінилася мода за понад вісім десятиліть, шеф-редакторка ELLE.UA Світлана Кравченко поговорила з баїнг- та ритейл-директоркою ЦУМу Ольгою Чайкою.

Цьогоріч ЦУМу виповнилося 85 років. Розкажіть, як змінювалася його роль в житті киян у різні періоди?

На мою думку, значення ЦУМу для киян досить стабільне і важливе, бо, окрім того, що це must visit, він є також символом, що притягує місцевих і гостей столиці. Сюди приходять не тільки за товарами, а й за емоціями.

Часи й епохи змінювалися, а ЦУМ завжди залишався модним.

Пам’ятаю, як перед святкуванням 80-річчя універмагу наша команда провела багато часу над вивченням архівів. Ми тоді відкрили для себе багато цікавих фактів, побачили модні покази, що проходили в ЦУМі, дізналися про відомих декораторів, яких запрошували для прикрашання наших вітрин. Розглядали фото масштабних руйнувань, яких зазнав Київ під час Другої світової війни. А ЦУМ тоді вистояв. Сьогодні ця думка викликає в мене сльози й водночас велику віру. Впевнена, що не тільки для мене він є символом стабільності, сили і стійкості незалежно від життєвих обставин.

Як змінилися мода, суспільство і сам Київ за ці три покоління?

Мода, в принципі, циклічна, кожні 10-12 років все так чи інакше повторюється. Незмінним залишається бажання людей одягатися красиво, самовиражатися через одяг і формувати певне враження про себе. Звісно, ковідні часи наклали певний відбиток на модні вподобання, тому зараз споживачі роблять акцент на комфорт. Для нас і наших клієнтів також важливий свідомий підхід до моди: з якого матеріалу, ким і де була виготовлена та чи інша річ, як вона впливає на навколишнє середовище тощо. Раніше цьому не приділяли стільки уваги, а для сучасного суспільства це важливий пункт у порядку денному, глобальна місія — зробити моду більш eco-friendly.

Які головні виклики постали перед командою ЦУМу в ковідні 2020–2021-й і воєнні 2022–2024 роки? Як це вплинуло на закупівлю іноземних брендів і асортимент, представлений у ЦУМі загалом?

Здається, що в ковідний період ми діяли за лікарським принципом «не нашкодь». Ми намагалися зберегти себе як бізнес, оскільки перші місяці ЦУМ був зачинений, як і всі промислові й торговельні об’єкти, але водночас повинні були враховувати й приймати ситуацію наших партнерів, які опинилися на межі краху. З кожним брендом ми шукали комфортне для обох сторін рішення, і шляхом таких переговорів нам вдалося повернути й зберегти прибутки для компанії.

З початком повномасштабної війни все, звісно, було інакше. Бо якщо в ковідні часи ми знали, що це все ж колись закінчиться й обмеження будуть зняті, то війна дає ефект повної невизначеності. Звісно, ми звернулися до партнерів за допомогою: деякі з них навіть без нашого звернення самі скасовували замовлення або ж не брали з нас коштів за товар, який уже був доставлений. З кимось довелося домовлятися в надії на те, що ми невдовзі відкриємося і знову будемо цікавитися асортиментом на складі та можливостями відновити часткове надходження товару. І що важливо: це все ми робили, враховуючи релевантність товару тим реаліям, в яких ми опинилися. Хоча забіжу наперед і скажу: коли ЦУМ відчинився вперше після повномасштабного вторгнення (1 червня 2022 року), українці це сприйняли як знак, що все буде добре. Розпочалося відновлення шопінгу, за що ми вдячні клієнтам до сьогодні.

Існує твердження, що за згаданий вище період українські бренди зайняли нішу багатьох іноземних, які вийшли з ринку з політичних і безпекових міркувань. Чи згодні ви з цим? 

Я б так не сказала. Однозначно згодна з тим, що багато українських брендів отримали можливості доступу до міжнародного ринку, наростили свою впізнаваність там. Але якщо говорити про ЦУМ, цей напрям для нас був завжди рівноцінний за пріоритетністю з іншими. Він органічно розвивався, з кожним роком показуючи високі результати продажів. Тому, вочевидь, повномасштабна війна просто змінила ставлення і сприйняття українцями вітчизняних брендів. Наші клієнти стали ще більше пишатися тим, що вони носять українське, що вони підтримують локального представника модної індустрії. Тому що у воєнних умовах дуже важливо, щоб бренди працювали, розвивалися, робили нові колекції, платили зарплати своїм працівникам, створювали нові робочі місця, сплачували податки та допомагали країні. Ось це, як на мене, стало одним із ключових факторів. 

Як ви вважаєте, яку роль сьогодні відіграє ЦУМ у розвитку українського модного ринку?

ЦУМ — амбасадор моди, преміальне місце для шопінгу і не тільки, тут можна закрити практично всі потреби споживача. Передовсім ми маємо на увазі емоції, які отримує наш клієнт разом із пакетом ЦУМу.

Як універмагу, нам важливо залишатися доступними для широкої аудиторії.

Ми розуміємо всі свої переваги: локація в центрі столиці, на головній вулиці міста, шалений трафік, але ми маємо враховувати абсолютно різні типи, вподобання, цінності клієнтів, неважливо — купують вони в нас пару взуття чи чашку кави. В цьому наша унікальність і наша сила. Бо насправді ми маємо дуже багато варіантів, як себе проявляти. Головне — бути відкритими до запитів наших людей та іноді працювати на випередження, щоб потім захоплювати й дивувати.

Що отримують бренди від того, що вони представлені в ЦУМі?

По-перше, роботу з нашою маркетинг-командою. Заходячи в ЦУМ, бренд автоматично опиняється у фокусі й пріоритеті наших професіоналів. Також до нас завжди приїжджали й, сподіваюся, зовсім скоро знову будуть приїздити міжнародні гості та партнери, які з великим інтересом розглядають наші бренди й щедро здійснюють шопінг на третьому поверсі. Ми підтримуємо бренд і надаємо йому доступ до ширшого кола клієнтів. Звісно, для бренду, який і так вже міцно стоїть на ногах, це не так актуально, але ми до свого бренд-портфеля відбираємо й молоді імена. Як на мене, це унікальна можливість бути представленими в першому універмазі країни. Деякі дизайнери потім дякують нам і зазначають, що завдяки нашій співпраці їм вдалося організувати й структурувати також свої внутрішні бізнес-процеси, що позитивно вплинуло на розвиток бренду.

Скільки українських брендів, корнерів наразі представлено на третьому поверсі?

Наразі ми говоримо про 180 брендів на 3-му поверсі, з них 2 повноцінні оновлені корнери (Bevza і Fox Lingerie). Також є персоналізовані локації (Frolov, Jul, Gunia, Kachorovska). Вірю, що в найближчому майбутньому вони також трансформуються в корнери зі своїми меседжами.

Які спільні колекції з українськими брендами вам вдалося випустити за останні два роки? Якими критеріями ви керуєтеся під час відбору бренду для створення чогось спільного?

Коли ви йдете у колаборацію з брендом, ви розділяєте з ним відповідальність, перш за все фінансову. Якщо ви домовляєтеся про капсулу, це має бути однозначний успіх. Тому для цього бажаним буде вже наявний позитивний досвід співпраці та фінансового партнерства, адже створення й запуск капсули вимагає значних вкладень з обох сторін. Ми обираємо партнерів для спільних проєктів дуже ретельно, аби на виході отримати продукт, що буде максимально відповідати й нашим очікуванням, і очікуванням покупців. За останні два роки, попри воєнні події в Україні, ми реалізували низку капсул: з Gunia, Roar, Fox Lingerie, Gaptuvalnya, Anna October тощо. Цьогорічний календар у нас особливо щільний — щомісяця ми випускаємо капсулу з якимось відомим українським брендом, і плануємо в такому ж темпі продовжувати.

Тут теж варто підкреслити: різноманітність клієнтів підсилює широке коло категорій. Тому колаборації важливі й ЦУМу, не тільки брендам.

Як молодому українському бренду потрапити на полиці/рейли ЦУМу? Які пункти для цього є обовʼязковими/принциповими?

У нас вже представлено понад 180 українських брендів, які закривають усі категорії, такі як взуття, аксесуари, сукні, трикотаж та інше. Але завжди є потреба підсилити ту чи іншу категорію залежно від сезону. Наприклад, улітку не буває багато суконь, а взимку — верхнього одягу. Тому, розглядаючи заявки, ми дивимося на той асортимент, який у нас вже є, які категорії найбільш популярні, які варто підсилити та які бренди не виконують заплановані фінансові показники. Головні критерії відбору — це унікальність, висока якість і чітке розуміння, для кого цей бренд виготовляє свій продукт. Зараз існує колосальна кількість виробників не тільки на українському, а й на світовому ринку, й іноді, якщо заховати бирку, важко ідентифікувати, хто це і звідки. Тому важливо зайняти свою нішу і працювати в цьому напрямі. З урахуванням трендів і тенденцій.

Якщо ж говорити про шлях бренду до ЦУМу, то етапи відбору в нас такі:

Заповнення спеціальної анкети на сайті tsum.ua в розділі «Партнерство та співпраця з ЦУМ Київ». Важливо надати всю можливу інформацію про бренд, стилістику, цінову політику, дистрибуцію, лукбук поточного сезону, посилання на соціальні мережі та сторінку бренду.

— ЦУМ всім надає зворотний зв`язок. У разі позитивної відповіді бренду надсилають необхідні документи для підписання договору.

— Після підписання договору бренд отримує доступ до системи ЦУМу та можливість завести товар після узгодження асортименту з менеджером із роботи з українськими дизайнерами.

— Після отримання товару візуальні мерчендайзери ЦУМу представляють колекцію в торговій залі, а департамент маркетингу висвітлює новину на онлайн-ресурсах універмагу.

— Після першої поставки представникам бренду потрібно провести тренінг для торгового персоналу, розповівши про бренд, ДНК, філософію і використані матеріали.

— Далі на щотижневій основі бренд надсилає у департамент маркетингу інформацію про поставки та візуальний контент для розміщення в соціальних мережах універмагу.

Як змінилися споживацькі потреби за останні три роки? І як змінилася аудиторія ЦУМу?

Аудиторія ЦУМу справді змінилася. На жаль, певна частина наших клієнтів залишила Україну. Водночас ми отримали нових клієнтів, які переїхали до Києва з інших регіонів, що сильно постраждали від воєнних дій. Обличчя клієнтів ЦУМу оновилися, ми раді та вдячні всім, хоча, звісно, ніколи б не хотіли, щоб це відбулося такою ціною.

Сьогодні клієнт обирає щось носибельне і зрозуміле для нього, але водночас модне. Серед найбажаніших категорій: кеди, трикотаж, денім. Радіємо, що цього року повернувся також інтерес до підборів і красивих суконь.

Як і коли з’явилася ідея створення департаменту українських брендів? Як ви плануєте його розвивати надалі?

Департамент українських брендів існував із моменту відкриття універмагу, просто його представляли як ЦУМ, так і партнери, які працювали у нас на умовах оренди. З 2018 року, коли ми відчули великі економічні й стратегічні перспективи цього напряму, ми почали розвивати його за принципом власної закупівлі, а саме з формуванням зон відповідно до позиціонування, продукту, цінового асортименту. Тобто ми підійшли до третього поверху, на якому від початку були наші українські партнери, точно так само, як ми підходимо до власної закупівлі.

Ми чітко аналізуємо наш бренд-портфель, дивимося, які зони варто підсилити, оновити, які категорії, навпаки, закрити. Обов’язково звертаємо увагу на тренди: останні кілька років відбувається бум на красиву біжутерію. Тож на третьому поверсі ми відкрили красиву зону з прикрасами українських дизайнерів. Загалом наша стратегія полягає в розвитку й продовженні залучення нових брендів, тому що в нас представлені далеко не всі. Будемо підходити до цього процесу ще більш вибірково, щоб повністю задовольняти запити клієнтів і нарощувати фінансові показники.

Якими досягненнями за цей період ви як баїнг- та ритейл-директорка ЦУМу особливо пишаєтеся?

Я пишаюся тим, що ми працюємо попри різні умови, продовжуємо привертати увагу, залишаємося цікавими для наших клієнтів і шукаємо нових, змінюємо сприйняття ЦУМу й України на міжнародному ринку. Пишаюся тим, що є частиною цієї команди й цього проєкту. Бо ЦУМ — історичний об’єкт: нас вже не буде, а ця споруда стоятиме. Я часто говорю колегам: завдяки ЦУМу про нас знатиме і пам’ятатиме велика кількість людей, це унікальна можливість увійти в історію не тільки універмагу, а й міста. Згадати хоча б ювілей універмагу — 80 років, коли ми знаходили та знімали людей, які так чи інакше в різні часи були причетні до ЦУМу.

З ЦУМом ти отримуєш квиток у вічність. Тому це і гордість, і, звісно, колосальна відповідальність.

Чи могли б ви поділитися найближчими робочими планами?

Сформувати замовлення сезону весна-літо — 2025. (Посміхається.)

Який вигляд має ваш звичайний будній день? За що ви найбільше любите свій рід діяльності та місце роботи?

Кожен мій день передбачає дуже багато зустрічей, планів, проєктів, переговорів, пошти. І так щодня. Але я не скаржуся, адже вірю, що рух — наше життя.

Роботу ж люблю за людей, з якими маю справу: всі дуже різні, але ми вчимося одне в одного, підтримуємо одне одного, і в цьому наша сила. Також радію можливості спілкуватися з партнерами, кожен з яких є унікальною й талановитою людиною.

Щотижня з візуальними мерчендайзерами я обходжу універмаг і звертаю увагу на всі важливі деталі. Але ще більше люблю пройтися поверхами сама, подивитися на манекени, на оновлені зони, на гостей, які здійснюють шопінг. І от коли я зустрічаю щасливі обличчя з пакетами ЦУМу, отримую найбільшу радість і задоволення. В такі миті розумію, що все, що ми робимо, так чи інакше має сенс.


Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
У Львові сотні людей прощаються зі Степаном Гігою
Ukraine Art News
2025-12-14T18:45:29Z
Українська твердиня віри і незламності
Ukraine Art News
2025-12-14T09:00:41Z
Смерть Степана Гіги: стали відомі час і місце прощання й похорону народного артиста
Ukraine Art News
2025-12-13T15:51:26Z
Музика, що об’єднала покоління: українці згадують Степана Гігу
Ukraine Art News
2025-12-13T11:00:21Z
Billboard назвав 100 найкращих пісень 2025 року: рейтинг очолив трек з мультфільму Netflix
Ukraine Art News
2025-12-12T11:18:33Z
Майлі Сайрус показала кліп на нову пісню, що прозвучить у фільмі «Аватар: Вогонь і попіл»
KinoFilms
2025-12-11T14:33:30Z
Бейонсе повертається на Met Gala вперше за десятиліття: що ми знаємо про майбутній бал Інституту костюма
Elle
2025-12-10T20:39:47Z
Найпопулярніші артисти та хіти 2025 року в TikTok
Ukraine Art News
2025-12-10T14:57:37Z
У Києві прощаються з музикантом, фронтменом гурту ADAM Михайлом Клименком
Ukraine Art News
2025-12-09T12:46:22Z
Письменниці зі Львова Вікторії Амеліній посмертно надали статус почесної громадянки французького Ліона
Ukraine Art News
2025-12-15T16:00:27Z
У Львові артистка Соломія Чубай представить новий музичний альбом "Світло Різдва"
Ukraine Art News
2025-12-15T14:00:36Z
Що потрібно знати про виставку Марини Абрамович та Улая – однієї з найяскравіших пар світу мистецтва
Ukraine Art News
2025-12-14T16:06:21Z
Культура підтримки: у Софії Київській стартував проєкт «До/Нації»
Ukraine Art News
2025-12-14T06:57:28Z
Тисяча літрів шляхетської спадщини: Навіщо у Славському варять наймасштабніший Гетьманський борщ
Photo Lviv
2025-12-14T06:06:16Z
Різдво у Львові: Оксана Білозір запрошує на святковий концерт «Різдво у колі друзів»
Photo Lviv
2025-12-14T06:03:25Z
Франція перемогла на «Дитячому Євробаченні-2025», Україна посіла друге місце
Ukraine Art News
2025-12-13T20:48:24Z
Український сезон у Франції охопить міста, куди наша культурна дипломатія мало дотягувалася - гендиректор УІ
Ukraine Art News
2025-12-13T20:45:24Z
В Ужгородському скансені відкрили виставку вишиванок за автентичними взірцями
Ukraine Art News
2025-12-13T19:09:29Z
У США режисера Роба Райнера та його дружину знайшли мертвими у власному будинку з ножовими пораненнями
Ukraine Art News
2025-12-15T12:45:26Z
Понад 600 млн переглядів: у мережі завірусилася французька різдвяна реклама про вовка-вегетаріанця
Ukraine Art News
2025-12-15T06:15:25Z
Netflix і Paramount змагаються, але справжній конкурент для Голівуду інший — The Economist
Ukraine Art News
2025-12-14T10:24:34Z
Дивіться трейлер 5 сезону серіалу «Хлопаки» за участю братів Вінчестерів
KinoFilms
2025-12-13T17:33:14Z
У США помер актор, відомий за ролями в «Масці» та «Кримінальному чтиві»
Ukraine Art News
2025-12-13T15:00:22Z
У віці 60 років помер актор Пітер Грін, відомий за роллю Зеда у фільмі "Кримінальне чтиво"
Ukraine Art News
2025-12-13T11:36:23Z
«Самотник»: український трейлер нового бойовика за участю Джейсона Стейтема і Білла Найї
KinoFilms
2025-12-12T11:42:15Z
Міллі Олкок стає супергероїнею в першому трейлері блокбастера «Суперґьорл»
KinoFilms
2025-12-11T19:15:16Z
Дженніфер Лоуренс та Джош Гатчерсон повернуться у новому приквелі саги «Голодні ігри»
KinoFilms
2025-12-11T18:18:19Z
Ізраїльські археологи виявили унікальний свинцевий кулон VI–VII століть з менорою у Єрусалимі
Ukraine Art News
2025-12-15T15:36:30Z
Нідерландський стартап запускає поїзди за ціною від 10 євро
Хмарочос
2025-12-12T06:39:44Z
У Львові повністю оновили рухомий склад автобусного маршруту
Хмарочос
2025-12-11T10:12:48Z
ЮНЕСКО вперше внесла до списку культурної спадщини людства всю кухню однієї країни
Ukraine Art News
2025-12-11T08:54:27Z
10 грудня відкрили оновлений Бессарабський ринок. Думки містян розділилися
Хмарочос
2025-12-11T07:48:36Z
Ковзанка, світлові інсталяції, атракціони: гід «Зимовою країною» на ВДНГ
Хмарочос
2025-12-11T07:03:37Z
Де живе казка: топ-4 локацій Львова, де працює найкраща резиденція Санти цієї зими
Photo Lviv
2025-12-11T05:57:20Z
Дерев’яне мереживо Чернігівщини: зникаюча краса чи сила, що вистоїть?
Ukraine Art News
2025-12-10T16:00:23Z
Kyiv Food Market відкривається після ремонту
Хмарочос
2025-12-10T15:25:21Z
Російська подорож у Європу закінчилася
Ukraine Art News
2025-12-15T08:15:28Z
У Києві запалили Ханукію
Ukraine Art News
2025-12-15T06:15:23Z
Замість меморіала загиблим на війні проти РФ випускникам: у Києві поруч з історичним факультетом Університету імені Драгоманова встановили бюст російському дипломату, комуністичному пропагандисту Чингізу Айтматову
Ukraine Art News
2025-12-14T19:00:37Z
Українка Софія Нерсесян зайняла друге місце на Дитячому Євробаченні-2025
Ukraine Art News
2025-12-14T14:30:21Z
Як правильно заварювати каву в турці: покрокова інструкція
Photo Lviv
2025-12-14T06:18:23Z
Король Чарльз III отримав оптимістичний прогноз щодо раку: його лікування у 2026 році буде скорочено
Ukraine Art News
2025-12-13T19:00:30Z
Блокування російської музики на стримінгах: в Україні готують юридичне рішення
Ukraine Art News
2025-12-13T13:15:48Z
Російську музику на стримінгах блокуватимуть через рішення РНБО – голова профільного підкомітету
Ukraine Art News
2025-12-13T13:00:22Z
Мовознавчі баляндраси в ELLE. Юридичне лице чи обличчя?
Elle
2025-12-13T12:18:20Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Теракота, бетон, склоблоки: 10 трендів у дизайні інтер’єру 2025 року
Хмарочос
2025-12-10T07:42:45Z
Вишукана зимова база: GASANOVA представляє кашеміровий дроп
Elle
2025-12-09T15:12:21Z
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Хмарочос
2025-12-08T09:51:34Z
ТОП-10 пісень, які слухали на Spotify у 2025 році: найкраще в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-04T09:00:25Z
В Австралії заборонили соцмережі для дітей до 16-ти років
Хмарочос
2025-12-03T07:36:53Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z