MY.UAСтатті
Як робити пересування всіх містян вулицями зручним та безпечним: каталог найкращих рішень
Як робити пересування всіх містян вулицями зручним та безпечним: каталог найкращих рішень

Як робити пересування всіх містян вулицями зручним та безпечним: каталог найкращих рішень

До 2020 року в Україні єдиним засобом заспокоєння руху був «лежачий поліцейський». Проте такі засоби не могли впоратись з необхідністю спонукати водіїв постійно дотримуватись швидкісного режиму та уважно стежити за дорогою — зазвичай автомобілісти різко гальмували та знову різко набирали швидкість. Проте у 2020 році запровадили стандарт заходів і засобів заспокоєння дорожнього руху, тож до «лежачого поліцейського» додалось ще декілька важливих та корисних елементів організації дорожнього руху, про які «Хмарочос» поспілкувався з головою ГО «Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг» Константином Щербаченком.

Основою створення стандарту стала концепція Vision Zero («Нуль смертей»), головна ідея якої полягає в усвідомленні того, що людям властиво робити помилки, а сама система помилятись не повинна. А тому це задача системи – змушувати водія дотримуватись прийнятної швидкості на вулицях і дорогах.

Проблема смертності через ДТП в Україні залишається досить гострою. Лише за 2023 рік в Україні сталося 23 642 ДТП із загиблими або травмованими. При цьому 3053 людини загинули, а 29 502 людини отримали травми. У Києві загинули 103 людини. Таку інформацію опублікувала Патрульна поліція.  Також за їх інформацією, причина понад 50% усіх смертельних аварій – перевищення швидкості. Активне впровадження засобів заспокоєння руху покликано зменшити швидкість дорожнього руху та підвищити увагу до ситуації на дорозі, відповідно зменшити кількість ДТП та смертність. Наприклад, в Единбурзі з 2016 року швидкість обмежена до 30 км/год. У результаті кількість аварій знизилася на 40%, жертв – на 39%, у тому числі на 23% менше смертельних випадків і на 33% – серйозних травм.

Які засоби заспокоєння руху та комфортного пересування містом вже можна встановлювати на українських дорогах

«Перш за все варто зазначити, що Україна поки що має проблеми з термінами і їх визначеннями для певних елементів організації дорожнього руху. Це відбувається через те, що ми дещо відстали від інших країн, і зараз, намагаючись наздогнати, ми лише вводимо в наші норми й стандарти, а іноді взагалі в нашу мову, нові терміни», — пояснює Константин Щербаченко.

Кассельський бордюр

«Кассельский бордюр» – лише один з різновидів бордюрів для автобусних та тролейбусних зупинок, які вперше були застосовані в німецькому місті Кассель. Завдяки ввігнутій формі зовнішньої грані бордюра, автобуси можуть під’їхати ближче до посадкової платформи з пасажирами, тим самим полегшити їх посадку і висадку. Особливо це корисно у випадку низькопологових автобусів. 

В Україні такі бордюри встановлено у Львові, Вінниці та Чернівцях.

«Після застосування в Касселі, були розроблені різні конструкції бордюру – «ерфуртський», «дрезденський» та «берлінський» (комбіновані, в тому числі для суміщених трамвайних і автобусних зупинок), або взагалі гранітні – «”цюрихські” бордюри», — розповідає Константин.

За словами Константина, кассельський бордюр чудову ілюструє проблему з термінами, яка нині постала в Україні.

«В Україні нині діють як мінімум два ДСТУ, в одному з яких маємо як визначення бортовий камінь, в іншому — бордюр, для одного і того ж елемента. В жодному з них не згадується «кассельський бордюр» або його аналоги. 

Насправді в наших містах можуть бути встановлені різні варіації. Тому я б шукав би якесь узагальнене найменування. Наприклад «автобусні бордюри» за аналогією до англійського Bus Stop Kerbs», — пояснює він.  

Острівець безпеки

Головна мета острівців безпеки — підвищити безпеку для пішоходів і надати їм можливість безпечно дочекатися можливості продовжити перехід між смугами зустрічного руху. Ширина острівців безпеки має бути достатньою для того, щоб в їх межах могли розміститися в тому числі пішоходи з дитячими колясками, особи в колісних кріслах та на велосипедах, які перетинають дорогу/вулицю пішохідним переходом. 

Проте й з острівцями безпеки є деяка плутанина.

«Якщо подивитися як визначається термін «пішохідний острівець безпеки» на сторінці Департаменту транспорту міста Нью-Йорк, то побачимо що на їх думку це «підвищений простір на пішохідних переходах, який служить як прихисток для пішоходів, і розділяє смуги руху або напрямки, особливо на широких дорогах».  

В Україні ДСТУ 9214:2023 дає наступне визначення острівця безпеки, яке відрізняється від визначення в ПДР: «Острівець, конструктивно виділений на проїзній частині чи розділювальній смузі, призначений для очікування пішоходами можливості завершити перехід дороги».  

А ось в ДСТУ 8751:2017 взагалі вигадане нове слово: «рефюджи» — конструктивно виділені бордюрами острівці між смугами зустрічного та/або попутного руху на проїзній частині перед наземним пішохідним переходом, призначені для захисту пішоходів і розміщення на них опор дорожніх знаків або світлофорів», — розповідає Константин.

Він зазначає, що за українськими стандартами «острівець безпеки» це те, що знаходиться між «острівцями безпеки» за визначеннями, даними за кордоном, які ми визначаємо як «рефюджи».

Віденська зупинка

Віденські зупинки — підняті перед зупинкою ділянки смуги руху для авто, які полегшують посадку у громадський транспорт і тому, зокрема, важливі для маломобільних містян.  Як можна здогадатися із назви, вперше їх впровадили саме у Відні. Наразі такі зупинки можна зустріти у Вінниці та Львові. Першу віденську зупинку почали облаштовувати влітку 2024 року також у Києві.

«Такі зупинки облаштовуються для локацій, де трамвайні лінії розташовані посередині вулиці, а місця для очікування з павільйонами — за проїзною частиною. Характерним для цих зупинок є підняття в їх межах поверхні проїзної частини до рівня тротуарів з одного боку і до рівня полу трамваїв з іншого. Таким чином пішоходам, зокрема й особам з інвалідністю, людям похилого віку і людям з дитячими візками, не потрібно долати висотні перешкоди спочатку спускаючись на проїзну частину, а потім сідаючи в трамвай. Тобто абсолютно всі пасажири мають той самий легкий доступ», — розповідає Константин.

До того ж, саме підняття проїзної частини виступає в ролі засобу заспокоєння руху, так само як і дорожні пагорби.     

Берлінська подушка

У «лежачих поліцейських» є декілька суттєвих недоліків. Зокрема, це покриття, яке швидко втрачає експлуатаційні якості — вдавлюється, тріскається, зривається анкерне кріплення тощо. Також вони створюють сильний шум, особливо коли через них проїжджає габаритна автівка чи будівельна/військова техніка. Та й зменшують швидкість автомобілі лише на декілька секунд, щойно проїхавши «поліцейського» водії одразу набирають швидкість. До того ж, велосипедисти регулярно жаліються на такі засоби заспокоєння руху, адже вони заважають і їм, і пішоходам.

У новій редакції ДСТУ від 2020 року вказано, що дорожні пагорби не повинні обмежувати рух пішоходів та велосипедистів та погіршувати водовідведення. Нові правила дозволяють влаштовувати інші засоби заспокоєння руху, такі як берлінські подушки та підвищені переходи.

Берлінська подушка — це штучне підвищення на проїжджій частині. Їх розмішують не на всю ширину дороги, залишаючи проміжки між підвищеннями. Тож водії можуть перетинати берлінську подушку двома способами: призупинитись та проїхати чітко по краях подушки не заїжджаючи на трапецієподібний пагорб або призупинитись та проїхати одним колесом по пагорбу з вимушеним «підскоком». Велосипедисти ж можуть оминати підвищення вільно. А громадський та габаритний транспорт легко пропускає пагорб між колесами.

Берлінські подушки можна зустріти у Вінниці, Дніпрі та інших містах України.

Підвищений пішохідний перехід

Підвищений пішохідний перехід, а також підвищене перехрестя — засоби заспокоєння руху, які впливають на вибір водіями швидкості руху, шляхом штучного підвищення влаштованого на проїзній частині. ДСТУ 4123:2020 відносить їх всіх до групи «влаштування перешкоди на проїзній частині» і виділяє в цій групі окремо підвищені перехрестя, підвищені переходи і дорожні пагорби. Але принцип дії у всіх однаковий. 

«Підвищений перехід влаштовується в один рівень з тротуаром, і таким чином не тільки змушує водіїв знижувати швидкість, але і забезпечує безперешкодний перехід для пішоходів», — зазначає Константин.

Тактильна плитка 

Це різновид тактильних елементів доступності   — системи засобів безпеки, орієнтування й отримання інформації, які сприймаються дотиком.  Облаштовуються для людей з порушеннями зору (або інших пішоходів) для інформування їх про напрямки руху до переходів, зупинок, шляхів евакуації, а також про наближення до небезпеки  — сходів, краю зупинки тощо. 

Болард

«Болард — від англійської bollard. Фактично стовпчик. Будь-який — напрямний, антипаркувальний. Але найбільше в Україні, мабуть, застосовується як визначення стовпчиків які обмежують доступ на певну територію, і можуть бути також автоматичними висувними. У Львові, наприклад використовують для обмеження доступу приватних автомобілів в центральну частину міста, опускаючи їх перед трамваями», — пояснює Константин.

Велосипедний світлофор

Велосипедний світлофор — світлофор, який використовується для регулювання руху велосипедистів, наприклад на перехрестях. Розташовуються на меншій висоті й мають менші розміри, ніж транспортні світлофори.

За чинними нормативами, рух велодоріжкою на регульованих перехрестях має керуватися відповідними світлофорами. У Києві таких світлофорів потроху стає більше.

Стійки очікування для велосипедистів

Це спеціальні елементи велосипедної інфраструктури, які встановлюються перед світлофорами для зручності велосипедистів, на які вони можуть спиратися ногою або рукою.

Паркувальна кишеня

Це місця для паркування, створені шляхом розширення простору для автомобілів за рахунок тротуарів або території зелених насаджень. Її також можна облаштувати за рахунок звуження проїжджої частини вулиці. 

Таким чином припарковані автомобілі не заважають пішоходам і не займають частину смуги руху.

Антикишеня

«В Україні термін використовується для різних розширень тротуарної частини — на зупинках, на переходах тощо. На мою думку, було б краще залишити цей термін виключно для зупинок, аналогічно як для них використовується термін заїзна кишеня.  В такому випадку антикишеня — розширення посадкового майданчика за рахунок проїзної частини, що забезпечить пасажирам доступ до громадського транспорту», — пояснює Константин.

За його словами, антикишеня може застосовуватися на вулицях, де перша смуга часто запаркована автомобілями і автобус не може проїхати до зупинки. У випадку облаштування такої антикишені, автобус зупиниться в тій смузі якою і рухався, а пасажири здійснять посадку з антикишені.

«При таких умовах також зменшуються затримки громадського транспорту, бо водіям автобусів та тролейбусів не потрібно буде очікувати поки хтось поступиться й дасть можливість повернутися в смугу руху», — зазначає Константин Щербаченко.

«Для того, що в Україні облаштовують на пішохідних переходах і також називають «антикишенями», я б запропонував би інший термін – «бордюрні розширення» (англ. Curb extension). В цьому випадку, це розширення пішохідного простору за рахунок проїзної частини, часто за рахунок першої смуги, яка як правило запаркована», — додає Константин. 

За його словами, такі  розширення покращують видимість пішоходів на переході, зменшують відстань перетину проїзної частини для пішоходів, що збільшує їх безпеку та у випадку облаштування на перехресті, також зменшують радіуси повороту для транспортних засобів, тим самим змушуючи водіїв знижувати швидкість і збільшуючи безпеку незахищених учасників руху — велосипедистів і пішоходів. 

Шикана і міні-кільця 

Це засоби заспокоєння руху, які наявні в ДСТУ 4123:2020 «Безпека дорожнього руху. Засоби заспокоєння руху. Загальні технічні вимоги».

«Вони, як і дорожні пагорби змінюють траєкторію руху автомобілів, але на відміну від пагорбів не вертикально, а горизонтально. Тим самим змушуючи водіїв зменшувати швидкість руху», — розповідає Константин.

Шикани утворюють послідовністю бордюрних розширень, розташованих в шаховому порядку.  Як правило, влаштовуються на житлових вулицях і підвищують безпеку на них.

Міні-кільця — різновид кільцевих розв’язок з малим радіусом внутрішнього кільця,  розташовуються на перехрестях. 

Більше по темі:
У центрі Варшави оновили пострадянську вулицю. Фото до та після
Перебудова «Ями» почнеться цього літа: біля центрального вокзалу Concorde Capital зробить нормальну автостанцію
Показуємо візуалізації мосту через Дніпро, який має стати частиною Великої кільцевої дороги

«Шляхом впливу на траєкторію руху автомобілів, змушують водіїв зменшувати швидкість. Можуть бути як з клумбою, так і утворені за допомогою іншого типу покриття, або навіть просто розмітки. Інший тип покриття (наприклад, бруківка) надає можливість використати центральне кільце для розвороту вантажівок, при необхідності, проте знеохочують водіїв легкових автомобілів пролітати через таке кільце на швидкості і змушують їх дотримуватися правил дорожнього руху», — додає Щербаченко.

Каналізування потоку автівок

Каналізування руху — використовується на перехрестях для спрямування автомобілів в необхідному напрямку і для того, щоб максимально зменшити кількість конфліктів на перехресті, наприклад влаштування окремих смуг для лівих поворотів. Може виконуватися як лише за допомогою розмітки і знаків, так і з допомогою влаштування підвищених напрямних острівців, встановлення делінеаторів (напрямні стовпчики).  

Чокери

«В цьому випадку ефект заспокоєння руху досягається шляхом зменшення ширини смуги руху, в тому числі бордюрними розширеннями.  Більша ширина впливає на вибір водіями швидкості руху. Штучно зменшуючи її на в’їзді, наприклад, в житлову зону, водіїв інформують в тому числі про інший режим швидкості ніж на магістральній вулиці, якою він їхав до цього», — пояснює Константин Щербаченко.

  • #вулиці
  • #реконструкція
  • #транспорт

Найпопулярніше за тиждень

Німеччина хоче дозволити українцям завершити навчання й отримати медичну освіту в ФРН
У Києві горів кінотеатр «Тампере»
Чи справді іржавіє тризуб на щиті Батьківщини-матері?
У Німеччині за безквитковий проїзд ув’язнюють, ще з часів Гітлера. Але міста потроху скасовують цю практику

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Віталій Козловський презентував оновлений хіт "Знаєш" з інтимними особистими моментами
Ukraine Art News
2025-09-26T12:00:31Z
Ріанна народила доньку! Співачка поділилася першим фото та ім’ям немовля
Elle
2025-09-25T05:45:31Z
Бренд Gucci презентував короткометражну стрічку The Tiger з Демі Мур у головній ролі
Elle
2025-09-24T20:51:31Z
Михайло Гайворонський: стрілецька муза
Photo Lviv
2025-09-24T05:12:14Z
Disney відновлює трансляцію шоу Джиммі Кіммела
Ukraine Art News
2025-09-23T14:45:29Z
Галичанин у морській піхоті США, або “стовідсотковий українець” Джейкоб Макогін
Photo Lviv
2025-09-23T05:12:16Z
Тейлор Свіфт отримає власну радіостанцію у США, де цілодобово гратиме музика попзірки
Ukraine Art News
2025-09-22T18:27:30Z
"Вони ніколи не визнають себе спотвореними": Шкляр про російськомовних українців
Ukraine Art News
2025-09-22T11:00:32Z
Найбільше у своїй праці я боюся бути нудним, - Шкляр
Ukraine Art News
2025-09-22T08:15:26Z
Шабля Мазепи, "Золотий м'яч" і кубки Євробачення: на київському вокзалі відкрилася виставка про Україну
Ukraine Art News
2025-09-27T05:30:27Z
Марина і компанія запрошують львів’ян на неймовірне вокально-скрипкове шоу
Photo Lviv
2025-09-27T05:06:16Z
У Києві презентували результати мистецького проєкту «Генеалогія ідентичності. Відбитки й артефакти»
Ukraine Art News
2025-09-26T21:06:24Z
Колекція BLUE від FROLOV: особиста історія Івана Фролова про трансформацію і звільнення
Elle
2025-09-26T20:27:26Z
Нові інтерпретації вже культових кепів, HatBag та біні — у колекції Pre-Fall 2025 від Ruslan Baginskiy
Elle
2025-09-26T19:33:22Z
Українська громада Будапешта запрошує на вечір подяки: «Два народи – одне серце»
Ukraine Art News
2025-09-26T17:39:26Z
На ВДНГ відкрилася «Книжкова країна»: понад 400 подій і сотня видавництв
Ukraine Art News
2025-09-26T16:21:25Z
Модні новинки жовтня: одяг, взуття, прикраси й сумки made in Ukraine
Elle
2025-09-26T13:30:30Z
У Києві відкрилася інтерактивна виставка Ukraine WOW
Ukraine Art News
2025-09-26T13:18:28Z
Напередодні світової прем’єри презентовано терйлер документального фільму «Обережно: Діти». Фільм буде показано в Національному конкурсі Одеського міжнародного кінофестивалю 29 вересня
Cineast
2025-09-26T17:39:34Z
Стрічка про українських танцівниць у час війни «Сірник у стозі сіна» вийшла онлайн на MEGOGO
Cineast
2025-09-26T17:21:35Z
У Китаї за допомогою ШІ в австралійському фільмі зробили гей-пару гетеросексуальною
Ukraine Art News
2025-09-26T16:30:25Z
Вийшов тизер фільму «Джей Келлі» з Джорджем Клуні та Адамом Сендлером
KinoFilms
2025-09-26T13:51:19Z
Чому Емма Вотсон вирішила призупинити свою акторську кар’єру
Elle
2025-09-26T13:45:29Z
Ліндсі Логан та Шейлін Вудлі зіграють разом в мінісеріалі «Count My Lies»
KinoFilms
2025-09-26T13:18:20Z
На Netflix вийшов серіал «Дім Гіннесів» від творця «Гострих картузів»: про що він розповідає
KinoFilms
2025-09-26T12:39:19Z
Понад 100 прем’єр, спеціальні покази та зустрічі з митцями: у Києві стартував 16-й Одеський міжнародний кінофестиваль
Elle
2025-09-26T11:30:28Z
Розкрито назву і дату виходу продовження анімації «Брати Супер Маріо в кіно»
KinoFilms
2025-09-26T10:48:19Z
Високий Замок у Львові та трагедія Гальшки Острозької: облога, кохання і легенди
Photo Lviv
2025-09-27T05:12:15Z
У Мостиська повернувся унікальний артефакт: «Подорожуюча» печатка суду часів Австро-Угорщини стала експонатом музею
Photo Lviv
2025-09-26T05:03:16Z
Криті тротуари, навіси та парки — як Сінгапур став світовою столицею затінку
Хмарочос
2025-09-24T11:54:40Z
Архітектори створили мобільний туристично-інформаційний центр для Умані: що це таке і навіщо потрібен
Хмарочос
2025-09-24T06:45:38Z
В урочищі Горбачиха зрізають дерева та розрівнюють землю. Що каже забудовник?
Хмарочос
2025-09-23T15:21:41Z
«Залізниці, а не дороги, змінили наш світ». В Англії відтворять першу в світі подорож залізницею
Хмарочос
2025-09-22T07:21:43Z
Архітектура без дизайну: галерея у Філадельфії за проєктом Herzog & de Meuron
Хмарочос
2025-09-22T05:06:35Z
Панівецький замок: осередок кальвінізму, що пережив турецькі облоги й був захоплений через зраду
Ukraine Art News
2025-09-21T15:30:24Z
Вежі Нотр-Даму у Парижі знову доступні для відвідувачів: їх вперше відкрили після пожежі 2019 року
Ukraine Art News
2025-09-19T16:12:35Z
На Львівщині відзначили тих, хто щодня наближає перемогу
Photo Lviv
2025-09-27T05:03:17Z
У Сенаті Канади відзначили День української спадщини
Ukraine Art News
2025-09-26T21:00:27Z
Жіночі кардигани для будь-якого сезону 2025 на Kasta.ua – оберіть свій ідеальний look
Gloss
2025-09-26T18:48:27Z
Довічне для вбивці підлітка на фунікулері, хасиди в Умані й толока на Хортиці
Ukraine Art News
2025-09-26T17:30:26Z
Товариство українців у Фінляндії запрошує до хору «Переспів»: оголошено набір нових учасників
Ukraine Art News
2025-09-26T16:51:23Z
Відновлення шкіри в умовах війни: нова культура догляду
Elle
2025-09-26T16:30:24Z
Ударні безпілотники, мідл-страйки та ракета: до Дня захисника в Україні створили вишиванку зі зброєю
Elle
2025-09-26T16:09:29Z
Що спільного та відмінного між шлюбним договором та договором про поділ майна подружжя
Elle
2025-09-26T15:15:50Z
Данія під атакою: як дрони дісталися стратегічних об'єктів та як відповість країна НАТО
Европейская правда
2025-09-26T13:33:10Z
Міністерство внутрішньої безпеки США використало Pokémon у рекламі ICE без дозволу
Ukraine Art News
2025-09-26T10:45:29Z
У Мадриді запустили на маршрут повністю безпілотний автобус
Хмарочос
2025-09-25T11:03:36Z
Поема про султана дала астрономам підказки про рідкісну космічну подію
Ukraine Art News
2025-09-24T08:54:33Z
HBO Max готується до офіційного запуску в Україні
Ukraine Art News
2025-09-23T14:54:28Z
HBO Max виходить на ринок України: скільки коштуватиме підписка на стрімінговий сервіс
Gloss
2025-09-23T12:24:37Z
Найкращі моделі KIA з погляду водіїв – рейтинг популярних авто
Photo Lviv
2025-09-23T04:57:14Z
Фахівці з кібербезпеки заявили про масовий витік даних із Дії. Чи це правда?
Хмарочос
2025-09-22T13:45:42Z
Повернення «спокійного життя»: чому slow living стає розкішшю
Elle
2025-09-22T13:39:33Z
Користувач соцмереж заплатить компенсацію через наклеп на віртуальних K-pop айдолів
Ukraine Art News
2025-09-20T08:12:32Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z