MY.UAСтатті
Що не так з оновлеою вулицею Липківського в Києві? Пояснює велоексперт
Що не так з оновлеою вулицею Липківського в Києві? Пояснює велоексперт

Що не так з оновлеою вулицею Липківського в Києві? Пояснює велоексперт

Щовечора у будні на київських дорогах з’являється понад 5 000 велосипедистів, – такі дані оприлюднила громадська організація U-Cycle влітку 2022 року, а сьогодні ці показники можуть бути ще більшими. 

Разом з тим київська велоінфраструктура все ще не розвинена на достатньому рівні, а соцмережами періодично ширяться історії про низьку якість планування та будівництва велодоріжок, які все ж з’являються. Зокрема, нещодавно в інтернеті набула розголосу ситуація з вул. Митрополита Василя Липківського у Солом’янському районі. 

Тоді на початку вулиці, де завершують капітальний ремонт, помітили «надгризену» велодоріжку, залишивши велосипедистам для проїзду зовсім мало місця. Хоча таке рішення не було передбачено у проєктній документації. Після розголосу цю ситуацію вирішили виправити і закласти ділянку асфальтом. Однак таким чином комунальники перекрили люки, які ведуть до підземних комунікацій. Тож тепер до них буде складно дістатися.

Але це не єдина проблема з ремонтом. Оскільки Липківського є важливою магістральною вулицею на Солом’янці, ми вирішили оцінити наскільки якісно виконали роботи та прогулялися маршрутом разом Владом Панченком, членом ради U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), постійний учасник робочої групи «Майстерні міста».

Як на Липківського з’явився веломаршрут

З 1931 року по Липківського, яка пролягає від вул. Павла Скоропадського (колишня Льва Толстого) до Солом’янської площі, почав ходити трамвай. Він сполучав тодішню «окраїну» міста з вулицею Богдана Хмельницького, курсувавши крутим підйомом вздовж ботанічного саду. Згодом трамвайних маршрутів стало більше, потім менше, а на початку 2000-х трамвайні рейки з Липківського остаточно прибрали, а останнім маршрутом пустили тролейбус №3, який курсує і сьогодні.

У спадок з трамвайних часів залишилась також дуже широка ділянка проїжджої частини, яку трохи звузили під час капітального ремонту

Тож оскільки по Липківського можна дістатися від Солом’янки до Залізничного вокзалу, і далі до центру міста, вулицю вирішили зробити частиною веломаршруту «Солом’янка-Центр», передбаченого прийнятою у 2018 році Велоконцепцією Києва.

У Стратегії міста до 2025 року йшлося, що 5% поїздок в Києві мали б відбуватися велосипедами. Тому згідно з програмою Концепції розвитку велосипедної інфраструктури, з 2018 по 2025 роки у столиці збиралися прокладати 240 км веломаршрутів. Почати робити з облаштування веломаршруту «Солом’янка-Центр» у КМДА планували ще в 2018 році. Однак у бюджет Києва заклали кошти на проєктування тільки у 2019 році. А в 2023-му на Липківського розпочали капітальний ремонт вартістю понад 211 мільйонів грн.

«Загалом добре, що цей веломаршрут реалізовується та з’являється нова велоінфраструктура. Однак зрозуміло, що місто не встигає зробити заплановані веломаршрути до 2025 року. Наприклад, перший київський веломаршрут “Троєщина-Центр” досі не перебуває на балансі міста та знаходиться у поганому стані. А веломаршрут “Солом’янка-Центр” мав стати другим, але він може бути взятий на баланс навіть раніше за перший. Однак терміни завершення робіт з облаштування усіх веломаршрутів продовжили до 2027 року. Хоча я не вірю, що встигнуть навіть до того часу», – пояснює Влад Панченко.

Наразі велодоріжка також облаштована на вул. Скоропадського, у яку переходить Липківського. Хоча під залізничним мостом, де вулиці перетинаються, велосипедистам доводиться користуватися велопішохідною зоною, оскільки цю ділянку важко перебудувати.

З’їзди з велодоріжок і тротуарів 

Одна з перших речей, які привертають увагу на вул. Липківського – це заниження багатьох з’їздів з велодоріжок і тротуарів не «в нуль», як би це мало бути. Головною причиною цього є відсутність верхнього шару асфальту. Адже ремонт досі не завершили до кінця. «Київавтодор» обіцяє облаштувати верхній шар покриття до кінця вересня. Завдяки цьому проїжджа частина має стати вищою, що вирівняє дорожнє полотно з велосипедними доріжками і тротуарами. 

Адже занадто великі перепади на місцях з’їздів становлять ризик небезпечних ситуацій, якщо велосипед набере певну швидкість. Напротивагу заїзди на прилеглі території для машин одразу зробили скрізь пониженими. 

«Уявіть якби майже закінчена дорога для автомобілів, по якій відкрили рух, мала ями і машини були б змушені сповільнюватися і обережно їх проїжджати. Тут така ситуація з велодоріжкою, де велосипедистам ще й необхідно подекуди їхати вгору через рельєф. Це демонструє пріоритети, адже можна було облаштувати хоча б тимчасове заниження на велодоріжках і потім закласти його асфальтом», – зазначає Влад Панченко.

Також під час проєктування оновленої вулиці громадськість висловлювала побажання облаштувати підвищені велопереходи та велопереїзди в одному рівні з тротуаром і велодоріжкою на всіх виїздах з приватних територій й інших вулиць. Але цього так і не зробили, а сильні перепади у деяких місцях можуть навіть становити небезпеку для велосипедистів. Хоча це ускладнює рух і для маломобільних груп населення, які теж можуть користуватися велоінфраструктурою. Водночас такі «ями» на велодоріжках допомагають автомобілям легко заїжджати на приватні території в одному рівні з проїжджою частиною.

Односторонні велодоріжки

Хоча доріжки на Липківського зробили односторонніми, під час прогулянки вулицею можна побачити, як два велосипедисти, що рухаються у протилежні сторони, намагаються розминутися. Адже на таких широких вулицях, де пішохідні переходи облаштовані лише у декількох місцях, краще робити двосторонні велодоріжки. Щоб велосипедистам, яким потрібно проїхатися певною стороною вулиці, де рух відбувається у протилежному напрямку, не доводилося переходити дорогу і робити зайве коло. Наприклад, на Солом’янській площі необхідно спішуватися чи пересуватися проїжджою частиною, щоб потрапити на іншу сторону вул. Липківського.

Хоча, як пояснює Влад Панченко, на київських вулицях часом виникають труднощі з реалізацією двосторонніх велодоріжок, оскільки частина тротуарів перебуває у приватній власності. Тому доводиться переводити велодоріжку в спільну велопішохідну зону. Тож відокремлена велодоріжка, навіть одностороння, буде кращим рішенням у подібних ситуаціях. А на Липківського велодоріжки облаштували саме завдяки зменшенню тротуарів, а не проїжджої частини.  

Структура велодоріжок

Одним з головних недоліків обладнаної велодоріжки є різкі повороти на деяких ділянках. Наприклад, зупинки громадського транспорту велосипедисти змушені об’їжджати, повертаючи під крутим кутом, що може бути небезпечно. Незручність для велосипедистів, яку робить таке проєктування, помітно навіть через сліди від велосипедних шин на поворотах. Вони залишаються внаслідок різкого гальмування, особливо на більшій швидкості. Тож повороти слід було зробити більш плавними, чого вимагала і громадськість. 

Хоча, як вважає Влад, так облаштувати велодоріжки могли навіть спеціально, щоб змусити велосипедистів гальмувати перед зупинками громадського транспорту, де буває багато пішоходів.

Також незрозумілим виглядає рішення зробити маршрут велодоріжок не прямим, а «змійкою». Адже на деяких ділянках вони облаштовані вздовж автомобільної дороги, а на деяких – відокремлені від неї тротуаром. Хоча побажанням активістів було зробити велодоріжки протягом усієї вулиці саме поруч з дорогою, а не в об’їзд зупинок громадського транспорту. Внаслідок такої схеми у велосипедистів можуть виникати труднощі й у місцях поруч з зеленими зонами.

Адже там, де доріжки прокладені занадто близько до зелених насаджень, люди ризикують зачепитися велосипедом, головою або ногами за кущі, дерева і т.д. 

Відокремлення велодоріжки 

Від проїжджої частини велодоріжки і тротуар вздовж усієї улиці відділені бордюром. А від тротуару, як зазначає Влад, їх слід відділяти колотою плиткою. Це необхідно, щоб убезпечити людей з порушеннями зору від випадкового потрапляння на велосипедну доріжку. Однак на Липківського таке рішення не реалізували. Хоча з позитивних моментів можна відзначити обладнання тротуарів тактильною плиткою на перехрестях, перед пішохідними переходами, навколо зупинок громадського транспорту і біля переходів через велодоріжки.

Покриття велодоріжок і тротуарів

Загалом, вздовж усієї вулиці покриття велодоріжок зроблене доволі рівне. Найбільше недоліки помітні на ділянках з люками, котрі не дуже якісно поєднуються з покриттям. Адже у певні сезони до цих щілин може потрапляти вода і там збиратиметься бруд. 

Плитка на тротуарі облаштована доволі якісно, як зауважує Влад. Хоча, на його думку, в декого можуть виникнути проблеми зі сприйняттям такого візерунку, що утворився після укладання плитки. Адже під певним кутом він може занадто відволікати погляд велосипедиста. Взагалі, укладання на тротуарах плитки, а не асфальту, було правильним рішенням. Адже в разі необхідності вона дозволяє легше дістатися до підземних комунікацій та швидше повернути покриття назад. Також під час спеки асфальт нагрівається значно сильніше.

Велосмуги

У деяких місцях велоінфраструктура переходить у велосмуги. Однак негативним моментом є те, що велосипедистів повертають на дороги у найнебезпечніших місцях – на перехрестях. А в умовах непрацюючих світлофорів під час відключень електроенергії це може викликати непорозуміння між автомобілістами та велосипедистами щодо пріоритетності проїзду. Також не на всіх ділянках вулиці зробили велопереїзди. 

Запаркованість автомобілями

Однією з проблем, яка зустрічається по всій вулиці, є запаркованість автомобілями самих велодоріжок або ділянок, де доріжки повинні переходити у велосмуги. Однак ця проблема може вирішитися, коли на доріжках з’являться розмітка та необхідні знаки. Адже поки ці робити ще не встигли провести і присутність велодоріжок на вулиці ніяк не позначена.

Також деякі автівки припарковані занадто близько до бордюру і трохи виступають на велодоріжках, що може перешкоджати велосипедистам під час руху. Однак така ситуація спостерігається лише на ділянках, де ще не облаштували антипаркувальні стовпчики. А про те, що їхнє встановлення заплановане вздовж усієї вулиці – свідчать підготовлені отвори в покритті велодоріжок і тротуару. 

Проте антипаркувальні стовпчики мають з’явитися лише зі сторони проїжджої частини. А подекуди руху велосипедистів перешкоджають машини, припарковані на тротуарах або територіях біля будинків.

Зупинки громадського транспорту

Коли проєкт вулиці ще обговорювався, побажанням активістів була відсутність кишень для заїзду на зупинках, оскільки на вулиці є окрема смуга для громадського транспорту. За словами Влада, такі кишені є поганою практикою для міста, оскільки тоді громадському транспорту важко під’їхати впритул до бордюру і це погіршує доступність для маломобільних груп населення. Проте кишені все ж залишили.

Хоча повні висновки щодо якості виконання капітального ремонту вулиці робити ще зарано, адже процес досі не завершився остаточно, існують деякі проблематичні аспекти, котрі вже не зміняться. Але є і позитивні моменти, які дають надію на кращий розвиток велоінфраструктури Києва надалі. Влад Панченко підбиває такі підсумки:

«Дуже добре, що ця справа у нас взагалі почала рухатися. Навіть якщо велосипедна інфраструктура реалізовується з якимись помилками чи недоліками, то завжди є зворотній зв’язок. Зокрема, на “Майстернях міста” багато зауважень від активістів працівники профільних відомств сприймають і враховують під час наступних ремонтів. Тому добре, що у нас веломаршрути роблять поступово. Адже третій – «Виноградар-Центр», ще й з урахуванням можливих змін до ДБН, зможе бути найбільш якісно виконаним».

    Найпопулярніше за тиждень

    У Польщі нову дорогу проклали навколо сосни, що росла на шляху
    У Швеції судять «королеву сміття» за найбільший екологічний злочин в історії країни
    Як українці втрачають житло в Маріуполі: їхні будинки зносять, новобудови купують росіяни
    На київському ДВРЗ між трамайними коліями постелили газон

    Коментарі:

    Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

    *Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

    Поділитися
    Поділитися сюжетом
    Джерело матеріала
    Кейт Гадсон відтворила свій культовий образ із 2000-х у сукні від українського бренду
    Elle
    2025-09-15T20:18:30Z
    В Українській кіноакадемії пояснили, чому присвоїли "Золоту Дзиґу" звинуваченому в насильстві актору Темляку
    Ukraine Art News
    2025-09-15T12:39:30Z
    Актор Костянтин Темляк відмовився від кінопремії "Золота Дзиґа": яка причина
    Ukraine Art News
    2025-09-15T06:30:29Z
    Найкрасивіші зіркові образи на червоній доріжці «Еммі-2025»
    Elle
    2025-09-15T06:09:30Z
    У Національному театрі Лесі Українки відбулася прем'єра вистави «Дім» Андрія Жолдака
    Ukraine Art News
    2025-09-14T08:12:28Z
    Український міфологічний пантеон: погляд крізь об'єктив
    Elle
    2025-09-13T08:30:34Z
    Аплодуватимуть не лише у Королівському оперному театрі, а й у Кремлі, - Залужний про виступ росіянки Нетребко у Лондоні
    Ukraine Art News
    2025-09-11T08:30:38Z
    Вбивці Джона Леннона вчотирнадцяте відмовили у достроковому звільненні
    Ukraine Art News
    2025-09-11T02:54:33Z
    “Її голос заглушає крики українських дітей”: Залужний розкритикував виступ Анни Нетребко в Лондоні
    Ukraine Art News
    2025-09-10T12:52:00Z
    Естетика смаку та комфорту: бренди Graff та Smile на Ukrainian Fashion Week SS26
    Elle
    2025-09-15T16:36:35Z
    RITO презентує капсульну колекцію, натхненну творчістю Ганни Собачко-Шостак
    Elle
    2025-09-15T15:30:25Z
    На ВДНГ відкрилася інсталяція китайського митця Ай Вейвея
    Хмарочос
    2025-09-15T13:45:43Z
    Гардероб осені: пальта, тренчі й кашемір у нових колекціях українських брендів
    Elle
    2025-09-15T13:12:30Z
    На Андріївському узвозі під час реставрації знищено всі інтерʼєри пам’ятки ХІХ століття
    Хмарочос
    2025-09-15T13:03:45Z
    Українські вишивані рушники представили в музеї Осаки
    Ukraine Art News
    2025-09-15T11:36:33Z
    Відкриття «Контрастів»: найстаріший фестиваль сучасної музики в Україні
    Photo Lviv
    2025-09-15T05:06:18Z
    У Чехії показали ілюстрації дітей з Херсона під час Днів української культури
    Ukraine Art News
    2025-09-14T19:12:34Z
    У Харкові відкривається перше благодійне кафе
    Хмарочос
    2025-09-14T10:54:40Z
    Медовий місяць | Думка
    Cineast
    2025-09-16T02:45:31Z
    У Києві відбувся другий День дебютного кіно з Українською Кіношколою
    Cineast
    2025-09-16T02:33:57Z
    Фільм Валентина Васяновича «За Перемогу!» переміг на 50-му Міжнародному кінофестивалі в Торонто
    Cineast
    2025-09-16T02:30:34Z
    Одеський міжнародний кінофестиваль оголошує учасників пітчингів повнометражних фільмів на стадії Development та Work in Progress
    Cineast
    2025-09-16T02:27:36Z
    34-годинну версію фільму Стівена Макквіна Occupied City показують у Рейксмузеї
    Ukraine Art News
    2025-09-15T22:12:29Z
    Найкращі серіали року: тріумфатори премії Еммі-2025
    Gloss
    2025-09-15T17:24:31Z
    Переможці "Еммі-2025": головні нагороди отримали серіали "Юнацтво" та "Пітт"
    Ukraine Art News
    2025-09-15T16:30:32Z
    Андрій Білоус повертається: у театрі “Культ” режисер поставить п’єсу Дмитра Корчинського
    Ukraine Art News
    2025-09-15T16:24:31Z
    "Золота дзиґа" в епіцентрі скандалу через нагороду для Костянтина Темляка: реакція кіноакадемії
    Ukraine Art News
    2025-09-15T15:24:28Z
    У Дніпрі презентували перший панорамний екскурсійний трамвай
    Хмарочос
    2025-09-15T09:09:39Z
    Датський острів став прикладом енергетичної революції з від’ємним вуглецевим слідом. Як йому вдалося цього досягти?
    Хмарочос
    2025-09-15T07:33:41Z
    Окупований Львів у 1941–1943 роках: світлини з архівів
    Photo Lviv
    2025-09-15T05:12:17Z
    Забудовник отримав дозвіл на будівництво «Терас для Трускавця» за проєктом Drozdov & Partners
    Хмарочос
    2025-09-13T06:30:36Z
    Цікаві сторінки історії Високого Замку. Частина 3
    Photo Lviv
    2025-09-13T05:12:17Z
    Туризм і природа: як вулкани Азії формують унікальні ландшафти
    Photo Lviv
    2025-09-13T04:51:17Z
    Новою євроколією рушили перші поїзди з Ужгорода до Європи
    Хмарочос
    2025-09-12T09:04:04Z
    На Львівщині відреставрують костел і перетворять його на галерею та музей модерністської скульптури
    Хмарочос
    2025-09-12T08:51:49Z
    На Полтавщині відновили сторічну будівлю колишньої школи в стилі українського модерну
    Хмарочос
    2025-09-12T06:09:50Z
    «Кожна історія роботи з тілом — унікальна»: інтерв’ю з нутриціологинею Софією Рожко
    Elle
    2025-09-15T19:36:29Z
    Що варто знати про Пеґґі Ґуґґенгайм — артдилерку та одну з найепатажніших жінок XX століття
    Elle
    2025-09-15T18:48:32Z
    Кейсеваки для військових: як команда «Аврори» підтримує полтавську автомайстерню Frame
    Хмарочос
    2025-09-15T11:39:41Z
    Скандинавська філософія прання: Від інновацій до досконалості
    Elle
    2025-09-15T11:09:31Z
    Найкрасивіші beauty-образи «Еммі-2025», які стануть трендами осені
    Elle
    2025-09-15T10:51:30Z
    «Єдиний правильний шлях для Каховської ГЕС – стати заповіником» – еколог
    Хмарочос
    2025-09-15T10:48:57Z
    "Одна із найсумніших речей, які я коли-небудь бачив": принц Гаррі підсумував візит до Києва
    Ukraine Art News
    2025-09-15T10:45:37Z
    Делегація Нацгвардії на виставці у Лондоні ініціювала переговори з провідними виробниками озброєння
    Ukraine Art News
    2025-09-15T10:18:41Z
    Цей універсальний принт захопив вулиці Нью-Йорка восени-2025
    Elle
    2025-09-15T08:30:32Z
    Чому вам варто додати Maison de Beauté від Chanel у Парижі до свого travel-плану
    Elle
    2025-09-12T10:48:38Z
    Картка для вигідних онлайн-покупок з безпекою, кешбеком і пільговим періодом
    Хмарочос
    2025-09-12T10:03:46Z
    Вчені створили «живий» цемент, який накопичує енергію
    Хмарочос
    2025-09-11T13:30:47Z
    Молодь 15-20 років може взяти участь в програмі для старту кар’єри або бізнесу
    Хмарочос
    2025-09-11T12:21:47Z
    Атака Росії дронами по Польщі викликала хвилю мемів у соцмережах
    Gloss
    2025-09-10T14:31:02Z
    У Швеції уклали першу у світі угоду про ліцензування музики зі штучним інтелектом
    Ukraine Art News
    2025-09-10T08:54:52Z
    Оцифрування історичних архівів: кадрові потреби у сфері збереження спадщини
    Photo Lviv
    2025-09-09T04:57:24Z
    В Польщі збудують завод з виробництва водневих локомотивів
    Хмарочос
    2025-09-08T04:54:38Z
    Місячне затемнення 2025: як виглядав «Кривавий Місяць» з різних куточків світу
    Ukraine Art News
    2025-09-07T23:18:31Z
    Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
    Elle
    2025-09-15T14:39:26Z
    Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
    Elle
    2025-08-19T14:03:36Z
    Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
    Elle
    2025-08-18T13:42:35Z
    Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
    Elle
    2025-07-23T11:45:38Z
    Простий рецепт найсмачнішої окрошки
    Elle
    2025-07-16T09:46:20Z
    Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
    Elle
    2025-07-09T12:21:43Z
    5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
    Elle
    2025-07-08T15:36:36Z
    ТОП-5 легких літніх закусок
    Elle
    2025-06-17T14:30:38Z
    «ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
    Elle
    2025-06-06T12:49:01Z