MY.UAСтатті
Що не так з оновлеою вулицею Липківського в Києві? Пояснює велоексперт
Що не так з оновлеою вулицею Липківського в Києві? Пояснює велоексперт

Що не так з оновлеою вулицею Липківського в Києві? Пояснює велоексперт

Щовечора у будні на київських дорогах з’являється понад 5 000 велосипедистів, – такі дані оприлюднила громадська організація U-Cycle влітку 2022 року, а сьогодні ці показники можуть бути ще більшими. 

Разом з тим київська велоінфраструктура все ще не розвинена на достатньому рівні, а соцмережами періодично ширяться історії про низьку якість планування та будівництва велодоріжок, які все ж з’являються. Зокрема, нещодавно в інтернеті набула розголосу ситуація з вул. Митрополита Василя Липківського у Солом’янському районі. 

Тоді на початку вулиці, де завершують капітальний ремонт, помітили «надгризену» велодоріжку, залишивши велосипедистам для проїзду зовсім мало місця. Хоча таке рішення не було передбачено у проєктній документації. Після розголосу цю ситуацію вирішили виправити і закласти ділянку асфальтом. Однак таким чином комунальники перекрили люки, які ведуть до підземних комунікацій. Тож тепер до них буде складно дістатися.

Але це не єдина проблема з ремонтом. Оскільки Липківського є важливою магістральною вулицею на Солом’янці, ми вирішили оцінити наскільки якісно виконали роботи та прогулялися маршрутом разом Владом Панченком, членом ради U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), постійний учасник робочої групи «Майстерні міста».

Як на Липківського з’явився веломаршрут

З 1931 року по Липківського, яка пролягає від вул. Павла Скоропадського (колишня Льва Толстого) до Солом’янської площі, почав ходити трамвай. Він сполучав тодішню «окраїну» міста з вулицею Богдана Хмельницького, курсувавши крутим підйомом вздовж ботанічного саду. Згодом трамвайних маршрутів стало більше, потім менше, а на початку 2000-х трамвайні рейки з Липківського остаточно прибрали, а останнім маршрутом пустили тролейбус №3, який курсує і сьогодні.

У спадок з трамвайних часів залишилась також дуже широка ділянка проїжджої частини, яку трохи звузили під час капітального ремонту

Тож оскільки по Липківського можна дістатися від Солом’янки до Залізничного вокзалу, і далі до центру міста, вулицю вирішили зробити частиною веломаршруту «Солом’янка-Центр», передбаченого прийнятою у 2018 році Велоконцепцією Києва.

У Стратегії міста до 2025 року йшлося, що 5% поїздок в Києві мали б відбуватися велосипедами. Тому згідно з програмою Концепції розвитку велосипедної інфраструктури, з 2018 по 2025 роки у столиці збиралися прокладати 240 км веломаршрутів. Почати робити з облаштування веломаршруту «Солом’янка-Центр» у КМДА планували ще в 2018 році. Однак у бюджет Києва заклали кошти на проєктування тільки у 2019 році. А в 2023-му на Липківського розпочали капітальний ремонт вартістю понад 211 мільйонів грн.

«Загалом добре, що цей веломаршрут реалізовується та з’являється нова велоінфраструктура. Однак зрозуміло, що місто не встигає зробити заплановані веломаршрути до 2025 року. Наприклад, перший київський веломаршрут “Троєщина-Центр” досі не перебуває на балансі міста та знаходиться у поганому стані. А веломаршрут “Солом’янка-Центр” мав стати другим, але він може бути взятий на баланс навіть раніше за перший. Однак терміни завершення робіт з облаштування усіх веломаршрутів продовжили до 2027 року. Хоча я не вірю, що встигнуть навіть до того часу», – пояснює Влад Панченко.

Наразі велодоріжка також облаштована на вул. Скоропадського, у яку переходить Липківського. Хоча під залізничним мостом, де вулиці перетинаються, велосипедистам доводиться користуватися велопішохідною зоною, оскільки цю ділянку важко перебудувати.

З’їзди з велодоріжок і тротуарів 

Одна з перших речей, які привертають увагу на вул. Липківського – це заниження багатьох з’їздів з велодоріжок і тротуарів не «в нуль», як би це мало бути. Головною причиною цього є відсутність верхнього шару асфальту. Адже ремонт досі не завершили до кінця. «Київавтодор» обіцяє облаштувати верхній шар покриття до кінця вересня. Завдяки цьому проїжджа частина має стати вищою, що вирівняє дорожнє полотно з велосипедними доріжками і тротуарами. 

Адже занадто великі перепади на місцях з’їздів становлять ризик небезпечних ситуацій, якщо велосипед набере певну швидкість. Напротивагу заїзди на прилеглі території для машин одразу зробили скрізь пониженими. 

«Уявіть якби майже закінчена дорога для автомобілів, по якій відкрили рух, мала ями і машини були б змушені сповільнюватися і обережно їх проїжджати. Тут така ситуація з велодоріжкою, де велосипедистам ще й необхідно подекуди їхати вгору через рельєф. Це демонструє пріоритети, адже можна було облаштувати хоча б тимчасове заниження на велодоріжках і потім закласти його асфальтом», – зазначає Влад Панченко.

Також під час проєктування оновленої вулиці громадськість висловлювала побажання облаштувати підвищені велопереходи та велопереїзди в одному рівні з тротуаром і велодоріжкою на всіх виїздах з приватних територій й інших вулиць. Але цього так і не зробили, а сильні перепади у деяких місцях можуть навіть становити небезпеку для велосипедистів. Хоча це ускладнює рух і для маломобільних груп населення, які теж можуть користуватися велоінфраструктурою. Водночас такі «ями» на велодоріжках допомагають автомобілям легко заїжджати на приватні території в одному рівні з проїжджою частиною.

Односторонні велодоріжки

Хоча доріжки на Липківського зробили односторонніми, під час прогулянки вулицею можна побачити, як два велосипедисти, що рухаються у протилежні сторони, намагаються розминутися. Адже на таких широких вулицях, де пішохідні переходи облаштовані лише у декількох місцях, краще робити двосторонні велодоріжки. Щоб велосипедистам, яким потрібно проїхатися певною стороною вулиці, де рух відбувається у протилежному напрямку, не доводилося переходити дорогу і робити зайве коло. Наприклад, на Солом’янській площі необхідно спішуватися чи пересуватися проїжджою частиною, щоб потрапити на іншу сторону вул. Липківського.

Хоча, як пояснює Влад Панченко, на київських вулицях часом виникають труднощі з реалізацією двосторонніх велодоріжок, оскільки частина тротуарів перебуває у приватній власності. Тому доводиться переводити велодоріжку в спільну велопішохідну зону. Тож відокремлена велодоріжка, навіть одностороння, буде кращим рішенням у подібних ситуаціях. А на Липківського велодоріжки облаштували саме завдяки зменшенню тротуарів, а не проїжджої частини.  

Структура велодоріжок

Одним з головних недоліків обладнаної велодоріжки є різкі повороти на деяких ділянках. Наприклад, зупинки громадського транспорту велосипедисти змушені об’їжджати, повертаючи під крутим кутом, що може бути небезпечно. Незручність для велосипедистів, яку робить таке проєктування, помітно навіть через сліди від велосипедних шин на поворотах. Вони залишаються внаслідок різкого гальмування, особливо на більшій швидкості. Тож повороти слід було зробити більш плавними, чого вимагала і громадськість. 

Хоча, як вважає Влад, так облаштувати велодоріжки могли навіть спеціально, щоб змусити велосипедистів гальмувати перед зупинками громадського транспорту, де буває багато пішоходів.

Також незрозумілим виглядає рішення зробити маршрут велодоріжок не прямим, а «змійкою». Адже на деяких ділянках вони облаштовані вздовж автомобільної дороги, а на деяких – відокремлені від неї тротуаром. Хоча побажанням активістів було зробити велодоріжки протягом усієї вулиці саме поруч з дорогою, а не в об’їзд зупинок громадського транспорту. Внаслідок такої схеми у велосипедистів можуть виникати труднощі й у місцях поруч з зеленими зонами.

Адже там, де доріжки прокладені занадто близько до зелених насаджень, люди ризикують зачепитися велосипедом, головою або ногами за кущі, дерева і т.д. 

Відокремлення велодоріжки 

Від проїжджої частини велодоріжки і тротуар вздовж усієї улиці відділені бордюром. А від тротуару, як зазначає Влад, їх слід відділяти колотою плиткою. Це необхідно, щоб убезпечити людей з порушеннями зору від випадкового потрапляння на велосипедну доріжку. Однак на Липківського таке рішення не реалізували. Хоча з позитивних моментів можна відзначити обладнання тротуарів тактильною плиткою на перехрестях, перед пішохідними переходами, навколо зупинок громадського транспорту і біля переходів через велодоріжки.

Покриття велодоріжок і тротуарів

Загалом, вздовж усієї вулиці покриття велодоріжок зроблене доволі рівне. Найбільше недоліки помітні на ділянках з люками, котрі не дуже якісно поєднуються з покриттям. Адже у певні сезони до цих щілин може потрапляти вода і там збиратиметься бруд. 

Плитка на тротуарі облаштована доволі якісно, як зауважує Влад. Хоча, на його думку, в декого можуть виникнути проблеми зі сприйняттям такого візерунку, що утворився після укладання плитки. Адже під певним кутом він може занадто відволікати погляд велосипедиста. Взагалі, укладання на тротуарах плитки, а не асфальту, було правильним рішенням. Адже в разі необхідності вона дозволяє легше дістатися до підземних комунікацій та швидше повернути покриття назад. Також під час спеки асфальт нагрівається значно сильніше.

Велосмуги

У деяких місцях велоінфраструктура переходить у велосмуги. Однак негативним моментом є те, що велосипедистів повертають на дороги у найнебезпечніших місцях – на перехрестях. А в умовах непрацюючих світлофорів під час відключень електроенергії це може викликати непорозуміння між автомобілістами та велосипедистами щодо пріоритетності проїзду. Також не на всіх ділянках вулиці зробили велопереїзди. 

Запаркованість автомобілями

Однією з проблем, яка зустрічається по всій вулиці, є запаркованість автомобілями самих велодоріжок або ділянок, де доріжки повинні переходити у велосмуги. Однак ця проблема може вирішитися, коли на доріжках з’являться розмітка та необхідні знаки. Адже поки ці робити ще не встигли провести і присутність велодоріжок на вулиці ніяк не позначена.

Також деякі автівки припарковані занадто близько до бордюру і трохи виступають на велодоріжках, що може перешкоджати велосипедистам під час руху. Однак така ситуація спостерігається лише на ділянках, де ще не облаштували антипаркувальні стовпчики. А про те, що їхнє встановлення заплановане вздовж усієї вулиці – свідчать підготовлені отвори в покритті велодоріжок і тротуару. 

Проте антипаркувальні стовпчики мають з’явитися лише зі сторони проїжджої частини. А подекуди руху велосипедистів перешкоджають машини, припарковані на тротуарах або територіях біля будинків.

Зупинки громадського транспорту

Коли проєкт вулиці ще обговорювався, побажанням активістів була відсутність кишень для заїзду на зупинках, оскільки на вулиці є окрема смуга для громадського транспорту. За словами Влада, такі кишені є поганою практикою для міста, оскільки тоді громадському транспорту важко під’їхати впритул до бордюру і це погіршує доступність для маломобільних груп населення. Проте кишені все ж залишили.

Хоча повні висновки щодо якості виконання капітального ремонту вулиці робити ще зарано, адже процес досі не завершився остаточно, існують деякі проблематичні аспекти, котрі вже не зміняться. Але є і позитивні моменти, які дають надію на кращий розвиток велоінфраструктури Києва надалі. Влад Панченко підбиває такі підсумки:

«Дуже добре, що ця справа у нас взагалі почала рухатися. Навіть якщо велосипедна інфраструктура реалізовується з якимись помилками чи недоліками, то завжди є зворотній зв’язок. Зокрема, на “Майстернях міста” багато зауважень від активістів працівники профільних відомств сприймають і враховують під час наступних ремонтів. Тому добре, що у нас веломаршрути роблять поступово. Адже третій – «Виноградар-Центр», ще й з урахуванням можливих змін до ДБН, зможе бути найбільш якісно виконаним».

    Найпопулярніше за тиждень

    У Польщі нову дорогу проклали навколо сосни, що росла на шляху
    У Швеції судять «королеву сміття» за найбільший екологічний злочин в історії країни
    Як українці втрачають житло в Маріуполі: їхні будинки зносять, новобудови купують росіяни
    На київському ДВРЗ між трамайними коліями постелили газон

    Коментарі:

    Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

    *Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

    Поділитися
    Поділитися сюжетом
    Джерело матеріала
    Автопортрет Фріди Кало продано за рекордні 54,7 мільйона доларів
    Ukraine Art News
    2025-11-21T14:00:25Z
    Міс Всесвіт 2025 стала Фатіма Бош Фернандес з Мексики
    Ukraine Art News
    2025-11-21T11:45:32Z
    Квітковий світ Олени Онуфрів: інтерв’ю з львівською художницею
    Elle
    2025-11-20T16:15:22Z
    Двоє суддів покинули “Міс Всесвіт” за кілька днів до конкурсу
    Ukraine Art News
    2025-11-20T08:30:50Z
    Трек, згенерований штучним інтелектом, очолив Billboard США
    Ukraine Art News
    2025-11-18T08:12:25Z
    Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
    Хмарочос
    2025-11-05T08:34:40Z
    Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
    Elle
    2025-11-04T21:20:54Z
    Демі Мур повертає до трендів культову джинсову сукню з 90-х
    Elle
    2025-11-04T12:15:28Z
    У рейтинг Billboard США вперше потрапила ШІ-артистка
    Ukraine Art News
    2025-11-04T08:24:28Z
    «Майдан Інферно»: у Києві ожила містерія про кохання й боротьбу під час Революції Гідності
    Ukraine Art News
    2025-11-22T19:54:32Z
    “Базар добра”: львівський притулок проведе благодійний фестиваль на підтримку тварин
    Photo Lviv
    2025-11-22T06:06:33Z
    У Римі відкрилася художня виставка «Молитва за Україну»
    Ukraine Art News
    2025-11-22T04:54:25Z
    В Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки через виступ у Москві
    Ukraine Art News
    2025-11-21T23:08:46Z
    Мисткиня Марія Прошковська стала обличчям кампейну BOBKOVA осінь-зима 2025/26
    Elle
    2025-11-21T18:30:02Z
    У Київській картинній галереї відкрили виставку "Те, що болить" про досвід життя під час війни
    Ukraine Art News
    2025-11-21T18:02:44Z
    У Братиславі відбувся вечір до 95-річчя Ліни Костенко
    Ukraine Art News
    2025-11-21T16:26:36Z
    У Києві відкривається виставка «До світла / Into the Light»‎ Костянтина і Влади Ліберових разом з ДТЕК
    Elle
    2025-11-21T13:40:12Z
    Найкращі пісні та виконавці 2025 року за версією Apple Music
    Elle
    2025-11-21T13:00:58Z
    Стартував кінопрокат фільму Павла Острікова «Ти – космос»
    Cineast
    2025-11-22T04:57:33Z
    МакКенна Ґрейс зіграє у фільмах жахів «П'ять ночей у Фредді 2» та «Крик 7»
    KinoFilms
    2025-11-21T18:12:26Z
    Секрети створення костюмів для «Wicked: Чародійка. Частина 2»
    Elle
    2025-11-21T17:36:57Z
    Створений на основі німого фільму 1928 року та живої музики: у Львівському театрі ляльок покажуть кіноперформанс "Василина" з Києва
    Ukraine Art News
    2025-11-21T16:31:44Z
    «Повернення Ктулху»: лондонців вразив згенерований ШІ різдвяний мурал на набережній
    Хмарочос
    2025-11-21T11:57:42Z
    Весела четвірка повертається: перший погляд на головних героїв фільму «Джуманджі 3»
    KinoFilms
    2025-11-21T11:21:31Z
    Дивіться перший трейлер фільму «Голодні ігри: Світанок перед Жнивами» про юного Геймітча
    KinoFilms
    2025-11-21T10:33:19Z
    Розпочинається фестиваль феміністичного кіно «Фільма» — стрічки доступні онлайн два тижні
    Хмарочос
    2025-11-21T06:21:33Z
    Русалонька та герцог Гастінгс закохуються в трейлері стрічки «Ти, я і Тоскана»
    KinoFilms
    2025-11-20T14:36:20Z
    Різанина на Високому Замку 1648 року очима очевидців
    Photo Lviv
    2025-11-22T06:12:14Z
    Архітектори нового готелю у Львові обурені яскравим світлом від аптечної вивіски
    Хмарочос
    2025-11-21T11:00:51Z
    В аварійному «Будинку з хлібною лавкою» планують відкрити ветеранський ресторан
    Хмарочос
    2025-11-21T10:33:36Z
    Струм історії: Як великі аварії формували енергетичну стійкість Львова
    Photo Lviv
    2025-11-21T06:12:16Z
    Як футбольний стадіон у Тайвані перетворили на міський город
    Хмарочос
    2025-11-20T14:33:47Z
    Колишній радянський меморіал у Львові перетворять на цвинтар для військових
    Хмарочос
    2025-11-20T14:33:46Z
    У Гамбурзі зведуть нову оперу за проєктом BIG — фасад огинатимуть зелені тераси
    Хмарочос
    2025-11-19T10:57:50Z
    Під час тривог перекриватимуть Південний міст — автобуси ходитимуть за трьома схемами
    Хмарочос
    2025-11-19T10:27:57Z
    У США скотобійню перебудували на житловий квартал
    Хмарочос
    2025-11-18T07:36:56Z
    Львівщина вшанувала Героїв і підтримала спротив в окупації
    Photo Lviv
    2025-11-22T06:00:44Z
    Як підібрати тональний крем, який не підкреслює зморшки
    Elle
    2025-11-21T21:14:32Z
    Справа Чернишова, порожні стільці й лебеді на пляжі
    Ukraine Art News
    2025-11-21T17:15:30Z
    Як це було: хронологія Революції гідності
    Elle
    2025-11-21T16:05:48Z
    Найкрасивіші модні формули з подіумів, які варто повторити цієї зими
    Elle
    2025-11-21T15:46:19Z
    Зміни на “Євробаченні-2026”: EBU оголосила нову систему голосування
    Ukraine Art News
    2025-11-21T13:19:03Z
    В Києві відреставрують центральний РАЦС на Берестейському проспекті
    Хмарочос
    2025-11-21T12:42:43Z
    Ці стильні оксамитові легінси замінять нам джинси в зимових образах
    Elle
    2025-11-21T11:00:36Z
    Магія ранку: три ритуали для ідеального початку дня
    Elle
    2025-11-21T10:00:24Z
    Подивіться на антидронові сітки вздовж траси, які монтує Autostrada
    Хмарочос
    2025-11-20T06:09:40Z
    Спортивний бренд Decathlon створив модель скафандра для європейських космонавтів
    Хмарочос
    2025-11-20T06:06:33Z
    Hyundai Tucson 2024: кросовер, який знаходить баланс між стилем і розумом
    Photo Lviv
    2025-11-15T05:57:14Z
    Словник Collins назвав слово 2025 року
    Ukraine Art News
    2025-11-06T16:12:34Z
    Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
    Photo Lviv
    2025-11-05T06:18:53Z
    Тютюн 420: універсальність для широкої аудиторії
    Cineast
    2025-11-03T18:12:47Z
    Monobank запустив спільний доступ до вашої картки
    Хмарочос
    2025-11-03T15:51:37Z
    Еволюція кофеїну: Аналіз Найгарячіших Трендових Коктейлів 2025 — Тільки Факти та Інновації
    Photo Lviv
    2025-11-02T06:12:23Z
    Оновлення Windows 11 спричинило збій у "Диспетчері завдань": програма дублюється та перевантажує систему
    Ukraine Art News
    2025-10-31T19:45:27Z
    Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
    Elle
    2025-11-18T18:30:23Z
    Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
    Elle
    2025-10-31T11:15:32Z
    Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
    Elle
    2025-10-23T14:36:33Z
    Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
    Elle
    2025-10-21T21:33:27Z
    Гарячі страви із м’яса для обіду восени
    Photo Lviv
    2025-10-21T04:57:26Z
    Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
    Elle
    2025-09-15T14:39:26Z
    Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
    Elle
    2025-08-19T14:03:36Z
    Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
    Elle
    2025-08-18T13:42:35Z
    Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
    Elle
    2025-07-23T11:45:38Z