MY.UAСтатті
Музейні війни: як Росія краде українську історичну спадщину
Музейні війни: як Росія краде українську історичну спадщину

Музейні війни: як Росія краде українську історичну спадщину

Найефективніша пропаганда завжди багатовекторна, й найкраще опановують її тоталітарні й авторитарні режими.

Історична ж спадщина є стрижнем, навколо якого російські медіа, політики та діячі культури, мистецтва й науки вибудовують міф про історичну та культурну належність земель України до Росії. Цей міф не новий, тези про «російськість» Криму чи про «необачний подарунок Хрущова» набили оскому задовго до 2014 року. Нині є очевидним, що це була цілеспрямована російська політика, яка готувала ґрунт для легітимізації майбутнього захоплення півострова.

До відновлення Україною незалежності 1991 року до російських музеїв у різний спосіб потрапляли тисячі археологічних предметів, знайдених на наших землях. Лише в колекціях двох, нехай і найбільших музеїв РФ, за приблизними підрахунками на основі відкритих баз цих колекцій, перебуває понад 110 тисяч предметів. Ця цифра далеко не остаточна. Наприклад, Інститут археології НАH України 1997 року підготував короткий опис вивезених до Росії колекцій.

Прямі неприховані грабунки музеїв розпочалися 2022 року. Показовими є приклади двох херсонських музеїв, маріупольського та мелітопольського, які були цілеспрямовано пограбовані, часто за участю російських музейників і науковців. Інші музеї, які росіянам не вдалося захопити, страждають від прильотів російських ракет.

Античність, скіфи й російський неоімперіалізм

Загалом можна констатувати, що Росія діє в кількох напрямах, застосовуючи інколи неочевидні механізми та вливаючи силу-силенну фінансів.Першими, мабуть, варто згадати масштабні культурні події, як-от фестивалі російської культури, конференції чи музейні виставки. Флагманом музейної галузі в РФ є Ермітаж, тому офіційні заяви його очільника Міхаіла Піотровского можна вважати висловленням позиції Росії в царині музейної політики. Пан Піотровскій називає себе «мілітаристом та імперцем» і пишається своєю позицією. Улітку 2022 року він заявив: «Наші останні виставки за кордоном — це просто потужний культурний наступ. Якщо хочете, така собі «спецоперація», яка багатьом не подобається. Але ми приїжджаємо. Й нікому не можна дозволити стати на заваді нашому наступу».

Це інтерв’ю мало досить широкий резонанс у західних медіа. Проте іншою важливою фразою цього діяча була така: «Закінчився перший період скіфської війни. Ми відступали й відступали, тепер уже не відступаємо. Поворот зроблено. Й уже зрозуміло, що це остаточний поворот. Усе почалося 2014 року в Криму». Річ у тім, що саме скіфську спадщину Ермітаж неодноразово використовував у своїх інформаційних війнах. Так, лише за три роки після захоплення Криму Росією Ермітаж провів у Британському музеї в Лондоні виставку «Скіфи — воїни давнього Сибіру».

Ермітаж провів у Британському музеї в Лондоні виставку «Скіфи — воїни давнього Сибіру».

На постері організатори розмістили золоту пластинку, знайдену в кургані Куль-Оба поруч із містом Керч, із колекції Ермітажу. Ані в каталозі, ані в просторі виставки не було сучасних географічних позначок, де саме знайдено речі. Не було жодної згадки про Україну, а представлені там були, крім речей із теренів РФ, предмети із сучасної Дніпропетровщини, Запоріжжя, Черкащини, Київщини та Криму. Це розмиття кордонів скіфської культури та представлення речей, знайдених у Криму, як частини російської спадщини було цілеспрямованою «спецоперацією», про яку пізніше вже відкрито заявив Міхаіл Піотровскій. Ані звернення посла України, ані негативний резонанс у ЗМІ не подіяли на Британський музей, який не вбачав у цій виставці чогось недоречного.

Щодо музеїв на окупованих територіях Піотровський заявив у інтерв’ю від січня 2024 року: «На Донбасі треба робити приблизно те саме, що робимо по всій Росії… Так, він горить у вогні, але це — частина нашого простору… І не треба все робити так, ніби немає спецоперації. Є спецоперація. Але ситуація вимагає від нас і всілякої невоєнної роботи… Й «СВО» тільки тоді буде переможною, коли позаду крім того, хто кує снаряди, стоятиме й той, хто готовий до наступного дня після Перемоги».

Ці «одкровення» цілком резонують із культурною політикою Росії за кордоном, на окупованих територіях і в межах самої Росії. Тому ще один напрям «музейних воєн» це пропагандистські виставки в Росії й на окупованих територіях. Зокрема в окупованому Центральному музеї Тавриди за кілька місяців після початку повномасштабного вторгнення (в червні 2022 року) відкрилася виставка «Спадок тисячоліть: скарби кримських варварів I–IV ст. н. е.» за фінансової підтримки Фонду президентських грантів РФ. Там експонувалися, зокрема, речі, здобуті внаслідок незаконних розкопок могильників Опушки та Нейзац. Особливо кричущою була назва виставки, проведеної у 2018–2019 роках у місті Єкатеринбург: «Керч — найдавніше місто Росії».

Виставка, проведена у 2018–2019 роках у місті Єкатеринбург: «Керч — найдавніше місто Росії»

Там представили речі, незаконно вивезені на експонування з окупованого Керченського історико-культурного заповідника. Очевидно, що під найдавнішим містом росіяни мали на увазі столицю Боспорської держави давньогрецький Пантікапей, який було засновано наприкінці VII — на початку VI ст. до н. е. Здавалося б, який стосунок має давньогрецьке місто до сучасної Росії? Відповідь на це запитання дав той-таки Піотровскій, заявивши 2022 року: «І я постійно кажу про наше право бути Європою, тому що на півдні Росії в нас є антична спадщина — Херсонес, Керч, Тамань. А хто має античну спадщину — той є Європою».

Інша виставка — «Золото Візантії» — досі триває в місті Новгород, куди незаконно вивезли предмети з окупованого Національного заповідника «Херсонес Таврійський». До речі, в цьому ж заповіднику 2020 року було проведено виставку «Світ варварів Таврії та Херсонес, Рим і Візантія», де експонувалися речі, здобуті під час незаконних розкопок могильників Фронтове-3, Киль-Дере-1 і південного передмістя Херсонеса в 2018–2021 роках.

Виставка «Світ варварів Таврії та Херсонес, Рим і Візантія»

Подібні виставки мають узаконити право Росії на проведення таких розкопок і подати його під гаслом порятунку археологічної та культурної спадщини півострова. Список таких виставок довгий, проте ці окремі приклади дають загальне розуміння проблеми.

Паралельно весь час ведеться масований наступ на уми наукового та культурного середовища через залучення до проєктів, фінансованих із бюджету РФ. Наприклад, до участі в конференціях, присвячених незаконним розкопкам, запрошували європейських археологів, частина з яких подавала свої статті до подібних збірників або ж особисто відвідувала ці заходи. Є й конкретні «хороші росіяни», які, маючи афіліацію у європейських установах, працюють на гроші від грантів РФ над науковими темами в окупованому Криму. Наприклад, директор із досліджень Центру візантійської історії та цивілізації Колеж де Франс і Національного центру наукових досліджень Франції Мішель (Міхаіл) Казанскій водночас очолює грант «Лабораторія «Візантійський Крим», фінансований у програмі мегагрантів РФ. Цей діяч відвідує культурні події в окупованому Криму, де самим лише фактом своєї присутності надає події статус міжнародної.

На масовішу авдиторію розраховані численні інформаційні провокації у ЗМІ, спрямовані на доведення права РФ на захоплені території, особливо Крим, і дискредитацію України як країни, що не дбає про культурну спадщину й науку. Показовою в цьому напрямі є судова справа тривалістю майже в десятиріччя щодо «кримських скарбів», або ж відомішого в українських ЗМІ «скіфського золота», перебіг якої тривав у супроводі російських фейків і маніпуляцій в інформаційному просторі. Рішення трьох судових інстанцій (Окружного, Апеляційного та Верховного судів) на користь України було суттєвою юридичною, політичною та зрештою історичною перемогою в російсько-українській «культурній війні». Побачити повернені до України речі, більше дізнатися про історію виставок у Бонні й Амстердамі та судової справи можна, відвідавши виставку «Скарби Криму. Повернення» в Скарбниці Національного музею історії України, розташованій на території Києво-Печерської лаври. Слід, однак, пам’ятати, що це лише перший крок у майбутньому культурному поступі, й подальші кроки не будуть легшими та, найімовірніше, не будуть і швидшими.

Як на мене, одним із найдієвіших і найцинічніших способів апропріації культурного надбання України є масштабні археологічні дослідження на території Криму. Згідно з нещодавнім проміжним звітом ГО «Кримський інститут стратегічних досліджень», на сьогодні немає реального статистичного підрахунку всього об’єму розкопаного росіянами на окупованих територіях. Для такого аналізу потрібна велика команда зі спеціалістів і відповідні спроможності (створення та підтримка життєздатного реєстру з усіма можливостями аналізу великих даних). Для розуміння масштабів катастрофи: лише під час незаконних розкопок під незаконне будівництво так званого Нового Херсонеса окупанти виявили, як вони самі стверджують, понад 6 мільйонів археологічних знахідок. І це лише одна локація. Під час будівництва траси Керч—Таврида було незаконно розкопано понад сто археологічних об’єктів, на кожному з них знайшли тисячі археологічних предметів. Так, лише на одному некрополі Фронтове-3 на площі 13 948 кв. м розкопали 328 поховальних споруд, де знайшли близько 20 тисяч артефактів. Мабуть, варто лише додати, що незаконні археологічні розкопки ведуться на території Криму впродовж усіх років окупації, а це вже 11 років системної, масштабної та добре фінансованої діяльності.

Яким є план дій?

Наразі важко зрозуміти, який план дій щодо обліку та збереження археологічної, культурної спадщини й повернення розграбованих музейних колекцій має уряд України та відповідні міністерства. Мені відомо лише про спорадичні епізоди. Зокрема було декілька спроб створити бази даних викрадених музейних об’єктів власне державними інституціями:

однією з перших (2023 року) було створено базу «Викрадена спадщина» від НАЗК. Однак нині цієї бази немає в загальному доступі на сайті НАЗК;

— Міністерство культури та стратегічних комунікацій презентувало базу музейного фонду в серпні 2024 року (яка досі працює лише в тестовому режимі та є слабконаповненою). У цій базі є окремий класифікатор «Втрачене мистецтво», в якому, втім, наразі значаться лише декілька вивезених із України Німеччиною під час Другої світової предметів живопису й немає можливості пошуку власне за цим тегом.

Щодо моніторингу стану справ на окупованих територіях. Офіційних і оприлюднених даних державних відомств стосовно цього питання мені знайти не вдалось. Однак певні дії держави щодо порушень таки були. Наприклад, 2021 року були повідомлення від прокуратури АРК про порушені кримінальні провадження щодо незаконних розкопок. Вводила Україна й санкції проти окремих порушників. Останні санкційні списки осіб, які незаконно копали в окупованому Криму, запроваджені рішенням РНБО, були дійсні до 19 березня 2022 року. Нині фізичні особи, котрі перебували під санкціями, вже під ними не перебувають — це можна перевірити на сайті НАЗК. Подовження дій санкцій аж на 50 років (до 12 травня 2073-го) було застосовано лише щодо інституцій, як-от Ермітаж, російський Інститут археології чи Інститут історії матеріальної культури.

Видається, що наразі пліднішими в цьому напрямі є недержавні ініціативи. Зокрема є декілька громадських проєктів моніторингу викрадених Росією предметів археології. Це проєкт ГО «Кримський Інститут стратегічних досліджень», а також проєкт «Арго». Інша ГО Hemolab здійснює моніторинг пошкоджень культурної спадщини на неокупованих, або ж деокупованих територіях України. Слід, однак, зауважити, що всі приватні ініціативи можуть бути нетривалими й їхня життєздатність, на жаль, залежатиме виключно від бажання й ініціативи окремих людей і наявності фінансування. Хоча, можливо, це твердження є справедливим і для державних ініціатив.

На якому напрямі було б бажано зосередити системні дії? Напрямів багато, й найкраще, якщо їх почнуть втілювати в життя паралельно. Звісно, це лише мої роздуми на тему.

Отже, оскільки майже кожне обговорення теми впирається в питання браку спеціалістів, найпершою системною дією було б створення умов для збільшення кількості випускників за спеціальностями «реставрація», «археологія» та «музеєзнавство», а головне — розроблення механізму для їхнього подальшого професійного розвитку та реалізації.

По-друге, крім уже наявної бази музейного фонду, яка наразі є «сирою», потрібно створити базу всіх розграбованих росіянами пам’яток на окупованих територіях — знищених і частково знищених, нерухомих об’єктів і рухомих знахідок звідти. Долю кожного такого об’єкта потрібно відстежувати в реальному часі. Це дасть розуміння масштабів катастрофи, а також надію на можливе їх повернення (в разі, якщо такі предмети не знищені) або ж стягнення репарацій із країни-агресора (в разі безповоротної втрати).

По-третє, всіх причетних до злочинів проти культурної спадщини потрібно притягати до відповідальності. Санкції РНБО, як показує досвід, накладають не на всіх, і їх дія швидко минає.

По-четверте, потрібно на державному рівні впроваджувати політику неприпустимості введення в науковий обіг росіянами або представниками новостворених на окупованих територіях інституцій речей, здобутих незаконним шляхом.

По-п’яте, вже назріла потреба в спеціалістах зі злочинів у царині мистецтва — такий відділ існує при ФБР у США. Зазначених злочинів в Україні вистачає: багатогранні злодіяння Росії, пограбування музеїв злочинними угрупованнями, пограбування археологічних пам’яток металодетектористами та подальший продаж награбованого на інтернет-аукціонах, приватне колекціонування награбованих археологічних предметів. Усе це, незважаючи на певний прогрес протягом останніх років у діях прокуратури, потребує системного підходу та спеціалістів, які розуміються на праві й мистецтвознавстві, музеєзнавстві й археології.

І наостанок: більшість інформаційних маніпуляцій Росії на умовному Заході не в останню чергу є можливою через обмежену представленість там українського погляду. Нині українські науковці буквально змушені на кожному міжнародному заході обстоювати позиції України без реальної підтримки з боку держави. Здебільшого ми шукаємо гранти та стипендії за кордоном, аби мати змогу озвучити на малообізнану авдиторію стан речей у галузі охорони культурної та археологічної спадщини й наслідки руйнувань, спричинених Росією. Часто на таких подіях присутні росіяни (нехай нині вони й змушені частіше ховатися за неросійською афіліацією), які роками доносять позицію, що «не все так однозначно», про «поганого Путіна» та «хороших росіян», яких умовний Захід має підтримувати. Бракує Україні й міжнародних виставок і культурних подій за кордоном, де був би представлений саме український погляд на власну історію.

Зволікання із системними змінами у всіх цих напрямах після більш як десятирічної окупації, війни та більш як дворічного системного винищення Росією українських музеїв і пам’яток вважаю недопустимим.



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Украинка стала режиссером нового клипа Леди Гаги
Gloss
2024-10-30T15:28:08Z
Рэпер Эминем впервые станет дедушкой: видео его реакции на новость
Gloss
2024-10-04T16:48:49Z
Linkin Park возвращается с новой вокалисткой спустя 7 лет после смерти фронтмена
Gloss
2024-09-06T15:22:47Z
Мадонна отметила свой 66-й день рождения в шляпе от украинского бренда
Gloss
2024-08-28T12:00:55Z
Анонимная певица Klavdia Petrivna впервые показала свое лицо в новом клипе с группой Tvorchi
Gloss
2024-08-23T15:52:15Z
Первая среди украинских звезд: Светлана Лобода спела для Грэмми
Gloss
2024-08-20T13:43:04Z
Лариса Долина заявила, что стала жертвой мошенников из Украины: артистка потеряла почти 2 миллиона долларов
Gloss
2024-08-13T15:51:51Z
61-летний Джонни Депп начал новые отношения с 28-летней россиянкой: кто она
Gloss
2024-07-17T14:43:11Z
Неожиданный сюжетный поворот: Лобода выпустила клип, в котором она ломает руку
Gloss
2024-07-05T12:43:16Z
Аукционный дом MacDougall;s проведет перед аукционную выставку 22-23 ноября в Лондоне
Ukraine Art News
2024-11-12T20:18:58Z
Самые смешные фотографии дикой природы: финалисты конкурса Nikon Comedy Wildlife Awards 2024
Gloss
2024-09-30T13:13:29Z
Надя Дорофеева презентовала клип на новую песню «Нитроглицерин»
Gloss
2024-08-07T15:40:50Z
Balenciaga выпустили самую дорогую в мире авоську за 7 тысяч долларов
Gloss
2024-07-17T16:30:55Z
В Steam стартовал фестиваль файтингов
Overclockers
2024-07-16T06:52:19Z
ЗНАКОМСТВО С ЛОНДОНСКОЙ ХУДОЖНИЦЕЙ ЛАРОЙ ДЖУЛИАН
Ukraine Art News
2024-06-08T15:42:56Z
Right 2 Fitness Unveils New Metabolic Ignition System for Women Over 30
Elle
2024-05-27T13:28:03Z
MONATIK выпустил новый клип на песню «А что?», режиссером которого стала Таню Муиньо
Gloss
2024-05-24T13:49:13Z
Princess Karibo's Art Celebrates Diversity in Children's Literature
Elle
2024-05-22T15:31:23Z
Украинский трейлер эротического триллера «Хорошая плохая девочка» с Николь Кидман
KinoFilms
2024-10-29T16:12:34Z
Первый трейлер сериала «Дюна: Пророчество» и дата премьеры
Gloss
2024-10-28T13:10:35Z
Украинский трейлер хоррора «Ночные ужасы»
KinoFilms
2024-10-28T11:04:00Z
Больше информации об игре Atomfall в новом трейлере
Overclockers
2024-10-21T06:31:55Z
«Хроники Силы»: Алан Бадоев и Ольга Навроцкая создали первую украинскую фэнтези-вселенную
Gloss
2024-10-15T14:42:50Z
Украинский тизер-трейлер «Мертвые земли» с Энтони Маки
KinoFilms
2024-10-15T08:03:27Z
Украинский трейлер мультфильма «Людопес»
KinoFilms
2024-10-13T22:33:25Z
Опубликован релизный трейлер Until Dawn — игра выходит уже завтра
Overclockers
2024-10-03T08:07:58Z
Netflix показал тизер второго сезона «Уэнсдей» и трейлер новой части «Игры в кальмара»
Gloss
2024-09-20T15:58:14Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
В Китае открыли 24-километровый морской мост, который побил сразу 10 мировых рекордов
Gloss
2024-07-03T12:40:09Z
Самый большой в мире круизный лайнер Icon of the Seas отправился в свой первый рейс
Gloss
2024-01-29T17:51:45Z
Самые комфортные места для жизни уже в недалеком будущем
Men's Life
2024-01-24T08:33:40Z
Культурное значение шампанского в разных странах
Gloss
2023-11-29T10:12:53Z
Лас-Вегас: удивительная история города азарта, мафии и головной боли для архитектора
MC Today
2023-11-24T17:21:39Z
Wednesday Brings Health and Convenience Together with Its Greens Gummies for Daily Nutrition
Elle
2024-11-15T15:43:00Z
Что нас раздражает в женщинах
Men's Life
2024-11-15T14:09:37Z
Салат экономный, от которого не могу отказаться! Очень вкусный, готовлю из простых продуктов!
InfoHome
2024-11-14T10:28:19Z
Народные рецепты из разных стран, как повышать потенцию
Men's Life
2024-11-14T08:51:42Z
МастерШеф 14 сезон. Выпуск 11 от 02.11.2024
InfoHome
2024-11-12T10:19:27Z
Как повысить иммунитет?
Men's Life
2024-11-11T14:09:52Z
Фехтование - а почему бы и нет?
Men's Life
2024-11-07T09:12:51Z
Как изменился мальчик с упаковки Kinder Chocolate и чем он занимается сегодня
Gloss
2024-11-06T15:43:08Z
Худейте с кардиотренажерами
Men's Life
2024-11-06T13:22:06Z
OpenAI добавляет в ChatGPT функцию веб-поиска
Overclockers
2024-11-01T07:52:06Z
AMD подготовила драйвер специально для Dragon Age: The Veilguard
Overclockers
2024-11-01T07:19:09Z
Louis Vuitton выпустили будку для собак за 66 тысяч долларов
Gloss
2024-10-31T17:13:49Z
В Epic Games Store дарят Ghostwire: Tokyo
Overclockers
2024-10-31T15:07:37Z
Concord не вернется. Sony закрыла Firewalk Studios
Overclockers
2024-10-30T08:10:19Z
Interviews with first ladies and gentlemen for the autumn issue of ELLE-Ukraine
Elle
2024-10-29T18:00:43Z
Apple обновила «начинку» iMac: отныне на базе M4 и минимум 16 ГБ ОЗУ
Overclockers
2024-10-28T16:28:21Z
Большинство ноутбуков с графикой GeForce RTX 50-й серии не получит новые процессоры Intel и AMD
Overclockers
2024-10-28T11:49:36Z
Установлен новый рекорд разгона ОЗУ: память Kingston FURY DDR5 CUDIMM покорила 12108 МТ/с
Overclockers
2024-10-25T10:31:46Z
Пирог с капустой Экспресс - быстрее только купить! Заливаю капусту кипящим молоком, тесто сказка!
InfoHome
2024-11-15T07:18:55Z
Этот турецкий суп как лекарство для моего желудка! Невероятно вкусно
InfoHome
2024-11-14T10:24:54Z
Шоколадный пирог за 20 минут! Нереально вкусно и просто! Брауни
InfoHome
2024-11-14T07:09:38Z
Те самые вкусные и сочные котлеты из щуки с салом
InfoHome
2024-11-14T07:06:42Z
Мягкий как пух и очень очень нежный торт! Научила всех подруг готовить такую вкусняшку
InfoHome
2024-11-13T07:06:48Z
Корейцы скрывают этот рецепт - Куриная печень удивила моих гостей! Так вкусно вы еще не готовили
InfoHome
2024-11-12T10:19:28Z
Как же вкусно! Тающий во рту торт ленивый мeдовик. Проще простого я делаю за минуты
InfoHome
2024-11-12T10:16:05Z
Так можно готовить любую рыбу, но скумбрия получается вкуснее всего
InfoHome
2024-11-11T10:00:44Z
3 простых и вкусных рецепта на гриле - мясо, овощи и вафли
InfoHome
2024-11-11T07:42:03Z