MY.UAСтатті
Ярослава Музика: зберігачка творів бойчукістів
Ярослава Музика: зберігачка творів бойчукістів

Ярослава Музика: зберігачка творів бойчукістів

У Львові, в похмурі листопадові дні понад п’ятдесять років тому, пішла з життя й була похована у родинному гробівці на Личаківському цвинтарі, талановита мисткиня, учениця Михайла Бойчука і Андре Льотра – Ярослава Музика. Й ще донедавна ім’я 79-літньої художниці майже не згадувалось в українській мистецтвознавчій літературі.

Ярослава Музика. 1965 рік. ЦДАМЛМ України, ф. 251, оп. 1, од. зб. 20, арк. 1.

“Доля мисткині – яскравий приклад того, як не вміють (а чи не хочуть вміти!) у нас берегти і таланти і пам’ять про тих, чия творчість – істинно національна за змістом і духом, сучасна за формою і невтомна  в пошуках нового, – писала на сторінках журналу “Образотворче мистецтво” мистецтвознавиця Віра Стецько 1995 року, – Як скоро забули її ті, хто жив поряд, бував у неї вдома! Кому, як не їм, що знали близько пані Ярославу, “сам Бог велів” уберегти цю невисоку тендітну, з ушкодженою на лісоповалі ногою, тендітну жінку від забуття. Чого вони боялися? Бути причетними до людини з тавром “злочинниці-націоналістки”, яку було засуджено за любов до рідної землі, до свого народу, за поки свого “Я” в мистецтві? І як тепер, один перед одним, шукають себе в її біографії, прагнуть хоч одним рядком прилучитися до цієї гордої і величної жінки”!

Народилась майбутня художниця 10 січня 1894 року у мальовничому містечку Залісці на Тернопільщині. “Батькові, Льву Стефановичу, судді залозецького повітового суду, було тоді 49 років, матері – Теодорі з Савчинських – доходив 31-й. Славця росла без дитячого товариства, бо старші діти, Іван та Ганнуся, вчилися поза домом”. Як згадувала пізніше сама юначка, “…мистецькі справи цікавили мене ще змалку”.

Після переїзду з батьками до Львова 1902 року, молоденька Ярослава Стефанович два роки відвідує приватну малярську студію Станіслава Батовського. 1909 року родина переїхала в помешкання у будинку Наукового Товариства ім. Шевченка по вул. Чарнецького (нині вул. Винниченка, 26). Тут дівчина відвідує мастерню Івана Труша, яка “була поверхом вище”; знайомиться з друзями брата – адептом мистецтва Миколою Федюком, студентом-мікробіологом Максом Музикою та літератором Мільком Кордасевичем – молодими представниками львівської богеми, що часто жили “з повітря і позичок”.

Наступна зустріч – з Михайлом Бойчуком, якому, після повернення з Парижу в 1910 році, НТШ віддало щойно звільнене Іваном Трушем приміщення майстерні.

Михайло Бойчук у помешканні-майстерні. 1912-1914 роки

Як писала мистецтвознавиця Олена Ріпко: “Ярославі виповнилось 16 років. Вона вражена, глибоко схвильована відвідинами майстерні митця-фанатика, який чотири роки мешкає поруч. Він… гаряче пояснює свою мету – створення таких високих, шляхетних мистецьких форм, які були б одвіку зрозумілі… народові й служили б його духовному відродженню. Тепер вона “заражається” не на жарт. Рішення вчитись мистецтву стало свідомим”.

Методику навчання та мистецькі настанови улюбленого Вчителя, як і захоплення людськими якостями Михайла Бойчука, художниця пронесла через усе своє нелегке життя. Як дорогі реліквії, зберігала до смерті фотографії, листи, деякі роботи Вчителя, який так і не зміг повернутися із реставраційних робіт іконостасу церкви у Лемешах на Чернігівщині до Львова, а був інтернований 1914 року російською владою у Арзамас.

Про стосунки, що поєднували Михайла Бойчука з Ярославою Стефанович , і її подальше нелегке життя писала мистецтвознавиця Віта Сусак: “Вона часто відвідувала його житло у піддашші будинку, і, можливо, Бойчук доручав їй доглядати за квартирою, коли виїжджав зі Львова. Після Першої світової війни, коли він розпочав свою професорську діяльність в Українській Академії Мистецтв у Києві, стало зрозумілим, що Михайло Бойчук вже не повернеться до Львова, Ярослава зібрала те, що залишилось в майстерні і ретельно зберігала…”.

Паралельно вона відвідує заняття з рисунку та живопису у Вільній Академії у художника-графіка, “митця-філософа” Владислава Вітвіцького, але, як згадувала сама художниця: “по смерті батька, я не мала змоги ходити в університет”. Вона починає займатися самоосвітою, в основу якої лягли нотатки розмов з Михайлом Бойчуком, перетворивши кімнату в мистецько-алхімічну майстерню.

1924 року Ярослава одружується із Максимом Музикою, на той час проректором Таємного Університету у Львові. Художниця влаштовується у відділ реставрації Національного музею, де знайомиться з реставратором і хранителем українського іконопису Володимиром Пещанським, що став другим “найавторитетнішим вчителем” Ярослави Музики.

Портрет чоловіка. 1930-ті роки. ЛНГМ

За рекомендацією Іларіона Свєнціцького, у 1928 році художниця була направлена на стажування за кордон – до Ігоря Грабаря в Центральні науково-реставраційні майстерні у Москві, відвідала собори з давньоруськими фресками та музейні збірки ікон у Новгороді та Пскові, у Києві зустрілась з давнім другом-учителем Михайлом Бойчуком.

Про кількамісячне перебування у Києві залишилось небагато свідчень – один рядок у “Автобіографічній довідці” та побіжна згадка Василя Седляра про “пані Славу” у листі до Оксани Павленко. Повернувшись до Львова, художниця передала до Національного музею колекцію ікон, що належали Михайлу Бойчуку, а пізніше занесла туди ж його “Пакет рисунків”… (Частина з цих робіт була вилучена до спецфонду і знищена 1952 року!).

Захоплення іконописом не послабило малярських зацікавлень Музики, і 1935 року вона їде продовжувати навчання в Париж, де обирає приватну Академію Андре Льота. “Про Париж говорять і пишуть багато, – розповідала пізніше художниця у статті “Паризькі зорові враження”, надрукованій у часописі “Назустріч”, – усе у ньому цікаве: люди, мистецтво, розкіш і нужда. І все це невичерпна тема”.

Додому вона повертається, сповнена актуальних мистецьких та організаційних ідей, першою з яких стала групова виставка, експонована у приміщенні Промислового музею – з лідером формізму Анджеєм Пронашком, письменником та графіком-неокласиком Бруно Шульцем, і представником “єврейського експресіонізму” Фридеріком Клейнманом. Експериментальні твори художниці – “Рибки”, “Мушлі”, “Раки”, “Кукурудза” стали сенсацією мистецького життя Львова.

Інтерес до давньої української ікони, товариські бесіди з Миколою Федюком та Михайлом Осінчуком, що сповідували ідеї неовізантизму, конкретизовані й актуалізовані Михайлом Бойчуком, визначили специфіку пластичного мислення Ярослави Музики 1930-х років. Бездоганно володіючи технологією іконопису, вивчивши концептуальні засади стилеутворення в пізньовізантійських та ранньоукраїнських мозаїках та фресках, Ярослава Музика винайшла власну мистецьку манеру, яку успішно застосовувала у малярстві, графіці та емальєрстві. У творах художниці – “Портрет чоловіка у виді ікони”, “Старий з бородою”, “Гуцул з люлькою”, “Коні”, “Адам і Єва”, екслібрис Антоніни Іванової – вчувається узгодження концептуальних засад неовізантизму Михайла Бойчука з елементами авангардних напрямків першої третини ХХ ст.: експресіонізму, футуризму, арт-деко та сецесіону.

Адам і Єва під яблунею.1932 рік . ЛНГМ

У ці роки, поряд з мистецькою працею, Ярослава Музика розгортає активну організаційно-творчу діяльність. Художниця зближується з великим ентузіастом на ниві мистецтва – Павлом Ковжуном, підтримуючи його зусилля з консолідації українських мистців, розпорошених по всьому європейському континенті.

Наслідком цього стала співучасть у створенні потужної творчої організації – АНУМ (Асоціації Незалежних Українських Мистців), головою якої від 1931 року судилося стати Ярославі Музиці. З її безпосередньою участю розгорталася виставкова і видавнича робота, відбувалися дискусії щодо перспектив українського мистецтва та його місця в європейському культурному просторі. У 1935-1936 рр. Ярослава Музика та Павло Ковжун публікують низку статей та нарисів про художників-бойчукістів, зокрема Софію Налепінську, Антоніну Іванову, Олену Сахновську, цькування яких в радянській Україні набирало тоді загрозливих обертів.

Однак всі безцінні намагання та ініціативи національної мистецької еліти стали марними з приходом “золотого вересня” 1939 року, перипетіями Другої світової війни та поверненням радянського тоталітарного режиму.

Ярослава Музика не скористалася можливістю полишити рідну землю, за що покарана репресіями, арештом та засланням до Сибіру. Вона, член спілки художників радянської України, була підступно заарештована влітку 1948 р., у Будинку творчості в Гурзуфі та засуджена 18 липня 1949 р. за “приналежність до ОУН” та “співпрацю з нацистами” до 25 років виправно-трудових таборів.

Підсвідомо відчуваючи небезпеку для заарештованої дружини Ярослави, чоловік Максим Музика сховав твори Михайла Бойчука та його послідовників, що зберігалися вдома, замурувавши роботи між дверима їхньої квартири і суміжнього помешкання сестри А. Стефанович. Повернувшись, художниця продовжувала переховувати спадщину Михайла Бойчука, прекрасно розуміючи ступінь ризику.

55-річна Ярослава Музика відбула шість років “до славнозвісної амністії безвинних” й була “достроково звільнена” 6 червня 1955 р. З тих часів збереглася серія “життєвих замальовок” – малюнків та акварелей “Сибірські нотатки”, серед яких варто виділити низку психологічних портретів жінок-арештанток.

Після повернення з Тайшету, художниця поступово повертається до творчої праці. 1957 року її поновлюють в членах СХ, один за одним постають олійні полотна, графічні аркуші та монотипії – портрети Максима Музики, Віри Свєнціцької, Леопольда Левицького, Миколи Федюка, Лесі Українки (“Ломикамінь”), цикли “Сибірські нотатки”, “Люди-типи”, “Козак-Мамай” та інші.

Родина. 1960-ті роки

У період “хрущовської відлиги” 1960-х у помешканні-майстерні Ярослави Музики часто збиралися друзі-однодумці – художники Микола Федюк, Охрім Кравченко, Григорій Смольський, Олекса Шатківський, історик Іван Крип’якевич, мистецтвознавці Віра Свєнціцька, С.Гронський, літературознавець Степан Щурат. Художниця часто бувала в Києві, де зустрічалася з Миколою Глущенком, Сергієм Колосом, Іваном Вроною, О.Таранушенком, Борисом Лобановським; їздила до Москви, щоб поспілкуватися з Анною Бегічевою (давньою приятелькою В.Татліна) та незламними художницями-бойчукістками Антоніною Івановою та Оксаною Павленко.

Мисткиня створює велику серію живописних полотен, ліногравюр та дереворитів, емалевих мініатюр та малювань на склі, з-поміж яких вирізняються емалі циклу “Катерина” та мозаїчні композиції “Княгиня Ольга” і “Малий герой” (1968). Ім’я Ярослави Музики стало справжнім символом нескореності та свободи в мистецтві для львівської творчої молоді, зокрема Ігоря Калинця, Ігоря Боднара, Стефанії Шабатури, Івана Остафійчука та інших.

Ігор Калинець та Стефанія Шабатура у Ярослави Музики, 1970 рік

З середини 1960-х років з Ярославою Музикою близько почала спілкуватись мистецтвознавець Олена Ріпко, яка й власне й вплинула на її рішення заповісти свої твори та колекцію Львівській національній галереї мистецтв. Як писав свого часу директор галереї, Герой України, мистецтвознавець Борис Возницький: “Ярослава Музика потурбувалась щоб спадщина її не зникла… Описувала збірку Олена Ріпко, ставила номери… Ярослава Музика врятувала твори М. Федюка, М. Бойчука, М. Рудницького, В. Седляра, І. Падалки, А. Іванової…”

З великим успіхом пройшли персональні виставки-ретроспекції художниці у Львівській галереї мистецтв у 1968-му та в Музеї українського мистецтва у Києві в 1970 році.

Ярослава Музика. 1965 рік. ЦДАМЛМ України, ф. 251, оп. 1, од. зб. 20, арк. 3.

А останній творчий здобуток мисткині – лінографічний цикл “Символи Сковороди” (1969-1971), в якому оспівується чарівний образ Яблуні, “подарований” свого часу філософом Михайлові Бойчуку й переданий пізніше учням-бойчукістам, став “лебединою піснею” Ярослави Музики та її духовним посланням наступним поколінням українських мистців – був використаний поетом-шестидесятником Ігорем Калинцем для ілюстрації збірки поезій “Спогади про світ” 1971 року.

Символи Сковороди. 1969-1971 роки. ЛНГМ

Реабілітовано Ярославу Музику було лишень 1994 року – до 100-ліття від дня народження мисткині.

Ярослав КРАВЧЕНКО

Джерело: Історична правда

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Інтерв’ю зі Сьюзен Зонтаґ для Rolling Stone, видане «Основами»
Хмарочос
2025-12-03T13:07:49Z
Майлі Сайрус продемонструвала приголомшливу діамантову обручку на червоній доріжці й підігріла чутки про заручини
Elle
2025-12-02T20:21:22Z
На фронті загинув режисер “Орла і Решки” Василь Хомко
Ukraine Art News
2025-12-02T15:00:27Z
За Україну і проти московської отрути, або з біографії Луки Луціва
Photo Lviv
2025-12-02T07:03:14Z
Дженна Ортега продемонструвала найвишуканіше вбрання для червоної доріжки — і воно від українського бренду
Elle
2025-12-01T20:39:22Z
У Львові відновлять пошкоджену обстрілом віллу «Сонечко»
Хмарочос
2025-12-01T15:51:47Z
Легенда на сцені: Віктор Павлік відсвяткує 60-річчя грандіозним концертом у Львові
Photo Lviv
2025-12-01T06:03:13Z
Актриса Римма Зюбіна: «З лютого 2022-го це зовсім інша зала…»
Ukraine Art News
2025-11-30T13:00:30Z
Ексклюзивне інтерв’ю з зірковою диригенткою українського походження Кері-Лінн Вілсон
Elle
2025-11-27T00:12:25Z
В Угорщині відкрили нову Українську книжкову поличку
Ukraine Art News
2025-12-04T09:03:23Z
YAKTAK у Львові: тур «Люди» — концерт-подія, що об’єднує покоління
Photo Lviv
2025-12-04T06:06:15Z
“Повернення. Сила. Відновлення”: У Львові відбувся Всеукраїнський форум ветеранів та їхніх родин
Photo Lviv
2025-12-04T06:03:15Z
У Харкові відкрилася виставка «Ангели Харківщини», присвячена загиблим дітям
Ukraine Art News
2025-12-04T00:21:27Z
В Італії відкрилася виставка українського художника Віктора Покиданця
Ukraine Art News
2025-12-03T15:12:25Z
"Суспільне" оголосило шортлист фіналістів Нацвідбору на Євробачення-2026
Ukraine Art News
2025-12-03T14:45:28Z
Chanel підкорює нью-йоркське метро: чим запамʼяталося нове шоу Métiers d’Art від Матьє Блазі
Elle
2025-12-03T14:42:28Z
The Washington Post включила книгу прикарпатського письменника Артема Чапая до списку найкращого нонфікшну 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-03T13:30:27Z
POELLE і the COAT by Katya Silchenko презентують колекцію сумок, натхненну розквітом театрального життя
Elle
2025-12-03T11:00:33Z
Останній сезон "Дивних див" став найуспішнішим серіалом Netflix, зібравши 59,6 млн переглядів в перші дні премʼєри
Ukraine Art News
2025-12-04T08:15:23Z
Космічний успіх військового часу: чому стрічці "Ти - космос" вдалося
Ukraine Art News
2025-12-03T18:30:27Z
До другого сезону серіалу «Чорні голуби» приєдналися зірки «Крику» і «Малефісенти»
KinoFilms
2025-12-03T16:15:15Z
Серіал “Дивні дива 5” встановив новий рекорд на Netflix
Ukraine Art News
2025-12-03T15:03:22Z
Новий постер фільму «Аватар: Вогонь і попіл» показує лиходійку Варанґ
KinoFilms
2025-12-03T14:58:12Z
Новий бойовик «Самотник» з Джейсоном Стейтемом вийде у січні 2026 року
KinoFilms
2025-12-03T14:12:19Z
Історія фільму «Ти — космос», або як зі студентської вистави народився повний метр
Elle
2025-12-03T13:00:27Z
Том Голланд і Зендея зустрілися з фанатами на зйомках четвертого фільму про Людину-павука
KinoFilms
2025-12-03T12:39:17Z
Український міжнародний трейлер фільму «28 років по тому: Храм кісток»
KinoFilms
2025-12-03T12:36:18Z
В Сеулі на місці промзони зведуть «район 10 хвилин» без авто
Хмарочос
2025-12-04T05:48:39Z
У Румунії відзначили 162-річчя Ольги Кобилянської
Ukraine Art News
2025-12-03T14:03:24Z
Програма «УЗ-3000» запустилася. Вже доступно понад 20 маршрутів
Хмарочос
2025-12-03T11:19:23Z
Дубай і Абу-Дабі 2025: де жити, що дивитися і коли їхати в ОАЕ
Elle
2025-12-02T13:00:24Z
Лувр удвічі підвищує ціни для туристів з-поза ЄС: коли набудуть чинності зміни
Ukraine Art News
2025-12-02T11:36:32Z
Теракотовий фасад готелю на Балі наповнює кімнати сонячним візерунком
Хмарочос
2025-12-02T09:06:41Z
Токіо вже не набільше місто в світі
Хмарочос
2025-12-01T12:18:43Z
Курорт «Драгобрат» продають майже за $3 млн
Хмарочос
2025-12-01T06:33:38Z
Магніт для романтиків і митців: історія Кудринецького замку
Ukraine Art News
2025-11-30T21:00:28Z
Українська громада Стамбула запрошує на святкову літургію до Дня Святого Миколая
Ukraine Art News
2025-12-04T08:36:24Z
На Бессарабському ринку закінчують ремонт. Орендатори організовують «Ринок їжі»
Хмарочос
2025-12-04T08:15:36Z
“Нації” княжого Львова. Стаття Миколи Голубця 1932 року. Докінчення
Photo Lviv
2025-12-04T06:12:13Z
ВР позбавила російську захисту в Україні Європейською Хартією мов
Ukraine Art News
2025-12-04T06:00:29Z
Уряд схвалив законопроєкт про меценатство у сфері культури
Ukraine Art News
2025-12-03T20:36:33Z
Оракул на 5 грудня: що принесе Повний місяць у Близнюках кожному знаку Зодіаку
Elle
2025-12-03T19:12:32Z
Час творити дива: соціальні ініціативи, до яких варто долучитися цієї зими
Elle
2025-12-03T16:33:25Z
Російські пісні знову в українському топі Apple Music: чому так відбувається
Ukraine Art News
2025-12-03T14:36:29Z
Цей жакет, який обожнювали наші бабусі у 70-х, повертається в моду у нових варіаціях
Elle
2025-12-03T14:00:40Z
ТОП-10 пісень, які слухали на Spotify у 2025 році: найкраще в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-04T09:00:25Z
В Австралії заборонили соцмережі для дітей до 16-ти років
Хмарочос
2025-12-03T07:36:53Z
Apple Music представила підсумок 2025 року: що слухали в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-02T19:12:22Z
Китай збуває за кордон бензинові автівки, які не може продати на місцевому ринку, де панують електрокари
Хмарочос
2025-12-02T10:54:38Z
Чому локальний номер важливий для формування довіри в регіональному маркетингу
Хмарочос
2025-12-02T09:39:48Z
Що таке рейдж-бейт, слово 2025 року, і чому цей контент так сильно бісить?
Хмарочос
2025-12-02T06:27:40Z
Оксфорд оголосив слово 2025 року: що означає rage bait
Ukraine Art News
2025-12-01T14:57:31Z
Google випустила нейромережу Nano Banana Pro: згенеровані зображення не відрізняються від фото
Gloss
2025-11-28T14:42:56Z
Комфорт орендаря = дохід інвестора: як сьогодні функціонує ринок дохідної нерухомості
Хмарочос
2025-11-28T07:46:18Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z