MY.UAСтатті
Ярослава Музика: зберігачка творів бойчукістів
Ярослава Музика: зберігачка творів бойчукістів

Ярослава Музика: зберігачка творів бойчукістів

У Львові, в похмурі листопадові дні понад п’ятдесять років тому, пішла з життя й була похована у родинному гробівці на Личаківському цвинтарі, талановита мисткиня, учениця Михайла Бойчука і Андре Льотра – Ярослава Музика. Й ще донедавна ім’я 79-літньої художниці майже не згадувалось в українській мистецтвознавчій літературі.

Ярослава Музика. 1965 рік. ЦДАМЛМ України, ф. 251, оп. 1, од. зб. 20, арк. 1.

“Доля мисткині – яскравий приклад того, як не вміють (а чи не хочуть вміти!) у нас берегти і таланти і пам’ять про тих, чия творчість – істинно національна за змістом і духом, сучасна за формою і невтомна  в пошуках нового, – писала на сторінках журналу “Образотворче мистецтво” мистецтвознавиця Віра Стецько 1995 року, – Як скоро забули її ті, хто жив поряд, бував у неї вдома! Кому, як не їм, що знали близько пані Ярославу, “сам Бог велів” уберегти цю невисоку тендітну, з ушкодженою на лісоповалі ногою, тендітну жінку від забуття. Чого вони боялися? Бути причетними до людини з тавром “злочинниці-націоналістки”, яку було засуджено за любов до рідної землі, до свого народу, за поки свого “Я” в мистецтві? І як тепер, один перед одним, шукають себе в її біографії, прагнуть хоч одним рядком прилучитися до цієї гордої і величної жінки”!

Народилась майбутня художниця 10 січня 1894 року у мальовничому містечку Залісці на Тернопільщині. “Батькові, Льву Стефановичу, судді залозецького повітового суду, було тоді 49 років, матері – Теодорі з Савчинських – доходив 31-й. Славця росла без дитячого товариства, бо старші діти, Іван та Ганнуся, вчилися поза домом”. Як згадувала пізніше сама юначка, “…мистецькі справи цікавили мене ще змалку”.

Після переїзду з батьками до Львова 1902 року, молоденька Ярослава Стефанович два роки відвідує приватну малярську студію Станіслава Батовського. 1909 року родина переїхала в помешкання у будинку Наукового Товариства ім. Шевченка по вул. Чарнецького (нині вул. Винниченка, 26). Тут дівчина відвідує мастерню Івана Труша, яка “була поверхом вище”; знайомиться з друзями брата – адептом мистецтва Миколою Федюком, студентом-мікробіологом Максом Музикою та літератором Мільком Кордасевичем – молодими представниками львівської богеми, що часто жили “з повітря і позичок”.

Наступна зустріч – з Михайлом Бойчуком, якому, після повернення з Парижу в 1910 році, НТШ віддало щойно звільнене Іваном Трушем приміщення майстерні.

Михайло Бойчук у помешканні-майстерні. 1912-1914 роки

Як писала мистецтвознавиця Олена Ріпко: “Ярославі виповнилось 16 років. Вона вражена, глибоко схвильована відвідинами майстерні митця-фанатика, який чотири роки мешкає поруч. Він… гаряче пояснює свою мету – створення таких високих, шляхетних мистецьких форм, які були б одвіку зрозумілі… народові й служили б його духовному відродженню. Тепер вона “заражається” не на жарт. Рішення вчитись мистецтву стало свідомим”.

Методику навчання та мистецькі настанови улюбленого Вчителя, як і захоплення людськими якостями Михайла Бойчука, художниця пронесла через усе своє нелегке життя. Як дорогі реліквії, зберігала до смерті фотографії, листи, деякі роботи Вчителя, який так і не зміг повернутися із реставраційних робіт іконостасу церкви у Лемешах на Чернігівщині до Львова, а був інтернований 1914 року російською владою у Арзамас.

Про стосунки, що поєднували Михайла Бойчука з Ярославою Стефанович , і її подальше нелегке життя писала мистецтвознавиця Віта Сусак: “Вона часто відвідувала його житло у піддашші будинку, і, можливо, Бойчук доручав їй доглядати за квартирою, коли виїжджав зі Львова. Після Першої світової війни, коли він розпочав свою професорську діяльність в Українській Академії Мистецтв у Києві, стало зрозумілим, що Михайло Бойчук вже не повернеться до Львова, Ярослава зібрала те, що залишилось в майстерні і ретельно зберігала…”.

Паралельно вона відвідує заняття з рисунку та живопису у Вільній Академії у художника-графіка, “митця-філософа” Владислава Вітвіцького, але, як згадувала сама художниця: “по смерті батька, я не мала змоги ходити в університет”. Вона починає займатися самоосвітою, в основу якої лягли нотатки розмов з Михайлом Бойчуком, перетворивши кімнату в мистецько-алхімічну майстерню.

1924 року Ярослава одружується із Максимом Музикою, на той час проректором Таємного Університету у Львові. Художниця влаштовується у відділ реставрації Національного музею, де знайомиться з реставратором і хранителем українського іконопису Володимиром Пещанським, що став другим “найавторитетнішим вчителем” Ярослави Музики.

Портрет чоловіка. 1930-ті роки. ЛНГМ

За рекомендацією Іларіона Свєнціцького, у 1928 році художниця була направлена на стажування за кордон – до Ігоря Грабаря в Центральні науково-реставраційні майстерні у Москві, відвідала собори з давньоруськими фресками та музейні збірки ікон у Новгороді та Пскові, у Києві зустрілась з давнім другом-учителем Михайлом Бойчуком.

Про кількамісячне перебування у Києві залишилось небагато свідчень – один рядок у “Автобіографічній довідці” та побіжна згадка Василя Седляра про “пані Славу” у листі до Оксани Павленко. Повернувшись до Львова, художниця передала до Національного музею колекцію ікон, що належали Михайлу Бойчуку, а пізніше занесла туди ж його “Пакет рисунків”… (Частина з цих робіт була вилучена до спецфонду і знищена 1952 року!).

Захоплення іконописом не послабило малярських зацікавлень Музики, і 1935 року вона їде продовжувати навчання в Париж, де обирає приватну Академію Андре Льота. “Про Париж говорять і пишуть багато, – розповідала пізніше художниця у статті “Паризькі зорові враження”, надрукованій у часописі “Назустріч”, – усе у ньому цікаве: люди, мистецтво, розкіш і нужда. І все це невичерпна тема”.

Додому вона повертається, сповнена актуальних мистецьких та організаційних ідей, першою з яких стала групова виставка, експонована у приміщенні Промислового музею – з лідером формізму Анджеєм Пронашком, письменником та графіком-неокласиком Бруно Шульцем, і представником “єврейського експресіонізму” Фридеріком Клейнманом. Експериментальні твори художниці – “Рибки”, “Мушлі”, “Раки”, “Кукурудза” стали сенсацією мистецького життя Львова.

Інтерес до давньої української ікони, товариські бесіди з Миколою Федюком та Михайлом Осінчуком, що сповідували ідеї неовізантизму, конкретизовані й актуалізовані Михайлом Бойчуком, визначили специфіку пластичного мислення Ярослави Музики 1930-х років. Бездоганно володіючи технологією іконопису, вивчивши концептуальні засади стилеутворення в пізньовізантійських та ранньоукраїнських мозаїках та фресках, Ярослава Музика винайшла власну мистецьку манеру, яку успішно застосовувала у малярстві, графіці та емальєрстві. У творах художниці – “Портрет чоловіка у виді ікони”, “Старий з бородою”, “Гуцул з люлькою”, “Коні”, “Адам і Єва”, екслібрис Антоніни Іванової – вчувається узгодження концептуальних засад неовізантизму Михайла Бойчука з елементами авангардних напрямків першої третини ХХ ст.: експресіонізму, футуризму, арт-деко та сецесіону.

Адам і Єва під яблунею.1932 рік . ЛНГМ

У ці роки, поряд з мистецькою працею, Ярослава Музика розгортає активну організаційно-творчу діяльність. Художниця зближується з великим ентузіастом на ниві мистецтва – Павлом Ковжуном, підтримуючи його зусилля з консолідації українських мистців, розпорошених по всьому європейському континенті.

Наслідком цього стала співучасть у створенні потужної творчої організації – АНУМ (Асоціації Незалежних Українських Мистців), головою якої від 1931 року судилося стати Ярославі Музиці. З її безпосередньою участю розгорталася виставкова і видавнича робота, відбувалися дискусії щодо перспектив українського мистецтва та його місця в європейському культурному просторі. У 1935-1936 рр. Ярослава Музика та Павло Ковжун публікують низку статей та нарисів про художників-бойчукістів, зокрема Софію Налепінську, Антоніну Іванову, Олену Сахновську, цькування яких в радянській Україні набирало тоді загрозливих обертів.

Однак всі безцінні намагання та ініціативи національної мистецької еліти стали марними з приходом “золотого вересня” 1939 року, перипетіями Другої світової війни та поверненням радянського тоталітарного режиму.

Ярослава Музика не скористалася можливістю полишити рідну землю, за що покарана репресіями, арештом та засланням до Сибіру. Вона, член спілки художників радянської України, була підступно заарештована влітку 1948 р., у Будинку творчості в Гурзуфі та засуджена 18 липня 1949 р. за “приналежність до ОУН” та “співпрацю з нацистами” до 25 років виправно-трудових таборів.

Підсвідомо відчуваючи небезпеку для заарештованої дружини Ярослави, чоловік Максим Музика сховав твори Михайла Бойчука та його послідовників, що зберігалися вдома, замурувавши роботи між дверима їхньої квартири і суміжнього помешкання сестри А. Стефанович. Повернувшись, художниця продовжувала переховувати спадщину Михайла Бойчука, прекрасно розуміючи ступінь ризику.

55-річна Ярослава Музика відбула шість років “до славнозвісної амністії безвинних” й була “достроково звільнена” 6 червня 1955 р. З тих часів збереглася серія “життєвих замальовок” – малюнків та акварелей “Сибірські нотатки”, серед яких варто виділити низку психологічних портретів жінок-арештанток.

Після повернення з Тайшету, художниця поступово повертається до творчої праці. 1957 року її поновлюють в членах СХ, один за одним постають олійні полотна, графічні аркуші та монотипії – портрети Максима Музики, Віри Свєнціцької, Леопольда Левицького, Миколи Федюка, Лесі Українки (“Ломикамінь”), цикли “Сибірські нотатки”, “Люди-типи”, “Козак-Мамай” та інші.

Родина. 1960-ті роки

У період “хрущовської відлиги” 1960-х у помешканні-майстерні Ярослави Музики часто збиралися друзі-однодумці – художники Микола Федюк, Охрім Кравченко, Григорій Смольський, Олекса Шатківський, історик Іван Крип’якевич, мистецтвознавці Віра Свєнціцька, С.Гронський, літературознавець Степан Щурат. Художниця часто бувала в Києві, де зустрічалася з Миколою Глущенком, Сергієм Колосом, Іваном Вроною, О.Таранушенком, Борисом Лобановським; їздила до Москви, щоб поспілкуватися з Анною Бегічевою (давньою приятелькою В.Татліна) та незламними художницями-бойчукістками Антоніною Івановою та Оксаною Павленко.

Мисткиня створює велику серію живописних полотен, ліногравюр та дереворитів, емалевих мініатюр та малювань на склі, з-поміж яких вирізняються емалі циклу “Катерина” та мозаїчні композиції “Княгиня Ольга” і “Малий герой” (1968). Ім’я Ярослави Музики стало справжнім символом нескореності та свободи в мистецтві для львівської творчої молоді, зокрема Ігоря Калинця, Ігоря Боднара, Стефанії Шабатури, Івана Остафійчука та інших.

Ігор Калинець та Стефанія Шабатура у Ярослави Музики, 1970 рік

З середини 1960-х років з Ярославою Музикою близько почала спілкуватись мистецтвознавець Олена Ріпко, яка й власне й вплинула на її рішення заповісти свої твори та колекцію Львівській національній галереї мистецтв. Як писав свого часу директор галереї, Герой України, мистецтвознавець Борис Возницький: “Ярослава Музика потурбувалась щоб спадщина її не зникла… Описувала збірку Олена Ріпко, ставила номери… Ярослава Музика врятувала твори М. Федюка, М. Бойчука, М. Рудницького, В. Седляра, І. Падалки, А. Іванової…”

З великим успіхом пройшли персональні виставки-ретроспекції художниці у Львівській галереї мистецтв у 1968-му та в Музеї українського мистецтва у Києві в 1970 році.

Ярослава Музика. 1965 рік. ЦДАМЛМ України, ф. 251, оп. 1, од. зб. 20, арк. 3.

А останній творчий здобуток мисткині – лінографічний цикл “Символи Сковороди” (1969-1971), в якому оспівується чарівний образ Яблуні, “подарований” свого часу філософом Михайлові Бойчуку й переданий пізніше учням-бойчукістам, став “лебединою піснею” Ярослави Музики та її духовним посланням наступним поколінням українських мистців – був використаний поетом-шестидесятником Ігорем Калинцем для ілюстрації збірки поезій “Спогади про світ” 1971 року.

Символи Сковороди. 1969-1971 роки. ЛНГМ

Реабілітовано Ярославу Музику було лишень 1994 року – до 100-ліття від дня народження мисткині.

Ярослав КРАВЧЕНКО

Джерело: Історична правда

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Що потрібно знати про Віка Бакіна — лауреата премії FUTURESPECTIVE 2025
Ukraine Art News
2025-12-23T13:30:19Z
Помер співак Кріс Рі — автор хітів The Road to Hell та Driving Home for Christmas
Ukraine Art News
2025-12-23T06:00:20Z
Пішов із життя легендарний співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T20:03:24Z
Солідарність народжується з емпатії до інших
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:58Z
Помер автор хіта «Driving Home for Christmas», співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:12Z
Крах ідилії Бекхемів: що відомо про гострий конфлікт між Девідом, Вікторією та їхнім старшим сином Брукліном
Elle
2025-12-22T19:58:48Z
Талісман щастя на підошві: історія бренду Aquazzura та його засновника Едгардо Осоріо
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Націоналіст, сепаратист, прагматик. Все про прем'єра Бельгії, який блокував гроші для України
Европейская правда
2025-12-22T19:57:17Z
У Львові сотні людей прощаються зі Степаном Гігою
Ukraine Art News
2025-12-14T18:45:29Z
Вандал зруйнував скульптури української художниці у Данії: мистецькі організації засудили вчинок
Ukraine Art News
2025-12-24T09:51:20Z
«Різдвяна майстерня» у Варшаві: В центрі польської столиці відбувся український благодійний ярмарок
Ukraine Art News
2025-12-24T08:42:22Z
Різдвяні хіти при свічках з келихом шампанського: у Львові відбудеться серія святкових концертів
Photo Lviv
2025-12-24T06:18:13Z
Майбутнє балету: 27 грудня у Львівській опері учні балетної школи покажуть «Таємницю Новорічного Танцю»
Photo Lviv
2025-12-24T06:12:11Z
В іспанській Малазі провели українські вечорниці
Ukraine Art News
2025-12-23T16:42:31Z
Різдвяні Історії: "Піккардійська Терція" вирушає у різдвяний тур Україною
Ukraine Art News
2025-12-23T16:15:17Z
Різдвяна містерія в Мюнхені: в Українському вільному університеті пройшов масштабний благодійний вечір
Ukraine Art News
2025-12-23T15:33:24Z
У Копенгагені вандал зруйнував скульптури української художниці, що розповідали про війну
Ukraine Art News
2025-12-23T13:21:15Z
Ірина Максимова та Маша Рева — героїні зимового числа «ELLE Україна»
Elle
2025-12-23T10:00:16Z
Вдягнутися в стилі «Емілі в Парижі»: розглядаємо наймодніші образи п’ятого сезону
Elle
2025-12-24T09:39:15Z
Marvel випустила перший тизер “Месники: Сходження Доктора Дума”: назвали дату прем’єри
Ukraine Art News
2025-12-24T09:15:20Z
Оголосили дату виходу фільму від творців “Мавка. Лісова пісня”: де і коли відбудеться прем’єра
Ukraine Art News
2025-12-24T08:24:16Z
Порція різдвяного натхнення: 12 культових образів від героїнь святкових фільмів
Elle
2025-12-24T08:21:15Z
Marvel показала перший тизер фільму "Месники: Судний день"
Ukraine Art News
2025-12-24T05:15:26Z
Крістофер Нолан представив офіційний трейлер свого епічного фільму «Одіссея»
KinoFilms
2025-12-23T17:12:12Z
«Месники: Судний день» — дивіться перший тизер блокбастера Марвел за участю Кріса Еванса
KinoFilms
2025-12-23T16:36:14Z
472 студенти, нові освітні формати та підтримка дебютів: яким був 2025 рік для Української Кіношколи
Cineast
2025-12-23T13:39:21Z
"Довженко-Центр" отримає додаткове фінансування на 2025 рік: Держкіно перерозподілило бюджет
Ukraine Art News
2025-12-23T13:33:24Z
Подивіться на проєкт агрохабу в Умані у вигляді соняшника
Хмарочос
2025-12-24T09:51:30Z
Свята за розкладом магістрату, або як формувалися 5 стовпів львівського Різдва
Photo Lviv
2025-12-24T06:21:10Z
На Стрийщині встановили національний рекорд: у Славську приготували понад 300 літрів «Гетьманського борщу»
Photo Lviv
2025-12-24T06:06:13Z
Поїздка Київ–Одеса–Житомир, 46 тисяч грн чайових і музика для бджіл: річні підсумки Uklon
Хмарочос
2025-12-23T12:27:31Z
Аеропорт біля Торонто перетворять на нове місто
Хмарочос
2025-12-23T11:06:43Z
У Римі з туристів стягуватимуть по два євро за наближення до фонтану Треві
Хмарочос
2025-12-23T09:33:23Z
Чому трамваї в Торонто є одними з найповільніших у світі та чи можна це виправити?
Хмарочос
2025-12-22T19:59:58Z
У В’єтнамі збудували спа-центр із дахом-мушлею, вкритим папороттю
Хмарочос
2025-12-22T19:59:57Z
Реальний досвід подорожі Львів – Катовіце автобусом
Gloss
2025-12-22T19:59:38Z
Піца як універсальна страва: чому вона не втрачає популярності
Photo Lviv
2025-12-24T12:42:11Z
«Початок нової історії» – на Хрещатику прибрали маф, який стояв там 15 років
Хмарочос
2025-12-24T12:36:38Z
На Вінниччині громаді повернули землю з прадавніми курганами
Ukraine Art News
2025-12-24T12:06:26Z
Пластуни передали Вифлеємський вогонь миру посольству України в Ірландії
Ukraine Art News
2025-12-24T10:24:15Z
12 продуктів, які мають бути на столі на Новий 2026 рік
Elle
2025-12-24T10:21:21Z
Як європейський секондхенд мандрує світом і знову повертається до магазинів – розслідування Follow the Money
Хмарочос
2025-12-24T09:48:29Z
Kyiv City Express запускає тестові шатли з Дарниці до станції Видубичі
Хмарочос
2025-12-24T07:06:30Z
У Києві затвердили програму з енергоефективності та розвитку ЖКГ до 2028 року
Хмарочос
2025-12-24T06:51:32Z
Міністерство культури заперечує, що затягує передачу Костелу Святого Миколая парафії
Хмарочос
2025-12-24T06:51:31Z
Вінс Зампелла, один із розробників відеогри Call of Duty, загинув у автокатастрофі
Ukraine Art News
2025-12-23T14:00:16Z
Коли фарбування стає ритуалом догляду: Schwarzkopf презентували Crème Supreme
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Теракота, бетон, склоблоки: 10 трендів у дизайні інтер’єру 2025 року
Хмарочос
2025-12-10T07:42:45Z
Вишукана зимова база: GASANOVA представляє кашеміровий дроп
Elle
2025-12-09T15:12:21Z
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Хмарочос
2025-12-08T09:51:34Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z