MY.UAСтатті
Перший портрет владики Андрея роботи Олекси Новаківського
Перший портрет владики Андрея роботи Олекси Новаківського

Перший портрет владики Андрея роботи Олекси Новаківського

Відомо, що незвичайна, авторитетна в широких суспільних колах Галичини й усієї України особа митрополита Андрея Шептицького ще за його життя привертала увагу багатьох художників різних поколінь. Владику портретували такі визначні митці, як І. Труш, М. Сосенко, О. Курилас, М. Водзіцька, Ю. Буцманюк, М. Бойчук, С. Литвиненко, А. Коверко та інші. Усі вони були захоплені душевною красою митрополита як людини, його духовним аристократизмом і гідним подиву жертовним служінням своєму народові. Проте чи не найбільше уваги та натхненної творчої праці присвятив постаті свого щедрого мецената Олекса Новаківський. Впродовж понад двох десятиліть особа митрополита Андрея була для митця предметом постійного зацікавлення й імпульсом до низки творчих задумів.

«Ваша Ексцелєнція зволять повірити мені, – зізнавався Новаківський в одному з листів до митрополита вже наприкінці свого життя, – що здаю собі справу з історичної ваги хвилі тоді, коли маю честь компонувати портрет Вашої Ексцелєнції. Для нашого народу нема єще портрету, який би відповідав історичному значінню. Вірю в те, що не лиш малярське заінтересовання для незвичайного моделя, але також відчуття національної конечности та історичної достойности дозволить мені розв’язати композицію портрету, як його в думках своїх виджу»1. За період 1913–1931 рр. О. Новаківський присвятив темі митрополита близько двох десятків малярських творів, серед яких такі відомі композиційні портрети, як «Князь Церкви» (1915), «Мойсей» (1915–1919), «Владика» («Провидіння») (1929–1930), «Митрополит у чернечій рясі» («Владика» ІІ, 1930–1931) та інші. Крім того, понад 200 рисункових портретних начерків і композиційних ескізів, які сьогодні є неоціненними свідоцтвами невтомної наполегливої праці художника над образом митрополита і розкривають багатий репертуар авторських версій та задумів О. Новаківського.  Не раз це були своєрідні символіко-алегоричні композиції, в яких образ митрополита постає на тлі складної іншомовної сценерії як уособлення певних суспільних ідеалів та історико-філософських ідей, як «Мойсей» (1915–1919), «Страшний Суд» (1919), «Тяжкий сон» (1920). В них художник трактував образ митрополита в широкому контексті історичного й духовного буття українського народу.

В усіх присвячених митрополитові творах Олекса Новаківський талановито виявив не тільки своє особисте, сповнене глибокої шани і вдячності, ставлення до владики, а й значною мірою втілив у портретах високий суспільний і морально-етичний ідеал своєї епохи. Ось чому ніхто з сучасних Новаківському художників не зумів домогтися такої, як у його творах, масштабності ідейно-образного звучання портретів митрополита і такого рідкісного поєднання монументальної узагальненості образу з глибиною індивідуальної психологічної характеристики портретованого2.

Сьогодні мусимо з жалем констатувати, що велику й вагому працю Олекси Новаківського над мистецьким увічненням образу митрополита Андрея Шептицького спіткала рідкісно драматична доля. Найкращі вісім малярських портретів митрополита, які належали пензлю Новаківського, та 60 його рисункових начерків до цього образу були знищені в 1952 році тоталітарно-більшовицьким режимом під час варварської ідеологічної «чистки» фондових і депозитних збірок Національного музею у Львові3.

Наприкінці 1990-х років було відомо лише п’ять оригінальних олійних портретів митрополита роботи Олекси Новаківського, що дивом збереглися до наших днів у приватних збірках Львова4. Та з плином часу у вітчизняних і в іноземних колекціях почали з’являтися досі незнані портрети владики, які вважали знищеними чи загубленими. Відтак у 2000-му році стараннями о. Себастьяна вдалося віднайти і придбати для львівського «Студіону» один із шедеврів малярства О. Новаківського – символіко-алегоричну композицію «Мойсей».

2012 року до збірки Національного музею у Львові надійшов зі США (разом з архівом і творчим спадком Святослава Гординського) великий (розмірами 130×100 см) рисунковий портрет митрополита роботи Олекси Новаківського, що є фактично варіантом відомої композиції «Князь Церкви». Свого часу С. Гординський придбав цей рисунок, що потрапив до Нью-Йорка аж із Польщі5.

Останніми роками у приватній збірці у Львові було виявлено ще один дуже цікавий, досі не знаний в Україні малярський портрет митрополита Андрея пензля Олекси Новаківського.

Пригляньмося сьогодні ближче до цього твору. Це порівняно невеликий за розмірами (46×38 см) портрет владики (полотно на картоні, олія) з автентичними (за характером почерку) авторськими написами на лицевому і на зворотному боці твору.

На лицевій стороні справа внизу – напис пером і чорним чорнилом: «Львів, дня 27 падолиста. “Пам’ятевий ескіз до портретової композиції Е.В.Пр. гр. Ш.М. А. (Шептицького Митрополита Андрея. – Л. В.) з обсервації (з натури – Л.В.)”».

На звороті твору – напис дещо побляклим чорнилом: «№ ІІ», – нижче:

«Пам’ятевий ескіз до композиційного портрету Ексцелєнциї Високопреосвящ. Митрополита Андрея графа Шептицького. Малювавєм його під час мого гостинного перебування у Ексцелєнциї яко реконвалісцент по тяжкій моїй операциї сліпої кишки (appendicsa)». Ще нижче – підпис: «Олекса Новаківський. Львів, 27.ХІ.1913».

Напис на звороті цього твору проливає світло на цікавий, досі малознаний факт біографії О. Новаківського. Виявляється, що прибувши наприкінці 1913 року до Львова, він не відразу оселився у творчій майстерні в т. зв. Палаці Стики (нині – Художньо-меморіальний музей О. Новаківського на вул. Листопадового Чину, 11),  як це подавалось в літературі про художника,6 а тимчасово замешкав під крилом свого мецената у палатах на Святоюрській горі. Щоправда, у спогадах деяких сучасників художника мимохідь згадувалось про цей факт, однак не підтверджений документально, він не брався до уваги дослідниками творчості мистця. Митрополит поселив О. Новаківського в себе на Святоюрській горі, ймовірно, через те, що художник приїхав із Кракова ще не зовсім здоровим, одразу після чотиримісячного лікування та операції у Краківському шпиталі св. Лазаря,7 а виділена для нього митрополитом у Львові простора неопалена майстерня у т.зв. Палаці Стики потребувала серйозного ремонту і в ті осінні листопадові дні була надто холодною для проживання ослабленого після операції «реконвалісцента».

Цікаво, що художник, щойно оселившись на Святоюрській горі, відразу ж узявся за портретування митрополита. Як бачимо з епістолярного спадку О. Новаківського, він ще 25 листопада 1913 року перебував у Кракові, звідки написав до  итрополита схвильованого листа з висловом удячності за надану йому можливість жити і творчо працювати на рідній землі8. А вже через два дні, 27 листопада того самого року, він, як читаємо у записі самого художника, малює досліджуваний нами портрет митрополита «під час гостинного перебування у Ексцелєнциї» у Львові,  двічі вказуючи дату його створення в авторських написах на лицевому та на зворотному боці твору. Такий короткий термін праці над цим портретом дозволяє припустити, що художник, приступаючи до його виконання, користувався вже готовим, попередньо продуманим ескізом, який привіз із Кракова. І справді, серед портретів митрополита пензля Новаківського, знищених тоталітарним режимом 1952 року, в збірці Національного музею був олійний ескіз розміром 42×35 см із авторським написом на звороті: «Пам’ятковий ескіз до портрету Ексцелєнції В. Пр.Митрополита Андрея гр. Шептицького, 9.Х.1913». В інвентарних книгах музею під № 22870 зберігся короткий опис цього знищеного олійного ескізу: «Митрополит з довгою бородою (? – ЛВ.), в рожево-фіолетовій мантії сидить на престолі (в митрополичому кріслі, – Л. В.) з високим опертям. На голові – шапочка (піюска, – Л. В.), на шиї – хрест. Зліва, на зеленому покривалі (обрусі, – Л. В.) – митра. Тло – зелено-сірувата стіна». Навіть такий досить приблизний опис цього ескізу вказує на те, що художник міг на його основі досить швидко виконати у Львові композиційно розбудований, дещо більших розмірів досліджуваний нами «пам’ятковий» портрет митрополита з авторською датою 27 листопада 1913 року.

Спробуймо проаналізувати особливості малярського виконання та іконографії  цього твору, щоб уяснити його місце і значення в історії праці О. Новаківського над образом митрополита А. Шептицького.

Художник зобразив у цьому творі імпозантну постать митрополита, який сидить випрямившись у парадному митрополичому кріслі з високою спинкою, оздобленою різьбленими фігурами двох звернених до себе ангелів із сурмами, а також мотивом митри в центрі. Руки владики спочивають на бильцях крісла, у правій руці – злегка нахилений додолу ручний хрест. Зліва на зеленому обрусі столика – розкрита літургійна книга, митра та настільний хрест. Углибині видніє фрагмент інтер’єру Святоюрського храму із Царськими вратами. Обличчя ще молодого митрополита з короткою округлою борідкою звернене проникливим суворим поглядом до глядача.

Цей портрет на перший погляд дуже подібний до дещо пізнішого, на жаль, також знищеного в 1952 р. твору О. Новаківського «Князь Церкви» (1915 р.), ілюстрованого у монографії В. Залозецького9 і описаного в інвентарних книгах Національного музею під № 34700 та в публікації Миколи Вороного10.

У фондовій збірці Національного музею зберігся навіть авторський рисунок цього твору на кальці.

На ньому владика Андрей зображений в пишних архиєрейських ризах з омофором, він сидить у кріслі на тлі інтер’єру Святоюрського собору, обличчя його злегка нахилене вперед, прихильно звернене до глядача уважним глибоким поглядом. Натомість досліджуваний нами портрет істотно відрізняється  рядом своїх іконографічних прикмет від описаної вище композиції «Князь Церкви». Зокрема, постать митрополита зображена тут не в ошатних архиєрейських ризах, а в скромній митрополичій мантії рожево-фіолетового кольору із чорною облямівкою на грудях, він сидить, не нахилившись до глядача, а урочисто випрямившись на тлі високої, багато оздобленої різьбою спинки митрополичого крісла.

Художник явно задумав створити в цьому творі урочисто-репрезентативний портрет митрополита, витриманий у дусі maniera grande кардинальських портретів епохи Відродження. Звідси – дещо офіційна, урочиста постава портретованого, а також посилена увага художника до предметно-аксесуарного оточення. Водночас за характером малярського виконання цей образ наскрізь модерний, виконаний широким динамічним мазком, що не деталізуючи впевнено характеризує могутню пластику постаті митрополита. Мистець старанно ліпить молоде енергійне обличчя портретованого і хоча ескізно, але переконливо означує навколишню обстановку.

У цьому портреті якнайкраще виявився властивий Новаківському блискучий талант колориста, який зумів вміло поєднати уроки імпресіоністичного малярства із реалістичною пластикою форм – риса, дуже характерна ранній малярській манері мистця. Багаті тепло-холодні й тональні відтінки насиченого фіалково-рожевого кольору митрополичої мантії творять вишукану, побудовану на контрастах гармонію зі світлими золотисто-вохристими та сріблясто-голубими тонами у зображенні інтер’єру зліва. Смілива малахітово-зелена пляма обруса поруч із кріслом митрополита не порушує загальної гармонії та динамічної рівноваги кольорових відтінків, а навіть надає колоритові твору несподівано свіжого, сміливого звучання.

Отже, в історії довголітньої праці О. Новаківського над образом митрополита А. Шептицького розглянутий нами твір є хронологічно найбільш раннім (датованим 27.ХІ.1913 р.) типом сучасного репрезентативного портрета владики. Цей портрет разом із уже згаданим краківським «пам’ятковим» ескізом до нього (з датою 9.Х.1913 р.) художник свого часу передав митрополитові згідно з домовленістю з ним на 1914 р11. У списку переданих тоді творів малярський ескіз, датований «9.Х.1913 р.», числиться під № 1, а портрет із датою «27.ХІ.1913 р.» – під № 2. Тому  на звороті досліджуваного нами твору художник вказав:«№ ІІ.».

Портрет, датований 27.ХІ.1913, митрополит Андрей залишив собі, а краківський ескіз до нього разом з іншими творами подарував 1924 року Національному музею у Львові, де в 1952-му цей ескіз (під назвою «Портрет Митрополита Андрея Шептицького», 1913 р., фанера, олія, 42×35), був знищений сталінським режимом12, як і інші портрети владики та тисячі творів українських мистців. Так затриманий у збірці митрополита його портрет дивом уникнув знищення й опинився по війні у приватній колекції у Львові.

Цікаво, що Олекса Новаківський згодом знову повернувся до версії репрезентативного портрета владики Андрея, готуючись у 1924 році до відзначення ювілею його архипастирської діяльності, що мав відбутися в наступному 1925 р. Виконав тоді великий (розміром 92×75,5 см), щоправда, не закінчений, парадний портрет митрополита12, взявши за основу вже випрацювану іконографію раннього, досліджуваного нами твору 1913 року. Малярський портрет 1924 року О. Новаківський, імовірно, задумав як подарунок до ювілею владики, проте з невідомих причин відмовився від цього наміру. Нині портрет є власністю родини художника у Львові.

Таким чином, введений у вітчизняний науково-мистецтвознавчий обіг малярський портрет митрополита Андрея Шептицького 1913 р. збагатить наше уявлення про взаємини митрополита з митцем та, сподіваємось, доповнить загальну картину праці О. Новаківського над образом свого мецената.

Любов ВОЛОШИН

Література:

1. Лист О. Новаківського до митрополита А. Шептицького, 2 червня 1931 р. ЦДІА України у Львові. – Ф. 408. – Оп. 1. – Спр. 1084. – С. 9.
2. Волошин Л. Княжий дарунок великого мецената. Митрополит Андрей Шептицький у житті і творчості Олекси Новаківського. – Львів: Свічадо, 2001. – 200 с.
3. Каталог втрачених експонатів Національного музею у Львові / авт. упоряд.: В. Арофікін, Д. Посацька. – К., Львів: «Тріумф», 1996. – С. 34 (№ 191, 193, 199, 200); С. 43 (№ 289–292); С. 75 (№ 948–1008)
4. Кольорові ілюстрації цих творів і анотації до них див.: Волошин Л. Княжий дарунок… – С. 89–186
5. Гординський С. Портрет Митрополита Андрея в Нью-Йорку // Свобода (Нью-Йорк). – 1984. – 5 грудня].
6. Волошин Л. Княжий дарунок… – С. 20.
7. Лист О. Новаківського до Митрополита із Кракова, 25 листопада 1913 р. ЦДІА України у Львові. – Ф.358. – Оп. 2. – Спр. 51. – С. 79.
8. Лист О. Новаківського до Митрополита, 25 листопада 1913 р.– ЦДІА України у Львові, – Ф.358. – Оп. 2. – Спр. 51. – С. 79.
9.  Залозецький В. Олекса Новаківський.– Львів, 1934. – Іл. на табл. № 19.
10.  Вороний М. Портрети Митрополита Андрея /Чверть століття на Митрополичому престолі // Богословія (Львів). – 1926. – Т. IV. – Кн. 1–2. – С.  203–204.
11. ЦДІА України у Львові. – Ф. 408. – Оп. 1. – Спр. 1084. – С. 2. «Список творів, призначених по умові з Ексцелєнцією Митрополитом Андреєм гр. Шептицьким з року 1914».
12. Каталог втрачених експонатів Національного музею у Львові… –  С.34 (№ 191).
13. Волошин Л. Княжий дарунок… – С. 176.

Джерело: ЗБРУЧ

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Стала відома причина смерті лідера гурту Green Grey
Ukraine Art News
2025-10-21T20:30:31Z
Ексдиректору Молодого театру Білоусу оголосили підозру в сексуальному насильстві над студентками - він усе заперечує
Ukraine Art News
2025-10-21T19:15:33Z
Останній президент Львова. Хто це такий і де він жив?
Photo Lviv
2025-10-21T05:12:20Z
Демі Мур, Кендалл Дженнер, Селена Гомес та інші зірки на червоній доріжці гала-концерту Музею Академії-2025
Elle
2025-10-19T15:12:31Z
Лобода виступила на весіллі футболіста Хайкіна, що "пишається російським паспортом", - блогер
Ukraine Art News
2025-10-19T05:30:30Z
У віці 103 років помер китайський лауреат Нобелівської премії з фізики Чень Нін Ян
Ukraine Art News
2025-10-18T20:45:28Z
Британський принц Ендрю відмовився від титулу герцога Йоркського
Ukraine Art News
2025-10-18T07:18:35Z
Помер співзасновник KISS та член Зали слави рок-н-ролу Ейс Фрейлі
Ukraine Art News
2025-10-18T04:30:28Z
Помер письменник, лінгвіст і співзасновник “Нью-Йоркської групи” Юрій Тарнавський
Ukraine Art News
2025-10-17T12:31:57Z
Архітектурні прикраси: дизайнери створили колекцію за формами київського модернізму
Хмарочос
2025-10-23T10:21:49Z
Фабрика BASSA спільно з мисткинею Ліліт Саркісян показують, як зробити сейф артоб’єктом інтер’єру
Elle
2025-10-23T07:30:39Z
Студія Aranchii Architects перемогла в конкурсі на благоустрій парку у Білій Церкві
Хмарочос
2025-10-23T06:30:42Z
«Тут мешкають леви»: Львів відкриває незвідані мистецькі світи з Анною Трояновською
Photo Lviv
2025-10-23T05:06:26Z
У Національному музеї «Київська картинна галерея» відкрилася виставка до 150-річчя Олександра Мурашка
Ukraine Art News
2025-10-22T21:03:30Z
Українські моделі нової хвилі — про участь у світових показах, залаштунки культових шоу та підготовку до виходу на подіум
Elle
2025-10-22T18:21:29Z
У Києві презентували базу даних українських рукописних книг XI-XVI століть
Ukraine Art News
2025-10-22T16:06:32Z
Сила людей і мистецтва: як пройшов прийом Київського міжнародного економічного форуму в Edem Resort Kyiv
Elle
2025-10-22T15:09:29Z
Вийшла друком книга про бруталістські інтер’єри з понад сотнею фотографій
Хмарочос
2025-10-22T13:36:38Z
Аарон Тейлор-Джонсон і Лілі-Роуз Депп зіграють в новому фільмі режисера «Носферату»
KinoFilms
2025-10-23T10:09:22Z
Кінофестиваль "Молодість" оголосив позаконкурсну програму
Ukraine Art News
2025-10-23T06:03:34Z
“Ковчег милосердя”: Прем’єра фільму про парамедиків-волонтерів у Львові
Photo Lviv
2025-10-23T05:12:20Z
Режисеру Білоусу обрали запобіжний захід у справі про сексуальне насильство над студентками
Ukraine Art News
2025-10-22T16:45:28Z
5 нових атмосферних фільмів жахів для перегляду на Гелловін
KinoFilms
2025-10-22T11:00:27Z
Що подивитися: найочікуваніші фільми листопада
Elle
2025-10-22T09:36:32Z
Український фільм отримав грант на виробництво від Berlinale World Cinema Fund
Ukraine Art News
2025-10-22T08:09:34Z
7 нових фільмів та серіалів листопада на Netflix
Elle
2025-10-22T07:24:29Z
Netflix готує серіал про родину Кеннеді з Майклом Фассбендером у головній ролі
Elle
2025-10-21T19:39:32Z
У Лондоні 700-річну церкву підвісили над будівельним майданчиком
Хмарочос
2025-10-22T07:39:38Z
Чернігів і Славутич лишилися без світла й води через удари по енергооб’єктах
Хмарочос
2025-10-21T07:36:42Z
Два українські села потрапили до списку найкращих у світі — ООН
Ukraine Art News
2025-10-20T14:33:31Z
Два села в Карпатах увійшли до списку найкращих туристичних сіл світу
Хмарочос
2025-10-20T09:36:55Z
На Кіровоградщині пройде Всеукраїнський залізничний фестиваль
Хмарочос
2025-10-20T08:13:41Z
Заповідник «Тустань» відзначає 20-річчя
Photo Lviv
2025-10-18T05:03:21Z
На ВДНГ відкрили Терапевтичний сад, що взаємодіє з п’ятьма чуттями
Хмарочос
2025-10-17T13:30:55Z
Будинки за 1 євро: як популярна схема оживляє спорожнілі міста та в чому підступи?
Хмарочос
2025-10-15T09:33:38Z
У Парижі з’явилося 300 пішохідних «вулиць до школи». Дивіться, що змінили
Хмарочос
2025-10-15T09:21:41Z
Найгарячіший тренд спідньої білизни, який обиратимуть усі модниці в цьому сезоні
Elle
2025-10-23T09:06:45Z
У Києві закривається мережа супермаркетів «Континент», що працювала з 1993 року
Хмарочос
2025-10-23T08:54:50Z
Україна отримала від ЄІБ 46 млн євро на розвиток міст: частина піде на транспорт Києва
Хмарочос
2025-10-23T07:58:06Z
Streetstyle: 25 актуальних осінніх образів із класичними пальтами, які варто повторити цього сезону
Elle
2025-10-23T07:21:37Z
Цей зелений відтінок домінуватиме в гардеробах модниць в осінньому сезоні — підтверджують сестри Хадід
Elle
2025-10-23T06:45:36Z
Російські дрони атакували київський Поділ: пошкоджено синагогу та житлові будинки
Хмарочос
2025-10-23T06:42:40Z
Петро Могила у Львові
Photo Lviv
2025-10-23T05:15:35Z
Громади Львівщини витратили майже 3 млрд грн на потреби оборони за 9 місяців
Photo Lviv
2025-10-23T05:03:21Z
Простий рецепт модного гарбузового лате
Elle
2025-10-22T16:49:44Z
Тренди вивчення мов для кар’єрного росту в 2025 році
Хмарочос
2025-10-23T06:48:44Z
4 критерії, щоб обрати пуско-зарядні пристрої
Хмарочос
2025-10-22T11:42:39Z
Вчені сподіваються на революцію в сонячній енергетиці: завдяки панелям із перовскіту
Хмарочос
2025-10-16T13:45:39Z
Netflix і Spotify запускають спільні відеоподкасти
Ukraine Art News
2025-10-15T14:18:34Z
«Укрпошта» запускає власні поштомати
Хмарочос
2025-10-15T13:00:51Z
В Україні офіційно почав працювати стримінг HBO Max
Хмарочос
2025-10-15T08:12:47Z
HBO Max відтепер в Україні: що пропонує стримінгова платформа
Elle
2025-10-14T19:39:27Z
Instagram запозичив рейтинги Асоціації кіномистецтва для обмеження контенту за віком
Ukraine Art News
2025-10-14T18:30:28Z
Microsoft з 14 жовтня припиняє підтримку Windows 10
Ukraine Art News
2025-10-14T11:48:29Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z