MY.UAСтатті
Перший портрет владики Андрея роботи Олекси Новаківського
Перший портрет владики Андрея роботи Олекси Новаківського

Перший портрет владики Андрея роботи Олекси Новаківського

Відомо, що незвичайна, авторитетна в широких суспільних колах Галичини й усієї України особа митрополита Андрея Шептицького ще за його життя привертала увагу багатьох художників різних поколінь. Владику портретували такі визначні митці, як І. Труш, М. Сосенко, О. Курилас, М. Водзіцька, Ю. Буцманюк, М. Бойчук, С. Литвиненко, А. Коверко та інші. Усі вони були захоплені душевною красою митрополита як людини, його духовним аристократизмом і гідним подиву жертовним служінням своєму народові. Проте чи не найбільше уваги та натхненної творчої праці присвятив постаті свого щедрого мецената Олекса Новаківський. Впродовж понад двох десятиліть особа митрополита Андрея була для митця предметом постійного зацікавлення й імпульсом до низки творчих задумів.

«Ваша Ексцелєнція зволять повірити мені, – зізнавався Новаківський в одному з листів до митрополита вже наприкінці свого життя, – що здаю собі справу з історичної ваги хвилі тоді, коли маю честь компонувати портрет Вашої Ексцелєнції. Для нашого народу нема єще портрету, який би відповідав історичному значінню. Вірю в те, що не лиш малярське заінтересовання для незвичайного моделя, але також відчуття національної конечности та історичної достойности дозволить мені розв’язати композицію портрету, як його в думках своїх виджу»1. За період 1913–1931 рр. О. Новаківський присвятив темі митрополита близько двох десятків малярських творів, серед яких такі відомі композиційні портрети, як «Князь Церкви» (1915), «Мойсей» (1915–1919), «Владика» («Провидіння») (1929–1930), «Митрополит у чернечій рясі» («Владика» ІІ, 1930–1931) та інші. Крім того, понад 200 рисункових портретних начерків і композиційних ескізів, які сьогодні є неоціненними свідоцтвами невтомної наполегливої праці художника над образом митрополита і розкривають багатий репертуар авторських версій та задумів О. Новаківського.  Не раз це були своєрідні символіко-алегоричні композиції, в яких образ митрополита постає на тлі складної іншомовної сценерії як уособлення певних суспільних ідеалів та історико-філософських ідей, як «Мойсей» (1915–1919), «Страшний Суд» (1919), «Тяжкий сон» (1920). В них художник трактував образ митрополита в широкому контексті історичного й духовного буття українського народу.

В усіх присвячених митрополитові творах Олекса Новаківський талановито виявив не тільки своє особисте, сповнене глибокої шани і вдячності, ставлення до владики, а й значною мірою втілив у портретах високий суспільний і морально-етичний ідеал своєї епохи. Ось чому ніхто з сучасних Новаківському художників не зумів домогтися такої, як у його творах, масштабності ідейно-образного звучання портретів митрополита і такого рідкісного поєднання монументальної узагальненості образу з глибиною індивідуальної психологічної характеристики портретованого2.

Сьогодні мусимо з жалем констатувати, що велику й вагому працю Олекси Новаківського над мистецьким увічненням образу митрополита Андрея Шептицького спіткала рідкісно драматична доля. Найкращі вісім малярських портретів митрополита, які належали пензлю Новаківського, та 60 його рисункових начерків до цього образу були знищені в 1952 році тоталітарно-більшовицьким режимом під час варварської ідеологічної «чистки» фондових і депозитних збірок Національного музею у Львові3.

Наприкінці 1990-х років було відомо лише п’ять оригінальних олійних портретів митрополита роботи Олекси Новаківського, що дивом збереглися до наших днів у приватних збірках Львова4. Та з плином часу у вітчизняних і в іноземних колекціях почали з’являтися досі незнані портрети владики, які вважали знищеними чи загубленими. Відтак у 2000-му році стараннями о. Себастьяна вдалося віднайти і придбати для львівського «Студіону» один із шедеврів малярства О. Новаківського – символіко-алегоричну композицію «Мойсей».

2012 року до збірки Національного музею у Львові надійшов зі США (разом з архівом і творчим спадком Святослава Гординського) великий (розмірами 130×100 см) рисунковий портрет митрополита роботи Олекси Новаківського, що є фактично варіантом відомої композиції «Князь Церкви». Свого часу С. Гординський придбав цей рисунок, що потрапив до Нью-Йорка аж із Польщі5.

Останніми роками у приватній збірці у Львові було виявлено ще один дуже цікавий, досі не знаний в Україні малярський портрет митрополита Андрея пензля Олекси Новаківського.

Пригляньмося сьогодні ближче до цього твору. Це порівняно невеликий за розмірами (46×38 см) портрет владики (полотно на картоні, олія) з автентичними (за характером почерку) авторськими написами на лицевому і на зворотному боці твору.

На лицевій стороні справа внизу – напис пером і чорним чорнилом: «Львів, дня 27 падолиста. “Пам’ятевий ескіз до портретової композиції Е.В.Пр. гр. Ш.М. А. (Шептицького Митрополита Андрея. – Л. В.) з обсервації (з натури – Л.В.)”».

На звороті твору – напис дещо побляклим чорнилом: «№ ІІ», – нижче:

«Пам’ятевий ескіз до композиційного портрету Ексцелєнциї Високопреосвящ. Митрополита Андрея графа Шептицького. Малювавєм його під час мого гостинного перебування у Ексцелєнциї яко реконвалісцент по тяжкій моїй операциї сліпої кишки (appendicsa)». Ще нижче – підпис: «Олекса Новаківський. Львів, 27.ХІ.1913».

Напис на звороті цього твору проливає світло на цікавий, досі малознаний факт біографії О. Новаківського. Виявляється, що прибувши наприкінці 1913 року до Львова, він не відразу оселився у творчій майстерні в т. зв. Палаці Стики (нині – Художньо-меморіальний музей О. Новаківського на вул. Листопадового Чину, 11),  як це подавалось в літературі про художника,6 а тимчасово замешкав під крилом свого мецената у палатах на Святоюрській горі. Щоправда, у спогадах деяких сучасників художника мимохідь згадувалось про цей факт, однак не підтверджений документально, він не брався до уваги дослідниками творчості мистця. Митрополит поселив О. Новаківського в себе на Святоюрській горі, ймовірно, через те, що художник приїхав із Кракова ще не зовсім здоровим, одразу після чотиримісячного лікування та операції у Краківському шпиталі св. Лазаря,7 а виділена для нього митрополитом у Львові простора неопалена майстерня у т.зв. Палаці Стики потребувала серйозного ремонту і в ті осінні листопадові дні була надто холодною для проживання ослабленого після операції «реконвалісцента».

Цікаво, що художник, щойно оселившись на Святоюрській горі, відразу ж узявся за портретування митрополита. Як бачимо з епістолярного спадку О. Новаківського, він ще 25 листопада 1913 року перебував у Кракові, звідки написав до  итрополита схвильованого листа з висловом удячності за надану йому можливість жити і творчо працювати на рідній землі8. А вже через два дні, 27 листопада того самого року, він, як читаємо у записі самого художника, малює досліджуваний нами портрет митрополита «під час гостинного перебування у Ексцелєнциї» у Львові,  двічі вказуючи дату його створення в авторських написах на лицевому та на зворотному боці твору. Такий короткий термін праці над цим портретом дозволяє припустити, що художник, приступаючи до його виконання, користувався вже готовим, попередньо продуманим ескізом, який привіз із Кракова. І справді, серед портретів митрополита пензля Новаківського, знищених тоталітарним режимом 1952 року, в збірці Національного музею був олійний ескіз розміром 42×35 см із авторським написом на звороті: «Пам’ятковий ескіз до портрету Ексцелєнції В. Пр.Митрополита Андрея гр. Шептицького, 9.Х.1913». В інвентарних книгах музею під № 22870 зберігся короткий опис цього знищеного олійного ескізу: «Митрополит з довгою бородою (? – ЛВ.), в рожево-фіолетовій мантії сидить на престолі (в митрополичому кріслі, – Л. В.) з високим опертям. На голові – шапочка (піюска, – Л. В.), на шиї – хрест. Зліва, на зеленому покривалі (обрусі, – Л. В.) – митра. Тло – зелено-сірувата стіна». Навіть такий досить приблизний опис цього ескізу вказує на те, що художник міг на його основі досить швидко виконати у Львові композиційно розбудований, дещо більших розмірів досліджуваний нами «пам’ятковий» портрет митрополита з авторською датою 27 листопада 1913 року.

Спробуймо проаналізувати особливості малярського виконання та іконографії  цього твору, щоб уяснити його місце і значення в історії праці О. Новаківського над образом митрополита А. Шептицького.

Художник зобразив у цьому творі імпозантну постать митрополита, який сидить випрямившись у парадному митрополичому кріслі з високою спинкою, оздобленою різьбленими фігурами двох звернених до себе ангелів із сурмами, а також мотивом митри в центрі. Руки владики спочивають на бильцях крісла, у правій руці – злегка нахилений додолу ручний хрест. Зліва на зеленому обрусі столика – розкрита літургійна книга, митра та настільний хрест. Углибині видніє фрагмент інтер’єру Святоюрського храму із Царськими вратами. Обличчя ще молодого митрополита з короткою округлою борідкою звернене проникливим суворим поглядом до глядача.

Цей портрет на перший погляд дуже подібний до дещо пізнішого, на жаль, також знищеного в 1952 р. твору О. Новаківського «Князь Церкви» (1915 р.), ілюстрованого у монографії В. Залозецького9 і описаного в інвентарних книгах Національного музею під № 34700 та в публікації Миколи Вороного10.

У фондовій збірці Національного музею зберігся навіть авторський рисунок цього твору на кальці.

На ньому владика Андрей зображений в пишних архиєрейських ризах з омофором, він сидить у кріслі на тлі інтер’єру Святоюрського собору, обличчя його злегка нахилене вперед, прихильно звернене до глядача уважним глибоким поглядом. Натомість досліджуваний нами портрет істотно відрізняється  рядом своїх іконографічних прикмет від описаної вище композиції «Князь Церкви». Зокрема, постать митрополита зображена тут не в ошатних архиєрейських ризах, а в скромній митрополичій мантії рожево-фіолетового кольору із чорною облямівкою на грудях, він сидить, не нахилившись до глядача, а урочисто випрямившись на тлі високої, багато оздобленої різьбою спинки митрополичого крісла.

Художник явно задумав створити в цьому творі урочисто-репрезентативний портрет митрополита, витриманий у дусі maniera grande кардинальських портретів епохи Відродження. Звідси – дещо офіційна, урочиста постава портретованого, а також посилена увага художника до предметно-аксесуарного оточення. Водночас за характером малярського виконання цей образ наскрізь модерний, виконаний широким динамічним мазком, що не деталізуючи впевнено характеризує могутню пластику постаті митрополита. Мистець старанно ліпить молоде енергійне обличчя портретованого і хоча ескізно, але переконливо означує навколишню обстановку.

У цьому портреті якнайкраще виявився властивий Новаківському блискучий талант колориста, який зумів вміло поєднати уроки імпресіоністичного малярства із реалістичною пластикою форм – риса, дуже характерна ранній малярській манері мистця. Багаті тепло-холодні й тональні відтінки насиченого фіалково-рожевого кольору митрополичої мантії творять вишукану, побудовану на контрастах гармонію зі світлими золотисто-вохристими та сріблясто-голубими тонами у зображенні інтер’єру зліва. Смілива малахітово-зелена пляма обруса поруч із кріслом митрополита не порушує загальної гармонії та динамічної рівноваги кольорових відтінків, а навіть надає колоритові твору несподівано свіжого, сміливого звучання.

Отже, в історії довголітньої праці О. Новаківського над образом митрополита А. Шептицького розглянутий нами твір є хронологічно найбільш раннім (датованим 27.ХІ.1913 р.) типом сучасного репрезентативного портрета владики. Цей портрет разом із уже згаданим краківським «пам’ятковим» ескізом до нього (з датою 9.Х.1913 р.) художник свого часу передав митрополитові згідно з домовленістю з ним на 1914 р11. У списку переданих тоді творів малярський ескіз, датований «9.Х.1913 р.», числиться під № 1, а портрет із датою «27.ХІ.1913 р.» – під № 2. Тому  на звороті досліджуваного нами твору художник вказав:«№ ІІ.».

Портрет, датований 27.ХІ.1913, митрополит Андрей залишив собі, а краківський ескіз до нього разом з іншими творами подарував 1924 року Національному музею у Львові, де в 1952-му цей ескіз (під назвою «Портрет Митрополита Андрея Шептицького», 1913 р., фанера, олія, 42×35), був знищений сталінським режимом12, як і інші портрети владики та тисячі творів українських мистців. Так затриманий у збірці митрополита його портрет дивом уникнув знищення й опинився по війні у приватній колекції у Львові.

Цікаво, що Олекса Новаківський згодом знову повернувся до версії репрезентативного портрета владики Андрея, готуючись у 1924 році до відзначення ювілею його архипастирської діяльності, що мав відбутися в наступному 1925 р. Виконав тоді великий (розміром 92×75,5 см), щоправда, не закінчений, парадний портрет митрополита12, взявши за основу вже випрацювану іконографію раннього, досліджуваного нами твору 1913 року. Малярський портрет 1924 року О. Новаківський, імовірно, задумав як подарунок до ювілею владики, проте з невідомих причин відмовився від цього наміру. Нині портрет є власністю родини художника у Львові.

Таким чином, введений у вітчизняний науково-мистецтвознавчий обіг малярський портрет митрополита Андрея Шептицького 1913 р. збагатить наше уявлення про взаємини митрополита з митцем та, сподіваємось, доповнить загальну картину праці О. Новаківського над образом свого мецената.

Любов ВОЛОШИН

Література:

1. Лист О. Новаківського до митрополита А. Шептицького, 2 червня 1931 р. ЦДІА України у Львові. – Ф. 408. – Оп. 1. – Спр. 1084. – С. 9.
2. Волошин Л. Княжий дарунок великого мецената. Митрополит Андрей Шептицький у житті і творчості Олекси Новаківського. – Львів: Свічадо, 2001. – 200 с.
3. Каталог втрачених експонатів Національного музею у Львові / авт. упоряд.: В. Арофікін, Д. Посацька. – К., Львів: «Тріумф», 1996. – С. 34 (№ 191, 193, 199, 200); С. 43 (№ 289–292); С. 75 (№ 948–1008)
4. Кольорові ілюстрації цих творів і анотації до них див.: Волошин Л. Княжий дарунок… – С. 89–186
5. Гординський С. Портрет Митрополита Андрея в Нью-Йорку // Свобода (Нью-Йорк). – 1984. – 5 грудня].
6. Волошин Л. Княжий дарунок… – С. 20.
7. Лист О. Новаківського до Митрополита із Кракова, 25 листопада 1913 р. ЦДІА України у Львові. – Ф.358. – Оп. 2. – Спр. 51. – С. 79.
8. Лист О. Новаківського до Митрополита, 25 листопада 1913 р.– ЦДІА України у Львові, – Ф.358. – Оп. 2. – Спр. 51. – С. 79.
9.  Залозецький В. Олекса Новаківський.– Львів, 1934. – Іл. на табл. № 19.
10.  Вороний М. Портрети Митрополита Андрея /Чверть століття на Митрополичому престолі // Богословія (Львів). – 1926. – Т. IV. – Кн. 1–2. – С.  203–204.
11. ЦДІА України у Львові. – Ф. 408. – Оп. 1. – Спр. 1084. – С. 2. «Список творів, призначених по умові з Ексцелєнцією Митрополитом Андреєм гр. Шептицьким з року 1914».
12. Каталог втрачених експонатів Національного музею у Львові… –  С.34 (№ 191).
13. Волошин Л. Княжий дарунок… – С. 176.

Джерело: ЗБРУЧ

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Зірковий front row: найкрасивіші виходи знаменитостей на Нью-йоркському тижні моди
Elle
2025-09-17T05:57:30Z
Хто така Луїза Джейкобсон — донька Меріл Стріп і нова it-girl у світі моди
Elle
2025-09-16T06:18:31Z
Кейт Гадсон відтворила свій культовий образ із 2000-х у сукні від українського бренду
Elle
2025-09-15T20:18:30Z
В Українській кіноакадемії пояснили, чому присвоїли "Золоту Дзиґу" звинуваченому в насильстві актору Темляку
Ukraine Art News
2025-09-15T12:39:30Z
Актор Костянтин Темляк відмовився від кінопремії "Золота Дзиґа": яка причина
Ukraine Art News
2025-09-15T06:30:29Z
Найкрасивіші зіркові образи на червоній доріжці «Еммі-2025»
Elle
2025-09-15T06:09:30Z
У Національному театрі Лесі Українки відбулася прем'єра вистави «Дім» Андрія Жолдака
Ukraine Art News
2025-09-14T08:12:28Z
Український міфологічний пантеон: погляд крізь об'єктив
Elle
2025-09-13T08:30:34Z
Аплодуватимуть не лише у Королівському оперному театрі, а й у Кремлі, - Залужний про виступ росіянки Нетребко у Лондоні
Ukraine Art News
2025-09-11T08:30:38Z
Українські ілюстраторки стали лавреатками World Illustration Awards
Ukraine Art News
2025-09-17T18:39:27Z
Українська громада у Гонконзі провела День культури
Ukraine Art News
2025-09-17T18:18:37Z
В Ужгородський скансен перевезуть унікальну дерев'яну синагогу
Ukraine Art News
2025-09-17T17:33:30Z
32 треки, 8 дуетів і 4 шоу: масштабний проєкт MONATIK «Вічно танцююча людина»
Elle
2025-09-17T16:00:31Z
У Львові стартував легендарний фестиваль "Червона Рута"
Ukraine Art News
2025-09-17T15:48:41Z
У Львові театральний фестиваль "Золотий Лев" свідчитиме про незламність. Програма
Ukraine Art News
2025-09-17T15:06:32Z
"Золотий м'яч", кубки Євробачення і шабля Мазепи: на київському вокзалі відкриється виставка-присвята Україні
Ukraine Art News
2025-09-17T14:00:31Z
Музика війни та надії: у Львівській філармонії записали симфонії під керівництвом офіцера ЗСУ
Ukraine Art News
2025-09-17T13:30:32Z
На стіні київського автовокзалу з мозаїками Рибачук-Мельніченка намалювали новий мурал
Хмарочос
2025-09-17T11:09:53Z
Як це — прокинутися від вибухів на початку повномасштабної війни: Ірина Нірша та Роман Луцький про роль закоханої пари в драмі «Медовий місяць»
Elle
2025-09-17T18:00:27Z
«Бог, гумор, вітчизна»: як польський серіал «1670» вчить нас сміятися з минулого, щоб говорити про майбутнє
Ukraine Art News
2025-09-17T17:00:27Z
Третій сезон «Дому дракона» вийде влітку 2026 року
KinoFilms
2025-09-17T16:45:19Z
Пол Мескал грає Шекспіра в українському тизері фільму «Гамнет»
KinoFilms
2025-09-17T14:54:19Z
Новий фрагмент горора «Закляття 4» показує повернення Анабель
KinoFilms
2025-09-17T12:57:20Z
Перший погляд на фільм «Анаконда» з Полом Раддом і Джеком Блеком
KinoFilms
2025-09-17T12:15:19Z
Помер зірка "Шпигунських ігор" і режисер "Звичайних людей" Роберт Редфорд
Ukraine Art News
2025-09-17T11:33:28Z
Бардак 2025. Фінал уже на носі! 🔥
Cineast
2025-09-16T21:51:39Z
VI Міжнародний етнографічний кінофестиваль «ОКО» завершив українську едицію у Болграді
Cineast
2025-09-16T19:33:35Z
У Чернігові представили План розвитку велоінфраструктури
Хмарочос
2025-09-17T13:15:46Z
IQOS Summer Club на резортах Львова та Дніпра: поп-апи в стилі Малібу
Хмарочос
2025-09-17T12:21:38Z
У центрі Львові 20 років руйнується палац XVIII століття. Обіцяють почати реставрацію цього року
Хмарочос
2025-09-17T08:45:46Z
Імперські корони та папська тіара: хто змушував Львів завмирати від захвату?
Photo Lviv
2025-09-16T05:12:15Z
У Дніпрі презентували перший панорамний екскурсійний трамвай
Хмарочос
2025-09-15T09:09:39Z
Датський острів став прикладом енергетичної революції з від’ємним вуглецевим слідом. Як йому вдалося цього досягти?
Хмарочос
2025-09-15T07:33:41Z
Окупований Львів у 1941–1943 роках: світлини з архівів
Photo Lviv
2025-09-15T05:12:17Z
Забудовник отримав дозвіл на будівництво «Терас для Трускавця» за проєктом Drozdov & Partners
Хмарочос
2025-09-13T06:30:36Z
Цікаві сторінки історії Високого Замку. Частина 3
Photo Lviv
2025-09-13T05:12:17Z
Образ дня: Марго Роббі у вінтажній чорно-білій сукні Thierry Mugler на прем’єрі в Нью-Йорку
Elle
2025-09-17T21:00:26Z
У Лондоні відбуваються протести проти Дональда Трампа, який прибув із візитом до Великобританії
Gloss
2025-09-17T16:42:33Z
Україна планує закупити у Південної Кореї 20 електропоїздів. Що відомо?
Хмарочос
2025-09-17T15:15:42Z
Верховна Рада ратифікувала угоду про 100-річне партнерство з Британією
Ukraine Art News
2025-09-17T13:18:27Z
Новий проєкт Дому Рональда МакДональда розробила майстерня Пашенько
Хмарочос
2025-09-17T12:18:39Z
Urban Reform School: нова школа для урбаністів
Хмарочос
2025-09-17T12:12:41Z
КМДА вимагає пояснень від власника будинку на Андріївському: у проєкті не йшлося про нищення інтер’єрів
Хмарочос
2025-09-17T08:06:48Z
Як відрізняється вартість оренди у великих містах України та Польщі?
Хмарочос
2025-09-17T07:39:41Z
Як мистецтво відновлює: доказова арттерапія в Україні
Elle
2025-09-17T07:12:30Z
На Бакоті знайшли поховання дитини часів Київської Русі: що відомо
Ukraine Art News
2025-09-17T15:27:28Z
Дослідники знайшли унікальну фреску з ритуалом поклоніння вогню
Ukraine Art News
2025-09-16T15:57:27Z
Чому вам варто додати Maison de Beauté від Chanel у Парижі до свого travel-плану
Elle
2025-09-12T10:48:38Z
Картка для вигідних онлайн-покупок з безпекою, кешбеком і пільговим періодом
Хмарочос
2025-09-12T10:03:46Z
Вчені створили «живий» цемент, який накопичує енергію
Хмарочос
2025-09-11T13:30:47Z
Молодь 15-20 років може взяти участь в програмі для старту кар’єри або бізнесу
Хмарочос
2025-09-11T12:21:47Z
Атака Росії дронами по Польщі викликала хвилю мемів у соцмережах
Gloss
2025-09-10T14:31:02Z
У Швеції уклали першу у світі угоду про ліцензування музики зі штучним інтелектом
Ukraine Art News
2025-09-10T08:54:52Z
Оцифрування історичних архівів: кадрові потреби у сфері збереження спадщини
Photo Lviv
2025-09-09T04:57:24Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z