MY.UAСтатті
2 станції метро на Виноградар можна звести за 2,5 роки, якщо є гроші. Але поки коштів недостатньо
2 станції метро на Виноградар можна звести за 2,5 роки, якщо є гроші. Але поки коштів недостатньо

2 станції метро на Виноградар можна звести за 2,5 роки, якщо є гроші. Але поки коштів недостатньо

Будівництво Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції метро «Сирець» на житловий масив Виноградар триває роками. У серпні 2024 року навіть довелось змінити підрядника — ним стала компанія «Автострада», яка виграла тендер на майже 14 мільярдів гривень. 

У грудні 2024 року директор Дептрансу  Руслан Кандибор заявив, що будівництво ділянки зі станціями «Мостицька» та «Проспект Правди» завершать за 2,5 роки.

«Ми розуміємо, що це величезні кошти, але тут треба розуміти чи є ці кошти, чи немає. По факту, за 2,5 роки метро має бути добудовано — все буде залежати від фінансування. Компанія, яка зараз займається будівництвом, виконує усі роботи без авансу та за свої кошти. Також ми розуміємо, що в них немає 12 чи 14 мільярдів своїх коштів, щоб це побудувати», — повідомляв він.

У лютому 2025 року стало відомо, що за пів року компанія «Автострада» освоїла лише 0,6% бюджету метро на Виноградар. Ці новини стривожили киян, адже за умовами договору, оплата підряднику здійснюється щомісячно за фактом виконання робіт, тому можна припустити, що обсяг освоєних коштів корелюється з обсягом виконаної роботи. Відповідно це не ті темпи робіт, яких очікували кияни.

Натомість на початку лютого інфраструктурний оглядач Павло Авдокушин повідомляв, що підрядник нарощує свою присутність на об’єкті: більше стало фахівців, більше техніки, темпи виконання робіт зростають. А наприкінці лютого зробив детальний огляд будівництва, який показує, як тривають роботи.

Хід робіт станом на кінець лютого 2025 року

На запит нашої редакції КП «Київський метрополітен» повідомив, що наразі на будівельних майданчиках виконуються демонтаж форшахти, розробка та вивезення ґрунту, монтаж металевого кріплення котлованів та улаштування монолітної оправи з гідроізоляційною мембраною. А також монтаж збірних залізобетонних елементів вентиляційного вузла, улаштування кріплення котловану вузла, підготовчі роботи з перенесення інженерних мереж, підсилення фундаментів будинку та інше. Загалом, за словами представників замовника, роботи йдуть активно.

Про це повідомляє й компанія «Автострада». За їх словами, наразі проводять спорудження демонтажної шахти над тунелем глибокого закладення між станціями «Сирець» та «Мостицька», бетонування унікальних для України двоярусних тунелів, де потяги рухатимуться один над одним, паралельно тут триває розробка котловану та монтаж систем кріплення для подальшого будівництва двоярусних тунелів. На ділянці, де передбачено будівництво станції «Мостицька», триває розробка котловану, монтаж металевого кріплення котловану. На ділянці, де передбачено будівництво кінцевої станції «зеленої» гілки «Проспект Правди» та оборотних тупиків для розвороту та нічного відстою потягів, триває стабілізація ґрунтів у котловані за технологією Jet grouting. 

Компанія заявляє, що роботи на об’єктах тривають цілодобово, але дати завершення робіт назвати не можуть.

«Завершення будівництва прямо залежить від наявності виділеного Замовником фінансування», — повідомили представники «Автострада».

Фінансування будівництва

Попередній підрядник «Київметробуд» проводив фінансові махінації з грошима. У 2018-2019 роках він отримав з бюджету авансові платежі на суму 2,59 мільярда гривень, з яких 1,7 мільярда було розміщено на депозитних рахунках, замість того щоб продовжувати будівництво. Також гроші витрачалися на оплату аудиторських, юридичних і консультаційних послуг, страхування фінансових ризиків та надання безвідсоткової фінансової допомоги іншій юридичній особі. Попри ці порушення, у грудні 2019 року підрядник отримав додатково 1,41 мільярда гривень, з яких освоєно було лише 44,1 мільйона. Через ці проблеми, прострочена заборгованість зросла до 4 мільярдів гривень, що ускладнило завершення будівництва метро на Виноградар.

Нагадаємо, компанія «Автострада» перемогла у тендері зі ставкою у 13 мільярдів 785 мільйонів гривень, хоча спершу вартість ділянки оцінювали у 6,3 мільярда гривень.

За інформацією КП «Київський метрополітен», вартість будівництва метро до житлового масиву Виноградар з електродепо складає понад 23 мільярди гривень. На 2025 рік із міського бюджету передбачене фінансування у розмірі понад 757 мільйонів гривень.

Хоча за інформацією, яку нам надали «Автострада», на цей рік у бюджеті міста Києва передбачено 400 мільйонів грн для будівництва цих станцій метро.

Але найголовніше, що за словами підрядника, для своєчасного виконання всіх будівельних робіт потреба у фінансуванні на 2025 рік складає понад 3,5 мільярда гривень, що набагато більше, ніж заявлені 400 та навіть 757 мільйонів.

Критика будівництва метро на Виноградар

«Хмарочос» поспілкувався з експертами в транспортній та місто планувальній галузі — транспортним планувальником Дмитром Беспаловим та зі співзасновником громадської організації «Пасажири Києва» В’ячеславом Скрильом.

«Загалом, проєкт розвитку громадського транспорту у місті Києві — це добре. Це, безумовно, крок в правильному напрямку, якщо порівнювати з інвестиціями в будівництво якихось безглуздих розв’язок», — говорить Дмитро.

Він наголошує, що якщо обирати між будівництвом метро на Виноградар чи нової транспортної розв’язки, то однозначно потрібно будувати метро — це правильніше з точки зору транспортного планування. Проте є нюанси.

«Я бачив техніко-економічне обгрунтування будівництва метро на Виноградар і здається, якщо я не помиляюся, сумарний додатковий пасажиропотік оцінюється в понад 60 тисяч пасажирів», — розповідає Беспалов.

За його словами, оцінити багато це чи мало — важко. Проте Дмитро наводить приклад, що при продовженні швидкісного трамвая в центр Києва збільшення пасажиропотоків розцінювали у 50-90 тисяч людей. 

«Але давайте вважатимемо, що приблизно на таку саму величину. Тобто продовження Борщагівського швидкісного трамвая в центр — приблизно ті самі пасажиропотоки додаткові, що й при будівництві метро на Виноградар. Але при цьому продовження швидкісного трамвая в центр було дешевше, і цим цікавився Світовий банк, він хотів це фінансувати. Це говорить про високу ефективність і прозорість проєкту. Метро на Виноградар Світовий банк не цікавився, що не говорить про високу ефективність і прозорість проєкту», — пояснює він.

Також Дмитро розповідає, що існує думка, що навіть цей пасажиропопит (60 тисяч людей) метро на Виноградар отримає за рахунок людей з передмість — менше людей приїжджатимуть на Академмістечко, а замість того їхатимуть на Виноградар, щоб сісти на найближчу станцію метро і поїхати в центр. Тобто на червоній лінії метро трошки зменшиться кількість пасажирів, а натомість використовуватимуть нові станції на Виноградарі.

На думку Беспалова, якщо врахувати суму, яку заплатили, тривалість цього будівництва, непрозорість та неспроможність першого підрядника завершити будівництво, це будівництво перетворилось у велику кількість втрачених можливостей. 

«Якби ми ці кошти інвестували в реалістичний транспортний проєкт — продовження швидкісного трамвая у центр, чи метробус, чи навіть швидкісний транспорт для Троєщини, який насправді потрібен в цей мікрорайон, то ми б отримали кращий ефект», — розмірковує Дмитро.

В’ячеслав Скриль пояснює, що враховуючи те, що будівництво метро вже розпочалося, і досить великий обсяг робіт вже зроблений, то певний сенс завершити проєкт все ж є, хоча наразі він вважає його нераціональним.

«Виходячи з того, що Україна в стані війни й кошти досить дефіцитні. Тому якщо дивитись дуже глобально, то, скоріше, це недоцільно. Але якщо дивитись в рамках міста, без перерозподілу фінансів між бюджетами міським і державним, є сенс добудувати, щоб не втрачати кошти на утримання, бо якщо не втрачати їх на утримання зараз, то ці конструкції стануть непридатними через деякий час», — пояснює він.

В’ячеслав розповів, що пасажиропотік з Виноградаря насправді зараз невеликий. На початку грудня 2024 року, за його даними, у комунальному транспорті (автобуси та тролейбуси) по маршрутах, які проходять через Виноградар, пасажиропотік складав 41-42 тисячі пасажирів за день. Проте остаточно на ці цифри спиратись не можна, адже частина людей робить короткі переміщення районом, а ще частина використовує цей транспорт лише в центрі міста. Тому, більш точною цифрою В’ячеслав вважає близько 25 тисяч пасажирів за добу. Проте є ще частина людей, яка використовує маршрутки, точна їх кількість невідома, але оцінково це близько половини від пасажирів комунального транспорту — 10-15 тисяч людей на добу. Тобто сумарний пасажиропотік з Виноградаря на рівні 35-40 тисяч за добу.

На думку В’ячеслава, навіть якщо добудується метрополітен, лише половина цього пасажиропотоку почне користуватись метро. Решта все одно залишиться за наземним транспортом, який забезпечує місцеві переміщення районом, або більше підходить за маршрутом конкретним пасажирам.

Тобто орієнтовний пасажиропотік на дві станції метро складатиме 20 тисяч пасажирів. Це трошки менше, ніж середній пасажиропотік на існуючих станціях метро, каже В’ячеслав. Наразі метро щоденно користуються 750-800 тисяч пасажирів, на одну станцію припадає 15-16 тисяч людей. На нові станції до Виноградаря ця цифра складатиме 10 тисяч. Це досить груба оцінка на основі даних, які є по комунальному громадському транспорту. 

На думку В’ячеслава, альтернативою проєкту міг би бути розвиток трамвайної мережі. 

«Цей пасажиропотік, якби не будувалося метро, зараз возиться без проблем наземним транспортом. І якщо потрібен саме швидкий транспорт, бо автобуси, тролейбуси не завжди можуть бути швидкими, то це міг би бути трамвай. Трамвайний коридор до Виноградаря міг би бути подовжений від вулиці Автозаводської. Там вже є трамвайна лінія. З реконструкцією цієї лінії це обійшлося б значно дешевше, ніж будівництво метрополітену», —  каже він.

За словами В’ячеслава навіть при реконструкції старої лінії, яка йде до Контрактової площі, й будівництва нової трамвайної лінії до Виноградаря, ці роботи коштувати орієнтовно втричі дешевше, ніж будівництво метрополітену.

  • #метрополітен
  • #транспорт

Найпопулярніше за тиждень

В Україні планують скасувати Житловий Кодекс. Які наслідки?
Кейс: як громада, забудовники та міська влада відновлюють історичний будинок в центрі Києва
Будинок коменданта Аушвіца вперше відкриють для відвідування (фото)
Киянам пропонують безкоштовно вивчати французьку мову

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Її треки у світових ТОП-20 Shazam! Яскрава LELY45 28 листопада виступить у Львові
Photo Lviv
2025-11-25T06:03:26Z
Автопортрет Фріди Кало продано за рекордні 54,7 мільйона доларів
Ukraine Art News
2025-11-21T14:00:25Z
Міс Всесвіт 2025 стала Фатіма Бош Фернандес з Мексики
Ukraine Art News
2025-11-21T11:45:32Z
Квітковий світ Олени Онуфрів: інтерв’ю з львівською художницею
Elle
2025-11-20T16:15:22Z
Двоє суддів покинули “Міс Всесвіт” за кілька днів до конкурсу
Ukraine Art News
2025-11-20T08:30:50Z
Трек, згенерований штучним інтелектом, очолив Billboard США
Ukraine Art News
2025-11-18T08:12:25Z
Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
Хмарочос
2025-11-05T08:34:40Z
Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
Elle
2025-11-04T21:20:54Z
Демі Мур повертає до трендів культову джинсову сукню з 90-х
Elle
2025-11-04T12:15:28Z
«Зустріч наша пізня»: Іво Бобул і Лілія Сандулеса дадуть у Львові два додаткові концерти
Photo Lviv
2025-11-26T06:06:16Z
На Прикарпатті презентували бренд центру Карпатської культури «Килимарка»
Ukraine Art News
2025-11-25T15:40:02Z
Не пропустіть: Львівська національна опера презентує балет-феєрію «Мавка»
Elle
2025-11-25T15:40:01Z
Kyiv Orchestra вирушає у різдвяний тур із програмою Sinatra.White Christmas
Ukraine Art News
2025-11-25T14:57:32Z
Євробачення-2026: Україна оголосила список учасників Національного відбору
Ukraine Art News
2025-11-25T13:16:36Z
Майстер кутюру: спільна виставка Dior та Alaïa
Ukraine Art News
2025-11-25T11:15:51Z
Ця смілива альтернатива шарфу — головний аксесуар зими 2025–2026
Elle
2025-11-25T09:00:31Z
Джаз у фоє та черги на прем’єру: яким ми пам’ятаємо кінотеатр “Україна”
Photo Lviv
2025-11-25T06:12:15Z
Автопортрет Фріди Кало продали за $54,7 млн — новий рекорд серед художниць
Ukraine Art News
2025-11-24T20:51:32Z
Дружина Брюса Вілліса розповіла про найважче рішення сім’ї на тлі його деменції
Elle
2025-11-25T23:45:27Z
Єва Грін зіграє тітку Дженни Ортеги в новому сезоні «Венздей»
KinoFilms
2025-11-25T19:03:21Z
У чому феномен шаленої популярності серіалу «Дивні дива»
Elle
2025-11-25T15:21:34Z
У віці 81 року помер німецький актор Удо Кір, який зіграв у фільмах "Мій власний штат Айдахо" та "Тіло для Франкенштейна"
Ukraine Art News
2025-11-25T12:15:48Z
10 культових різдвяних фільмів, які варто переглянути напередодні свят
Elle
2025-11-24T18:04:08Z
«Персі Джексон та олімпійці»: офіцнійний трейлер і дата виходу 2 сезону фентезі від Disney
KinoFilms
2025-11-24T17:45:16Z
Біллі Айліш і Джеймс Кемерон представлять концертний фільм Hit Me Hard and Soft
Ukraine Art News
2025-11-24T13:42:42Z
Раян Ґослінґ має врятувати Землю в новому трейлері фантастичного фільму «Проєкт "Аве Марія"»
KinoFilms
2025-11-24T12:24:17Z
«Ховаючи колишню»: вийшов офіційний трейлер нового серіалу SWEET.TV
Cineast
2025-11-24T11:06:37Z
Шкільний басейн у Лондоні перетворили на освітній простір
Хмарочос
2025-11-26T07:06:40Z
У замку на Хмельниччині облаштують безбарʼєрний доступ до середньовічної вежі. Оголошений архітектурний конкурс
Хмарочос
2025-11-26T06:36:39Z
Загублений склеп та таємні ходи: розкіш і занепад садиби, де поєднувалися банківські статки та графські інтриги
Photo Lviv
2025-11-26T06:12:15Z
У Дюссельдорфі вписали офісний комплекс у щільний квартал
Хмарочос
2025-11-25T11:37:17Z
Дитячий майданчик у Стокгольмі надихнула архітектура функціоналізму
Хмарочос
2025-11-25T07:15:41Z
У Братиславі будують все більше хмарочосів
Хмарочос
2025-11-24T10:39:38Z
У пішохідній зоні в центрі Брюсселя заборонять велосипеди
Хмарочос
2025-11-24T08:15:41Z
Львів на майже невідомих столітніх світлинах
Photo Lviv
2025-11-24T06:12:20Z
Різанина на Високому Замку 1648 року очима очевидців
Photo Lviv
2025-11-22T06:12:14Z
Головний wellness-тренд 2026 року — не який вигляд маєте, а що відчуваєте
Elle
2025-11-26T09:15:29Z
У справі про гучне пограбування Лувру заарештували ще чотирьох підозрюваних
Ukraine Art News
2025-11-26T08:24:27Z
Яка зараз ситуація з будівництвом ТРК «Лук’янівка»?
Хмарочос
2025-11-26T07:12:38Z
У Львові вимикатимуть рекламне освітлення на час комендантської години
Хмарочос
2025-11-26T07:06:39Z
Відновлення пам’яті: Львівщина презентувала пілотний проєкт Стратегії національної пам’яті до 2030 року
Photo Lviv
2025-11-26T06:03:15Z
Різдво в Білому домі: Меланія Трамп в пальті Dior і туфлях Manolo Blahnik зустріла головну ялинку країни
Elle
2025-11-25T22:54:27Z
Шампунь для волосся, який обожнюють Жизель Бюндхен, Лілі Коллінз, Емма Вотсон, Шейлін Вудлі та інші селебріті
Elle
2025-11-25T19:24:27Z
Бригада "Холодний Яр": засновник гурту NAZVA, військовий Павло Гоц створив пісню для 93-ї ОМБр
Ukraine Art News
2025-11-25T17:15:40Z
Остеотомія таза при дисплазії кульшового суглоба: кому показана та як проходить відновлення
Gloss
2025-11-25T15:27:37Z
Укрпошта витрачає майже 2 мільйони гривень на свій TikTok
Хмарочос
2025-11-26T07:54:50Z
Українські виробники дронів: як формується нова індустрія та хто допомагає їй рости
Хмарочос
2025-11-26T07:09:37Z
Чорна beauty-п'ятниця — 2025: рекордні знижки на креми, парфуми, девайси для обличчя, пензлі та багато іншого
Elle
2025-11-24T17:35:09Z
Мапа Реновації запускає подкаст про «елементи, з яких складається місто»
Хмарочос
2025-11-24T10:42:38Z
Подивіться на антидронові сітки вздовж траси, які монтує Autostrada
Хмарочос
2025-11-20T06:09:40Z
Спортивний бренд Decathlon створив модель скафандра для європейських космонавтів
Хмарочос
2025-11-20T06:06:33Z
Hyundai Tucson 2024: кросовер, який знаходить баланс між стилем і розумом
Photo Lviv
2025-11-15T05:57:14Z
Словник Collins назвав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-11-06T16:12:34Z
Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
Photo Lviv
2025-11-05T06:18:53Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z