MY.UAСтатті
Чи нестимуть водії «Київпастрансу» відповідальність за пасажирів у разі обстрілів? Що відповіли КМДА, поліція та юрист
Чи нестимуть водії «Київпастрансу» відповідальність за пасажирів у разі обстрілів? Що відповіли КМДА, поліція та юрист

Чи нестимуть водії «Київпастрансу» відповідальність за пасажирів у разі обстрілів? Що відповіли КМДА, поліція та юрист

Вже пройшоло десять днів від довгоочікуваної події для багатьох киян, що протягом майже трьох років домагалися скасування зупинки громадського транспорту. Адже до цього моменту Київ залишався єдиним містом в Україні, де рух комунального транспорту обмежувався під час повітряної тривоги. Тож активісти і громадськість неодноразово створювали петиції з вимогою поновити безперервну роботу транспорту, без якого місто не могло нормального функціонувати, а сполучення між правим і лівим берегами просто паралізувалося. 

Тепер у разі оголошення повітряної тривоги комунальний транспорт зупиняється біля найближчого укриття за маршрутом руху. Після висадки бажаючих скористатися укриттям, транспорт продовжує роботу. Але потенційна загроза під час обстрілів існує не лише для пасажирів, а й для водіїв. Тому вони також отримали можливість призупиняти роботу та йти до укриття. Минулого тижня ми поспілкувалися з водіями «Київпастрансу» та з’ясували, що багато хто з них боїться продовжувати рух у разі тривоги. І основна причина – це страх бути відповідальним за безпеку пасажирів у випадку надзвичайної ситуації, спричиненої обстрілами. 

У протоколі засідання Ради оборони Києва, на якому прийняли рішення про скасування зупинки транспорту, згадується можлива відсутність правових наслідків для водіїв. Однак – лише в контексті взяття до відома позицій керівників різних правоохоронних органів. Разом із ДСНС правоохоронців також зобов’язали до 20 березня надати свої позиції щодо правових наслідків у письмовому вигляді. Тому «Хмарочос» звернувся до КМДА з проханням надати роз’яснення як регулюється питання відповідальності водіїв, які вже тиждень їздять у тривогу. Розповідаємо що про це думає міська влада, водії та спеціалістка з юридичних питань.

Що каже КМДА

Відповіді на наш запит ми отримали аж від двох департаментів КМДА, але повноцінної інформації щодо поставлених запитань вони так і не надали. Ба більше, деякі відповіді цих органів просто суперечили одна одній. Наприклад, Департамент транспортної інфраструктури повідомив, що за інформацією від «Київпастрансу», підприємство не отримувало жодних позицій щодо правових наслідків для водіїв в разі виникнення надзвичайної ситуації через атаку під час тривоги. Однак у Департаменті муніципальної безпеки зазначили, що від Головного управління Національної поліції у Києві така інформація надходила. 

Свою позицію щодо відповідальності водіїв Нацполіція визначила так: «В разі настання надзвичайної ситуації, спричиненої повітряною атакою країни агресора, правові наслідки залежатимуть від конкретної ситуації та конкретних дій чи бездіяльності посадових осіб державних та приватних компаній, які надають послуги з перевезення пасажирів». Проте у КМДА так і не відповіли чи надавали свої роз’яснення інші правоохоронні органи, які мали викласти свою позицію письмово ще до початку відновлення руху в тривогу.

Загалом, Департамент муніципальної безпеки заявив, що порушене питання не належить до його компетенції. Дептранс також наголосив, що є лише виконавчим органом, який разом з «Київпастрансом» керується нормативними документам, зокрема і рішеннями Ради оборони Києва. А «питання щодо відповідальності пасажирів, які вирішили продовжувати поїздку в транспорті після оголошення тривоги не відноситься до компетенції підприємства». 

Водночас Дептранс підкреслив, що згідно зі статтею 367 КК України, відповідальність може наставати лише у випадку доведеного недбалого ставлення до службових обов’язків. Але питання чи можуть Департамент транспорту та «Київпастранс» чітко гарантувати водіям, що вони не нестимуть відповідальність у разі травмування або смерті пасажирів внаслідок російських атак – залишається відкритим. Адже в своїх роз’ясненнях ніхто так і не зміг підтвердити, що рішення водіїв продовжувати рух під час тривоги та потрапляння у надзвичайну ситуацію через обстріл не будуть розцінюватися як недбале виконання своїх обов’язків.

Що кажуть водії

Коли ми спілкувалися з водіями раніше, вони аргументували свій страх відповідати за надзвичайні ситуації внаслідок ворожих атак відсутністю будь-яких роз’яснень щодо цього питання від керівництва, вимогою забезпечити безпеку пасажирів у посадовій інструкції та існуванням у Києві прецедентів, подібних до історії зі сторожем поліклініки, який не відкрив укриття. Чи змінилася ситуація зараз?

За інформацією від Дептрансу, оновлені правила роботи під час повітряної тривоги, ухвалені Радою оборони, додали в інструкції, якими керуються водії «Київпастрансу». Наказ підприємства про впровадження рішення Ради оборони, який показав паблік «Управа КПТ», справді передбачає внесення змін до інструкцій. Однак там ніяк не згадується питання відповідальності за безпеку пасажирів у випадку ворожих атак. 

Водночас, як розповіли нам водії «Київпастрансу», керівництво у їхніх депо обіцяє, що в разі виникнення надзвичайних ситуацій правових наслідків не буде. Але все це – лише на словах.

«Нас запевняють, що водії не нестимуть жодної відповідальності. Але чи дійсно це так, на 100% я не впевнений. На вході у наше депо вивісили «папірець», у якому зазначається, що після оголошення тривоги ми повинні не зупинятися, а продовжувати рух. І що ніякої відповідальності на водіях немає. Але чи має цей «папірець» якусь юридичну силу – не зрозуміло», – розповідає водій Максим (ім’я змінене).

За словами водія тролейбуса Петра (ім’я змінене), його керівництво також стверджує про відсутність відповідальності та провини водіїв у випадку обстрілів. Однак ніякими наказами або розпорядженнями ця позиція не підкріплена. Єдине, як зазначає Петро, разом з колегами він розписався за ознайомлення з протоколом зборів Ради оборони. Тому більшість водіїв, які все ж продовжують працювати в тривогу, вимушені робити це ще й з додатковими хвилюваннями за потенційні правові наслідки. Хоча і так часто переживають стрес через можливі ризики для власної безпеки та безпеки пасажирів.

«У перший день, коли нововведення вступили в силу, ввечері оголосили тривогу. Рейс, у який я мав відправитись за графіком був останнім відправленням за маршрутом. Тому я вирішив все ж поїхати. Але було доволі страшно. До того ж, маршрут пролягав через два місця, де тоді розмістилися мобільні вогневі групи для збиття ворожих БпЛА. І мені потрібно було їх проїхати, ще й з людьми в салоні. Уявіть які можуть бути відчуття в такому випадку!» – згадує Максим.

Водійка трамвая Світлана (ім’я змінене) розповідає, що поки завжди обирала працювати під час тривоги, як і більшість її колег. Однак у разі сильних обстрілів також не хоче наражати себе та пасажирів на небезпеку і збирається йти до укриття. ЇЇ керівництво провело для водіїв інструктаж після скасування заборони зупинятися в тривогу, на якому теж обіцяло відсутність наслідків у разі виникнення надзвичайної ситуації. Однак і в цьому випадку заява була оголошена тільки в усній формі, жодного документального підтвердження Тетяна не бачила. 

Що каже юристка

Щоб зрозуміти наскільки високим є ризик притягнення до відповідальності водіїв з огляду на відсутність чітко прописаних інструкцій, ми попросили прокоментувати це питання керівницю цивільного права юридичної компанії «Приходько та Партнери» Ірину Ан. За її словами, нормативні  документи, де розписані обов’язки водіїв, звужують їхню відповідальність за життя і здоров’я пасажирів фактично до аспекту дотримання правил дорожнього руху та оцінки безпеки руху саме в контексті тих обставин, які можливо передбачити. А обстріли державою-агресором водій передбачити не може.

«Варто пам’ятати, що додатково у нас є Кодекс цивільного захисту населення. І там вказаний чіткий перелік осіб, які відповідають за захист населення у разі виникнення надзвичайної ситуації, зокрема під час воєнного стану. Це аварійно-рятувальні служби та служби цивільного захисту. Але водій громадського транспорту не є частиною цієї ланки. Він не відповідає за цивільний захист і не здійснює адміністративно-розпорядчі функції, оскільки є просто найманим працівником», – пояснює Ірина.

Тобто водії лише виконують функції, покладені на них роботодавцем, і перебувають на найнижчій позиції у ланцюжку тих, хто приймає рішення. Тому саме перевізник (у випадку комунального транспорту – це «Київпастранс») має надати своє бачення умов руху під час тривоги, з урахуванням рішення Ради оборони. Наприклад, зазначити що дозволено та що заборонено працівникам. І вирішуватися це все має за допомогою  внутрішніх документів, як зазначає юристка. 

Так, базовий алгоритм дій для водіїв описано безпосередньо в протоколі Ради оборони. Тому головним обов’язком перевізника, на думку юристки, є саме надання повної інформації щодо найближчих укриттів за маршрутом руху. Адже водій може не знати цього і не зобов’язаний знати на своїй посаді. Однак напрацювання чіткого алгоритму дій теж дуже бажане. А якщо підприємство його не надає, водії, що хочуть перестрахуватися, можуть звернутися до керівництва, зокрема письмово, з проханням отримати такий алгоритм.

«Відповідно, якщо водій дотримується рекомендацій, дозволів й інструкцій, наданих Радою оборони та перевізником, і ці настанови не суперечать іншим нормативно-правовим актам, він не несе відповідальність за потенційне травмування пасажирів уламками, ракетами тощо. Тобто зараз на водіїв не покладені додаткові функції в питанні відповідальності за пасажирів, а залишаються такими, якими були й раніше», – каже Ірина. 

А проводити аналогію з засудженим сторожем укриття, на думку адвокатки, не дуже доречно. Адже його дії були протизаконними, оскільки доступ до сховища обмежили. Тож повну відповідальність за пасажирів водії могли нести у випадку продовження руху під час тривог до скасування обмежень. Однак з 21 березня їздити у тривогу знову дозволили. Отже водії, що обирають продовжувати роботу, просто виконують свої службові обов’язки. 

Проте чи існує можливість, що водіїв усе ж притягатимуть до відповідальності? Ірина пояснює, що так. І саме через це поліція сформувала свою позицію таким чином, щоб зазначити про розгляд кожної ситуації окремо. Адже правоохоронці вивчатимуть окремі фактори, які призвели до травмування чи загибелі людей. «Наприклад, якщо водій значно перевищив швидкість руху та через це опинився у точці, куди впали уламки – частково у травмуванні людей буде винен і він. Звісно, велика частина провини лежатиме на державі-агресорі, але якщо б водій дотримувався закону й не збільшував швидкість, то міг би уникнути цієї ситуації», – зазначає юристка.

Тож водіям, які нічого не порушують – хвилюватися не варто, за словами Ірини. До того ж, передбачити в інструкції всі ризики та варіанти дій у випадку потенційної загрози під час обстрілу все одно неможливо. Тому правоохоронні органи й оцінюватимуть кожен конкретний випадок. Однак чому для роз’яснення цього питання потрібно звертатися до фахових юристів, а не отримувати чіткі відповіді від міської влади та перевізника – не зрозуміло. Особливо водіям, єдиною гарантією яких поки залишаються лише «усні» запевнення від керівництва. Хоча більш чіткий алгоритм дій саме у випадках, пов’язаних з атаками під час тривог, зміг би значно полегшити водіям роботу, що і так проходить у досить стресових умовах.

  • #Війна
  • #Київ
  • #Транспорт

Найпопулярніше за тиждень

«Немає тіні, почуваєшся дрібним»: фотограф поділився враженнями від Нової столиці Єгипту (фото)
Тимур Ткаченко найближчим часом вирішить, що робити з брухто-спалювальним заводом на Куренівці
Подивіться на переосмислення паспорту Швейцарії, який є «технологічним ноу-хау» з ілюстраціями гір
Венеція століттями тримається на дерев’яних палях у воді та багні. Як це можливо?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
У Львові сотні людей прощаються зі Степаном Гігою
Ukraine Art News
2025-12-14T18:45:29Z
Українська твердиня віри і незламності
Ukraine Art News
2025-12-14T09:00:41Z
Смерть Степана Гіги: стали відомі час і місце прощання й похорону народного артиста
Ukraine Art News
2025-12-13T15:51:26Z
Музика, що об’єднала покоління: українці згадують Степана Гігу
Ukraine Art News
2025-12-13T11:00:21Z
Billboard назвав 100 найкращих пісень 2025 року: рейтинг очолив трек з мультфільму Netflix
Ukraine Art News
2025-12-12T11:18:33Z
Майлі Сайрус показала кліп на нову пісню, що прозвучить у фільмі «Аватар: Вогонь і попіл»
KinoFilms
2025-12-11T14:33:30Z
Бейонсе повертається на Met Gala вперше за десятиліття: що ми знаємо про майбутній бал Інституту костюма
Elle
2025-12-10T20:39:47Z
Найпопулярніші артисти та хіти 2025 року в TikTok
Ukraine Art News
2025-12-10T14:57:37Z
У Києві прощаються з музикантом, фронтменом гурту ADAM Михайлом Клименком
Ukraine Art News
2025-12-09T12:46:22Z
Письменниці зі Львова Вікторії Амеліній посмертно надали статус почесної громадянки французького Ліона
Ukraine Art News
2025-12-15T16:00:27Z
У Львові артистка Соломія Чубай представить новий музичний альбом "Світло Різдва"
Ukraine Art News
2025-12-15T14:00:36Z
Що потрібно знати про виставку Марини Абрамович та Улая – однієї з найяскравіших пар світу мистецтва
Ukraine Art News
2025-12-14T16:06:21Z
Культура підтримки: у Софії Київській стартував проєкт «До/Нації»
Ukraine Art News
2025-12-14T06:57:28Z
Тисяча літрів шляхетської спадщини: Навіщо у Славському варять наймасштабніший Гетьманський борщ
Photo Lviv
2025-12-14T06:06:16Z
Різдво у Львові: Оксана Білозір запрошує на святковий концерт «Різдво у колі друзів»
Photo Lviv
2025-12-14T06:03:25Z
Франція перемогла на «Дитячому Євробаченні-2025», Україна посіла друге місце
Ukraine Art News
2025-12-13T20:48:24Z
Український сезон у Франції охопить міста, куди наша культурна дипломатія мало дотягувалася - гендиректор УІ
Ukraine Art News
2025-12-13T20:45:24Z
В Ужгородському скансені відкрили виставку вишиванок за автентичними взірцями
Ukraine Art News
2025-12-13T19:09:29Z
У США режисера Роба Райнера та його дружину знайшли мертвими у власному будинку з ножовими пораненнями
Ukraine Art News
2025-12-15T12:45:26Z
Понад 600 млн переглядів: у мережі завірусилася французька різдвяна реклама про вовка-вегетаріанця
Ukraine Art News
2025-12-15T06:15:25Z
Netflix і Paramount змагаються, але справжній конкурент для Голівуду інший — The Economist
Ukraine Art News
2025-12-14T10:24:34Z
Дивіться трейлер 5 сезону серіалу «Хлопаки» за участю братів Вінчестерів
KinoFilms
2025-12-13T17:33:14Z
У США помер актор, відомий за ролями в «Масці» та «Кримінальному чтиві»
Ukraine Art News
2025-12-13T15:00:22Z
У віці 60 років помер актор Пітер Грін, відомий за роллю Зеда у фільмі "Кримінальне чтиво"
Ukraine Art News
2025-12-13T11:36:23Z
«Самотник»: український трейлер нового бойовика за участю Джейсона Стейтема і Білла Найї
KinoFilms
2025-12-12T11:42:15Z
Міллі Олкок стає супергероїнею в першому трейлері блокбастера «Суперґьорл»
KinoFilms
2025-12-11T19:15:16Z
Дженніфер Лоуренс та Джош Гатчерсон повернуться у новому приквелі саги «Голодні ігри»
KinoFilms
2025-12-11T18:18:19Z
Ізраїльські археологи виявили унікальний свинцевий кулон VI–VII століть з менорою у Єрусалимі
Ukraine Art News
2025-12-15T15:36:30Z
Нідерландський стартап запускає поїзди за ціною від 10 євро
Хмарочос
2025-12-12T06:39:44Z
У Львові повністю оновили рухомий склад автобусного маршруту
Хмарочос
2025-12-11T10:12:48Z
ЮНЕСКО вперше внесла до списку культурної спадщини людства всю кухню однієї країни
Ukraine Art News
2025-12-11T08:54:27Z
10 грудня відкрили оновлений Бессарабський ринок. Думки містян розділилися
Хмарочос
2025-12-11T07:48:36Z
Ковзанка, світлові інсталяції, атракціони: гід «Зимовою країною» на ВДНГ
Хмарочос
2025-12-11T07:03:37Z
Де живе казка: топ-4 локацій Львова, де працює найкраща резиденція Санти цієї зими
Photo Lviv
2025-12-11T05:57:20Z
Дерев’яне мереживо Чернігівщини: зникаюча краса чи сила, що вистоїть?
Ukraine Art News
2025-12-10T16:00:23Z
Kyiv Food Market відкривається після ремонту
Хмарочос
2025-12-10T15:25:21Z
Російська подорож у Європу закінчилася
Ukraine Art News
2025-12-15T08:15:28Z
У Києві запалили Ханукію
Ukraine Art News
2025-12-15T06:15:23Z
Замість меморіала загиблим на війні проти РФ випускникам: у Києві поруч з історичним факультетом Університету імені Драгоманова встановили бюст російському дипломату, комуністичному пропагандисту Чингізу Айтматову
Ukraine Art News
2025-12-14T19:00:37Z
Українка Софія Нерсесян зайняла друге місце на Дитячому Євробаченні-2025
Ukraine Art News
2025-12-14T14:30:21Z
Як правильно заварювати каву в турці: покрокова інструкція
Photo Lviv
2025-12-14T06:18:23Z
Король Чарльз III отримав оптимістичний прогноз щодо раку: його лікування у 2026 році буде скорочено
Ukraine Art News
2025-12-13T19:00:30Z
Блокування російської музики на стримінгах: в Україні готують юридичне рішення
Ukraine Art News
2025-12-13T13:15:48Z
Російську музику на стримінгах блокуватимуть через рішення РНБО – голова профільного підкомітету
Ukraine Art News
2025-12-13T13:00:22Z
Мовознавчі баляндраси в ELLE. Юридичне лице чи обличчя?
Elle
2025-12-13T12:18:20Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Теракота, бетон, склоблоки: 10 трендів у дизайні інтер’єру 2025 року
Хмарочос
2025-12-10T07:42:45Z
Вишукана зимова база: GASANOVA представляє кашеміровий дроп
Elle
2025-12-09T15:12:21Z
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Хмарочос
2025-12-08T09:51:34Z
ТОП-10 пісень, які слухали на Spotify у 2025 році: найкраще в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-04T09:00:25Z
В Австралії заборонили соцмережі для дітей до 16-ти років
Хмарочос
2025-12-03T07:36:53Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z