MY.UAСтатті
Чи нестимуть водії «Київпастрансу» відповідальність за пасажирів у разі обстрілів? Що відповіли КМДА, поліція та юрист
Чи нестимуть водії «Київпастрансу» відповідальність за пасажирів у разі обстрілів? Що відповіли КМДА, поліція та юрист

Чи нестимуть водії «Київпастрансу» відповідальність за пасажирів у разі обстрілів? Що відповіли КМДА, поліція та юрист

Вже пройшоло десять днів від довгоочікуваної події для багатьох киян, що протягом майже трьох років домагалися скасування зупинки громадського транспорту. Адже до цього моменту Київ залишався єдиним містом в Україні, де рух комунального транспорту обмежувався під час повітряної тривоги. Тож активісти і громадськість неодноразово створювали петиції з вимогою поновити безперервну роботу транспорту, без якого місто не могло нормального функціонувати, а сполучення між правим і лівим берегами просто паралізувалося. 

Тепер у разі оголошення повітряної тривоги комунальний транспорт зупиняється біля найближчого укриття за маршрутом руху. Після висадки бажаючих скористатися укриттям, транспорт продовжує роботу. Але потенційна загроза під час обстрілів існує не лише для пасажирів, а й для водіїв. Тому вони також отримали можливість призупиняти роботу та йти до укриття. Минулого тижня ми поспілкувалися з водіями «Київпастрансу» та з’ясували, що багато хто з них боїться продовжувати рух у разі тривоги. І основна причина – це страх бути відповідальним за безпеку пасажирів у випадку надзвичайної ситуації, спричиненої обстрілами. 

У протоколі засідання Ради оборони Києва, на якому прийняли рішення про скасування зупинки транспорту, згадується можлива відсутність правових наслідків для водіїв. Однак – лише в контексті взяття до відома позицій керівників різних правоохоронних органів. Разом із ДСНС правоохоронців також зобов’язали до 20 березня надати свої позиції щодо правових наслідків у письмовому вигляді. Тому «Хмарочос» звернувся до КМДА з проханням надати роз’яснення як регулюється питання відповідальності водіїв, які вже тиждень їздять у тривогу. Розповідаємо що про це думає міська влада, водії та спеціалістка з юридичних питань.

Що каже КМДА

Відповіді на наш запит ми отримали аж від двох департаментів КМДА, але повноцінної інформації щодо поставлених запитань вони так і не надали. Ба більше, деякі відповіді цих органів просто суперечили одна одній. Наприклад, Департамент транспортної інфраструктури повідомив, що за інформацією від «Київпастрансу», підприємство не отримувало жодних позицій щодо правових наслідків для водіїв в разі виникнення надзвичайної ситуації через атаку під час тривоги. Однак у Департаменті муніципальної безпеки зазначили, що від Головного управління Національної поліції у Києві така інформація надходила. 

Свою позицію щодо відповідальності водіїв Нацполіція визначила так: «В разі настання надзвичайної ситуації, спричиненої повітряною атакою країни агресора, правові наслідки залежатимуть від конкретної ситуації та конкретних дій чи бездіяльності посадових осіб державних та приватних компаній, які надають послуги з перевезення пасажирів». Проте у КМДА так і не відповіли чи надавали свої роз’яснення інші правоохоронні органи, які мали викласти свою позицію письмово ще до початку відновлення руху в тривогу.

Загалом, Департамент муніципальної безпеки заявив, що порушене питання не належить до його компетенції. Дептранс також наголосив, що є лише виконавчим органом, який разом з «Київпастрансом» керується нормативними документам, зокрема і рішеннями Ради оборони Києва. А «питання щодо відповідальності пасажирів, які вирішили продовжувати поїздку в транспорті після оголошення тривоги не відноситься до компетенції підприємства». 

Водночас Дептранс підкреслив, що згідно зі статтею 367 КК України, відповідальність може наставати лише у випадку доведеного недбалого ставлення до службових обов’язків. Але питання чи можуть Департамент транспорту та «Київпастранс» чітко гарантувати водіям, що вони не нестимуть відповідальність у разі травмування або смерті пасажирів внаслідок російських атак – залишається відкритим. Адже в своїх роз’ясненнях ніхто так і не зміг підтвердити, що рішення водіїв продовжувати рух під час тривоги та потрапляння у надзвичайну ситуацію через обстріл не будуть розцінюватися як недбале виконання своїх обов’язків.

Що кажуть водії

Коли ми спілкувалися з водіями раніше, вони аргументували свій страх відповідати за надзвичайні ситуації внаслідок ворожих атак відсутністю будь-яких роз’яснень щодо цього питання від керівництва, вимогою забезпечити безпеку пасажирів у посадовій інструкції та існуванням у Києві прецедентів, подібних до історії зі сторожем поліклініки, який не відкрив укриття. Чи змінилася ситуація зараз?

За інформацією від Дептрансу, оновлені правила роботи під час повітряної тривоги, ухвалені Радою оборони, додали в інструкції, якими керуються водії «Київпастрансу». Наказ підприємства про впровадження рішення Ради оборони, який показав паблік «Управа КПТ», справді передбачає внесення змін до інструкцій. Однак там ніяк не згадується питання відповідальності за безпеку пасажирів у випадку ворожих атак. 

Водночас, як розповіли нам водії «Київпастрансу», керівництво у їхніх депо обіцяє, що в разі виникнення надзвичайних ситуацій правових наслідків не буде. Але все це – лише на словах.

«Нас запевняють, що водії не нестимуть жодної відповідальності. Але чи дійсно це так, на 100% я не впевнений. На вході у наше депо вивісили «папірець», у якому зазначається, що після оголошення тривоги ми повинні не зупинятися, а продовжувати рух. І що ніякої відповідальності на водіях немає. Але чи має цей «папірець» якусь юридичну силу – не зрозуміло», – розповідає водій Максим (ім’я змінене).

За словами водія тролейбуса Петра (ім’я змінене), його керівництво також стверджує про відсутність відповідальності та провини водіїв у випадку обстрілів. Однак ніякими наказами або розпорядженнями ця позиція не підкріплена. Єдине, як зазначає Петро, разом з колегами він розписався за ознайомлення з протоколом зборів Ради оборони. Тому більшість водіїв, які все ж продовжують працювати в тривогу, вимушені робити це ще й з додатковими хвилюваннями за потенційні правові наслідки. Хоча і так часто переживають стрес через можливі ризики для власної безпеки та безпеки пасажирів.

«У перший день, коли нововведення вступили в силу, ввечері оголосили тривогу. Рейс, у який я мав відправитись за графіком був останнім відправленням за маршрутом. Тому я вирішив все ж поїхати. Але було доволі страшно. До того ж, маршрут пролягав через два місця, де тоді розмістилися мобільні вогневі групи для збиття ворожих БпЛА. І мені потрібно було їх проїхати, ще й з людьми в салоні. Уявіть які можуть бути відчуття в такому випадку!» – згадує Максим.

Водійка трамвая Світлана (ім’я змінене) розповідає, що поки завжди обирала працювати під час тривоги, як і більшість її колег. Однак у разі сильних обстрілів також не хоче наражати себе та пасажирів на небезпеку і збирається йти до укриття. ЇЇ керівництво провело для водіїв інструктаж після скасування заборони зупинятися в тривогу, на якому теж обіцяло відсутність наслідків у разі виникнення надзвичайної ситуації. Однак і в цьому випадку заява була оголошена тільки в усній формі, жодного документального підтвердження Тетяна не бачила. 

Що каже юристка

Щоб зрозуміти наскільки високим є ризик притягнення до відповідальності водіїв з огляду на відсутність чітко прописаних інструкцій, ми попросили прокоментувати це питання керівницю цивільного права юридичної компанії «Приходько та Партнери» Ірину Ан. За її словами, нормативні  документи, де розписані обов’язки водіїв, звужують їхню відповідальність за життя і здоров’я пасажирів фактично до аспекту дотримання правил дорожнього руху та оцінки безпеки руху саме в контексті тих обставин, які можливо передбачити. А обстріли державою-агресором водій передбачити не може.

«Варто пам’ятати, що додатково у нас є Кодекс цивільного захисту населення. І там вказаний чіткий перелік осіб, які відповідають за захист населення у разі виникнення надзвичайної ситуації, зокрема під час воєнного стану. Це аварійно-рятувальні служби та служби цивільного захисту. Але водій громадського транспорту не є частиною цієї ланки. Він не відповідає за цивільний захист і не здійснює адміністративно-розпорядчі функції, оскільки є просто найманим працівником», – пояснює Ірина.

Тобто водії лише виконують функції, покладені на них роботодавцем, і перебувають на найнижчій позиції у ланцюжку тих, хто приймає рішення. Тому саме перевізник (у випадку комунального транспорту – це «Київпастранс») має надати своє бачення умов руху під час тривоги, з урахуванням рішення Ради оборони. Наприклад, зазначити що дозволено та що заборонено працівникам. І вирішуватися це все має за допомогою  внутрішніх документів, як зазначає юристка. 

Так, базовий алгоритм дій для водіїв описано безпосередньо в протоколі Ради оборони. Тому головним обов’язком перевізника, на думку юристки, є саме надання повної інформації щодо найближчих укриттів за маршрутом руху. Адже водій може не знати цього і не зобов’язаний знати на своїй посаді. Однак напрацювання чіткого алгоритму дій теж дуже бажане. А якщо підприємство його не надає, водії, що хочуть перестрахуватися, можуть звернутися до керівництва, зокрема письмово, з проханням отримати такий алгоритм.

«Відповідно, якщо водій дотримується рекомендацій, дозволів й інструкцій, наданих Радою оборони та перевізником, і ці настанови не суперечать іншим нормативно-правовим актам, він не несе відповідальність за потенційне травмування пасажирів уламками, ракетами тощо. Тобто зараз на водіїв не покладені додаткові функції в питанні відповідальності за пасажирів, а залишаються такими, якими були й раніше», – каже Ірина. 

А проводити аналогію з засудженим сторожем укриття, на думку адвокатки, не дуже доречно. Адже його дії були протизаконними, оскільки доступ до сховища обмежили. Тож повну відповідальність за пасажирів водії могли нести у випадку продовження руху під час тривог до скасування обмежень. Однак з 21 березня їздити у тривогу знову дозволили. Отже водії, що обирають продовжувати роботу, просто виконують свої службові обов’язки. 

Проте чи існує можливість, що водіїв усе ж притягатимуть до відповідальності? Ірина пояснює, що так. І саме через це поліція сформувала свою позицію таким чином, щоб зазначити про розгляд кожної ситуації окремо. Адже правоохоронці вивчатимуть окремі фактори, які призвели до травмування чи загибелі людей. «Наприклад, якщо водій значно перевищив швидкість руху та через це опинився у точці, куди впали уламки – частково у травмуванні людей буде винен і він. Звісно, велика частина провини лежатиме на державі-агресорі, але якщо б водій дотримувався закону й не збільшував швидкість, то міг би уникнути цієї ситуації», – зазначає юристка.

Тож водіям, які нічого не порушують – хвилюватися не варто, за словами Ірини. До того ж, передбачити в інструкції всі ризики та варіанти дій у випадку потенційної загрози під час обстрілу все одно неможливо. Тому правоохоронні органи й оцінюватимуть кожен конкретний випадок. Однак чому для роз’яснення цього питання потрібно звертатися до фахових юристів, а не отримувати чіткі відповіді від міської влади та перевізника – не зрозуміло. Особливо водіям, єдиною гарантією яких поки залишаються лише «усні» запевнення від керівництва. Хоча більш чіткий алгоритм дій саме у випадках, пов’язаних з атаками під час тривог, зміг би значно полегшити водіям роботу, що і так проходить у досить стресових умовах.

  • #Війна
  • #Київ
  • #Транспорт

Найпопулярніше за тиждень

«Немає тіні, почуваєшся дрібним»: фотограф поділився враженнями від Нової столиці Єгипту (фото)
Тимур Ткаченко найближчим часом вирішить, що робити з брухто-спалювальним заводом на Куренівці
Подивіться на переосмислення паспорту Швейцарії, який є «технологічним ноу-хау» з ілюстраціями гір
Венеція століттями тримається на дерев’яних палях у воді та багні. Як це можливо?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Автопортрет Фріди Кало продано за рекордні 54,7 мільйона доларів
Ukraine Art News
2025-11-21T14:00:25Z
Міс Всесвіт 2025 стала Фатіма Бош Фернандес з Мексики
Ukraine Art News
2025-11-21T11:45:32Z
Квітковий світ Олени Онуфрів: інтерв’ю з львівською художницею
Elle
2025-11-20T16:15:22Z
Двоє суддів покинули “Міс Всесвіт” за кілька днів до конкурсу
Ukraine Art News
2025-11-20T08:30:50Z
Трек, згенерований штучним інтелектом, очолив Billboard США
Ukraine Art News
2025-11-18T08:12:25Z
Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
Хмарочос
2025-11-05T08:34:40Z
Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
Elle
2025-11-04T21:20:54Z
Демі Мур повертає до трендів культову джинсову сукню з 90-х
Elle
2025-11-04T12:15:28Z
У рейтинг Billboard США вперше потрапила ШІ-артистка
Ukraine Art News
2025-11-04T08:24:28Z
Baking Bread: в України виходить книга про крафтовий хліб із рецептами
Хмарочос
2025-11-24T15:00:40Z
BEVZA зняла з продажу ялинкові прикраси “П’ять колосків” після хвилі критики
Ukraine Art News
2025-11-24T13:12:45Z
Відкриття Музею Авангарду: Нове місце України на світовій культурній мапі
Ukraine Art News
2025-11-24T13:00:28Z
Палац Ходкевичів у Млинові: гетьман, винахідник і Біла пані
Ukraine Art News
2025-11-24T06:15:28Z
Погляд з високого неба: якого нам ще мистецтва треба?
Ukraine Art News
2025-11-23T16:00:29Z
У Києві відкрили виставку «Діти - Дерево життя»
Ukraine Art News
2025-11-23T11:33:30Z
Guzema Fine Jewelry перетворили свої вітрини на казкові 3D-ілюстрації
Elle
2025-11-23T08:00:30Z
Степан Гайдучок: Відкриття банерної виставки, присвяченої піонеру українського тіловиховання
Photo Lviv
2025-11-23T06:06:16Z
«Майдан Інферно»: у Києві ожила містерія про кохання й боротьбу під час Революції Гідності
Ukraine Art News
2025-11-22T19:54:32Z
Біллі Айліш і Джеймс Кемерон представлять концертний фільм Hit Me Hard and Soft
Ukraine Art News
2025-11-24T13:42:42Z
Раян Ґослінґ має врятувати Землю в новому трейлері фантастичного фільму «Проєкт "Аве Марія"»
KinoFilms
2025-11-24T12:24:17Z
«Ховаючи колишню»: вийшов офіційний трейлер нового серіалу SWEET.TV
Cineast
2025-11-24T11:06:37Z
Вийшов український трейлер анімації «Губка Боб у кіно: У пошуках Квадратних Штанів»
KinoFilms
2025-11-24T11:06:17Z
Реліз сиквела блокбастера «Майнкрафт» планується у 2027 році
KinoFilms
2025-11-23T15:27:15Z
Став найдорожчим коміксом у світі: рідкісний примірник про Супермена продали на аукціоні за $9,12 млн
Ukraine Art News
2025-11-23T05:30:27Z
Стартував кінопрокат фільму Павла Острікова «Ти – космос»
Cineast
2025-11-22T04:57:33Z
МакКенна Ґрейс зіграє у фільмах жахів «П'ять ночей у Фредді 2» та «Крик 7»
KinoFilms
2025-11-21T18:12:26Z
Секрети створення костюмів для «Wicked: Чародійка. Частина 2»
Elle
2025-11-21T17:36:57Z
У Братиславі будують все більше хмарочосів
Хмарочос
2025-11-24T10:39:38Z
У пішохідній зоні в центрі Брюсселя заборонять велосипеди
Хмарочос
2025-11-24T08:15:41Z
Львів на майже невідомих столітніх світлинах
Photo Lviv
2025-11-24T06:12:20Z
Різанина на Високому Замку 1648 року очима очевидців
Photo Lviv
2025-11-22T06:12:14Z
Архітектори нового готелю у Львові обурені яскравим світлом від аптечної вивіски
Хмарочос
2025-11-21T11:00:51Z
В аварійному «Будинку з хлібною лавкою» планують відкрити ветеранський ресторан
Хмарочос
2025-11-21T10:33:36Z
Струм історії: Як великі аварії формували енергетичну стійкість Львова
Photo Lviv
2025-11-21T06:12:16Z
Як футбольний стадіон у Тайвані перетворили на міський город
Хмарочос
2025-11-20T14:33:47Z
Колишній радянський меморіал у Львові перетворять на цвинтар для військових
Хмарочос
2025-11-20T14:33:46Z
У моду повертаються давно забуті чоботи: як їх носити сьогодні — показує Джіджі Хадід
Elle
2025-11-24T14:48:40Z
На Оболоні кухарі ночують у школах через відсутність генераторів
Хмарочос
2025-11-24T14:30:44Z
Кіностудія "Мосфільм" постачає військову техніку російській армії
Ukraine Art News
2025-11-24T14:15:43Z
Вечір української культури та пам’яті в Меці: Французам розповіли про Голодомор та витоки війни Росії проти України
Ukraine Art News
2025-11-24T13:36:37Z
Карнівор дієта: чим шкідливе «харчування хижаків»
Elle
2025-11-24T11:57:40Z
В Україні випустили урбаністичний дроп футболок на підтримку захисників
Хмарочос
2025-11-24T11:50:11Z
Це пальто в кольорі бургунді — нове захоплення дизайнерів та модниць у 2026 році
Elle
2025-11-24T11:50:04Z
Майндфулнес: що це таке та як по-справжньому повернути собі себе
Elle
2025-11-24T11:06:30Z
Майже 90% світлофорів Львова обладнані блоками безперебійного живлення
Хмарочос
2025-11-24T10:37:15Z
Мапа Реновації запускає подкаст про «елементи, з яких складається місто»
Хмарочос
2025-11-24T10:42:38Z
Подивіться на антидронові сітки вздовж траси, які монтує Autostrada
Хмарочос
2025-11-20T06:09:40Z
Спортивний бренд Decathlon створив модель скафандра для європейських космонавтів
Хмарочос
2025-11-20T06:06:33Z
Hyundai Tucson 2024: кросовер, який знаходить баланс між стилем і розумом
Photo Lviv
2025-11-15T05:57:14Z
Словник Collins назвав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-11-06T16:12:34Z
Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
Photo Lviv
2025-11-05T06:18:53Z
Тютюн 420: універсальність для широкої аудиторії
Cineast
2025-11-03T18:12:47Z
Monobank запустив спільний доступ до вашої картки
Хмарочос
2025-11-03T15:51:37Z
Еволюція кофеїну: Аналіз Найгарячіших Трендових Коктейлів 2025 — Тільки Факти та Інновації
Photo Lviv
2025-11-02T06:12:23Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z