MY.UAСтатті
Переосмислені традиції і старовинні артизанальні техніки у колекціях португальського бренду Béhen
Переосмислені традиції і старовинні артизанальні техніки у колекціях португальського бренду Béhen

Переосмислені традиції і старовинні артизанальні техніки у колекціях португальського бренду Béhen

Béhen – один із найцікавіших молодих португальских брендів. У своїх колекціях, його засновниця Жоана Дуарте, звертається до старовинних ремінисничих технік, притаманних різним регіонам Португалії. У речах Béhen багато унікальної вишивки, поєднання нетипових матеріалів і, звісно ж, фокус на стале виробництво. Сьогодні окрім Португалії речі бренду продаються в Торонто, Маямі, Мумбаї, а серед клієнток Жоани Дуарте португальські зірки та інфлюенсерки. Fashion-редакторка ELLE Анастасія Білоус завітала у гості в ательє бренду в Лісабоні, аби розпитати дизайнерку про те, як їй вдалося закохати світ у старовинне португальске ремесло.

Анастасія Білоус: Перш за все, давайте познайомимо нашого читача із вами та брендом Béhen, тож розпочнімо з самого початку. Розкажіть, як ви вирішили стати дизайнеркою та з чого почався ваш шлях?

Жоана Дуарте: Зізнаюсь, я ніколи не планувала створювати власний бренд. Я вивчала дизайн одягу в Лондоні, а під час магістратури поїхала до Індії досліджувати етичне виробництво. Там я працювала з ремісниками і саме тоді почала сумніватися, чим хочу займатися – дизайном або модою – адже мене більше цікавили самі ремесла. Коли ж я повернулася до Португалії, моє ставлення змінилося. Моя родина має тісний зв’язок із вишивкою, і моя бабуся завжди хвилювалася, що ці традиційні техніки можуть зникнути. Вона казала: «Нікому це більше не потрібно. Я створювала це для тебе і твоїх сестер, але ви цього не збережете». У той самий час я помітила, що у світі з’являється тренд на апсайклінг — великі бренди почали переосмислювати питання сталого виробництва. Все склалося дуже природно. Я вирішила зосередитися на португальських техніках не тільки через бабусю, але й щоб показати своїм молодшим сестрам, що традиційні ремесла можуть мати сучасне звучання. 

«Зараз ми співпрацюємо з ремісниками по всій Португалії та досліджуємо різні техніки. Це справжній виклик, і все це сталося не за планом. Все почалося дуже наївно, і без підтримки друзів цього б не було».

А. Б: Жоано, в якому регіоні Португалії ви народились? Звідки походять ці техніки?

Ж. Д: Я родом із Сантарема, це приблизно за годину їзди від Лісабона. Спочатку техніки, з якими я працювала, походили з архіву моєї родини. Моя бабуся збирала багато вишитих виробів з Мадейри – переважно це були антикварні скатертини. Саме з цього почалася моя любов до мадейрської вишивки. Вишивка Мадейри— це найвідоміший і найвишуканіший вид вишивки в Португалії. Вона також найдорожча, що зрозуміло, враховуючи її складність і історичне значення. Колись це була величезна галузь виробництва в Португалії, і продукція активно експортувалася. Деякі компанії досі цим займаються, але масштаби вже не ті, що 30-40 років тому.

А. Б: Ваша бабуся не лише збирала ці вишивки, а й створювала одяг для вас?

Ж. Д: Ні, вона збирала саме скатертини. На сімейних вечерях, на Різдво чи інші свята вона викладала свою вишукану колекцію на стіл. Але вона також вишивала нові скатертини для мене і моїх сестер. Проблема була в тому, що мої сестри не бачили в цьому цінності. Вони казали: «Це старомодно. Навіщо мені триметрова скатертина? Квартири зараз маленькі, у мене навіть немає такого великого столу». Це змусило мене задуматися — як можна переосмислити ці речі, зберігаючи техніку? Так і з’явилася наша концепція: ми працюємо в двох напрямках—апсайклінг (перетворення існуючих вишитих виробів) і створення нових речей разом із ремісниками.

А. Б: Коли офіційно запустився ваш бренд?

Ж. Д: На початку 2020 року, якраз перед COVID. Ми тільки-но показали першу колекцію, як стався локдаун. Спочатку мене це трохи засмутило, але зрештою пандемія дала мені більше часу, аби продумати проєкт. Від самого початку у мене не було бізнес-плану чи чіткої стратегії. Все розвивалося дуже природньо.

А. Б: Отже, заснування вашого бренду незадовго до COVID фактично дало вам час вдосконалити свою роботу?

Ж. Д: Саме так. Я мала час отримати зворотній зв’язок, тому що презентувала свою колекцію на ModaLisboa в березні 2020 року, буквально перед тим, як усе закрилося. Після цієї презентації ми пішли на карантин, що в певному сенсі допомогло. Це дало мені час довести деталі до ідеалу — як у плані посадки, так і у виробництві. Озираючись назад, розумію, що все склалося найкращим чином.

А. Б: Як ви знаходите майстрів? В Україні є бренди, які працюють із традиційними ремеслами, і я знаю, наскільки це непросто. Ремісники часто мають власне творче бачення і не завжди працюються згідно з дедлайнами. Який у вас досвід?

Ж. Д: Це справді виклик. Потрібен час, щоб вибудувати міцні стосунки, особливо коли ми експериментуємо з новими матеріалами. Наприклад, ми працюємо з вишивкою з Мадейри, але замість традиційного льону спробували вишивати на денімі. Спочатку ремісники були категорично проти, тому ми почали поступово. Спершу використовували льон — створювали сорочки, штани, усе традиційне. Потім вводили нові кольори, модифікували дизайни, а згодом перейшли до інших матеріалів. Це не так просто, як сказати: «Ось моя ідея, просто зробіть». Це процес довіри та адаптації.

А. Б: Тобто їм потрібно побачити результати, щоб прийняти нові ідеї?

Ж. Д: Саме так. Коли вони бачать нашу роботу в журналах або на показах, це допомагає їм зрозуміти концепцію. Але якщо прийти з ідеєю, яка повністю виходить за межі їхнього досвіду, вони, швидше за все, відмовляться. Із термінами також важко — саме тому ми презентуємо колекції лише раз на рік. Це займає час не лише у виробництві, а й у розумінні, як ці техніки можна комерційно використати. Деякі ідеї виявляються нежиттєздатним.

А. Б: Звучить так, ніби робота з ремісниками — це майже як стосунки.

Ж. Д: Так, точно! Це як побачення. Потрібно підтримувати зв’язок, часто телефонувати, перевіряти, будувати справжні зв`язок. Інакше нічого не вийде.

А. Б: Коли ви робите замовлення, чи маєте вже структуру для його виконання у термін?

Ж. Д: Так, це основа. Деякі техніки я знаю настільки добре, що можу приблизно прогнозувати строки. Але не всі традиційні ремесла підходять для масового виробництва. Деякі легше адаптувати для комерційного використання, інші потребують більше гнучкості. Я багато досліджую: книги, архіви, антикварні речі, які досі зберігає моя родина. Потім намагаюся простежити їхнє походження. Ми працюємо за принципом, що якщо це вишивка з Мадейри, то її виконують ремісники з Мадейри. У Португалії багато людей вміють вишивати, але є різниця між аматорською вишивкою та майстром, який працює у рамках традиції.

У Португалії навіть існує офіційний державний інститут, який сертифікує традиційні техніки. Наприклад, якщо річ офіційно визнана вишивкою з Мадейри, вона має відповідати суворим правилам. Інші техніки також мають подібні стандарти. Тож я намагаюся зберігати традиції у своїх дизайнах, дотримуючись цих історичних правил, але додаю інновації через матеріали, кольори чи їх застосування.

А. Б: У вашого бренду дуже виразний характер. Як би ви описали дівчину Behen? Хто вона?

Ж. Д: Та, хто помічає найдрібніші деталі та цінує історію. Кожна квітка, птах чи візерунок, які ми використовуємо, мають символіку та історичне значення. Я сподіваюся, що, одягаючи Behen, наші клієнти відчувають ці глибокі сенси. Дівчина Behen також любить веселощі та не боїться кольорів. Вона вирізняється, але в спосіб, що зберігає зв’язок із чимось вічним і культурним.

А. Б: Давайте поговоримо про сумки із хлібу! У 2023 році ви презентували на подіумі серію аксесуарів із хлібу. У чому була ідея?

Ж. Д: Це дійсно був справжній хліб! Проєкт почався з дослідження зв’язку між жінкою та традиціями, повязаними з хлібом — особливо в Португалії, де хліб має релігійне та культурне значення. Я згадувала свою бабусю, яка завжди казала: «Бог допомагає тісту піднятися, але ти теж маєш зробити свою частину». Випікання хліба супроводжується багатьма ритуалами, які є глибоко жіночими та сакральними. У рамках першої колекції ми співпрацювали з пекарнею, а зараз у нас є новий партнер, який допомагає розробляти тісто. Оскільки я повинна зберігати зразки для фотосесій та виставок, я заморожую ці хлібні сумки. Але зараз ми тестуємо способи, як зберігати їх постійно — наприклад, як деякі пекарні використовують лак для збереження хліба в експозиціях.

А. Б: У Португалії багато традицій, пов’язаних з хлібом?

Ж. Д: Так! Деякі люди кажуть, що якщо благословити хліб у святий день, він залишається свіжим дуже довго. Я пам’ятаю, як моя прабабуся робила це не лише з хлібом, але й із різдвяними тістечками. Вона молилася над тістом, потім обережно загортала його в спеціальні шари тканини — кожна деталь була важлива.

А. Б: Я не можу не провести тут паралелі з Ураїною. У нас є прислів’я: «Хліб — всьому голова», і він є центральним у багатьох традиціях. На весіллях ми маємо особливий плетений хліб, гарно прикрашений. Молодята разом відкушують від нього — хто отримує більший шматок, той вважається головою родини.

Ж. Д: Це неймовірно! Вражає, як хліб має таке глибоке значення в різних культурах.

А. Б: Розкажіть про образ із колекції минулої весни. Це був жакет із міні-спідницею яскравого кольору, виконаний в дуже цікавій техніці. Пізніше в ньому з`явилась португальска інфлюенсерка Вікі Монтанарі. З чого він зроблений? 

Ж. Д: Цей образ був натхнений класичними покривалами, які є майже в кожному португальському домі — чи то в їхньому власному домі, чи то в будинку бабусі, або десь у родині. Люди можуть навіть не звертати на них увагу, бо вони завжди були там. Але саме в цьому й полягає суть. Ми намагаємося взяти ці звичайні, знайомі елементи і поставити їх у абсолютно новий контекст — дати їм нове життя. Ми співпрацювали з виробником, який використовує напівпромислову техніку — більш сучасний підхід до ремесла. Він все ще має традиційний вигляд, але виготовляється за оновленими методами, які забезпечують більшу довговічність і гнучкість.

А. Б: Це нагадує мені, як ви використовували коркове дерево у попередніх колекціях. Це дуже португальський матеріал, але зазвичай його асоціюють з сувенірами, а не з високою модою.

Ж. Д: Саме так! Коркове дерево є всюди в Португалії, але зазвичай його сприймають у дуже передбачуваному, туристичному контексті — дешеві гаманці, блокноти, маленькі аксесуари. Я хотіла розвіяти це сприйняття і показати, що корк може бути розкішним. У північній частині Португалії зараз відбуваються неймовірні інновації в корковій деревині — з неї створюють висококласні матеріали, які на дотик схожі на шкіру. Це саме те, що мене захоплює — переосмислювати матеріали, які ми сприймаємо як звичайні, і переносити їх у нову реальність.

А. Б: Ще мені на думку приходять ваші аксесуари у вигляді металевих квітів. Як ви їх створювали?

Ж. Д: Ми співпрацювали з найстарішим цехом по роботі з оловом у Лісабоні, який існує ще до великого землетрусу 1755 року. Цю справу веде одна й та сама родина вже кілька поколінь! Вони традиційно виготовляють люстри, і я була вражена квітковими мотивами в їхніх виробах. Тому я запитала: «Як ми можемо зменшити ці форми і перетворити їх на аксесуари?» Так народилися ці металеві квіти.

А. Б: А з чого створені ваші міні-сукні з останньої колекції? Я була приємно вражена якістю тканини. 

Ж. Д: Дякую! Ми дуже зосереджені на повторному використанні, тому багато з цих суконь виготовлені з антикварних фіранок, які ми знаходимо. Проте ми також працюємо з новими натуральними волокнами — у нас є партнер, який виробляє органічну бавовну та лляні тканини, включаючи ті, що нагадують антикварні фіранки. Тому це завжди поєднання збереження старих текстилів і впровадження сталих нових матеріалів. Ми ніколи не використовуємо синтетичні волокна, якщо тільки це не повторно використані матеріали.

А. Б: Ви також використовуєте вишивку бісером в деяких виробах. Це також притаманне португальським традиціям? 

Ж. Д: Так! Особливо коли ви бачите чорний бісер на чорній тканині — це походить від весільних суконь на півночі Португалії. Наречені носили повні чорні сукні, вишиті чорним бісером у тандемі із маленькою вишитою сумочкою, яку пов`язували на талії. Це надзвичайно красива традиція, і ми хотіли переосмислити цю спадщину сучасним способом.

А. Б. Вражає те, як ці техніки зберігають таку величезну історичну цінність.

Ж. Д: Так, і саме це мене захоплює — переносити ці традиції з минулого в сьогодення, таким чином, щоб вони виглядали свіжо, носибельно та актуально.


Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
«Я не хочу "клонувати" людей»: Сайяра Ахмедова про любов до естетичної медицини, силу під час війни та красу, яка лікує
Elle
2025-04-10T08:54:58Z
Чарльз III та Камілла відзначають 20-ту річницю весілля: дивимося кадри королівського подружжя в Італії
Elle
2025-04-09T16:54:57Z
Подорож у минуле: історія весільної тіари Кейт Міддлтон
Elle
2025-04-09T16:54:54Z
"Між нами впала стіна": Мадонна помирилася з Елтоном Джоном після десятиліть конфлікту
Ukraine Art News
2025-04-08T07:00:51Z
Каміль Стефко і Львівський університет, або фатум ректорства
Photo Lviv
2025-04-08T05:12:46Z
Пішла з життя легенда української сцени — Таїсія Литвиненко
Ukraine Art News
2025-04-07T22:21:43Z
Як це було: шеф-редакторка ELLE.UA Світлана Кравченко про курс початкової військової підготовки
Elle
2025-04-07T14:03:52Z
Як це було: презентація ініціативи She's Mercedes з головною героїнею вечора Еліною Світоліною
Ukraine Art News
2025-04-07T09:30:56Z
Світлана Легка та Сергій Борисов про знайомство, кохання на відстані та відкриття під час війни
Elle
2025-04-07T09:01:14Z
Україна перемістила за кордон 162 мистецькі колекції з початку повномасштабної війни - Точицький
Ukraine Art News
2025-04-10T19:36:41Z
У Львові до 75-річчя з дня народження Грицька Чубая відкрили виставку його особистих речей
Ukraine Art News
2025-04-10T18:54:38Z
6 книжок з короткого списку Міжнародної Букерівської премії
Elle
2025-04-10T18:51:37Z
У Тернополі презентували виставковий проєкт українського художника Юрія Нагулка
Ukraine Art News
2025-04-10T18:12:38Z
Бренд COVER представив першу дитячу колекцію одягу
Elle
2025-04-10T17:28:02Z
Натхнення дня: кампейн Ruslan Baginskiy весна-літо — 2025
Elle
2025-04-10T14:00:43Z
У Києві відбулася прем’єра вистави «П’ять пісень Полісся»: містичний перформанс на підтримку захисників та збереження Малої опери
Ukraine Art News
2025-04-10T12:31:19Z
Весільна фотографія сьогодні: від сторітелінгу до створення унікальної атмосфери
Elle
2025-04-10T10:21:45Z
«Писанки. Відродження»: у ТРЦ Gulliver відкрилася квест-виставка до Великодня
Ukraine Art News
2025-04-10T09:13:03Z
"Аматор" на великих екранах 2025
Ukraine Art News
2025-04-10T20:27:55Z
Американське United Talent Agency представлятиме Юру Борисова, який знімається в пропагандистських фільмах РФ
Ukraine Art News
2025-04-10T20:06:57Z
Фільм Зої Лактіонової про життя у Маріуполі здобув нагороду на фестивалі у Швейцарії
Ukraine Art News
2025-04-10T19:15:49Z
Фільм "Серфер" з Ніколасом Кейджем
Ukraine Art News
2025-04-10T18:42:41Z
Сізіф як метафора та атмосфера вісімдесятих: топ-7 фактів про фільм "Киснева станція"
Ukraine Art News
2025-04-10T18:06:37Z
Фільм Сергія Лозниці побореться за "Золоту пальмову гілку" в Каннах
Ukraine Art News
2025-04-10T17:33:56Z
Джордж Клуні повертається до ролі Оушена
Ukraine Art News
2025-04-10T17:28:04Z
Китай скоротить показ американських фільмів через митну політику Трампа
Ukraine Art News
2025-04-10T16:24:51Z
Кріштіану Роналду та режисер Метью Вон заснували кіностудію UR•Marv і вже зняли два бойовики
Ukraine Art News
2025-04-10T16:01:02Z
Як працювати з напівзруйнованими культурними пам’ятками — кейси роботи із занедбаними спорудами
Хмарочос
2025-04-10T11:22:10Z
В столиці дослідили стан 5-зіркових готелів. Чи відповідають вони міжнародним стандартам?
Хмарочос
2025-04-10T08:31:14Z
Ресторан La Luce у Львові на березі Качиного озера від LUMINAL
Хмарочос
2025-04-08T07:40:08Z
У Карпатах готуються прокладати автотрасу крізь праліси
Хмарочос
2025-04-07T15:33:52Z
У Львові до будинку добудували зовнішній ліфт
Хмарочос
2025-04-07T14:25:10Z
Які курорти обиратимуть українці цього літа: 5 нових варіантів за популярними напрямками
Elle
2025-04-07T07:24:50Z
Столітні храми Львівщини та Тернопільщини: неймовірні ретро кадри
Photo Lviv
2025-04-07T05:12:40Z
Школа Монтессорі в Іспанії: відкриті простори, цегла і дерево
Хмарочос
2025-04-06T10:10:17Z
Біолог відкрив на Київщині екоготель із дзеркальними будиночками
Хмарочос
2025-04-06T10:04:09Z
В Анталії відкрили виставку малюнків українських дітей, життя яких змінила війна з РФ
Ukraine Art News
2025-04-10T19:30:40Z
З прифронтових територій евакуювали понад пів мільйона культурних артефактів
Ukraine Art News
2025-04-10T19:28:01Z
Prada погодилась купити Versace за $1,38 млрд
Ukraine Art News
2025-04-10T18:30:53Z
«Близько половини перших вагітностей закінчуються викиднем, але більшість жінок про нього навіть не дізнаються»
Elle
2025-04-10T17:01:08Z
Пожежники перевірили доступ до ЖК у Києві й відразу застрягли серед припаркованих автівок
Хмарочос
2025-04-10T14:57:57Z
Поворозника звільнили з посади заступника голови КМВА
Хмарочос
2025-04-10T12:57:44Z
Песто з руколою: смачний весняний рецепт
Elle
2025-04-10T12:31:18Z
У Києві Цифровому запустили адопцію тварин
Хмарочос
2025-04-10T12:16:05Z
Великодній манікюр: 15 найгарніших ідей
Elle
2025-04-10T11:30:48Z
Один день із життя редакції ELLE: як нові технології Samsung допомагають редакторкам встигнути все
Elle
2025-04-09T16:54:55Z
Планування контенту як ключ до успішного блогу
Krasinfo
2025-04-09T16:54:52Z
Харків’янка відтворила рідне місто у грі Sims 4
Хмарочос
2025-04-05T06:39:56Z
Соус песто із соняшниковим насінням: покроковий рецепт
Elle
2025-04-09T16:54:57Z
Пісне меню: готуємо фруктову галету без масла та яєць
Elle
2025-04-09T16:54:55Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Анастасія Степанова ділиться рецептом цвітної капусти в східних спеціях
Elle
2025-04-04T13:49:02Z
6 рецептів весняних смузі для схуднення, детоксу та імунітету
Elle
2025-03-31T12:03:45Z
Три смачні рецепти для сніданку у Великий піст
Elle
2025-03-24T14:39:58Z
Аптечка, яку потрібно мати кожній жінці у весняний період
Elle
2025-03-24T12:12:53Z
Що можна їсти у піст, рецепти пісних страв та корисні суперфуди для підтримки організму
Elle
2025-03-19T17:42:43Z
Рецепт ідеального узвару: корисний для імунітету напій, без якого неможливо уявити різдвяну вечерю
Elle
2024-12-24T10:45:44Z
Різдвяне меню: штолен, який виходить у всіх
Elle
2024-12-20T20:24:35Z