/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F99b8328343e1ce6ddf79109a1e55cb68.jpg)
Святий Юрій, або як лицар зі списом став покровителем Львова
Сьогодні День святого Юрія – покровителя нашого міста, коли львівська бруківка тихо шепоче його легенди, а кава в горнятках зігріває серця. Через воєнний стан гучних святкувань не буде, але дух Юрія, лицаря зі списом, що переміг дракона, живе в кожному львів’янині, який молиться за мир біля Собору Святого Юра. Хочете знати, як цей римський воїн став душею міста Лева? Тоді гайда в подорож його історією – з легендами, соборами і львівським шармом!
Хто такий Святий Юрій? Коротко про головного героя
Святий Юрій (він же Георгій) жив на межі III–IV століть у Каппадокії (сучасна Туреччина). Народився в заможній християнській сім’ї: батько, римський офіцер Геронтій, загинув за віру, а мати Поліхронія виховувала сина за Святим Письмом. Юрій пішов на військову службу і завдяки хоробрості став трибуном і наближеним імператора Діоклетіана. Але коли імператор почав гоніння на християн, Юрій не злякався: роздав спадок бідним, відмовився від звань і відкрито захищав віру. За це його катували і стратили 23 квітня 303 року.
Найвідоміша легенда про Юрія – “Чудо зі змієм”. У місті, де лютував дракон, жителі приносили йому в жертву людей. Юрій, проїжджаючи повз, убив чудовисько списом, врятував царівну і навернув місто до християнства. Дракон, звісно, символізує зло, а Юрій – перемогу добра. Ця історія зробила його суперзіркою середньовіччя, особливо серед лицарів, які бачили в ньому ідеал воїна. Уявіть: Юрій на білому коні, спис у руках, дракон корчиться – ну хіба не фотогенічний сюжет для львівської листівки?
Чому Юрій, а не Георгій? І як він дійшов до Русі?
Перше питання, яке спантеличує гостей Львова: чому Юрій, а не Георгій? Виявляється, ім’я “Юрій” було популярним на Русі ще з княжих часів. Наприклад, Ярослава Мудрого при хрещенні назвали Юрієм, і він заснував місто Юр’їв (нині Біла Церква) на честь свого покровителя. Тож “Юрій” – це не галицька вигадка, а давня традиція.
Юрій прийшов на Русь із Візантії після хрещення 988 року. У Візантії його шанували як покровителя воїнів і імператорів, і ця мода дійшла до руських князів. Уже в XI столітті Юрій був на гербах і печатках, а храми на його честь будували від Києва до Галичини. Його образ – воїн на коні зі списом – став символом захисту віри й землі. На Русі Юрія ще асоціювали з весною: вважалося, що 6 травня він “відмикає землю”, приносячи тепло і врожай.
Львів і Юрій: як усе почалося?
Львів офіційно вважають заснованим у 1256 році князем Данилом Галицьким, який назвав місто на честь сина Лева. Але Юрій з’явився в історії міста раніше, ніж ми думаємо. Легенда, записана Мартином Груневегом у XVII столітті, розповідає, що коли Лев готував місце для Високого Замку, його слуги натрапили на дракона. Князь убив чудовисько і звелів збудувати церкву на честь Юрія, адже той тоже “спеціалізувався” на зміях. Хоча історики сумніваються в правдивості цієї історії, вона додає Львову містики – уявіть князя Лева, який бореться з драконом, ніби герой фентезі!
Перший храм Святого Юра на Святоюрській горі з’явився ще в XIII столітті, за Галицько-Волинського князівства. Історики припускають, що він стояв там із 1280 року, коли Львів був частиною князівства. Цей храм, хоч і дерев’яний, став символом зв’язку міста з Юрієм. У 1340-х роках, коли князь Юрій II Болеслав (онук Данила Галицького) правив Галичиною, Юрій Змієборець з’явився на його печатках, підкреслюючи зв’язок із Руссю та християнством.
Собор Святого Юра: серце Юрієвої слави
Справжній розквіт культу Юрія у Львові почався з будівництвом Архикатедрального собору Святого Юра в 1744–1764 роках. Цей бароково-рококовий шедевр, спроєктований Бернардом Меретином і прикрашений скульптурами Іоанна Пінзеля, став головною святинею греко-католиків. На аттику собору – скульптура Юрія Змієборця роботи Пінзеля, де святий виглядає, ніби щойно зійшов із кінокадру: кінь здиблений, дракон корчиться, спис у дії.
Собор не просто красивий – він символізує український Львів. У XIX–XX століттях, коли місто було під польською та австрійською владою, римо-католики недолюблювали Святоюрську гору, але нічого не могли вдіяти: собор залишався осередком греко-католицької віри. У 1768–1770 роках над інтер’єром працювали скульптор Себастьян Фесінгер і художник Юрій Радивилівський, додавши ікони та вівтарі з Юрієм. Сьогодні собор – це місце, де львів’яни моляться 6 травня, в День святого Юрія, який з 2014 року офіційно є Днем міста.
Чому саме Юрій став покровителем?
Львів у середньовіччі мав кількох покровителів. За польського панування (1349–1772) шанували Богородицю і святого Яна з Дуклі (особливо після 1648 року, коли він “врятував” місто від козаків). Святий Флоріан, мученик IV століття, був покровителем пожежників і частиною польської громади, адже його вважали захисником від вогню – критичним для дерев’яного Львова, що горів у 1527 і 1616 роках. Проте Флоріан залишався “нішею” для римо-католиків і не став патроном усього міста. Натомість Юрій переміг завдяки своїй давній історії та підтримці українців.
Чому Юрій став головним?
- Символ воїна: Юрій – покровитель воїнів, від візантійських імператорів до українських козаків, які співали “Хай поможе святий Юрій, ще Пречиста Мати”. Для Львова, що пережив монгольські набіги, польські війни та козацькі повстання, Юрій був ідеальним захисником.
- Зв’язок із Руссю: Юрій був на печатках галицьких князів, як Юрій Львович, і символізував спадкоємність із Галицько-Волинським князівством. Це було важливо для українців у часи польської та австрійської влади.
- Образ переможця: Юрій, що вбиває дракона, – це метафора перемоги над злом, чи то язичництво, чи вороги. Для львів’ян він став символом стійкості.
- Собор Святого Юра: Храм на Святоюрській горі, осередок греко-католицької церкви, закріпив Юрія як патрона. У 1538 році відновлення Галицької єпархії підняло статус собору, а з ним – і Юрія.
До XX століття Юрій остаточно став єдиним покровителем українського Львова, витіснивши інших святих. Його день, 6 травня, став святом міста, коли львів’яни йдуть до собору, влаштовують концерти та п’ють каву на площі.
Юрій у львівських вуличках: де його знайти?
Юрій – не лише в соборі. Він “живе” по всьому Львову, як лев на гербах. Ось кілька місць, де його можна “зустріти”:
- Каплиця Боїмів: На стіні цієї ренесансної пам’ятки – рельєф Юрія, що б’є дракона. Виглядає, ніби сцена з коміксу XVI століття.
- Готель “Жорж”: На фронтоні – Юрій верхи, готовий до бою. Ідеально для селфі!
- Площа Григоренка: Пам’ятник Юрію Змієборцеві – сучасний, але фотогенічний.
- Ікони та храми: Крім Собору Святого Юра, Юрія шанують у Свято-Георгіївському храмі УПЦ і храмі Георгія Побідоносця ПЦУ.
А ще Юрій надихав львівських митців. Ікона Юрія Змієборця XIII століття зі Станилі (Дрогобиччина) чи робота Луки Долинського 1754 року в соборі – це шедеври, які хочеться роздивлятися вічно.
Цікаві факти про Юрія і Львів
- Юрій і козаки: Українські козаки вважали Юрія своїм покровителем. У XVII столітті вони молилися йому перед битвами, а львівські козацькі братства замовляли ікони Змієборця.
- Юрій Дрогобич: Відомий львів’янин XV століття, ректор Болонського університету, підписувався як “Georgius de Leopoli”. Його хрестили Юрієм – ще один зв’язок міста зі святим.
- Пласт і Юрій: Львівські пластуни вшановують Юрія як покровителя. 6 травня вони влаштовують походи та табори, згадуючи його відвагу.
- Дракон у Високому Замку: Легенда про дракона, якого убив Лев, можливо, надихалася історією Юрія. Хто знає, може, у Львові справді водилися дракони? 😄
- Юрій на гербах: Юрій Змієборець зображений на гербі Київської області та був на печатках галицьких князів. У Львові його образ – на кожному кроці.
Чому Юрій – це так по-львівськи?
Святий Юрій став покровителем Львова не випадково. Його образ – воїн, що перемагає зло, – ідеально пасує до міста, яке століттями боролося за свою ідентичність. Від княжих печаток до барокового собору, від козацьких молитов до сучасних святкувань 6 травня – Юрій став частиною львівської душі. Він нагадує, що добро перемагає, якщо мати відвагу, спис і трохи львівської кави для бадьорості.
Тож наступного разу, гуляючи біля Собору Святого Юра чи фотографуючи рельєф на каплиці Боїмів, придивіться до Юрія. Він не просто святий – він львів’янин, який століттями стоїть на варті міста Лева. А ви б хотіли мати такого покровителя?
Роман МЕТЕЛЬСЬКИЙ
Бібліографія
- Бевзо, О. А. Львівський літопис і Острозький літописець: джерелознавче дослідження / О. А. Бевзо. – Київ: Наукова думка, 1970. – 208 с.
- Вуйцик, В. С. Державний історико-архітектурний заповідник у Львові / В. С. Вуйцик. – Львів: Каменяр, 1991. – 175 с.
- Зубрицький, Д. Хроніка міста Львова / Д. Зубрицький; пер. з пол. І. Сварник. – Львів: Центр Європи, 2002. – 496 с.
- Купчинський, О. Акти та документи Галицько-Волинського князівства XIII – першої половини XIV століть: Дослідження. Тексти / О. Купчинський. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2004. – 912 с.
- Лозинський, Р. М. Етнічний склад населення Львова у XIII–XVIII століттях / Р. М. Лозинський. – Львів: Видавництво ЛНУ ім. І. Франка, 2005. – 320 с.
- Мельник, І. Львівські вулиці і кам’яниці, мури, закамарки, передмістя та інші особливості королівського столичного міста Галичини / І. Мельник. – Львів: Апріорі, 2008. – 384 с.
- Собор святого Юра у Львові: історія та сучасність [Електронний ресурс] // Офіційний сайт Української Греко-Католицької Церкви. – Режим доступу: http://ugcc.ua/official/sobor-svyatogo-yura/. – Назва з екрана. – Дата звернення: 22.04.2025.
- Туристичний портал міста Львова: Святоюрська гора та собор Святого Юра [Електронний ресурс] // Lviv Travel. – Режим доступу: https://lviv.travel/ua/places/sviatoyurska-hora. – Назва з екрана. – Дата звернення: 22.04.2025.
- Чоловський, О. Історія міста Львова в документах і матеріалах / О. Чоловський. – Львів: Літопис, 2000. – 412 с.
- Catholic Encyclopedia: St. George [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.newadvent.org/cathen/06453a.htm. – Назва з екрана. – Дата звернення: 22.04.2025.
- Orthodox Church in America: Saint George the Great Martyr [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.oca.org/saints/lives/2023/04/23/101172-great-martyr-george-the-trophy-bearer. – Назва з екрана. – Дата звернення: 22.04.2025.
- Polska Enciclopedia Historyczna: Święty Florian [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.polskaencyklopedia.pl/swiety-florian. – Назва з екрана. – Дата звернення: 22.04.2025.