MY.UAСтатті
Яким вийшов український павільйон на Венеційській архітектурній бієнале: розповідають куратори
Яким вийшов український павільйон на Венеційській архітектурній бієнале: розповідають куратори

Яким вийшов український павільйон на Венеційській архітектурній бієнале: розповідають куратори

10 травня у Венеції відкрилася 19-та Міжнародна архітектурна бієнале. Серед понад 60 національних павільйонів вдруге в історії бере участь і Україна — з виставкою DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore, що досліджує архітектуру негайної відбудови, опору й самоорганізації в умовах повномасштабної війни.

Виставка DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore у Венеції

Цьогоріч український павільйон став маніфестом так званих "структур турботи" — тимчасових спільнот, волонтерських ініціатив і низових об’єднань, які вже понад три роки забезпечують невідкладну допомогу, займаються відбудовою в прифронтових та деокупованих регіонах України.

У центрі експозиції — масштабна архітектурна інсталяція даху, створена за мотивами "Атласу традиційного українського житла з кінця XIX до середини XX століття". Виставку доповнюють інноваційна ШІ-модель, що відтворює образ архітекторки Тамари Косміної — бабусі кураторки Дани Косміної — і присвячена дослідженню народної архітектури, а також імерсивна аудіоінсталяція "Купол дронів", куратором якої став Клеменс Пул.

Виставку створено всього за кілька місяців — рекордно стислі терміни для проєкту такого масштабу та з усіма супутніми логістичними викликами — й без відкритого конкурсу, як це зазвичай передбачено. Водночас уже цього року призначено нову комісарку павільйону — Тетяну Філевську, яка має забезпечити тяглість і сталу присутність України на Венеційській архітектурній бієнале впродовж наступних шести років.

Як виникла ідея виставки, про пошук матеріалів та створення робіт — розповідають куратори Богдана Косміна, Катерина Русецька, Міхал Муравськи та продюсерка проєкту Ілона Демченко.

Куратори Богдана Косміна, Катерина Русецька, Міхал Муравськи та продюсерка Ілона Демченко

— Богдано, важливим елементом виставки є Дах, розроблений на основі "Атласу традиційного українського житла кінця XIX середини XX століття". Розкажи, будь ласка, більше про це дослідження. Як із ним послідовно працювали три покоління жінок-архітекторок із вашої родини?

Богдана Косміна: Дослідження, яким моя родина займалася понад 50 років, довгий час проходило повз мою увагу. Мені здавалося, що воно не стосується сучасної архітектури чи мистецтва, і я недооцінювала його більшу частину свого життя. Але з початком повномасштабного вторгнення я поглянула на нього інакше.

Проєкт розпочався в 1960-х роках із бажання знайти культурно-етнічні подібності між трьома країнами. Було звернення до трьох академій — у Мінську, Кишиневі та Києві — з ідеєю створити спільний нарис. Білоруси видали результати у вигляді ілюстрованого видання, але не у форматі Атласу, який відрізняється тим, що містить картографування і нанесення територіальної інформації. Це складніша праця, бо охоплює градацію поширених і поодиноких явищ, аналіз природно-кліматичних і мовних факторів, що впливали на формування архітектурних форм тощо. Український Атлас, хоч і не виданий, залишається унікальним. Він містить сто карт, кожна з яких розповідає про окремий архітектурний елемент — від фундаментів до конструкцій стін, стелі, підлоги, навіть принципів інтер’єру.

Богдана Косміна під час монтажу у Венеції

— Розкажи більше про твою бабусю Тамару Косміну, яка є частиною венеційського проєкту. Чим саме вона займалася?

БК: Із 1963 року Тамара вивчила українську мову й спілкувалася винятково нею. Її послідовна україноцентричність привернула увагу вірменських друзів, з якими вона товаришувала під час аспірантури на факультеті промислового будівництва в Москві. Після повернення до Києва Тамара активно зацікавилася українською культурою, мистецтвом і літературою.

Свою професійну діяльність Тамара розпочала як архітекторка в галузі промислової архітектури та житлового будівництва у складні 1960-ті роки, коли всі рішення затверджувалися через московські департаменти. Вона викладала курс дерев’яних конструкцій у Київському національному університеті будівництва і архітектури та долучилася до київського руху шістдесятників. Її коло спілкування тоді охоплювало Людмилу Семикіну, Аллу Горську, Івана Драча. Від репресій її вберегло місце народження, зазначене в паспорті, — Челябінськ.

Познайомившись з архітектором Олесем Силиним, Тамара за його порадою звернула увагу на дослідження народного житла й приєдналася до групи фахівців, що збиралася в Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Рильського. Григорій Стельмах, який на той час професійно досліджував народне житло та структуру сіл, прийняв Тамару до своєї дослідницької групи й допоміг їй сформувати методологічний підхід до подальших студій. Саме в цей період вона розпочала роботу над своєю монографією, присвяченою архітектурі Поділля.

Збирала експедиційні матеріали — деякі з них представлені в нашій експозиції. Ці матеріали опрацьовувалися, перемальовувалися, структурувалися у схеми й таблиці. Вона також готувала ілюстративні матеріали для майбутнього Атласу й наносила знайдені явища на картографічні основи. Наприкінці 70-х — на початку 80-х років Тамара долучила до цієї роботи і мою маму, Оксану Косміну, яка теж брала участь в експедиціях.

ШІ-модель Тамари Косміної на бієнале у Венеції

— У просторі експозиції також представлена ШІ-модель Тамари Косміної. Про що вона зможе розказати?

БК: У цьому проєкті дуже багато різних даних, матеріали складно сприймати як єдине ціле, легше ставити конкретні питання та отримувати конкретні відповіді. Початок роботи над ШІ-аватаром став для мене спробою переосмислити й структурувати весь архів Атласу, створити своєрідну "Тамарапедію".

Виставка DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore у Венеції

— Як ти працювала над цим інструментом?

БК: Я почала самостійно збирати матеріали, оцифровувати архів, перетворювати друковані праці в текстовий формат, передавати ці знання в систему. У Мексиці, під час такої тех-резиденції, Princess Momo запросила мене подумати над тим, як ми можемо користуватись інструментами штучного інтелекту заради їхньої персоналізації й збереження даних. І на базі такого незалежного інструменту як Iris, я почала писати довжелезні щоденники про Тамару й усе, що пов’язане з нею. Робота над архівом буде продовжена у Музеї фольклористики у Відні, де зберігається велика частина неопрацьованого матеріалу.

— Як Тамара вплинула на тебе?

БК: Вона вплинула на всіх нас. Але один із найяскравіших спогадів — моя перша велика закордонна поїздка. Тоді в житті Тамари ще тривала її своєрідна обсесія Францією. Вона повела мене до Музею Орсе в Парижі й сказала: "Подивись, як архітектура здатна об’єднати всі медіуми. Що б ти не захотіла робити в житті — почни з архітектури. А потім зможеш займатися чим завгодно".

Це глибинне переконання вона заклала в усіх нас.

"Подивись, як архітектура здатна об’єднати всі медіуми. Щоб ти не захотіла робити в житті — почни з архітектури. А потім зможеш займатися чим завгодно "

— Розкажіть більше власне про саму інсталяцію великий дах з очерету, який ми бачимо у Венеції, хто займався її створенням?

БК: Очерет для покрівлі традиційно постачали з південних регіонів України, і нині, через воєнні дії, цей матеріал перебуває під великою загрозою. Йдеться не про Крим, де історично використовували інші покрівельні матеріали — дерен, черепицю, — а про Херсонщину, Одещину та Миколаївщину. Починаючи з середини XIX століття, ареал поширення очерету поступово звужувався, однак навіть у 1950–60-х роках він залишався популярним матеріалом і дожив до нашого часу. Це стало ключовим питанням і для нашого проєкту — поєднати метало-черепичний, агресивний, сучасний матеріал із традиційним очеретом.

Виставка DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore у Венеції

Перед відкриттям бієнале ми бачили представників інших павільйонів, які теж використовують природні матеріали — бананову шкірку, пальмове листя, очерет. І це цікаво перегукується з нашими пошуками.

Нам пощастило знайти неймовірного майстра, якого відшукала Ілона. Це важливо не тільки для збереження традиції, а й для переосмислення, як ми маємо спілкуватися з людьми та передавати ці знання далі. Бо кількість майстрів з такими вміннями стає дедалі меншою, і саме тому так важливо їх підтримувати.

Така тотальна присутність українського в самому серці павільйону — це не просто символічно. Це акт протистояння знищенню через творення

— Ілоно, розкажи, будь ласка, взагалі про роботу над павільйоном, та виклики, з якими зіштовхнулася команда.

Ілона Демченко: Ця виставка технічно дуже складна й надзвичайно конденсована. Для неї була створена нова мистецька робота, і сама по собі вона є складною — за обсягом виконаної роботи, за вагою і за вартістю. Це один із найбільших проєктів, який Україна представляла у Венеції у межах національного павільйону, серед усіх мистецьких і архітектурних бієнале.

Його реалізація відбувалася саме в дусі того самого вернакуляру, про який ми говоримо. У нас було лише три тижні на створення даху. Коли ми бралися за це, ні я, ні мої колеги в Україні не до кінця розуміли, за що беремося. Якби розуміли — можливо, й не взялися б. Уже в перший день, щойно ухвалили рішення, що будемо це робити, ми за власні гроші стали в чергу на верстат, який гне кола з металевої труби. Ми ще не мали проєкту, але чомусь відчували, що "кола" нам точно знадобляться. Проєкт виникав буквально в процесі.

Богдана Косміна

Ще одна проблема — очерету в Україні стає дедалі менше. Його зазвичай заготовляють у плавнях Херсонщини, але зараз через обстріли це неможливо. Наш очерет зрештою знайшли в Одеській області, хоча його там не так багато, і в сезон усе швидко розкуповують. Нам пощастило вийти на майстра Олександра — через знайомих знайомих. Це людина, яка все життя працює з очеретом і дуже творчо підходить до справи. Він подивився на мене з подивом і жалем, а потім сказав: "Ну гаразд, якщо ви настільки шалені, в мене є трохи очерету, який я купив для даху свого власного будинку". І, як це часто буває, він повірив у нас і вирішив допомогти.

Виставка DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore у Венеції

Ми жодного разу не збирали цю конструкцію повністю в Україні. Усе привезли у Венецію, не протестувавши, але привезли — і воно запрацювало.

Щодо металу — це ніби менш цікава тема, ніж очерет, але ми отримали відмову від перших семи виробників. Усі казали, що це нереально за такі стислі терміни. Врешті ми знайшли невеликі майстерні на Київщині та Чернігівщині, які погодилися допомогти. Вони зробили все з українського металу — навіть шурупи ми везли свої.

Цей проєкт став справжнім проявом вернакуляру не лише через використані матеріали, а й через сам процес — коли все створювалося у надзвичайно складних умовах, із мінімальними ресурсами, але з великою вірою в те, що це важливо.

Така тотальна присутність українського в самому серці павільйону — це не просто символічно. Це акт протистояння знищенню через творення.

Виставка DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore у Венеції

— Як ви пов’язуєте архітектуру, досліджену в межах Атласу, з архітектурою, що виникає внаслідок воєнних дій в Україні? Яким ви бачите потенціал застосування цього дослідження до реалій сьогодення?

БК: Чим більше я переглядала замальовки, фотографії, дослідницькі матеріали, тим виразніше розуміла: хоча йдеться про українську архітектуру, в ній закладені універсальні принципи й елементи. Вони відчутно перегукуються з архітектурою Японії, країн Африки й частини Латинської Америки. Те, що було створене людиною з природних ресурсів без попереднього проєкту, має особливу свободу й універсальність архітектурної мови.

Міхал Муравськи

ММ: Це питання не про потенціал, а радше про безвихідь. Вернакулярні архітектори виконують свою роботу з різних причин, і я вважаю, що важливо досліджувати їхню практику — але не робити з цього висновок, що архітектурна освіта більше не потрібна. Ці явища не є взаємозамінними — це просто реальність.

Ті групи, з якими ми працюємо — KHARPP, "Лівий Берег", "Будуємо Україну Разом" — мають свої підходи. Але поряд із ними існує чимало вернакулярних архітекторів, які працюють без інстаграму, без публічних структур, просто у своїх громадах, у зв’язку з локальними ініціативами. Те, що ми показуємо, — це лише тизер усього, що є насправді.

Як дуже влучно сказала Юлія Юрченко під час зустрічі в листопаді 2023 року в Дніпрі на фестивалі "Конструкція": не треба вигадувати колесо — вже існують інші структури, муніципальні профспілки чи локальні формації, з якими потрібно працювати, щоби будувати поліцентричну державу.

Катерина Русецька: Мені здається, що те колосальне дослідження, яке провела Тамара Косміна, а потім продовжила Оксана й зараз Богдана, — уся ця систематизація дає, можливо, певний поштовх до дослідження того, що відбувається в Україні зараз. Як зазначив Міхал, KHARPP та "Лівий Берег" — це лише кілька прикладів таких ініціатив, які займаються відбудовою. Готуючи павільйон та публічну програму, ми постійно знаходимо дедалі більше таких ініціатив. Така негайна відбудова зараз відбувається у всіх прифронтових громадах, і таких громад стає дедалі більше. Ми не знаємо, що буде відбуватися в Запорізькій і Дніпропетровській областях за пів року, але, найімовірніше, цей процес відбудови торкнеться і цих територій, бо там з’являтимуться нові руйнування. Ми не знаємо, як виглядатиме нова хвиля відбудови в Харківській області, адже частину того, що вже було відновлено "Лівим Берегом" і KHARPP, вдруге або втретє зруйновано. Треба також розуміти, що відбудова стосується не лише зруйнованих війною будинків і приміщень, але й нагальної потреби знайти житло для тих, хто змушений виїхати з прифронтових зон.

— Чи може цей досвід самоорганізації та відновлення бути цікавим і корисним для інших країн?

КР: Безумовно. Ми вже бачимо, що це не просто наша локальна історія, а приклад для інших суспільств, які стикаються з гуманітарними або екологічними катастрофами.

Цей досвід уже сьогодні є універсальним — про те, як спільноти можуть самостійно відновлювати свої простори, не чекаючи на державні програми, і водночас не відмовляючи у солідарності з іншими.

Виставку DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore можна побачити у Венеції до листопада 2025 року.

Текст:Аміна Ахмед

Фото:Valentyna Rostovikova, PRYZM photography



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Трамп каже, що Тейлор Свіфт "більше не гаряча" після його заяви, що ненавидить її
Ukraine Art News
2025-05-17T00:15:34Z
Померла українська мовознавиця Марія Плющ
Ukraine Art News
2025-05-16T13:57:38Z
Найкрасивіші пари на Met Gala 2025 року. Топ-5
Ukraine Art News
2025-05-16T10:57:41Z
FUTURESPECTIVE 2025: що потрібно знати про фотохудожницю Аліну Прісіч
Ukraine Art News
2025-05-16T10:15:46Z
Колишня дівчина Шона Diddy Комбза Кессі Вентура заявила в суді, що він її зґвалтував та заплатив $20 млн за мовчання
Ukraine Art News
2025-05-15T13:12:50Z
Віталій Козловський випустив перекладений українською хіт "Пінаколада"
Ukraine Art News
2025-05-14T16:21:35Z
Музикант і військовий Женя Галич з О.Torvald випустив дебютний сольний трек "Ліфт"
Ukraine Art News
2025-05-14T12:51:40Z
За споживанням російського контенту часто не стоїть якась українофобія, іноді це протест, - Жадан
Ukraine Art News
2025-05-14T12:12:53Z
Фінал Євробачення-2025, де виступить Україна: онлайн-трансляція
Ukraine Art News
2025-05-17T10:00:40Z
Україна у фіналі Євробачення-2025 : онлайн-трансляція
Ukraine Art News
2025-05-17T07:00:53Z
У французькій Ніцці відбулася хода у вишиванках
Ukraine Art News
2025-05-17T00:45:51Z
У Дубенському замку відкрилася виставка «Глинянський килим у 100-річчя Арт Деко»
Ukraine Art News
2025-05-16T19:16:38Z
Кронпринцеса Швеції у Стокгольмі взяла участь у заход на підтримку української культури
Ukraine Art News
2025-05-16T16:36:37Z
Національний художній музей презентує віртуальну виставку «Шедеври NAMU»
Ukraine Art News
2025-05-16T16:12:34Z
Коли експонати ще сплять: у Музеї Ханенків відкрили виставку про закулісся музейної роботи
Ukraine Art News
2025-05-16T15:54:48Z
В Ізраїлі відбувся благодійний фестиваль Vyshyvanka Fest Ashkelon
Ukraine Art News
2025-05-16T15:42:42Z
Король Швеції відвідав український павільйон на EXPO 2025
Ukraine Art News
2025-05-16T15:42:38Z
Мексика хоче отримати компенсацію від блогера Містера Біста, який знімав піраміди майя
Ukraine Art News
2025-05-17T08:45:38Z
Топ-5 фільмів за участі Ділана Міннетта
Ukraine Art News
2025-05-16T22:30:44Z
Disney та Epic Games за допомогою ШІ відтворять голос померлого Джеймса Ерла Джонса, який озвучив Дарта Вейдера
Ukraine Art News
2025-05-16T19:16:34Z
"Одіссея" Крістофера Нолана стане першим фільмом, повністю знятим на камери IMAX
Ukraine Art News
2025-05-16T17:36:34Z
За лаштунками "Затишку": що подивитися на вихідні
Ukraine Art News
2025-05-16T17:24:48Z
Стало відомо, хто зіграє головну роль у перезапуску серіалу "Баффі - переможниця вампірів"
Ukraine Art News
2025-05-16T15:42:35Z
Найочікуваніші кінопрем'єри травня. Топ-5
Ukraine Art News
2025-05-16T15:00:50Z
Сергій Лозниця на Каннському кінофестивалі назвав нічним кошмаром союз Путіна і Трампа
Ukraine Art News
2025-05-16T13:36:44Z
Звинуваченому у зґвалтуванні актору заборонили вийти на червону доріжку Каннського кінофестивалю
Ukraine Art News
2025-05-16T12:00:41Z
На Донеччині РФ зруйнувала унікальний пам’ятник дерев’яної церковної архітектури - Свято-Вознесенський храм
Ukraine Art News
2025-05-17T04:15:52Z
Доля дуже зло посміялася з кремлівського маніяка
Ukraine Art News
2025-05-15T21:30:54Z
Обіймашки за вишиванки: Укрзалізниця 15 травня даруватиме бонуси пасажирам
Ukraine Art News
2025-05-15T01:00:51Z
Українські аудіогіди працюють у 53 країнах – Зеленська
Ukraine Art News
2025-05-12T13:36:53Z
Відчути Одесу: 5 книжок, які влаштують подорож українським містом
Elle
2025-05-12T11:57:43Z
Заміський Парк тварин «ХІІ Місяців» відкриває 10-й ювілейний сезон
Хмарочос
2025-05-12T09:16:34Z
Трускавець 1920–1930-х років: фото в деталях
Photo Lviv
2025-05-12T05:12:46Z
Як зберігати пам’ять про жертв — і не застрягнути в жалобі
Ukraine Art News
2025-05-11T15:04:13Z
Кава у Львові: історія, традиції та сучасність
Photo Lviv
2025-05-11T05:12:43Z
Україна та Естонія підписали програму культурного співробітництва
Ukraine Art News
2025-05-17T11:30:40Z
Дари для потойбіччя, або За що діти любили похорони
Ukraine Art News
2025-05-17T08:30:46Z
Чоловіка, який скоїв замах на письменника Салмана Рушді, засудили до 25 років ув'язнення
Ukraine Art News
2025-05-17T04:00:40Z
Мода на інтровертів у актуальній літературі: чому це не тренд насправді
Ukraine Art News
2025-05-16T17:00:48Z
У Відні відбувся ювілейний вечір з нагоди 95-річчя Ліни Костенко
Ukraine Art News
2025-05-16T16:33:40Z
Точицький обговорив із керівництвом парламенту Естонії питання співпраці у сфері культури
Ukraine Art News
2025-05-16T15:37:43Z
Українські школярі, викладачі та дипломати відзначили День Вишиванки у Тбілісі
Ukraine Art News
2025-05-16T13:48:32Z
Під дощем — у вишиванках: як кияни відзначали День національного вбрання
Ukraine Art News
2025-05-15T22:09:47Z
Історії крізь обличчя: у Києві згадали рятівників євреїв часів Голокосту
Ukraine Art News
2025-05-15T14:48:40Z
У Словаччині готують до серійного виробництва спорткар Air Car 2, який перетворюється з авто на літак за 80 секунд
Gloss
2025-05-12T18:10:04Z
Виробники пластику просувають ідеї «екологічної переробки», хоча знають, що це технічно неможливо – The Guardian
Хмарочос
2025-05-12T12:10:13Z
Зіркові голоси на касах: як «Аврора» покращує настрій своїм покупцям
Хмарочос
2025-05-12T06:58:07Z
У стилі TikTok: Netflix тестуватиме стрічку вертикальних відео у своєму мобільному додатку
Ukraine Art News
2025-05-11T15:25:03Z
На оборонній виставці у Греції українська компанія представила надводний безпілотник Seawolf
Ukraine Art News
2025-05-09T20:49:15Z
Вчені створили прозорі сонячні панелі. Звичайні вікна зможуть генерувати електроенергію
Хмарочос
2025-05-09T08:13:26Z
Thank you, next! Розповідаємо про великі кадрові перестановки в модних брендах
Elle
2025-05-08T14:01:30Z
У Відні пасажири трамваїв почали розвозити посилки
Хмарочос
2025-05-07T10:29:27Z
Сирники з лекваром: готуємо українську страву за 20 хвилин
Elle
2025-05-12T11:00:56Z
Сезонний рецепт: найсмачніший кіш зі спаржею
Elle
2025-05-09T18:34:08Z
Ідеальні літні сніданки
Krasinfo
2025-05-07T11:50:46Z
Великоднє меню: дуже смачна домашня куряча ковбаска
Elle
2025-04-18T18:10:02Z
Дуже смачна великодня паска з родзинками, в'яленою журавлиною та вишнями за французьким рецептом
Elle
2025-04-18T17:21:41Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Стефано Антоніоллі ділиться рецептом пасти араб’ята
Elle
2025-04-17T16:04:05Z
Найсмачніша вишнева healthy-паска
Elle
2025-04-15T19:45:58Z
Найсмачніша сирна паска за рецептом Тіни Кароль
Elle
2025-04-14T12:37:00Z
Соус песто із соняшниковим насінням: покроковий рецепт
Elle
2025-04-09T16:54:57Z