/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2F07a6eed0458fc7d3758a96f2b8633a3a.jpg)
У Дубенському замку відкрилася виставка «Глинянський килим у 100-річчя Арт Деко»
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
«Цього року Європа святкує 100 років з дня виставки, яка відбулася у Парижі, що називалася Арт Деко, це була виставка декоративного мистецтва. Вона започаткувала цілий напрямок, який був дуже гарно потім розвинутий взагалі у мистецтві, зокрема, в архітектурі, інтер’єрі. І частиною інтер’єру, звичайно ж є килим, який у кінці 19 - на початку 20 сторіччя став дуже популярним і модним», - каже професорка Львівської національної академії мистецтв Зеновія Шульга, яка відновлює глинянське килимкарство.
Як розповіла професорка, ті килими, які йшли зі сходу до Європи у ті часи, були дуже коштовні і Європа замислилася над тим, що треба створити альтернативу. Велика індустріалізація диктувала інші правила моди і творення. Тому у 1885 році під впливом руху за збереження ручних ремесел, який панував тоді в Європі, такі меценати як Володимир Дідушицький, Володислав Федорович розпочали цілий цикл виставок у Тернополі, Коломиї, Львові, де почали презентувати килими за проєктами тогочасних сучасних художників.
Виставка «Глинянський килим у 100-річчя Арт Деко» презентує унікальне явище - відродження традиції виробництва глинянських візерункових тканин, зокрема гладкотканих килимів, які свого часу здобули світове визнання. Нині ця спадщина оживає - на виставці представили 16 робіт, зокрема, це килими за проєктами видатних художників початку 20 століття, які виготовляють сучасні майстрині.
Саме у Глинянах на Львівщині на межі 19-20 століть розгорнулося виробництво авторських килимів, що отримали найвищі нагороди на міжнародних виставках у Лондоні, Мілані, Познані, Нью-Йорку, Парижі. Зокрема, на виставці у Парижі у 1925 році килим «Зерна» за проєктом Юзефа Чайковського був удостоєний золотої медалі (цей проєкт також представлений у виставці у Дубенському замку). У Дубенському замку також ще презентували проєкти польської художниці Софії Стриєнської, які отримали нагороди на виставці у Парижі.
Зокрема, серед експонатів є робота за проєктом «Ангел» Владислава Стшемінського, який разом з Малевичем та Шагалом витворювали новий стиль у мистецтві - супрематизм.
Як розповіла Шульга, перші глинянські килими були виткані за проєктами видатного архітектора Едгара Ковача, який створював і меблі, і інтер’єри, і вітражі. Також є килими, виткані за проєктами Теодора Гриневича, який закінчив ткацьку школу у Глинянах.
«Бо килимарство починалося з ткацької школи у Глинянах. Таким чином ми маємо тут на виставці роботи за проєктами Теодора Гриневича у стилі українська сецесія або кажуть український модерн», - каже професорка.
Також вона розповіла, що гордістю глинян є Василь Цьонь - він також закінчив ткацьку школу у Глинянах, і сформував цілу когорту художників з текстилю. На виставці у Дубенському замку також представлений його проєкт в стилі українського модерну.
Професорка наголосила, що великий вплив на розвиток і формування образу глинянського килима мала школа Олекси Новаківського.
Створювали килими, представлені на виставці за різними проєктами, Зеновія Шульга та майстрині з міста Глиняни (Львівська область).
«Усіх майстрів, які виткали ці килими, п’ятеро. Це не репліки, це килими виткані за проєктами», - акцентує Шульга.
Вона розповіла, що наразі за глинянськими килимами за кордоном - черги.
Як розповіли ще двоє майстринь, - Анна Латушинська та Марія Сокул, вони працюють у килимкарстві з 1967 року. Жінки кажуть, що дуже хотіли б передати свою майстерність молоді, але бажаючих немає - це важка праця, коли треба працювати «руками, ногами, очима, головою - всім».
Як повідомляв Укрінформ, глинянський візерунковий текстиль зі Львівщини внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини.