MY.UAСтатті
Таємниці стрийської куртини: Розкриваючи історію втраченого шедевру
Таємниці стрийської куртини: Розкриваючи історію втраченого шедевру

Таємниці стрийської куртини: Розкриваючи історію втраченого шедевру

Куртина Народного дому у 1930-ті

Образ театральної завіси Народного дому в Стрию — не лише декоративний елемент сцени, а й потужний носій символіки доби, у якій перетиналися культурні, національні й мистецькі сенси Галичини початку ХХ століття. Саме ця куртина, сповнена алегорій і локального пейзажу, залишила глибокий слід у пам’яті юного героя твору Юліана Стрийковського. Що ж насправді було зображено на завісі, хто був її автором, і за яких обставин вона постала — ці питання стали основою для дослідження, яке відкриває нові грані локального культурного коду.

Jeszcze przed ósmą zamknięto bramę
ruskiego «Domu Narodnego», gdzie mieścił się
kinoteatr «Edison». Seanse filmowe zostały
odwołane i na miejsce białego płótna opuszczono

zasłonę ręcznie malowaną. Była to olbrzymia
kurtyna z grupą ruskich chłopek w czerwono-
zielonych zapaskach i fałdzistych spódnicach,
ruchem ręki zapraszających do «Narodnego
Domu». Inne pokazywały na obraz, gdzie
namalowana płynęła rzeka, rosły drzewa i
wznosiły się wieże kościoła i cerkwi. Od razu
można było poznać własne miasto.

Julian Stryjkowski “Austeria”[1]

Локальний колорит відомого твору Юліана Стрийковського (1905-1996) серед іншого відображений описом куртини, що прикрашала сцену Народного дому, урочисто відкритого в січні 1901 р. В пам’яті уродженця Стрия, юного Песаха Старка, закарбувалися яскраві образи. Їх дещо спотворив російський переклад твору, де, дивним чином, з’явилися «крестьяне в белых вышитых рубахах и лаптях».[2] Що ж насправді було зображено на стрийській куртині, хто її автор (чи автори) та які обставини створення – все це стало предметом цього дослідження.

Популярний у Галичині термін «куртина» походить від латинського сortina – в просторіччі покривало чи завіса. Основне його значення притаманне, головним чином, фортифікаційним спорудам. Це частина оборонного муру між двома вежами.

Куртини Генріка Семирадського (1843-1902) для театру у Кракові (1894)

Завіси успішно використовували в театрах ще в давньому Римі під назвами aulaeum і siparium. З розвитком сценографії, для адаптації простору під театральні дійства, окремими елементами лаштунків сцени стали завіси-куртини кількох різновидів, котрі різнилися функціональним призначенням. На їх виготовленні спеціалізувалися певна група художників-декораторів.[3] З часом куртини стали обов’язковими атрибутами для театрів. Вони відрізнялися тематикою, але найчастіше зображали багатофігурні сцени на міфологічні чи алегоричні сюжети, або ж відтворювали фрагменти творів відомих авторів.

Куртини Генріка Семирадського (1843-1902) для театру у Львові («Парнас», 1901)

На момент відкриття Народного дому найкращими зразками театральних куртин у Галичині були роботи Генріка Семирадського (1843-1902) для театрів у Кракові (1894) та Львові («Парнас», 1901). У цій галузі успішно працювали Міхал Адам Созанський (1853-1923), Вітольд Крицинський (1852-1929), Зигмунт Бальк (1873-1941) та інші.

Сюжет куртини в Стрию

Щодо тривалості традицій, то з 1864 р. в українському професійному театрі «Руська бесіда» декоратором працював Фрідріх Людвіг Польман. Йому довелося пристосовувати простори львівського Народного дому для театральних потреб. Впродовж 1877-1900 рр. у якості сценографів себе спробували Кирило Устиянович, Ян Дюлль, Владислав Плошевський, Станіслав Ясенський.[4]

Сюжет куртини в Стрию

Ініціатор і головний натхненник спорудження Народного дому в Стрию, пристрасний театрал Євген Олесницький (1860-1917), подорожуючи Європою, мав можливість споглядати головну завісу Національного театру в Празі. Витвір Войтеха Гінайса (1854-1925) представляв збір коштів на відбудову театру після пожежі, що перегукувалося з трагічною сторінкою в історії Стрия (Велика пожежа 1886 р.). Зрозуміло, що Олесницький особисто добирав виконавця куртини і, ймовірно, попередньо узгоджував сюжет.

Сюжет куртини в Стрию

На горизонті ми бачимо обриси міста, де виділяється католицький костел Народження Діви Марії й церква Благовіщення на Ланах. Контури головного храму Успіння Пресвятої Богородиці дещо розмиті. Майже непомітний шпиль кірхи. В жертовнику, на уквітчаній тумбі з «галицьким левом», горить вогонь. На нього вказує жіноча постать у світлому хітоні, голову якої прикрашає вінок. Вірогідно, це уособлення Гестії – покровительки домашнього вогнища, тепла рідного дому. Жебрак з палицею вдивляється в бік костелу. Поруч жінка з глечиком тримає за руку сивочолого лірника, що втілює українську історію. Між ними можна розгледіти сидячу постать в кожусі та смушковій шапці – так традиційно зображали Тараса Шевченка. Далі символічна фігура щасливого материнства й добробуту. Завершує композицію пара в гуцульському вбранні. Завіса обрамлена українським орнаментом і зображенням традиційних музичних інструментів. Цікаво, що поєднання гуцульської пари та лірника дуже схоже на роботу Міхала Адама Созанського, яку використали для обкладинки видання Промислового музею у Львові «Wzory przemysłu domowego włościan na Rusi» (серія Х за 1889 р.). Типовий краєвид відображений на кількох стрийських поштівках.

Робота Міхала Адама Созанського, яку використали для обкладинки видання Промислового музею у Львові «Wzory przemysłu domowego włościan na Rusi» (серія Х за 1889 р.)

Хто ж був автором завіси в Народному домі Стрия? Поява фундаментального історично-мемуарного збірника «Стрийщина»[5] не додала ясності. На його сторінках зустрічаємо різночитання. Так, Лев Шанковський вважав автором куртини «маляра Івана Труша» (т.1, с.134). У підписах до ілюстрацій фігурують ще два прізвища –  Балько (т.2, с.286) та Костирко (т.1, с.337). Тут ідеться про вже згаданого сценографа Зигмунта Балька та стрийського художника Карла Костирка (1888-?).

Знаний аматор старовини Юрій Бородавка, вперше описуючи історію Народного дому, відстоював авторство Карла Костирка.[6] Цю точку зору підтримали Василь Ониськів,[7] Галина Верес.[8] З огляду на вік, очевидно, тоді ще 12-річний хлопець не міг виконати таку роботу на момент відкриття установи.

Тож свого часу, проглядаючи періодику, Михайло Мандрик висловив здогад, що куртину для Народного дому в Стрию виготовив Зигмунт Бальк.[9] Тогочасна газета так описує сцену:

Ще гарнъйше якъ зъ надвору представляє ся сей домъ въ серединъ. Єго саля — се не лишь найбольша саля въ Стрыю, але мабуть найбольша изъ всъхъ саль провінціональныхъ. Она не уступає величиною сали Народного Дому у Львовъ; а коли зовсъмъ выкончнть ся, буде красою о много перевысшати львовску. Въ сали мъстить ся стала сцена, зъ гарными декораціями пензля п. Балька.[10]

Справді, натуралістична правдивість образів побіжно вказує на стиль митця. Варта уваги участь художника у розписах інтер’єрів низки львівських будівель.

Виходець із заможної єврейської родини Бальків рано виявив хист до живопису. Першим наставником Зигмунта став знаний майстер сценографії Ян Дюлль. Після навчання в Промисловій школі юнак їде до Відня, де проходить стажування в декоратора столичного оперного театру Германа Бурхардта. До Львова Зигмунт Бальк повернувся багатогранним і цікавим художником, який працює в різних жанрах. Його запрошують євреї, поляки та українці.[11] Саме контакти з українським театральним середовищем, швидше за все, посприяли вибору Олесницького.

Зигмунт Бальк

Здавалося б, можна завершувати пошук. Та не все так однозначно. Аналіз збережених фотографічних матеріалів свідчить про реставрацію та часткове перелицювання куртини Народного дому на початку 1930-х рр.

Зрозуміло, що театральні завіси зношувались. Завіса львівського театру роботи Семирадського опинилася під загрозою знищення через сім років. Показова історія з куртиною в будівлі товариства «Сокіл» у Стрию (1906 року побудови). Вже у 1929 році Фелікс Майєр виготовив нову завісу, що була копією роботи Генріка Семирадського для театру в Кракові.[12]

В Народному домі основні зміни торкнулися жіночої постаті в хітоні. Домальовано елементи традиційного українського одягу й вінок. Підправлено гуцульську пару. Стало більше квітів. Дещо раніше вже було змінено декоративні візерунки обрамлення.

Карло Костирко

Поза всяким сумнівом, це робота місцевого художника Карла Костирка. Учень школи Станіслава Батовського-Качора й вихованець Краківської академії мистецтв, де навчався в 1906‑1909 рр., з 1922 р. викладав малювання в місцевих приватних жіночих гімназіях. Був учасником виставок 1920-х рр. поряд з Ю. Магалевським, А. Монастирським, Р. Лісовським, П. Ковжуном, М. Бутовичем, Л. Гецом, О. Кульчицькою, В. Крижанівським, Л. Перфецьким і П. Холодним. Входив до Гуртка діячів українського мистецтва. Принагідно, працював декоратором Українського народного театру ім. Старицького в Стрию.[13]

Куртина не збереглася до наших днів. Вірогідно, її знищила пожежа восени 1940 р.[14] Щоправда, існує також припущення про зумисне спалення завіси.

Куртина Народного дому у 1930-ті

Хоча куртина не збереглася — ймовірно, загинула у вогні 1940 року чи стала жертвою цілеспрямованого знищення — її художній образ і символічне навантаження продовжують жити в історичній пам’яті. Аналіз архівних джерел та мистецьких паралелей дозволяє припустити авторство Зигмунта Балька, а реставраційні зміни 1930-х років пов’язати з ім’ям Карла Костирка — обох вагомих представників галицького мистецького середовища. Реконструкція цього втраченого твору допомагає відчути, яким був ідеалізований візуальний наратив про Стрий і Україну в уявленні тогочасної інтелігенції. У ньому — і поетика міста, і спроба зафіксувати на сцені культурну ідентичність, що проростала з місцевого ґрунту в загальнонаціональний контекст.

Микола ЗАКУСОВ

Джерела:

[1] «Ще перед восьмою зачинено браму українського Народного дому, де містився кінотеатр «Едісон». Сеанси відмінено, а замість білого полотна спущено мальовану завісу ручної роботи. Це була величезна куртина з групою українських селян у червоно-зелених запасках і спідницях з фалдами, що помахом руки запрошували до Народного дому. Інші вказували на картину, де намальована плила ріка, росли дерева й височіли вежі костелу та церкви. Відразу можна було впізнати власне місто». Юліан Стрийковський «Аустерія».

[2] Стрыйковский Ю. Аустерия. Пер. с пол. Ксении Старосельской. М.: Книжники, Текст. 2010. 282 с.(Серия: Проза еврейской жизни).

[3] Kuczyńska A. Historia kurtyny teatralnej. Roczniki Humanistyczne, Tom LV, zeszyt 4. 2007. S.121-150.

[4] Климко З., Проскуряков В. Виявлення тенденцій і особливих відмінностей в творчій біографії Є. М. Лисика в порівнянні із досягненнями інших майстрів сценографії. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Архітектура. 2014. № 793. С. 189-201. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPARX_2014_793_36.

[5] Стрийщина. Історично-мемуарний збірник. У 3-х томах. Ню-Йорк-Торонто-Париж-Сидней, 1990. Т.1, 2.

[6] Бородавка Ю. В своїй хаті своя правда, і сила, і воля. В своїй хаті своя правда. Стрий: МП «Опришки», 1992. С.7.

[7] Ониськів В. Генеза Народних домів у Галичині. Дзвін. Львів, 2002. №3. С.141.

[8] Верес Г. Стрий: дати, події, факти, імена. Стрий: Видавничий дім «Укрпол», 2012. С. 66.

[9] Мандрик М. Стрийський Народний дім. Суспільно-історичний нарис. Стрий: Щедрик, 2000. С. 29.

[10] Народный Домъ въ Стрыю. Діло. Львів, 1901. 2(15) січня. Ч.1. С.2.

[11] Степанчикова Т. Історія єврейського театру у Львові. Крізь терни до зірок. Львів, 2005.

[12] Закусов М., Кравець О. Старий Стрий. Вид. 2-ге випр. і доп. Стрий: Видавничий дім «Укрпол», 2018. С.59.

[13] Пастух Р. Костирко . Стрийщина. Кн. 2. Історія в іменах. Стрий: Щедрик, 2012. С. 228.

[14] Відкриття «Народного дому» в Стрию. Голос Підкарпаття. Львів, 1943. 7 березня. Ч.10. С.6.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Автопортрет Фріди Кало продано за рекордні 54,7 мільйона доларів
Ukraine Art News
2025-11-21T14:00:25Z
Міс Всесвіт 2025 стала Фатіма Бош Фернандес з Мексики
Ukraine Art News
2025-11-21T11:45:32Z
Квітковий світ Олени Онуфрів: інтерв’ю з львівською художницею
Elle
2025-11-20T16:15:22Z
Двоє суддів покинули “Міс Всесвіт” за кілька днів до конкурсу
Ukraine Art News
2025-11-20T08:30:50Z
Трек, згенерований штучним інтелектом, очолив Billboard США
Ukraine Art News
2025-11-18T08:12:25Z
Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
Хмарочос
2025-11-05T08:34:40Z
Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
Elle
2025-11-04T21:20:54Z
Демі Мур повертає до трендів культову джинсову сукню з 90-х
Elle
2025-11-04T12:15:28Z
У рейтинг Billboard США вперше потрапила ШІ-артистка
Ukraine Art News
2025-11-04T08:24:28Z
Guzema Fine Jewelry перетворили свої вітрини на казкові 3D-ілюстрації
Elle
2025-11-23T08:00:30Z
Степан Гайдучок: Відкриття банерної виставки, присвяченої піонеру українського тіловиховання
Photo Lviv
2025-11-23T06:06:16Z
«Майдан Інферно»: у Києві ожила містерія про кохання й боротьбу під час Революції Гідності
Ukraine Art News
2025-11-22T19:54:32Z
“Базар добра”: львівський притулок проведе благодійний фестиваль на підтримку тварин
Photo Lviv
2025-11-22T06:06:33Z
У Римі відкрилася художня виставка «Молитва за Україну»
Ukraine Art News
2025-11-22T04:54:25Z
В Нідерландах скасували концерт австрійської піаністки через виступ у Москві
Ukraine Art News
2025-11-21T23:08:46Z
Мисткиня Марія Прошковська стала обличчям кампейну BOBKOVA осінь-зима 2025/26
Elle
2025-11-21T18:30:02Z
У Київській картинній галереї відкрили виставку "Те, що болить" про досвід життя під час війни
Ukraine Art News
2025-11-21T18:02:44Z
У Братиславі відбувся вечір до 95-річчя Ліни Костенко
Ukraine Art News
2025-11-21T16:26:36Z
Став найдорожчим коміксом у світі: рідкісний примірник про Супермена продали на аукціоні за $9,12 млн
Ukraine Art News
2025-11-23T05:30:27Z
Стартував кінопрокат фільму Павла Острікова «Ти – космос»
Cineast
2025-11-22T04:57:33Z
МакКенна Ґрейс зіграє у фільмах жахів «П'ять ночей у Фредді 2» та «Крик 7»
KinoFilms
2025-11-21T18:12:26Z
Секрети створення костюмів для «Wicked: Чародійка. Частина 2»
Elle
2025-11-21T17:36:57Z
Створений на основі німого фільму 1928 року та живої музики: у Львівському театрі ляльок покажуть кіноперформанс "Василина" з Києва
Ukraine Art News
2025-11-21T16:31:44Z
«Повернення Ктулху»: лондонців вразив згенерований ШІ різдвяний мурал на набережній
Хмарочос
2025-11-21T11:57:42Z
Весела четвірка повертається: перший погляд на головних героїв фільму «Джуманджі 3»
KinoFilms
2025-11-21T11:21:31Z
Дивіться перший трейлер фільму «Голодні ігри: Світанок перед Жнивами» про юного Геймітча
KinoFilms
2025-11-21T10:33:19Z
Розпочинається фестиваль феміністичного кіно «Фільма» — стрічки доступні онлайн два тижні
Хмарочос
2025-11-21T06:21:33Z
Різанина на Високому Замку 1648 року очима очевидців
Photo Lviv
2025-11-22T06:12:14Z
Архітектори нового готелю у Львові обурені яскравим світлом від аптечної вивіски
Хмарочос
2025-11-21T11:00:51Z
В аварійному «Будинку з хлібною лавкою» планують відкрити ветеранський ресторан
Хмарочос
2025-11-21T10:33:36Z
Струм історії: Як великі аварії формували енергетичну стійкість Львова
Photo Lviv
2025-11-21T06:12:16Z
Як футбольний стадіон у Тайвані перетворили на міський город
Хмарочос
2025-11-20T14:33:47Z
Колишній радянський меморіал у Львові перетворять на цвинтар для військових
Хмарочос
2025-11-20T14:33:46Z
У Гамбурзі зведуть нову оперу за проєктом BIG — фасад огинатимуть зелені тераси
Хмарочос
2025-11-19T10:57:50Z
Під час тривог перекриватимуть Південний міст — автобуси ходитимуть за трьома схемами
Хмарочос
2025-11-19T10:27:57Z
У США скотобійню перебудували на житловий квартал
Хмарочос
2025-11-18T07:36:56Z
Тарас Столяр про зустрічі з Європою: «Культурна дипломатія працює там, де слова не завжди допомагають»
Ukraine Art News
2025-11-23T08:30:32Z
Ось так треба готувати каву в турці, щоб кожен раз виходило ідеально смачно: вдома як у кафе
Photo Lviv
2025-11-23T06:12:13Z
Як зробити вічний каганець: Олійна лампа з картоплі, що горить до 24 годин
Photo Lviv
2025-11-23T06:03:17Z
Львівщина вшанувала Героїв і підтримала спротив в окупації
Photo Lviv
2025-11-22T06:00:44Z
Як підібрати тональний крем, який не підкреслює зморшки
Elle
2025-11-21T21:14:32Z
Справа Чернишова, порожні стільці й лебеді на пляжі
Ukraine Art News
2025-11-21T17:15:30Z
Як це було: хронологія Революції гідності
Elle
2025-11-21T16:05:48Z
Найкрасивіші модні формули з подіумів, які варто повторити цієї зими
Elle
2025-11-21T15:46:19Z
Зміни на “Євробаченні-2026”: EBU оголосила нову систему голосування
Ukraine Art News
2025-11-21T13:19:03Z
Подивіться на антидронові сітки вздовж траси, які монтує Autostrada
Хмарочос
2025-11-20T06:09:40Z
Спортивний бренд Decathlon створив модель скафандра для європейських космонавтів
Хмарочос
2025-11-20T06:06:33Z
Hyundai Tucson 2024: кросовер, який знаходить баланс між стилем і розумом
Photo Lviv
2025-11-15T05:57:14Z
Словник Collins назвав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-11-06T16:12:34Z
Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
Photo Lviv
2025-11-05T06:18:53Z
Тютюн 420: універсальність для широкої аудиторії
Cineast
2025-11-03T18:12:47Z
Monobank запустив спільний доступ до вашої картки
Хмарочос
2025-11-03T15:51:37Z
Еволюція кофеїну: Аналіз Найгарячіших Трендових Коктейлів 2025 — Тільки Факти та Інновації
Photo Lviv
2025-11-02T06:12:23Z
Оновлення Windows 11 спричинило збій у "Диспетчері завдань": програма дублюється та перевантажує систему
Ukraine Art News
2025-10-31T19:45:27Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z