MY.UAСтатті
«Навіть розбите може скластися в щось нове»: мисткиня Ірина Максимова про мозаїку як форму переродження
«Навіть розбите може скластися в щось нове»: мисткиня Ірина Максимова про мозаїку як форму переродження

«Навіть розбите може скластися в щось нове»: мисткиня Ірина Максимова про мозаїку як форму переродження

Коли все навколо руйнується, важливо знайти спосіб зібрати себе докупи.

Ірина Максимова — відома українська мисткиня родом з Коломиї, яка нині живе і працює в Києві. Вона активно досліджує нові форми та медіуми, а один із найсвіжіших напрямів у її практиці — мозаїка, що природно доповнила вже знайомі їй живопис, скульптуру та текстиль.

Мозаїка з’явилася в житті Ірини Максимової як творчий експеримент у майстерні друзів. Розбиті тарілки й залишки плитки стали матеріалом для нового в мистецтві й водночас точкою перетворення. Працюючи з уламками, Ірина змогла відрефлексувати кризу, втому, розгубленість і створити з них щось нове. Її мозаїки говорять про переродження, ментальну силу й здатність тримати себе вкупі, навіть коли здається, що все розсипається.

Спеціально для ELLE Леся Пахарина поговорила з Іриною про її нову художню мову — фізично складну, але по-своєму медитативну, а також про страхи, силу змінюватися і про те, чому її роботи залишаються світлими навіть у темні часи. В інтерв’ю художниця ділиться роздумами про сенс мистецтва сьогодні, згадує перші мурали з картону, мріє про велику майстерню і говорить про потребу віри — в себе, у свою працю та в Україну.

Що стало поштовхом звернення до мозаїки? Чому ти вирішила спробувати саме це?

Чому я почала? Це цікаве питання, тому що немає відповіді. Інколи ти просто починаєш щось робити без обдумування, з чим саме маєш працювати.

Останнім часом я багато шукаю — нові матеріали, нові можливості.

У моїх друзів є керамічний бренд QUIET FORM, і я часто приходила до них у майстерню експериментувати. Там постійно лишалося багато браку — розбитий посуд, який вони викидали. І я дивилася на це й думала: «Ви що, це ж сировина! Це ж не можна просто так викидати». Було багато думок, що з цим робити. Спочатку думала обклеювати меблі посудом, але врешті вирішила почати з мозаїчних панно.

В одному з інтерв’ю ти розповідала про художню кризу. Чи можна сказати, що робота з мозаїкою стала частиною пошуку виходу з неї?

Якщо ти читала те інтерв’ю, то пам’ятаєш, що тоді все було дуже сумно. Це справді був складний період: зневіра, депресія... Було дуже важко. На допомогу прийшла справжня терапія. Після цього щось почало змінюватися.

Усі мої останні роботи — вони про переродження, про складання кожної душі з маленьких частинок. Це ідея про те, що навіть розбите може скластися в щось нове і прекрасне.

Тобто, мозаїка для тебе стала способом зібрати щось цілісне з фрагментів — буквально і метафорично?

Виходить, що так. Але сама ідея для мене не нова. Щось подібне я вже робила з текстилем: перевикористовувала вже використані тканини чи одяг і створювала з них щось цілісне, нове. Тож, напевно, мозаїка — це просто ще один спосіб втілити ту саму ідею, але вже через інший матеріал.

Розкажи про свій перший досвід роботи з мозаїкою.

Я про мозаїку нічого не знала — як класти плитку, який клей, яка суміш, а чи потрібно ще щось додаткового, на якому матеріалі це можна зробити, якщо не на стіні. Я не хотіла починати, шукала способи, щоб мене хтось навчив, але неактивно. І в якийсь момент дізналася, що в музеї Ади Рибачук та Володимира Мельніченка є такі майстер-класи. Я написала туди, напросилася на приватне заняття. І так все почалося. 

Виявилося, що це простіше, ніж я думала. Не потрібно вигадувати ровер чи багато складників для того, щоб її робити.

Які у тебе були відчуття? Тобі сподобалося?

Почну з того, що коли заходиш у їхній музей, у тебе просто зносить дах. Вони суперталановиті митці, і те, що вони залишили по собі — це справді величезний і крутий спадок. Коли я бачу такі роботи, мене буквально підриває зсередини.

Неважливо, це живі люди чи вже ні. Якщо хтось створює щось класне у мистецтві, театрі, бізнесі, мене це страшенно драйвить. Я одразу думаю: «Боже, як класно! Значить, можна робити класно! Я теж хочу робити класно! Давайте всі робити класно!».

Тоді я знала дуже мало про них. Просто прийшла, послухала історії, подивилася їхні роботи. Вони мене дуже вразили — неймовірно круті митці. Хоча я ще його досі мало вмію, розумію і ще мало з цим працювала, однак дуже хочу більше дослідити це питання.

З якими саме матеріалами ти працюєш, коли робиш мозаїку? Як це відбувається?

Через брак досвіду я працюю тільки з керамічною плиткою, яка в мене залишилась після ремонту, а також посудом моїх друзів, який вони мені подарували, щоб я робила мозаїки. Але ж взагалі її роблять зі смальти, камінців, скла, різних старих плиток, нових плиток, з усього, що можна приклеїти — матеріалів є безліч.

Це фізично важка робота, але якщо у тебе є хоча б приблизний ескіз — усе, що треба, це механічно збирати такий собі пазл. Підбираєш, що куди поставити, і можеш або про щось думати в процесі, або навпаки — відключитися й просто механічно працювати.

У мене бувало по-різному. Бо це справді довго, і є моменти, коли ти повністю вимикаєшся, а є — коли починаєш думати. І не завжди про щось хороше. Це такий процес, який може піти в дуже різні боки — і в хороший, і у важкий.

Чи відразу у тебе все вийшло?

Так. А що може не вийти? Ти просто викладаєш маленькі частинки по ескізу.

Мої мозаїки досить примітивні через брак матеріалу. У мене немає багато кольорів, відтінків, фактур, щоб ними бавитись. Потрібна справжня майстерня для цього. А там, де я зараз це роблю — трошки складно, бо це брудна робота з пилюкою, потрібна справжня майстерня.

Я знаю дуже крутого художника з мозаїки — Андрія Дудченка. Я не скажу, що мозаїка — це «чоловіча» робота. Бо є багато крутих художниць, які з нею працюють. Але фізично мати сильні руки, чесно кажучи, легше. Так би я це окреслила.

Які в тебе відчуття від роботи з новим матеріалом? Чи відрізняється внутрішньо мозаїка від живопису або скульптури, з якими ти вже працювала?

Про внутрішнє зараз повернуся, але якщо казати про фізичні відчуття, то, здається, я в житті так важко не працювала, як у момент, коли колола мозаїку на станку, розколювала її щипцями на шматочки, стояла згорблена над тим ДСП і складала її маленькими частинками. 

Це настільки фізично важко, що мені навіть страшно уявити, скільки потрібно зусиль, щоб складати величезні мозаїчні панно на будинках, які ми бачимо. Я ніколи так сильно не втомлювалась, малюючи живопис чи шиючи з текстилю свої роботи.

А щодо внутрішнього: якщо я хочу, мені все однаково приємно. Немає такого, що я починаю щось по-іншому, по-новому, краще, сильніше, красивіше. Ні. Мені просто дуже подобається процес. А коли мені подобається процес, я супер горю — я не мушу зробити все в один день, але я не можу зупинитись і потім вмираю від болю в спині.

Чи змінюються теми, які ти досліджуєш через мозаїку, порівняно з живописом?

Мені здається, що всі мої теми пов’язані між собою. Можна сказати, що раніше це було про жіноче тіло, про прийняття себе. Потім — про образи, які для мене символізували Україну й незламність. А тепер ці образи трансформуються в символи переродження — як вставати з попелу. Лебеді, до речі, для мене теж стали символами переродження.

Мозаїки — це про ментальну силу та здоров`я, про збирання себе по шматочках, здатність залишатися зібраною, бути в купі.

Зрештою, все, що я роблю, воно про мої емоції. Ми живемо в Україні, тому всім зараз важливо мати цю ментальну опору, щоб зберігати внутрішню цілісність. Часто, коли я щось роблю, мені є і може бути погано, але я завжди прагну, щоб результат був символом чогось кращого.

Я вірю, що те, що я транслюю, мені проходить. І дуже хочу, щоб це було щось позитивне, хочу бути про добро і про те, що може бути краще, ніж є.

Нещодавно у мене була розмова про те, чи обов’язково мистецтво в наш час має транслювати серйозні меседжі. І чи може митець, який з ними не працює, лишити по собі слід в історії? Що ти думаєш про це?

Мені здається, що, крім мене, є й так багато митців, які малюють про важке й гидке, створюють щось жорстке, провокативне, щоб достукатись до глядача через якусь негативну емоцію. У мене немає такої мети. Я не можу й не хочу вигадувати щось спеціально, щоб «залишитись в історії». Моє місце буде там, де буде. Поки що я тут, у Києві.

Це просто мій спосіб дивитися на світ. Важко зараз оцінити, хто і наскільки «великий» може бути. Мені здається, це покаже тільки час. От, наприклад, АРВМ — чи були вони достатньо великими для інших? Можливо, менше, ніж заслуговували.

Я згодна з тим, що повною мірою можна це оцінити в ретроспективі. А сама б ти хотіла залишитися крізь час?

Я про це думала. І не можу зрозуміти навіщо. Я ж помру, не буду знати. І навіть якщо якісь самозакохані амбіції говорять, що це було б класно, раціональні думки відповідають: «Який сенс?».

Я просто хотіла б, щоб моє мистецтво комусь допомогло. Щоб світ став добрішим. Я дуже чутлива, я стільки плачу через те, що люди злі —  до людей злі, до тварин злі.  Мені хочеться це змінити.

Ще одна моя мета — я дуже хочу, щоб більше людей розуміло, що Україна теж може бути крутою. А у нас поки що так мало про це знають. Зараз я бачу невеликі бульбашкові зрушення. Але ж усе починається з бульбашки. Як не крути, війна сильно об`єднала українців і спрямувала їх в спільне русло поглядів. Принаймні частину їх. Просто це дуже повільний процес.

Іноді люди не роблять не тому, що не можуть, а тому що не вірять. Думають: «Ну зроблю і що? Ніхто не побачить, не оцінить, нікому це не буде потрібно. Тільки розчаруюся». Хочеться, щоб люди більше вірили в себе.

Одна з героїнь моїх інтерв’ю поділилася, що їй складно щось змінювати у своєму мистецтві — через страх, як відреагує аудиторія, яка звикла до певного її стилю. Чи бувають у тебе подібні переживання? Як узагалі реагує твоя публіка на мозаїки, особливо порівняно з живописом?

Викладати мозаїку в соцмережі мені точно не було страшно. У мене таких переживань немає. Навіть якщо аудиторія менше зреагує, я від цього не перестану пробувати, якщо буду хотіти. Це 100%, таке на мене не може вплинути.

Українській аудиторії було дуже цікаво побачити мої мозаїки. Було багато коментарів. Іноді навіть аж занадто збуджених, як на мене. Бо я ж бачу свою мозаїку як досить примітивну роботу. Але, з іншого боку, така реакція показує, що це може бути цікаво. Просто, можливо, люди не знають, скільки такого є в Україні.

Мені здається, українцям це загалом близько, бо ми в цьому росли та й досі ростемо. І, можливо, це якесь переосмислення знайомих нам патернів. Тих, що пов’язані з радянщиною, з певними устроями. Сучасна ж мозаїка може показувати це з іншого боку. Мені, наприклад, подобається, що в Києві почали прикрашати заклади мозаїками, мені здається, в цьому є потенціал. Хоча я не знаю, де це реалізовувати з фінансової точки зору, кому це треба і куди це покласти, якщо говорити про це як матеріальний дохід.

Цікаво, чи були вже запити на твої мозаїки?

Один чоловік мав намір придбати, але я не дуже хотіла продавати, бо просто не знаю, як це перевозити. У мене є думка пошукати дружній бренд, який розділяє мої цінності, щоб передати мозаїку в їхній простір. Також була ідея просто пришпаклювати цю жінку десь у місті. Але це ще треба продумати, як реалізувати.

Мені взагалі подобається позбуватися своїх робіт. Бо я не склад. У мене є особиста колекція з різних періодів, але загалом я за те, щоб роботи знаходили місце, де їм жити.

Як ти відбираєш роботи для своєї колекції? За яким принципом?

Не знаю... щось відчуваю. Можливо, момент, у який я її створювала, був для мене важливий. Або вже після, коли робота готова, вона може набути нового сенсу. Так, до речі, часто буває. Інколи якась робота залишається ще з минулих років, і я така: «А, нічого не відклала... ну, добре, буде тоді ця». Тобто, це може бути й випадково.

Чи розглядаєш публічний простір як потенційне полотно для своїх робіт?

Насправді ні, в мене немає зараз таких амбіцій. Але поки говорила, щойно згадала, що колись вони в мене були. Це ще задовго до того, як я почала працювати full-time художницею, мені було років 22–23. Ми тоді з подругою придумали «Піксель Арт».

Шукали картон на смітниках, малювали його в різні кольори, розрізали квадратиками. Я робила ескізи, і ми викладали величезні портрети українських поетів і письменників на стінах будинків. Клеїли все на ПВА. Це було ще до буму на мурали. Ми мріяли зробити справжній мурал, навіть писали на керамічний завод у Львові з проханням проспонсорувати наш проєкт, щоб викласти ескіз. Ніхто нам, звісно, не відписав, але це було круто. Мені досі подобаються ті роботи.

Спогад розблоковано.

Саме так. Останнім часом даю багато інтерв’ю, і мене часто питають: «Чи ти завжди це робила?». Я постійно згадую, як у 20 років мала першу виставку в кафешці, де працювала офіціанткою. Але саме про «Піксель Арт» я справді забула. Вперше згадала, коли ти запитала.

Якби тобі запропонували зробити якийсь крутий проєкт у публічному просторі, ти б розглянула пропозицію?

Тут зорі мають зійтись, я боюсь «надуманих» робіт, не працюю на замовлення. Якщо мені просто кажуть: «Ось ідея, зроби щось», — я починаю гіперхвилюватися. «Чи вийде в мене? А якщо вийде, то це буде дуже важко». Я трошки цього боюся. Інша справа, коли вже є створена робота і потрібно для неї знайти простір, де вона може жити. 

Наприклад, нещодавно мене запросили в Бельгію на фестиваль і запропонували зробити величезний мурал. І я така: «Який мурал? Я в житті не малювала мурали, ще й таких розмірів». А ще питання: «Якими матеріалами?». Я часто, щоб додати живості своїм роботам, використовую пастель, олівці, і воно якось збагачує мою роботу.

Я відмовилась. Я не готова просто їхати в Бельгію і там експериментувати на величезному фестивалі, де всі будуть дивитися, а я буквально вмру від страху й втоми, бо це фізично складно. 

А як ти сама відчуваєш: ця практика з мозаїкою — це щось тимчасове чи, можливо, те, що ти хотіла б розвивати постійно?

Було б дуже класно розвивати, якби в мене була справжня майстерня. Зараз вона в мене вдома — не маленька кімнатка, а квартира, четвертий поверх без ліфта, і все це треба тягати туди-сюди. Ще й бруд, який несеться у квартиру.

Я мрію про величезну майстерню — 80 квадратів мінімум, з високими стелями, класним світлом. Щоб можна було нормально працювати, не паритися.

Я не люблю працювати акуратно. Коли я щось роблю — я вся у фарбі, все у бруді, я все розкидаю, витираю руки об себе. Це, до речі, дуже погана звичка, бо іноді я це роблю об нормальний одяг.

У мене купа амбіцій — хочеться пробувати, хочеться створювати щось велике.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Телеведуча й акторка Леся Нікітюк повідомила про вагітність
Ukraine Art News
2025-06-17T04:30:42Z
Марія Бурмака та KOLABA випустили новий спільний трек до дня народження співачки
Ukraine Art News
2025-06-16T14:42:35Z
Найстильніша пара сезону: розглядаємо нові модні виходи Бреда Пітта та Інес де Рамон
Elle
2025-06-16T08:25:02Z
Кейт Міддлтон і принцеса Шарлотта в парних образах завітали на парад Trooping the Colour
Elle
2025-06-15T19:54:40Z
Надто принизлива та сексуалізована: чому в соцмережах критикують обкладинку нового альбому Сабріни Карпентер
Elle
2025-06-15T13:06:42Z
Переможниця "Холостяка-13" Інна Бєлєнь зробила одразу дві пластичні операції
Gloss
2025-06-13T15:36:46Z
Пішов з життя концертний гітарист гурту Океан Ельзи
Ukraine Art News
2025-06-12T20:45:43Z
Помер учасник концертної програми "Океану Ельзи", гітарист Гриша Чайка
Ukraine Art News
2025-06-12T18:34:07Z
Репера Silentó засудили до 30 років за ґратами за вбивство двоюрідного брата
Ukraine Art News
2025-06-12T17:54:59Z
Від Лондона до Карпат: у Львові відкрили виставку художника Ореста Манюка
Ukraine Art News
2025-06-17T07:30:34Z
Львівський Фотомузей запрошує на лекцію про таємничий Звенигород
Photo Lviv
2025-06-17T05:06:32Z
Пляжна мода: що і де купувати перед поїздкою на море
Elle
2025-06-16T18:48:33Z
Суспільне офіційно розпочало Нацвідбір на Дитяче Євробачення-2025
Ukraine Art News
2025-06-16T17:51:43Z
На війні загинув художник монументально-декоративного мистецтва Михайло Климченко
Ukraine Art News
2025-06-16T15:51:35Z
«Українські книжкові полички» з’явилися вже у 59 країнах світу
Ukraine Art News
2025-06-16T14:48:37Z
У Мілані презентували імерсивну виставку про українську міфологію
Ukraine Art News
2025-06-16T13:10:00Z
У Британії відкрили скульптуру українського митця Олександра Лідаговського
Ukraine Art News
2025-06-16T10:18:45Z
Яель ван дер Вуден та Рейчел Кларк: про що пишуть переможниці Жіночої літературної премії 2025 року
Elle
2025-06-16T08:39:39Z
“Лемик. Постріл в обороні мільйонів”: Благодійний показ відбудеться у Львові на підтримку ЗСУ
Photo Lviv
2025-06-17T05:03:22Z
Про курсантів, що вступили на навчання за пів року до повномасштабної війни з РФ: стартували зйомки другого сезону "Прикордонників"
Ukraine Art News
2025-06-16T18:27:46Z
Аль Пачіно став першим актором, який отримав аудієнцію у Папи Лева XIV
Ukraine Art News
2025-06-16T17:33:34Z
Бред Пітт зізнався, за якої умови готовий знову знятися в одному фільмі з Томом Крузом
Ukraine Art News
2025-06-16T16:36:34Z
Рімейк «Як приборкати дракона» очолив американський прокат
KinoFilms
2025-06-16T15:12:43Z
Касові збори фільму "Як приборкати дракона" у дебютний вікенд перевищили вартість виробництва
Ukraine Art News
2025-06-16T13:57:48Z
Повний нумерологічний таро-прогноз на червень 2025 року: коли руйнуються стіни та народжується істина
Elle
2025-06-16T13:15:44Z
Ліам Нісон та Памела Андерсон на постері фільму «Голий пістолет»
KinoFilms
2025-06-16T11:06:34Z
Загинув актор серіалу "Обіцянка Богу" Юрій Феліпенко
Ukraine Art News
2025-06-16T11:00:43Z
Туреччина, яку ми не знали: чому варто обрати Фетхіє та новий курорт XO Cape Arnna для свого наступного відпочинку
Elle
2025-06-13T08:21:39Z
«ОККО» отримала податкові пільги в обмін на інвестиції у гірськолижний курорт біля Славського
Хмарочос
2025-06-13T08:13:01Z
Підлітковий урбанрух «У міста є Я» втретє провів конкурс міських проєктів
Хмарочос
2025-06-13T06:37:00Z
«Либідь — це метафора української історії» – активісти запропонували нову концепцію відновлення річки
Хмарочос
2025-06-11T07:21:43Z
Небо над Деревачем: Чому найвища вежа Львівщини приваблює сміливців
Photo Lviv
2025-06-11T05:30:22Z
У Житомирі облаштовують безбар’єрний маршрут без проєкту на вулиці, де вже запроєктована велодоріжка
Хмарочос
2025-06-10T07:07:00Z
10 цікавих фактів про Козельники: подорож у минуле та сьогодення
Photo Lviv
2025-06-10T05:12:22Z
Де Полтва оживає: легендарний дигер Андрій Риштун проведе у світ невидимого Львова
Photo Lviv
2025-06-10T05:06:26Z
Околиці Городка на Львівщині на фото 1916 року
Photo Lviv
2025-06-09T05:12:25Z
Нічна атака 17 червня на столицю. Зруйновано багато житла і є загиблі
Хмарочос
2025-06-17T07:00:56Z
Тсс…, або як козаки святого Юра грабували
Photo Lviv
2025-06-17T05:12:22Z
Технології у світі LEGO: чим захоплює серія LEGO Technic дітей і дорослих
Photo Lviv
2025-06-17T04:57:25Z
Через війну Росії в Україні загинули 208 митців та 107 медійників
Ukraine Art News
2025-06-16T20:00:41Z
Свавільна, самозакохана та охоча до розваг: якою була імператриця Австрії Єлизавета Баварська
Elle
2025-06-16T17:30:46Z
Готуємо модний японський десерт моті за 20 хвилин
Elle
2025-06-16T17:00:35Z
Як зірки привітали своїх найрідніших із Днем батька-2025
Elle
2025-06-16T15:21:36Z
Ідеальна шкіра: 5 порад від дерматолога для бездоганного догляду
Krasinfo
2025-06-16T15:06:36Z
В Данії море контролюватимуть «зелені» дрони – вітрильники
Хмарочос
2025-06-17T07:39:45Z
Скільки зекономив Ілон Маск за допомогою DOGE і куди підуть ці кошти? – ABC News
Хмарочос
2025-06-16T14:24:44Z
На фестивалі у Лестерширі просять вимикати смартгодинники, які під час слемів автоматично здійснюють екстрені дзвінки
Ukraine Art News
2025-06-16T12:33:39Z
Disney та Universal подали до суду на Midjourney, звинувативши компанію ШІ у порушенні авторських прав
Ukraine Art News
2025-06-12T15:00:38Z
Apple представила iOS 26 – вперше за 10 років з новим дизайном під назвою «Рідке скло»
Gloss
2025-06-10T15:48:48Z
Компанія Емінема подала до суду на Meta і вимагає $109 млн за порушення авторських прав
Ukraine Art News
2025-06-05T07:00:58Z
Археологи знайшли великий комплекс вілл з унікальною мозаїкою
Ukraine Art News
2025-06-04T14:18:59Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z
8 найкращих лимонадів у літню спеку
Krasinfo
2025-06-03T07:09:43Z
Весняне меню: детокс-салат із цибулі-порею з креветками
Elle
2025-05-20T19:09:34Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Анастасія Степанова ділиться рецептом лимонного тарту
Elle
2025-05-14T19:03:31Z
Сирники з лекваром: готуємо українську страву за 20 хвилин
Elle
2025-05-12T11:00:56Z
Сезонний рецепт: найсмачніший кіш зі спаржею
Elle
2025-05-09T18:34:08Z
Ідеальні літні сніданки
Krasinfo
2025-05-07T11:50:46Z
Великоднє меню: дуже смачна домашня куряча ковбаска
Elle
2025-04-18T18:10:02Z
Дуже смачна великодня паска з родзинками, в'яленою журавлиною та вишнями за французьким рецептом
Elle
2025-04-18T17:21:41Z