/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F193%2F8a35f128c9eb90ccc6414b9c27bd8210.jpg)
Як мистецтво змінює розмову про війну
Для нас це важливо – адже культура, яка була пріоритетом під час головування Польщі, залишається у фокусі й з новими партнерами.
Україна – на мапі європейської культури, і ми далі працюємо над тим, щоб наша присутність була не епізодичною, а системною.
Крок за кроком формуємо «Культурний Рамштайн» – простір постійної міжнародної взаємодії для підтримки, обміну й спільної дії в культурі.
Cаме Данія 35 років тому стала другим домом для Сергія Святченка, архітектора, фотографа, одного з найцікавіших митців-новаторів сучасного колажу. Святченко у своїй творчості майстерно поєднує українське коріння, європейську модерністську традицію і сучасне мислення.
Митець родом із Харкова, має громадянство Данії, куди колись приїхав за мистецькою стипендією, але в його роботах незмінно звучить Україна: як біль, як памʼять і як джерело сили.
Зараз Сергій Святченко представляє в Данії й у світі свої роботи, які є мистецькою відповіддю на руйнування його рідного Харкова, створюючи глибоко особисті твори.
"Голуб Надії". Первісне зображення - емблема/малюнок для «Саду світу» в Данії, наступне - ідея переведена у динамічну монументальну скульптуру. Джерело: Kyiv Daily
Монументальний колаж «Харків. Вершники надії» – це візуальна поема, в якій культурна травма перетворюється на символ сили, надії та художнього спротиву. Натхненний «Гернікою» Пікассо, Святченко не копіює естетику війни, а пропонує власну – постпостмодерну – інтерпретацію болю та протистояння.
В українському контексті Riders of HOPE – це смілива візуальна заява про право на мистецьку суб’єктність. Робота поєднує травматичний досвід війни з мовою сучасного мистецтва, уникаючи риторики жертви. Святченко виступає як свідок, але говорить засобами високої художньої культури, демонструючи, що Україна може звертатися до світу не лише хроніками болю, а й вишуканим образом.
Цей проєкт – жест культурної зрілості: українське мистецтво вже не просить – воно стверджує. Це візуальний маніфест незалежності – не тільки політичної, а й естетичної.
Проєкт «Відсутність присутності. Обличчя війни», 2022-2023 – спроба деконструювати образи війни, створити нову художню реальність і показати важливість чуттєвих емоційних спалахів, які живлять нашу метафоричну єдність.
Автор використовує фотографії зі зруйнованого Харкова у поєднанні з портретами українців, яких він зустрів у Данії, документує їх вимушене переселення та руйнування будівель у колажах, які разюче зображують війну та її наслідки для людей і довкілля.
Микола Точицький, міністр культури та стратегічних комунікацій України
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства