MY.UAСтатті
Що таке агломерація і навіщо вона Києву?
Що таке агломерація і навіщо вона Києву?

Що таке агломерація і навіщо вона Києву?

Київська агломерація почала своє формування значно раніше, ніж про це почали вести публічні дискусії чи планувати офіційне юридичне закріплення. Її формування частково відбувається природним чином, проте без законодавчого підкріплення, це не дає бажаного результату. Ще у 2019 році створили асоціацію «Київська агломерація», до якої увійшло 19 громад прилеглих до столиці, проте далі справа не пішла й наразі робота в цьому напрямку відсутня. «Хмарочос» розібрався що таке агломерація, як вона може покращити життя киян та мешканців передмість, і як все це втілити в реальність.

Що таке агломерація і кому це потрібно?

Міська агломерація — це адміністративне об’єднання кількох близько розташованих населених пунктів навколо одного або кількох великих міст. Як правило, ці громади тісно пов’язані між собою різноманітними зв’язками — транспортними, економічними та іншими.

Агломерація зазвичай утворюється тоді, коли велике місто сильно розростається й взаємодіє, або потребує цієї взаємодії, з навколишніми, меншими громадами. Як наслідок — вони починають функціонувати як єдина, хоча й адміністративно роз’єднана, система. Така взаємодія йде на користь й великому місту, й навколишнім населеним пунктам.

Ключові характеристики агломерації:

  1. Взаємодія та близькість. Зазвичай населені пункти в агломерації розташовані досить близько до великого міста, що дозволяє поїздки на роботу, навчання, за послугами тощо.
  2. Спільна транспортна система. Наявність розвиненої транспортної мережі (залізниці, автомагістралі, громадський транспорт), що забезпечує швидке сполучення.
  3. Об’єднана інфраструктура. Часто агломерації мають спільні системи водопостачання, енергопостачання, каналізації, що виходять за межі одного міста.
  4. Спільний ринок праці та послуг. Населення агломерації працює та споживає послуги в межах усього об’єднання, а не лише свого населеного пункту.
  5. Просторове планування. Як правило в агломерації спільне просторове планування. Наприклад, рішення де будувати лікарню, школу, завод чи новий аеропорт приймається, спираючись на всі населенні пункти в агломерації, а не тільки з потреб однієї громади.

Створення агломерації має десятки переваг, сприяє розвитку та вирішенню суспільних проблем. Тісна взаємодія центрального міста та передмість сприяє економічному розвитку — появі нових бізнесів та зростанню кількості робочих міст. 

Населення рівномірно розподіляється, виїжджає з густо населеного великого міста у менші населені пункти, без втрати якості життя. Це позитивно впливає й на велике місто, й на менші громади, особливо, якщо вони занепадали.

Спільна транспортна система приваблює людей жити у передмісті, сприяє збільшенню робочих місць й зменшенню заторів.

Але відсутність цих механізмів навпаки негативно впливає на розвиток усієї сукупності населених пунктів. Наприклад, передмістя столиці активно й хаотично забудовується. Як наслідок Київ щоденно потерпає від заторів, школи й дитячі садочки переповнені, рішення як контролювати забудову, планувати інфраструктуру немає.

А все це через відсутність чіткого контролю за містобудівним процесом у приміській зоні та перекладання відповідальності за реалізацію цих рішень між київською, обласною та місцевою владою. Більшість проблем, утворених активним заселенням передмістя, вирішило б створення агломерації. Це має бути окрема адміністративна структура, яка полегшує стратегічне планування розвитку передмість і взаємодію територіальних громад зі столицею. Деякі агломерації мають фактично окремий виконавчий орган, який не просто впроваджує рішення для покращення соціальних і економічних зв’язків з передмістями, а й відповідає за фінансування. Детальніше про проблему активної розбудови передмість і відсутність планування та контрольованої взаємодії ми розповідали тут. 

Про потребу створення Київської агломерації активно говорили у 2019 році. Вже тоді обговорювалось, що агломерація могла б мати спільне фінансування великих інфраструктурних об’єктів, а ті, хто приєднаються до неї, могли б мати пільги на їх використання. Також звучали пропозиції про чітку стратегію розвитку та спільне розв’язання питань транспорту та енергетичного забезпечення для агломерації.

«Така співпраця столиці та навколишніх міст прискорить розвиток регіону, його інфраструктури, збільшить інвестиційну привабливість великого Києва. Адже ми і так взаємопов’язані. Трудовими ресурсами, інфраструктурою, іншими чинниками. Зазначу, щодня до Києва з навколишніх міст та селищ приїжджає на роботу близько півмільйона людей. Подібні об’єднання – агломерації, метрополії – існують у всьому світі і вони показали свою ефективність. І саме Київський регіон є однією з найбільших столичних європейських агломерацій із сукупним населенням понад 4 млн осіб. Тому ми маємо всі передумови для подальшого успішного розвитку», — заявляв мер Києва Віталій Кличко ще у 2019 році, коли створювалась асоціація.

Як це працює у світі?

Аби зрозуміти, як міркують про створення й юридичне оформлення інституту агломерацій в Україні, «Хмарочос» поспілкувався з народним депутатом Віталієм Безгіним, який очолює підкомітет із питань адміністративно‑територіального устрою в Комітеті Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Як приклад вдалої агломерації він наводить польську Верхньосілезьку агломерацію з центром в Катовицях. Це єдина законодавчо закріплена агломерація в Польщі.

Нині польська агломерація має спеціальний закон для свого функціонування й складається з самих Катовиць з населенням близько 300 000 жителів та 14 сусідніх міст у Сілезькому воєводстві.

Спочатку об’єднатись планувало 17 міст, але через норми польського законодавства, до агломерації увійшло 14 міст. Спільні інституції розробляють тут інтегроване просторове та стратегічне планування для сталого розвитку, підвищення якості життя та посилення соціально-економічної згуртованості.

Також у них розвинений спільний громадський транспорт — це одна з ключових сфер діяльності агломерації. Щодня понад 1500 транспортних засобів обслуговують близько 6700 зупинок. Мета спільної транспортної системи — зробити громадський транспорт реальною альтернативою приватним авто. Таке рішення впливає на розвиток економіки, зменшення викидів у повітря, краще об’єднання міст (легко переміщати в межах агломерації) та зменшення заторів.

В агломерації планується навіть створення Метрополітальної залізниці, яка стане основою всієї системи громадського транспорту.

Протягом ХІХ–ХХ століть Верхня Сілезія була індустріальним серцем Австро-Угорщини, а потім Польщі. Регіон був надзвичайно важливим через великі поклади кам’яного вугілля та важку промисловість (металургія, машинобудування). Регіон був подібний до українських Луганщини та Донеччини.

Катовиці та навколишні міста перетворилися на суцільну промислову зону — з копальнями, металургійними комбінатами, фабриками, залізничними вузлами. Після 2004 року агломерація пройшла глибоку економічну і просторову трансформацію. Багато вугільних копалень було нерентабельними, тому їх закрили й багато постіндустріальних просторів було переоблаштовано в культурні або бізнес-центри.

Наприклад, колишня копальня «Katowice» стала справжньою культурною зоною. На місці копальні нині розташовані NOSPR (Національна симфонічна оркестра польського радіо), Міжнародний конгрес-центр та Музей Сілезії — підземна експозиція на території шахти. Тобто нерентабельна промислова зона стала громадським простором, місцем тяжіння людей, створила нові робочі місця й збільшила грошовий потік у регіоні.

Нині Катовиці  — це приклад постіндустріального перетворення. Регіон підтримує енергетичний перехід — розвиток зеленої енергетики, водневих технологій.

За словами Віталія, якби зараз Донецька та Луганська області не були тимчасово окупованими, їх агломерація могла б пройти подібну трансформацію.

Також прикладом вдалої агломерації Безгін називає регіон у Франції навколо Парижа.

Паризька агломерація — це одне з найбільших міських утворень Європи. Вона охоплює адміністративний регіон Іль-де-Франс (Île-de-France), одну з найбільш густонаселених територій континенту. Її населення, залежно від визначення (міська або метропольна зона), коливається від 11 до 12,5 мільйонів осіб.

Транспортна система Паризької агломерації є однією з найефективніших у світі. Наприклад, у столиці — одна з найстаріших і найрозгалуженіших систем метро, що є ключовим засобом для щоденних поїздок мільйонів жителів, як і мешканців Парижа, так й людей з передмість. 

Агломерація має мережу приміських поїздів RER (Réseau Express Régional), яка забезпечує швидке сполучення між Парижем та віддаленими передмістями, зменшуючи потребу у приватних авто.

Останніми роками агломерація зазнає глибокої трансформації в межах проєкту «Grand Paris» — масштабної державної програми модернізації. Її мета — перетворити агломерацію на «розумне місто», збалансувавши її розвиток і зменшивши залежність від центрального Парижа. У рамках цієї стратегії активно будують нову транспортну мережу — Grand Paris Express — яка має об’єднати передмістя кільцевими лініями метро, створюють нові економічні центри, як-от Сен-Дені або Нантер, та інвестують у науку, освіту, екологічну інфраструктуру.

А як в Україні та Києві?

Наприклад, у 2019 році до української столиці щоденно приїздило близько 700 тисяч людей. Згідно з опитуванням, яке у 2020 році провів центр «Соціальні індикатори» на замовлення Ради Європи, понад половина жителів громад на відстані до 30 кілометрів щонайменше один раз на тиждень відвідували Київ. Кожного робочого дня це робили чверть мешканців. Основна причина поїздок до столиці – робота (39%), закупи (33%), дозвілля (32%), навчання (3%).


Згідно з опитуванням більшість використовували маршрутки (63%) та власне авто (32%). Електричкою користувалися лише 3%, жодна людина не їздила у Київ велосипедом. Звісно, нині ця цифра тільки збільшилась. Адже на Київщину переїхала велика частина внутрішньопереміщених осіб.

Створення агломерації й спільної, продуманої транспортної системи, подібної до паризької, значно зменшило кількість заторів, зменшило б шлях в дорозі, збільшило б кількість робочих місць.

«Транспортні проблеми передмість створюють незручності і для транспортної системи Києва. Наприклад, приміський транспорт, за правилами, має довозити пасажирів до найближчої станції швидкісного транспорту, зазвичай це станція метро, і там висаджувати. Тобто далі люди повинні пересідати вже на міський транспорт і саме на ньому пересуватися Києвом. Однак приміські маршрутки так не роблять, а продовжують їздити містом, деякі ледь не до центру Києва. Таким чином вони забирають пасажирів у київського транспорту, як приватного, так і комунального, спричиняють додаткові скупчення людей на зупинках, впливають на завантаженість доріг тощо», — наголошував транспортний планувальник Дмитро Беспалов.

На думку Віталія Безгіна, депопуляція (систематичне зменшення кількості населення певної країни або території, — ред.) в Україні неминуча. Зокрема, в регіонах наближених до російського кордону та в невеликих селах. Проте в інших регіонах буде навпаки. Це означає, що кількість населення у великих містах, наприклад у Києві, буде тільки зростати. Й для розвитку та розв’язання проблем необхідне спільне планування та злагоджена робота. 

В ідеалі велике місто й сусідні громади — це організм, який повинен мати спільне просторове планування, спільне маршрутне сполучення і схему розвитку громадського транспорту, спільну сферу управління відходами, і, для сучасних українських реалій, спільну систему реабілітації ветеранів та поранених героїв.

В Україні юридично оформленого поняття агломерації немає, як і відповідних механізмів вирішення спільних для агломерації проблем. Проте є спроби у Львові та Києві — й там, й там створено асоціацію міст. До львівської, окрім самого міста, увійшло ще 9 громад. Вона функціонує з червня 2024 року. Проте на законодавчому рівні не закріплена жодна з них.

За словами Безгіна, він не може назвати агломерації, які створені як асоціація, успішними. І за кордоном також. Їх створення повинно бути зафіксовано на рівні держави, визнано нею за окрему адміністративну одиницю. Адже населені пункти, наприклад, київської агломерації, не можуть розв’язувати спільні проблеми чи приймати загальні рішення — вони є різними містами, й навіть різними районами. На рівні області теж їх питання не вирішуються. До прикладу, у Парижі, який ми наводимо як приклад успішної агломерації, статус метрополії закріплено в законі.

«Великі міста, як правило, мають досить щільну житлову забудову. І як наслідок, невелику кількість придатних земельних ділянок для бізнесу», — пояснює необхідність створення агломерацій Віталій Безгін.

Зазвичай, території навколо великого міста, мають вільні земельні ділянки для будівництва підприємств, виробництв, каже Безгін. Проте спільне просторове планування відсутнє. І як наслідок, коли до великого міста хочуть зайти потенційні інвестори й починається пошук ділянки для будівництва умовного заводу, виявляється, що у міста такої землі немає. Будівництво в сусідніх населених пунктах могло б вирішити декілька проблем — надати додаткові робочі місця у громаді, додаткові кошти до місцевого бюджету й відповідно інвестиції у бізнес. Проте, якщо немає спільного просторового планування (а його зазвичай немає), то в сусідній громаді дуже приваблива земельна ділянка з погляду логістики й будівництва все одно не може бути використаною для інвестицій, адже вже має інше цільове призначення.

«Відповідно, сталий розвиток є неможливим, і насправді це шкода для всіх. Подібними умовними об’єктами можуть бути не тільки підприємства», — наголошує Віталій.

Створення агломерації — це в першу чергу про спільну систему планування, яка вирішить багато запитів.

Що потрібно робити Києву?

За словами Віталія, наразі всі рухи в сторону утворення агломерації припинились. 

«Де-факто київська агломерація і її складова у вигляді Ірпеня та Гостомеля зупинили російський наступ на столицю. Тобто агломерація насправді може розглядатися навіть як безпековий фактор», — наголошує він.

Але, звісно, над цим треба більш ретельно працювати, каже Безгін. Для початку потрібно визначитись зі шляхом — чи агломерація буде створюватись через асоціацію, чи будуть намагатись змінювати законодавство.

«Якщо йти через законодавство, то треба шукати партнерів і реєструвати відповідну ініціативу», — зазначає Безгін.

Також за словами Віталія, створення агломерації потребує розв’язання питання управління територією.

«Як зробити так, щоб це була збалансована співпраця, а не експансія? Наприклад, центральним населеним пунктам, Києву і Львову, треба відмовитися від наполягання, що тільки очільник такого центру має очолювати агломерацію», — наголошує він.

Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» всього від 100 грн/місяць!

  • #законодавство
  • #Київ
  • #Передмістя

Найпопулярніше за тиждень

«Беззаконня і Беспредел» — Бахматов перевірив хто «кришує» парковку на Троєщині (відео)
Між Єгиптом та Саудівською Аравією збудують «Міст Мойсея». Він буде такої ж протяжності, як Київ
На Оболоні пройшли торги на розміщення нових кіосків замість старих. Мінімальна оренда — від 20 тис грн
Зарплати в Лісабоні не вистачає навіть на найдешевше житло. Як місто стало найменш доступним у Європі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Мером Нью-Йорка став Зохран Мамдані — один із найбільш обговорюваних політиків року
Хмарочос
2025-11-05T08:34:40Z
Відтепер «сер»: Девід Бекхем отримав титул лицаря від короля Чарльза у Віндзорі
Elle
2025-11-04T21:20:54Z
Демі Мур повертає до трендів культову джинсову сукню з 90-х
Elle
2025-11-04T12:15:28Z
У рейтинг Billboard США вперше потрапила ШІ-артистка
Ukraine Art News
2025-11-04T08:24:28Z
Кендалл Дженнер — королева «голих» образів: згадуємо найвідвертіші сукні моделі, які обговорювали всі
Elle
2025-11-03T22:15:25Z
«Важливо бути готовим до викликів». Інтерв’ю з оперною зіркою Ольгою Кульчинською про творчий шлях і не тільки
Elle
2025-11-03T13:18:27Z
Королева Гелловіну: Гайді Клум приголомшила публіку моторошним образом Медузи з рухливими зміями
Elle
2025-11-01T21:03:26Z
За лаштунками визнання: 8 маловідомих фактів про авторку "Сестер Річинських" Ірину Вільде
Ukraine Art News
2025-10-30T18:00:29Z
Іспанська співачка Rosalía записала новий альбом 13 мовами — серед них українська
Ukraine Art News
2025-10-30T15:51:37Z
Après-ski по-українськи: як JUL і ЦУМ Київ локалізували популярну естетику
Elle
2025-11-06T18:00:31Z
У Львів повертається грандіозне шоу — «Арена епатажу»!
Photo Lviv
2025-11-06T06:45:18Z
Відтворення старовинних листівок: Олег Огородник проведе майстер-клас Van Dyke Brown у Львові
Photo Lviv
2025-11-06T06:09:21Z
“Жінки, мир, безпека”: у Києві відкрилася перша в Україні артінтерпретація резолюції ООН
Ukraine Art News
2025-11-06T00:27:31Z
PhotoVogue представляє фіналісток глобального проєкту Women by Women
Ukraine Art News
2025-11-05T17:21:28Z
У київському костелі святого Миколая представили картину «Молитва», яку передадуть Папі Римському
Ukraine Art News
2025-11-05T13:36:29Z
Лауреатом Гонкурівської премії у 2025 році став Лоран Мовіньє: що варто знати про нього і його роман
Elle
2025-11-05T13:12:56Z
Гурт «Полтава» з Бразилії представить українське мистецтво на фестивалі в Перу
Ukraine Art News
2025-11-05T11:33:38Z
«Моє місто – в Україні 2.0»: у Пекіні відбулася зворушлива подорож українською культурою
Ukraine Art News
2025-11-05T11:07:03Z
Режисерка Анна Бурячкова розпочала роботу над ігровим повнометражним фільмом «Gimme Shelter» — екранізацією однойменного роману Ольги Сідоріної-Вілкінс
Cineast
2025-11-06T17:18:35Z
Хто він — найсексуальніший чоловік 2025 року за версією People
Elle
2025-11-06T15:24:26Z
Анджеліна Джолі поділилась враженнями від візиту до України
Ukraine Art News
2025-11-06T15:12:30Z
Прем’єра фільму «Довженко. Легенда українського кіно» відбудеться на кінофестивалі в Таллінні
Ukraine Art News
2025-11-06T14:59:28Z
Еммі Стоун — 37! Згадуємо найкрасивіші виходи акторки на червоних доріжках
Elle
2025-11-06T07:36:33Z
Анджеліна Джолі відвідала Херсон — ЗМІ
Elle
2025-11-05T17:18:29Z
Фільм “Мумія” отримає продовження: Брендан Фрейзер і Рейчел Вайс знову в головній ролі
Ukraine Art News
2025-11-05T16:06:53Z
5 найкращих серіалів для перегляду восени
KinoFilms
2025-11-05T15:03:29Z
Роберт Паттінсон розповів про зйомки третьої «Дюни» в пустелі
KinoFilms
2025-11-05T14:15:26Z
«Україна Інкогніта» готує фотовиставку про закинуті штольні
Хмарочос
2025-11-05T16:09:52Z
Склади та логістичні хаби переїжджають у центр Парижа у колишні, вже непотрібні паркінги
Хмарочос
2025-11-05T13:33:47Z
Що таке slow travel та у чому його переваги
Elle
2025-11-04T15:21:34Z
У Єгипті відкрили найбільший археологічний музей світу, який будувався 20 років
Gloss
2025-11-04T14:58:03Z
Найкращою готельною мережею Іспанії управляє держава. Так зберегли сотню унікальних пам’яток архітектури
Хмарочос
2025-11-04T10:36:40Z
Хачко, або впливовий караван-баша зі Львова
Photo Lviv
2025-11-04T06:12:38Z
Польський альпініст здійснив перший у світі лижний спуск з Евересту без кисню
Gloss
2025-11-03T16:36:33Z
Безкоштовні 3000 км подорожей поїздами: українці сперечаються щодо нової програми
Хмарочос
2025-11-03T15:06:47Z
Цьогорічна «Зимова країна» на ВДНГ відкриється вже в кінці листопада
Хмарочос
2025-11-03T12:12:39Z
7 вправ для красивих і підтягнутих рук
Elle
2025-11-06T18:33:42Z
Новим гендиректором ЮНЕСКО став єгиптолог Халед Аль-Анані
Ukraine Art News
2025-11-06T16:54:55Z
Для водіїв-порушників в Україні хочуть ввести систему штрафних балів
Хмарочос
2025-11-06T07:49:12Z
Геть сірі будні: як розбавити осінні образи кольоровими акцентами — поради від модниць
Elle
2025-11-06T06:54:24Z
«Пане мер, прийміть вольове рішення» – Тимур Ткаченко звернувся до Кличка щодо виділення грошей на захист енергооб’єктів
Хмарочос
2025-11-06T06:48:36Z
Український “народній університет” у львівських Бриґідках
Photo Lviv
2025-11-06T06:12:24Z
Як укладати брови гелем, щоб вони тримали форму: поради від зіркових візажистів
Elle
2025-11-05T16:18:37Z
В Києві почнуть встановлювати новорічну ялинку
Хмарочос
2025-11-05T14:43:17Z
Киянин перевозив «шахед» на даху лексуса
Хмарочос
2025-11-05T14:33:48Z
Словник Collins назвав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-11-06T16:12:34Z
Тустань: Код Карпатської Скелі, або Як 4000 Пазів Відтворили Неіснуючу Фортецю
Photo Lviv
2025-11-05T06:18:53Z
Тютюн 420: універсальність для широкої аудиторії
Cineast
2025-11-03T18:12:47Z
Monobank запустив спільний доступ до вашої картки
Хмарочос
2025-11-03T15:51:37Z
Еволюція кофеїну: Аналіз Найгарячіших Трендових Коктейлів 2025 — Тільки Факти та Інновації
Photo Lviv
2025-11-02T06:12:23Z
Оновлення Windows 11 спричинило збій у "Диспетчері завдань": програма дублюється та перевантажує систему
Ukraine Art News
2025-10-31T19:45:27Z
Хартійські дрони-"вампіри" доставили військовим гарбузокоїни з речами першої необхідності
Ukraine Art News
2025-10-31T17:45:28Z
Зашкварні історії та ексклюзиви: В Україні запустився новий YouTube-канал про шоу-бізнес "Зіркотека"
Ukraine Art News
2025-10-31T15:30:48Z
Вміє мити посуд та прибирати: у США стартували продажі домашнього робота NEO
Gloss
2025-10-31T13:00:47Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z