MY.UAСтатті
Хліб та життя селян у картинах Казимира Малевича, Тетяни Яблонської, Катерини Білокур та інших українських митців
Хліб та життя селян у картинах Казимира Малевича, Тетяни Яблонської, Катерини Білокур та інших українських митців

Хліб та життя селян у картинах Казимира Малевича, Тетяни Яблонської, Катерини Білокур та інших українських митців

Упродовж тисячоліть хліб був основою щоденного раціону, символом добробуту, учасником обрядів, що супроводжували людину від народження до смерті.

У книжці «Історія українського хліба», що вийшла у видавництві Stretovych, історикиня Людмила Герус простежує, як хліб формувався як матеріальна й водночас сакральна цінність: від перших прісних коржів і ритуального калача до сучасних крафтових хлібин. Авторка занурює в культурну історію його приготування, прикрашання й уживання — зокрема через вірування, пісні, казки, заборони та магічні ритуали.

Ми ділимося уривком з книжки про те, як Казимир Малевич, Тетяна Яблонська, Катерина Білокур та інші українські митці зображали хліб, землеробство та життя селян у своїх картинах.

Казимир Малевич, хоч і прославився «Чорним квадратом», малював не лише абстрактні фігури. Він також є автором так званих селянських циклів. До їх написання Малевича надихнула та сама українська природа і неповторний колорит сільського життя, зокрема різнобарвний одяг українських селян. Він мав нагоду бачити його в дитинстві та юності в селах Вінниччини, Харківщини й Чернігівщини, де його батько працював управителем на цукроварнях. Українське село, яке, за словами самого художника, виплекало, сформувало його і дало справжнє й невичерпне натхнення, завжди превалювало в його творчості. 

Картини «першого селянського циклу» — «Жниці», «Збирання жита», «Косар». Створені в 1910-х, вони відображають розуміння, повагу й щиру приязнь до селян, їхніх буднів і свят, а манера їх виконання заперечує класичне мистецтво на користь безпосередності, що властива народній творчості.

«Косар». Казимир Малевич

Малевич надихався сорочками, плахтами, рушниками, ряднами, які виготовляли сільські майстри, хатніми розписами. Від цих речей він перейняв у свою творчість і простоту, і контрастний колорит, і геометричні візерунки. 

Наприкінці 1920-х — початку 1930-х Казимир Малевич створив «другий селянський цикл». Композиції кінця 20-х повторюють теми «першого селянського циклу» — «Дівчата в полі», «На сінокосі» тощо. На них бачимо чіткі силуети селян і селянок на тлі рівних площин ланів. Несподівані поєднання геометричних елементів — смуг, квадратів, кіл, трикутників — і перегуки барв — червоних і чорних, білих і зелених, жовтих і помаранчевих. Разом з тим картини початку 30-х були написані під гнітючими враженнями голоду й смерті від насильницької колективізації, яку побачив митець, проживаючи важкий період свого життя в Україні. Радянська влада намагалася знищити хліборобську культуру українського села, а отже, саму Україну, осердям ідентичності якої саме й було село. Село, яке виплекало його, занепадало. Тому Казимир Малевич, попри серйозну небезпеку, наважується мовою мистецтва розповісти про Голодомор.

«Дівчата в полі». Казимир Малевич

На його картинах 1932–1933 років «Людина, що біжить» або «Селянин поміж хрестом і мечем», «Три постаті» або «Де серп і молот, там смерть і голод», «Селянка» людські постаті зображені безликими, часто безрукими, з хрестами. На картині «Людина, що біжить» він змалював безликого чоловіка, який біжить по порожньому полі між мечем і хрестом. Під мечем між хатами видніється, очевидно, порожній мішок, що символічно вказує на причину Голодомору — насильне відбирання збіжжя. На полотні «Де серп і молот, там смерть і голод» — безликі й безрукі людські фігури, в овали облич яких уписані серп, молот, хрест і домовина. На цих картинах зазвичай зазначені більш ранні дати написання, очевидно, з огляду на перестороги митця щодо переслідувань.

«Людина, що біжить». Казимир Малевич

Хліборобська тематика залишалася актуальною на картинах і післявоєнного періоду, але акценти вже були інші. Попри кризу після розкуркулення села, повоєнну розруху, напівзлиденні колгоспи, вони прославляють радянську дійсність і світле майбутнє українських селян. 

Натхненна праця хліборобів на колгоспному полі є лейтмотивом твору «Жнива» (1947) Миколи Глущенка (1901–1977). Сюжет картини відомий: безкрає поле стиглого збіжжя зливається з небом, на видноколі — вітряк, зелень дерев і схилене до землі колосся, що обіцяє рясний урожай. Чоловіки скошують стебла косарками, а жінки в’яжуть їх у снопи. Картину наповнюють осяяні сонцем барви. Вони підсилюють піднесений настрій колгоспників, які своєю працею творять щасливе майбутнє. Проте реальність була іншою. Дата створення цієї картини збігається з періодом чергового штучно організованого в Україні голоду. 

«Жнива». Микола Глущенко

Лірико-романтичні настрої інших творів, присвячених темі радянського села, можна пояснити хіба що мрією селян про щасливе заможне життя і вірою в те, що ця мрія невдовзі здійсниться.

Ви точно бачили монументальне полотно під назвою «Хліб» (1949), що належить пензлю Тетяни Яблонської (1917–2005). «Хліб» направду є одним з найпопулярніших творів радянського мистецтва і яскравим прикладом панівного в часи СРСР художнього стилю й методу зображати дійсність — соцреалізму.

«Хліб». Тетяна Яблонська

Цю картину Тетяна Яблонська написала за ескізами, зробленими в с. Летава Кам’янець-Подільського р-ну на Хмельниччині, куди вона зі студентами художнього закладу їздила на практику влітку 1948 року. Мисткиню захопили масштаби сільськогосподарської праці та люди, які там працювали. Це село вразило всю країну повоєнних часів високими рівнями врожаю. І в цьому селі із 765 працездатних осіб 717 були жінки. 

На картині художниця відтворила сільських дівчат і жінок під час праці на току. Попереду одна з дівчат, схилившись, зав’язує мішок. Інша енергійно засуває рукав, щоб знову взятися за роботу. На її розпашілому обличчі — грайлива усмішка. Решта жінок, які вглибині, також працюють — йде молотьба, вимолочене зерно вантажать на машини, прикрашені червоними полотнищами з гаслами. Жінки — у білих сорочках і традиційних українських спідницях. Спідниці, із широкою лиштвою, підібгані — для зручності в роботі. Голови пов’язані хустками. Їхні фігури групами розкидані всім тлом картини — мальовничо і водночас природно. Всюди живий рух. На горизонті — солом’яна скирта, що простяглася вшир і вгору. Вона майже повністю закриває небо і простір скошеного поля, з якого вже зібрано врожай.

Тетяна Яблонська розповідала, що одного дня внаслідок чогось на кшталт ясновидіння вона наважилася «розсипати» по всьому полотну гори зерна. Щоби хліб, заради якого і працюють зображені на картині люди, звучав більш велично. Так зерно, що виблискує золотом, стало в картині головним персонажем — завдяки і композиції, і кольору, і світлу, і закладеному в образі смислу. Тоді ж з’явилася й назва «Хліб».

Ця картина жива й динамічна. Картина відповідала офіційним вимогам свого стилю, передаючи радість і піднесення від колективної організованої праці. 

Ілюструючи радянський міф про щасливу вільну працю в колгоспі, ця картина здобула офіційне визнання. У 1950 році Тетяну Яблонську відзначили в Радянському Союзі сталінською премією ІІ ступеня, а в 1958 році — бронзовою медаллю Всесвітньої виставки у Брюсселі. У 1967 році з’явилася поштова марка і багато поштових листівок з її зображенням.

Мажорний настрій картини «Хліб» на тлі суперечливої їй реальності сучасні мистецтвознавці сприймають як ідеологічно виразну пропаганду. Хибне зображення дійсності, що спровоковане наївним поглядом або ж страхом художниці опинитися на маргінесі як мінімум художнього процесу. 

Схожу за темою жанрову картину в стилі соцреалізму в 1950 році створила Алла Горська (1929–1970). На «Збиранні врожаю» колгоспники розвантажують з воза, запряженого рудим волом, зв’язані снопи. Як і на картині Яблонської, тут відтворено мить натхненної праці. Сцена осяяна яскравим сонячним світлом, що контрастує з блакиттю злегка вкритого хмарками неба й вияскравлює золотистий колір великої гори зерна на передньому плані.

«Збирання врожаю». Алла Горська

В образотворчому мистецтві є багато творів, де зображення хліба є атрибутом, який доповнює основну тему. У цих випадках героїня або герой їсть, п’є чи просто перебуває в оточенні їжі. На картині мисткині Венери Такаєвої (нар. 1931) «Молоко» (1976) дівчатка із чистими широко розплющеними очима й лагідними усмішками, в охопленні теплих тонів від сонячного світла, разом з молоком смакують рум’яні пиріжки. Одна з них — донька художниці Гюзель. 

«Молоко». Венера Такаєва

У живописі митці подають і сам хліб як центральний об’єкт — тобто як повноцінного героя твору. Саме такою є картина з назвою «Булка» (1914) українського художника-авангардиста і дизайнера з Харкова Василя Єрмилова (1894–1968). Весь простір картини займає лише один предмет — сплетений з валків тіста калач. Він ніби висить у невагомості, торкаючись поверхні скатертини самим лише краєм. Його зображено в найдрібніших деталях. Завдяки своїй формі й кольору він має досконалий і виразний рельєф і хрумку на вигляд золотисто-рум’яну скоринку. Усе це аж кричить про те, який він смачний і корисний. Це полотно ніби радить, як у народних віруваннях, завершувати кожну трапезу невеликим шматочком хліба для міцного здоров’я і добробуту.

«Булка». Василь Єрмилов

Образ хліба часто трапляється і в натюрмортах. Одні з найкращих натюрмортів в українському живописі належать представниці «наївного мистецтва» Катерині Білокур (1900–1961). У 1954 році на міжнародній виставці в Парижі картини художниці «Цар-Колос», «Берізка», «Колгоспне поле», що були внесені до експозиції радянського мистецтва, принесли їй світову славу. Пабло Пікассо, побачивши ці картини, був вражений її талантом. Він сказав: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!».

У своїх натюрмортах Катерина Білокур показує приховану красу буденних речей. Наприклад, на картині «Сніданок» (1950) — дерев’яний стіл, на краю на зім’ятій комом скатертині лежить житня хлібина, поряд миска з вареною картоплею, тарілка з нарізаною редискою і квашеними огірками, глиняний розмальований глек, горня з ложкою та улюблені квіти художниці — букет темно-червоних півоній у скляній банці. Художниця зобразила прості невибагливі речі, поєднала їжу і красу. Хтось уже й налаштувався почати трапезу, бо в центрі картини лежить відрізаний від хлібини окраєць. 

«Сніданок». Катерина Білокур

На картинах 1960–2000-х років художників Гліба Хроменка (1925–1970), В’ячеслава Козловського (1927–1989), Василя Боженка (нар. 1936), Валерія Сюрхи (нар. 1963), Катерини Дацун око вабить насамперед рум’яна запечена паляниця на вишитому рушникові чи скатертині поряд з овочами, фруктами, квітами й глечиками, мисками чи іншим кухонним начинням. Ці картини переважно називалися або «Хліб», або «Натюрморт з хлібом».

У ХХ столітті багато художників, зображуючи світ речей, зокрема їжі, у своїх натюрмортах прагнули осмислити й донести до глядача красу й цінність хліба. Через змалювання щоденної їжі вони також намагалися у цих-таки звичних речах знайти радість кожного моменту і цінність у спогляданні буденності. За цими картинами часто можна домислити, яке тоді було повсякденне життя, побут, традиції.


Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
В Париже картину синего цвета продали за 18,4 миллионов евро
Gloss
2025-10-27T15:39:33Z
Самые смешные фото животных в этом году: объявлены финалисты Comedy Wildlife Photography Awards 2025
Gloss
2025-10-27T15:06:35Z
Бренд SKIMS Ким Кардашьян выпустили нижнее белье с имитацией волос разных оттенков
Gloss
2025-10-15T10:30:37Z
Adidas представил коллекцию брендовой одежды для домашних животных
Gloss
2025-10-13T14:39:37Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
Украинский трейлер фильма «День койота»
KinoFilms
2025-11-04T09:18:23Z
Украинский трейлер фильма «Последний викинг» с Мадсом Миккельсеном
KinoFilms
2025-10-31T09:54:24Z
Вышел анимационный трейлер к сценарию будущей полнометражной игровой ленты «Хорт. Первый характерник» по мотивам книги Ольги Навроцкой
KinoFilms
2025-10-27T16:24:21Z
Украинский трейлер фильма ужасов «Старая с..ка»
KinoFilms
2025-10-27T15:45:26Z
Украинский трейлер триллера «Помогите» с Рэйчел МакАдамс
KinoFilms
2025-10-17T18:51:28Z
Украинский трейлер фильма «Гренландия 2: Миграция» с Джерардом Батлером
KinoFilms
2025-10-17T18:27:21Z
Финальный тизер-трейлер фильма «Океан Ельзи: Спостереження шторму»
KinoFilms
2025-10-17T18:03:23Z
Украинский трейлер мультфильма «Космическая принцесса-лесбиянка»
KinoFilms
2025-10-17T17:00:24Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
В Египте открыли самый крупный археологический музей мира, который строился 20 лет
Gloss
2025-11-04T15:00:35Z
Польский альпинист совершил первый в мире лыжный спуск с Эвереста без кислорода
Gloss
2025-11-03T16:36:33Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Тренировки со скакалкой
Men's Life
2025-11-05T09:21:46Z
Как бросать кости в кости: Лучшие техники бросания
Cineast
2025-11-03T16:03:39Z
Умеет мыть посуду и убирать: в США стартовали продажи домашнего робота NEO
Gloss
2025-10-31T13:00:46Z
Nike представила кроссовки Mind, которые стимулируют работу мозга
Gloss
2025-10-28T17:18:38Z
Meet the artist using immersive technologies to transform the boundaries of performance and art
Elle
2025-10-23T14:06:30Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Как выбрать фрезер для маникюра и педикюра?
Gloss
2025-09-23T07:18:29Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z