MY.UAСтатті
Криза сенсів, корозія стійкості
Криза сенсів, корозія стійкості

Криза сенсів, корозія стійкості

Ми, українці, — духовний народ. Дуже багато чого в нас будується на вірі. У те, що справедливість у світі є. У те, що нас буде винагороджено — за труди (зокрема ратні), страждання, наміри. Та головне — за нашу віру як таку. Однак віра не є константою. Вона коливається — іноді міцнішає, іноді, навпаки, слабшає. Нині, приміром, вона зменшується. Принаймні це стосується релігійної віри — згідно із соцопитуваннями, останні пів року наша релігійність «охолола» приблизно до довоєнного рівня.

Та релігія — це лише видима частина айсберга. «Танення верхівки» свідчить про втрату віри в принципі. Віри в майбутнє. У виживання. У власні сили. В цьому немає чогось дивного чи гідного докору — щоб віра була твердою, її потрібно підживлювати, а не тільки експлуатувати.

Віра не живиться ні гаслами, ні пропагандою, ні регулярними «зверненнями до народу» з банальним набором ключових слів. Віра живиться сенсами. Ми могли в цьому переконатись у перші пів року-рік повномасштабної війни. Сенс того, що ми робимо, об’єднував нас і забезпечував стійкість. Три роки по тому ми й досі плекаємо свою стійкість. І вона досі спирається на віру. Та це дедалі більше є чистою вірою в диво.

Це, ймовірно, останній прихисток віри. І тут вона особливо крихка — тому що індивідуальна. У своїй вірі в диво кожен із нас залишається сам на сам із Богом (або долею, або просто з думками про себе). І кожен удар по ній може виявитися фатальним. Причому удар — це не атака російських ракет і шахедів. Чого очікувати від сатани? Віра в диво помирає від внутрішньої кровотечі. Одного дня — коли чуєш останні новини. Спостерігаєш за тим, як у твого шефа віджимають бізнес. Укотре стикаєшся з бюрократичною системою — від соцзабезу до середньої школи. Одного дня соломинка (не шахед і не ракета — ні!) ламає спину верблюду, й людина раптом чітко розуміє: дива не буде. Бійці стомлюються. Ресурси виснажуються. Безсоння вимотує. Влада не змінюється й стає дедалі нахабнішою. Що не день, то потрібні масштаби дива лише зростають. А віра в нього стає дедалі ефемернішою.

Ослаблення віри збігається з посиленням еміграції. Здавалося б, це дивно: ті, хто не виїхав першого року повномасштабної війни, вирішують виїжджати тепер, після того, як вклали у свій внутрішній опір так багато сил і матеріальних ресурсів. Чому 2023 року кількість тих, хто виїхав, і тих, хто повернувся, практично зрівнялася, а наступного року чистий відтік знову становив пів мільйона громадян?

На жаль, жодних соціологічних даних щодо цього немає. І, ймовірно, одержати їх зовсім не просто. Бо коли особисто розпитуєш про причини «запізнілого» від’їзду, різні люди формулюють відповіді по-різному. Та зрештою всі зводяться до того самого — «більше не було сенсу залишатися». Тобто воєнна еміграція другої-третьої та подальших хвиль — це дуже часто саме про сенс, а не про небезпеку й страх. Наша «втома» — це передусім брак сенсу й лише потім — брак сну. Так само й стійкість, яку ми культивуємо, має одну опору — ми бачимо сенс у своїх діях. Якщо ж починаємо його втрачати, стійкість дає тріщину. Сенси пронизують суспільство, об’єднують його й дають кожному його члену можливість спертися на щось або на когось у момент слабкості.

Від самого початку повномасштабного вторгнення влада, підім’явши під себе інформаційний простір — від Telegram-каналів і ЛОМів у Facebook до «єдиного» телебачення, створила монополію на продукування й дистрибуцію сенсів. Це не було доброю новиною. Однак в умовах повномасштабної війни багато хто готовий був змиритися з цим.

Проте наступна новина виявилася ще гіршою — «театр одного актора», що став чи не єдиним загальнодоступним шоу, не має нічого спільного з продукуванням сенсів. Навпаки, пропаганда, якою наситили інформаційний простір, спрямована переважно на формування простих соціальних рефлексів. Які, своєю чергою, використовують зовсім не для того, щоби зробити нас сильнішими, допомогти вистояти та зберегти сенс. А для того, щоби «прикрити» свавілля влади.

Як це працює, можемо бачити мало не щодня в інформаційному просторі. Наприклад, формулювання найперших заголовків про ліквідацію НАБУ — всі вони містили згадки про те, що підозрюваний «має зв’язки з РФ». Це тригер. Він не потребує ані уточнень, ані доказів. Досить того, що слово вимовлено. Чи не вимовлено — як у випадку самої СБУ, яка теж має у своїх лавах чимало осіб, «пов’язаних із РФ», проте її через це досі не ліквідували. «Зайві» запитання й раціональні докази легко губляться між рядків і тонуть у хвилях емоцій.

Або — ще один свіжий приклад — коментар голови СБУ Малюка про те, «як посміли» детективи НАБУ прийти з обшуком до командувача Нацгвардії Півненка. Слова «герой», «бойовий командир», «оборона Бахмута», якими щедро сипав очільник СБУ, звучали, як заклинання, сакральні символи святості й непідсудності. А також уседозволеності: голова СБУ прямим текстом заявив, що бойовому генералу слід було просто розстріляти нахаб попри законні підстави, ордери й інший «дріб’язок».

Отже, влада та її інформаційні агенти всіх рівнів і мастей формують у медіапросторі не сенси, які дали б людям змогу стійко переживати неминучі воєнні втрати, страх і втому. Вони формують простий набір символів — святих і, навпаки, диявольських, — які апелюють не до розуміння, а до рефлексів. Це робить «публіку» (а не народ) розрізненою й керованою масою. Розрізненою, бо в мові залишається дедалі менше слів, які не можна використати проти мовця. І набирається дедалі більше слів, здатних спровокувати хвилю хейту. Навколо й усередині нас залишається дедалі менше сенсів, які надають нам упевненості — в собі й у своїх. У підсумку наше відчуття спільності стає дедалі ефемернішим. А вторгнень майбутнього часу в повсякденну мову — цього індикатора готовності переносити труднощі стійко — дедалі менше.

Можливо, у випадку з нашою владою це просто профдеформація. Справжні артисти вміють відчувати зал і керувати його емоційними реакціями (від цього вміння залежить каса й нові ангажементи). За роки, проведені при владі, артисти та їхні продюсери так і не навчилися (й навіть не подумали про необхідність) ставитися до народу не як до публіки, яка тільки дивиться й платить, а саме як до народу. І до своєї роботи відповідно — не як до гастролей, а як до державного управління. Вони залишилися трупою легкого жанру, якій — зла іронія долі! — доводиться розігрувати свої скетчі й «робити касу» в дуже важкі часи. Почасти це полегшує їхнє акторське завдання — глядач шукає відпочинку й розваг, а не глибокого сенсу. Та коли в глядача не залишається нічого, крім інформаційного фастфуду, який генерує занадто прості емоції, починається криза сенсу. Котра, своєю чергою, призводить до втрати віри, корозії стійкості, якою ми так пишаємося і яку пред’являємо собі й світу як знак власної якості.

Що ж, нам не звикати. Українці досить довго прожили в країні, де влада й народ перебували в паралельних реальностях. Причому що менше ці реальності перетиналися, то ліпше почувалися обидві сторони. Іноді влада загравалася й порушувала цей своєрідний мовчазний суспільний договір — тоді українці, звісно, виходили на Майдан. У своїй безпосередній діяльності ми нечасто покладалися на державні інститути. Більше — на горизонтальні зв’язки, а в стратегічному плануванні — на самих себе. І ще на Бога.

Втім, у світі все-таки є якісь невидимі оку механізми саморегуляції. Так українська влада, що володіє колосальними медіапотужностями, але органічно не здатна створювати сенси, неочікувано для самої себе створила своєму народу можливість удатися до випробуваного способу відновлення сенсів і лікування соціальної ізоляції — Майдану. Влада знайшла спосіб перебити систему запобіжників, створених нею ж (страх «розхитати човен», утому, самоцензуру), та змусити людей проявити активність і знову відчути солідарність. Знову робити спільну справу — нехай і з останніх сил.

Майдан завжди був радикальним рішенням. Найостаннішим засобом. І нині для ослабленого організму, який щосили бореться за виживання, цей спосіб ризикованіший, аніж будь-коли. Та що робити, якщо іншого в нас, як і раніше, немає? Ми — і суспільство, і влада — продовжуємо ходити по колу, яке приблизно раз на десять років приводить нас на Майдан. Ми приходимо туди з тією самою надією, що наприкінці чергового витка спіралі (в цьому разі — спіралі Бруно) настане гідне майбутнє, яке окупить нашу нинішню стійкість.

Ми відчайдушно потребуємо чергового оновлення віри, віднайдення сенсу. На цьому тримається наша стійкість. На відчутті того, що твоя жертва — хоч би якою вона була — недаремна. На модальності майбутнього часу — повоєнного ренесансу (хоч би чим закінчилася ця війна). На відчутті спільності по обидві осі Декартової площини — спільності з тими, хто стоїть поруч, і з тими, хто прийде після нас. Ти можеш бути стійким, поки спираєшся на цю площину. Поки відчуваєш, що ти є частиною спільної справи. Поки є сенс.



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Новорічний wishlist команди ELLE.UA
Elle
2025-12-26T20:15:16Z
Помер легендарний ведучий львівського телебачення Петро Остапишин
Ukraine Art News
2025-12-25T18:45:16Z
Що потрібно знати про Віка Бакіна — лауреата премії FUTURESPECTIVE 2025
Ukraine Art News
2025-12-23T13:30:19Z
Помер співак Кріс Рі — автор хітів The Road to Hell та Driving Home for Christmas
Ukraine Art News
2025-12-23T06:00:20Z
Пішов із життя легендарний співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T20:03:24Z
Солідарність народжується з емпатії до інших
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:58Z
Помер автор хіта «Driving Home for Christmas», співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:12Z
Крах ідилії Бекхемів: що відомо про гострий конфлікт між Девідом, Вікторією та їхнім старшим сином Брукліном
Elle
2025-12-22T19:58:48Z
Талісман щастя на підошві: історія бренду Aquazzura та його засновника Едгардо Осоріо
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Модне дефіле серед ароматів арабіки, або як вдягалися до львівських кав’ярень 100 років тому
Photo Lviv
2025-12-28T06:12:13Z
Андрій Князь та Крістіна Присяжнюк відроджують різдвяні традиції у спільній прем’єрі
Photo Lviv
2025-12-28T06:06:15Z
Українські обереги: В Угорщині громада презентувала благодійний календар на 2026 рік
Ukraine Art News
2025-12-27T13:00:19Z
Рік модних дебютів: найяскравіші колекції дизайнерів у 2025-му
Elle
2025-12-27T10:06:20Z
У Львові виступить легендарний хор “Радоцина” з унікальною програмою різдвяних пісень
Photo Lviv
2025-12-27T06:06:09Z
Кінець ери All I Want for Christmas Is You: вперше за 30 років у Spotify новий лідер
Ukraine Art News
2025-12-26T15:00:18Z
Рукопис “Щедрика” передали в найпрестижніший концертний простір Нью-Йорка
Ukraine Art News
2025-12-26T14:15:17Z
Український хор виконав легендарного «Щедрика» в різдвяному зверненні короля Чарльза III
Elle
2025-12-26T13:27:16Z
Як підлітки повертають собі голос: три історії війни і творчості
Ukraine Art News
2025-12-26T13:00:16Z
Нікос Казандзакіс — автор «Одіссеї», більшої за гомерівську, та «Алексіса Зорбаса», — без якого не було б танцю сіртакі
Ukraine Art News
2025-12-28T08:30:18Z
У Києві пішов із життя легендарний ведучий «Еників-беників» Анатолій Суханов
Ukraine Art News
2025-12-27T19:36:27Z
Діти Маколея Калкіна не знають, що їхній батько — Кевін із “Сам удома”
Ukraine Art News
2025-12-27T09:27:17Z
«Антарктида» і «Ти – космос» стали найкасовішими українськими фільмами року
KinoFilms
2025-12-26T19:12:10Z
Рух опору ССО випустив короткометражку "Розплата" у відповідь на відкриття РФ драмтеатру в Маріуполі
Ukraine Art News
2025-12-26T16:15:26Z
Платформа Netflix випустила трейлер фільму «Люди, яких ми зустрічаємо у відпустці»
KinoFilms
2025-12-26T11:06:11Z
«Бріджертони»: дивіться романтичний трейлер нового сезону про Бенедикта й Софі
KinoFilms
2025-12-26T10:36:14Z
Знімався в серіалах "Друзі", "Сайнфелд" та "Доктор Хаус": у віці 60 років помер актор Пет Фінн
Ukraine Art News
2025-12-25T12:45:23Z
Томас Шелбі повертається: Netflix опублікував трейлер фільму “Гострі картузи: Безсмертний”
Ukraine Art News
2025-12-25T10:57:22Z
Найменше місто України знаходиться на Львівщині: десять цікавих фактів про Угнів
Photo Lviv
2025-12-27T06:12:09Z
Apartel Uzhhorod і новий стандарт мандрів: чому формат апартелю стрімко набирає популярності серед українців
Elle
2025-12-26T18:42:22Z
Шампанське, мазурки та конфетті, або як львів’яни “пропивали” старий рік сто років тому
Photo Lviv
2025-12-26T06:12:23Z
Українська громада відзначила Різдво в одному з найбільших мегаполісів Китаю
Ukraine Art News
2025-12-25T14:09:17Z
Човен фараона Хеопса збирають на очах відвідувачів Великого єгипетського музею
Ukraine Art News
2025-12-25T08:18:17Z
Подивіться на проєкт агрохабу в Умані у вигляді соняшника
Хмарочос
2025-12-24T09:51:30Z
Свята за розкладом магістрату, або як формувалися 5 стовпів львівського Різдва
Photo Lviv
2025-12-24T06:21:10Z
На Стрийщині встановили національний рекорд: у Славську приготували понад 300 літрів «Гетьманського борщу»
Photo Lviv
2025-12-24T06:06:13Z
Поїздка Київ–Одеса–Житомир, 46 тисяч грн чайових і музика для бджіл: річні підсумки Uklon
Хмарочос
2025-12-23T12:27:32Z
Як закохати дитину в читання: дев’ять ідей для зимових канікул
Ukraine Art News
2025-12-27T14:00:22Z
Невідому польову книгу Карла XII випадково виявили в університетській бібліотеці Швеції
Ukraine Art News
2025-12-27T08:24:20Z
Остання книга
Ukraine Art News
2025-12-27T07:00:25Z
Медичний десант здійснив надскладну евакуацію поранених від лінії фронту до Європи
Photo Lviv
2025-12-27T06:00:11Z
Найкрасивіші beauty-набори, які варто дарувати на Новий рік — 2026
Elle
2025-12-26T21:00:27Z
Великий гід стильними новорічними подарунками в останній момент
Elle
2025-12-26T19:51:18Z
Різдвяна літургія у Швейцарії об’єднала українців у молитві та пісні
Ukraine Art News
2025-12-26T15:33:29Z
Найрозкішніші червоні сукні для новорічної ночі
Elle
2025-12-26T15:15:20Z
Три Булгакови, які спричинюють кашу в голові й бурю в склянці води
Ukraine Art News
2025-12-26T14:15:16Z
«Караван Outlet» відтепер називатиметься, як ТРЦ у Львові
Хмарочос
2025-12-26T07:51:19Z
Мін'юст США шукає прокурорів, які б зголосились редагувати файли Епштейна на Різдво на волонтерській основі
Ukraine Art News
2025-12-24T20:45:32Z
Комета не прилітає
Ukraine Art News
2025-12-24T17:00:19Z
Вінс Зампелла, один із розробників відеогри Call of Duty, загинув у автокатастрофі
Ukraine Art News
2025-12-23T14:00:16Z
Коли фарбування стає ритуалом догляду: Schwarzkopf презентували Crème Supreme
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z