MY.UAСтатті
Проєкт «Тотальний: Наживо». Тарас Компаніченко: «Ми маємо тягнути ниточки до людей в окупації»
Проєкт «Тотальний: Наживо». Тарас Компаніченко: «Ми маємо тягнути ниточки до людей в окупації»

Проєкт «Тотальний: Наживо». Тарас Компаніченко: «Ми маємо тягнути ниточки до людей в окупації»

Держава, що воює, занурившись у внутрішні проблеми, якось на рівні підсвідомості відрізає від України території, які захоплює агресор. Про ті міста й містечка, які були окуповані десять років тому і після повномасштабного вторгнення, взагалі говорити не доводиться. Стіна взаємного мовчання зміцнюється, а інформаційний вакуум витісняє «тих, хто залишився там», із нашого поля зору й відчуття.

Як ми переживаємо війну і які уроки засвоюємо? Що може об’єднати країну та різні долі? Яку роль у цьому відіграють культура й суспільство? Як достукатися й до себе, й до тих, хто залишився на окупованих землях із різних причин, але душею — з Україною?

Поява культурного музичного проєкту «Тотальний: Наживо» у партнерстві з Рухом опору ССО ЗСУ — одна зі спроб відповісти на ці складні запитання й достукатися. Відомі українські артисти присвячують свої концерти жителям окупованих територій, простягаючи їм руку від України й віддаючи частину душі.

Тарас Компаніченко — кобзар, лірник, бандурист, а нині ще й військовослужбовець. Він і його гурт «Хорея Козацька» підтримали Рух опору та проєкт «Тотальний: Наживо». Нам вдалося поговорити з артистом перед записом концерту про війну, зміни в суспільстві та місію культури.

Проновірадощі,першийденьвійнийаудиторію,якаможепочути

Тарасе,визаразідоповномасштабноговторгненняцеодналюдиначирізні?

— Генерально, звісно, це та сама, але, можливо, я ще не збагнув до кінця, наскільки змінився. Прийняття нагальних і невідкладних рішень… Зустрічі зі смертю, звісно, накладають відбиток… Ось кілька днів тому мені подзвонив побратим із Полтавщини, з яким ми служили з перших днів війни, і сказав: «Тарасе, я живий». Я був вражений. Це особливий стан, тому що ми зараз перебуваємо в такому процесі, коли не знаєш, хто й коли, і звідки прилетить. Тобто це той момент, коли виходить така фігура риторична чи поетична: мене таки питали у 2022 році, чи я в собі зміни бачу. Якось я відповів: як стріну по зброї братів живими — з радості плачу. Ця емоція радості у минулому житті була природною, а зараз це щось зовсім інше.

Вашпершийденьвійни…Якимбибулопершереченнявашоїкнигизумовноюназвою «Моє24лютого»?

— Ми прокинулись у Боярці від вибухів та сирен, коли Москва била по Василькову. І перший день війни був діалогом із моїми ближніми, особливо з дівчатами — дружиною й доньками. У нас вийшло, як у «Чухраїнцях» Остапа Вишні: «Я так і знав». Це гібридна війна, і починаючи з Майдану 2014 року, були різні її етапи: політичний, економічний, війна в культурній та церковній сферах. Ворог задіював багато чинників, аби знищити українську ідентичність, розчинити її та зробити чимось на кшталт білоруської. Щоб це була країна-сателіт без особливого національного обличчя та свідомості. В Україну закопали багато грошей.

Першого дня я зателефонував своїм друзям, бо хотів записатися до війська. Враховуючи, що я білобілетник, із цим у мене виникли проблеми. Тому в хід пішли особисті знайомства. Набрав Андрія Ковальова. Він сказав: «Батьку, робіть те, що робите. Ми айфоном цвяхи не забиваємо». Тоді я зателефонував до Дмитра Корчинського, сподіваючись на його авантюрну складову. І він сказав: «Тарасе, я покличу тебе, коли буде потрібно. Ми мікроскопом цвяхи не забиваємо». Тож книжка моя може так називатися: «Я, айфон та мікроскоп».

Це я імпровізую, звісно, взагалі не думав про це. Але одразу на хвилі цих перших емоцій почали писатися вірші, на кшталт: «Друга армія у світі йде на нас і грізно гирка, та по дорозі їм зустрілось місто лицарське — Охтирка». Чи «За колоною-колоною йдуть на нас московські брили, та їх сміло зустрічають українські Збройні сили». Була дуже сильна емоція…

А потім — думки про ближніх, бо моя мама, вже покійна тітка та родичі — в Сумах, інші родичі — на Херсонщині. Якось так сталося, що діти саме приїхали з Києва до Боярки, і ми всі там з’єдналися. Але одразу постало питання, як розв’язати собі руки, убезпечивши своїх близьких — жінок і дівчат. Бо я знав: саме жінкам окупанти можуть заподіяти найприкріше. Мені пропонували евакуюватися до Баварії, Франції, Польщі. Але врешті дівчата поїхали на Поділля. Сини — зі мною. Старший уже півтора року служить, був під Вовчанськом. Молодший працює в потрібній сфері.

Ще думав, куди подіти всі артефакти, які в мене зібрані. А це картини, живопис, графіка, скульптура, величезна колекція бандур... Це така дещиця, яку я міг якось евакуювати... Але зрештою я не зміг усього цього впхнути в той автобус, яким приїхали наші друзі.

Кажуть,щотвірмайстракоженслухачсприймаєпо-своєму.Ічуєсвоє.Алепрощозаразговоритеви, працюючи над своїми творами?

— Можна було б сказати, що це — звернення до якогось егрегору, національного духу. Я не знаю… Просто, з одного боку, ти не можеш не писати. Всі творці — і високі поети, і графомани — не можуть не писати, тому що це — потреба. А з іншого боку, я — нішовий виконавець, і моя апеляція — до тих, хто може почути. Звісно, я виставляю свої твори в засобах масової інформації, у соціальних мережах чи якихось ютубах. Але в мене не мільйонні перегляди. Мені навіть дорікають, що я пишу занадто складно, що вживаю таку лексику, якої ніхто не розуміє, й достобіса таке комусь потрібно. Мовляв, треба вживати прості слова, матюки, умовно кажучи. А я вживаю прадавню українську мову, тому що інакше не можу.

Проурокивійни,штучнийподілна «східняків» і «західняків» такоріння

Кожнукраїнуможнапорівнятизлюдиною,якаросте,помиляється,рефлексує,засвоюєурокичині.Якийурокзараз,навашудумку,засвоюєУкраїна?Щомимаємозрозуміти,переживаючиросійськуагресію?

— Ми — дуже вільний, індивідуалістичний, волюнтаристський народ. Не фаталістичний, а саме волюнтаристський. Ми будуємо своє майбутнє й не сподіваємося лише на вищі сили, а найперше — на самих себе. Звісно, в нас є частина фаталізму, як і в усіх націй, але превалює все ж таки потяг до дії. На жаль, українці завжди могли дуже красиво боротись із зовнішнім ворогом, не помічаючи, як нас перемагає внутрішній. Ми маємо бунт і певну міру свободи, яка для нас дуже важлива і є самою суттю. Складова анархізму в нас — це така собі похідна фракція великої свободи, внутрішньої й національної. Але коли свобода переливається за вінця, тоді виходить потоп, анархія.

І це зазвичай у минулому грало з нами поганий жарт. Наприклад, ми змогли перемогти під Конотопом (битвапідКонотопом1659року. Ю.М.), а скористатися перемогою — ні, бо Івана Виговського змістили. І таких прикладів можна наводити багато. Тож висновок, який, на мою думку, ми все ж таки зробили ще 2014 року під час Революції Гідності й протягом цього періоду, полягає в тому, що українці навчилися залишатися в певних рамках здорового глузду. Навіть критикуючи владу та вказуючи на проблемні моменти в сучасному веденні війни, витоках інформації тощо.

ZN.UA / «Тотальний: Наживо»

Наведітьприклади.

— Коли опозиціонери говорять про те, що ніяких виборів зараз не може бути, — це здоровий глузд. Тобто в цьому випадку нас веде не амбіція, а здоровий глузд. Саме цього навчилися українці. Вихід з інфантилізму, дорослішання — це коли гроші, які ворог вкладає у створення великих суспільних розламів, насправді йдуть у провалля. Бо в нас уже є певні стримувальні чинники. І за цим приємно спостерігати.

Я бачу також, що багато хто готовий ставати тим пожежником, який гасить вогнища розбрату і якихось виключно особистих антипатій. Тобто на першому плані для багатьох — державницька позиція та свобода. І навіть якщо говорити про наявність певних обмежень, українці все одно звертаються до того самого стрижня, який полягає в тому, що громадянська й особиста свободи, а також їх сукупність — це і є наша національна свобода.

Тому мені здається, що є дорослішання й колосальний прогрес. Принаймні в колі, з яким я спілкуюся, люди кажуть: чий би бичок не скакав — телятко наше. Тобто, на відміну від минулого, зникає вождизм, притаманний посттоталітарним суспільствам Східної Європи.

Водночас наші люди стали здатні будувати пантеон слави минулого, до якого вони зачисляють усіх. З історичного погляду, між героями пантеону є багато суперечностей, і вони могли між собою в минулому не надто добре ладнати. Але українці навчилися дивитися на своє минуле з позиції: що доброго зробив кожен із тих людей саме тоді? І в науці, і в політиці, і в письменстві, і в економіці. Так само ми навчаємось дивитися на сучасний простір із державницької позиції. Тому будуємо сучасний пантеон симпатій саме на тому, що доброго ця людина несе, а також може зробити й робить.

ЗаразуЗСУвистикаєтесь ізтієючастиноюУкраїни,яканемалатакихкоренів,якви.Людизісходуможутьрозмовлятиросійською,невідчуватицієїземлітак,якви.Алевонигинутьзанеї,ісамезаразкоріннямвростаютьуцюземлюїхнідіти.Якнамоб’єднатися?Як побудуватикраїну,яказможе створити сильнудержаву?

— У шекспірівському «Отелло» був Яго, який нашіптував Отелло, ніби його зраджує дружина. На одному заході з реабілітації на заході України я нещодавно казав: дорогі мої друзі, не слухайте тих Яго. Не слухайте феесбешних нашіптувань, нібито тут мобілізували всіх із ваших сіл та містечок, а східняки, мовляв, курять бамбук чи повтікали. Поїдьте до Харкова, подивіться, скільки там лопотить прапорів на цвинтарі. Подивіться, скільки лопотить прапорів у Чернігові, Сумах, Полтаві, Прилуках, у селах і містечках Полтавщини, Сумщини, Чернігівщини, ну й, звісно, Запоріжжя, Дніпропетровщини, Черкащини та інших.

Коли я бачу, яку жертву сплачують як східняки, так і західняки, чорноморці з півдня, поліщуки з півночі, то кажу, що це — про національну єдність. Ітутнемаєрізниці,делюдинаживейнаскількивонабулапосвяченавнадраукраїнськоїкультури. Міра посвячення могла бути дуже мінімальною, але так могло бути і на Західній Волині, в Ковелі наприклад. Не всі люди там були аж так укорінені в українські надра. Бо ми живемо в сучасному просторі, де, так би мовити, витають одні мелодії. Нещодавно вся країна ще слухала радіо «Шансон». Наприклад, 2014 року, коли я їхав із Волині до Києва в маршрутці й просив вимкнути цей жах, на мене ще й огризалися. І я можу сказати, що такого «добра» було чимало на всій території України.

ZN.UA / «Тотальний: Наживо»

Вивпевнені,щозаразні?

— Я впевнений, що зараз ми рухаємось у правильному напрямку. Ми живемо в умовах, коли національний наратив і міт (міф. — Ю.М.) — це питання виживання. Адже вони тісно пов’язані з історичною наукою. На жаль, остання, як і історія української літератури чи музики, часто залишається у власній бульбашці. Виконавці історичної музики й автори книжок про минуле існують у замкненому просторі своїх епох. Завдання національного наративу — прорвати цю ізоляцію й стати живим внутрішньонаціональним комунікатом. Ідентичність має бути поширеною в усьому суспільстві, а ключові сенси — спільними для всіх.

І цей процес зараз відбувається, і це відкриття стосується як «східняків», так і «західняків». Багато хто пішов боронити Україну, не знаючи майже нічого про неї. І я бачив по своїх побратимах, що багато хто нічого не знає. Хоча я служу в такій бригаді, де чимало представників еліт, інтелектуалів і таке інше… Хтось був дуже класним байкером, психологом, кінологом, та все одно внутрішня потреба була це знати. Але не було національних майданчиків, де б ці великі, сучасні люди, успішні у своїх галузях, могли перетинатися з культурою й ділитися цим.

Я завжди казав, що «зірки» в нас можуть бути розкручені продюсерами, не вміти говорити й утекти за першої нагоди до Москви. Але насправді зірки — це ті, хто є цікавими, внутрішньо успішними, ті, що побудували себе самі та створили унікальні винаходи, бізнес, написали прекрасну поезію чи прозу, створили сучасну музику. І ці люди повинні знати одне одного, знати українських математиків, біологів, спортсменів. Зараз ми спостерігаємо процес внутрішньої національної комунікації, коли зникає поділ на «сектори» за мовною або культурною ознакою. Раніше, наприклад, спорт асоціювався з російськомовним простором — мовляв, нехай українська залишається у своїй «ніші»: віночки-барвіночки, «укрсучліт», «Радіо Рокс», бандуристи чи фольклористи. А інші сектори — не для вас, і вашій мові там нібито не місце.

Це змінилося. Український світ став інтегральним — він проник у всі сфери. Те, до чого ми змагали ще з кінця 80-х, про що говорив Чорновіл: українське має бути всюди — у високому й у буденному. Ми казали, що поки повія не говоритиме українською, український світ не відбудеться. Лише тоді суспільство відчує себе сформованим. І в цьому процесі постать воїна — ключова. Ми маємо не лише мотивувати їх і просвітлювати, а й чути запити. Коли я читаю лекції з національно-патріотичної підготовки і люди мені ставлять глибокі запитання, я приношу їм цілу купу книжок: ось оригінальне видання Грушевського 1906 року, географія, переклади Лондона — щоб показати, що українці ніколи не були зашореними. Вони були широкими, вони хотіли бути рівними серед рівних, вільними серед вільних. І через армію ми формуємо й об’єднуємо націю, а нація дивиться на героїв і об’єднується через їхні чини та подвиги.

ZN.UA / «Тотальний: Наживо»

Атанцітапіснімолодіпідросійськупопсуврозпалвійницещодлявас?Хтоізчимуційісторіїневпорався?Батьки?Держава?Культура?

— Це поза межею. Це відсутність узагалі будь-якої емпатії, симпатії. Це нерозуміння того, що відбувається, хто нас убиває, що несе, навіщо почав цю війну. Бо війна відбувається не за території, територія — це тільки засіб. Війна ведеться на знищення, це екзистенційна війна. Для них це — на смерть, щоб нас не було, а для нас — за життя, щоб ми вистояли та відбулися.

У своєму нещодавньому інтерв’ю я говорив, що на цьому кривавому бенкеті ми маємо залишатися тверезими. Мали б бути ті, хто міг спинити. Хтось, хто сказав би: щось тут не так. Коли я бачу, наприклад, що діти забивають свою подругу й ніхто не спиняє, — це для мене стадні речі. Так само тут я бачу стадні речі, щодо яких ніхто не сказав: «Стоп, друзі, що це? Що відбувається?». Ніхто не поставив цього під сумнів. Це для мене найгірше. Тобто помилятися можуть усі. Але не знайшлося, як казав Шевченко, одного козака на мільйон свинопасів…

Іще один приклад. Ми організували миколайсько-різдвяні свята для моєї бригади. Анжеліка Рудницька була помічницею Святого Миколая, Євген Дикий — Миколаєм. Усе було щиро й тепло. Анжеліка питає в присутніх: чи годували пташок і котиків, слухали бабусю, читали книжки? Усі відповідають: «Так». Вона продовжує: «Ну, «Пацанів» точно не дивилися!» І раптом одна жінка піднімає руку. Поруч її чоловік — поранений військовий. Анжеліка обережно відповідає: «Сподіваюся, наступного року так не буде». А жінка: «А що такого? Це ж культура». І тут важливо пояснити: як в Ізраїлі не грають Вагнера, бо він принижував євреїв, так і ми повинні мати гідність не толерувати того, що нас знецінює.

Пропаросткиукраїнствапід «совєтами», доліокупованихіважливістьпідтримки

Вижтеж зросталивчаси,колирадянщинанамагаласязнищитиукраїнське,щойзаразросіянинамагаютьсязробити.Яквидитиноюнезламалисяпідцимтискомсуспільстваіпронесли крізь роки своюнаціональнуідентифікацію?Аджедітям, як на мене,щеважче,ніждорослим,переживатитакірепресії.

— Я виріс у родині, де дідусь із бабусею були репресовані, у них за плечима 29 років таборів і спецпоселень. Це люди з Харківщини. Я від дідуся навчився «Ще не вмерла», «Вже років двісті козак в неволі» і «Гей, нум, братці всі до зброї на герць погуляти». Батьки на днях народження співали «Розпрощався стрілець зі своєю ріднею» чи «Ой на горі вогонь горить». А я зараз це співаю, на жаль, на похоронах…

Тобто в мене — унікальний випадок. Але, наприклад, коли я прийшов до Української гельсінської спілки в 1988 році, то побачив там Сашка Хоменка. Він — поет та історик, зараз служить у бригаді Національної гвардії «Рубіж». Він був із простішого середовища, не з такого, як я. Але він теж щось знав і щось відчував. І чомусь він іще 1988 року обрав цей бік. Хоча, як він написав у своїй новелі, його приманювали «велікорусскім міром, которий імєл лоск». До кінця 2014 року українців цим спокушали, аби ми відмовилися від свого національного єства.

Тапоприцепробивалисяйіснувалипаростки.

— Так. Ми ж знаємо, що всупереч цьому всьому існувало, наприклад, поетичне кіно. Так само й ми виросли всупереч. Батьки нам щось підсовували. Раптом якось я у мами під ліжком знайшов «Історію України-Руси» Миколи Аркаса. Потім, я бачив, десь Василь Симоненко лежав. Батько цитував Ліну Костенко.

Або ж якось трапився такий випадок. Ми їдемо з батьком у потязі до Вижниці. Це був, здається, 1970 рік, московський потяг. І сусіди чують, що батько до мене звертається українською. І йому інші починають говорити, мовляв, «зачєм ви рєбьонка калєчітє?». Дійшли до того, що запитали: хіба в українців існують якісь поети, такі як Белла Ахмадуліна, Робєрт Рождєствєнскій, Євгєній Євтушенко? Тобто сучасні поети, з якими кореспондуються естетичні та емоційні запити сучасної людини. І батько в них запитав: чи знають вони Миколу Вінграновського, Ліну Костенко, Івана Драча, Василя Симоненка? Батько почав цитувати, й у них шок одразу стався, всі почали «з’їжджати» з теми.

Я був у Парагваї, і мені директор історичного музею каже: «Так Путін воює, бо хто там на сході та півдні живе — росіяни». У мене аж кров гепнула в голову. Мої родичі під окупацією живуть на Херсонщині, то я від них ніколи російської мови не чув. І люди там із такими прізвищами, як Запорожець. Тому мені здається, що, з одного боку, це щасливий випадок, а з іншого — вони все одно не могли всього закатати в бетон. Дуже-дуже старалися, але, цитуючи Тараса Шевченка, «а од коріння тихо, любо зелені парості ростуть. І виростуть; і без сокири… козак безверхий упаде, розтрощить трон, порве порфиру, роздавить вашого кумира, людськії шашелі. Няньки, дядьки отечества чужого! Не стане ідола святого, і вас не стане…». Так писав Шевченко, і так воно склалося. Ми все одно залишилися самими собою, і зараз це масштабується.

Алевійнанеоднорідна.Коженпереживаєсвоюреальність.Івонадужерізна.Якібіль.Інодіздається,щоми,втрачаючитериторії,одразувтрачаємолюдей.Ійдеться,нажаль,нетількипро2014-й.Маріуполь,Бердянськ...Минезнаємо,чимвониживуть,хтотамзалишився,щовонивідчуваютьіщопереживають...АджеточноневсіприйнялиРосію.Щозцимробити?

— Треба підтримувати ці контакти всупереч усьому. Це дуже важко й небезпечно. Це небезпечно насамперед для тих, хто залишився на окупованих територіях. Я, спілкуючись зі своїми родичами на окупованій Херсонщині, пишу абстракції: «Хай Бог благословляє», і вони мені так само відписують, наприклад: «Із Великоднем», «Із Різдвом», «Із Покровою».

Щосьнейтральне?

— Дуже нейтральне. Коли сестра жила в Херсоні й туди зайшли окупанти, то вона казала, що люди сподівалися на швидке звільнення. Потім їй довелося поїхати південніше. Зараз ми переписуємося, але пишемо щось на кшталт «кланяйся мамі — кланяйся й ти мамі», «ми молимося за вас, молимося за всіх». І цього достатньо, бо кожен з нас знає, що це означає. Це, звісно, можна потрактувати по-різному, але водночас завжди можна мати якесь певне алібі.

Людей на окупованих територіях треба підтримувати, створювати якісь ниточки, зв’язки. Це дуже важко. Можливо, якщо там є якісь віконця, наприклад у YouTube, незакриті ще канали, що транслюються на Московщину й окуповані нею території, то треба дуже старатися використовувати ці засоби. І, знаєте, в Олександра Олеся є давній вірш, який цитував кожен українець у добу Української революції: «Нас ждуть». Так от, вони нас ждуть, і ми це добре знаємо. Вони дають нам усі знаки, передають вербально й невербально, в будь-який спосіб, що вони чекають і вони з нами.

Звертаючисьнаконцертідолюдей,якізаразживутьпідросійськимгнітом,докогоособистовизвертаєтеся?Когоуявляєте?

— Передусім — своїх рідних. Батьків моїх друзів у Мелітополі. Дядька моєї дружини в Маріуполі. Я згадую тих, хто, на жаль, не вижив: мого друга Ореста в Ізюмі… Олега Єфіменка з мого куреня «Вовча Ліга». Він зник безвісти, а потім його ексгумували — розстріляного. Я згадую живих. Як із окупованого Станіслава вибиралися батьки, вже покійна мама моєї подруги Людмили Пейч. Тих, хто загинув під окупацією. Професорів, як-от Володю Цибулька, який сидів під окупацією, прикидаючись охоронцем. Мого друга, полковника Романа, який пережив окупацію Ірпеня й розповідав, що там коїлося. Я згадую тих, хто не повернувся, кого вбили, зґвалтували. Переді мною завжди конкретні обличчя цього часу й війни…

Тарасе,дякуюзарозмову.Хочетьсянаприкінцісказати: хочяквійна розділяє українців,душавнасзалишаєтьсяоднанавсіх,незалежно від того,демиживемо:вКиєві,Маріуполі,БердянськучиЛьвові.Йартисти,якіпідтримуютьрухопору,допомагаютьзберегтицюєдністьінерозділятинасіщебільше.

— Будьмо разом до перемоги.



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
За лаштунками визнання: 8 маловідомих фактів про авторку "Сестер Річинських" Ірину Вільде
Ukraine Art News
2025-10-30T18:00:29Z
Іспанська співачка Rosalía записала новий альбом 13 мовами — серед них українська
Ukraine Art News
2025-10-30T15:51:37Z
На тлі хвилі бодішеймінгу: Неллі Фуртадо оголосила, що йде зі сцени
Elle
2025-10-28T23:33:25Z
У Великій Британії знайшли перший опублікований вірш Агати Крісті
Ukraine Art News
2025-10-28T14:57:31Z
"Недобре прочитаний": багаторазова переможниця радіодиктанту львів’янка Христина Гоянюк розкритикувала цьогорічний флешмоб
Ukraine Art News
2025-10-28T08:45:35Z
Це хвилююча мить, це урочистість: Наталія Сумська про підготовку до читання радіодиктанту національної єдності
Ukraine Art News
2025-10-27T14:15:32Z
Рекордсменка з написання радіодиктантів розкритикувала цьогорічний текст та прочитання
Ukraine Art News
2025-10-27T13:25:02Z
Відомий український репер SKOFKA виступить у Львові з великим сольним концертом
Photo Lviv
2025-10-27T06:06:18Z
Кеті Перрі вперше з’явилася на публіці з Джастіном Трюдо як пара
Elle
2025-10-26T18:24:27Z
Уряд запускає Реєстр Музейного фонду України: розпочалася цифровізація культурної спадщини
Ukraine Art News
2025-10-31T08:24:35Z
10 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
Photo Lviv
2025-10-31T06:06:22Z
“Вона не знає молитви”: вражаюча історія кохання у новому кліпі Павла Табакова
Photo Lviv
2025-10-31T06:00:27Z
Помер керівник ВІА "Ватра" Андрій Кучерепа
Ukraine Art News
2025-10-31T05:00:36Z
У Києві пройде четвертий Hey Garage Sale від українських брендів зі знижками до 90%
Elle
2025-10-30T23:45:26Z
Дім, де живе музей: нова виставка відкрилась у Києві
Ukraine Art News
2025-10-30T23:09:26Z
Зеленський призначив держстипендії 164 видатним діячам культури та мистецтва
Ukraine Art News
2025-10-30T20:12:53Z
Донька Кетрін Зети-Джонс відтворила легендарний образ матері через 20 років
Elle
2025-10-30T19:21:30Z
На благодійній виставці у Варшаві зібрали кошти на підтримку українських медиків
Ukraine Art News
2025-10-30T15:51:33Z
10 найкращих горорів XXI століття
Elle
2025-10-31T09:00:58Z
5 українських документальних сюжетів, що зачепили світ
Elle
2025-10-30T20:09:25Z
Які фільми та вистави подивитися цієї осені: рекомендує акторка Наталія Бабенко
Elle
2025-10-30T17:51:39Z
Як минув передпоказ опери «Казки Гофмана» в постановці Івана Уривського
Elle
2025-10-30T16:39:42Z
ГУР представило трейлер українського екшн-трилера KILLHOUSE
Ukraine Art News
2025-10-30T15:06:31Z
Номінанти Національної премії кінокритиків “Кіноколо”-2025: хто отримає нагороду
Ukraine Art News
2025-10-30T14:24:35Z
Гоустфейс повертається у трейлері фільму жахів «Крик 7»
KinoFilms
2025-10-30T14:21:21Z
«Спогади про нього»: дивіться український трейлер екранізації роману письменниці Коллін Гувер
KinoFilms
2025-10-30T12:15:34Z
Кріс Гемсворт та Марк Руффало знову зіграють разом у фільмі про пограбування
KinoFilms
2025-10-30T11:45:26Z
Барселонська Саграда Фамілія стала найвищим храмом у світі
Ukraine Art News
2025-10-31T06:45:35Z
У Гізі відкриють Великий Єгипетський музей, який будували понад 30 років
Ukraine Art News
2025-10-30T17:51:41Z
Квітковий скарб Коса: У Ikos Aria зацвів «Сад Життя Гіппократа»
Elle
2025-10-30T08:45:36Z
Коробки без вікон: 8 будинків із глухими фасадами
Хмарочос
2025-10-29T13:57:39Z
Білий скелет, просочений сонцем: у Бельгії відкрили вокзал за проєктом Калатрави
Хмарочос
2025-10-29T10:48:43Z
У Нідерландах бум плавучих будинків. Як вони влаштовані й чим відрізняються від хаусботів?
Хмарочос
2025-10-29T07:12:35Z
Кава, дуель і заборонене почуття: де пускали стріли Амура у міщанському Львові XIX століття
Photo Lviv
2025-10-29T06:12:20Z
У Копенгагені відкрили першу лінію трамваю між передмістями
Хмарочос
2025-10-28T12:03:51Z
Стратегія розвитку, а не просто ДПТ: агентство 2storm запропонувало унікальну візію району на конкурсі в Чернівцях
Хмарочос
2025-10-28T10:54:39Z
У Рівному купили чотири тролейбуси з Любліна, де ті коштували вчетверо дешевше
Хмарочос
2025-10-31T09:24:48Z
5 трендових формул зі светрами, які знадобляться кожній модниці цієї осені
Elle
2025-10-31T07:36:32Z
8 стильних способів носити шкіряну куртку цієї осені
Elle
2025-10-31T07:00:35Z
Ніч, що змінила карту: Як 1400 вояків проголосили державу у 200-тисячному Львові
Photo Lviv
2025-10-31T06:12:28Z
Як обстріли та тривоги впливають на сон українців — дослідження
Хмарочос
2025-10-31T06:00:46Z
Плейлист Lida Lee: 12 пісень про жінку, яка приймає себе
Elle
2025-10-30T19:42:33Z
Гроші та успіх приходять до тих, хто вміє аналізувати та робити паузу: Таро-прогноз на листопад 2025 року
Elle
2025-10-30T14:51:36Z
Зимова казка на нігтях: тренди манікюру 2025
Krasinfo
2025-10-30T14:06:32Z
3 рецепти маски для росту волосся з рицинової олії
Krasinfo
2025-10-30T13:57:27Z
Слово 2025 року — це цифра. І вона нічого не означає
Elle
2025-10-30T19:54:27Z
Kyiv Food Market закривається на реновацію простору
Хмарочос
2025-10-30T12:14:11Z
Nike представила кросівки Mind, які стимулюють роботу мозку
Gloss
2025-10-28T17:15:35Z
Netflix закрив студію, яка створила мобільну гру "Squid Game: Unleashed"
Ukraine Art News
2025-10-25T20:45:27Z
Тренди вивчення мов для кар’єрного росту в 2025 році
Хмарочос
2025-10-23T06:48:44Z
4 критерії, щоб обрати пуско-зарядні пристрої
Хмарочос
2025-10-22T11:42:39Z
Вчені сподіваються на революцію в сонячній енергетиці: завдяки панелям із перовскіту
Хмарочос
2025-10-16T13:45:39Z
Netflix і Spotify запускають спільні відеоподкасти
Ukraine Art News
2025-10-15T14:18:34Z
«Укрпошта» запускає власні поштомати
Хмарочос
2025-10-15T13:00:51Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z