MY.UAСтатті
Що таке «хороша книжка» і хто вирішує, що вона — хороша?
Що таке «хороша книжка» і хто вирішує, що вона — хороша?

Що таке «хороша книжка» і хто вирішує, що вона — хороша?

Нагадаю давній дотеп. Яка мати впевнена, що ростить геніальну унікальну людину? — Кожна. І не те, щоби та мати помилялася… Так от, кожен читач упевнений, що має літературний смак і його перспектива є еталонною. І не те, щоби той читач помилявся… Але! Для чого ми тоді оцінюємо книжки на goodreads.com і подібних до нього ресурсах? Нащо запекло сперечаємося в книжкових ком’юніті? Чому зрештою в літературному процесі є особлива інституція, котра відповідає за селекцію, — професійні читачі? Звідки потреба оцінювати (не обговорювати, саме оцінювати) прочитане й гостро наполягати на своїй оцінці? Ця потреба — здаватися кращими, ніж ми є. У соціології такі дії звуть «прирощуванням символічного капіталу». Коли ми висловлюємо свою безапеляційну оцінку тій чи іншій книжці, ми хочемо вразити оточуючих своєю начитаністю, не без того, але здебільшого щиро воліємо, щоби хтось полюбив те саме, що й ми.

У французької драматургині Ясміни Рези є красива провокаційна п’єса «Арт».

Серж — лікар-дерматолог — купує картину. Біле велике полотно, на ньому ще є ледь прозорі білі смужки. Його найближчий друг Марк — інженер-авіабудівник — злиться, що друг купив «таке лайно» за шалені гроші. Марк не може зрозуміти, чим Сержа зачарувала та картина, між друзями розгоряється конфлікт. Кожен звинувачує іншого в зарозумілості. На початку сварки про цінність картини Серж намагається задати поле їхньої суперечки: мовляв, друже, якщо ти називаєш певний твір «лайном», то повинен мати критерій оцінки бодай «лайно порівняно з…»; та якщо ти не цікавишся певною галуззю мистецтва й не знаєш тамтешніх законів, то в принципі не маєш права стверджувати, що продукт, вироблений за тими законами, є лайном. На що Марк саркастично перепитує: «З ким ти зараз розмовляєш?». Друзі миряться, коли власник картини пропонує намалювати на ній щось «вічним» маркером. Марк проводить кольорову риску просто по прозорій, яка вже була на полотні, й малює на ній лижника в шапочці. Після дружньої вечері вони вдвох довго змивають чоловічка. Тепер Серж пояснює охочим зміст білого полотна: це простір, який щойно перетнула людина, котру ми вже не можемо бачити. Картина перестала бути лайном для Марка, бо він сам став її співавтором. А Серж упевнився, що картина — шедевр, бо вона може мати безліч адекватних їй потрактувань.

Яка дотепна штука!

Останні років сто, від високого модернізму, ми з усіх сил виокремлюємо в художньому творі ту властивість, яка налагоджує чи руйнує зв’язки між людьми: естетичне ми зґрубша визначаємо як комунікаційне. На цю нашу спробу зробити мистецтво тим, що об’єднує людей — навіть тоді, коли люди неправильно те мистецтво розуміють, — і зреагувала Реза.

Джеймс Інгліш — стенфордський літературознавець, дослідник престижу в літпроцесі — розповів у одному зі своїх есе, як регулярно наприкінці семестру пропонував студентам розподілити всі прочитані та проаналізовані книжки на дві групи. Треба було скласти два списки: «найбільш значущі» й «найулюбленіші» (критеріїв розподілу не було, лише самі формулювання). Інгліш припустив, що хороша книжка — це та, яка прогулюється між крапельками наших потреб у престижі споживання й задоволенні від читання. Виявилося, що в процесі навчання, семестр за семестром, до рубрики «найулюбленіші» перекочовувало дедалі більше складних, повільних класичних творів, а ближче до кінця навчання межа між рубриками затиралася остаточно. Престиж почав дорівнювати насолоді. Професійна освіта, прокачані навички читання й аналізу навчають насолоджуватися тими творами, які вважаються значущими. Ми любимо значимі книжки за зусилля, яких доклали, щоби їх полюбити. І головне: ми потребуємо, щоби ці зусилля гідно оцінили. З тих, хто ставить п’ять зірочок «Віднайденому часу» Марселя Пруста (сьомому тому «В пошуках втраченого часу», зібраному редакторами з фрагментів уже по смерті автора), шестеро — поставлять тому факту, що дочитали цей складний роман.

Перехід книг із рубрики «значимі» до рубрики «улюблені» — навіть коли не ясно, за якими критеріями книжка потрапила до тієї рубрики, — це насправді дуже природний процес селекції й оцінювання творів.

Ви ж чули, яка сумна доля спіткала на старті «Мобі Діка, або Білого кита» Германа Мелвіла? Роман вийшов 1851 року одночасно в Англії та в США, й ті, хто зараз читає його як одну з визначних у світовій літературі книжок, можуть здивуватися, що перший наклад «Мобі Діка» продавали з десяток років. Великим американським романом «Білий кит» став лише після 1919 року, коли з нагоди століття автора про книжку заговорили хором найвідоміші літератори країни. Перша рецензія на роман вийшла в лондонській газеті «Морнінг Геральд», вона була позитивною, але дещо розгубленою, рецензент щиро визнавав, що нічого в тому творі не зрозумів, але з цікавістю прочитав «епічний жахастик». І це був найкращий відгук на книжку. Американські критики її просто знищили. З 3 тисяч примірників американського накладу 125 книжок відіслали на рецензії, вийшло понад 60 рецензій, усі негативні, й більшість дуже агресивна. Рецензії на «Мобі Діка» писали висококваліфіковані критики, далі їхні тези підхоплювали книжкові оглядачі, кожен із критиків мав смак і експертизу. І на Мелвілі стався збій системи.

Так буває, коли до рук професійного читача потрапляє радикально нова книжка. Той, хто читає її, переживає шок чужості, й першою реакцією на прочитане буде відчуження й відкидання. За кількадесят років ті ж таки професійні читачі змінили горизонт сприйняття й прийняття новизни «Білого кита», люди читали й обговорювали книжку, які зробила їм боляче своєю новизною, привчалися її приймати й трактувати — за шістдесят років завдяки цій роботі «Мобі Дік» став шедевром.

Професійний читач має певну «естетичну упередженість»: він передовсім оцінює твори за формою та вибудовує критерії оцінки крізь призму модифікації цієї форми в історії літератури. Тому критики й літературознавці визначають хорошу книжку через «як вона написана», а вже потім — через «про що вона написана». Професійний читач має ширший літературний контекст і саме з ним, із контекстом, він звик працювати. Ті, хто не має ретельної філологічної підготовки, оперують іншими категоріями: прочитане є для них корисним, морально привабливим, політично чітким, етично переконливим, воно відповідає їхньому досвіду — реальному чи уявному, воно просто цікаве. Неексперного читача складніше налякати новим, він уже готовий бути вразливим перед книжкою.

Напрочуд красиву метафору запропонував один із найвибагливіших критиків свого часу Джордж Стайнер у програмному есе «Критик/Читач» кінця 1970-х. Він попросив уявити, як літературний критик віддаляється від твору, щоби здалеку уважно вивчити прочитане, — не торкаючись тексту й у такий спосіб зберігаючи лабораторну стерильність нібито об’єктивної оцінки. Він попросив також уявити, як читач біжить назустріч книжці й падає в її обійми: зливається з твором і оцінює його акурат із позиції власної вразливості… Яка з двох картинок здається привабливішою?Так отож.

Стайнер у тій самій статті довго говорить про потрактування найскладніших книжок у світі, яким він усе життя займався. А потім раптом розказує — так щиро-розгублено — як колись відгукнулася йому пісенька Едіт Піаф — зачепила й не відпускала. Надто гучна, надто кітчева, надто примітивна. І цей щирий відгук на пісеньку був одним із найсильніших його естетичних переживань. Метафору Стайнера хочеться трішки відкоригувати: професійний читач ніби робить крок від твору, але сподівається, що твір прослідує за ним. Адже критику з великим зусиллям дається те, що звичайний грамотний читач робить запросто, — піддатися спокусі.

Може, ви зауважували в антиутопіях цей штамп? Герой знаходить книжку, яка змінює його світогляд. Світ колись змінився, книжки знищені-заборонені-нецікаві-незрозумілі, але є доступною одна книжка, яку читає й перечитує протагоніст, він завдяки ній змінюється й пробує змінити цей світ. У «Прекрасному новому світі» Олдоса Гакслі (є цікавіший переклад Сергія Маренка, є доступніший Віктора Морозова) герой, вихований так, щоби не задіювати весь емоційний спектр, учиться аналізувати й висловлювати свої почуття на драмах Шекспіра. В «451 градусів за Фаренгейтом» Рея Бредбері (є в перекладі Євгена Крижевича), відкривши для себе світ заборонених книжок, герой вчить напам’ять Еклезіаст. Героїня «Оповіді служниці» Маргарет Етвуд (у перекладі Олени Оксенич) сама пише таку книжку, яка змінить її реальність і потай може гортати глянцеві журнали. Абсолютно невипадковим є цей штамп.

Є таке визначення, його тримається література від часів «нової критики» — приблизно з 50-х років: хороша книжка — це оригінальна (не нова, а самобутня) історія, розказана в адекватний їй спосіб. Скажіть, як же це просто!.. Стало складно, коли дефініцію почати розбирати на елементи. Що таке «оригінальна»? Що таке «історія»? Що значить «адекватний спосіб»? Що значить «розказана»? Думаю, головне питання тут — усе-таки про «розказана». Наразі в нашому способі читати й оцінювати книжку важить сама історія, але трішки більше те, хто нам її розказує.

«Ніколи не довіряйте тому, хто розказує вам красиві історії, поки не дізнаєтеся, навіщо він це робить». Якщо ми вже зайшли в антиутопію, охоче процитую головного героя з «Хлопчика і його собаки після кінця світу» Чарлі Флетчера. Перед нами — постапокаліптична реальність, про яку нам розказує Гріз, але адресує він розповідь старій фотографії, на котрій зображений хлопчик із песиком на пляжі. Фото він знайшов у бібліотеці закинутого дому в схованці під більярдним столом, навколо була купа книжок, але герой читати не вміє, давно вже ніхто не вміє. Сюжет у романі зав’язується, коли у Гріза зайди викрадають собаку, а собаки в цьому світі — рідкість, бо давно здичавіли й перетворилися на вовків. Підліток мусить повернути улюбленця. Так от, на момент початку роману собаки з назви твору просто нема: одну викрали, а та, що на фото, давно померла; хлопчика теж нема: той, що на фото, давно помер, той, що нам розказує свою історію, виявиться не хлопчиком. Є лише більярдний стіл, щоби не забувати, що нами в цій книжці граються. І є попередження — ніколи не вірити розповідачам. Кумедно: вони там, у тому світі після кінця світу, втратили спроможність читати й тепер невірно трактують знаки, а ми свідомі цієї спроможності — й однаково невірно трактуємо знаки. Д. Г. Лоуренс один із найвдумливіших читачів ХХ століття теж про таке попереджав: «Не варто вірити розповідачу, вірте розповіді».

Мені здається, що наше часом дуже хворобливе бажання поставити певному твору певну оцінку — це заява про довіру. Мовляв, я довіряю тому, хто мені розказав ці історії, зірочки на три, не більше. З іншого боку, і ви мені, тому, хто цю книжку оцінює, довіряєте на ті самі три зірочки. Читацькі естетичні переживання нам не надаються просто так, ми їх активно шукаємо. Й воліємо, щоби цей пошук мав вдячних свідків.



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
ССО нагородили 91-річного ветерана УПА почесним нагрудним знаком "Вовча зграя"
Ukraine Art News
2025-09-08T18:18:41Z
Кількасот протестувальників вийшли до Королівської опери в Лондоні через виступ путіністки Нетребко
Ukraine Art News
2025-09-08T17:15:44Z
5 яскравих моментів з MTV Video Music Awards 2025
Elle
2025-09-08T11:54:38Z
Протести в Лондоні: люди вийшли проти виступів путіністки Анни Нетребко в Королівській опері
Ukraine Art News
2025-09-08T11:31:07Z
Скрябін “по-новому”: The Blossom оживив улюблену пісню українців
Photo Lviv
2025-09-07T05:06:19Z
Хто очолить модну імперію Джорджіо Армані?
Ukraine Art News
2025-09-06T10:48:32Z
Артист DOVI презентує новий сингл “NOSTALGIE” — музичне повернення у теплі спогади
Photo Lviv
2025-08-18T05:00:25Z
З художником і військовим Давидом Чичканом попрощаються 18 серпня на Майдані
Ukraine Art News
2025-08-15T16:45:36Z
"Спробував через життєпис показати всю історію XX століття": історик В'ятрович про нову книгу "Генерал Кук. Біографія покоління УПА"
Ukraine Art News
2025-08-15T11:12:36Z
У Лондоні з’явився новий мурал Бенксі на будівлі Королівського суду
Ukraine Art News
2025-09-08T18:30:57Z
На київському вокзалі відкриють виставку з шаблею Мазепи та реплікою козацької чайки
Хмарочос
2025-09-08T13:54:47Z
Етнобренд Khrystyna Rachytska представив колекцію «Укорінення» на UFW SS’26
Elle
2025-09-08T12:57:50Z
Жити назустріч: показ Andreas Moskin на Ukrainian Fashion Week SS'26
Elle
2025-09-08T12:36:52Z
Під час реставрації на сецесійній брамі у виявили позолочений декор
Хмарочос
2025-09-08T12:27:48Z
UNight спільно з Jägermeister запускають другий сезон освітнього проєкту «Майстерня»
Хмарочос
2025-09-08T11:22:09Z
“Викрадене мистецтво”: стартувала кампанія, яка спонукає світові музеї виправити атрибуції українських митців
Ukraine Art News
2025-09-08T10:54:34Z
У Чернівцях вперше в Україні поставлять оперу Дмитра Бортнянського "Креонт"
Ukraine Art News
2025-09-08T09:30:36Z
Восени на Центральному залізничному вокзалі Києва пройде інтерактивна виставка-присвята Україні
Хмарочос
2025-09-08T07:12:47Z
“Антарктида” Антона Птушкіна встановила рекорд серед документальних фільмів
Ukraine Art News
2025-09-08T17:00:50Z
OpenAI представить на Каннському фестивалі повнометражний фільм, створений ШІ
Gloss
2025-09-08T16:28:02Z
Зірка «Бріджертонів» Сімон Ешлі приєдналася до касту фільму «Диявол носить Прада 2»
KinoFilms
2025-09-08T13:18:48Z
Нові кадри фільму «Абатство Даунтон: Величний фінал» за участю Мішель Докері
KinoFilms
2025-09-08T11:36:36Z
8 українських фільмів Одеського міжнародного кінофестивалю
Elle
2025-09-08T10:18:35Z
Хто переміг на 82-му Венеційському кінофестивалі
Elle
2025-09-08T07:30:40Z
Чарлі Ганнем стає маніяком у моторошному тизері 3 сезону антології «Чудовисько»
KinoFilms
2025-09-08T06:00:29Z
“Сила любові”. У Львові презентували фільм про родину Базилевичів
Photo Lviv
2025-09-08T05:03:23Z
16-й Одеський міжнародний кінофестиваль оголошує Європейську конкурсну програму
Cineast
2025-09-07T02:30:44Z
5 будинків на нестандартних ділянках — їх вмістили у щілини в забудові
Хмарочос
2025-09-08T13:03:42Z
У Швеції збираються знести 70-річний басейн «Вальгалла» із монументальною мозаїкою
Хмарочос
2025-09-06T09:42:35Z
У селищі, що все ще оговтується після підриву Каховської ГЕС, досліджують втрати культурного ландшафту
Хмарочос
2025-09-06T09:09:37Z
Чому варто відвідати оновлений ресторан «Гуцульщина» з меню від Євгена Клопотенка
Elle
2025-09-05T18:57:29Z
ARCHOTEL AVENUE: відпочинок, оздоровлення і спа у серці Одеси
Elle
2025-08-19T12:51:34Z
В індійських кафе можна заплатити за їжу сміттям
Хмарочос
2025-08-19T11:03:50Z
Туреччина заборонить фуршети в готелях «все включено», бо викидається забагато їжі
Хмарочос
2025-08-19T09:45:56Z
Містичний лабіринт чи ідеальна гармонія? Таємниці львівської Площі Ринок
Photo Lviv
2025-08-19T05:12:25Z
У Вільнюсі збудують велопішохідний міст через ріку
Хмарочос
2025-08-18T05:18:45Z
СБУ оголосила в розшук російського репера Тіматі
Ukraine Art News
2025-09-08T15:16:01Z
У Києві для військових відкрили бутик іграшок для сексуальної реабілітації
Хмарочос
2025-09-08T13:27:53Z
Як відростити вії в домашніх умовах: 5 перевірених способів
Elle
2025-09-08T12:57:50Z
«Укрзалізниця» запустила продаж квитків з Ужгорода в три столиці ЄС
Хмарочос
2025-09-08T11:19:14Z
«Йде епоха» – у Києві закривається кав’ярня, що безперервно працювала з 1998 року. Розповідаємо її історію
Хмарочос
2025-09-08T11:15:59Z
Будуєте і продаєте не те і не тим: чому ваш девелоперський бізнес втрачає мільйони через незнання своєї аудиторії
Хмарочос
2025-09-08T09:06:46Z
«Смішний розмір штрафу проти ступеня загрози». Експерти про причини росту кількості ДТП в Україні
Хмарочос
2025-09-08T09:03:47Z
Тульський пряник замість пам’яті про Азовсталь: як російські окупанти стирають історію Маріуполя
Ukraine Art News
2025-09-08T08:36:46Z
У Туреччині можуть ув'язнити дівочий музичний гурт Manifest: про що йдеться
Ukraine Art News
2025-09-08T07:00:46Z
В Польщі збудують завод з виробництва водневих локомотивів
Хмарочос
2025-09-08T04:54:38Z
Місячне затемнення 2025: як виглядав «Кривавий Місяць» з різних куточків світу
Ukraine Art News
2025-09-07T23:18:31Z
Восени в «Дії» запустять послугу онлайн-розлученнь – Михайло Федоров
Хмарочос
2025-08-15T07:45:47Z
Найбільший виробник акумуляторів розпочне продаж батарей, у 10 разів дешевших за сучасні аналоги
Хмарочос
2025-08-13T11:33:43Z
OpenAI представила GPT-5: що нового у найпросунутішої моделі ШІ
Gloss
2025-08-11T16:57:36Z
Після позову про піратство: у Midjourney заявили, що Disney не може запобігти навчанню ШІ на своїх персонажах
Ukraine Art News
2025-08-07T12:42:48Z
Типи ігор бінго, які ви можете знайти в Інтернеті
Cineast
2025-08-04T23:15:52Z
Spotify запроваджує перевірку віку: акаунти непідтверджених користувачів можуть бути видалені
Ukraine Art News
2025-08-01T15:54:42Z
Через недоліки безпеки і конфіденційності Spotify стало відомо, що слухають політики і знаменитості США
Ukraine Art News
2025-07-31T20:06:35Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z
Раціон для довголіття, краси шкіри, здоров'я серця: що таке гарвардський альтернативний індекс здорового харчування
Elle
2025-08-18T13:42:35Z
Смачне детокс-меню для спекотних днів від відомої української нутриціологині
Elle
2025-07-23T11:45:38Z
Простий рецепт найсмачнішої окрошки
Elle
2025-07-16T09:46:20Z
Готуємо гаспачо за рецептом знаменитого іспанського шеф-кухаря Хосе Андреса
Elle
2025-07-09T12:21:43Z
5 рецептів літніх смузі: прості та дуже корисні
Elle
2025-07-08T15:36:36Z
ТОП-5 легких літніх закусок
Elle
2025-06-17T14:30:38Z
«ТопШефи х WINETIME. Готуємо разом»: Влад Кіндер ділиться рецептом тунця татакі
Elle
2025-06-06T12:49:01Z
8 найкращих лимонадів у літню спеку
Krasinfo
2025-06-03T07:09:43Z