MY.UAСтатті
Що таке «хороша книжка» і хто вирішує, що вона — хороша?
Що таке «хороша книжка» і хто вирішує, що вона — хороша?

Що таке «хороша книжка» і хто вирішує, що вона — хороша?

Нагадаю давній дотеп. Яка мати впевнена, що ростить геніальну унікальну людину? — Кожна. І не те, щоби та мати помилялася… Так от, кожен читач упевнений, що має літературний смак і його перспектива є еталонною. І не те, щоби той читач помилявся… Але! Для чого ми тоді оцінюємо книжки на goodreads.com і подібних до нього ресурсах? Нащо запекло сперечаємося в книжкових ком’юніті? Чому зрештою в літературному процесі є особлива інституція, котра відповідає за селекцію, — професійні читачі? Звідки потреба оцінювати (не обговорювати, саме оцінювати) прочитане й гостро наполягати на своїй оцінці? Ця потреба — здаватися кращими, ніж ми є. У соціології такі дії звуть «прирощуванням символічного капіталу». Коли ми висловлюємо свою безапеляційну оцінку тій чи іншій книжці, ми хочемо вразити оточуючих своєю начитаністю, не без того, але здебільшого щиро воліємо, щоби хтось полюбив те саме, що й ми.

У французької драматургині Ясміни Рези є красива провокаційна п’єса «Арт».

Серж — лікар-дерматолог — купує картину. Біле велике полотно, на ньому ще є ледь прозорі білі смужки. Його найближчий друг Марк — інженер-авіабудівник — злиться, що друг купив «таке лайно» за шалені гроші. Марк не може зрозуміти, чим Сержа зачарувала та картина, між друзями розгоряється конфлікт. Кожен звинувачує іншого в зарозумілості. На початку сварки про цінність картини Серж намагається задати поле їхньої суперечки: мовляв, друже, якщо ти називаєш певний твір «лайном», то повинен мати критерій оцінки бодай «лайно порівняно з…»; та якщо ти не цікавишся певною галуззю мистецтва й не знаєш тамтешніх законів, то в принципі не маєш права стверджувати, що продукт, вироблений за тими законами, є лайном. На що Марк саркастично перепитує: «З ким ти зараз розмовляєш?». Друзі миряться, коли власник картини пропонує намалювати на ній щось «вічним» маркером. Марк проводить кольорову риску просто по прозорій, яка вже була на полотні, й малює на ній лижника в шапочці. Після дружньої вечері вони вдвох довго змивають чоловічка. Тепер Серж пояснює охочим зміст білого полотна: це простір, який щойно перетнула людина, котру ми вже не можемо бачити. Картина перестала бути лайном для Марка, бо він сам став її співавтором. А Серж упевнився, що картина — шедевр, бо вона може мати безліч адекватних їй потрактувань.

Яка дотепна штука!

Останні років сто, від високого модернізму, ми з усіх сил виокремлюємо в художньому творі ту властивість, яка налагоджує чи руйнує зв’язки між людьми: естетичне ми зґрубша визначаємо як комунікаційне. На цю нашу спробу зробити мистецтво тим, що об’єднує людей — навіть тоді, коли люди неправильно те мистецтво розуміють, — і зреагувала Реза.

Джеймс Інгліш — стенфордський літературознавець, дослідник престижу в літпроцесі — розповів у одному зі своїх есе, як регулярно наприкінці семестру пропонував студентам розподілити всі прочитані та проаналізовані книжки на дві групи. Треба було скласти два списки: «найбільш значущі» й «найулюбленіші» (критеріїв розподілу не було, лише самі формулювання). Інгліш припустив, що хороша книжка — це та, яка прогулюється між крапельками наших потреб у престижі споживання й задоволенні від читання. Виявилося, що в процесі навчання, семестр за семестром, до рубрики «найулюбленіші» перекочовувало дедалі більше складних, повільних класичних творів, а ближче до кінця навчання межа між рубриками затиралася остаточно. Престиж почав дорівнювати насолоді. Професійна освіта, прокачані навички читання й аналізу навчають насолоджуватися тими творами, які вважаються значущими. Ми любимо значимі книжки за зусилля, яких доклали, щоби їх полюбити. І головне: ми потребуємо, щоби ці зусилля гідно оцінили. З тих, хто ставить п’ять зірочок «Віднайденому часу» Марселя Пруста (сьомому тому «В пошуках втраченого часу», зібраному редакторами з фрагментів уже по смерті автора), шестеро — поставлять тому факту, що дочитали цей складний роман.

Перехід книг із рубрики «значимі» до рубрики «улюблені» — навіть коли не ясно, за якими критеріями книжка потрапила до тієї рубрики, — це насправді дуже природний процес селекції й оцінювання творів.

Ви ж чули, яка сумна доля спіткала на старті «Мобі Діка, або Білого кита» Германа Мелвіла? Роман вийшов 1851 року одночасно в Англії та в США, й ті, хто зараз читає його як одну з визначних у світовій літературі книжок, можуть здивуватися, що перший наклад «Мобі Діка» продавали з десяток років. Великим американським романом «Білий кит» став лише після 1919 року, коли з нагоди століття автора про книжку заговорили хором найвідоміші літератори країни. Перша рецензія на роман вийшла в лондонській газеті «Морнінг Геральд», вона була позитивною, але дещо розгубленою, рецензент щиро визнавав, що нічого в тому творі не зрозумів, але з цікавістю прочитав «епічний жахастик». І це був найкращий відгук на книжку. Американські критики її просто знищили. З 3 тисяч примірників американського накладу 125 книжок відіслали на рецензії, вийшло понад 60 рецензій, усі негативні, й більшість дуже агресивна. Рецензії на «Мобі Діка» писали висококваліфіковані критики, далі їхні тези підхоплювали книжкові оглядачі, кожен із критиків мав смак і експертизу. І на Мелвілі стався збій системи.

Так буває, коли до рук професійного читача потрапляє радикально нова книжка. Той, хто читає її, переживає шок чужості, й першою реакцією на прочитане буде відчуження й відкидання. За кількадесят років ті ж таки професійні читачі змінили горизонт сприйняття й прийняття новизни «Білого кита», люди читали й обговорювали книжку, які зробила їм боляче своєю новизною, привчалися її приймати й трактувати — за шістдесят років завдяки цій роботі «Мобі Дік» став шедевром.

Професійний читач має певну «естетичну упередженість»: він передовсім оцінює твори за формою та вибудовує критерії оцінки крізь призму модифікації цієї форми в історії літератури. Тому критики й літературознавці визначають хорошу книжку через «як вона написана», а вже потім — через «про що вона написана». Професійний читач має ширший літературний контекст і саме з ним, із контекстом, він звик працювати. Ті, хто не має ретельної філологічної підготовки, оперують іншими категоріями: прочитане є для них корисним, морально привабливим, політично чітким, етично переконливим, воно відповідає їхньому досвіду — реальному чи уявному, воно просто цікаве. Неексперного читача складніше налякати новим, він уже готовий бути вразливим перед книжкою.

Напрочуд красиву метафору запропонував один із найвибагливіших критиків свого часу Джордж Стайнер у програмному есе «Критик/Читач» кінця 1970-х. Він попросив уявити, як літературний критик віддаляється від твору, щоби здалеку уважно вивчити прочитане, — не торкаючись тексту й у такий спосіб зберігаючи лабораторну стерильність нібито об’єктивної оцінки. Він попросив також уявити, як читач біжить назустріч книжці й падає в її обійми: зливається з твором і оцінює його акурат із позиції власної вразливості… Яка з двох картинок здається привабливішою?Так отож.

Стайнер у тій самій статті довго говорить про потрактування найскладніших книжок у світі, яким він усе життя займався. А потім раптом розказує — так щиро-розгублено — як колись відгукнулася йому пісенька Едіт Піаф — зачепила й не відпускала. Надто гучна, надто кітчева, надто примітивна. І цей щирий відгук на пісеньку був одним із найсильніших його естетичних переживань. Метафору Стайнера хочеться трішки відкоригувати: професійний читач ніби робить крок від твору, але сподівається, що твір прослідує за ним. Адже критику з великим зусиллям дається те, що звичайний грамотний читач робить запросто, — піддатися спокусі.

Може, ви зауважували в антиутопіях цей штамп? Герой знаходить книжку, яка змінює його світогляд. Світ колись змінився, книжки знищені-заборонені-нецікаві-незрозумілі, але є доступною одна книжка, яку читає й перечитує протагоніст, він завдяки ній змінюється й пробує змінити цей світ. У «Прекрасному новому світі» Олдоса Гакслі (є цікавіший переклад Сергія Маренка, є доступніший Віктора Морозова) герой, вихований так, щоби не задіювати весь емоційний спектр, учиться аналізувати й висловлювати свої почуття на драмах Шекспіра. В «451 градусів за Фаренгейтом» Рея Бредбері (є в перекладі Євгена Крижевича), відкривши для себе світ заборонених книжок, герой вчить напам’ять Еклезіаст. Героїня «Оповіді служниці» Маргарет Етвуд (у перекладі Олени Оксенич) сама пише таку книжку, яка змінить її реальність і потай може гортати глянцеві журнали. Абсолютно невипадковим є цей штамп.

Є таке визначення, його тримається література від часів «нової критики» — приблизно з 50-х років: хороша книжка — це оригінальна (не нова, а самобутня) історія, розказана в адекватний їй спосіб. Скажіть, як же це просто!.. Стало складно, коли дефініцію почати розбирати на елементи. Що таке «оригінальна»? Що таке «історія»? Що значить «адекватний спосіб»? Що значить «розказана»? Думаю, головне питання тут — усе-таки про «розказана». Наразі в нашому способі читати й оцінювати книжку важить сама історія, але трішки більше те, хто нам її розказує.

«Ніколи не довіряйте тому, хто розказує вам красиві історії, поки не дізнаєтеся, навіщо він це робить». Якщо ми вже зайшли в антиутопію, охоче процитую головного героя з «Хлопчика і його собаки після кінця світу» Чарлі Флетчера. Перед нами — постапокаліптична реальність, про яку нам розказує Гріз, але адресує він розповідь старій фотографії, на котрій зображений хлопчик із песиком на пляжі. Фото він знайшов у бібліотеці закинутого дому в схованці під більярдним столом, навколо була купа книжок, але герой читати не вміє, давно вже ніхто не вміє. Сюжет у романі зав’язується, коли у Гріза зайди викрадають собаку, а собаки в цьому світі — рідкість, бо давно здичавіли й перетворилися на вовків. Підліток мусить повернути улюбленця. Так от, на момент початку роману собаки з назви твору просто нема: одну викрали, а та, що на фото, давно померла; хлопчика теж нема: той, що на фото, давно помер, той, що нам розказує свою історію, виявиться не хлопчиком. Є лише більярдний стіл, щоби не забувати, що нами в цій книжці граються. І є попередження — ніколи не вірити розповідачам. Кумедно: вони там, у тому світі після кінця світу, втратили спроможність читати й тепер невірно трактують знаки, а ми свідомі цієї спроможності — й однаково невірно трактуємо знаки. Д. Г. Лоуренс один із найвдумливіших читачів ХХ століття теж про таке попереджав: «Не варто вірити розповідачу, вірте розповіді».

Мені здається, що наше часом дуже хворобливе бажання поставити певному твору певну оцінку — це заява про довіру. Мовляв, я довіряю тому, хто мені розказав ці історії, зірочки на три, не більше. З іншого боку, і ви мені, тому, хто цю книжку оцінює, довіряєте на ті самі три зірочки. Читацькі естетичні переживання нам не надаються просто так, ми їх активно шукаємо. Й воліємо, щоби цей пошук мав вдячних свідків.



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Пішов із життя легендарний співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T20:03:24Z
Солідарність народжується з емпатії до інших
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:58Z
Помер автор хіта «Driving Home for Christmas», співак Кріс Рі
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:12Z
Крах ідилії Бекхемів: що відомо про гострий конфлікт між Девідом, Вікторією та їхнім старшим сином Брукліном
Elle
2025-12-22T19:58:48Z
Талісман щастя на підошві: історія бренду Aquazzura та його засновника Едгардо Осоріо
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Націоналіст, сепаратист, прагматик. Все про прем'єра Бельгії, який блокував гроші для України
Европейская правда
2025-12-22T19:57:17Z
У Львові сотні людей прощаються зі Степаном Гігою
Ukraine Art News
2025-12-14T18:45:29Z
Українська твердиня віри і незламності
Ukraine Art News
2025-12-14T09:00:41Z
Смерть Степана Гіги: стали відомі час і місце прощання й похорону народного артиста
Ukraine Art News
2025-12-13T15:51:26Z
Вірш Богдана-Ігоря Антонича передали до Музею сухопутних військ в Іспанії
Ukraine Art News
2025-12-22T20:00:01Z
У Львові продають віллу початку XX сторіччя, в якій колись було консульство СРСР
Хмарочос
2025-12-22T19:59:55Z
Поезія, проза та щоденники війни: конкурс “4.5.0.” оголосив переможців 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:53Z
У Берліні пройшов великий концерт української різдвяної пісні
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:48Z
Різдвяний тур Національного хору Верьовки об’єднає міста України святковою програмою
Ukraine Art News
2025-12-22T19:59:39Z
У Ніцці вперше провели український вертеп на підтримку ЗСУ
Ukraine Art News
2025-12-22T19:58:53Z
Куртка, що стане ідеальною альтернативою класичному верхньому одягу цієї зими, — модниці від неї у захваті!
Elle
2025-12-22T19:58:49Z
Модні новинки грудня 2025: бажані речі для зимового гардероба
Elle
2025-12-22T19:58:48Z
Оголошено 6 переможниць третьої хвилі «Програми підтримки підприємиць України» від L’Oréal Paris
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Довженко-Центр цьогоріч отримає додаткове фінансування - Мінкульт
Ukraine Art News
2025-12-22T21:42:18Z
Два українські фільми потрапили в шорт-лист премії "Оскар-2026"
Gloss
2025-12-22T19:59:29Z
IGN назвав найкращі ігри 2025 року для ПК та консолей
Gloss
2025-12-22T19:59:14Z
Вийшов перший трейлер фільму Крістофера Нолана "Одіссея"
Ukraine Art News
2025-12-22T19:58:51Z
Скільки коштує життя головної героїні серіалу «Емілі в Парижі»
Elle
2025-12-22T19:58:46Z
Перший погляд на Г'ю Джекмана, Джоді Комер і Білла Скашгорда у фільмі про Робіна Гуда
KinoFilms
2025-12-22T19:57:39Z
Студія А24 представила тизер «Драми» за участю Роберта Паттінсона і Зендеї
KinoFilms
2025-12-22T19:57:38Z
Деніел Редкліфф і Том Фелтон возз'єдналися на показі нового фільму Редкліффа
KinoFilms
2025-12-22T19:57:38Z
Новий фільм Стівена Спілберга про НЛО отримав офіційний постер
KinoFilms
2025-12-22T19:57:38Z
Чому трамваї в Торонто є одними з найповільніших у світі та чи можна це виправити?
Хмарочос
2025-12-22T19:59:58Z
У В’єтнамі збудували спа-центр із дахом-мушлею, вкритим папороттю
Хмарочос
2025-12-22T19:59:57Z
Реальний досвід подорожі Львів – Катовіце автобусом
Gloss
2025-12-22T19:59:38Z
Замок Острожських в Старім Селі. Стаття Миколи Голубця 1933 року
Photo Lviv
2025-12-22T19:56:23Z
Вепр на фасаді: Таємниця єдиного «кабанячого» будинку у Львові
Photo Lviv
2025-12-22T19:56:12Z
Ізраїльські археологи виявили унікальний свинцевий кулон VI–VII століть з менорою у Єрусалимі
Ukraine Art News
2025-12-15T15:36:30Z
Нідерландський стартап запускає поїзди за ціною від 10 євро
Хмарочос
2025-12-12T06:39:44Z
У Львові повністю оновили рухомий склад автобусного маршруту
Хмарочос
2025-12-11T10:12:48Z
ЮНЕСКО вперше внесла до списку культурної спадщини людства всю кухню однієї країни
Ukraine Art News
2025-12-11T08:54:27Z
На перетримці під Києвом знашли 50 мертвих котів. Волонтери описують побачене як пекло і концтабір
Хмарочос
2025-12-22T20:00:00Z
Кінотеатр «Загреб» не зноситимуть — перетворять на культурний центр
Хмарочос
2025-12-22T19:59:59Z
«Оренда за 100 квадратних метрів, як за 4 повноцінні ресторани» – на Центральному вокзалі Києва відкриють iL Molino
Хмарочос
2025-12-22T19:59:56Z
80-річний кіоск на Хрещатику зайняли Свідки Єгови. Раніше там був стрітфуд Євгена Клопотенка
Хмарочос
2025-12-22T19:59:54Z
У Києві завершують відновлення стадіону «Спартак»
Хмарочос
2025-12-22T19:59:53Z
У школах Нью-Йорка заборонили телефони. Тепер діти на перервах грають в настільні ігри
Хмарочос
2025-12-22T19:59:52Z
Вовк вигнав власницю з квартири на Оболоні. Це вже її третій
Хмарочос
2025-12-22T19:59:51Z
Коли фарбування стає ритуалом догляду: Schwarzkopf презентували Crème Supreme
Elle
2025-12-22T19:58:47Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Теракота, бетон, склоблоки: 10 трендів у дизайні інтер’єру 2025 року
Хмарочос
2025-12-10T07:42:45Z
Вишукана зимова база: GASANOVA представляє кашеміровий дроп
Elle
2025-12-09T15:12:21Z
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Хмарочос
2025-12-08T09:51:34Z
ТОП-10 пісень, які слухали на Spotify у 2025 році: найкраще в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-04T09:00:25Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z