MY.UAСтатті
Українські норми для трамваїв необґрунтовано суворі, порівняно з європейськими: дослідження
Українські норми для трамваїв необґрунтовано суворі, порівняно з європейськими: дослідження

Українські норми для трамваїв необґрунтовано суворі, порівняно з європейськими: дослідження

Норми та стандарти електротранспорту в Україні сповнені необґрунтованих заборон, що ускладнює розвиток трамваїв і тролейбусів у містах. Натомість європейські норми значно гнучкіші. Про це йдеться в аналітичному звіті громадської організації Vision Zero.

Автори Віктор Загреба та Антон Гаген порівнюють українські нормативи зі стандартами інших країн ЄС, передусім Чехії та Італії, а також Польщі та Швейцарії.

Так, невиправдано суворе регулювання накладається на проєктування трамвайних колій.

ДБНи забороняють будівництво ліній ближче 20 метрів від житлових будинків. Часто це унеможливлює будівництво нових ліній трамваю на існуючих вулицях. Наприклад, трамвай колись їздив на 300-метровій ділянці вулиці Коперника у Львові, поки у 1980-х роках колії не демонтували. Місто хотіло б відновити цю ділянку, але через формальні обмеження не має можливості.

Українські норми вимагають будувати лише двоколійні лінії. Натомість у Європі можна зустріти багато ділянок із одноколійними ліній. Наприклад, така лінія сполучає міста Ліберець і Яблонець у Чехії.

Вкрай жорстка вимога стосується мінімального радіусу кривих для трамвайних колій: 200 метрів. Цей показник є звичним для важкого метрополітену, проте для легкорейкового транспорту є надмірним. Наприклад, в Італії нормативним радіусом для кривих важкого метро є 150 метрів, а для швидкісного трамвая — 40 метрів. Швейцарські кантони Цюріх і Аргау відкрили лінію швидкісного трамвая, що в деяких місцях повертає під кутом 90 градусів з радіусом 45-50 метрів.

Така вимога нівелює ключові переваги легкорейкового транспорту: будівництво трамвайної лінії за такими високими стандартами призводить до капітальних витрат, співмірних із витратами на метро, при значно меншій пропускній здатності.

Норми в Україні вимагають надмірно широких земельних ділянок для будівництва трамвайної лінії: від семи метрів.

Трамвайні та тролейбусні лінії в Україні не можуть перетинати залізничні колії на одному рівні. Так, деякі райони Чернівців погано обслуговуються громадським транспортом. Місто закупило кілька батарейних тролейбусів та у 2019 році сполучило ними дві тролейбусні лінії у 2019 році. Хоча маршрут був запущений, його довелося скасувати через вимоги поліції, бо батарейний тролейбус перетинає залізничну колію.

Суворими є обмеження й для тролейбусних і трамвайних контактних мереж. Передусім майже неможливо забезпечити співіснування трамваю та тролейбусу на одній вулиці. Тролейбусна лінія вимагає наявності щонайменше чотирьох смуг руху, якщо вона ділить вулицю з трамваєм.

Чи не найбільше від цієї вимоги потерпає тролейбусна система у Львові. Маршрути зосереджені у південній частині міста, а на півночі є хіба тролейбус №33. Будь-який проєкт, що передбачає сполучення південно-східних ліній з рештою мережі в центрі, вимагатиме будівництва лінії на короткій ділянці вулиці Івана Франка, де вже є трамвай.

Правила забороняють будувати окремі смуги для трамваїв і тролейбусів одночасно. Проте така комбінація не є рідкістю в європейських містах, наприклад, у Празі та Мілані.

Необґрунтовані обмеження накладаються й на рухомий склад. Суворо обмежено ширину трамвайного вагону (до 2600 мм), хоча ширина трамвайного вагона зазвичай безпосередньо не пов’язана з шириною колії. Чимало сучасних трамваїв у Європі мають ширину 2650 мм.

Так само обмежено й довжину: до 18,75 метра. Це робить використання подовжених двосекційних тролейбусів (довжиною 19-21 м) та трисекційних тролейбусів (22-25 м) юридично неможливим.

Замість того, щоб вимагати забезпечення безбар’єрної посадки в один рівень, українські стандарти вимагають принаймні частково низьку підлогу. Це положення ігнорує альтернативний спосіб безбар’єрного доступу: вагони з високою підлогою в поєднанні з високою платформою.


Аналіз вимог до електротранспорту в Чехії та Італії, показує, що там норми значно гнучкіші. Наприклад, у Чехії не існує спеціальних норм щодо структурних елементів колії, таких як криві, переходи або стрілочні переводи. Норма лише вимагає, щоб колія була здатна витримувати максимальне навантаження та забезпечити мінімальну швидкість 30 км/год.

Немає вимог до шуму конкретно від трамваїв. Лінії роблять тихшими передусім за допомогою гнучких кріплень для рейок і підтримання рейок в ідеальному стані. Норми пропонують додаткові варіанти заходів на вибір проєктувальника: накриття рейок гумовими профілями; невисокі екрани; встановлення у будинках спеціальних шумопоглинаючих вікон та дверей; заглиблення колії або дороги тощо.

Замість жорсткого визначення конструкції колії, стандарт регламентує максимально допустимий рівень «тряски» вагонів у русі — йдеться про бічне прискорення, яке вимірює плавність і стабільність руху трамвая.

В Італії найважливішою особливістю є те, що конструкція колії регулюється фізичними характеристиками рухомого складу, який планується використовувати на лінії, а не будь-якими абсолютними значеннями.

Нагадаємо, раніше ГО Vision Zero опублікувала звіт про будівництво та утримання мостів. У ньому стверджується, що мости в Україні в середньому на 47,9% дорожчі, ніж у Польщі, а також часто мають надмірні розміри та більше смуг, ніж необхідно, порівняно з практиками ЄС.

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 24 днів. За цей час ми опублікували 26889 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?

  • #Громадський транспорт
  • #Трамвай
  • #тролейбус

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
В Париже картину синего цвета продали за 18,4 миллионов евро
Gloss
2025-10-27T15:39:33Z
Самые смешные фото животных в этом году: объявлены финалисты Comedy Wildlife Photography Awards 2025
Gloss
2025-10-27T15:06:35Z
Бренд SKIMS Ким Кардашьян выпустили нижнее белье с имитацией волос разных оттенков
Gloss
2025-10-15T10:30:37Z
Adidas представил коллекцию брендовой одежды для домашних животных
Gloss
2025-10-13T14:39:37Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 8 от 19.04.2025
InfoHome
2025-04-27T07:06:58Z
Вышел анимационный трейлер к сценарию будущей полнометражной игровой ленты «Хорт. Первый характерник» по мотивам книги Ольги Навроцкой
KinoFilms
2025-10-27T16:24:21Z
Украинский трейлер фильма ужасов «Старая с..ка»
KinoFilms
2025-10-27T15:45:26Z
Украинский трейлер триллера «Помогите» с Рэйчел МакАдамс
KinoFilms
2025-10-17T18:51:28Z
Украинский трейлер фильма «Гренландия 2: Миграция» с Джерардом Батлером
KinoFilms
2025-10-17T18:27:21Z
Финальный тизер-трейлер фильма «Океан Ельзи: Спостереження шторму»
KinoFilms
2025-10-17T18:03:23Z
Украинский трейлер мультфильма «Космическая принцесса-лесбиянка»
KinoFilms
2025-10-17T17:00:24Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
OpenAI представит на Каннском фестивале полнометражный фильм, созданный ИИ
Gloss
2025-09-08T16:24:53Z
Вышел трейлер второй половины второго сезона «Уэнздей»: дата релиза
Gloss
2025-08-15T16:12:40Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
"Без воды, сахара, консервантов". Семьи ветеранов наладили производство натуральных соков
Лига
2025-10-28T05:00:32Z
Свитер и угги: выбираем модные сочетания для холодов
Gloss
2025-10-27T13:12:32Z
Nike представила кроссовки Mind, которые стимулируют работу мозга
Gloss
2025-10-28T17:18:38Z
Meet the artist using immersive technologies to transform the boundaries of performance and art
Elle
2025-10-23T14:06:30Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Как выбрать фрезер для маникюра и педикюра?
Gloss
2025-09-23T07:18:29Z
Aston Martin представил роскошную детскую коляску стоимостью $3000
Gloss
2025-09-22T17:12:39Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z