MY.UAСтатті
Українські норми для трамваїв необґрунтовано суворі, порівняно з європейськими: дослідження
Українські норми для трамваїв необґрунтовано суворі, порівняно з європейськими: дослідження

Українські норми для трамваїв необґрунтовано суворі, порівняно з європейськими: дослідження

Норми та стандарти електротранспорту в Україні сповнені необґрунтованих заборон, що ускладнює розвиток трамваїв і тролейбусів у містах. Натомість європейські норми значно гнучкіші. Про це йдеться в аналітичному звіті громадської організації Vision Zero.

Автори Віктор Загреба та Антон Гаген порівнюють українські нормативи зі стандартами інших країн ЄС, передусім Чехії та Італії, а також Польщі та Швейцарії.

Так, невиправдано суворе регулювання накладається на проєктування трамвайних колій.

ДБНи забороняють будівництво ліній ближче 20 метрів від житлових будинків. Часто це унеможливлює будівництво нових ліній трамваю на існуючих вулицях. Наприклад, трамвай колись їздив на 300-метровій ділянці вулиці Коперника у Львові, поки у 1980-х роках колії не демонтували. Місто хотіло б відновити цю ділянку, але через формальні обмеження не має можливості.

Українські норми вимагають будувати лише двоколійні лінії. Натомість у Європі можна зустріти багато ділянок із одноколійними ліній. Наприклад, така лінія сполучає міста Ліберець і Яблонець у Чехії.

Вкрай жорстка вимога стосується мінімального радіусу кривих для трамвайних колій: 200 метрів. Цей показник є звичним для важкого метрополітену, проте для легкорейкового транспорту є надмірним. Наприклад, в Італії нормативним радіусом для кривих важкого метро є 150 метрів, а для швидкісного трамвая — 40 метрів. Швейцарські кантони Цюріх і Аргау відкрили лінію швидкісного трамвая, що в деяких місцях повертає під кутом 90 градусів з радіусом 45-50 метрів.

Така вимога нівелює ключові переваги легкорейкового транспорту: будівництво трамвайної лінії за такими високими стандартами призводить до капітальних витрат, співмірних із витратами на метро, при значно меншій пропускній здатності.

Норми в Україні вимагають надмірно широких земельних ділянок для будівництва трамвайної лінії: від семи метрів.

Трамвайні та тролейбусні лінії в Україні не можуть перетинати залізничні колії на одному рівні. Так, деякі райони Чернівців погано обслуговуються громадським транспортом. Місто закупило кілька батарейних тролейбусів та у 2019 році сполучило ними дві тролейбусні лінії у 2019 році. Хоча маршрут був запущений, його довелося скасувати через вимоги поліції, бо батарейний тролейбус перетинає залізничну колію.

Суворими є обмеження й для тролейбусних і трамвайних контактних мереж. Передусім майже неможливо забезпечити співіснування трамваю та тролейбусу на одній вулиці. Тролейбусна лінія вимагає наявності щонайменше чотирьох смуг руху, якщо вона ділить вулицю з трамваєм.

Чи не найбільше від цієї вимоги потерпає тролейбусна система у Львові. Маршрути зосереджені у південній частині міста, а на півночі є хіба тролейбус №33. Будь-який проєкт, що передбачає сполучення південно-східних ліній з рештою мережі в центрі, вимагатиме будівництва лінії на короткій ділянці вулиці Івана Франка, де вже є трамвай.

Правила забороняють будувати окремі смуги для трамваїв і тролейбусів одночасно. Проте така комбінація не є рідкістю в європейських містах, наприклад, у Празі та Мілані.

Необґрунтовані обмеження накладаються й на рухомий склад. Суворо обмежено ширину трамвайного вагону (до 2600 мм), хоча ширина трамвайного вагона зазвичай безпосередньо не пов’язана з шириною колії. Чимало сучасних трамваїв у Європі мають ширину 2650 мм.

Так само обмежено й довжину: до 18,75 метра. Це робить використання подовжених двосекційних тролейбусів (довжиною 19-21 м) та трисекційних тролейбусів (22-25 м) юридично неможливим.

Замість того, щоб вимагати забезпечення безбар’єрної посадки в один рівень, українські стандарти вимагають принаймні частково низьку підлогу. Це положення ігнорує альтернативний спосіб безбар’єрного доступу: вагони з високою підлогою в поєднанні з високою платформою.


Аналіз вимог до електротранспорту в Чехії та Італії, показує, що там норми значно гнучкіші. Наприклад, у Чехії не існує спеціальних норм щодо структурних елементів колії, таких як криві, переходи або стрілочні переводи. Норма лише вимагає, щоб колія була здатна витримувати максимальне навантаження та забезпечити мінімальну швидкість 30 км/год.

Немає вимог до шуму конкретно від трамваїв. Лінії роблять тихшими передусім за допомогою гнучких кріплень для рейок і підтримання рейок в ідеальному стані. Норми пропонують додаткові варіанти заходів на вибір проєктувальника: накриття рейок гумовими профілями; невисокі екрани; встановлення у будинках спеціальних шумопоглинаючих вікон та дверей; заглиблення колії або дороги тощо.

Замість жорсткого визначення конструкції колії, стандарт регламентує максимально допустимий рівень «тряски» вагонів у русі — йдеться про бічне прискорення, яке вимірює плавність і стабільність руху трамвая.

В Італії найважливішою особливістю є те, що конструкція колії регулюється фізичними характеристиками рухомого складу, який планується використовувати на лінії, а не будь-якими абсолютними значеннями.

Нагадаємо, раніше ГО Vision Zero опублікувала звіт про будівництво та утримання мостів. У ньому стверджується, що мости в Україні в середньому на 47,9% дорожчі, ніж у Польщі, а також часто мають надмірні розміри та більше смуг, ніж необхідно, порівняно з практиками ЄС.

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 24 днів. За цей час ми опублікували 26889 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?

  • #Громадський транспорт
  • #Трамвай
  • #тролейбус

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Победительница "Холостяка-13" Инна Белень сделала сразу две пластические операции
Gloss
2025-06-13T15:39:49Z
Виталий Козловский выплатил долг Кондратюку и громко вернулся на сцену
Gloss
2025-05-12T16:52:12Z
Надувная Ким Кардашьян появилась в центре Нью-Йорка на Таймс-сквер
Gloss
2025-03-05T16:12:56Z
Россияне украли песню Златы Огневич и используют ее на пропагандистских мероприятиях
Gloss
2025-02-27T15:25:00Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 8 от 19.04.2025
InfoHome
2025-04-27T07:06:58Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 7 от 12.04.2025
InfoHome
2025-04-21T08:30:48Z
Louis Vuitton в Пасхе выпустили шоколадную сумку в форме яйца: цена впечатляет
Gloss
2025-04-04T13:51:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 3 от 15.03.2025
InfoHome
2025-03-24T09:39:51Z
Хроматическая революция Лары Джулиан: Год тихой силы и расколотого великолепия
Ukraine Art News
2025-03-23T19:00:55Z
Любимая музыка короля: Чарльз III поделился своим личным плейлистом
Gloss
2025-03-18T16:15:49Z
Crocs выпустили пушистые и глазастые тапки в коллаборации с «Корпорацией монстров»
Gloss
2025-02-07T17:12:54Z
Вышел трейлер второй половины второго сезона «Уэнздей»: дата релиза
Gloss
2025-08-15T16:12:40Z
Украинский трейлер комедии «Сплитсвиль. Развод по-взрослому» с Дакотой Джонсон
KinoFilms
2025-08-14T08:15:24Z
Украинский трейлер загадочного хоррора «Шелби Оукс»
KinoFilms
2025-08-14T07:45:25Z
IDLES записали четыре трека для нового фильма Даррена Аронофски «Поймать с поличным»
KinoFilms
2025-08-12T11:57:25Z
Украинский трейлер спортивного хоррора «Легенда» с Марлоном Уайансом
KinoFilms
2025-08-12T10:21:26Z
Украинский трейлер фильма «Свадьба моей мамы» со Скарлетт Йоханссон
KinoFilms
2025-08-11T20:27:23Z
Финальный украинский трейлер хоррора «Одно целое» с Дэйвом Франко и Элисон Бри
KinoFilms
2025-08-11T20:12:24Z
Новый фильм Антона Птушкина «Антарктида» выйдет в кинотеатрах
KinoFilms
2025-08-09T08:54:22Z
Украинский тизер мультфильма «Губка Боб: В поисках квадратных штанов»
KinoFilms
2025-07-10T10:58:45Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Доступ к реке: 6 идей, как киевляне могут получить комфортные набережные
Хмарочос
2024-09-30T13:23:52Z
ТОП-8 экстремальных видов спорта
Men's Life
2024-08-19T07:57:54Z
13 необычных мест для секса
Men's Life
2025-08-19T12:42:34Z
10 ошибок при развитии отношений
Men's Life
2025-08-18T10:48:39Z
OpenAI представила GPT-5: что нового у самой продвинутой модели ИИ
Gloss
2025-08-11T16:57:34Z
Топ-5 игр Endorphina
Cineast
2025-08-05T21:18:43Z
Типы рулетки
Cineast
2025-08-05T21:15:52Z
ИИ как репетитор: OpenAI представила новую функцию ChatGPT — режим обучения
Gloss
2025-07-31T14:27:51Z
Искусственный интеллект Grok от Илона Маска разоблачает российскую пропаганду: россияне в бешенстве
Gloss
2025-07-09T13:07:03Z
За два месяца до релиза: в сеть слили фото будущих iPhone 17 Pro и iPhone 17 Air
Gloss
2025-06-26T17:30:41Z
Hermès выпустил первые в своей истории наушники: особенности и цена
Gloss
2025-06-17T15:36:38Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z