MY.UAСтатті
У гармонії з природою: космос любові Єнджея Стенпака
У гармонії з природою: космос любові Єнджея Стенпака

У гармонії з природою: космос любові Єнджея Стенпака

Єнджей Стенпак. Кош 2000 - Гігант. Місто Новий Томисль, 2000.

У творчих практиках художників є явища, до яких вкрай складно підібрати ключ для фахової інтерпретації, а відтак для формування відповідного мистецького «паспорта». Кожен сам у собі феномен має локальну динамічну структуру й опирається будь-яким спрощеним оцінкам або підходам до авторської мови чи образних ідей. У таких випадках справжнє «відкриття» явища якби відкладається «на потім», щоби охопити максимально повну територію господарства, напрацьованого автором упродовж тривалого періоду життя.

Єнджей Стенпак (1953 – 2023)

Таке спостереження має відношення до творчого спадку видатного польського художника, перформера, архітектора, дизайнера, педагога, мрійника і гуманіста, професора Університету імені А. Міцкевича у м. Познань (Польща) Єнджея Стенпака / Jędrzej Stępak, життєвий шлях якого неочікувано перервався 10 травня 2023 року. Разом з ним відійшли у минуле його пристрасні діалоги про непізнані виміри сучасного креативного мислення з колегами з Польщі, України та багатьох інших країн. Залишилися нереалізованими нові ідеї, задумані ним в координатах смислових зв’язків між природною формою та геометрією, однією з ключових напрямних у концептуальних пошуках мистця останніх років. Тепер все уклалося у цілісній структурі авторської екзистенції, розкритою сміливими, унікальними, форматними творчими ансамблями, вписаними в ландшафти та локації по широкому периметру його невтомних життєвих мандрів.

Єнджей Стенпак. Інсталяція для Польського павільйону виставки EXPO 92. Севілья, Іспанія, 1992.

Єнджей Стенпак (народився 3 грудня 1953 року у м. Познань, Польща)  культивував демократичну природу творчості. Ще з часу академічних студій у Державній вищій школі пластичних мистецтв у Познані (Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Poznaniu), він обрав для себе ті професійні галузі, які би однаково активно впливали як на емоційну, так і на раціонально-функціональну сфери життя людини. Диплом захистив 1978 року у Майстерні гобелену, якою завідувала всесвітньовідома Магдалена Абаканович / Magdalena Abakanowicz, а також у Майстерні плакату, керівником якої був не менш іменитий художник Вальдемар Сьвєжи / Waldemar Świerzy. Відтоді, ще з кінця 1970-х років, різні галузі мистецтва (плакат та інші жанри графіки, текстиль, плетіння, сценографія, скульптура, інсталяція, перформанс) стали відкритою платформою для його естетичних досвідів.

Єнджей Стенпак. Інсталяція з циклу Катедри. 1992.

Пройшовши різні стадії пізнань своїх творчих можливостей, він розбудовував власний вектор формально-образних пошуків. З роками цілеспрямованої праці визначився з пріоритетністю системи духова іманентність – об’єкт як смисловий конструкт – простір як широка палітра алюзій та асоціацій. Найбільш послідовно Єнджей Стенпак розвивав технології художнього плетення в природних матеріалах. Його авторська мова виробилася на межі антропології культури та метафізики. Елементами, завдячуючи яким «працювала» уява художника, стали артефакти архітектури, пластичного мистецтва і природи. З волі режисерського таланту художника вони «включалися» у взаємодію з простором і кожного разу творили унікальний, ексклюзивний мистецький образ.

Єнджей Стенпак. Плетена кавярня. Краків, 1995.

Єнджей Стенпак володів рідкісним талантом розрізняти інтонаційні відмінності технік плетення в еквіваленті естетичного впливу на глядача. Ті чи інші рішення йому підказувала інтуїція, але для реалізації задуму автор домагався від себе максимальної точності і довершеності. Працював він як з автономними, так і ансамблевими монументальними формами. Композиційні ідеї інспірувало автентичне середовище – як відкритий, так і «закритий» простір. Вражає кількість відкрить, якими насичена творча біографія Стенпака. Художник не терпів повторів: кожна нова творча задача осмислювалася в усіх деталях. Лише сам процес імпровізації при вирішенні стратегічної мети міг вносити певні корективи техніко-технологічного рівня. При цьому значна пропорція образності його творів мала емоційне забарвлення і відповідала світогляду автора.

Єнджей Стенпак біля авторської інсталяції Біжуча стіна. Сан-Франсиско, США, 1995.

Мистецько-дидактичний досвід Єнджея Стенпака мав кілька рівнозначних похідних. По-перше, в роботі художник був пристрасним у коефіцієнті творчої волі, а щодо якості реалізації задуму – максималістом, в майстерності оперування формотворчими засобами він шукав щораз досконаліших навичок. По-друге, його асоціативне мислення мало багату семантичну основу й тяжіло до широких культурно-міфологічних знань. В цьому секрет непередбачуваності його мистецтва. По-третє, в своєму розумінні суспільної місії художника він завжди був носієм гуманізму, а, отже, його творчість була актом ствердження краси і величі життя.

Єнджей Стенпак. Птахи. Інсталяція. 2002.

Велика жага творити виробила в Єнджея Стенпака доволі унікальний алгоритм реалізації своїх задумів. Сам художник не мав часу на детальну каталогізацію власної творчості, і лишень після його смерті дружина Кароліна, спільно з донькою Марією та колом близьких друзів зуміли зібрати і систематизувати його різнобічний доробок в одному альбомному виданні «STĘPAK. Przestrzenie / Spaces» (Poznań, 2024). І книга ще більшою мірою підтвердила масштаби ідей, які вдалося реалізувати Єнджею Стенпаку від 1977 року, коли у місті Познані відбулася його перша персональна виставка «Тканина і рисунок», і до 2023 року, коли у Міській повітовій публічній бібліотеці м. Новий Томисль / Nowy Tomyśl відбувся його останній прижиттєвий індивідуальний показ «Від плетення до тканини».

Єнджей Стенпак. Відліт. Інсталяція у дворі Центру культури Замок. Познань, 2002.

Загальнонаціональну польську, а також всесвітню славу Єнджею Стенпаку принесли сотні виставок, перформенсів  та творчих резиденцій, через які художник розбудовував власне етичне кредо (на платформі гуманістичних вартостей) та погляди на морфологію сучасного мистецтва. Ще від початку 1980-х років територія його зацікавлень набувала стрімкого розширення, а репрезентативні локації показів сягали багатьох країн світу, крім Польщі – Німеччини, Голландії, Франції, Португалії, Швеції, Іспанії, Бельгії, США та ін. Працюючи з різними м’якими (текстильними), а згодом з природніми матеріалами, молодий автор сміливо входив як у реальний, так і в метафізичний простір, згодом стверджуючи, що «Космос супроводжує мене весь час».

Єнджей Стенпак на відкритті персональної виставки творів в Історико-етнографічному музеї Бойківщина. Самбір, грудень 2019 р.

З роками активних технологічних експериментів Єнджей Стенпак генерально зосередився на жанрі інсталяції, досягаючи дедалі більшої віртуозності при творенні просторових ансамблів. У свої докторській праці «Зелень. Різьбярська матерія» (2001) він, зокрема, писав: «Будування в гармонії з природою є для мене особливою пригодою. Протягом багатьох років лоза була захоплюючим матеріалом для втілення моїх ідей. Живий матеріал відповідної форми стає колекцією архітектурних цитат, рослинних укладів, внутрішніх просторів, зовнішніх та внутрішніх краєвидів».

Фрагмент експозиції виставки творів Єнджея Стенпака в Університеті імені А. Міцкевича. Познань, 2018.

Ця ключова теза стосується найбільш значимих праць художника, зокрема авторської інсталяції для Польського павільйону виставки EXPO 92 (Севілья, Іспанія, 1992), інсталяції «Біжуча стіна» (Сан-Франсиско, США, 1995), конструкції «Кіш 2000 – Гігант» (Новий Томисль, Польща, 2000), що вписана у Книгу рекордів Гіннеса, сценографії Брами Третього Тисячоліття (Ледніца, Польща, 2001), інсталяції «Відліт» у дворі Центру культури Замок (Познань, Польща, 2002) та багато ін.

Фрагмент експозиції виставки творів Єнджея Стенпака в Університеті імені А. Міцкевича. Познань, 2018.

Своїми інсталяціями, архітектонічними «фантазіями» в різних техніках художнього плетення, концептуальною пластикою і графікою, а також менеджерськими проєктами Єнджей Стенпак комунікував з Людиною як інтегральною частиною «Часопростірного Космосу» в широкому діапазоні філософічних і поетичних сенсів, розкриваючи власну ідентичність і запрошуючи сучасників до співучасті в творенні унікальної естетичної реальності. З такою наснаженістю життям і творчістю він увійшов і в простір діалогів зі сучасним українським мистецтвом, беручи участь у ряді едицій ініційованого мисткинею і педагогом Зеновією Шульгою Міжнародного мистецького проєкту «Екологічний ракурс».

Роман Яців, Кароліна Стенпак, Зеновія Шульга та Моніка Костшева на Меморіальній виставці творів Єнджея Стенпака в Університеті імені А. Міцкевича. Познань, 2023.

Він став відкриттям для відвідувачів виставок у Коломиї, Яремчі, Винниках, Глинянах, а персональні виставки в Національному музеї у Львові (2017) та історико-етнографічному музеї «Бойківщина» в Самборі (2019) тривалий час резонували в культурному житті України. Він охоче ділився своєю майстерністю з шанувальниками творчості рядом майстер-класів, зокрема серед дітей. Висока людська гідність, відкритість у спілкуванні, органічне сприйняття традиції через культурно-антропологічні проникнення в структури універсальних сенсів-архетипів суттєво збагатили форми міжкультурних діалогів між Україною та Польщею. В такому етично-ціннісному векторі життя і творчості й буде надалі відчитуватися багата, високоталановита спадщина Єнджея Стенпака, однієї з найбільш яскравих постатей польського і світового мистецтва кінця XX – перших десятиліть XXI століття.

Роман ЯЦІВ

 У публікації використані світлини автора, а також репродукції з видання: «STĘPAK. Przestrzenie / Spaces» (Poznań, 2024).

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Победительница "Холостяка-13" Инна Белень сделала сразу две пластические операции
Gloss
2025-06-13T15:39:49Z
Бренд SKIMS Ким Кардашьян выпустили нижнее белье с имитацией волос разных оттенков
Gloss
2025-10-15T10:30:37Z
Adidas представил коллекцию брендовой одежды для домашних животных
Gloss
2025-10-13T14:39:37Z
Названы лучшие астрономические фото 2025 года по версии Королевской обсерватории Гринвича
Gloss
2025-07-16T12:28:30Z
Ким Кардашьян и ее 69-летняя мама снялись в рекламе купальников SKIMS x Roberto Cavalli
Gloss
2025-06-30T14:45:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 8 от 19.04.2025
InfoHome
2025-04-27T07:06:58Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 7 от 12.04.2025
InfoHome
2025-04-21T08:30:48Z
Louis Vuitton в Пасхе выпустили шоколадную сумку в форме яйца: цена впечатляет
Gloss
2025-04-04T13:51:43Z
МастерШеф 15 сезон. Выпуск 3 от 15.03.2025
InfoHome
2025-03-24T09:39:51Z
Хроматическая революция Лары Джулиан: Год тихой силы и расколотого великолепия
Ukraine Art News
2025-03-23T19:00:55Z
Украинский трейлер триллера «Помогите» с Рэйчел МакАдамс
KinoFilms
2025-10-17T18:51:28Z
Украинский трейлер фильма «Гренландия 2: Миграция» с Джерардом Батлером
KinoFilms
2025-10-17T18:27:21Z
Финальный тизер-трейлер фильма «Океан Ельзи: Спостереження шторму»
KinoFilms
2025-10-17T18:03:23Z
Украинский трейлер мультфильма «Космическая принцесса-лесбиянка»
KinoFilms
2025-10-17T17:00:24Z
Лучшие сериалы года: триумфаторы премии Эмми-2025
Gloss
2025-09-15T17:27:39Z
OpenAI представит на Каннском фестивале полнометражный фильм, созданный ИИ
Gloss
2025-09-08T16:24:53Z
Вышел трейлер второй половины второго сезона «Уэнздей»: дата релиза
Gloss
2025-08-15T16:12:40Z
Украинский трейлер комедии «Сплитсвиль. Развод по-взрослому» с Дакотой Джонсон
KinoFilms
2025-08-14T08:15:24Z
Украинский трейлер загадочного хоррора «Шелби Оукс»
KinoFilms
2025-08-14T07:45:25Z
Празднование на природе: идеи для любого времени года
Gloss
2025-05-13T06:40:26Z
Вкусная и дешевая намазка к бутербродам на пасху. Не успевала подавать на стол
InfoHome
2025-04-09T16:54:38Z
5 альтернативных видов спорта
Men's Life
2025-03-31T07:33:45Z
16 удивительных мест, которые стоит увидеть своими глазами
Men's Life
2025-02-04T10:24:53Z
Гольф на снегу
Men's Life
2024-12-30T20:57:37Z
Стала известна судьба собаки, которую заметили на вершине 140-метровой пирамиды Египта
Gloss
2024-10-24T17:16:12Z
В Берлине открыли самые высокие качели в Европе – видео
Gloss
2024-10-14T15:15:49Z
Ограбление года: четыре грабителя украли девять императорских драгоценностей из Лувра за 7 минут
Gloss
2025-10-20T12:54:42Z
Какие соки полезны для мужчин?
Men's Life
2025-10-20T10:30:50Z
Солнечный доктор: полезные свойства тыквы
Men's Life
2025-10-17T13:33:33Z
10 лучших iGaming B2B-компаний в 2025 году
Cineast
2025-10-06T11:24:33Z
Медиабаинг в iGaming: Тенденции и прогнозы на 2025 год
Cineast
2025-10-06T11:12:36Z
Зерносушилки KMZ Industries: особенности и преимущества
Cineast
2025-09-26T16:06:42Z
HBO Max выходит на рынок Украины: сколько будет стоить подписка на стриминговый сервис
Gloss
2025-09-23T12:30:35Z
Как выбрать фрезер для маникюра и педикюра?
Gloss
2025-09-23T07:18:29Z
Aston Martin представил роскошную детскую коляску стоимостью $3000
Gloss
2025-09-22T17:12:39Z
Meta представила умные очки Ray-Ban Display: ИИ-функции, экран в линзе и сенсорный браслет
Gloss
2025-09-18T12:09:32Z
How Ruoyun Dai's journey from architecture to digital design is changing contemporary gallery experiences
Elle
2025-09-12T12:18:54Z
Очень вкусный завтрак! Так яйца вы ещё не готовили. Простой и быстрый рецепт на завтрак. Рекомендую!
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Не отличить от мясных: Если рыбные котлеты то только так
InfoHome
2025-05-09T13:09:51Z
Мы съели сердечки быстрее, чем шашлык! Вот это да
InfoHome
2025-05-06T10:45:45Z
Самые вкусные сырники из творога без муки, манки, крахмала
InfoHome
2025-05-03T06:57:59Z
Эти фрикадельки тают во рту! Лучший рецепт Фрикаделек с овсяной кашей в мультиварке
InfoHome
2025-05-03T06:55:06Z
Невероятно вкусный ужин для всей семьи. Так готовлю макароны 3 раза в неделю! Очень вкусно и быстро!
InfoHome
2025-05-03T06:55:05Z
Куриные крылышки на сковороде без фритюра за 30 минут
InfoHome
2025-05-02T06:42:59Z
Пирог Яблочный взрыв вкуснее торта, еще один быстрый рецепт вам в копилочку
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z
Капуста с яйцами вкуснее мяса! Я готовлю так капусту каждую неделю! Простой и вкусный рецепт капусты
InfoHome
2025-05-02T06:42:58Z