MY.UAСтатті
Відкриття Музею Авангарду: Нове місце України на світовій культурній мапі
Відкриття Музею Авангарду: Нове місце України на світовій культурній мапі

Відкриття Музею Авангарду: Нове місце України на світовій культурній мапі

Український авангард завжди містив у собі заряд свободи, тепер він стає символом стійкості та культурної самооборони

У Києві відкрився Музей Авангарду – подія, яку ще кілька років тому могли б назвати утопічною. Український авангард довго існував у розмитому полі між міфом, недослідженістю та політичними травмами. Тепер же він отримав власний інституційний дім. І цей факт може радикально змінити спосіб, у який ми вивчаємо історію сучасного українського мистецтва. І хоча він поки що лише філія Музею Історії Києва, у нього велике майбутнє.

Десь ще з 2009 року колекціонер Юрій Комельков під впливом дослідників Дмитра Горбачова і Ігоря Дяченка почав розробляти концепцію такого музею. В основу музейної колекції він поклав роботи авангардистів зі своєї колекції. До цієї благородної справи згодом долучився зі своєю збіркою художник Анатолій Криволап. А далі пішло-поїхало, відгукнулися й інші збирачі мистецтва. Десь півтора-два роки тому захопилася ідеєю музею авангарду і директорка Музею історії Києва Діана Попова (1977-2025). Її підтримала заступниця голови КМДА Ганна Старостенко. Треба було надати художникам авангардистам належний статус в історії українського мистецтва. У результаті їх наполегливості, в листопаді 2024 року одноголосним рішенням Київради музей було створено у вигляді філії Музею історії Києва. Йому в користування передали приміщення в історичній будівлі площею 676,1 м² на вул. Липській, 16. Це колишній маєток графині Уварової. Сам жест розміщення музею в історичній садибі набуває майже символічного характеру: авангард, який завжди боровся з імперськими ієрархіями, тепер оселяється в архітектурній пам’ятці, що була частиною аристократичного, російсько-імперського культурного ландшафту, що є переосмисленням історії та повернення українському авангарду його справжнього коріння.

І ось 19 листопада в програмі заходів Фестивалю авангарду, присвяченого 100-річчю Асоціації революційного мистецтва України, відбулась презентація двох виставок "Авангард. АРМУ. Історія" та "Авангард. Культур-Ліга". Фактично це потужна програмна заява про сутність нового музею: повертати в український контекст те, що було розчинене, привласнене або забуте.

КУЛЬТУР-ЛІГА І АРМУ

Єврейська культурна організація Києва, що діяла з 1918-го по 1924 рік, виховала ціле покоління художників-модерністів: Марк Епштейн, Борис Аронсон, Ель Лисицький (на ранньому етапі), Йосип Чайков, Роман Сембер, Нісон Шифрін…

Вони поєднували кубізм, конструктивізм, експресіонізм із єврейською культурною традицією, створивши феномен «єврейського авангарду», нерозривно пов’язаного з Києвом. З Культур-Лігою співпрацював Марк Шагал і в експозиції можна побачити його оригінальні роботи.

Експозиція музею фактично відновлює цей зламаний двоголосий нерв українського модернізму – українського і єврейського.

АРМУ – мистецьке об’єднання, що виникло в Україні на початку 1920-х років і стало однією з найсміливіших спроб створити нове мистецтво для нової епохи. Художники АРМУ прагнули поєднати українську культурну традицію з модерністськими течіями Європи – кубізмом, футуризмом, конструктивізмом.

До організації входили Вадим Меллер, Василь Єрмилов, Олександр Богомазов, бойчукісти та інші новатори.

АРМУ виступала за експеримент, свободу форми й руйнування застарілих академічних норм. Її члени створювали сценографію, графіку, абстракцію, шрифти, проєкти дизайну й залишили потужний слід у розвитку українського авангарду.

АРМУ стала символом мистецької відваги та віри в те, що культура може змінювати суспільство. Асоціація революційного мистецтва припинила існування в 1932 році. Частина членів асоціації були знищені сталінським режимом. Асоціація активно протистояла впливу АХРР (Асоціації художників революційної Росії), яка відстоювала в мистецтві принципи революційного героїзму (з 1932 року – соціалістичного реалізму), нав’язувала в Україні нові комуністично-імперські, по суті російські, наративи. На основі АХРР була створена Спілка художників СРСР.

АРМУ та Культур-Ліга – дві паралельні історії з однаково трагічними наслідками: обидві зазнали репресій, їхні архіви та імена розчинилися у радянських наративах, більшість учасників були репресовані, емігрували або втратили можливість вільно творити.

Експозиція у Музеї авангардизму символічно «зшиває» те, що було розірвано радянською цензурою й імперським поглинанням. Це акт пам’яті, реституції та культурної справедливості.

ВІДНОВЛЕННЯ КУЛЬТУРНОЇ СПРАВЕДЛИВОСТІ ТА ІСТОРИЧНОЇ ТЯГЛОСТІ

Десятиліттями авангард із території України включали до ширшого російського канону. Казимир Малевич, Олександра Екстер, Олександр Богомазов, Василь Єрмілов, Анатоль Петрицький, Георгій Нарбут – у міжнародних каталогах вони нерідко фігурували як «російські» або «радянські» митці. Відкриття Музею авангарду в Києві нарешті встановлює іншу точку зборки: авангард має не імперський, а саме український контекст.

Це не лише питання термінології, а й питання інтелектуальної та культурної справедливості. Музей створює платформу, де українські дослідники можуть працювати із власними наративами, а не з нав’язаними ззовні. Як зазначав Юрій Комельков, Україна була найбільш авангардною серед інших країн. Фонд музею вже містить понад 300 творів, які подарували меценати. Серед авторів: Анатоль Петрицький, Вадим Меллер, Олександра Екстер, Олександр Богомазов, Михайло Жук, Василь Седляр, Оксана Павленко, Микола Глущенко, Марія Котляревська.

Президент академії мистецтв України Віктор Сидоренко, художник Анатолій Криволап, завідувач Музею авангарду Юрій Комельков

Авангард в Україні включає не тільки мистецький рух 1910–1930-х років, театральну школу Меллера та Курбаса, а ще й монументалістів 1960-х, і харківську фотографію 1970–1990-х, і нинішніх художників, що працюють із постмедіальними практиками. (У фондах музею є роботи сучасних художників Олега Тістола, Марини Скугарєвої, Віктора Сидоренка, Миколи Новікова та інших). Дотепер цей ланцюг був розірваним, а зв’язки між поколіннями погано артикульованими.

Новий музей дає змогу: простежити тяглість форм та ідей від раннього модернізму до сьогодення; побачити, як авангардні стратегії пережили радянський тиск, цензуру, репресії; зрозуміти, як сучасні українські художники переосмислюють досвід авангарду у воєнних, постколоніальних і цифрових контекстах.

Для мистецтвознавства це сенсаційне поле досліджень, яке роками залишалося недоступним через відсутність інституції, де все зібрано, описано, оцифровано та представлено системно.

МІСТ МІЖ МИНУЛИМ І МАЙБУТНІМ

Музей ставить перед собою дуже масштабні й складні завдання. Формує архівні фонди (листування художників, ескізи, сценографія, матеріали мистецького об’єднання «Березіль», еврейської Культур-Ліги і студій АРМУ тощо), цифрові колекції (з можливістю доступу для українських і світових дослідників); відкриті лабораторії (простір для роботи істориків мистецтва, реставраторів, студентів), наукові програми (конференції, дискусії, публікації, інституційне утвердження українського модернізму).

У результаті український авангард може бути вивчений набагато глибше і точніше, ніж будь-коли раніше. Зникає хаотичність і фрагментарність, що переслідували його десятиліттями.

Відкриття музею в умовах повномасштабної війни має особливий сенс. Український авангард завжди містив у собі заряд свободи: руйнував імперські моделі, ламав академізм, винаходив нові форми мислення. Тепер він стає символом стійкості та культурної самооборони.

Український авангард історично був спрямований на свободу мислення й форму. У ХХІ столітті цей жест набуває політичного змісту: музей стає символом культурного опору, вкоріненням нової ідентичності, що протистоїть імперському спадку.

У воєнний час музей перетворюється на місце збереження культурної пам’яті, політичну заяву про суб’єктність української культури, публічний простір, де формується нова європейська репрезентація України.

Музей авангардизму стане платформою для сучасних художників, що працюють у дусі експерименту, взаємодіють із технологіями, театром, відеоартом, документалістикою, перформансом тощо.

Музей виконує подвійну функцію: освітню – формує нове покоління дослідників та глядачів, які розуміють авангард не як «старовину», а як живу інтелектуальну систему; творчу – підтримує мистецтво сьогодення, яке продовжує авангардну логіку пошуку.

Авангардисти вірили, що форма є метафорою свободи. Що лінія може бути бунтом, колір – маніфестом, а порожнеча – змістом. Вони перші заявили: ми не зобов'язані повторювати світ таким, яким він є – ми можемо створити світ, яким він має бути. У цьому величезна філософська сила нового музею. Він нагадує нам: людська уява – це інструмент змін, а мистецтво – один із найсильніших двигунів прогресу.

Музей авангарду працює як машина часу. Уявіть: ви стоїте перед роботою, створеною сто років тому, і раптом розумієте – вона про сьогодні. Про вас. Про те, що ми знову переживаємо світ, який тріщить по швах, і нам знову потрібна сміливість бачити інакше. Тут минуле підморгує майбутньому, а мистецький ризик стає філософською сміливістю.

Завдяки музею світовий дискурс авангардизму може змістити фокус: з Москви на Київ, Харків, Одесу, Львів. Це шанс для України стати центром дослідження модернізму у Східній Європі, організовувати міжнародні проєкти, обмінні програми, виставки у провідних музеях світу. Українське мистецтво отримує голос, бачення і структуру, які дають змогу вийти з тіні імперських наративів.

Відкриття Музею авангарду – акт відновлення культурної суб’єктності України. Це створення фундаменту для переосмислення всього ХХ і ХХІ століть у нашому мистецтві. Крок, який здатен змінити не лише українське мистецтвознавство, а й місце України на світовій культурній мапі.

Україна сьогодні творить власну історію. І музей авангарду – тихий, але точний жест: ми захищаємо своє майбутнє, ми пам’ятаємо, що вже колись його винайшли.

АРМУ й Культур-Ліга – люди, які вірили, що культура здатна випереджати політику, перегукуватися через кордони, і що творчість – теж зброя проти знеособлення. Їхня виставка у стінах імперського маєтку – голос свободи, що проростає крізь каміння, з якого була побудована імперська фортеця.

Можливо, вперше за довгий час ми отримуємо не просто музей, а точку, з якої починається нова історія ставлення до модерної культурної спадщини. Український авангард отримав свій дім. А українська культура – новий центр тяжіння.

Олександр Ляпін

Фото: Андрій Сидоренко, Сергій Мазураш, Музей історії Києва



Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
У Львові сотні людей прощаються зі Степаном Гігою
Ukraine Art News
2025-12-14T18:45:29Z
Українська твердиня віри і незламності
Ukraine Art News
2025-12-14T09:00:41Z
Смерть Степана Гіги: стали відомі час і місце прощання й похорону народного артиста
Ukraine Art News
2025-12-13T15:51:26Z
Музика, що об’єднала покоління: українці згадують Степана Гігу
Ukraine Art News
2025-12-13T11:00:21Z
Billboard назвав 100 найкращих пісень 2025 року: рейтинг очолив трек з мультфільму Netflix
Ukraine Art News
2025-12-12T11:18:33Z
Майлі Сайрус показала кліп на нову пісню, що прозвучить у фільмі «Аватар: Вогонь і попіл»
KinoFilms
2025-12-11T14:33:30Z
Бейонсе повертається на Met Gala вперше за десятиліття: що ми знаємо про майбутній бал Інституту костюма
Elle
2025-12-10T20:39:47Z
Найпопулярніші артисти та хіти 2025 року в TikTok
Ukraine Art News
2025-12-10T14:57:37Z
У Києві прощаються з музикантом, фронтменом гурту ADAM Михайлом Клименком
Ukraine Art News
2025-12-09T12:46:22Z
Письменниці зі Львова Вікторії Амеліній посмертно надали статус почесної громадянки французького Ліона
Ukraine Art News
2025-12-15T16:00:27Z
У Львові артистка Соломія Чубай представить новий музичний альбом "Світло Різдва"
Ukraine Art News
2025-12-15T14:00:36Z
Що потрібно знати про виставку Марини Абрамович та Улая – однієї з найяскравіших пар світу мистецтва
Ukraine Art News
2025-12-14T16:06:21Z
Культура підтримки: у Софії Київській стартував проєкт «До/Нації»
Ukraine Art News
2025-12-14T06:57:28Z
Тисяча літрів шляхетської спадщини: Навіщо у Славському варять наймасштабніший Гетьманський борщ
Photo Lviv
2025-12-14T06:06:16Z
Різдво у Львові: Оксана Білозір запрошує на святковий концерт «Різдво у колі друзів»
Photo Lviv
2025-12-14T06:03:25Z
Франція перемогла на «Дитячому Євробаченні-2025», Україна посіла друге місце
Ukraine Art News
2025-12-13T20:48:24Z
Український сезон у Франції охопить міста, куди наша культурна дипломатія мало дотягувалася - гендиректор УІ
Ukraine Art News
2025-12-13T20:45:24Z
В Ужгородському скансені відкрили виставку вишиванок за автентичними взірцями
Ukraine Art News
2025-12-13T19:09:29Z
У США режисера Роба Райнера та його дружину знайшли мертвими у власному будинку з ножовими пораненнями
Ukraine Art News
2025-12-15T12:45:26Z
Понад 600 млн переглядів: у мережі завірусилася французька різдвяна реклама про вовка-вегетаріанця
Ukraine Art News
2025-12-15T06:15:25Z
Netflix і Paramount змагаються, але справжній конкурент для Голівуду інший — The Economist
Ukraine Art News
2025-12-14T10:24:34Z
Дивіться трейлер 5 сезону серіалу «Хлопаки» за участю братів Вінчестерів
KinoFilms
2025-12-13T17:33:14Z
У США помер актор, відомий за ролями в «Масці» та «Кримінальному чтиві»
Ukraine Art News
2025-12-13T15:00:22Z
У віці 60 років помер актор Пітер Грін, відомий за роллю Зеда у фільмі "Кримінальне чтиво"
Ukraine Art News
2025-12-13T11:36:23Z
«Самотник»: український трейлер нового бойовика за участю Джейсона Стейтема і Білла Найї
KinoFilms
2025-12-12T11:42:15Z
Міллі Олкок стає супергероїнею в першому трейлері блокбастера «Суперґьорл»
KinoFilms
2025-12-11T19:15:16Z
Дженніфер Лоуренс та Джош Гатчерсон повернуться у новому приквелі саги «Голодні ігри»
KinoFilms
2025-12-11T18:18:19Z
Ізраїльські археологи виявили унікальний свинцевий кулон VI–VII століть з менорою у Єрусалимі
Ukraine Art News
2025-12-15T15:36:30Z
Нідерландський стартап запускає поїзди за ціною від 10 євро
Хмарочос
2025-12-12T06:39:44Z
У Львові повністю оновили рухомий склад автобусного маршруту
Хмарочос
2025-12-11T10:12:48Z
ЮНЕСКО вперше внесла до списку культурної спадщини людства всю кухню однієї країни
Ukraine Art News
2025-12-11T08:54:27Z
10 грудня відкрили оновлений Бессарабський ринок. Думки містян розділилися
Хмарочос
2025-12-11T07:48:36Z
Ковзанка, світлові інсталяції, атракціони: гід «Зимовою країною» на ВДНГ
Хмарочос
2025-12-11T07:03:37Z
Де живе казка: топ-4 локацій Львова, де працює найкраща резиденція Санти цієї зими
Photo Lviv
2025-12-11T05:57:20Z
Дерев’яне мереживо Чернігівщини: зникаюча краса чи сила, що вистоїть?
Ukraine Art News
2025-12-10T16:00:23Z
Kyiv Food Market відкривається після ремонту
Хмарочос
2025-12-10T15:25:21Z
Російська подорож у Європу закінчилася
Ukraine Art News
2025-12-15T08:15:28Z
У Києві запалили Ханукію
Ukraine Art News
2025-12-15T06:15:23Z
Замість меморіала загиблим на війні проти РФ випускникам: у Києві поруч з історичним факультетом Університету імені Драгоманова встановили бюст російському дипломату, комуністичному пропагандисту Чингізу Айтматову
Ukraine Art News
2025-12-14T19:00:37Z
Українка Софія Нерсесян зайняла друге місце на Дитячому Євробаченні-2025
Ukraine Art News
2025-12-14T14:30:21Z
Як правильно заварювати каву в турці: покрокова інструкція
Photo Lviv
2025-12-14T06:18:23Z
Король Чарльз III отримав оптимістичний прогноз щодо раку: його лікування у 2026 році буде скорочено
Ukraine Art News
2025-12-13T19:00:30Z
Блокування російської музики на стримінгах: в Україні готують юридичне рішення
Ukraine Art News
2025-12-13T13:15:48Z
Російську музику на стримінгах блокуватимуть через рішення РНБО – голова профільного підкомітету
Ukraine Art News
2025-12-13T13:00:22Z
Мовознавчі баляндраси в ELLE. Юридичне лице чи обличчя?
Elle
2025-12-13T12:18:20Z
Американський словник Merriam-Webster обрав слово 2025 року
Ukraine Art News
2025-12-15T19:45:24Z
Як замінити філамент на 3Д принтері – LBL
Хмарочос
2025-12-12T12:22:41Z
Рекламу МакДональдса про «жахливе Різдво» розкритикували
Хмарочос
2025-12-11T16:03:57Z
Winter edition: лімітована зубна паста зі смаком глінтвейну від бренду Splash
Elle
2025-12-11T09:39:38Z
Теракота, бетон, склоблоки: 10 трендів у дизайні інтер’єру 2025 року
Хмарочос
2025-12-10T07:42:45Z
Вишукана зимова база: GASANOVA представляє кашеміровий дроп
Elle
2025-12-09T15:12:21Z
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Хмарочос
2025-12-08T09:51:34Z
ТОП-10 пісень, які слухали на Spotify у 2025 році: найкраще в Україні та світі
Ukraine Art News
2025-12-04T09:00:25Z
В Австралії заборонили соцмережі для дітей до 16-ти років
Хмарочос
2025-12-03T07:36:53Z
Імбирне печиво як в Нью-Йорку: елементарний рецепт з продуктів, які є на кожній кухні
Elle
2025-12-09T16:15:46Z
Кава з сіллю: наважтеся спробувати! Навіщо додають сіль у каву, як це впливає на смак та у яких країнах це традиція
Photo Lviv
2025-11-30T06:12:14Z
Мигдальний тарт зі сливами: покроковий рецепт найніжнішого осіннього десерту
Elle
2025-11-18T18:30:23Z
Готуємо швидку смачну та ефектну страву на Гелловін
Elle
2025-10-31T11:15:32Z
Простий рецепт найсмачнішого гарбузового чизкейка
Elle
2025-10-23T14:36:33Z
Гарбузовий крем-суп: покроковий рецепт топ-страви осені
Elle
2025-10-21T21:33:27Z
Гарячі страви із м’яса для обіду восени
Photo Lviv
2025-10-21T04:57:26Z
Найкорисніший сніданок для краси волосся і шкіри
Elle
2025-09-15T14:39:26Z
Сицилійські роли з баклажанів з рикотою і томатним соусом
Elle
2025-08-19T14:03:36Z