Другий тур виборів президента України розпочався з публічного спору між кандидатами Петром Порошенком та Володимиром Зеленським щодо того, де та як проводити дебати.
Нині вже є стільки заяв як самих кандидатів та їхніх представників, офіційних установ та посадових осіб, що пересічним українцям годі розібратися, як же мають відбуватися ці самі дебати.
І взагалі, чи вони обов’язково мають відбутися, чи у кандидатів є варіанти "прогуляти".
Порядок проведення дебатів між кандидатами у президенти, що вийшли до другого туру виборів, регулюються ст.
62 закону України "Про вибори Президента України" та "Порядком проведення Національною суспільною телерадіокомпанією України передвиборних теледебатів між кандидатами на пост Президента України, включеними до виборчого бюлетеня для повторного голосування, за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України", затверджений постановою ЦВК від 5.05.2014 № 472.
І вони містять відповіді на всі питання.
ЩОДО ОБОВ’ЯЗКОВОСТІ ТЕЛЕДЕБАТІВ.
Теледебати у другому турі виборів президента України є обов’язковими.
Тобто вони відбудуться незалежно від того, хочуть цього кандидати чи ні.
У визначений законодавством України день, а саме в останню п’ятницю перед днем повторного голосування (тобто в нашому випадку 19 квітня 2019 року) між 19 та 22 годинами в прямому ефірі, тривалістю не менше 60 хвилин.
Гроші на них вже передбачені і виділені.
Тобто дебати відбудуться у будь-якому випадку, і їхнє проведення не залежить від волі і бажання жодного з кандидатів.
Але є принципове але — якщо проведення дебатів є обов’язковим, то участь у них кандидатів — зовсім ні.
Участь у політичному житті країни є добровільною.
Якщо хтось з кандидатів не захоче прийти на дебати, то "за барки" його туди ніхто тягнути не буде.
І відповідальності для нього не настане.
Юридичної, принаймні.
Якщо один з кандидатів відмовився узяти участь у теледебатах або не зміг прийти (запізнився у корці, захворів — всяке буває) весь виділений для дебатів ефірний час повністю надається іншому кандидату для проведення ним власної передвиборної агітації.
Якщо ж обидва кандидати не з’явилися до Національної суспільної телерадіокомпанії України (далі НСТУ) у визначений день та час, то НСТУ може використовувати цей ефірний час на власний розсуд.
Однак зобов’язана проінформувати телеглядачів про відмову кандидатів брати участь у дебатах.
Таке інформування здійснюється шляхом розміщення у нижній частині екрана текстового повідомлення такого змісту: "Вибачте, кандидати на пост Президента України (прізвища, імена, по-батькові) не з’явилися у студію для участі в теледебатах".
Воно повинно займати не менше 15% площі екрана і бути виконане контрастним кольором до фону та сприйнятним для глядача.
При чому в цьому випадку забороняється трансляція програм (передач), що стосуються виборів президента України або містять передвиборну агітацію.
Також НСТУ створює резерв програм (передач), що будуть виходити в ефір у разі неявки кандидатів — учасників теледебатів.
Такий ефірний час мовнику з держбюджету не оплачується.
МІСЦЕ ТА УМОВИ ДЕБАТІВ.
Телеканал теж визначений законодавством — це Перший Національний канал Національної телекомпанії України ("Суспільне телебачення" — "UA-ПЕРШИЙ").
Будь-які інші телеканали мають право отримати можливість транслювати дебати безкоштовно, а от заробити на цьому їм навряд чи вдасться — вмикати телерекламу під час дебатів заборонено.
Кандидати, які беруть участь у дебатах, не пізніше як за 30 хвилин до початку ефіру мають прибувати до Національної суспільної телерадіокомпанії України за адресою вул.
Мельникова, 42, місто Київ, де в одній зі студій має відбутися ця потужна політична дискусія країни.
Звичайно, важко уявити собі, що учасники вербального двобою прибудуть без супроводу — за кожним з них приїде команда технологів, асистентів і просто друзів.
Згідно з законом, вони не мають права під час ефіру перебувати в ефірній студії та апаратних кімнатах — їм Національна суспільна телерадіокомпанія України зобов’язана створити умови для аудіовізуального спостереження за перебігом дебатів.
Кандидати беруть участь у дебатах тільки особисто.
Вони не можуть направити когось замість себе або передати для трансляції попередньо підготовлений відеоматеріал про кандидата, використати агітаційні та інші матеріали.
Понад те, у студії, де мають відбутися дебати, взагалі заборонено розвішувати будь-яку агітацію.
У студії мають бути присутні тільки кандидати, модератор і всі ми — виборці України.
Все має відбуватись виключно у прямому ефірі.
На теледебатах обов’язкова присутнсть представника ЦВК.
Власне, не в студії, а в одній з технічних кімнат каналу.
НСТУ тим часом зобов’язана записати дебати.
Відразу після закінчення прямого ефіру кандидати або їхні довірені особи разом із представником НСТУ опломбовують та візують носії із записом у присутності представника ЦВК.
Один з носіїв із записом зберігається в Національній суспільній телерадіокомпанії України до закінчення тридцятиденного строку від дня офіційного оголошення результатів другого туру виборів президента України, а другий — невідкладно надається представнику Центральної виборчої комісії, який везе опломбований запис до ЦВК.
МОДЕРАТОР ТЕЛЕДЕБАТІВ.
Із боку кандидата у президента Володимира Зеленського пролунала пропозиція зробити модератором Юлію Тимошенко, яка посіла третє місце у першому турі виборів.
Але дебати у виборах президента України — не телешоу, а важлива політична дискусія.
Модератор дебатів в цьому випадку — не суддя, не журналіст і вже точно не політик, тож його особистої харизми взагалі не має бути видно.
Функції ведучого теледебатів кандидатів у президенти такі: представляє кандидатів, за допомогою спеціального годинника стежить за тим, щоб виступи вкладались у визначений хронометраж.
В теледебатах передбачений надзвичайно чіткий хронометраж.
Наприклад, після вступних промов учасників між ними розпочинається дискусія, на яку виділяється 36 хвилин безперервного ефірного часу.
Не 38 і не 34, а саме 36.
Ведучий не має права виявляти упередженість та надавати перевагу одному з кандидатів, припускатися висловлювань, що можуть бути сприйняті як агітаційні, коментувати або оцінювати висловлювання кандидатів.
Що стосується людини, якій буде надане таке почесне право, то законодавство щодо цього не накладає жодних обмежень.
Це може бути будь-який громадянин України або навіть іноземець.
Головне, щоб він якісно виконав свою функцію секунданта цієї важливої для долі країни політичної дуелі.
Ведучого дебатів визначає Національна суспільна телерадіокомпанія України.
Теледебати, описані вище — це так звані "офіційні теледебати", які безпосередньо передбачені законом, є обов’язковою частиною виборчого процесу і відбудуться за будь-яких умов за прописаними там правилами.
Але законодавство України не обмежує кандидатів також проводити дебати між собою в будь-якому іншому форматі і в будь-якій кількості.
Українська демократія від цього тільки виграє.