Вчора Кабінет міністрів прийняв Постанову, якою ввів спеціальне мито на імпорт із Російської Федерації дизельного палива (трубопровідним транспортом) та скрапленого газу.
Таке спільне рішення президента та уряду прийнято у відповідь на розширення російських економічних санкцій.
Нагадаю, у квітні-травні РФ обмежила поставки в Україну нафти, моторного масла, бітуму, етанолу, вугілля тощо.
Згідно відповідного рішення:.
спеціальне мито на дизельне паливо, що поставляється трубопровідним транспортом буде складати 3,75% з 1 серпня 2019р та 4,0% з 1 жовтня 2019 р.
спеціальне мито на поставки скрапленого газу складатиме 1,75% з 1 серпня та 3,0% з 1 жовтня.
Відповідні мито зніме понадринкову маржу трейдера-імпортера, яка виникала по причині логістики (дизельпровід) та інших факторів.
Якщо типова ринкова маржа у крупному гурті складає 10-12 дол./т, то на поставках трубопровідним транспортом така маржа складала 35-40 дол/т.
Таким чином, маржа трейдера буде приведена до звичайних ринкових рівнів і відповідне рішення ніяк не вплине на роздрібні ціни на АЗС.
Всі трейдери будуть у рівних умовах.
Підвищувати ціни у одного окремого імпортера можливості не буде, бо відразу буде іти конкурентне заміщення ресурсу із альтернативних джерел: Білорусь, країни ЄС (Литва, Польща), поставки морем тощо.
Таке рішення це щось схоже на windfall tax.
Український бюджет додатково отримає біля 2 млрд грн у рік.
На мою думку, ці кошти необхідно спрямувати на розширення програми субсидій для малозабезпечених верств населення.
Станом на січень 2018 року 6,9 млн домогосподарств користувалися субсидіями.
Проте у силу різних рішень/подій станом на січень 2019 року кількість субсидіантів був зменшений аж до 3,6 млн домогосподарств.
Це вилилося у зниження платіжної дисципліни, збільшення боргів за житлово-комунальні послуги.
На мою думку, додатково мінімум 1-1,5 млн незабезпечених домогосподарств обґрунтовано мають право на субсидії, тому ми зараз розробляємо відповідні зміни до правил отримання субсидій.
На сьогодні на ринку нафтопродуктів спостерігається профіцит ресурсу, є підстави для ще певного зниження роздрібних цін.