Президент України Володимир Зеленський, звільняючи уряд Гончарука, перерахував його численні провали, але не торкнувся найважливішої для воюючої країни теми - державного оборонного замовлення і роботи держконцерну «Укроборонпром».
Про це пише Апостроф в статті «П'ять причин перезавантажити «Укроборонпром».
Зазначається, що системні зміни в державному концерні назріли давно і гостро, в першу чергу - через кадрову кризу і втрату держзамовлення.
«Прес-релізи, які постійно публікуються, про успіхи «Укроборонпрому» в постачанні озброєння і боєприпасів ЗСУ, швидше, просто піар.
Реалії ж не такі оптимістичні.
Наприклад, нової бронетехніки за рік поставлено одиниці - Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім.
Морозова, що входить до Концерну, до цих пір не може виконати контракт на 40 БТР-4, підписаний ще в кінці 2016 року.
При цьому приватні підприємства-конкуренти в 2019 році реалізували кілька сотень бронеавтомобілів», - йдеться у статті.
Експерти відзначають ще один тривожний фактор - саботування керівництвом «Укроборонпрому» отримання 5 млрд гривень під державні гарантії.
Зазначається, що схема такого кредитування працює з 2015 року і дозволяє оборонним підприємствам оперативно виконувати зобов'язання і забезпечувати потреби ЗСУ в ремонті і постачанні нової техніки.
Наприклад, в 2016 році «Житомирський бронетанковий завод» отримав в «Ощадбанку» 611 мільйонів гривень і зміг відремонтувати значну частину БМП-1 і БМП-2 української армії.
У 2018 Міністерство фінансів видало держгарантій оборонним підприємствам на 5 мільярдів гривень (всі отримані - на ремонт артилерії, БМП-1, танків), а в 2019-му, опинившись під керуванням Айвараса Абрамавічуса, «Укроборонпром» відмовився від отримання замовлень під держгарантії.
«Це згубно позначилося на концерні в цілому, і на ВСУ - воююча армія залишилася без десятків одиниць відремонтованої техніки», - повідомляється у статті.
Видання пише, що у 2020-му планування державного оборонного замовлення також не обійшлося без скандалів.
«Наприклад, при згоді Абромавічуса, Концерн планує закупівлю польських бронетранспортерів.
І це - замість українських «Дозорів», що може виробляти «Укроборонпром».
При цьому БТР-3 «Київський бронетанковий завод» в оборонне замовлення не включили.
Очевидно, таке планування стало однією з причин звільнення міністра оборони Андрія Загороднюка», - зазначають експерти.
У статті наголошується, що не можна закрити очі і на очевидні провали керівництва «Укроборонпрому» в сфері експорту озброєнь.
Наприклад, підірвано військово-технічне співробітництво з Туреччиною.
За даними ЗМІ, це сталося через дії профільного менеджера Михайла Морозова.
За даними видання Апостроф, Морозов має намір перекваліфікуватися на ринок Пакистану, попутно згорнувши раніше розвинені напрямки ВТС.
Також є проблеми і у співпраці з Індією і Перу.
«Кадрові проблеми в керівництві «Укроборонпрому» - одні з ключових.
Публічні відбори на керівні посади виявилися простою формальністю, на чолі ключових підприємств ДК виявляються люди, далекі від управління оборонними підприємствами», - пишуть у статті.
Експерти наголошують, що гучним скандалом стало призначення на посаду директора «Заводу 410 цивільної авіації» Олексія Попова.
«Ще одна проблема - роздуті зарплати менеджменту «Укроборонпрому».
Наприклад, Роман Бондар, заступник генерального директора по трансформації ДК, за весь 2018 й рік заробив в бізнесі всього 105 тис.
гривень, а за кілька місяців роботи в «Укроборонпромі» - близько мільйона.
Мустафа Найєм, колишній журналіст і нардеп, отримує в ДК в місяць в середньому 200-250 тисяч гривень.
Кошти на таке «розкішне» життя беруться не завдяки контрактам (яких, по суті, немає), а за допомогою виїмки з працюючих підприємств держконцерну.
Всі перераховані проблеми - однозначний сигнал до того, що зміни в «Укроборонпромі» необхідні.
Рішення - за вищим керівництвом країни», - звертають увагу у матеріалі.