MY.UAНовини
Законопроєкт «Про медіа»: за що його критикують у звіті ОБСЄ і як пропонують вдосконалити
Законопроєкт «Про медіа»: за що його критикують у звіті ОБСЄ і як пропонують вдосконалити

Законопроєкт «Про медіа»: за що його критикують у звіті ОБСЄ і як пропонують вдосконалити

Законопроєкт «Про медіа»: за що його критикують у звіті ОБСЄ і як пропонують вдосконалити - Фото 1

Законопроєкт № 2693 «Про медіа» зареєстрували у Верховній Раді 27 грудня 2019 року.

Він має стати комплексним документом, що прийде на зміну кільком медійним законам.

Законопроєкт пропонує запровадити регуляцію онлайн-ЗМІ, блогерів та різних веб-платформ (типу Netlix чи Facebook).

Передбачено і механізм співрегуляції.

Окремий розділ законопроєкту присвячено мовленню громад (community media) — третьому сектору мовлення, що існує в Європі поруч із суспільним та комерційним.

Також розширяться повноваження і регулятора — Нацради з питань телебаченні і радіомовлення.

Вона зможе миттєво реагувати, аж до тимчасового призупинення мовлення.

Онлайн-медіа зможуть карати штрафами в розмірі 1-5 мінімальних зарплат (від 4,7 тис.

до 23,5 тис.

станом на 2020 рік) або ж блокувати доступ до них через інтернет-провайдерів.

Для аудіовізуальних медіа передбачені більші штрафи.

Крім того, для суб’єктів у сфері медіасервісів на замовлення пропонують встановити 25-відсоткову квоту програм, виконаних державною мовою.

Для нелінійних медіа планують також впровадити вимогу не менше 30 % європейського продукту (що включає й українські програми) від загального обсягу програм.

Раніше «Детектор медіа» вже публікував аналіз документу від експертки Центру демократії та верховенства права Тетяни Авдєєвої.

Свої зауваження щодо законопроєкту висловлювали й асоціації провайдерів.

Зараз триває громадське обговорення законопроєкту.

Для ОБСЄ законопроєкт проаналізував Джоан Барата Мір (Joan Barata Mir) — експерт зі свободи слова та регулювання медіа.

Свого часу він був головним радником представника з питань свободи ЗМІ в ОБСЄ.

У звіті він зауважує, що у законопроєкті є деякі розпливчасті визначення, або не повністю адаптовані до міжнародних стандартів, що створює можливу плутанину.

У статті 2, яка описує сферу дії закону, пан Барата знайшов складність для застосування «принципу країни походження» (principle of country of origin), який передбачений стандартами ЄС та Ради Європи.

Це стосується 8 пункту статті 2, де перелічують ознаки суб’єктів у сфері медіа, на які поширюється дія закону:.

суб’єкт має місцезнаходження на території України і рішення з питань редакційного контролю регулярно приймаються ним на території України;.

сервіси, які надає суб’єкт, повністю або переважно спрямовані на територію або аудиторію України чи є доступними на території України;.

сервіси, які надає суб’єкт, можуть оплачуватися громадянами чи юридичними особами України з території України;.

доступ до сервісів, які надає суб’єкт, надається з використанням доменного імені в доменах .UA або .УКР.

Джоан Барата Мір також радить у статті 7 «Захист економічної конкуренції у сфері медіа» включити конкретні заходи для сприяння конкуренції на медіаринку.

«Але ці заходи повинні бути доповнені додатковими обмеженнями, спрямованими на сприяння різноманітності точок зору в публічній сфері, а також різноманіттю медіаформатів та контенту», — пише він.

Він зазначає, що у другому розділі законопроєкту «Суб’єкти у сфері медіа» є кілька понять, які можуть призвести до певної плутанини та не відповідають діючим міжнародним стандартам.

Приміром, коли мова йде про мовлення громад, то дуже важливо, пише аналітик, унеможливити втручання у їхню роботу комерційних чи політичних/державних інтересів.

«З цієї причини дозволити муніципальним організаціям контролювати (навіть опосередковано) діяльність засобів масової інформації громад — неприйнятно, і це положення потрібно виключити з проєкту», — наголошує він.

Також Джоан Барата Мір вважає, що передбачені законопроєктом обмеження щодо контенту, який дозволено поширювати на території України, можуть призводити до втручання в законні політичні обговорення.

«Відповідно до діючих міжнародних стандартів, лише прямі заклики до вчинення злочинів або до участі у формах насильства, дискримінації, ворожнечі можуть бути обмежені законодавцем або будь-яким іншим державним органом.

Висловлення суперечливих думок, навіть у випадках, коли вони суперечать широким мажоритарним настроям або можуть стати особливо неприйнятними або образливими для значних верств населення, є надійно захищеними в рамках положення про свободу вираження поглядів», — пише він.

Пан Барата зазначає, що виправдати встановлення певних обмежень права на свободу слова можуть конкретні ситуації, які впливають на національну безпеку.

Однак ці обмеження повинні бути чітко визначені у кожному конкретному випадку і відповідати міжнародним стандартам (точніше — трискладовому тесту).

Також аналітик критикує статтю 44 законопроєкту — «Право на відповідь та спростування».

Він вказує, що право на виправлення чи зміну недостовірної інформації, яка може зашкодити репутації особи, захищається в законодавстві більшості держав-учасниць ОБСЄ.

Однак деякі частини статті 44 мають занадто широкі дефініції або ж узагалі розходяться з захистом такого права, що неприйнятно, з огляду на міжнародні стандарти, вважає Джоан Барата Мір.

Водночас аналітик пише, що п’ятий розділ законопроєкту, який стосується ліцензування медіа, містить вичерпний, послідовний та детальний набір норм, які відповідають міжнародним стандартам та кращим практикам.

Проте є деякі питання, які треба доопрацювати.

Зокрема, процес реєстрації, який застосовуватимуть до тих медіа, що не підпадають під вимогу отримання ліцензії на частоти.

«Загальна вимога реєстрації є проблематичною, оскільки може стати непропорційним втручанням держави у право на свободу вираження поглядів.

Відповідно до міжнародних стандартів та кращих практик, система простого сповіщення (тобто передача певної інформації медіа до компетентного органу) — більш розумне та менш нав'язливе публічне втручання.

Оскільки особам, які мають на меті розповсюдження контенту, не потрібно чекати погодження від регулятора, щоб розпочати свою діяльність», — наголошує аналітик.

У шостому розділі законопроєкту описується діяльність регулятора галузі — Національної ради з питань телебачення і радіомовлення України.

Пан Барата каже, що існування такого органу — юридичне зобов'язання держав-членів Європейського Союзу з моменту прийняття останніх змін до Директиви, що регулюють надання аудіовізуальних медіапослуг.

Але він зазначає: у параграфі 1 статті 70 треба додати, що Нацрада є незалежною не лише від будь-яких політичних вказівок чи впливу, а також від інтересів (комерційних та інших) суб'єктів, які вона регулює.

Також вимоги до членів Нацради дуже широкі та загальні і не обов'язково гарантують спроможність керувати чи брати участь у складному процесі прийняття рішень такого органу.

А в статтю 78, яка описує припинення мандату членів Національної ради, треба ввести положення про те, що під час цієї процедури вони будуть належним чином заслухані та матимуть право викласти свої доводи про причини припинення повноважень.

Крім того, у законопроєкті зазначено, що половину членів Нацради призначає президент, а половину — Верховна Рада.

Щодо призначення парламентом є вимога: «Призначеними на посади членів Національної ради вважаються особи, за призначення яких проголосувала більшість від конституційного складу Верховної Ради України».

Натомість аналітик пропонує ввести принцип кваліфікованої більшості — 2/3 голосів, щоб «гарантувати максимальний рівень консенсусу та уникнути призначення, яке підтримується лише існуючою правлячою більшістю».

Ще пана Барата турбує можливість припиняти повноваження всього складу Національної ради «внаслідок незатвердження річного звіту та за умови наявності відповідних рішень Верховної Ради і президента».

«Це може дати в руки цих двох органів величезну силу для обмеження незалежної роботи регулятора, що, очевидно, неприйнятно з огляду на діючі міжнародні та регіональні стандарти», — пише аналітик.

Не оминув увагою він і сьомий розділ про спільне регулювання у сфері медіа, тобто поєднання функцій та засобів державного регулювання та галузевого саморегулювання.

Він пише, що загалом такий механізм відповідає міжнародним стандартам.

Утім аналітик вважає проблематичним можливість регулятора застосовувати правила в рамках такої схеми до ЗМІ, які не входитимуть до органу співрегулювання.

«Було б, мабуть, набагато ефективніше замінити цей дуже складний і бюрократичний (а також, імовірно, дорогий) механізм, процедурою, яка дозволила б Національній раді прийняти кодекси та правила, що розробляють правові положення, на основі відкритої та прозорої консультації з усіма зацікавленими сторонами», — вважає Джоан Барата Мір.

Що до санкцій, які може накладати на медіа Нацрада, то пан Барата вважає надмірним заходом можливість забороняти весь контент якогось медіа.

«Накладення загальної заборони протягом невизначеного (або, принаймні, нечітко регламентованого) періоду часу та на основі дуже широко сформульованих причин (проєкт по суті посилається на всі можливі правові порушення загалом, без будь-яких додаткових конкретизацій…) є надмірним і непропорційним заходом.

Це несе загрозу для свободи вираження поглядів… та може бути потенційно використане як інструмент для цензури ЗМІ, які не подобаються державним органам», — вважає аналітик.

Ось основні рекомендації Джоана Барата Мір щодо законопроєкту:.

Означення «текстовий» контент треба виключити з визначення аудіовізуальних засобів масової інформації.

Проєкт повинен містити загальне визначення текстових засобів масової інформації, незалежно від технології, використовуваної для поширення відповідних повідомлень.

Правильне визначення медіа має відкинути ідею «засобів масової інформації» та більше зосередитись на загальній концепції редакційно розробленого змісту, що несе суспільний інтерес і спрямований на інформування, просвіту чи розваги.

Проєкт повинен відповідати стандартам Ради Європи (та Європейського Союзу), а також юридичним вимогам щодо юрисдикції до аудіовізуальних медіа та сервісів електронної комерції, тобто принципу країни походження.

Інші критерії, встановлені в проєкті, можуть створити серйозні конфлікти та перекриття компетенцій між українськими органами влади та органами країни, де фактично створене відповідне медіа.

Проєкт повинен включати не лише простий захист економічної конкуренції в медіасфері, а й конкретні положення, спеціально розроблені та пристосовані для сприяння існуванню різноманітності точок зору в публічній сфері, а також безлічі медіаформатів та контенту.

Так званих постачальників аудіовізуальних послуг (providers of audiovisual services) необхідно визначити як простих дистриб’юторів, позбавити їх будь-якої редакційної відповідальності та не вимагати особливої реєстрації.

Платформи, що розміщують контент, або «провайдери платформ спільного доступу до інформації» (як Facebook, Twitter або You.

Tube), не вважаються такими, що здійснюють редакційний контроль над вмістом, який вони поширюють.

З цих причин такі платформи не можуть нести відповідальність за поширений ними вміст.

Крім того, неприпустимо надавати їм повноваження обмежувати право на свободу вираження поглядів на основі внутрішніх правових обмежень, адже це повинно залишатися в руках виключно органів державної влади.

Проєкт не повинен забороняти висловлювання та теми, які фактично можуть охоплювати законні політичні думки та обговорення, пов'язані з питаннями, що становлять суспільний інтерес в Україні, зокрема щодо її територіальної цілісності.

Відповідно до діючих міжнародних стандартів, лише прямі заклики до вчинення злочинів або до участі у формах насильства, дискримінації, ворожнечі можуть бути обмежені законодавцем або будь-яким іншим державним органом.

Заборона поширювати інформацію, обмеження щодо ретрансляції, реєстрації виключно на підставі існування редакційного контролю чи права власності особами чи структурами з держави-агресора/окупанта (Росії), та складання списку «осіб, що представляють загрозу національному медіаландшафту України», може розглядатися лише як крайній та непропорційний захід.

Це не підтримується міжнародними стандартами і, на думку експерта, потребує усунення.

Наявність збройного конфлікту, який зачіпає частину території України, не виправдовує введення таких обмежень, вважає Джоан Барата Мір.

Дозволити муніципальним організаціям контролювати (навіть опосередковано) діяльність мовників громад неприйнятно, і відповідні положення необхідно усунути.

Регулювання так званих прав на відповідь та виправлення потребує внесення змін, щоб вони застосовувались виключно до випадків, передбачених міжнародними правовими стандартами.

Накладення на будь-яке ЗМІ, яке не має отримувати ліцензію на радіочастотний зв'язок, зобов'язання «зареєструватися» повинно розглядатися як механізм авторизації і може становити непропорційне втручання держави у свободу слова.

Проста система повідомлень (тобто передача певної інформації відповідним ЗМІ компетентному органу) представляла б більш розумну альтернативу.

Крім того, краще б задовольняла інтереси громадськості щодо прозорості медіасуб'єктів.

Щодо дозволів на тимчасове мовлення.

Слід або внести зміни до положень із цих питань, щоб сфокусувати їх застосування на чітко описаних і дуже виняткових випадках, або усунути такі дозволи.

Має бути прибрана можливість для Національної ради застосовувати правила, прийняті в рамках системи співрегулювання, до медіа, що не належать до органу співрегулювання.

Більше того, рекомендується замінити механізм співрегулювання процедурою, яка дозволить Національній раді самій прийняти кодекси та правила на основі відкритих та прозорих консультацій із усіма зацікавленими сторонами.

В абзаці 1 статті 70 зазначено: «Національна рада є колегіальним державним органом, який здійснює свої повноваження самостійно, незалежно від інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб».

Для зміцнення незалежності Нацради треба зазначити, що регулятор повинен залишатися незалежним і від інтересів комерційних та інших суб'єктів, які він регулює.

Рекомендується запровадити додаткові вимоги до відбору у члени Національної ради: досвід роботи топ-менеджером протягом мінімального періоду часу, професійний досвід у медіа, пов'язаний з нормативними та етичними журналістськими питаннями, або післядипломну освіту в галузі медіаетики, економіки чи регулювання ЗМІ.

Щодо призначення членів Національної ради.

Рекомендується замінити вимогу голосування за кандидатури більшістю членів Верховної Ради на кваліфіковану більшість (2/3 парламенту), щоб гарантувати максимальний рівень консенсусу та уникнути призначення, яке підтримуватиме лише існуюча правляча більшість.

Щодо членів, призначених президентом, необхідно додати додаткові гарантії, щоб у цього політичного органу не було надмірну фривольності під час вибору.

У статті 78, яка описує припинення мандату членів Національної ради, треба ввести положення, що гарантує таким особам можливість належним чином викласти свої аргументи щодо існування причини припинення.

Також слід усунути таке положення: «Дострокове припинення повноважень всього складу Національної ради може відбутися внаслідок незатвердження річного звіту Національної ради за умови наявності відповідних рішень Верховної Ради України та Президента України.

Такі рішення мають бути ухвалені упродовж одного місяця з дня отримання Верховною Радою України та Президентом України річного звіту Національної ради».

Заборони на розповсюдження медіаконтенту в Україні повинні бути виключені з положень проєкту.

Законодавче визначення професійної журналістики, включене в проєкт як поправка до ЗУ «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів», є досить вузьким і не включає нових способів непрофесійної чи нетрадиційної журналістики.

Тому рекомендується внести відповідні зміни.

Повний аналіз законопроєкту англійською мовою можна прочитати тут.

Джерело матеріала
Джамала продала дом под Киевом: певица назвала причину и где сейчас живет с детьми
TSN
Какие платья нельзя носить женщинам за 50: такие модели выглядят нелепо и добавляют возраст
TSN
Кабмин назначил нового руководителя Госкино
Корреспондент
Известный украинский певец высказался о неизлечимом сыне и раскрыл главную проблему
TSN
Валентина Хамайко показалась с мужем и их дочерьми на выпускном младшего сына
TSN
Зеленский выбрал "Убить тирана" на 13-м Книжном Арсенале в Киеве
Корреспондент
Мадонна кардинально изменила стиль ради мамы
Корреспондент
Победитель Евровидения-2025 хочет исключить Израиль из конкурса
Корреспондент
Ирина Билык показалась с двумя сыновьями и раскрыла подробности личной жизни
TSN
Этот паразит грызет клетки человека: ученые сделали жуткое открытие
TSN
Какое питание поможет сохранить здоровье в старости — исследование
TSN
Враги помидоров: список растений, которые нельзя сажать рядом
TSN
Мыло или гель для душа: что выбрать для кожи и гигиены
UAToday
Витамины для кожи: которые следует принимать, а от которых лучше воздержаться
UAToday
Парадокс похудения: ученые выяснили, почему сожженные килограммы быстро возвращаются
UAToday
Тля на смородине: методы борьбы с вредителями
TSN
Чем полезен творог и стоит ли есть его каждый день: диетологи рассказали обо всех нюансах
UAToday
Как личность влияет на сон: ученые поразили исследованием
UAToday
Стало известно, каким водителям больше нельзя управлять автомобилем
UAToday
Китай поставил под угрозу производство электромобилей в Европе
Корреспондент
Bentley возвращает в продажу 96-летний Blower
Корреспондент
Мировые продажи Toyota бьют рекорды
Корреспондент
Škoda Favorit 1987 года переосмыслили как электрокар для нового поколения
Корреспондент
Лобстеры как извинение: Албон угостил Расселла за Гран-при Монако
Корреспондент
Французская Alpine представила электрокроссовер A390 с тремя двигателями
Корреспондент
Китайский автопроизводитель разозлил владельцев авто рекламой в салоне
Корреспондент
Представлен обновленный Land Rover Defender
Корреспондент
Эти два знака зодиака могут тянуть из вас энергию: как их распознать и защититься
TSN
Главная стрижка лета-2025: трендовые варианты
TSN
Гороскоп для знаков зодиака на 22 мая 2025 года
Корреспондент
Что добавить в лунку во время высадки рассады сладкого перца для хорошего урожая
TSN
Соберете не одно ведро помидор с одного куста: чем подкормить томаты после высадки в открытую почву
TSN
Как выбрать сладкую клубнику: фермеры ответили на что смотреть при покупке
TSN
Гороскоп на 18 мая 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
Клубничный бум: непревзойденная галета к кофе или чаю
TSN
Гороскоп на 23 мая 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
Почему Закарпатская область не Ужгородская: историк удивил ответом
TSN
Удар по Харькову: повреждены более 30 домов и транспортное депо
Корреспондент
В Киеве объявлена воздушная тревога: что угрожает столице
TSN
ВСУ ведут бои на девяти направлениях - Генштаб
Корреспондент
Армия РФ обстреляла Херсон, есть раненый среди гражданских
Корреспондент
В сети появилось видео построения оккупантов-наемников
Корреспондент
Атака шахедов: в Киеве прогремели взрывы
Корреспондент
Генштаб рассказал о ситуации с боями на фронте
Корреспондент
Генштаб показал новые карты боев на фронте
Корреспондент
Зеленский рассказал о ситуации с ракетами Taurus
Корреспондент
США представили России мощный мирный план - Рубио
Корреспондент
Разведка США раскрыла планы Путина на 2025 год
Корреспондент
Германия не приняла решение о передаче Украине ракет Taurus - СМИ
Корреспондент
НАТО и Россия одновременно проведут учения на Балтике
Корреспондент
В Литве не ожидают ощутимых результатов от переговоров РФ и Украины в Стамбуле
Европейская правда
В России заявили об атаке на Москву
Корреспондент
Как движение в ЕС заставляет Украину изменить правила выборов
Европейская правда
В ОП выдвинули условия России для переговоров
Корреспондент
Максим Нелипа погиб на войне: когда будет прощание и почему его сын не сможет попасть на похороны
TSN
25 мая — какой церковный праздник, почему нельзя резать, рубить или использовать острые лезвия
TSN
Новое усиление мобилизации: кого ищут ТЦК
Корреспондент
Германия вооружит Украину дополнительно на €5 млрд
Корреспондент
Самолеты ВСУ подключат к "военному Wi-Fi" НАТО
Корреспондент
ВСУ задействовали резервы - Сырский
Корреспондент
18 мая: церковный праздник сегодня, три вещи, которые лучше не делать в этот день
UAToday
В Турции обнаружили христианскую мозаику накануне визита Папы Римского
Корреспондент
Альтернатива Mavic: в Украине испытали дроны-разведчики
Корреспондент
Курс валют на выходные, 31 мая и 1 июня: сколько стоят доллар, евро и злотый
TSN
Выращивание картофеля: аграрные секреты, о которых знают не все
TSN
Немецкий банк заблокировал Шредеру выплаты из России
Корреспондент
В Украине выросло энергопотребление в конце недели
Корреспондент
Восемь стран ОПЕК+ договорились увеличить добычу нефти в июле - СМИ
Корреспондент
Нацбанк увеличил продажу долларов
Корреспондент
Санкции уничтожают агросектор РФ - разведка
Корреспондент
Доллар подорожал: курс валют на 19 мая 2025
TSN
Минфин озвучил доходы госбюджета в мае
Корреспондент
В NASA зафиксировали в океане гигантскую форму жизни: ее видно даже из космоса
UAToday
В Великобритании нашли скульптуру богини победы возрастом более 1800 лет
Корреспондент
Команда с украинцем выиграла в Казахстане турнир по Counter-Strike 2
Корреспондент
На Солнце произошел крупнейший с начала года выброс плазмы в сторону Земли
Корреспондент
Мобильную связь в Украине из-за атак "Шахедов" могут выключать
TSN
SpaceX вывела на орбиту спутник GPS
Корреспондент
Sony прекратила самостоятельное производство смартфонов Xperia
Корреспондент
В обновленной версии ИИ DeepSeek R1 усилили цензуру
Корреспондент
В Китае нашли череп, который не принадлежит ни одному из известных видов че
Корреспондент
В Киеве на американца упал балкон у подъезда многоэтажки
VGorode
Атака на Киев: известны уточненные данные о последствиях
Корреспондент
В Польше голый украинец бегал по улице и прыгал на авто
TSN
Главу центрального банка Словакии осудили за коррупцию
Корреспондент
В Житомире шесть человек ранены при взрыве гранаты
Корреспондент
В Японии произошло землетрясение магнитудой более 6 баллов
Корреспондент
Поджог имущества Стармера: задержан второй подозреваемый
Корреспондент
В Рыльске дрон ударил по гостинице с российскими военными
UAToday
Бывшего судью Емельянова задержали после выхода из-под стражи
Корреспондент
Гарсия перед провальным боем травмировался: Была операция
Корреспондент
Довбик назвал настоящего лидера сборной Украины
Корреспондент
90 лет без титула, и вот наконец Юнион Сент-Жиллуаз в Бельгии снова чемпион
Корреспондент
Прощание с Реалом: заключительный матч сезона стал последним для Модрича
Корреспондент
Журналист пролил свет на то, почему Виртц решил присоединиться к Ливерпулю
Корреспондент
Промоутер Джейка Пола прокомментировал вероятность проведения боя с Усиком
Корреспондент
Достойное обновление эмблемы на форме Динамо после 30-го чемпионства
Корреспондент
Лондонский Тоттенхэм сообщил о расставании сразу с четырьмя игроками
Корреспондент
Перед встречей на Ролан Гаррос Паолини выразила восхищение игрой Свитолиной
Корреспондент