Із січня 2020 року «Детектор медіа» публікує щомісячні підсумки моніторингу новин центральних телеканалів з інфографікою.
Підсумки грудня 2019 року тут, січня — тут, лютого — тут.
Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин.
Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів, у яких згадуються кандидати, вочевидь, набагато більша.
Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли політикам та різним темам.
Тематична структура.
Попри те, що на початку березня в Україні змінився уряд, а в кінці місяця ухвалили закон про продаж сільськогосподарських земель, політика залишається на третьому місці серед пріоритетів теленовин.
Порівняно більш політизованими залишаються «Інтер» (27 %), ICTV (22 %) і 5 канал (21 %), а найменше політики в новинах «1+1» (13 %).
На першому місці — категорія надзвичайних подій, куди ми включаємо матеріали, присвячені пандемії коронавірусної хвороби.
Такі матеріали — 38 % від загальної кількості новин досліджуваних каналів.
При цьому «112» присвячує надзвичайним подіям майже половину новин, а 5 канал та «1+1» — 45 %.
У другій половині березня коронавірусу присвячували вже від 60 % до 70 % новинних випусків.
На другому місці — соціальна тематика.
Найбільше соціалки традиційно на «Україні», а також на СТБ.
Міжнародної політики порівняно більше на «Інтері», який має своїх власкорів за кордоном.
Підвищена увага до пандемії «відкусила» ще один відсотковий пункт у й без того малопопулярної теми війни на Донбасі.
Загалом бойовим діям, які в березні тривали й забрали життя 14 військових, було присвячено 5 % матеріалів.
Порівняно найбільше про війну говорили ICTV та 5 канал, а ось канал «112» у праймових новинах присвятив цій темі лише один відсоток матеріалів.
Ще одна жертва коронавірусу в новинах — культура.
Якщо в лютому культурній тематиці було присвячено 5 % матеріалів, а у грудні минулого року — 7 %, то в березні 2020 року — 2 %.
Популярність політиків у новинах.
У рейтингу згадуваності парламентських політсил відбулися зміни — партія «Голос», яку в попередні місяці згадували найрідше, вийшла на четверте місце, обігнавши «Батьківщину» й майже наздогнавши «Європейську солідарність».
Це, ймовірно, пов’язано з активною позицією «Голосу» в нечисленних, але запеклих парламентських дискусіях, де ця партія опонувала владі.
Дещо зросла кількість згадок про «Слугу народу», натомість показники «Опозиційної платформи — За життя» і «Європейської солідарності» впали.
Найбільше згадок про «Слугу народу» було на «Інтері» — як нейтральних, так і негативних.
А ось позитив про партію монобільшості озвучували в новинах «Україна» й ICTV (по два матеріали), «112» і «1+1» (по одному).
Негативу про партію влади поменшало більш ніж удвічі в порівнянні з лютим.
Парламентські баталії призвели до того, що кількість нейтральних згадок про партію «ОПЗЖ» вперше за кілька місяців зрівнялася з кількістю позитивних.
Позитив про «ОПЗЖ» був традиційно зосереджений на «Інтері» та «112» — каналах, що належать народним депутатам від цієї партії.
А канал ICTV примудрився не згадати про проросійську політсилу у праймових випусках новин жодного разу.
Більшість згадок про «Європейську солідарність» були нейтральними.
Із п’яти позитивних три було на 5 каналі, який належить лідерові партії Петру Порошенку, по одній — на «Інтері» та «Україні».
Було й дві негативні згадки — по одній на «Інтері» та «1+1».
Нейтральними були майже всі згадки про «Голос».
Один негативний матеріал вийшов на «Інтері», два позитивних — на СТБ та «UA: Першому».
А ось про «Батьківщину» негативу в новинах не було.
Двічі партію хвалили на ICTV, один раз — на СТБ.
Матеріали з ознаками замовності.
Кількість матеріалів з ознаками замовності дещо зросла в порівнянні з минулим місяцем, але частка залишилася досить невеликою в порівнянні з періодами виборчих кампаній — 6,6 %.
У порівнянні з лютим кількість піару Ріната Ахметова зросла на чверть, однак на першому місці за кількістю матеріалів з ознаками замовності залишається «Опозиційна платформа — За життя».
Цій партії за березень присвятили 43 піар-матеріали, з них 34 на «Інтері» і 9 на «112».
За Ріната Ахметова — 41 матеріал, усе на «Україні», яка йому належить.
Як і в лютому, на третьому місці опинилась Юлія Світлична — колишня голова Харківської обласної державної адміністрації, улюблениця «Інтера» й «ОПЗЖ».
В середині березня відбулися вибори на Харківщині, на яких Світлична за відсутності серйозних конкурентів здобула три чверті голосів.
За два тижні березня в праймових новинах вийшло 11 матеріалів на користь Світличної: десять на «Інтері» й один на «Україні».
Третє місце зі Світличною розділив Сергій Каплін, колишній народний депутат та улюбленець «Інтера»: канал видав в ефір 11 матеріалів про цього політика.
Віктор Пінчук поступився Капліну лише одним місцем у рейтингу, зате його піар був найрозмаїтішим — матеріали з похвалою Пінчуку виходили, крім його каналів СТБ та ICTV, на «Україні» та «Інтері».
По сім матеріалів протягом місяця вийшло на користь народного депутата Вадима Новинського, експрем’єра Арсенія Яценюка та колишнього народного депутата Олега Ляшка.
Піарила їх «Україна», й лише на користь Новинського один сюжет вийшов на ICTV.
Шість матеріалів із похвалами Дмитрові Фірташу та його бізнесу вийшли на «Інтері», серед власників якого є він сам.
«Новим ім’ям» у телевізійному піарі став міський голова Дніпра Борис Філатов.
По одному піар-матеріалу на його користь показали СТБ, ICTV, «Інтер» та «Україна».
Ще один новий герой — бізнесмен Салім Караме, якого двічі піарив «Інтер».
А ось Юлія Тимошенко з когорти гаданих замовників піару в новинах у березні випала.
Дотримання стандартів.
Рівень порушення стандартів балансу думок і відокремлення фактів від коментарів — тих, що найбільше страждають від матеріалів з ознаками замовності та від емоційних вибухів, пов’язаних із пандемією коронавірусної хвороби, — дещо знизився.
У березні балансу бракувало 11 % матеріалів аналізованих телеканалів, а відокремлення фактів від коментарів — 35 % (у лютому 12 % та 41 %).
Незмінно поганою ситуація з дотриманням балансу залишилась у каналу «Україна»: 18 % матеріалів на цьому каналі були незбалансованими.
«Інтер» дещо покращив свій показник, але залишився найбільшим порушником стандарту балансу: більш ніж чверть матеріалів незбалансовані.
А найкраща ситуація з балансом думок у суспільного «UA: Першого» та «1+1».
З-поміж досліджуваних каналів найменше порушень відокремлення фактів від коментарів, окрім суспільного каналу, у «112» (16 %) і 5 каналу (25 %).
Показники решти каналів — між 40 % і 45 %.
Тотальну проблему з відокремленням фактів від коментарів можна пояснити засиллям коронавірусної тематики в новинах.
Матеріали на цю тему дуже часто невиправдано емоційні.
Географія новин.
Українські теленовини стали ще більш україноцентричними — уже 81 % матеріалів присвячено подіям у нашій країні.
Зросла й києвоцентричність — майже половина матеріалів у новинах присвячена тому, що робиться чи говориться у столиці.
Через це регіонам перепало менше уваги.
Хоча сплески коронавірусної хвороби в регіонах привернули увагу новинарів до деяких закутків України, які зазвичай є білими плямами.
На другому місці після Донецької області, яка завжди присутня в новинах через повідомлення про війну, опинилася Чернівецька, яку ще минулого місяця майже не помічали.
Адже саме в Чернівцях 3 березня виявили першого хворого на коронавірусну хворобу.
Багато було новин зі Львівщини, Харківщини, Одещини та Київщини.
Натомість Миколаївська область, де перші хворі на коронавірусну хворобу з’явились аж у квітні, залишалася поза увагою новинарів — лише 11 повідомлень і сюжетів за цілий місяць.
Про ситуацію із захворюваністю на Covid-19 у цьому українському регіоні, окупованому Росією, не говорили майже зовсім.
Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.