Іран підштовхує Україну до підписання меморандуму про взаєморозуміння у справі про збиття українського літака над Тегераном, який зобов’язує Україну і сім’ї загиблих відмовитися від права позиватися до судів.
Про це повідомляє іранська служба "Радіо Фарда".
За повідомленням, Іран надіслав Міністерству закордонних справ України проект меморандуму про взаєморозуміння, згідно з яким Київ і родини загиблих мають погодитися з "людською помилкою" як причиною катастрофи.
Згаданий документ також передбачає, що Україна і родини загиблих не повинні ініціювати кримінальних справ і судових розглядів проти Ірану у відповідь на виплату компенсації Тегераном й оприлюднення даних бортових самописців літака після їх аналізу.
У МЗС України на запит прокоментувати ці дані поки що не відповіли.
Експерт з авіаційного права Андрій Гук у коментарі "Радіо Свобода" заявив, що, пропонуючи такі окремі домовленості Україні, Іран може намагатися створити роз’єднаність між країнами, громадяни яких загинули в катастрофі.
Крім того, за його словами, те, що Іран вказує на людську помилку як причину катастрофи, не означає, що Тегеран бере на себе відповідальність за те, що сталося.
За словами Гука, питання про те, чи готовий Іран виплачувати компенсації родинам загиблих та авіаційній компанії, яка володіла літаком, залишиться без відповіді, якщо Україна прийме позицію Ірану, викладену в проекті документа.
Іншими словами, каже експерт, Іран вважає розслідування "людської помилки", яка, можливо, призвела до трагедії, і всі відповідні судові процедури - внутрішньою справою, яку слід розслідувати виключно в Ірані.
Крім того, проект меморандуму передбачає, що Іран може дозволити участь міжнародних експертів в аналізі даних «чорних скриньок», але тільки якщо він визнає, що не може сам цього зробити.
Але досі, за словами Гука, було зрозуміло, що Іран не співпрацює в цьому плані і не здатний або не бажає розшифровувати дані з бортових самописців.
У підготовленому Іраном документі не зазначено, хто є відповідальною стороною за виплату компенсацій, і немає чітких положень щодо ідентифікації зобов'язань Ірану і строків їх реалізації, а також будь-якої арбітражної процедури, якщо держави не досягнуть розуміння, наголосив експерт.
Загинули 176 осіб.
На борту Boeing 737 перебували 11 громадян України, в тому числі 9 членів екіпажу, а також громадяни Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини і Великої Британії.
Через три дні президент Ірану офіційно визнав, що український лайнер був збитий "в результаті ненавмисної людської помилки" і пообіцяв притягнути винних до відповідальності.
3 лютого директор з розслідування нещасних випадків в іранській Організації цивільної авіації Хасан Резайфар заявив, що Іран більше не ділитиметься з Україною доказами у справі щодо збиття літака МАУ через те, що дані розслідування "злили" українським ЗМІ.
4 лютого країни-учасниці Міжнародної групи з координації допомоги жертвам катастрофи літака МАУ заявили, що вимагають від Ірану негайно передати групі "чорні скриньки" зі збитого лайнера.
14 лютого міністр закордонних справ Ірану заявив, що Іран не має наміру віддавати "чорні скриньки" зі збитого літака МАУ, але й не розшифровуватиме їхніх даних без участі зацікавлених сторін.
23 березня представники України та Ірану узгодили подальший алгоритм взаємодії з метою встановлення причин трагедії та притягнення винних до відповідальності за збиття літака "Міжнародних авіаліній України".