У середині липня провайдер «Ланет» звинуватив «1+1 медіа» у вимозі прибрати з пакетів некодовані на супутнику канали.
На доказ своїх слів про тиск медіагруп на провайдерів «Ланет» навів лист телеканалу «Сонце» до Інтернет-асоціації України, у якому канал нарікає на те, що представники медіагруп примушують операторів і провайдерів виключати з їхніх мереж телеканал «Сонце» під погрозою позбавлення їх прав на контент медіагруп.
Згодом сам телеканал звернувся до президента України Володимира Зеленського з проханням захистити його від тиску з боку «великих гравців».
Співвласник «Сонця», засновник і керівник «Студії Пілот» Олександр Брикайло ще в березні в інтерв’ю «Детектор медіа» розказував про зафіксовані погрози та «ціновий шантаж», щоб примусити вимкнути «Сонце» з мереж і платформ.
«У разі, якщо погрози перейдуть у дії, реакція буде відповідною.
Будуть розпочаті розслідування і справи щодо ініціаторів тиску по кожному факту порушення законів», – тоді зазначав він.
Зараз «Сонце» єдиний з-поміж десятків каналів, присутніх на відкритому супутнику, заявляє про тиск з боку медіагруп з метою змусити канал закодуватися.
У бліц-інтервю «Детектору медіа» Олександр Брикайло детальніше розказав про своє бачення ситуації.
Власники ТОВ «Солар медіа» (юридична особа каналу) – телепродюсер Олександр Брикайло (51%, серед них 40% належать йому особисто, а ще 11% – через ПП «Студія Пілот») і кінопродюсер Сергій Лавренюк (49%).
– Олександре, канал «Сонце» заявив про тиск медіагруп на провайдерів, які добиваються кодування вашого каналу на супутнику або вилучення його з платних платформ.
Скажіть, коли від вас почали вимагати закодуватися?.
– Натяки на «необхідність» закодувати «Сонце» і навіть ультиматуми лунали досить давно.
Спершу це сприймалось майже як жарт.
Ну, вирішили певні канали змінити власну бізнес-модель дистрибуції, це їх суверенне право.
До чого тут ми? «Сонце» в жодних переговорах на цю тему участі не брав, і кодування супутникового сигналу в наші плани не входило.
Однак кілька місяців тому від наших партнерів-провайдерів з усієї країни, ми почали отримувати інформацію про шантаж зі сторони представників великих медіагруп.
Використовуючи своє домінуюче становище, ці представники почали примушувати операторів телекомунікацій та провайдерів програмної послуги виключати з їхніх мереж телеканал «Сонце».
Інакше «неслухняних» провайдерів буде позбавлено прав показувати канали медіагруп.
Яскравий приклад – заява компанії «Ланет».
– Це розпочалось одразу після кодування на супутнику?.
– Приблизно так.
Тоді ж нам стало відомо про зміст неодноразових зустрічей менеджерів медіагруп, на яких начебто було ухвалено скоординований план по «викиданню» «Сонця» з кабельних мереж, через «роботу» з провайдерами.
Усе зовсім перестало виглядати жартом після того, як нас відключив «Тріолан» (другий за кількістю абонентів кабельний провайдер.
– ДМ).
– Як «Тріолан» мотивував свою відмову?.
– Вони прямо пояснили цей крок тиском на них і неготовністтю ризикувати втратою контрактів з «великими».
– Окрім «Тріолану» хтось із великих провайдерів вас виключив зі своїх пакетів?.
– Так, декілька провайдерів нас також виключили, деякі зараз вирішують, як вчинити.
Пояснення в усіх аналогічні.
Хочу зазначити, що є група провайдерів, позиція яких заслуговує на повагу.
Вони не піддалися на тиск.
В першу чергу це «Ланет».
«Воля» також запевнила нас, що не збирається відключати «Сонце» і що вони не отримували жодних вимог на цю тему, а якщо отримають, то категорично не сприймуть.
Про інших провайдерів, які не піддалися тиску, скоро стане відомо.
– На яких умовах ви працюєте з провайдерами? Адже В нас усі будують співпрацю по різному: хтось бере з провайдерів роялті, хтось навпаки платить їм за входження в пакети.
– Абсолютна більшість ринку працює за платною моделлю, коли провайдери сплачують каналам роялті.
Для «Сонця» платна модель цікава, але зараз пріоритет – це рекламна модель монетизації.
Сплачувати за наш канал ми не плануємо.
За умови переходу на модель дистрибуції, аналогічну обраній більшими гравцями, прогнозовані доходи від роялті не компенсують втрат від падіння рейтингів.
– У ваших угодах з провайдерами передбачені можливості їх одностороннього розірвання? З яких причин?.
– У кожній угоді є пункти, які передбачають час, за який одна зі сторін може її розірвати.
Формально зачистка медіапростору від конкурента в особі телеканалу «Сонце», має виглядати як господарче рішення провайдера, який сам обирає, кого транслювати, а кого ні.
– Окрім «Сонця» на супутнику залишилися й інші розважальні канали: «Трофей», «Наука», «Фауна», «Терра», XSport, Eko TV, «Малятко», Niki Kids, Niki Junior, EUMusic, 4ever music.
Щодо їх трансляції в медіагруп немає закидів?.
– Мені не дуже коректно коментувати їхню позицію.
Наскільки я знаю, вони прийняли рішення кодуватися.
Можливо, їм так вигідно, можливо, на них натиснули.
Про це краще спитати у них.
– Як ви для себе пояснюєте тиск із боку медіагруп? Це пов’язано з тим, що ви єдині не хочете кодуватися, чи є й інші причини? Бо канал із часткою 1% навряд чи суттєво впливає на їхні прибутки.
– «Сонце» – незалежний канал, не входить до жодних груп впливу, наші рейтинги зростають.
Ми дратуємо «великих гравців» і заважаємо їм.
За всіма подіями в медіабізнесі стоять гроші і вплив на аудиторію.
Наша ситуація не виняток.
До речі, перед рішенням закодуватись, медіагрупи робили економічні розрахунки.
Вони очікували на один фінансовий результат, а отримали інший.
Тепер іде пошук причин.
Не виключаю, що позиція «Сонця» може бути навіть комусь вигідною для виправдання різниці між плановими розрахунками і фактичним результатом історії з кодуванням.
– Але ж «Сонце» не так впливає на їхні прибутки, щоб заради цього варто було так сколихнути увесь ринок.
– За комерційною аудиторією «18-54, 50 тис.+», відчутних змін у «Сонця» не відбулось, тут наше зростання незначне і цілком вписується у криву нашого поступового щорічного зростання.
Супутниковий перегляд переважає в маленьких містах, по аудиторії «Вся Україна».
Там дійсно ми маємо зростання до 2% частки.
Мабуть, для ініціаторів тиску це питання зачистки конкурентів саме по широкій аудиторії.
Дійшло навіть до того, що від поважного менеджера однієї з медіагруп, прозвучала погроза, що в разі, як канал не закодується, начебто із «Сонцем» не підпише угоду на наступний рік сейлз-хауз.
– Хто вас продає?.
– Ocean Media.
Ми відразу в них запитали, чи можливий зв’язок вимоги кодування з рекламним контрактом.
Й отримали запевнення, що це маячня.
Ми давно співпрацюємо, цінуємо наші стосунки.
Жодного разу підстав сумніватися в порядності Ocean Media не було.
– Ви ще не отримали відповіді від тих владних структур, яким надсилали звернення?.
– Найперше ми звернулись до Національної ради, на цьому тижні до президента і до трьох комітетів Верховної Ради.
Чекаємо на їхню реакцію.
Адже ситуація критична.
І це зовсім не «конфлікт суб‘єктів господарювання», як іноді це намагаються змалювати.
В Україні відбувається зачистка інформаційного простору.
Порушуються засадничі закони правової держави.
Іде відверта спроба знищити незалежний телеканал «Сонце», який не входить до жодних груп і не просуває нічиїх політичних інтересів.