Стратегія з президентським опитуванням стала справді вигідною для Зеленського та його команди.
Опоненти витрачали час і ресурси на обговорення нав’язаного їм порядку денного, про що й попереджали політичні та медійні експерти, критикуючи доцільність опитування.
Невигідні для влади теми відійшли на другий план.
Так, Зеленському не вдалося виграти хард-ток із Стівеном Сакуром, його продовжують критикувати за нецільові витрати з антикоронавірусного фонду, до того ж негативним для нього інфоприводом стало самоспалення ветерана в Києві.
Та ці теми у випусках теленовин перекрикували обговореннями затії президента, якому «важлива думка народу».
Інтрига від Зеленського.
Протягом тижня Зеленського згадували у 69 матеріалах праймових теленовин восьми каналів.
Але матеріалів, що мають виражені ознаки замовності, мінімум.
Тобто для активної присутності президента у новинах були справді суспільно важливі приводи.
Передусім це його 5 запитань.
Вони, як казки Шахерезади, мали, ймовірно, тримати інтригу й забезпечувати цікавість медіа до опитування.
Так і сталося, але «злив» списку запитань прискорив цей процес.
13 жовтня Зеленський лише анонсував опитування.
Коротко й без аналізу про це сказали ICTV, «Україна» та СТБ.
Така ж тенденція спостерігалася й у наступні дні — ці канали лише переповідали зміст запитань, лишаючи за дужками оцінку самої процедури.
Решта каналів все ж доклала зусиль, щоби проаналізувати різні аспекти опитування.
Найактивніше обговорювали тему на 5 каналі — у трьох матеріалах за тиждень.
13 жовтня включили до матеріалу коментарі експертів із виборчого процесу, опонентів та соратників Зеленського, а також реакції соцмереж.
Через день, коли список питань уже був відомий, пройшлися по їхньому змісту: «Жодного слова про коронавірус, натомість про вільну економічну зону на Донбасі.
Саме це вважає Володимир Зеленський, ми активно обговорюємо на кухнях, а нашою думку не цікавляться і оголошують друге запитання, на яке закликає відповісти в день виборів», — підвела до сюжету ведуча Яна Конотоп.
На початку сюжету поставили пояснення з Офісу президента, що опитування проводитимуть не на дільницях і не за кошти бюджету.
А далі більшість сюжету становлять критичні відгуки експертів та журналістів.
Наступного дня вийшов іще один критичний матеріал на 5 каналі щодо доцільності такого опитування.
Акцент зробили на його незаконності та необізнаності людей у термінах, зокрема, щодо вільної економічної зони та Будапештського меморандуму.
@video=//www
Другим за активністю був «Інтер», де вийшло два сюжети з розбором президентського опитування.
Тут також ставили під сумнів законність його проведення, долучали коментарі експертів — координаторки «Опори» Ольги Айвазовської та двічі давали коментар політкоментатора Володимира Фесенка.
Усі коментатори акцентували, що опитування може вплинути на настрої виборців.
Схожі думки лунали у сюжетах на «112» та «UA: Першому», на Суспільному також цікавилися, хто заплатить за опитування.
На «1+1» політичні експерти застерігали, що опитування впливатиме на мобілізацію окремих груп виборців.
Але настрій сюжету за 13 жовтня не критичний, а інтригуючий: «не референдум», «які питання — інтрига», «експерти сходяться — Зеленський зробив ефектний хід», «у владі обіцяють: жодної бюджетної гривні не витратять».
Гострі кути тут згладжують, хоч і не приховують.
@video=//www.
Для свого піару цю тему в теленовинах використала тільки Юлія Тимошенко.
На ICTV 16 жовтня озвучили її заяву з критикою опитування: «Всі ці питання вже з'ясовані і вже визначені в суспільстві, але весь цей шум, тарарам, всі ці інформаційні приводи, опитування в день голосування, організовані заради одного питання — це питання легалізації наркотиків в Україні».
За тиждень до виборів політичні теми в новинах були представлені на одному рівні із соціальними.
Людських історій більше на «Україні», «1+1» та «UA: Першому», а політика переважає на «Інтері», ICTV, «112» та 5 каналі.
Святковий піар.
Нейтрально-позитивних приводів з’являтися у новинах для Зеленського було ще кілька.
12–13 жовтня він зустрічався із польським президентом Анджеєм Дудою.
16–17 жовтня телеканали висвітлювали поїздку до Туреччини.
На ICTV та «1+1» піарили ініціативу першої леді українізувати екскурсії в музеях.
До повідомлень увійшов синхрон Олени Зеленської про стратегічно важливе партнерство України та Туреччини.
Зеленського згадували, розповідаючи про відзначення Дня захисників 14 жовтня.
Адже зранку президент із дружиною у Києві вшанували загиблих військових та правоохоронців, а потім Зеленський зустрівся з військовими на Донбасі.
Такі повідомлення були здебільшого нейтральними.
Не втримався тільки канал «Україна», де в першу чергу запевнили в намірах президента підтримувати армію.
Президент майже не піарився на святі захисників, але приводом скористалися інші політики.
Що цікаво, такі матеріали з ознаками замовності з’являлися лише на проросійських каналах.
На «Інтері» вийшов сюжет про урочистості в Харкові, де нагадали, що кандидат у мери від Блоку Юлії Світличної Ігор Черняк волонтерить з 2014 року, а сама Світлична на посаді голови облдержадміністрації сприяла створенню монумента, біля якого тепер проходять ушанування захисників.
Також на «Інтері» повідомили, що пам’ять загиблих воїнів вшанувала родина Порошенків, при цьому нагадали: «П'ятий президент України Петро Порошенко, власне, той, хто шість років тому й переніс святкування Дня захисника на Покрову».
На «112» розповіли, що загиблих у боротьбі за Україну вшанував Ілля Кива з представниками організації «Патріоти — За життя».
Додаткові вихідні, схоже, вплинули й на кількість матеріалів з ознаками замовності в інтересах власника каналу «Україна» Ріната Ахметова.
Якщо у попередні тижні його присутність у праймових випусках становила щонайменше 5-6 сюжетів на тиждень (тобто кожен будній день), то цього тижня — незвичні лише чотири сюжети про благодійність фонду Ахметова.
«Вихідними» від таких сюжетів з ознаками замовності стали вихідні 14 жовтня та субота 17 жовтня.
Частково замовчаною темою стало самоспалення ветерана Миколи Микитенка.
Судячи зі сторінки Микитенка у фейсбуку, це був крок відчаю, про політичні мотиви його вчинку потім говорили його донька та представники руху «Відсіч».
Проте більшість центральних каналів вирішила не висвітлювати цю подію у праймових випусках новин.
На виборчому фронті без змін.
Місцеві вибори хоч були і постійно присутні в новинах центральних телеканалів, але не були центральною темою.
Про це свідчить і тематичне наповнення випусків, і мляве представлення популярних політичних сил у новинах.
У передостанній тиждень перед виборами дещо активніше в новинах стали з’являтися представники «Європейської солідарності» та «Батьківщини».
Петро Порошенко розповідав, як поборов коронавірусну хворобу, його однопартійці критикували нецільові витрати з коронавірусного фонду.
Але про місцевих кандидатів говорили дуже мало.
Серед лідерів виборчих списків партії, яких згадували, Марина Порошенко на СТБ, яка долучилася до урочистого відкриття нового відділення в Інституті раку, Володимир В’ятрович, який потрапив до виборчого піар-дайджесту на «Інтері», та нейтральна згадка на «UA: Першому» про покращення стану постраждалого від нападу Володимира Балуха, який очолює виборчий список «ЄС» до Київської обласної ради.
У позитивних новинах про «Батьківщину» найактивнішою була також лідерка партії Юлія Тимошенко, а не місцеві кандидати.
Вона критикувала видатки з коронавірусного фонду та президентське опитування.
Серед місцевих кандидатів згадувалися тільки київські — кандидатка до Київради Алла Шлапак та претендент на посаду мера столиці Олексій Кучеренко.
У новинах стали активніше розповідати про зафіксовані порушення виборчих правил і законів, нагадувати про правила голосування та заповнення виборчих бюлетенів.
А «UA: Перший» розбирав досьє кандидатів у мери міст: Харкова, Львова, Одеси, Миколаєва, Черкас і Полтави.
До речі, почитати про кандидатів можна на сайті Суспільного.
Про місцеві вибори у новинах центральних каналів розповідають нерівномірно.
Природно, що більше уваги дістається великим містам, а також окремим порушенням.
Уже не перший тиждень порівняно частіше, ніж зазвичай, у новинах з’являється Чернігівщина.
Секрет простий: третину цих матеріалів забезпечує канал «Україна», де щодня розповідають про зустрічі кандидата у нардепи Олега Ляшка, який агітує за себе на 208-му окрузі.
Детальніше про висвітлення виборчої кампанії читайте в огляді «Детектор виборів».
Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews».
Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації.
Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews».
Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».