Громадські організації можуть втілювати свої ідеї не лише за кошти грантів.
Органи державної та місцевої влади щороку нарощують можливості для підтримки організацій громадянського суспільства (ОГС).
Однак темпи відрізняються: як на рівні обласних рад, так і цілих міністерств.
Як за останні роки в регіонах змінилася ситуація з підтримкою ОГС, зокрема об'єднань ветеранів і об'єднань осіб з інвалідністю, — дізнавалися експерти Українського незалежного центру політичних досліджень.
«Детектор медіа» долучився до дослідження.
В УНЦПД порядок підтримки ОГС у регіонах досліджують з 2018 року.
Зокрема, обсяги та прозорість фінансування, наявність конкурсів проєктів і процедури моніторингу їх виконання.
Щоб отримати ці дані, дослідники надсилають інформаційні запити в адміністрації областей.
Відповіді фіксують і аналізують.
Висновки цьогорічного дослідження «Детектору медіа» надала консультантка із законодавства щодо розвитку громадянського суспільства УНЦПД Дар’я Сидоренко.
Підстави для фінансування державним і місцевими бюджетами.
На рівні закону фінансування всіх ОГС з державного та місцевих бюджетів не врегульоване.
Однак воно має розгалужене регулювання на рівні підзаконних нормативно-правових актів.
Процедура надання коштів ОГС за результатами конкурсів проєктів закріплена у постанові Кабміну №1049 від 12 жовтня 2011 року.
Водночас центральні органи виконавчої влади (Міністерство молоді та спорту, Міністерство у справах ветеранів, Міністерство соціальної політики) та бюджетні установи (Український культурний фонд) мають свої порядки щодо дозволених і не дозволених витрат, і в деяких положеннях вони суттєво відрізняються один від одного.
Наприклад, відповідний порядок дозволяє об'єднанню ветеранів спрямувати до 20% бюджетних коштів на адміністративні витрати, ГО осіб з інвалідністю можуть передбачити до 55% на адмінвитрати та організаційний розвиток, а молодіжні та дитячі ГО (і ГО національно-патріотичного спрямування) взагалі позбавлені можливості витрачати кошти на адміністрування.
Крім цього, органи влади окремими рішеннями ухвалюють форми документів, потрібні для участі в конкурсі та звітування, порядки моніторингу тощо.
Кошти з місцевих бюджетів організаціям надають місцеві органи виконавчої влади (зокрема обласні державні адміністрації, районні державні адміністрації міста Києва) або органи місцевого самоврядування.
ОГС отримують підтримку на місцях у два способи:.
пряме фінансування без конкурсу (переважно громадські об’єднання осіб з інвалідністю, громадські об’єднання національних меншин);.
за результатами конкурсу проєктів (переважно для молодіжних, дитячих громадських організацій, громадських об’єднань національно-патріотичного спрямування, розвитку громадянського суспільства.
Щоб надати кошти ОГС, місцеві ради (обласні, міські) ухвалюють відповідні програми та порядки.
Залежно від регіону, порядки розподілу коштів:.
безпосередньо прописані в програмі;.
ухвалені радами окремо, з посилання на них у програмах;.
ухвалені рішенням голови обласної державної адміністрації.
Тож ОГС можуть отримати фінансування проєктів у два способи:.
з державного бюджету — взявши участь у конкурсі профільного міністерства (наразі це Міністерство молоді та спорту, Міністерство у справах ветеранів, Міністерство соціальної політики);.
з місцевих бюджетів — через обласні/районні державні адміністрації чи органи місцевого самоврядування.
Про перший спосіб ми розповідали детально на прикладах Мінмолоді (першопрохідця конкурсних процедур для ОГС) і Мінсоцполітики (дебютний конкурс організували в 2020 році).
Далі розповімо про підтримку ОГС із місцевих бюджетів.
Обсяги фінансування в регіонах у 2020 році.
У 2020 році УНЦПД повторно провів дослідження щодо фінансування громадських організацій ветеранів та осіб з інвалідністю з місцевих бюджетів.
Загалом у 2020 році обласні та столична адміністрації передбачили в місцевих бюджетах близько 50 млн грн для громадських організацій ветеранів та осіб з інвалідністю.
З них — 40 млн грн для розподілу через конкурс проєктів і 10 млн грн — без конкурсу.
У порівнянні з 2018 роком дослідники відзначили тенденції:.
збільшилося фінансування в Києві та 15 областях: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Закарпатська, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Черкаська.
залишилося фінансування на однаковому рівні у двох областях: Донецька, Хмельницька.
зменшилося фінансування в семи областях: Житомирська, Запорізька, Львівська, Рівненська, Сумська, Чернівецька, Чернігівська.
Прозорість фінансування ОГС.
Експерти наголошують, що найбільш прозорим і ефективним механізмом фінансування громадських об'єднань є конкурс проєктів.
Організації докладно описують свої ідеї та кошторис, конкурсна комісія визначає рейтинг найкращих, відповідно розподіляє кошти й моніторить, наскільки організації вдалися задекларовані завдання та цілі.
Як «Детектор медіа» писав раніше, в Україні механізм конкурсу для ОГС доступний для втілення з 2011, тобто після виходу відповідної постанови.
Однак він і досі має рекомендаційний характер.
Упродовж останніх років УНЦПД займався адвокацією впровадження конкурсів, і, за результатами моніторингу, низка адміністрацій дослухалися.
Протягом 2017-2018 років конкурс для проєктів громадських організацій ветеранів та осіб з інвалідністю організували Кіровоградська, Львівська, Сумська, Хмельницька, Черкаська ОДА та КМДА; лише для громадських об’єднань ветеранів — Дніпропетровська та Миколаївська ОДА.
З 2019 року конкурси започаткували:.
для громадських організацій осіб з інвалідністю та ветеранів – Київська, Кіровоградська (не для всіх громадських об’єднань осіб), Рівненська, Харківська, Луганська, Тернопільська, Житомирська, Закарпатська, Івано-Франківська області;.
для громадських об’єднань осіб з інвалідністю – Дніпропетровська, Миколаївська області;.
для громадських об’єднань ветеранів – Чернівецька область.
Водночас низка областей ще не мають прозорої процедури надання коштів.
Без конкурсу фінансування отримують ГО осіб з інвалідністю та ветеранів у Волинській, Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Одеській, Полтавській, Херсонській, Чернігівській областях.
У Чернівецькій області пряме фінансування отримуються організації УТОС, УТОГ, ТЧХУ.
Тож станом на 2020 рік 15 областей і Київ запровадили конкурси для громадських об’єднань ветеранів і осіб з інвалідністю.
Одна область має конкурс лише для об’єднань ветеранів (Чернівецька).
Не мають конкурсних процедур ще 8 областей.
До конкурсів є запитання.
Якість запроваджених конкурсів теж привернула увагу дослідників.
Наприклад, у Києві конкурсні процедури не мають достатнього рівня незалежності від рішень організатора конкурсу та конкурсної комісії, зазначили в УНЦПД.
«Унаслідок цього, зокрема при вирішенні питання про суму розподілу фінансування, не враховуються кошториси проєктів, а фінансування надається так, щоб усі учасники змогли отримати кошти.
Як наслідок, проєкти носять формальний характер та не можуть бути у достатній мірі якісними», — резюмувала Дар'я Сидоренко.
Тернопільська і Дніпропетровська обласні адміністрації надають фінансування лише обласним організаціям, чим штучно обмежують підвищення якості проєктів, поданих громадськими організаціями, вважають в УНЦПД.
Висновок експертів: запровадження конкурсного та прозорого механізму фінансування, моніторингу і звітування ОГС з місцевих бюджетів залишається актуальним питанням з огляду на якість конкурсних процедур та відсутності.
У кінці року УНЦПД планує проаналізувати фактичні витрати місцевих бюджетів на підтримку ОГС.
Ми хочемо тримати з вами зв'язок.
Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами у нашому телеграм-каналі "Що там у ГО?".
Якщо хочете бути в курсі головних новин про життя громадянського суспільства в Україні, підписуйтесь на нашу розсилку.
Пишемо раз на тиждень і без спаму.