MY.UAНовости
Реформовані ЗМІ перед виборами: дайджести політичної агітації, хвалебні оди місцевій владі
Реформовані ЗМІ перед виборами: дайджести політичної агітації, хвалебні оди місцевій владі

Реформовані ЗМІ перед виборами: дайджести політичної агітації, хвалебні оди місцевій владі

У жовтні 2020 року Інститут демократії імені Пилипа Орлика за підтримки Медійної програми в Україні провів моніторинг роздержавлених регіональних друкованих медіа та їхніх сайтів у восьми регіонах України: Дніпропетровській, Донецькій, Житомирській, Львівській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернівецькій областях.

Моніторинг мав на меті оцінити якість контенту, тематику, дотримання стандартів журналістики та законодавства щодо розміщення реклами.

Окрему увагу експерти ІДПО приділили висвітленню у ЗМІ передвиборчої кампанії, розміщенню матеріалів із ознаками політичної замовності, а також продовжили відстежувати подачу теми COVID-19.

У жовтні 2020 року експертна група ІДПО відібрала по чотири друкованих видання та їх онлайн-версії, якщо такі існували, в кожному з восьми регіонів.

Ці ж видання досліджувалися й у травні 2020 року.

Загалом оцінили 1522 матеріали у друкованих медіа і 899 — в електронних версіях.

Основним джерелом інформації про передвиборчу кампанію 2020 року для читачів реформованих ЗМІ були матеріали з ознаками замовності (джинса, офіціоз) та передвиборча агітація, якої в деяких газетах було більше, ніж власне суспільно вагомого контенту.

Роздержавлені видання не аналізували передвиборчих програм кандидатів, діяльності нинішніх представників органів місцевого самоврядування, а отже не здійснювали покладені на них функції критики й контролю влади на місцях.

Деякі ЗМІ при цьому надавали площу для агітації (маркованої чи немаркованої) тільки окремим політикам, як правило, колишнім власникам.

При цьому інші кандидати не були представлені, як передбачає законодавство про місцеві вибори, що зобов’язує надавати всім кандидатам рівні можливості.

Тим не менш, значна частка політичної агітації в реформованих ЗМІ мала належне маркування: «політична реклама» чи «передвиборча агітація».

Окремі видання маркували й комерційні оголошення, виділяючи для такого контенту окремі шпальти, що можемо пояснювати і впливом моніторингу, що здійснюється ІДПО.

Через передвиборчу кампанію частка комерційної джинси знизилася, за винятком онлайн-версій деяких ЗМІ, які просувавали туристичні послуги, криптовалюту, місцеві лазні та ін.

Також актуальною залишається проблема маркування матеріалів, які друкуються реформованими ЗМІ за угодою з місцевою владою.

Такі тексти маркувалися плашками «офіційно», «висвітлення діяльності» та не відокремлювалися від редакційних матеріалів.

Відтак у читача могло скластися хибне враження про вміст і призначення цього контенту.

Найбільш проблемними для ЗМІ залишаються стандарти балансу думок, відокремлення фактів від коментарів та повноти, що пов’язано із засиллям офіціозу та передруків.

Журналісти дуже рідко збалансовували позиції представників місцевої влади чи інших політиків, перевіряли інформацію, отриману від них, додавали необхідний контекст.

У матеріалах Житомирських та Чернівецьких ЗМІ зафіксовано приховані проросійські меседжі та мову ворожнечі, тексти стосувалися просування російської вакцини від коронавірусу, а також відзначення трагедії у Бабиному Яру.

Серед жанрів у реформованих друкованих ЗМІ переважали інформаційні, а також розважальний, рекламний контент, привітання.

Значну увагу приділяли також пресрелізам та протокольній інформації.

Інші жанри, які є важливими для якісного інформування громади: статті, інтерв’ю, журналістські розслідування, — траплялися вкрай рідко.

Невисвітленими залишилися теми перебігу подій в ООС, військових та переселенців, реформ на місцях, корупції.

Через пандемію коронавірусу впала увага до проблем культури та спорту.

Сама тема COVID-19 поступилася політичним новинам, при цьому увага до неї була здебільшого незначною, навіть у тих районах, що належать до помаранчевої або червоної зони.

Читачі реформованих ЗМІ часом отримували суперечливу інформацію про стан лікарень, статистику захворювань.

Це траплялося через те, що на шпальтах вміщували як журналістські матеріали, так і матеріали з ознаками замовності, в яких чиновники / політики звітували про «ефективні дії» в боротьбі з коронавірусом.

Сайти реформованих видань, як правило, залишалися на других ролях.

Деякі електронні видання оновлювалися двічі-тричі на тиждень і передруковували газетні матеріали без потрібних для мережі змін.

Дуже слабкою залишалася мультимедійна складова, непродуманою — навігація, бракувало інтерактивності, гіперлінків на інші публікації, в тому числі власні.

Тим не менш, окремі мережеві видання знаходили способи оригінального наповнення друкованої та електронної версії, просували свій контент у фейсбуку, інстаграмі та ютубі.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ.

Основні теми й тональність матеріалів.

Більше третини контенту у друкованих ЗМІ не була суспільно вагомою й була віднесена до категорії «інше».

Найменше таких текстів на Львівщині (19 %), найбільше — на Донеччині (56 %).

Топтрійка популярних тем у газетах — життя місцевої громади (середній показник — 14 %), політика (10,7 %) та освіта / наука (5,9 %).

Тим не менш, подача цих тем найчастіше тенденційна: левова частка першої теми мала ознаки офіціозу, в таких текстах чиновники перед виборами звітували про свої «успіхи» у вирішенні проблем громад.

Щодо другої, то тут більшість контенту мала ознаки політичної замовності.

Тож хоча політика й популярна, це все ж не політична журналістика, а дайджест передвиборчої агітації.

І, нарешті, третя тема також подекуди використовувалася для політичного піару: привітань від політиків / чиновників освітянам або ж нагороди вчителям від тих самих політиків / чиновників.

Увага до теми COVID-19 знизилася майже утричі порівняно з травнем, хоча сама ситуація з коронавірусом стала набагато гарячішою: кількість захворювань зросла, є проблеми із заповнюваністю лікарняних ліжок, перевантаженістю лікарів та нестачею медперсоналу, якістю й доступністю медичних послуг особливо у віддалених регіонах та ін.

Пояснити цю байдужість до теми можемо небажанням деяких ЗМІ порушувати гострі теми, які би могли показати місцеву владу в невигідному контексті.

Тож очікуємо, що в подальшому тема негативних наслідків пандемії для регіонів стане такою ж табуйованою, як і теми реформ на місцях, боротьби з корупцією, які майже не висвітлюються.

«Тема коронавірусу / карантину висвітлювалася офіційно-статистично, видання діяли як інформаційні штаби для оповіщення населення про ситуацію з поширенням пандемії Covid-19 у регіоні.

Ніяких історій, позитивних чи негативних, жодних порад чи коментарів місцевих фахівців, відсутність аналітики щодо роботи системи охорони здоровʹя.

І це при тому, що, на відміну від весни, коли складно було знайти людину, яка перехворіла на Covid-19 і згодна була публічно розповісти про себе, зараз соціальні мережі наповнені такими історіями.

І розповідають їх люди, які не ховають свого імені», — зазначають сумські експерти.

Дві газети приділили темі епідемії більше уваги.

Дніпровська газета «Наше місто» вмістила опитування містян на тему, чи планують вони здати тест на коронавірус.

А харківське видання «Слобідський край» веде постійну рубрику «Про медичну реформу на Харківщині», в якій опублікувало нариси про медпрацівників.

Як правило, видання ігнорували проблематику з ООС, військовими, переселенцями.

Це стосується, зокрема, і ЗМІ Донеччини.

За тональністю переважали нейтральні повідомлення (76,5 %), а кожен п’ятий текст (21,8 %) був позитивним у передвиборчий період.

Цікаво, що такий самий відсоток позитивних матеріалів (22 %) у друкованих місцевих ЗМІ експерти спостерігали в червні 2019-го під час парламентської передвиборчої кампанії; в міжвиборчі періоди їх було значно менше (від 13 % до 17 %).

Негативних повідомлень у жовтні було 1,8 %.

Матеріали з ознаками замовності.

У порівнянні із травнем зросла кількість джинси та неналежно маркованих матеріалів.

Натомість кількість офіціозу знизилася.

Основними форматами матеріалів з ознаками замовності були звіти про діяльність представників місцевої влади, які водночас є кандидатами на посади міських чи сільських голів, тексти з відстоюванням інтересів політиків / чиновників та численні привітання: із днем бібліотекаря, юриста, поштаря, освітянина, а також зі святом Покрови та Днем захисника України.

Тож частина видань перетворилася на дайджести політичної реклами чи ж дошку для розміщення джинси, надаючи інформацію не для виборців, а для кандидатів.

Наприклад, Львівська група знайшла промовистий приклад відразу у трьох газетах: «Відродження», «Голос з-над Бугу», «Громада».

Там нібито пропонують корисний для самотніх матерів чат-бот, за допомогою якого можна отримати соціальну допомогу.

Радить цей сервіс лідерка Жіночого руху партії «За майбутнє» Ірина Суслова.

Де саме шукати чат-бот — не сказано, тому львівські експерти самі його розшукали у вайбері, але там він працює якраз на партію «За майбутнє», скеровуючи відвідувачів на партійний сайт: «Так звані соціальні інформаційні посилання, по-перше, куці, а по-друге — малоактивні, що не відкриваються належно.

Якщо ж ви розчарувалися у цій інформаційні послузі, то вам як компенсацію пропонують..

долучитися до лав партії та її команди.

Причому повернутися з опції "долучитися" до головного меню чат-боту вже неможливо.

Така ось передвиборча профанація з соціальним гачком.

І джинсою районного масштабу», — коментують експерти.

У регіонах є свої лідери з розміщення джинси та офіціозу.

Наприклад, газета «Житомирщина» вмістила найбільше джинси: замовні інтерв’ю, передруки новин із сайтів місцевих рад та ін.

На Буковині в лідерах за цим показником газета «Чернівці», зокрема в одному номері вміщено п’ять розлогих матеріалів на підтримку Віталія Михайлишина, який балотувався на голову міськради.

На першому місці за показником офіціозу на Дніпропетровщині — газета «Червоний гірник», майже чверть контенту (23,4 %) — про урочисті заходи за участю чиновників, їхні робочі візити, реалізація їхніх ініціатив, привітання та ін.

Газета «Харьковские известия» продовжує бути рупором міськради та мера Геннадія Кернеса (третина контенту — офіціоз та джинса).

І хоча на період моніторингу сам очільник міста перебував на лікуванні за кордоном, його замінив заступник — Ігор Тєрєхов, заходи з участю котрого висвітлювали найбільше.

У деяких виданнях газети вмістили більше передвиборчої агітації, ніж власне суспільно вагомого контенту.

Газета «Слово правди» за 9 жовтня опублікувала третину такого контенту — на чотирьох із дванадцяти сторінках випуску.

Із 24 шпальт газети «Вперед» (Донеччина) лише 2-3 сторінки містили актуальну й корисну для читача інформацію, решта — маркована політична реклама, оголошення, розваги та телевізійна програма.

У газетах Харківщини «Обрії Ізюмщини» та «Вісті Красноградщини» передвиборча агітація, офіціоз та джинса витісняли власне журналістський контент, а суспільно вагомі матеріали розміщувалися в кінці випуску.

Наприклад, у газеті «Обрії Ізюмщини» за 8 жовтня (№ 41) журналістські матеріали надруковано тільки на восьмій та десятій (останній) шпальтах.

І хоча проблема маркування політичної реклами та контенту, що розміщується у виданнях у рамках угод, залишається актуальною для багатьох реформованих видань, моніторинг засвідчив покращення ситуації.

Наприклад, більшість районок Житомирщини почала маркувати політичну рекламу, окрім обласної «Житомирщини».

На Буковині — «Хотинські вісті» розміщували «офіціоз» правильно, відокремлюючи його від журналістського контенту позначкою «За угодою з…», на Одещині в газеті «Вісті Біляївки» використовувалося відповідне маркування.

Одночасно марковані й неналежно марковані матеріали друкувалися в газетах Харківщини, Сумщини та Донеччини.

Також у деяких газетах покращилася ситуація із маркуванням комерційних оголошень, видання почали відводити для них окремі шпальти та ставити позначку «реклама».

Наприклад, на Сумщині ситуація така: «Усі аналізовані видання Сумщини, окрім "Перемоги", мають спеціальні сторінки для реклами та оголошень, які позначені словами "реклама, оголошення".

Раніше для більшості видань це було не обов’язковим.

Буцімто і так зрозуміло, що це реклама та оголошення.

Проте закон є закон і позитивно, що видання тепер намагаються його дотримуватися.

Хочеться сподіватися, що й газета "Перемога" відформатує подання спецсторінок», — заначили сумські експерти.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій.

За жовтневий період моніторингу в друкованих ЗМІ виявлено такий матеріал у газеті «Житомирщина».

В новині «Чи дадуть нам росіяни свою вакцину?» зазначалося, що Медведчук обговорив із Путіним можливість постачання в Україну російської вакцини.

При цьому цитували самого Медведчука, який вітав президента РФ із її створенням та розповідав про те, що він і члени його родини успішно «вакцинувалися».

При цьому першоджерелом повідомлення є сайт «ОПЗЖ».

У газеті «Чернівці» у матеріалі про пам’ять розстріляних у Бабиному Яру вжито мову ворожнечі відразу щодо кількох груп: «Офіційні та, слава Богу, й неофіційні особи прийшли до пам’ятника жертв Голокосту у Чернівцях…, щоб вшанувати тих, хто загинув від чергового у людській історії масового психозу, навіяного патріотами-політиками, розкрученого правдолюбами-журналюгами та підтриманого благочестивими попами (о, це завжди "плідна" коаліція!)».

Подібні неприпустимі звороти не додають змісту, не називають конкретних винних в голокості осіб, проте негативно налаштовують читачів до всіх патріотів, журналістів та служителів церкви.

В інших ЗМІ текстів із ознаками пропаганди та маніпуляцій не виявлено.

Однак експерти Донецької групи зафіксували передрук розважального контенту із сайтів РФ.

Оцінки матеріалів за стандартами.

Друковані роздержавлені медіа дотримувалися професійних стандартів приблизно на тому ж рівні, що й у травні, хоча оцінки за деякі стандарти знизилися.

Наприклад, у травні баланс думок оцінювався у 0,62 бала із можливих двох, а в жовтні — в 0,5 бала.

Повнота у травні — 1,59, у жовтні — 1,4.

Саме баланс думок лишається стандартом, якого реформовані друковані ЗМІ дотримуються найгірше.

Для періоду передвиборчої кампанії це означає, що читачі чули здебільшого монолог політиків / чиновників про покращення життя на місцях, прекрасне майбутнє після того, як за них проголосують.

В окремих випадках у текстах на політичну тему нагнітався негатив, що також спричиняло низькі оцінки.

Експерти сумської групи навели приклади текстів із нагнітанням.

У матеріалах із ознаками замовності читаємо про те, що «в умовах важкої кризи уряд полишив людей і підприємства України напризволяще», або ж про те, що люди «з мізерними пенсіями та соціальними допомогами фактично кинуті за межу бідності».

Але жодних аргументів чи фактичного підтвердження цим емоційним висловам не знаходимо.

Щодо ситуації в регіонах, то найнижчі оцінки отримали видання Донеччини, Сумщини та Львівщини, найвищі — газети Дніпропетровщини, Буковини та Житомирщини.

При цьому видання одного регіону могли дуже різнитися за якістю.

Наприклад, на Житомирщині найкращий показник мала газета «Лесин край» (9,8 бала із 12 можливих), а найгірший — «Народна трибуна» (8,1).

У цій же газеті було розміщено найбільше офіціозу, а також майже були відсутні авторські матеріали.

На Донеччині традиційно найгірша ситуація в газеті «Зоря» (5,6 із 12).

На Харківщині в газеті «Харьковские известия» (7,2), де кожен текст про міське життя фактично був піаром міськради, незалежно від теми: бізнес, ЖКХ, освіта чи спорт.

Як правило, саме ті видання, які вміщували найбільше офіціозу та джинси, мали найнижчі оцінки за стандарти.

Натомість дніпровська газета «Наше місто» здебільшого дотримувалася балансу в текстах про діяльність органів місцевого самоврядування.

Лідерами з дотримання стандартів у регіонах були: «Хотинські вісті» (Буковина), «Степова зоря» (Дніпропетровщина), «Вперед» (Донеччина), «Слобідський край» (Харківщина), «Вісті Біляївки» (Одещина»), «Перемога» (Сумщина), «Лесин край» (Житомирщина).

Різноманіття жанрів у друкованих ЗМІ.

У реформованих ЗМІ переважали інформаційні жанри (середній показник — 40,6 %) та категорія «інше» (37,7 %), яка включала поради, розваги, гороскопи, кросворди та ін.

На шпальтах бракувало аналітики, якісних статей та оглядів, журналістських розслідувань, тобто таких текстів, що передбачають збір та перевірку інформації із багатьох джерел, роботу з базами даних та з експертами, вивчення передісторії питання тощо.

Через брак часу, професійних кадрів або й через прагнення догодити владі, редакції ішли найпростішим шляхом — не заглиблювалися у проблему й писали короткі інформаційні повідомлення.

Доволі часто взагалі запозичували чужий контент.

У деяких виданнях не знаходимо інтерв’ю, бліц-опитувань.

«Більше половини оприлюдненого в друкованих медіа Донеччини в моніторинговий період не є журналістськими матеріалами за формою.

Загалом 53 % матеріалів експерти зафіксували як поради, розваги, оголошення, прогнози тощо.

Якщо додати сюди 7 % пресрелізів, 2 % художніх текстів та 2 % листів читачів, вийде, що на суспільно-значущі повідомлення медіа витратили усього 36 % своїх можливостей.

Левова доля з них — суто оперативні інформаційні замітки чи звіти (32 %).

Два з чотирьох досліджуваних видань ("Маяк" та "Вісті") не опублікували жодного інтерв’ю чи бліц-опитування в цей період.

Загалом усього п’ять текстів (2 %) мали діалогічну форму, і чотири з них — у газеті "Вперед"», — зазначають експерти Донецької групи.

Схожою є ситуація і в інших регіонах.

Серед видань, які використовували ширшу жанрову палітру, газета «Наше місто» (Дніпро), яка веде традиційну рубрику «Беседка "НМ"», де ставить запитання дніпрянам, подаючи зріз громадської думки.

Харківські газети мають постійні рубрики звернень читачів («Вісті Красноградщини») та пишуть нариси про відомих жителів регіону («Слобідський край»).

Походження матеріалів:.

Власних матеріалів — 37,3 %, і стільки ж запозичених — 37,4 %.

Не ідентифікованих — 25,3 %.

До аналізу потрапили вебсайти роздержавлених друкованих ЗМІ.

Кілька газет не підтримують сайтів, зокрема газети «Слово правди» та «Чернівці» на Буковині, та «Зоря» (Лиман) на Донеччині.

Як правило, сайти реформованих видань мають проблеми з оперативністю, популярністю, дизайном, мультимедійністю.

Наприклад, два сайти на Житомирщині не є оперативними та унікальними, публікують новини зі значним запізненням, копіюючи матеріали з газет.

Винятком є видання «Новоград City» та «Пулини.

На сайтах реформованих видань Буковини за день з’являлося дві — чотири новини.

На Одещині сайти також стали менш активні, ніж зазвичай: не залучали позаштатних кореспондентів, не відзначалися тематичним різноманіттям.

Експерти Дніпровської групи зауважують про ключову проблему локальних медіа «журналісти зосереджені на підготовці великих за обсягом матеріалів для газети і при цьому не мають часу займатися короткими оперативними дописами для сайту».

Ця ж проблема актуальна і для більшості видань, які потрапили до вибірки моніторингу.

Лише деякі електронні видання працювали за стандартами мережі, переформатовували газетні тексти або готували спеціалізований контент для своїх інтернет-платформ, підтримували канали у фейсбуку, інстаграмі, ютубі.

Аналізуючи дані моніторингу ІДПО, доходимо висновку, що роздержавлені медіа на районному рівні, як правило, приділяють своїм електронним версіям менше уваги.

Приміром, низькі показники джинси можуть свідчити не стільки про якість контенту, скільки про низьку популярність сайтів і нездатність місцевих ЗМІ залучати рекламу на свої сайти.

А дещо вищі оцінки за стандарти в деяких видань потрібно зіставляти з даними про походження матеріалів: дуже часто сайти запозичують якісні тексти з інших ЗМІ.

Основні теми й тональність матеріалів онлайн.

Найбільше сайти писали про життя місцевої громади (середній показник — 18,6 % усіх матеріалів), політику (14,6 %), Covid-19 (13,7 %) та кримінал (9,4 %).

Висвітлюючи перші дві теми, електронні версії газет орієнтувалися не стільки на реальні інформаційні приводи, скільки на ті, що їх створювала місцева влада, передруковуючи повідомлення із сайтів органів місцевого самоврядування.

Інколи на сайти «перекочовувала» й політична джинса, тому тема «політика» також була популярною.

Траплялися й огляди з інформацією про кандидатів, але, як правило, подавалося лише два-три речення про кожного та фото.

Без додаткової інформації або аналізу.

Таким чином, підходи до висвітлення цих двох тем на сайтах і в газетах збігаються.

Беззаперечним лідером із кількості політичних публікацій онлайн стали буковинські роздержавлені ЗМІ (32 % всього контенту).

Найменше такого контенту мали львівські (4 %) та харківські (6 %) сайти.

Більша кількість матеріалів про коронавірус в електронних версіях (13,7 %) порівняно з газетами (3,4 %) також не свідчить про глибше висвітлення.

Як правило, на сайтах просто передруковувалась офіційна статистика: один текст на день — район, один текст — область.

Ця статистика ніяк не аналізувалась, не доповнювалася коментарями, контекст не додавався.

До того ж, кількість публікацій про Covid-19 у жовтні (13,7 %) на сайтах знизилася порівняно із травнем 2020-го (22 %).

Винятком став сумський сайт «ЖЛ news» (Лебедин), який готував матеріали на основі власної інформації: «У Лебедині на карантин закрили фабрику», а також робив опитування батьків і дітей: «Чи усвідомлюють ваші діти небезпеку коронавірусу?».

Популярність криміналу є традиційною для сайтів (9,4 %).

Майже всі тексти на цю тему — передруки повідомлень різноманітних силових структур.

Такі тексти не порушують важливих проблем, не застерігають читачів, а емоційно чіпляють і жахають.

Їх розміщення дозволяє швидко «накрутити» перегляди і заповнити стрічку новин без зайвих зусиль.

Найбільше контенту із кримінальною тематикою у Львові (15 %), найменше — в Сумах (4 %) та Житомирі (6 %).

За тональністю 86,3 % онлайн-текстів були нейтральними, 12,7 % — позитивними, 3,6 % — негативними.

Відсотки майже не змінились, якщо порівнювати з іншими періодами моніторингу.

Матеріали з ознаками замовності онлайн.

Передвиборча кампанія внесла пожвавлення не лише в тематичне різноманіття сайтів, адже тема політики була зовсім непопулярною в травні, але й призвела до збільшення джинси утричі.

Натомість кількість офіціозу та неналежно маркованих матеріалів зменшилася.

Джерелом джинси для сайтів найчастіше виступали друковані версії, джерелом офіціозу ставали передруки текстів із численних сайтів органів місцевого самоврядування.

Неналежно марковані матеріали раніше, як правило, стосувалися саме рекламування місцевого бізнесу, тож очікувано під час передвиборчої кампанії кількість подібного контенту впала.

Найбільш популярною рубрикою для розміщення таких текстів була «Промо» («Новоград.

City», «Біляївка.

City», slk.

Інколи траплялося неналежне маркування «ПР», як правило, воно стосувалося рекламних текстів на політичну тематику.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій.

Таких матеріалах на електронних версіях реформованих ЗМІ не знайдено.

Проте експерти знайшли два матеріали із ознаками маніпуляцій щодо Covid-19.

Це тексти дніпровського сайта nashemisto.

У першому «Многоходовочка от "Слуг Народа": почему фонда борьбы с коронавирусом в 2021 году не будет» нагнітаються панічні настрої щодо відсутності у влади «чітких планів» у боротьбі з коронавірусом: цей висновок робиться тільки на основі того, що в бюджеті не передбачено спеціального фонду на це.

Також численні звинувачення, що лунають на адресу влади, не мають посилань на джерела, чіткої аргументації.

Маніпулятивним є й другий текст «Лежат даже в коридорах: в Киеве больницы переполнены, под отделениями вереница "скорых"».

У ньому висновок про «жахливу» ситуацію з лікуванням коронавірусу в Києві роблять на основі фейсбук-допису й порівнюють із Дніпром, де «міська влада взяла на себе відповідальність і фінансове навантаження по боротьбі з епідемією(!)».

На інших сайтах маніпуляцій щодо цієї теми не виявлено.

Оцінки онлайн-матеріалів за стандартами.

Стандарти, яких мережеві ЗМІ дотримувалися найгірше, збігаються з тими ж стандартами друкованих видань: баланс думок (0,7 бала із можливих двох), повнота (1,3), відокремлення фактів від коментарів (1,5).

Такі оцінки можна пояснити значною кількістю передруків, а також недостатньо уважним ставленням окремих видань до власних електронних версій.

На деяких сайтах узагалі неможливо встановити авторство, бракує не те що гіперлінків, але простих посилань на джерела.

Експерти донецької групи помітили, що деякі сайти повністю запозичують матеріали колег, але не зазначають цього в підписі до тексту: «Сайт "Карачун" без підпису оприлюднив матеріал "Как работает схема по продаже конфискованных сигарет и кто на этом зарабатывает", в середині якого уважний читач побачить: "И, как выяснила “Страна”, это не случайно".

Тобто текст запозичений з ресурсу "Страна.

Запозичують також і з регіональних ЗМІ: "В Мариуполе “ушло” море"».

Однак є сайти, що дотримувалися стандартів краще, ніж відповідні друковані версії.

Наприклад, «Новоград City» більш інформаційно насичений, ніж газета, а новини сайта мали загалом вищі стандарти.

Оперативністю відзначався сайт «Біляївка City», який публікує короткі дописи, сигналізуючи про проблему, а в газеті друкує розлогі матеріали, поєднуючи тексти, що з’являлися на сайті протягом тижня.

ПРО МОНІТОРИНГ.

Моніторинг регіональних друкованих та інтернет-медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів проводиться Інститутом демократії ім.

Пилипа Орлика з вересня 2014 року.

З лютого 2019 року кожної хвилі змінювався перелік областей, у яких проводилося дослідження.

Із січня у вибірці моніторингу роздержавлених регіональних ЗМІ одні й ті ж регіони України та медіа (друковані та онлайн-версії): Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Львівська, Одеська, Сумська, Харківська, Чернівецька області.

Список видань:.

Львівська область:.

газети: «Відродження» (Жовква), «Голос відродження» (Броди), «Голос з-над Бугу» (Сокаль), «Громада» (Миколаїв);.

сайти: vzhovkvi, golvid, hromadahazeta, golosznadbugu.

Житомирська область:.

газети: «Житомирщина» (Житомир), «Вісті» (Пулини), «Лесин край» (Новоград-Волинський), «Народна трибуна» (Ємільчине);.

сайти: zhytomyrschyna.

ua, pulyny.

news, tribunaem.

info, novograd.

Чернівецька область:.

газети: «Вільне життя» (Кіцмань), «Слово правди» (Новоселиця), «Хотинські вісті» (Хотин), «Чернівці» (Чернівці);.

сайти: «Сайт Вільне життя», «Хотинські вісті».

Донецька область:.

газети: «Вісті» (Слов’янськ), «Зоря» (Лиман), «Маяк» (Покровськ), «Вперед» (Бахмут);.

сайти: рokrovsk.

сity, karachun.

ua, bahmut1571.com.

газети: «Вперед» (Роздільна), «Слово Придністров‘я» (Білгород-Дністровський), «Дружба» (Болград), «Вісті Біляївки» (Біляївка);.

сайти: vpered.

ua, tira.

city, mahala.

ua, bilyayivka.

Сумська область:.

газети: «Голос часу» (Ямпіль), «Життя Лебединщини» (Лебедин), «Наш край» (Липоводолинське), «Перемога» (Краснопілля);.

сайти: yampil.

info, krasnews.

com, zhl.

news, lipdol.

Дніпропетровська область:.

газети: «Наше місто» (Дніпро), «Степова зоря» (Петропавлівка), «Вісті Тернівки» (Тернівка), «Червоний гірник» (Кривий Ріг);.

сайти: nashemisto.

ua, petropavlivka.

city, vistiternivki.

ua, girnyk.

Харківська область:.

«Харьковские известия» (Харків), «Слобідський край» (Харків), «Обрії Ізюмщини» (Ізюм), «Вісті Красноградщини» (Красноград);.

сайти: izvestia.

ua, slk.

ua, obrii.

ua, krasnograd.

Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.

Моніторингові звіти за всі періоди розміщені на ресурсах:.

ІДПО — http://idpo.

«Інтерньюз» — http://monitoring.

Інститут демократії імені Пилипа Орлика (ІДПО) використовує методологію моніторингу, що розроблена ІДПО в рамках проєкту «У-Медіа» «Інтерньюз» спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.

ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (тепер «Детектор медіа») і оновлена Інститутом демократії в 2016 та 2019 роках.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації ІДПО.

Висновки й точки зору, що висловлені в моніторингових звітах, є виключно експертними судженнями і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз».

Керівниця проєкту з моніторингу регіональних ЗМІ.

Світлана Єременко, виконавча директорка Інституту демократії ім.

Пилипа Орлика,.

050 4701159,.

Наталя Стеблина, аналітикиня Інституту демократії ім.

Пилипа Орлика.

Моніторинг виконано за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією «Internews».

Висновки й точки зору, що висловлені в публікації / моніторингових звітах, є виключно експертними судженнями Інституту демократії імені Пилипа Орлика і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Internews».

Теги по теме
Статьи
Поделиться
Поделиться сюжетом
Источник материала
Упоминаемые персоны
Грейс сражается с зомби в новом геймплейном ролике хоррора Resident Evil Requiem
GameMag
2025-12-03T20:06:33Z
EL Кравчук ошеломил фото из молодости со Святославом Вакарчуком, на котором их просто не узнать
TSN
2025-12-03T16:36:28Z
Россия полностью разрушила павильон СТБ
Comments UA
2025-12-03T16:12:41Z
MONATIK показал на теле особенные татуировки, которые посвятил семье
TSN
2025-12-03T16:06:30Z
Суханов раскрыл истинную причину, почему София Ротару молчит о войне: "Одно обстоятельство мешает"
TSN
2025-12-03T15:51:58Z
Иво Бобул показал архивное фото времен своего детства: певца не узнать
Comments UA
2025-12-03T15:21:55Z
MONATIK рассекретил увлечения сыновей и похвастался важным достижением самого младшего
TSN
2025-12-03T14:51:43Z
Сколько денег нужно звезде украинского кино: актер Андрей Исаенко назвал свои расходы
Comments UA
2025-12-03T14:48:40Z
Вышел трейлер комедии «Испытательный срок» с Екатериной Кузнецовой и саундтреком от DOROFEEVA
Комсомольская правда
2025-12-03T14:45:11Z
Две волны повышения пенсий: насколько вырастут выплаты украинцам в 2026 году
Хвиля
2025-12-03T19:57:02Z
Свет выключают, а платежки растут: счета за электричество не падают во время блекаутов
Знай
2025-12-03T19:36:53Z
Контрабандная империя таможенника Хурсяка: неликвидное мясо, рыба и сало по поддельным документам попали на прилавки Украины
Знай
2025-12-03T19:21:03Z
В "Укргаздобыче" блокируют конкурентов, миллиарды идут на фиктивные буровые проекты и карманных подрядчиков
Знай
2025-12-03T18:21:45Z
Украинцы массово меняют стратегию: новый лидер среди валютных депозитов — и это не то, что вы думаете
Comments UA
2025-12-03T16:42:24Z
Снова с отключениями: где и когда не будет электричества 4 декабря
TSN
2025-12-03T16:21:21Z
Госбюджет Украины 2026: каким будет прожиточный минимум, сколько заложили на оборону и повысят ли зарплату учителям
Фокус
2025-12-03T16:06:08Z
В первые дни зимы цена безумно снизилась: в Украине подешевел базовый продукт
GlavRed
2025-12-03T15:45:51Z
Сколько не хватает пенсионерам для достойной старости
Знай
2025-12-03T15:33:10Z
Италия приостановила участие в программе PURL, назвав ее "преждевременной", — СМИ
Фокус
2025-12-03T22:03:20Z
Личная просьба Путина: встречу Уиткоффа и Кушнера с Зеленским отменили
Новости Украины
2025-12-03T20:57:34Z
Ситуация в Черном море обостряется: эксперт предупредил о расширении зоны войны
TSN
2025-12-03T20:51:16Z
СБУ и прокуратура задержали бывшего заместителя министра по делу о коррупции в «Энергоатомe»
Новости Украины
2025-12-03T20:42:43Z
Рютте высказался о «плане Б»: что будет делать НАТО в случае отказа США помогать Украине
Comments UA
2025-12-03T20:36:16Z
Выстоит ли Украина в войне на истощение: волонтер бьет тревогу из-за потерь
Знай
2025-12-03T20:33:30Z
Путин хамски обошелся с Уиткоффом и зятем Трампа: подробности из Москвы
Новости Украины
2025-12-03T20:21:35Z
Украина сама по себе: почему никто на Западе не может взять на себя реальные гарантии безопасности
Comments UA
2025-12-03T20:12:32Z
Бюджет-2026 не финальный: в Совете говорят о возможном повышении зарплат военным
TSN
2025-12-03T20:09:59Z
Должен был лететь в Пхукет: над Москвой загорелся самолет с 240 людьми на борту
Comments UA
2025-12-03T21:06:52Z
Машины под видом гуманитарной помощи: на Львовщине раскрыли незаконную схему
Новости Украины
2025-12-03T20:51:16Z
Все разбил, напился и заснул: нетрезвый енот устроил погром в винном магазине США
Comments UA
2025-12-03T19:42:22Z
«Запоріжсталь» у січні-листопаді збільшила випуск прокату на 16% р./р
AgroNews
2025-12-03T19:19:28Z
В Тернополе произошла давка из-за бесплатных суши-бургеров – пострадали дети: видео
Лига
2025-12-03T18:06:00Z
Взрыв в Харькове: обновленная информация о пострадавших и последствиях
TSN
2025-12-03T17:51:47Z
«Обряд исцеления» за 10 лет тюрьмы: киевлян ограбила «целительница» прямо на улице
Comments UA
2025-12-03T17:39:22Z
Кривой Рог атаковали баллистикой: среди раненых - ребенок, повреждены многоэтажки
GlavRed
2025-12-03T17:27:26Z
Россияне ударили по Кривому Рогу: пострадала женщина, возник пожар
Украинская правда
2025-12-03T16:51:32Z
Хоть с пеленок работай – пенсия будет мизер: рекордный стаж не гарантирует адекватных выплат
Знай
2025-12-03T20:12:09Z
Плохие оценки уже не пугают родителей: должны ли школьники быть отличниками во время войны
Знай
2025-12-03T19:51:56Z
Глава Госвосстановления объяснил, почему идея раздать квартиры переселенцам – "не очень хорошая"
Лига
2025-12-03T19:09:32Z
Ввезенные для ВСУ автомобили так и не передали военным: где на самом деле оказались авто
Comments UA
2025-12-03T18:57:12Z
Цифры, которые нельзя говорить вслух: сколько людей потеряла Украина за период войны
Comments UA
2025-12-03T18:54:13Z
Шок даже для филологов: в украинском языке есть слова на «ы», о которых вы точно не знали
Comments UA
2025-12-03T18:45:43Z
Франция: мэр, который на пять месяцев уехал в "командировку" на Таити, подал в отставку
Европейская правда
2025-12-03T18:42:08Z
Глава Львовской ОВА Максим Козицкий завел новый роман: что известно о его избраннице
TSN
2025-12-03T18:06:28Z
Украинцы массово теряют право на старые паспорта: кто вынужден менять документ немедленно
Comments UA
2025-12-03T18:00:39Z
Ким Кардашьян ошарашила своим новым МРТ
GlavRed
2025-12-03T19:27:47Z
Эти советы станут настоящим спасением зимой: как не "подхватить" простуду
Comments UA
2025-12-03T18:54:22Z
Теневые кураторы возвращаются: закупки медоборудования в Киеве снова ведут к Фисталю, Беззубенко и Добровскому
Комсомольская правда
2025-12-03T17:27:50Z
Ей просто не хочется... Шупенюк рассказала, почему женщины лишаются либидо — и как это разрушает отношения
Comments UA
2025-12-03T16:00:38Z
Как защитить организм от простуды: ТОП советов диетолога
Comments UA
2025-12-03T15:06:33Z
Инжир или финики: эксперты удивили ответом, что более полезно для здоровья
Comments UA
2025-12-03T15:06:01Z
Зарядное устройство едва не унесло жизнь 8-летнего ребенка — что известно
TSN
2025-12-03T14:09:18Z
Ученые узнали, какое животное стоит заводить женщинам, чтобы медленнее стареть: неожиданные результаты
TSN
2025-12-03T13:06:03Z
Прием снотворного без назначения может оказаться крайне опасным: медик поразил заявлением
Comments UA
2025-12-03T12:15:21Z
ШІ ввела прихильників Toyota в оману, надавши хибну інформацію про витік даних щодо суперкара GR GT
Топ Жир
2025-12-03T16:57:04Z
Никакие проблемы с авто не страшны: правило "FORCES" спасает водителей в мороз
GlavRed
2025-12-03T16:03:49Z
На европейский рынок выходит стильный и недорогой корейский электропикап
Фокус
2025-12-03T14:36:46Z
Тест-драйв Peugeot 5008: самый доступный семейный кроссовер в Украине
Фокус
2025-12-03T12:06:53Z
Знакомый незнакомец: доступный кроссовер Nissan Kait рассекретили на официальных фото
Фокус
2025-12-03T11:15:39Z
Эксперт посоветовал водителям возить в авто зимой свежий огурец — для чего он нужен
Фокус
2025-12-03T10:15:13Z
Mercedes впервые показал новейший нестандартный кабриолет "Гелендваген"
Фокус
2025-12-02T15:45:01Z
От музейных раритетов до рекордсменов пробега. Укрпошта выставила на аукцион 716 старых авто
Лига
2025-12-02T13:30:49Z
Представлен самый оригинальный электроскутер современности в стиле IKEA
Фокус
2025-12-02T13:21:09Z
Движение транспорта в центре Киева будет ограничено: в чем причина
TSN
2025-12-03T20:51:15Z
На территории санатория "Жовтень" в Конче-Заспе произошли столкновения между ГУР и военными
Украинская правда
2025-12-03T20:48:17Z
Лес рубил — миллионы исчезали: Экс-главу ГСЧС на Прикарпатье будут судить за масштабную аферу
Новости Украины
2025-12-03T20:24:14Z
Из-за атаки РФ два города полностью остались без света: подробности
TSN
2025-12-03T20:09:41Z
"Я вам, мужики, все расскажу", - в Покровске пленные оккупанты сдали планы РФ. ВИДЕО
Новости Украины
2025-12-03T19:18:52Z
Kia знизила ціни на електромобілі на 10 тисяч доларів, але покупці все одно відмовилися від покупки
Топ Жир
2025-12-03T18:57:57Z
Subaru, можливо, готується виправити головний недолік, який стримував Outback
Топ Жир
2025-12-03T18:30:47Z
«Метінвест» об’єднує експертизу сервісних функцій у єдине підприємство
AgroNews
2025-12-03T18:15:41Z
Неймовірна аварія: електрокар Nio розкрився навпіл, наче консервна банка
Топ Жир
2025-12-03T17:27:12Z
Может дойти до скандала: как групповые чаты управляют настроением ваших детей
Знай
2025-12-03T20:51:53Z
Успехи в карьере, дополнительный доход и удовольствие: гороскоп на 4 декабря
Comments UA
2025-12-03T19:24:14Z
Выберите ангел и узнайте о скрытом для вас послании: тест по картинке
TSN
2025-12-03T18:06:19Z
Эти имена могут сломать судьбу вашего сына: эзотерики предупреждают о темной энергетике
Comments UA
2025-12-03T17:57:09Z
«Где были мои мозги?» — как не тянуть домой кучу хлама, о котором сожалеешь еще до распаковки
Comments UA
2025-12-03T17:36:27Z
Как назвать ребенка, который родится в год Коня: список красивых имен для мальчиков и девочек 2026 года
TSN
2025-12-03T17:18:15Z
Один неосторожный шаг — и день пойдет кувырком: почему 4 декабря нельзя пить, ссориться и даже праздновать
Comments UA
2025-12-03T16:15:36Z
Гороскоп на 4 декабря: этот день лучше всего посвятить отдыху — организм нуждается в восстановлении
Новости Украины
2025-12-03T15:57:32Z
Что категорически нельзя ставить на новогодний стол в год Огненной Лошади 2026
Comments UA
2025-12-03T14:30:52Z
Чиновники блокируют налоги FAVBET
MY.UA
2025-12-04T16:34:26Z
Sony серьёзно берётся за мобильный гейминг — ещё одна серия PlayStation дебютировала на iOS и Android
GameMag
2025-12-03T21:00:02Z
Виживання Mitsubishi в США може залежати від двох її конкурентів
Топ Жир
2025-12-03T20:57:37Z
Зарабатывают на треть больше: как ИИ помогает строителям
Comments UA
2025-12-03T20:39:02Z
Открылись предзаказы на High on Life 2 — представлен 10-минутный фрагмент прохождения кампании
GameMag
2025-12-03T20:36:56Z
Россия без Telegram и What’s App: массовые блокировки
Comments UA
2025-12-03T20:30:00Z
Безпілотник потрапив у поліцейську операцію: автомобіль Waymo натрапив на затримання Лос-Анджелеським департаментом
Топ Жир
2025-12-03T20:12:33Z
Спор вокруг использования чужого арта в Marathon завершён — художница подтвердила урегулирование с Bungie и Sony
GameMag
2025-12-03T19:36:11Z
Анонсирована двухмерная Sacred: Last Pixel of Ancaria
GameMag
2025-12-03T19:36:01Z
Украинская чемпионка публично отреклась от гражданства и присягнула на верность России
Comments UA
2025-12-03T20:27:20Z
Барселона здобула вольову перемогу над Атлетіко
Football.ua
2025-12-02T22:12:13Z
Лыжники из России и Беларуси смогут выступать на Олимпиаде-2026 под нейтральным флагом
Лига
2025-12-02T15:55:27Z
«Очень известный парень»: Усик сказал, с кем хочет выйти на ринг
Comments UA
2025-12-02T15:21:03Z
Известный украинский футболист «Динамо» ушел из жизни
Comments UA
2025-12-01T16:27:32Z
Усик назвал соперника, с которым хочет выйти на ринг. Спойлер: это не Фьюри
Комсомольская правда
2025-12-01T16:03:23Z
Футболистам запрещено бегать с мячом в руках: как странные правила меняли игру
Фокус
2025-12-01T14:51:44Z
Первая украинская чемпионка Европы по акробатике: тренировались в залах без тепла и света
Комсомольская правда
2025-12-01T14:07:13Z
Умер легендарный футболист "Динамо" - семикратный чемпион и обладатель еврокубков
GlavRed
2025-12-01T10:00:56Z